Post has published by Amdir
Viewing 4 posts - 41 through 44 (of 44 total)
  • Rollspelare
    Member since: 20/03/2023

    Vad önskade Bain? Ja, det var en ypperligt bra fråga. Han insåg i samma ögonblick som hon frågat att han egentligen inte visste. Fram tills han återförenats med sin syster, sett vad som blivit av hans folk och deras ilska, hade alla syften och beslut varit till självändamål. Mer kunskap, djupare ner i träsket av magi som få kunde komma åt. Det hade varit hans ytliga om än stora mål, men djupt där inne i hans ensliga själ hade det länge funnits något annat. Något lika mörkt som hans kläder, men bra mycket bättre undangömt. Nu fann han att de inre drivkrafterna börjat suddas ut när han sett sin syster och insett vad han lämnat bakom sig—vilka avskyvärda hemskheter som fått ske i hans frånvaro.

    Stumt betraktade han Alienna, de ljusa dragen som skvallrade om hennes ursprung och den historia som kom med det. Klyftan mellan alverna hade blivit så djup att Bain inte längre visste om den kunde lagas, eller om det ens var önskvärt. Han politiska intresse var inte mer än några dagar gammalt, men för varje samtal med Aenya hade det växt markant. För varje gång han låg vaken och grämde sig över vad hon råkat ut för, samt högalvernas ignorans inför det. Inför dem alla. De skulle inte ens ha något till övers för Bain fastän han inte varit del av något folk på väldigt länge. Han, och vad han antog var hans folk nu, var väl inte mer än lort under deras skosulor.

    “Ett fint erbjudande, må jag säga. Men… det skulle vara allt för själviskt av mig. Du glömmer att det är min syster som satt dig här och jag är rädd att det skulle krävas mycket för att jag skulle vända henne ryggen.”

    Hans tonläge sänktes plötsligt, som om även han blev rädd att någon skulle höra dem. “Men någon med makt att förändra saker kanske skulle kunna övertala mig. Om hon vågade ta sig an en så pass stor uppgift,” nästan viskade han och såg på henne med en genomträngande blick—de där gröna ögonen spända och likgiltiga i osäkerhet på vad hennes svar skulle komma att bli.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aliennas blå ögon fortsatte betrakta Bain, nyfiken på vad han skulle svara. Förhoppningsfull, förväntansfull. Hon förstod så klart att det hon frågade var en stor press, att be honom förråda sin syster och rebellerna. För de var idealister, de trodde på sin sak, och hon hade snubblat rakt in i deras lilla konflikt som hon börjat inse att hon var en större del av än vad hon ville erkänna. Hon representerade på många vis det som de hatade, även om hennes familj valt att vara neutrala och fly från striden snarare än att delta i den. Bekvämt, kanske, att avstå från den och ställa sig från sidan som en opartisk person, men kanske tiden hade kommit att agera. Kanske kunde inte hon och Aldiea längre vara neutralt?

    ‘Jag förstår.’ sa hon med en liten utandning och såg ned i sitt knä. ‘Familjen kommer alltid först, inte sant?’ frågade hon, lite för sig själv kanske. Precis som hon nu funderade gång på gång om hon var sina föräldrars arv värdig, om hon skulle gjort dem stolt. Men det kunde hon bara gissa sig till, då de inte längre fanns. De enda hon hade kvar av sin gamla familj var Agaroth och Tath’nel, som var frustrerande nära men ändå långt borta så länge hon satt här i fängelset. Men hon lyssnade på hans ord, och hon insåg att hennes väg ut var att ta en aktivare roll i Nela’thaënas politiska dilemma.

