Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 181 through 200 (of 355 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael stod i slottet och såg ut över staden nedan, på platsen där han så många gånger i sin ungdom tränat mot Vinga. Det var en märklig känsla att ha henne tillbaka i Kaelred, men även om hon var tillbaka var det som om det låg en stor distans mellan dem. Kanske var det Lucas J’lothains fel, kanske var det hur de skiljts åt sist. Något förvånat vände Kael blicken över axeln då han hörde någon komma, för att le lite snett då Vinga anlände.
    ‘Så, hur känns det att vara i palatset igen?’ undrade han, och vände blicken ned mot förberedelserna där utanför staden. Härifrån såg man inte mycket, men man kunde se alla små fläckar som rörde sig på fältet.

    Arlin hade haft en trevlig kväll med Nilla så klart, och tänkte mycket tillbaka på vad de hade talat om och vad som skulle hända näst. Allt prat om Kaldrland hade fått en hemlängtan att gro hos honom, men enda sättet för honom att återvända hem var om konungen avvisade honom eller om han hade en orsak att komma hem. Den orsaken var i grund och botten vad hans far hade önskat av honom… Att hitta hjälpmedel och män. Arlin som hade eskorterat Nilla så klart så han visste var hon och hennes familj höll till, och det var något nervöst som han tog sig till deras boning och meddelade åt en tjänare att han önskade tala med Lucas.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Familjen J’lothain hade tilldelats två angränsande gästrum i den västra delen av slottet, ett större med sovdelen avskärmad och resterande inrett med fåtöljer, bord och läsbord i vilket Lucas och Katarina bodde. Från det kunde man ta sig genom en dörr till det mindre där Nilla och Alma ockuperade sig. Familjen hade redan tidigt  haft en gemensam frukost och Katarina hade gått över till flickorna för att hjälpa dem med deras håruppsättningar. Så Lucas var nu ensam i det större rummet där han satt vid bordet och läste ett brev som anlänt under natten till honom. Det lilla jacket över örat syntes knappt längre och han var relativt välstädad, gårdagens händelser till trots. Han hade ännu inte klätt sig i mer än nödvändigt, lösa byxor och en ärmlös rock han inte bemödat stänga, vilket avslöjade de svarta symboler och mönster som var förevigade över hans armar och bröst.

    Så det var så som han var när det knackade på dörren följt av tjänarens lite högtidliga röst.
    “Unge herr Arlin önskar audiens med Sir Lucas J’lothain” orden fick Lucas att skratta till, mest över hur löjligt det lät och han vinkade med ena handen även om ingen var där för att se.
    “Stig på bara” svarade han utan att släppa brevet med blicken. Det hördes ett klick från dörren innan tjänaren öppnade den för att släppa in Arlin innan han stängde den igen. Lucas höjde blicken till pojken och sänkte brevet ned till sitt knä.
    “Kaldrland!” utbrast han och log varmt då han synade pojken. “Till vad har jag äran?” någonstans kunde han väl ana det men han lät uppenbart förvånad och gjorde en gest mot en av de tomma stolarna.
    “Kom, slå dig ned”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Egentligen hade hon hoppats på att inte möta någon i korridoren. Det var allt för mycket småprat som hon hade behövt stå ut med. Artigheter och etikett som hon annars hade fått slippa. Däremot var det hennes yngre bror, vanligtvis skulle hon varit glad för det. Men det verkade finnas en spänning mellan dem, som inte fanns där innan.

    “Bror, vilken trevlig översakning!” sa hon med ett litet skratt och dunkade sin hand på hans rygg för att sedan slå sig ner i fönsterkarmen och lät blicken dras ner över alla människor som ordnade där nere.

    “Ovant och obekvämt.” påpekade hon och ryckte sedan på axlarna.

