Post has published by Fuchsia
Viewing 10 posts - 21 through 30 (of 30 total)
  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta hade inte tagit av sig sin mantel, eller ens fällt ned huvan. Hennes reaktioner verkade något långsamma och först när Angethril lämnat dem nickade hon till svar på något hon sagt, något om en kniv. Hon kunde använda en kniv. Det var lätt att använda en kniv. Det hade varit så lätt…

    När den främmande alven talade och satte sig framför henne väcktes hon långsamt till liv. Hon fällde ned huvan för att inte vara oförskämd. Vad hette han? Felaërn? Hon mötte hans gröna blick. Den påminde henne om eken där på torget, fast djupare – som en skog, kanske.

    “Jo…” Sade hon dröjande. Hon började fundera på hur hon skulle förklara att hon visst varit i Nela’thaënas, men att hon ändå aldrig varit där. Hade man verkligen upplevt något om man inte hade något minne av det? Hon hade varit i skogen, men hade ingen aning om ens hur en skog kändes eller såg ut… Kanske som hans ögon? Hon skakade bort den befängda tanken. “Jo, jag har varit där, men jag minns inget av det. Något hände, men jag minns inte vad…” Sade hon eftertänksamt. “När jag kom tillbaka var jag inte den samma… Tror jag…” Hon rynkade ögonbrynen något frustrerat. “Förlåt, det måste låta irrationellt… Jag har tänkt många gånger att jag skulle vilja bege mig tillbaka för att söka svar på vad som hände. Folk har så många teorier, men de kan inte veta. Jag torde ha träffat alver där, ja… De kanske vet…”

    Det verkade som att hon började komma ur den värsta chocken, tankarna började röra sig i andra riktningar och orden följde. Men samtidigt verkade det som att hon vände sig inåt och återbesökte gamla tankar. Men så vaknade hon åter till igen, lade huvudet på sned lite och såg frågande på honom. “Hur kom du till den slutsatsen? Alverna i Lietarwa har väl tappat nästan all kontakt med sitt forna hem genom åren…” Nesta var kanske enkel, men hon var också klipsk. Hon lade tillslut själv ihop sina intryck; den främmande klädseln och framtoningen, att han påminde henne om en skog hon inte mindes och nu denna fråga. Så verkade hon plötsligt nå en insikt. “Du är från skogen…” Sade hon lågt i en betagen utandning. Hon såg på honom med växande intresse och lutade sig fram mot honom.

    Angethril måste ha tänt en oljelampa på skrivbordet innan hon gått. I dess ljus påminde hans vita hår om solstrålar som silades genom lövverk. Det var som att han själv lyste upp rummet. Hon höjde hänfört en liten blek hand för att röra vid en hårslinga, men hejdade sig snabbt och sänkte den. Hon hade fortfarande blod intorkat vid nagelbanden, såg hon nu. Besvärat gömde hon händerna under armarna. Hon ville inte råka smutsa ner honom – och man kunde inte bara röra vid främmande personer på det sättet. Hon sänkte generat blicken.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn kunde kanske känna en gnutta hopp inom sig över Nestas ord. Så, de hade inte lyckats förstöra hennes minne helt trots sina försök. Nestas motstånd och styrka förvånade honom, om och om igen. Men hon hade ju, sedan dagen de möttes, visat att hon var mer än den försiktiga kvinna samhället format henne till att bli. En mild och omtänksam person ja, men starkare än hon själv eller någon annan trodde. Något uppmuntrande nickade han, där han satt på ena knät och såg henne i ögonen.
    ‘Kanske jag kan hjälpa dig hitta den där känslan… eller det minnet du söker?’ föreslog han, för att sedan något besvärat försöka tänka ut hur han skulle svara på hennes andra kommentarer.
    ‘Jag är från Nela’thaënas… Ja. Tydligen är det väldigt uppenbart.’ svarade han och log lite snett, för att lite förvånat lyfta blicken då den närmade sig honom, innan den stannade upp och försvann igen. Han var tyst en stund och skakade på huvudet.
    ‘Du säger att du träffade alver i Nela’thaënas. Det stämmer. Jag var en av de alverna.’ sa han och såg henne i ögonen.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Det tog ett ögonblick innan Nesta greppade vad Felaërn hade sagt. “Vad… Vad sa du? Vad menar du?” Hennes röst var osäker och hon såg vantroget på honom. Hade han sagt vad hon trodde? Det svindlade plötsligt för henne. Den där skrämmande, lockande tomheten inom henne pockade plötsligt olidligt intensivt, krävde hennes uppmärksamhet, som en sårskorpa som hon inte kunde låta bli att klia på – trots att det smärtade och hotade att börja blöda. Bultade i hennes bröst, ville ut. Samtidigt fylldes hennes huvud av ord från familj och vänner som tagit hand om henne när hon plötsligt vaknat i sin egen säng, utan något minne av hur hon hamnat där. De hade hävdat att hon kidnappats av alver, hållits fången, förtrollats, fått huvudet förvridet och sina minnen stulna. Ibland kunde hon nästan se falska minnesbilder av det de berättat. Hon visste att de inte var hennes riktiga minnen, men det betydde inte att det de sa inte var sant. Det var en sanning lika god som någon.