    ‘Återigen ska jag vara ärlig, Bain.’ sa hon och mötte hans blick.
    ‘Aldiea har alltid varit neutralt, vad kommer till konflikten här mellan alver i Nela’thaënas. Enda orsaken jag kom hit var att delta i drottning Nearenas begravningsceremoni. Men nu har jag sett konflikten från båda sidor, på nära håll. Jag vet att jag har makten att påverka, men jag skulle arbeta för fred och harmoni alla alver emellan. Nu då Nela’thaënas ska välja sin nästa ledare kan min röst vara betydande i att välja en väg framåt som är en för balans, snarare än segregation. Är det stort nog, Bain? Här inne gör jag ingen nytta, för er eller för någon annan. Ju längre jag sitter här, ju fler kommer att söka efter mig.’

  • Rollspelare
    Member since: 20/03/2023

    Bain log snett och studerade Alienna där hon satt intill honom, bakom lås och bom. Inte en plats för en drottning. Hon såg faktiskt oerhört malplacerad ut och han kunde inte låta bli att undra hur hon såg ut i all sin prakt. Om hon var vacker här på marken, tömd på den magiska aura som omgivit henne, vad skulle hon då inte vara uppå en tron? Inför ett folk? Bain fann sig suktandes efter att få se det, den hon egentligen var.

    Blicken föll när hon nämnde familjen, kunde inte annat än att se en smula skyldig ut eftersom han hade gjort allt annat än att sätta familjen först under sitt liv. Han hade ignorerat dem, blundat för problemen som drabbat dem. Men inte längre. Ingen skulle röra hans syster igen och ingen alv som trodde att de var finare än dem skulle få bestämma att detta inte var ett problem. Det var dags att fler slutade blunda och öppnade sina ögon. Han visste inte ens när han börjat släppa in den rebelliska andan i sin själ, men fann nu att den var där.

    Under frågvist höjda ögonbryn mötte han hennes blick igen, väntade sig nästan en förklaring till varför hon likt alla andra ljushuvuden inte kunde bry sig mindre om varför så många skogsalver var på krigsstigen. Förvåning färgade hans gröna ögon då han blev motbevisad. Blev han motbevisad? Hennes svar var inte glasklart, men gott nog. De tankarna kunde han börja styra i en formidabel riktning på sin färd. Bain slog på sitt mest charmerande leende, döljandes vad han börjat koka ihop.

    ”Vi kan tala mer om det på vår väg mot Dal’elath, vilket jag antar är rätt plats för sådana affärer.” Han klappade ovanpå hennes ena hand innan han reste på sig, klev undan från den obehagliga magidödande atmosfären och fuktade sina läppar samtidigt som ögonen inspekterade rötternas rutnät som höll henne fången.

    ”Om du vill vara så vänlig och gå längst in, Ers Majestät.” Rösten var len likt silke och han höjde inte sina händer förrän hon var så långt ifrån som möjligt. Med ett djupt andetag frammanade han skuggan som ruvade inom honom, formade den till skärvorna han skurit Agaroth med och skickade dem i en formation rakt in i rötterna. Skugga lämnar inga spår, även om det skulle bli uppenbart vem som fritagit henne när även Bain saknades. Medan rötterna skars itu, fallerade och föll till marken, kunde han inte låta bli att känna för sin syster som nu skulle behöva se på honom som en förrädare trots att hon satt på sanningen.

    Han skulle vända detta till något gott. Han skulle sända henne nödvändig information. Bain, den svikande brodern, skulle äntligen göra något gott.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aliennas reflektion där i hans ögon var nog inte helt olikt en ståtlig och regal fågel fångad i en bur. Oförmögen att röra sig fritt och vara den som hon var. Liten och svag i sin fångenskap, men fortfarande med en stolthet i ögonen. Ett sken som var svårt att uppehålla där. Hon hade ett ögonblick undrat om hennes ord skulle göra rebellen Bain ilsken, kanske rädd att han skulle lämna henne i sin ensamhet igen där hon bara hade sina egna tankar och minnen som sällskap. Inte ett trevligt sällskap för någon i en sådan plats där det kändes som om halva hennes väsen hade tagits ifrån henne. Ändå tändes en liten hoppfull glimt i ögonen då han log.
    ‘Vad…?’ frågade hon, som om hon inte riktigt kunde tro det då han klappade hennes hand, och steg åt sidan. Men hon var kvick nog att lyda och tassa bort från rötternas galler så långt bak hon kunde, och dolde sig själv som en liten boll mot marken med armarna för sitt ansikte, ett litet knyte. Så lätt det en gång varit att skydda sig själv med magi, och nu vara tvungen att använda armar och ben för att försöka hålla sig säker. Men kanske det var slut snart, kanske… Hon kunde ändå inte rå att glimta mellan sina armar och fingrar för att se vad Bain gjorde på andra sidan.