    “Och hur mår du, bror?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin himlade lite med ögonen över tjänarens sätt att presentera honom, som om han vore en man härifrån Kaelred som passade in på deras titlar och sätt att tilltala varandra. Den unge kaldrländaren gav tjänaren en något sned blick innan han nickade till Lucas och steg in, för att nästa sekund bli något övertumlad över sättet Lucas tilltalade honom. Det var mer familjärt än det uppstoppade sättet man oftast tilltalade varandra här i hovet, och han kunde inte annat än att le lite förvirrat. Fåordig som han var nickade han sitt tack till inbjudan, såg sig lite generat omkring, innan han satte sig ned.

    Nu då han väl satt här kändes det hela som en dum idé. Här satt han framför en stor krigsherre, medan han själv bara var en ung pojkspoling i jämförelse. Nå han hade klarat sig helt okej i duellerna, men ändå.
    ‘Min herre…’ sa han, de där titlarna och artighetsfraserna som alltid kändes så tillgjorda i hans mun. Han skakade på huvudet, och harklade sig lätt, trots allt var det ingen idé att försöka vara något annat än han var.

    ‘Bäst att jag bara är ärlig, som den Kaldrländare jag är.’ sa han, lite mer åt sig själv, än Lucas.
    ‘Känner ni till min far, jarl Hreidmar?’ undrade han, och betraktade Lucas som för att se om det fanns något igenkännande där. Men han tvivlade på att många kände till hans far så här långt bort.
    ‘Han är jarl… alltså furste ungefär… över Draksten. En stor borg, med ett stort stycke land i norra Kaldrland. För drygt två år sedan skickade han hit mig för att skapa kontakter, bilda allianser, och på hans bevåg ville jag tala med er, herr Lucas.’ sa han, lite som för att fråga om han fick tillåtelse att tala vidare.

    Kael betraktade henne lite tankfullt och skakade på huvudet.
    ‘Du har inte varit hemma på länge, men var detta någonsin bekvämt på riktigt för någon av oss?’ undrade han ärligt och nickade mot borggården där de brukade träna.
    ‘Träffade du far?’ frågade han, som för att svara på hennes fråga.
    ‘Han har inte mycket kvar, och då han är borta är det Tristian som bestämmer.’ sa han, och såg lite menande på sin syster.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas följde Arlin med blicken då denne gick fram för att sätta sig. Leendet kvar kvar på hans läppar men han rynkade lite på näsan åt orden ‘Min herre’. Lite eftertänksamt höjde han på ögonbrynen men skakade sedan på huvudet.
    “Dessvärre inte” Lucas kände till kanske en handfull framstående kaldrlänningar som fortfarande var vid livet. Efter Ulfhedna tagit tronen i Frostheim och plundringstågen nästintill upphört så var den norra kontinentens krigare inte lika framstående för söderlänningar som han själv. Han vek ihop brevet för att lägga det på bordet, men släppte knappt Arlin med blicken och nickade lite för att visa att han lyssnade på honom.

    Vid Arlins sista ord, att han ville tala på sin fars bevåg tändes någonting i Lucas ögon, en sorts glöd som om han förväntade sig strid. Han höjde ena handen lite granna och skrattade till.
    “Bara Lucas, tack. Jag är inte din herre och du är inte en hund” han log då han sa det vilket tog udden från orden som annars kanske skulle uppfattas som avfärdande. Han lutade sig tillbaka en aning i stolen och lät armarna vila mot armstöden då han begrundade pojken med blicken.
    “Så, vad är det du önskar tala om? Jag misstänker att det inte är om hur trevligt väder vi har det?” han skrockade lite åt sina egna ord, ibland var han en riktigt lustigkurre.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett skrockande kom ifrån Vinga och hon ryckte återigen på axlarna åt hans första kommentar. Inte bekväm med det hela? Det lät… inte helt rätt. För att vara ärlig var träningen med Sloan det som fick henne att känna sig levande.

    “Jag tyckte alltid om träningen med Sloan, det andra kunde vara för mig.” påpekade hon och sträckte på sig med en gäspning och suckade lite tungt åt hans fråga.

