Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 201 through 220 (of 355 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla höjde blicken till Arlin och log milt åt hans ord. Det var främmande för henne, att en kvinna skulle kunna få bestämma sådan själv, men det värmde henne ändå hur Arlin hade den respekten till det hela. Hon kunde knappt ana hur annorlunda saker hade varit om den sedan även fanns här. Kanske till och med prinsessan Vinga varit drakriddare då.

    Instinktivt såg hon ned på deras händer och hon kunde inte hålla tillbaka sitt leende. Kinderna bar fortfarande en röd ton men leendet var desto varmare då hon mötte hans blick. De grå-blå ögonen höll den där drömmande glöden och hon skrattade till lite, mest åt sig själv och över nervositeten.
    “Det skulle jag väldigt gärna vilja” hon log och såg ned på deras händer igen då hon kramade hans lätt. Äventyr och frihet från de orättvisor som ändå fanns i Kaelred. Tanken fick henne att känna sig mer beslutsam och leendet blev säkrare på hennes läppar.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin kände sig något lättad då Nilla svarade hon med positiva ord snarare än att ha sprungit iväg så som Tirrin gjort några minuter innan. Han log uppmuntrande mot henne, och skrattade lite åt hennes ord. Åtminstone ett hinder ur vägen, men det svårare kvarstod så klart. Lucas var en sak, men Nillas mor var något helt annat.
    ‘Det glädjer mig!’ sa han menande och såg henne i ögonen.
    ‘Jag måste tala med din mor, kanske du har några förslag på hur jag ska gå till väga?’ undrade han, lite hoppfullt.

    Sloan stödde sig lite ostadigt mot sitt svärd, innan han med tunga armar om famnade Vinga. Hans armar omfamnade henne hårt, och någonstans i bakgrunden kunde man höra dunsen av svärdet som föll mot trägolvet.
    ‘Vinga!’ sa han lite ostadigt.
    ‘Jag… trodde aldrig jag… skulle se dig igen!’ sa han och log ett brett leende mot henne, som det med var lite ostadigt. Han släppte henne och muttrade för sig själv.
    ‘Vart fan la jag svärdet…?’ muttrade han, och böjde sig ned för att plocka upp det.
    ‘Ska du ha en öl Vinga?’ undrade han, lite onödigt högljud.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Den hårda kramen besvarade Vinga med en lika hård kram. Ett tag såg det ut som om hon inte ville släppa sin forna mästare och vän. Ett litet sorgset leende fanns på hennes läppar. Han verkade verkligen inte som sig själv. Hon hann före honom till bardisken och beställde två stop öl innan hon styrde sina steg till Sloan igen.

    Försiktigt höll hon fram stopet till Sloan och såg på honom med en fundersam blick. Hans kläder visade att han förmodligen var här mer än någon annanstans. Varför skulle världen vara så grym?

    “Vad gjorde far mot dig?” frågade hon bittert.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sloan tog stopet från Vinga och stod lite ostadigt vilket fick lite öl att skumma över på hans kåpa.
    ‘Åt… helvete med din far!’ sa han med eld i ögonen, och viftade med stopet något, innan han på rörde sig tillbaka till hörnet där han suttit och sjönk ned med en duns på sin plats, för att placera svärdet bredvid sig. Svärdet som han alltid vårdat nästan religiöst, nu med fläckar och smuts överallt.
    ‘Säg nu! Vad gör du här!’ frågade Sloan med ofokuserad blick, och tog en klunk.
    ‘Skål för helvete!’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Det kan vi vara två om. Åt helvete med hela kungafamiljen” muttrade Vinga och tog sig en stor klunk av ölen och skakade av sin hand som hade fått öl på sig när han viftade med stopet. Hon sjönk ner mittemot honom och kastade en blick mot hans svärd. En sorgsen min kom upp på hennes ansikte och hon rynkade på ögonbrynen. Han var orsaken till varför hon alltid hade hel och rena vapen.

    Innan hon hann säga något höjde hon glaset i hans skål och log lite vemodigt. Egentligen visste hon itne vad hon skulle säga och tanken på att det var hennes fel att han var här… i det skicket.

    “Jag letade efter dig.” sa hon simpelt och sökte hans hand med sin för att stryka den milt.

    “Innan dess har det varit… som det har varit. Men jag lyckades vara dum nog att skriva på mig på ett papper så att Lucas är min general” sa hon och kunde inte rå för att skratta lite åt det hela. Det fanns lite ironi i det. Livets sarkasm.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sloan betraktade henne med en något vinglig blick, och tog en till klunk av sitt stop vilket snarare än att göra honom mera ostadig verkade göra honom lite mer stabil. Kanske var det effekten av att vara en nedsupen krigare. Lite alkohol i blodet så slutade världen snurra.