    Då rötterna kapades var det som om luft rusade in i fängelset, men så klart var det snarare det världens energier – magi – som sökte sig in i platsen den hållits utlåst ifrån. Susandes som en stark vind rakt mot Alienna som nästan desperat drog efter andan då hon äntligen kände magin komma tillbaka henne, fylla henne med livskraft och förmågan hon besatt, som var så stor del av hennes person. Utan den, hade hon redan insett, var hon ingenting. Långsamt reste hon sig, lite ostadigt nästan, så överväldigad som hon var, men då hon kom vandrandes genom dunklet där inne och ut i friheten med lite ljus från ovan som träffade henne skulle han nog se att hennes ögon tycktes ha en inre glöd som en stund sedan varit som borta, hämmad. En magiker som han skulle nog kunna se skenet bortom det kroppsliga och dödliga, den mängd magi som nu koncentrerade sig och samlade sig i hennes väsen – ett spel av ljus för de som kunde se sådana saker.

    ‘Bain… Tack.’ sa hon varmt med ett mjukt leende på läpparna, och tog hans händer i sina, och verkade inte rädd för den skuggskepnad han nyss visade och de energier som fortfarande låg omkring honom efter hans mörka utövande. Hon visste inte vad hon mer kunde säga just då för att förmedla vad hon kände, så istället sträckte hon sig upp och gav honom en mjuk kyss på kinden och ett varmt leende, innan hon såg sig omkring. Så klart efter sin tid där kände hon sig förfärligt smutsig och sliten, men sådan lyx fick vänta tills de var borta. Hennes blick gick dock över axeln, precis innan hon tänkt ta ett steg bort från cellen, och med en lite bister glimt i ögonen sträckte hon fram en hand bakåt. Bain skulle nog känna energierna som väcktes inom Alienna, som susade ut ur henne, och bara med rena viljan fick rötterna som tidigare hållit henne fången att växa fram med knakande effektivitet framför deras ögon, enorma knotiga ormar som växte fram, kramade och begravde fängelset så ingen annan skulle kunna använda det igen. Efter att ha fått utlopp för sin förakt för fängelset vände hon blicken upp mot Bain, ett snällt ansikte som inte visade någon antydan på att besitta sådana destruktiva krafter.

    ‘Vi måste hitta Tath’nel, och sedan ska vi mot Dal’elath.’ hon såg sig omkring, i hopp om att ingen skulle sett eller hört dem, då hon så naturligt och lättsamt tog tag i Bains hand för att börja tassa därifrån på sina nakna fötter, som om hon redan visste var Tath’nel hölls, och kanske det inte var så konstigt om hon kunde känna sådana saker.

    Men så klart var de betraktade av Bains syster. Aenya, väldold som den expert hon var på att röra sig bland skogarna, följde dem med blicken. Och kanske hon och Bains ögon möttes en kort stund, en uppmuntrande nickning från hennes sida. Det gjorde ont, så klart, att se honom ge sig av nu då de precis funnit varann. Men hon visste att Bain kunde göra mer nytta vid drottningens sida, med den lilla hake han nu hade som hennes räddare.

Viewing 4 posts - 41 through 44 (of 44 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.