    “Och vad tycker du om det?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin gav ifrån sig ett litet förvirrat leende och höjde ögonbrynet litet åt Lucas skämtsamhet. Mest av artighet skrattade han lite åt Lucas finurlighet, även om den typen av humor kanske gick honom förbi något.
    ‘Jag kan inte uttrycka mig finkänsligt på detta språk, så jag går rakt på sak.’ sa Arlin, inte för att kaldrländare var kända för att tala med silvertunga, men det var ju en bra sak att skylla på.

    ‘De senaste dagarna har jag spenderat en del tid med er dotter… Nilla, och hon har uttryckt flera gånger att hon väl skulle kunna tänka sig en resa till Kaldrland i mitt sällskap.’ sa han lite menande, kanske inte att den skulle bli en mer permanent del av vardagen, men hon hade ändå sagt att det låg i hennes intresse. Arlin drog en hand genom sitt mörka hår, detta var svårare att tala om än han hade förväntat sig.

    ‘Min far har många erfarna krigare, men vi befinner oss i ett inbördeskrig i Kaldrland, och vår sida har behov av hjälp. Det slår mig att detta kunde vara ett tillfälle där… en allians kunde stiftas mellan ert släkte och mitt.’ förklarade han till sist. Att förhandla på detta vis låg verkligen inte i hans natur.
    ‘Frågan är vad du skulle vilja ha i gengäld för att hjälpa min far, och ingå en allians, Lucas?’ undrade han, och mötte den store mannens blick, och hoppades att mannen inte skulle skratta åt honom.

    Kael ryckte på axlarna åt hennes svar.
    ‘Jag antar att han ibland kanske var mer en fadersfigur för dig än vår egna far var.’ konstaterade han, vilket i sig inte var så konstigt. Men åt hennes fråga skakade han på huvudet.
    ‘Sättet han styr faller mig inte i smaken.’ sa han enkelt.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas betraktade pojken då han talade, ögonen en aning avsmalnade och ett litet, snett leende på läpparna. När han förstod vad det handlade om knäppte han händerna över bröstet, armbågarna fortfarande lutade mot armstöden. Han svarade inte omedelbart utan lät blicken vila på pojken, leendet kvar på läpparna som han fuktade.
    “I gengäld? Du har nog varit här tillräckligt länge för att känna till att guld är det som köper min lojalitet” hans ord var menande då han pausade och rynkade ögonbrynen en aning “Men ni kaldrlänningar köper aldrig svärd, inte sant? Så det du föreslår är att jag skulle skicka min äldsta dotter så långt norrut man kan komma och då bistå er och Ulfhednas sak?”

    Lucas leende bleknade och han bet lite fundersamt på insidan av läppen då han ändå övervägde det hela. En lite suck lämnade honom och han såg allvarligt på Arlin.
    “Såhär är det va, döttrar gifter man bort för titlar, makt och mannar. Man hoppas de snabbt producerar en manlig avkomma så man som förälder får starkare allianser.” Lucas trummade fingrarna lite mot varandra då han talade, blicken fortfarande fäst vid Arlin.
    “Men om jag inte missminner mig… så är du inte garanterad titeln som jarl när din far går bort?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin betraktade Lucas medan han förklarade sin position, i sanning hade han inte förväntat sig så mycket mer men det kändes ändå pressande att bli ställd mot väggen på det viset. Det hela hade inte behövt vara så högtidligt, och han kände att han fick svårt att säga det han ville ha sagt.

    ‘Min familj har varit jarlar över Draksten i hundratals år. Ja, det är sant att titeln inte är garanterad, men vårt folk tror på min far och på vår släkt. Bara jag kan bevisa mig själv är titeln så gott som säkrad, och att säkra vår säkerhet och vinst i inbördeskriget skulle utan tvekan ge mig den positionen, förutsatt att jag själv är med och strider.’ sa han, och den tanken var något som gjorde honom nervös men samtidigt beslutsam, och det fanns en glöd där i den unge mannens ögon.

    ‘Och guld finns det gott om i norr, om det är det som skulle behaga dig.’ tillade han. Problemet var snarare att guld inte gick att äta, och markerna var besvärliga att kultivera.