    Hon svalde hårt. Hade hon stått upp hade hon nog tagit ett steg tillbaka från honom, nu reste hon på ryggen och lutade sig osäkert bakåt. Det hade varit lätt att ge efter för rädsla, sträcka sig efter den där kniven som hon plötsligt mindes låg under kudden på sängen där hon satt. Men Nesta kände ingen rädsla. Det fanns inget han kunde göra som hon inte redan utsatts för, inget han kunde göra som hon inte förtjänade. Naturligtvis kom detta tillbaka och hemsökte henne nu. Hon hade svikit flera av dygderna denna kväll, vissa straffade Athal utan dröjsmål hade prästen sagt.

    Hennes tankar hade rusat under loppet av bara någon sekund. Nu sökte hon försiktigt i hans blick efter någon slags intention, men fann bara samma milda vänlighet som när han först ertappat henne. Så detta var anledningen till att han varit så familjär? Så om han inte var här för att avsluta jobbet, varför var han här? Plötsligt bubblade alla frågor upp på en och samma gång. “Vad vill du? Vad gör du här? Vad hände? Vem… Vem är du?” Nestas andning blev häftigare och häftigare medan hon talade. Något vått rann över det långa ärret som löpte från hennes ena öra över hennes kind. Det kändes som att hon skulle brista. Hon hade aldrig känt något liknande, ändå kändes det smärtsamt bekant.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn märkte lätt att det fanns en del konflikt inom henne, att det han sade växte starka känslor. Det var kanske inte konstigt att hon skulle ta honom med en gnutta osäkerhet, speciellt inte efter vad hon hade gått genom denna dag. Eller denna tid.
    ‘Många frågor, Nesta.’ sa han och höjde händerna lite lugnare, som för att visa att han inte ville henne något illa. Hans blick föll över ärret, coh till hennes ögon igen.
    ‘Vad minns du?’ frågade han istället. ‘Från… att du lämnade Iserion, menar jag? Tills du kom tillbaka hit.’

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    “Jag minns ingenting!” Svarade Nesta frustrerat med gråten i halsen, varefter hon begravde ansiktet i händerna. Men hon såg snart upp på honom igen och torkade sig över kinden, hon kunde inte minnas att hon gråtit sedan barnsben. Men kunde hon lita på några av sina minnen över huvudtaget längre? Om han hade svar skulle hon se till att få dem. Hon försökte sansa sig för att svara honom mer precist. “Allt jag har är… är känslor, utan några som helst minnen att hänga upp dem på. En känsla av att något mycket viktigt hände, något avgörande, något… sällsamt. En känsla av främlingskap inför den jag var innan. En känsla av längtan…” Hon pausade, tvekade. Nesta hade inte pratat på detta vis om sina upplevelser med någon, hon hade ständigt blivit avfärdad och kallad diverse nedsättande adjektiv. Ett stygn av genans genomfor henne, hennes ord lät så pretentiösa. Men vad hade hon att förlora? Hon hade inget som helst anseende att upprätthålla längre och hon ville ha svar. Hon lutade sig åter fram emot honom lite och såg honom intensivt i ögonen. “Varför längtar jag till en skog jag inte ens minns? Varför känns det som att jag ser klarare nu än jag någonsin gjorde innan jag lämnade Iserion?” Frågorna var mer retoriska och hon förväntade sig inga svar, istället fick de uttrycka en inre dialog hon måste haft under lång tid. “Jag vet knappt vem jag är längre, eller vem jag var innan snarare. Men jag känner mig mer… levande nu.” Hon log lite, men det var inte utan ett stort mått av melankoli – leendet nådde inte ögonen.

