Post has published by Amdir
Viewing 6 posts - 41 through 46 (of 46 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Snart hade hon ätit mer än vad hon orkade, och satte sig ned med en nöjd suck och putande mage, på en av stolarna. Det var en märklig känsla att känna sig mätt genom sig själv, men också Isindr, båda känslorna inte allt för vanliga på gatan – och på senare tid hade hon prioriterat drakungen över sig själv. Åsynen av Isindrs huvud som stack upp ur påsen fick henne att skratta nöjt, ett hjärtligt skratt som för en liten stund visade den unga flickan hon var. Hon torkade sig om munnen och såg lite trotsigt på Salt.
    ‘Varför inte? Jag och Isindr är minst lika modiga som du!’ ansåg hon.

    ‘Vi kan också bli pirater, och då behöver inte Isindr oroa sig!’ och varför inte, ett fritt liv på havet på något skepp kunde väl inte vara sämre än detta? Men något inom henne sa väl att Salt hade rätt. Sedan Isindr kommit i hennes liv hade det varit både glädje och börda, och för varje dag oroade hon sig över vad hon skulle göra till näst för att hålla dem båda säkra. Ett bekymmer som Isindr säkert kände genom Alithea med.

    Vid frågan som kom tvekade hon först en aning, och skickade en fråga åt drakungen genom deras mentala band. Men Isindr verkade inte motsäga sig, eller så var drakungen för upptagen med maten.
    ‘Jag… Stal en juvel från en handlare…’ sa hon lite försiktigt, som om hon inte ville bli fast. Men med tanke på att Salt var en pirat kanske det var okej med sådant agerande?
    ‘Den där konstiga handlaren från utlandet på Meldargatan, nära bron, med massa märkliga föremål.’ förklarade hon men insåg att hon svamlade och fortsatte.
    ‘Jag smög mig in i hans affär och tog ägget som han skulle sälja till någon märklig man, men de fick syn på mig och jagade mig i flera dagar. Då jag kom därifrån och gömde mig med juvelen kläcktes den och Isindr visade sig!’ utbrast hon, lika häpen som vem som helst om det.
    ‘Sedan dess har vi varit bästa vänner, men mannen söker efter mig!’ hon såg ned och bet sig på naglarna lite bekymrat.
    ‘Tänk om han hittar oss?’

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Isindr var påväg att sluka den absolut sista köttbiten, men hejdade sig. Hon istället satte sig upp och bara lyssnade på Alithea när hon berättade om deras ursprung. Hon tittade ner på köttbiten, tog den i käftarna och bar över den till henne, för att släppa den i famnen på vännen som en gåva. I hungerns stund hade hon inte tänkt på att dela med sig, och sedan strök hon sitt huvud mot Alitheas kind.

    “Om han hittar oss biter jag honom i ansiktet.” Bestämde hon slutgiltigt, och talade för första gången så att både Alithea och Salt hörde henne. Hon satte sig sedan ner bredvid sin vän och såg på Salt.

    “Var som helst är väl bättre än att vara här, där det enda bra är Alithea. Ett liv som pirater ger oss all fisk vi kan äta, äventyr varje dag och en stor himmel som bara är min!” Historierna de tjuvlyssnat på om pirater, och alla berättelser Alithea delat under långa nätter, vad fanns det inte att älska med det livet. Och möjligheten att sprida på vingarna utan någon någonstans som såg, annat än deras egna besättning.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt lyssnade noga fortfarande med huvudet på sned mot Alithea och Isindr medan de pratade. Då drakens stämma ljöd för första gången sträckte sig dock den före detta piraten och ansiktet sprack upp i ett leende igen.
    “Så du kan faktiskt prata!” sade hon roat, “det var nästan så jag inte trodde på det förut.”

    När Alithea berättade om hur hon stulit drakägget i tron att det var en juvel kunde inte Salt låta bli att skratta lätt.
    “Hahah! Tänk om det kunde hända mig med!” sade hon och lyfte sina mycket utsmyckade fingrar, “så många juveler jag snott och ändå har ingen av dem kläckts!”
    Hennes fingrar gnistrade i ljuset från morgonsolen genom fönstret. Smaragder, guld, diamanter och alla olika typer av ädelstenar prydde vartenda finger på hennes hand. Om alltihop var äkta var däremot en annan fråga, men inte något som Salt lade någon större vikt vid.