    ‘Jag har inte talat med er dotter än… Men förutsatt att hon själv skulle vilja komma till Kaldrland, vad tror du, Lucas?’ undrade han. ‘Min far önskar en stående allians mellan Kaldrland och Kaelred, och ser man på vad er hustru arbetar för verkar det troligt att er släkt kommer långt.’ sa han, trots allt hade han sett henne arbeta hårt de senaste dagarna. Han skruvade på sig lite obekvämt.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas hade fortfarande allvarligt blicken fäst vid Arlin och leendet hade försvunnit helt. Hela hans uppenbarelse hade förändrats från den annars gladlynta och pratsamme mannen till den mer allvarsamme general som man tordes förvänta sig han var. Lukas höjde ena handen vid orden ‘så gott som säkrad’ men avbröt inte Arlin utan vilade istället handen fundersamt mot kinden. Han var tyst obekvämt länge efter att Arlin pratat klart.

    “Jag beundrar din beslutsamhet Arlin, det gör jag verkligen” ett men hängde i luften och Lucas trummade lätt pekfingret mot kinden innan han sänkte handen igen “Men jag har svårt att se hur en allians med Kaldrland skulle stärka min familjs position här. Och precis som du säger är min fru väldigt…” han kunde inte låta bli att le då han valde ordet “… ihärdig i sin jakt på makt” Lucas trummade rastlöst med fingrarna mot armstödet. Tanken om ära och krig på en annan kontinent höll hans intresse uppe, i ett ämne som han egentligen inte brydde sig så mycket om. Han synade Arlin kort innan han fortsatte.

    “Och hon har också en talan i det här. Jag önskar inte att underminera henne” Lucas hade dock redan förstått att hans fru hade andra planer för Nilla, men samtidigt visste han inte om han fann det helt klokt att komma för nära kungafamiljen. Speciellt inte efter vad han visste om dem.
    “Däremot…” fortsatte han och blicken gick från Arlin till det brev han tidigare läst. “Så har jag sett att min dotter har ett gott öga för dig och jag önskar henne ändå all lycka i livet” han höjde blicken till Arlin igen, fortfarande allvarligt men ett leende anades på hans läppar.

    “Tala med min dotter. Och min hustru. Sen får vi se om vi fortsätter detta samtal” Lucas lutade sig fram och tog upp brevet igen.
    “Sen så råder jag dig att beakta det faktum att guld köper artontusen svärd, blodsband endast femtonhundra”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Jag ser honom hellre som en far än vår riktiga.” sa hon hårt och ärligt. Hon skrattade lätt åt hans andra ord och lade en hand på sin bröstkorg med en spelad förvånad min.

    “Du menar att drakriddaren inte är lojal mot sin kung, skandal!” sa hon och kunde inte rå för att skratta och flina brett åt hans ord. Sedan skakade hon lätt på huvudet.

    “Och vad skulle du göra?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin kände sig något beklämd över Lucas sätt och hans ord, men kunde bara nicka här och där då han talade. Men i slutändan kunde mötet gått betydligt värre, och han kände att han fortfarande hade en chans med sina planer. Det enda han kunde tänka just då var hur många svärd både blod och guld skulle köpa. Med lite tur skulle nog Turin Hrafn kunna få sig en rejäl smäll om han spelade sina kort rätt, och då skulle äran vara hans.
    ‘Tack för din tid, Lucas.’ sa han, och fick anstränga sig lite för att inte använda någon artighetsfras framför namnet.
    ‘Jag ska göra som du råder.’ Arlin reste sig och gav en respektfylld nickning åt Lucas, men i sanning kände han sig nog mer nervös för att tala med Nilla och Lucas fru. Det fick vara en strid lite senare under dagen, för han hade plikter att vända till och en del att tänka på.

    Så han lämnade familjen J’lothains boning, och tog sig till trädgården där han och Tirrin brukade äta frukost tillsammans. Han kunde se att den unga prinsessan redan satt på deras plats, och lite försiktigt närmade han sig och satte sig bredvid henne.
    ‘God morgon, prinsessan!’ sa han vänligt.