    ‘Lucas J’lothain?!’ frågade han, och ett skratt lämnade hans läppar, ett högt väsande djupt i hans hals, som övergick till ett frustande och sedan till hostningar som han hade svårt att kontrollera. Han sträckte sig efter sitt stop för att få lite fukt i strupen och slut på hostningarna och harklade sig.
    ‘Den mannen bryr sig bara om en ska, och det är vilket hål han ska stoppa sitt svärd i till nästa, om du förstår vad jag menar….’ sa han och skrockade lätt.
    ‘Din far skulle explodera om han visste!’ sa han, något road över det hela, ja det fanns ett skämt någonstans där i det hela.

    ‘Jag trodde aldrig jag skulle se dig igen!’ påpekade han sedan.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det skulle bli en lång dag. Utan att tveka drog hon i sig hela stopet, slog ner det i bordet för att sedan gestikulera efter ett nytt stop. Snart nog var värden där med två nya stop. Hon höll handen hårt omkring stopet och var ett tag inte säker på vad hon skulle säga. Hela situationen kändes overklig.

    “Jag är ledsen för hur självisk jag har varit” sa hon och gjorde en grimars. Trots allt måste allt det här vara hennes fel. PÅ vilket annat sätt skulle allt detta gå fel.

    “Jag skulle inte gjort som jag gjort. Eller leta upp dig efter.” sa hon

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sloan viftade undan hennes kommentar med en slö gest, och tog emot stopet med en van hand för att dricka en djup klunk, följda v en till.
    ‘Du gjorde vad du var tvungen att göra.’ sa Sloan, som om det inte betydde något, medan de i sanning betydde allting.
    ‘Så… Du lämnade Kaelred och vad hände sen?’ undrade han, med blicken fäst på henne.
    ‘Knappast har du följt Lucas hela tiden?’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla log varmt men kunde sen inte hålla sig från att skratta till vid hans fråga. Hon himlade lite med ögonen och rynkade sedan ögonbrynen med blicken på Arlin.
    “Jag önskar jag visste, men min mor håller traditioner högt. Jag tror inte ens hon träffat min far innan de var förlovade” Nilla log snett då hon funderade.
    “Men jag tror…” hennes blick gick ut över parken då hon vägde sina ord innan hon mötte Arlins blick igen “Jag tror det är bäst att försöka tala med henne när hon är med min far. Han brukar ha en… lugnande effekt på henne” det var kanske inte orden hon själv valt men de lät trevligare än det hon först tänkt yttra.

    Katarina kände hur ilskan bubblade inom henne men hon lät det inte visas på ytan. Att hennes man ens övervägt tanken att skicka hennes dotter till en nerfrusen kontinent! Hon gifte hellre bort Nilla till Lucas gamla vänner i Mahadwen. Katarina hade lämnat deras rum och vänt stegen genom korridorerna med hopp om att kunna utbyta några ord med deras kung. Inte kunde Tristian vara så dum att han skulle låta de krigsförda män som följde hennes idiotiska man till Kaldrland för att utkämpa något meningslöst käbbel över vem som hade längst skägg? Usch, hedningar var de. Det var bara ett spel för galleriet med de så kallade diplomatiska band som deras så kallade nordankung skapat. De var barbarer som rövade och plundrade.

    Katarina kom på sig själv att gnissla tänder och tog ett djupt andetag och målade på ett leende då hon stannade utanför kungafamiljens många rum för att be kammarherren om en audiens med kungen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Du gjorde vad du var tvungen att göra. Meningen kändes som ett slag mot ansiktet. Som när Lucas vann deras första duell. Hon ville säga emot honom, men det var inte ett rätt ställe eller tid att diskutera detta vidare. Hon gjorde en grimars och det kändes som hennes svar skulle göra Sloan besviken men hon suckade lite lätt.

    “Första året var jag i Älvskogen, för att samla mina krafter. Sedan vandrade jag, tog ströjobb där jag kunde. Sedan tillbringade jag ett tag i Harvadars regnskogar.”

    Innan en tjänare hade hunnit ikapp kungen, hade Tristian rört sig i korridoren. Han fick syn på Katarina inte allt för långt fram i korridoren. Ett litet snett leende dök upp på hans läppar, för att vara ärlig hade han alltid tyckt om att förhandla med henne. Tjänaren dök upp vid hans sida men kungen avviftade honom med en liten handgest. Han var trots allt inte många meter ifrån kvinnan själv.