    Ju mer hon såg på Felaërn, ju mer han talade, desto mer fick hon känslan av att hon kände honom, men det måste vara inbillning – för att han sagt att de träffats. Hon hade ju aldrig sett honom förut! Nesta suckade. “Och så kommer du…” Hon skakade vantroget på huvudet. “Jag minns dig inte, men du påminner mig om något…” Hon stannade upp för att hitta rätt ord för att förklara sin känsla, men tvekade lite; det hon ville säga lät orimligt, galet, men framförallt pinsamt. “Du påminner mig om skogen… Som jag inte minns…” Hennes röst var låg och hon såg ned i golvet. Galen, förhäxad, besatt, vansinnig… Kanske var det just vad hon var. Hon hade just dödat en människa, något fel måste det ju vara på henne.

    Långsamt höjde hon tillslut blicken och mötte beslutsamt hans igen. “Om vi träffats, snälla berätta åtminstone varför du är här! Det må vara hänt att jag inte är ämnad att minnas vad jag varit med om, att jag glömt av en anledning. Men vem är du… I allt det här?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn såg på henne och lyssnade, kände en ilska inom sig över vad de gjort med henne och hur upprörd och förvirrad det hade gjort henne. Känslosam var hon som vanligt, men att behöva ha sådan ångest och oro om hon hade kändes grymt. Så han lät henne få sitt utspel, säga vad hon hade att säga, och väntade på sin tur att ta till orda.
    ‘Nesta…’ började han och drog lätt efter andan.
    ‘Det jag har att säga kan vara svårt att höra.’ sa han och funderade hur han skulle förklara det. Han reste sig från sin position, och satte sig ned med henne så han satt bredvid henne och kunde se på henne således.
    ‘För att göra en lång berättelse kort… Så reste du i Iserions furstinnas följe till Mahadwen. En arg grupp alver, vars ledare länge varit fångad och torterad av Iserions soldater, ledde oss… i strid mot er… Jag räddade dig.’ förklarade han.

    ‘De kommande veckorna var du vår fånge, jag såg till att du hade mat, att du… klarade dig. Vi bildade en vänskap, du och jag. Du lärde mig om er kultur, visade att människor inte behöver vara onda… Och jag antar att jag gjorde detsamma för dig, visade att alver inte behöver vara monster, visade dig skogen och vår kultur.’ han funderade hur han skulle säga mer utan att säga för mycket, han ville inte sätta henne i chock.
    ‘En dag blev vi anfallna av drottningens krigare, ledda av prinsessan Selyana. Hon tog mig och dig till fånga, förhörde oss om alvupproret och attacken mot Iserions delegation. De fängslade mig, och använde en magiker för att ta bort dina minnen om… skogen, så du inte skulle kunna berätta för någon vad du sett och hört. De var rädda att om de släppte dig fri, så skulle du fungera som en spion, ovilligt eller inte.’ Han drog tyst efter andan och lät det sjunka in.

    ‘De kommande månaderna satt jag i fängelse, tills jag blev befriad nyligen. Jag… kände att jag var tvungen att finna dig, jag hade ingen ro att stanna hos mitt folk efter vad de gjort med mig, med oss, och alven som befriade mig tog mig hit för att tjäna hennes syften, för att berätta om vad jag varit med om för alverna här i Iserion.’ han gav henne ett litet sorgset leende.
    ‘Detta är mycket att ta in, jag vet… Kanske… Kanske vi bara lämnar detta, allt elände här? Hittar en magiker som kanske kan… återställa dina minnen?’ han visste inte om det var möjligt, men kanske?