    ‘Hur mår vi idag?’ Efter en kort frukost tillsammans började de gå genom parken igen, och till Arlins förvåning stötte de på Nilla och hennes syster i trädgården. Han kände kinderna brinna upp lite, och hjärtat slå lite fortare över tanken om vad han måste göra.
    ‘God morgon, lady Nilla.’ hälsade han.

    Kael höjde ett ögonbryn åt det Vinga sa, och skakade på huvudet.
    ‘Du måste lära dig släppa din ilska och ditt hat, det är bortkastat.’ sa han, lika hårt tillbaka.
    ‘Far gjorde vad han trodde var bäst, och känner jag honom rätt har han bett om ursäkt. Han har ångrat det varje dag, men du har inte gett honom en chans att försona med dig. Måste du alltid vara så envis, Vinga?’ frågade Kael.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla och Alma var i princip färdiga med klädsel och håruppsättning då deras mor försvann in det andra rummet för att hämta något silkesband. De båda flickorna satt och glatt fnissade med varandra, förväntansfulla inför dagen då de plötsligt hörde deras mors höjda röst.
    “Hon låter arg…” mumlade Alma och gav Nilla en storögd blick. Strax därefter tittade deras mor in genom dörren, röd i ansiktet och med en vild blick.
    “Flickor, gå i för väg.” sa hon kort innan hon smällde igen dörren och hennes arga röst hördes dovt där bakom.Sagt och gjort, de var inte ett dugg sugna på att höra hur deras mor skällde ut far, för vad det nu var han gjort nu, utan gav sig iväg från sina rum. Det var alldeles för tidigt för att ta sig ned till tävlingsplatserna så de småpratade då de gick ut i trädgården för att ha någonting att göra under tiden.

    Det var en glad överraskning att stöta in i Arlin och prinsessan och båda flickorna neg elegant.
    “Godmorgon herr Arlin. Prinsessan Tirrin” Nilla log åt dem båda då hon neg men vände blicken till Arlin och log ännu bredare.
    “Jag måste återigen tacka för gårdagen, det var mycket trevligt”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga fnös lätt åt honom för att sedan se mot fönstret för att undvika sin brors blick. Hon var medveten om att det fanns en sanning där. Mer än vad hon ville erkänna.

    “Vid Erethil, sluta tro dig veta allt Kael” påpekade Vinga irriterat, nästan väste fram.

     

    Det var en fin morgon. Solen sken, behaglig värme och Arlin hade talat med henne hela morgonen. Inte som om han var borta i andra tankar. För en gångs skull. Tills de stötte på de där… unga vackra kvinnorna. Genast kunde hon se hur han ändrades. God morgon lady Nilla. Bara sättet han sa det på lät tillgjort. Hon fnös och korsade sina armar. Varför skulle hon behöva vara artig mot en simpel dam? Ilsket sparkade hon mot marken så att smutsen yrde upp, att hon lyckades sparka Arlin på smalbenet var ingenting som hon brydde sig om. Sedan vände hon sig om för att springa iväg åt ett annat håll. Bort från scenen som höll på att utspela sig.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin gav Nilla ett leende och böjde huvudet artigt, så där som man gjorde i dessa kretsar – speciellt i närvaro av andra.
    ‘Ja, det var väldigt trevligt, Lady Nilla… Jag… AJ!’ hans artighet övergick till en kaldrländsk svordom för att se efter Tirrin med en grimas på läpparna.
    ‘Jag svär, hon har mer eld i sig än krigarna nere i spelen!’ sa han och såg efter prinsessan och suckade djupt åt det hela. Inte ens han var så tjockskallig att han börjat inse att hon inte tyckte om då han talade med Nilla och Alma. Han såg lite ursäktande på de unga damerna.
    ‘Eh… Nilla det är något jag skulle vilja prata med dig om, när du har tid.’ sa han, och såg efter prinsessan. Hon hade redan sprungit en lång bit och att rusa ikapp henne var nog ingen större idé, trots allt var hon bra på att gömma sig.