    “Katarina, vad har jag äran att få träffa dig så tidigt på dagen?” frågade han med ett litet skratt och öppnade dörren till sin egna kammare för att hålla upp den åt kvinnan.

     

     

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin skrattade lite generat åt Nillas ord, det fyllde honom inte direkt med självförtroende i ämnet.
    ‘Det låter som ett klokt förslag, Nilla.’ sa han, och skippade titeln nu och talade lite mer familjärt.
    ‘Kanske… du kunde bjuda mig in på en middag med din familj?’ föreslog han.
    ‘Så kan vi tala om det, alla tillsammans?’ han visste att det nog inte var så traditionsenligt här i Kaelred, men om han kunde fånga Katarina omgiven av sin familj och framförallt Lucas kanske han hade en chans.

    Sloan såg på henne med sina något ofokuserade ögon, men det fanns ändå en glimt där i dem som sade att han förstod allt hon sade. Han nickade lite då och då, och drack av sitt stop på passliga tillfällen.
    ‘Och hur klarade du dig ute i världen med min träning?’ undrade han, lite klarare i tonen än innan.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla kunde inte låta bli att skratta åt hans förslag, ögonen uppspärrade av blotta tanken. Men det var ändå hjärtligt.
    “Alla tillsammans?” hon såg lite skeptisk ut och drog till minnes bara hur deras frukost varit på morgonen, och då hade de bara varit fyra av dem. Men så insåg hon att det nog visst var en god idé och ett nästan slugt leende sken upp i hennes ansikte.
    “.. Det är nog en väldigt klok idé” hon smalnade av ögonen en aning då hon funderade och nickade sedan med ett varmt leende.
    “Jag ska se till att ordna det. Vi reser hem redan imorgon, så… kommer du kunna lämna slottet?” hon log hoppfullt.

    – – –

    Katarina log mot kungen och neg elegant. Så utmärkt att han redan kunde ta emot henne, det var mycket bra. För vem vet vad hennes idiotkarl kunde lyckas göra om hon inte kunnat träffa kungen förrän senare.
    “Ers höghet” hon klev in i rummet och vände sig mot Tristian, ett svalt och behagligt leende på läpparna.
    “Jag hoppas det inte är allt för tidigt?” frågade hon, mest för artighetens skull “Det kommer ju trots allt vara en lång dag idag. Har ni kunnat njuta av festligheterna eller har plikten uppehållit er?” ytterligare artighetsfraser. Men han var trots allt kung och hon var inte alls lika rak på sak som sin man.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Behövlig” påpekade Vinga med ett skratt och slog sitt stop mot hans så att ölet kom över deras händer. Däremot verkade Vinga mindre brydd om det och skakade enbart av sin hand så det skvätte lite omkring henne.

    “Berätta mer om dig, Sloan. Jag blir orolig för dig.” sa hon och nickade mot honom och sitt svärd.

    På bordet stod mat och nypressad juice. Ett litet ursäktande leende kom från Tristian och han tog tallriken medan han satte sig vid sitt skrivbord och satte tallriken i sin famn för att kunna ha blicken mot Katarina.

    “Jag hoppas du inte har något emot att jag tar mig en matbit, det var en tidig morgon och utan mat. Sådana är aldrig en perfekt början” sa han med ett litet skratt och bröt loss en bit av brödet för att sedan se mot en fruktskål som han sköt fram emot henne.

    “Ah, för all del Katarina, vi båda vet att du har annat på tankarna än mina stackars plikter. Och så här tidigt, vad har din make gjort nu?” frågade han med ett roat flin och ett höjt ögonbryn.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlins leende blev lite bredare då han såg hur hon verkade ha en plan, och han nickade enkelt.
    ‘Jag är för det mesta en skugga här i palatset, konungen kommer inte märka om jag är borta.’ sa han lugnt.
    ‘Säg bara när det är dags, så dyker jag upp.’ lovade han, och kramade hennes händer lätt med sina innan han släppte dem.
    ‘Nilla, jag måste däremot springa iväg nu… Mycket att göra idag.’ förklarade han lite ångerfyllt.
    ‘Men vi kanske ses senare?’ föreslog han, med ett varmt leende och en glad känsla i magen.