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta såg intensivt och tyst på Felaërn medan han talade, men ju mer han berättade desto mer frånvarande blev hennes blick. Hon vände bort blicken och fokuserade på ljuslågan på andra sidan rummet. Hon försökte frammana minnen av det han berättade, egna minnen, men hennes sinne var alltjämt blankt. “Så… Det man berättat för mig… Var i princip sant?” Sade hon tonlöst när han var klar. Så fort hon sa det kände hon emellertid att det inte speglade alla nyanser i hans historia. Det var inte de som kidnappat henne som tagit hennes minnen verkade det som. Och Felaërn beskrev det som att hon blivit räddad undan alvernas attack… Av honom… Men hon var deras fånge…? Hon förstod inte helt, men det kändes underligt nog irrelevant. Det var kanske inte det exakta händelseförloppet som var det svar hon sökt, eller vem fienden var, vem som gjort vad… Hennes spända hållning slappnade märkbart av när hon nådde den slutsatsen.

    “Men vi blev vänner…” Sade hon sedan med en avgörande ton. Hon vände sig mot honom igen med ett mjukt leende. Hon fick en bestämd känsla av att det inte var vilken vänskap som helst de format, att det viktiga och sällsamma som hänt kanske var just den vänskapen. Det var med oväntad lätthet hon kände hur alla hennes tidigare frågor rann av henne. Det svarta hålet inom henne fanns kvar, men var på något sätt inte lika besvärande som innan. Alven som satt bredvid henne, Felaërn, var fortfarande en främling för henne, hon visste inget om honom annat än det han nu berättat – ändå kände hon honom. Och han kände helt uppenbart henne, allt han gjort visade på det. Bara det skänkte henne lugn.

    Men hans ord om att återställa hennes minnen fick det att röra sig oroligt inom henne. Allt hon velat hittills var att fylla luckan, men efter hans historia kändes det inte lika viktigt. Plötsligt blev hon orolig över exakt vad hon skulle minnas. Hon sänkte blicken och vred händerna oroligt i sitt knä. “Lämna…? Jag vet inte, jag kan inte bara lämna de som behöver min hjälp… Det händer så mycket här i Lietarwa nu…” Medan hon åter började rabbla rördes andra bekymmer upp till ytan. “Åh, men jag kan visst inte stanna heller? Med tanke på… Vad jag gjort…” Den stora skuggan av skuld drog in över henne. “Jag har försatt alla jag känner här i fara.” Hon såg upp på honom igen med stora ögon. “Och du arbetar alltså med rebellerna? Jag kan inte låta dig överge dem! De behöver dig!” Hon försökte bringa sig att föreslå att hon ensam skulle ge sig av, men han var det enda goda som hänt henne de senaste två åren, kanske någonsin. Hon tystnade, men tog instinktivt hans hand.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn hade en obekväm oro i sig, då det nästan kändes som om Nesta kunde explodera vid vilket tillfälle som helst. Det var en delikat situation, delvis var han hoppfull, och delvis var han rädd för att allt detta var i förgäves och att hans resa dit hade varit en dåres uppdrag. Han kunde inte veta vad som berättats för henne, men nickade försiktigt.
    ‘Vi blev vänner.’ upprepade han. ‘Trots våra olikheter, trots… förväntningarna att vi borde vara fiender.’ förklarade han. Lite besviken kände han sig kanske över att hon ville stanna. Men han svalde och höll sig saklig och lugn.
    ‘Nesta, det är ditt liv, dina val, din väg att gå. Om du stannar… Gissar jag att saker inte kommer vara enkla, men om detta är målet du har nu – att hjälpa de alver som behöver dig, då är det ett värdigt mål.’ sedan kom det där med rebellerna in, och han drog en hand genom sitt hår, lite förvånad men glad över att känna att hennes hand sökte hans.
    ‘Jag… Skulle inte direkt säga att jag arbetar med dem, inte rebellerna här i alla fall.’ försökte han förklara.
    ‘Jag hade värdefull information åt dem, om kontakter som kanske kan hjälpa dem i Nela’thaënas, och i gengäld visade de mig var jag skulle hitta dig. Vad jag gör härnäst är mitt val, men jag skulle föredra ifall våra val gick samman, om du inte finner allt detta för… märkligt.’ sa han och log lite snett, trots situationen.
    ‘Det måste vara väldigt konstigt med mig här, en alv som påstår sig känna dig, som du inte minns.’