    Kael suckade djupt och skakade på huvudet bara.
    ‘Nej, jag vet inte allt.’ sa han, med ovanligt tålamod för att vara han, men han ansträngde sig hårt för att inte skapa bråk.
    ‘Jag säger bara, att far kommer inte leva länge. Tänker du leva i ånger?’ undrade han och suckade djupt.
    ‘Han älskar dig, och… jag tror han hellre skulle ha dig här än där ute.’ påpekade han.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla och Alma båda såg storögt och förvånat på prinsessan som sparkade Arlin på benet. Så bet de båda ihop hårt för att inte börja skratta och Alma lutade sig mot sin syster och gömde ansiktet mot hennes arm för att dölja det fnitter som lämnade henne. Nilla kunde knappt hålla sig heller utan hostade till lite och såg efter prinsessan och sedan tillbaka till Arlin med skrattet nära och ett lite ursäktande leende på läpparna.

    “Ja, det har du verkligen rätt i” hon skrattade till och såg efter prinsessan en sista gång innan hon leendes vände sig till Arlin, nu mer samlad. Dock blev hon lite förvånad över hans fråga, om än positivt och log.
    “Självklart” Nilla såg ned på sin syster vars min var omöjligt att läsa. Alma harklade sig och såg ursäktande på Arlin.
    “Herr Arlin, det var trevligt men jag kom på att jag glömt mitt sidenband i vårt rum. Om du ursäktar” hon neg och gav sedan sin syster en blick innan hon försvann och lämnade de båda ensamma.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin höjde ett ögonbryn åt ursäkten Alma gav. Det var ju inte direkt en smidig ursäkt, men han nickade bara åt Alma så graciöst som han förmådde, för att sedan göra en gest åt Nilla att gå med honom i parken. En liten grimas lämnade hans ansikte igen, trots allt hade Tirrin sparkat honom riktigt hårt.

    ‘Jag… har tänkt på vår tid igår.’ sa han och försökte frenetiskt tänka ut ett smidigt sätt att föra tankarna i mål på ett bra vis.
    ‘Det vi talade om fick mig att inse hur mycket jag saknar Kaldrland.’ förklarade han, med en handgest och såg på henne igen.
    ‘Men jag kan inte återvända ensam, som du kanske minns så vill min far att vi ska bilda en allians här…’ han kände hur han svettades och inte riktigt kunde uttrycka sig på det vis han ville på Kaelreds språk.

    ‘Så, min fråga var… är… Om du skulle tänka dig att resa till Kaldrland… som min fru?’ frågade han, och kände hur det hettade till om kinderna. Det hela var så formellt, så olikt hans egna kultur.
    ‘Jag vet att det kommer plötsligt.’ tillade han snabbt innan hon skulle hinna ge ett svar. ‘Du behöver inte svara nu, men… du kan ju tänka på det?’ frågade han och såg på henne med ett milt leende.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla såg förundrat efter sin syster och skakade lite på huvudet, men log ändå och vände sedan blicken till Arlin och nickade lätt. Hon tog följe vid hans sida då de började gå genom parken. Då han berättade om att han saknade Kaldrland nickade hon artigt, hennes händer knäppta i varandra över sin midja då de gick. Det tog någon sekund innan hans fråga sjönk in och hon stannade tvärt, överrumplad.