    ‘Och har du levt enligt vad jag lärt dig?’ undrade Sloan lite strängt, trots allt hade han en väldigt klar och tydlig moral han följt, och den lärdomen hade han lärt Vinga. Att aldrig dra svärdet om det inte var nödvändigt. Att uppträda hedersamt. Där hade han väl misslyckats själv, antog han, och tog en klunk av ölen.
    ‘Vad finns det att berätta? Jag försvarade dig i hovet och några dagar senare går det rykten om att jag våldtagit en av adelsdamerna.’ sa han med en bister blick.
    ‘Det dröjde inte länge innan jag var på gatan.’ han fnös lite åt det hela och muttrade in i ölstopet medan han tog en klunk till.
    ‘Drakgarde och sedan i slummen, efter allt jag gjort för dem…’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla nickade, kanske lite för ivrigt, men det gjorde nog ingenting. Det var en märklig känsla, hon kände sig nästan rebellisk. Hon log varmt åt hans ord.
    “Självklart. Vi ses kanske nere vid dusterna?” så tog de farväl, kanske ett lite tafatt sådant. Nilla blev kvar för ett ögonblick och kände sig nästan lite yr då hela situationen smälte in. Så skyndade hon sig iväg för att hitta sin syster.

    – – –

    Katarina följde kungen med blicken och nickade mjukt.
    “Självklart inte” hon gjorde en liten gest som för att tacka nej till frukten innan hon knäppte händerna över sin midja, de blå-grå ögonen vilandes på kungen. Hon kunde inte låta bli att le snett åt hans ord.
    “Syns det så väl?” hon skrattade till lite glädjelöst men log sedan mjukt.
    “Nåväl, jag ska inte vara om och kring mig. Det är nämligen så att er skyddsling från Kaldrland mötte med min man tidigare.” hennes blick såg sökande på Tristian efter reaktioner innan hon fortsatte “Han frågade efter min äldsta dotters hand. Och Lucas krigare” tonen blev något allvarligare men hon pausade där för att se hur kungen reagerade innan hon fortsatte.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Frågan som Sloan ställde försvann lite efter att han började berätta vad som hade hänt honom. Hon slog hårt ner stopet och ögonen tycktes nästan fatta eld av ilska.

    “Den gubbjäveln.” utbrast hon, utan skam för att kalla sin far vid ett sådant namn. Efter allt som Sloan hade gjort för honom, hennes familj och Kaelred. Ilskan bubblade inom henne, som en gryta var lock höll på att koka över. Hon slog handen i bordet samtidigt som hon reste sig upp, som om hon var på väg att göra något dumt.

    Kungen tog en tugga, men han var nära på att spotta ut det när han hörde hennes ord. Ilsket satte han ner tallriken som skramlade till på bordet. Att några smulor av maten hamnade utanför på tallriken var inget han verkade bry sig om.

    “Vad… säger du?” sa kungen, nästan väsande innan han hann finna fattningen om sig själv igen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Nere på fältet hade man nästan fått alla förberedelser klara, och denna dag var det Kaels dag att skina. Kael var klädd i Drakriddarens rustning, en rustning med exklusiv röd färg, som var en blandning av elegans och skräckinjagande med sina delikata och skarpa linjer. Han sken verkligen där han stolt stod med den röda hjälmen under armen, med sitt långa röda hår svajande i vinden och betraktade arbetarna som höll på med de sista förberedelserna. Trots allt skulle allt vara perfekt, för denna dag var hans och han skulle visa att han var segraren. Inte för att han var priviligierad, utan för att han var bäst.

    Kael kände sig rätt nöjd och hoppfullt över denna dag, men hans lilla självnöjda leende försvann en bit då han såg Lucas anlända. Det fanns nog ingen där som kunde dra ner hans humör så.
    ‘Lucas J’lothain…’ hälsade han, släpande, och fick det nästan att låta som en svordom.
    ‘Ska du tävla idag?’ frågade han.

    Någonstans i bakgrunden hade hans entourage av självupptagna fjantar samlat sig, och diskuterade frenetiskt de ena och de andra, eller gav glåpord efter tjänare och byggmästare som enligt dem inte gjorde sitt jobb rätt. Som om de visste skillnaden på hammare och spik, de som aldrig lyft ett finger i hela sitt liv.

    Sloan ryckte till, något förvånad över näven som plötsligt slagit ned som en blixt i bordet, och den drog en del blickar till dem där i värdshuset.
    ‘Vad… Vart… ska du?’ frågade Sloan lite virrigt, steg upp och började följa efter henne, men kom på att han glömt sitt svärd och böjde sig ned efter det.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Katarina nickade allvarligt, men var ändå något belåten över kungens reaktion och log därför inombords. Utåt märkte man inte av det däremot. Hon krökte lite missbelåtet på läpparna, och dolde däremot inte sitt missnöjde över det hela.
    “Det är sant. Han har inte gett något svar än… Men du vet hur han är, likt en asfågel följer han krig och död. Kaldrland lockar honom, en ny kontinent att få slåss på” Katarina drog en djup suck, det smärtade ändå att prata om det, för det var sanningen. “Och ett blodsband skulle ge honom den ursäkten. Jag ser inte hur jag kan stoppa honom…” hon såg allvarligt på Tristian. Det var här hon hoppades att kungen kunde bistå henne.