    “I Spillerhamn däremot finns inte många juvelhandlare, alla där är tjuvar. Ingen äger något det har i besittning.” Salt pratade med ett leende även om orden hon sade var ganska allvarliga, “alla tar vad de kommer åt. Nog för att du är modig tösen, utan tvekan modigare än mig, men det räcker inte att vara modig om någon låser in dig i en skrubb resten av livet.”
    Att det hon berättade inte var historier för ett barn var inget som Salt brydde sig om, eller snarare så kanske hon inte tänkte på att Alithea var för ung för att höra om grymheten som kunde finnas bland priater.
    “De kan ta dig och stänga in dig någonstans där du slavar resten av livet – om du lyckas gå med livet i behåll det vill säga, har du dessutom något värdefullt med dig, som en drake till exempel, så tar de det ifrån dig och gör vad de vill med. Plockar ut tänder, drar av fjäll och klor. Om ni två går till Spillerhamn blir det det sista ni ser av varandra.”
    Salt tog drack en del av vattnet innan hon fortsatte, lät det hon sagt smälta in lite mer för Alithea och Isindr.
    “Jag klarade mig så bra som jag gjorde för att jag har något som dem inte har och som de inte kunde ta ifrån mig heller.” fortsatte hon sedan och torkade sin mun med armen, “men pirater är inte att ta lätt på. Man ska aldrig lita på en pirat.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alithea såg lite förvånat på köttbiten som damp ned i hennes famn, för att skratta till lite över Isindrs välmening. Hon klappade drakungen på huvudet.
    ‘Nej, den är din. Ät du.’ sa hon milt till sin vän, och strök drakens lena fjäll och sträckte fram köttbiten åt Isindr igen, för att le lite roat över Isindrs ord.
    ‘Det är jag säker att du gör…’ hummade hon åt drakens hot.
    ‘Och så klart Isindr kan prata! Se, till och med Isindr håller med!’ påpekade hon och såg menande på Salt. Då Salt förklarade att det var ovanligt nickade hon lite lillgammalt.
    ‘Ja, visst är det?’ undrade hon. ‘Kanske Isindr är den enda drakungen i världen?’ trots allt hade hon hört att det inte fanns många drakar kvar i världen, vilket gjorde det ännu viktigare att de mörka männen inte fick tag i henne. Då Salt kallade henne modig sträckte hon på sig lite stolt. Vid orden såg hon lite tveksam ut.
    ‘Gör de verkligen det?’ frågade hon lite tystare för att se på Isindr sedan.
    ‘Kanske Spillerhamn inte är det bästa för oss då, men var?’ undrade hon och såg på Salt lite frågande.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Pratar inte vanligen drakar?” Frågade hon nyfiken åt Salts reaktion och vickade lite på huvudet. Hon har undrat vad som var annorlunda med henne från andra drakar, om någonting. Hon visste att de var större, men det var säkerligen för att de var äldre. Trots allt kändes det som att hon var kännbart större för varje dag som gick. Om hon stannade upp kunde hon säkert se sig själv växa. Så kändes det åtminstone.

    Isindir tog köttet som om hon inte redan ätit massor och slukade även det. Säkerligen skulle hon få ont i magen från detta, samma som hon fick gången hon tog en get som sprang lös i staden. Hon åt sig bortom mätt och hade ont i magen hela natten, men det var värt det den gången och det skulle vara värt det även den här gången. Hon vickade bak huvudet och med kraftiga tuggningar svalde hon hela köttbiten.

    Hon ryste till när Salt beskrev vad de skulle göra med en drake och skakade instinktivt på huvudet när hon föreställde sig det. Det hade varit väldigt obehagligt, helt klart. Kanske Spillerhamn inte var det bästa stället att åka till trots allt. Men som Alithea sa, vart annars?

    “Helst någonstans där de inte tar mina tänder.” Tillade hon och slickade sig om munnen för att ta till sig av det sista av smaken och safterna runt munnen hennes.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt pillade med de juvelprydda smyckena hon hade på sina fingrar. Nog för att Spillerhamn var en farlig och grym plats, men för lite mindre än två år sedan hade det varit hennes hemstad. Visst, hon hade bott på en båt som kunde lägga till var som helst, men Spillerhamn var ett av de vanligaste ställena den gjorde det på. Det var dessutom där hon klivit på fartyget för första gången. Som barn hade Salt vuxit upp som slav. Få minnen av sina föräldrar eller annan familj fanns kvar och det mesta fram tills hon varit tonåring ett tag var ganska jobbigt att tänka på. Salt var osäker på sin egen ålder, men ungefär fem år tidigare hade hon lyckats rymma från sina ägare och tagit sig ifrån deras ägor där hon slavat som pärldykare sedan barnsben. Den första plats hon kommit till hade råkat vara just Spillerhamn där hon haft turen att bli upptäckt för sina förmågor som dykare. Inte för att besättning bestått av så väldigt hederliga människor, men de hade varit många gånger vänligare än de som köpte henne när hon var liten. I vart fall enligt Salts standard. På piratskeppet hade hon stannat i tre år, tills någonting gjort henne tvungen att ta sig vidare. Därefter hade hon för en tid rest runt nästan hela Talanrien tills hon för ett år sedan slagit sig ner mer permanent i Celeras. Helt enkelt för att det var den plats hon trivts bäst i. Hade det inte varit för att Alithea också hade en drake att tänka på skulle Salt rådigt henne att bara stanna i samma stad. Men, nu fanns Isindr med i bilden också vilket komplicerade det hela.

    “Ärligt talat tösen,” sade Salt, “jag har ingen som helst aning.”
    Hon skrattade lätt och släppte sina ringar för att ta en ny skiva bröd. Det fanns inte så mycket kvar av frukosten, Alithea hade ätit det mesta, men en skalp med lite sylt på fanns ändå för Salt att tugga på.
    “Jah ha vaffit öfefallt typ… svälj… de flesta ställen, eller i vart fall de flesta städerna ser ganska likadana ut. Fungerar på samma sätt i vilket fall som helst.” hon tog en ny tugga men svalde innan hon fortsatte prata, “alverna och människor med den där symbolen finns också nästan överallt. Extra mycket ju längre öster ut du kommer.”
    Hon pausade lite och tittade på Alithea, sedan Isindr.
    “Har ni varit utanför Celeras någon gång?”

Viewing 6 posts - 41 through 46 (of 46 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.