    Nilla var helt klart chockad och vände bort blicken från Arlin för att istället se framför sig. Det tog ett helt ögonblick för henne innan hon samlat sig och insåg att detta var mycket oartigt av henne att bara vara tyst, men det var så många tankar som passerade i hennes huvud och känslor som yrade i kroppen. Kinderna hettade då hon vände tillbaka blicken till Arlin, även om hon fann det svårt att se honom i ögonen. Men hon log trots allt, varmt och lite generat.
    “Herr Arlin… jag.. det…” hon harklade sig lite och drog ett djupt andetag för att kunna hålla kvar blicken i hans “… det kommer som en liten överraskning” ursäktade hon sig och bet nervöst på underläppen, kinderna röda. Hans fru. Tanken var hisnande, men dämpades av tanken på sina föräldrar. Hon slog ned blicken och kramade nervöst sina händer i varandra.
    “… jag tror dock inte det är mitt beslut att ta” sa hon nästan lite sorgset.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlins hjärta bultade förvånansvärt hårt, egentligen var det ju inte en konstig sak att fråga bland folk i deras status. Samtidigt var det något som förändrade hela ens liv. Lite oroligt betraktade han Nilla då hon stannade upp och blev tyst, rädd att han gjort en dåre av sig själv. Han nickade lite spänt då hon började tala, väntade nervöst på de ord som skulle komma.
    ‘Ja, jag förstår det!’ sa han, trots allt hade han ju talat med Lucas innan och fått det intrycket.
    ‘Förlåt, i Kaldrland är det… upp till kvinnan och inte hennes föräldrar, jag ville bara veta om det är något du vill innan jag försöker tala med din mor?’ undrade han.
    ‘Jag skulle inte med gott samvete kunna ta med dig norrut, om det inte var något du själv önskade.’ förklarade han. I sanning visste han inte ens om det var något han själv ville, men just i stunden kändes det i alla fall inte fel.

    Lite vågat tog han ett steg fram till henne och tog hennes händer.
    ‘Men om du vill komma med mig på ett äventyr i Kaldrland, så ska jag försöka göra det möjligt.’ sa han.
    ‘Vi kan besöka dryaderna och völvorna i öst, jättarna i mellanlandet och resa bland de vilda folken norr om bergen.’

    Under festligheterna var det så klart full rulle på alla värdshus och pubar i Kaelred, även det något mer ökända stället “Draktassen” i den mer grövre delen av staden som annars var full av stammisar var fylld med folk som ville ha ett stop. Detta hade de senaste åren då Vinga varit borta varit hennes forne tränare och mentor Sloans vardagsrum, och som vanligt klockan nio på morgonen hade han tagit två stop till frukost.

    Där han tidigare haft välvårdat brunt skägg var det nu vildvuxet och grått, och där han haft långt axellångt välvårdat hår var det nu en lång hästsvans med flera knutar och kluvna toppar som hängde ned över hans rygg. Den bruna kåpan han bur hade blivit mer gåraktig och hade flera fläckar av olika dryger. Något ofokuserat gick hans blick över de där inne på tassen, trots allt var det rätt irriterande med alla nykomlingar som inte höll hemma där. Som han gjorde då och då såg han Vinga stiga in genom dörren, och höjde sitt stop till henne. Men vänta… Vinga såg inte ut som hon brukade i hans fördruckna visioner. Vilket så klart måste betyda att det inte var en fantasi… eller? Något ostadigt reste han sig från sin plats i hörnet, med stopet i ena handen och långsvärdet i det andra, släpandes längs med golvet.
    ‘Vinga!’ sa han lite släpande med ett brett leende med en svordom på läpparna.
    ‘Vad Ayperos gör du…’ han hickade till. ‘…här?’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Äntligen. Ett ställe som hon kände sig mer hemma. Palatset gav henne bara en oändlig huvudvärk, eller om det var Kael. Hon skulle precis beställa ett stort stop till sig själv innan hon blev avbruten av en röst. Rösten var något hon kände igen, men mannen den tillhörde förvånade henne. Var det verkligen Sloan?

    “Sloan…?” frågade hon, förvirrat och rynkade på sina ögonbryn, det var en tragisk syn. Något hon inte hade hoppats på, men klart han inte skulle fått stanna i palatset efter vad han hjälpt henne att göra. Hon såg lite sorgsen ut och lade sina armar om honom. Även om hon försökte dölja sin näsa – vilken stank!

    “Sloan! Vad jag gör här? Frågan är väl snarare vad du gör här! Det var inte min mening att…”

Viewing 20 posts - 181 through 200 (of 355 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.