    – – –

    När Katarina äntligen lämnat honom ifred hade Lucas begett sig för att göra sig redo inför dusterna. Det var inte alls lika lockande som själva meleen, men något behövde han underhålla sig med så han slapp höra sin frus tjat. Dessutom var det väl för den unga stridshäst han tagit med sig, att få den typen av övning.

    Så det var med en ganska sval optimism inför det hela som han tuggandes på ett äpple banade väg nere på tävlingsfälten som gjordes iordning för att anmäla sig till härolden. Han var klädd i sin gamla riddarrustning, blank metall och utan något krimskrams. De vänstra axelskydden bar fortfarande spår efter den otäcka morgonstjärna som var orsaken till de långa ärren över hans öga. Men den dög bättre för dusterna än hans vanliga rustning. Över den bar han en enkel tunika i vitt, med den röda drake som spred sina vingar och bildade nästan ett kors över bröstet. Ett par steg bakom honom släpade två unga män på lansar och den något hetsiga, blodröda hästen. Hans kusins barnbarn. Rediga pojkar faktiskt. Hade han fortfarande haft för sig riddartramset hade han nog tagit in dem som väpnare. Men i krig dög endast riktiga män.

    Lucas som varit lite i sina egna tankar höjde ögonbrynen då han hörde sitt namn och fäste blicken på självaste drakriddaren.
    “Drakriddare” han nickade kort av artighet och ett leende sprack upp på läpparna.
    “Ah, fy fan. Vad gör man inte för att undkomma tjatande fruntimmer” han skrockade åt sig själv och synade Kael från topp till tå.
    “Det var säkert tjugo år sen sist. Men hästen behöver erfarenheten. Självklart får vi se dig i dusterna också? När var senast?” leendet fanns kvar på hans läppar men hans tankar gick över till bara tanken på Vingas bragder mot sin bror vilket fick leendet att bli än bredare.

    • This reply was modified 4 år, 5 månader sedan by FruVider.
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga var som ett åskmoln och stannade inte förrän hon hörde hans fråga. Hon gnisslade nästan tänder och gjorde en ilsken gest framför sig. Att folk såg på dem verkade inte vara något bekymmer för henne.

    “Att säga till kungen att han är ett rövhål, att han aldrig kommer möta Erethil på sättet han behandlar dig och..!” utbrast hon ilsket, men det verkade vara mer underliggande än enbart Sloan.

    Tristians ögon var smala och vanligtvis kunde man inte se ilskan hos honom, men nu verkade den sippra ut som om han hade sprickor i den annars väl spelade fasaden.

    “Jag förstår, det ger ett nytt ljus på frågan om ett giftermål mellan Kael och din dotter” sa Tristian och fuktade sin strupe med lite av juicen, även om han skulle vilja ha något starkare egentligen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael höjde ett ögonbryn åt Lucas svar, ja han verkade ju inte vara en man som klarade av att vara längre på ett ställe om man skulle tro på alla rykten. I detta fall var de nog sanna dock.
    ‘Någonting måste vi ju roa oss med.’ sa han lite nonchalant som svar på Lucas fråga, men hans ögon smalnade lite över kommentaren och han undrade vad Vinga spridit för berättelser om honom.
    ‘Några år sedan.’ svarade han, och nickade mot planen som nästan var klar.
    ‘Jag föredrar närstrid, men man tar vad man får.’ sa han. ‘Kanske du och jag får mätas mot varandra i finalen?’ ja det skulle nog vara ett nöje att få det där flinet bortblåst från Lucas ansikte med en hård stöt av sin lans.

    Sloan höjde ett ögonbryn, och la en förvånansvärd stark arm om hennes axlar för att gå ut med henne i solljuset.
    ‘Helvete…’ muttrade han bistert då solen bländade honom, och han la båda sina händer på Vingas axlar för att se henne i ögonen, stadigare än innan.
    ‘Det tjänar ingenting till, Vinga. Bortkastad energi, bortkastad vind.’ sa han menande.
    ‘Bäst att bara glömma fossiler som mig, och som din far.’ påpekade han ärligt.

Viewing 20 posts - 201 through 220 (of 355 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.