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Jo, Nesta kunde lätt föreställa sig att hon bildat en vänskap med Felaërn. Trots allt som hänt denna kväll, allt han nu berättat, så märkte hon hur hennes andning blev långsammare och djupare. Han utstrålade ett sådant lugn och det smittade av sig på henne. Hade det varit så även då? Det kändes som att vad som än hände nu så skulle allt bli bra – bara hon var med honom. Det var en underlig känsla, bekant men ändå med en viss reservation; hon borde inte känna så här – han var en främling. Eller? Hon ville så hjärtskärande gärna inte att han skulle vara det. “Det känns… inte helt konstigt…” Hon såg blygt på honom. Det var förstås en skamlig och självisk tanke, men hon ville, behövde, verkligen ha en allierad, att inte vara så fruktansvärt ensam. Hon lät sig själv sköljas med i denna känsla av plötsligt behov, en önskan för sig själv för en gångs skull. Vad skulle hända om hon lyssnade till sina egna önskningar? Hon hade redan dödat, för att skona sig själv. Vad var ännu en synd?

    Nesta var tyst en stund, vände och vred på allt han sagt, sina egna tankar, känslor. Det kändes ovant; hon hade länge handlat på ren känsla utan att reflektera över vad hon själv faktiskt ville och behövde – och hennes första känsla var alltid att andras behov gick före hennes egna. Felaërn verkade så balanserad.

    Tilllslut skakade hon bara på huvudet och såg forskande på honom. “Gjorde du verkligen allt det – för mig?” Hennes röst var skör, men än hade hon inte fällt en enda tår. “Och du vill att jag… Följer dig? Trots det jag gjort?” Hon hejdade sig lite och såg något skamset ned i golvet. “Trots att jag… Inte minns dig, vår vänskap?” Men innan han hann svara på hennes frågor kramade hon hans hand och skakade på huvudet åt sig själv. Kanske var det dags att släppa den där veliga ängslan – händelsen med Tyran initierade något, den betydde något. Och det betydde något att Felaërn var här, det betydde något för honom – hon måste våga tro på det. Och hon måste våga tro på sin egen känsla att det också betydde något för henne. Kanske vågade hon till och med tro att det var del av Athals stora outgrundliga plan?

    Långsamt såg hon åter upp på honom och mötte hans blick. Hon var plötsligt mer beslutsam nu än hon någonsin varit. “Jag vill följa dig!” När hon sa det högt var det som att det där tomrummet inom henne åter bleknade något.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn kände en underlig lättnad då hon verkade komma till freds med hans närvaro, kanske fanns det något undermedvetet där som vittnade om att han var en vän. Eller något mer. Hennes blyghet var behagligt, och leendet han gav henne uppmuntrande. Han ville gärna ta hennes hand och ge henne en kyss så som den de delat innan de separerats, men han var tvungen att tygla sig. Trots allt var han tvungen att ge henne tid, speciellt med tanke på vad hon varit med om nyss.

    Vid hennes fråga mötte han hennes blick, kanske lite generad nu. Det var nästan som om hennes fråga fick honom att tvivla lite på sitt agerande en stund. Hade det varit dåraktigt? Säkert och utan tvekan. Men då hon tog hans hand kände han sig plötsligt varm och mer säker på sin sak. Hennes utbristande fick honom att le ett leende han inte kunde kontrollera, ett glatt ett, som vittnade om en tyngt och rädsla han burit som nu lyftes.

    ‘Ja, jag gjorde det… Och ja det vill jag!’ sa han med en självsäkerhet och tydligare.
    ‘Vårt möte i skogarna väckte något i mig, sköljde bort en ilska och rastlöshet jag känt länge.’ han var kanske inte den bästa med ord, speciellt inte på det allmänna språket.
    ‘Och jag känner den känslan starkare nu, oavsett vad du gjort, Nesta.’ han tog hennes händer i sina för att möta hennes blick.
    ‘Det finns några ärenden jag måste avsluta här i staden, men då det är gjort kan vi ge oss av. Vad tror du, Nesta?’ frågade han hoppfullt.

Viewing 10 posts - 21 through 30 (of 30 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.