Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 221 through 240 (of 355 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Katarina betraktade kungen med lugna ögon, men sanningen var att hon kände en viss nervositet inför den ilska hon kunde ana. Även om hon önskat en liknande reaktion hade hon inte föreställt sig att han skulle ta det så hårt. Nåväl, hon hade lagt korten på borde och det gick bara att spela klart.
    “Om våra släkter förenades skulle min man glömma Kaldrland och deras krig, ers nåd” Katarina sänkte blicken, mest av respekt. “Han håller av sina döttrar mer än han visar. Och vi vet alla att blod är tjockare än vatten”

    – – –

    Lucas skrattade hjärtligt åt Kaels svar och begrundade den unga mannen med blicken. Leendet på hans läppar fick en finurlig krökning.
    “Jo, man kan väl roa sig med lekar om man inte får riktiga strider” det var ungefär så Lucas såg på denna fars. Lekar för adel och andra viktiga fånar. Han tog en tugga av äpplet och ryckte sedan lätt på axlarna.
    “Mh, det får visa sig” han hade inte ens tuggat klart innan han talade “Lans är inte min forte. Jag sätter snarare spjut i mäns hästar när jag vill få dem ur sadeln” sättet han sa det på var så alldagligt att det nästan blev obehagligt. Men sen igen så var det en ganska alldaglig sak för Lucas. Oljudet från gruppen av Kaels entourage fångade Lucas uppmärksamhet och han såg på dem med lätt rynkade ögonbryn. Han skrattade till och vände tillbaka blicken till Kael.
    “Lycka till” sa han med eftertryck och klappade drakriddaren på axeln innan han fortsatte sin väg mot härolden. Om det var att hantera fjantarna eller i spelen han önskade honom lycka förblev osagt.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Händerna vägde tungt på hennes axlar och hon hade svårt att möta hans blick. Det var hennes fel att det skulle bli så. Hon bet sig i underläppen och det var sällan som Vinga grät eller kände sig tårögd men trots det var hennes ögon mer fuktiga.

    “Sloan, du är min familj.” sa hon ärligt och lade sina händer på hans händer för att se in i hans ögon. Sedan skrattade hon till och klappade hans handrygg.

    “Stanna här Sloan, jag kommer snart. Jag lovar att inte göra något dumt!” ropade hon nästan och hade börjat småspringa iväg. Det var inte allt för lång stund innan hon fann Lucas. Lite andfådd stannade hon framför honom och klappade honom på axeln.

    “Lucas, det är förfärligt! De har kastat ut Sloan på gatan. Han får inte sluta sina dag som ett fyllo…!”

     

    Arlin och Lucas. Båda två var nästan som förrädare i hans ögon och det skavde i ögat. Däremot skulle det bli ett problem med Arlin också… han smackade lite med sina läppar och såg på Katarina.

    “Det är ett delikat problem vi har i våra händer, är det inte?” frågade han, lite roat men ilskan var fortfarande tydlig där. Han drog en hand genom sitt hår medan han funderade på de olika scenariona.

    “Det kan bli ett problem med Arlin likaså…”

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael själv föredrog att sticka ett svärd i sina fiender, eller kanske en klo följd av en låga eld. Men det sade han inte, utan han fnös ett litet skratt över Lucas sätt att se på det hela.
    ‘Så klart är det inte som riktigt krig, men då skulle inte befolkningen vara här. Det är för ett bra sak, att förena oss som nation vare sig vi är adel eller bonde.’ påpekade han som svar åt Lucas syniska sätt, för att sedan bara nicka ett svar då Lucas önskade honom lycka. Inte långt kvar nu innan de skulle börja. Någonstans i ögonvrån kunde han se Vinga komma rusande en stund senare, och rynkade på ögonbrynen då han såg Vinga diskutera med Lucas. Vad ville hon den dåren nu?

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Katarina kunde inte se det som var så roande, för henne var detta en mycket allvarlig situation. Men utåt behöll hon sin kyla än. Hennes ögon smalnades av en aning.
    “Vad för problem?”

    – – –

    Lucas hade tagit sig bort till härolden för att anmäla sig och var precis på väg att leda pojkarna mot smeden för en titt på hästens skor då Vinga kom rusande likt ett yrväder. Han såg ned på henne med höjda ögonbryn och det tog ett ögonblick innan han förstod vad hon menade.
    “Andas…!” han skrattade till lite och skakade sedan på huvudet och rynkade ögonbrynen. “Ta det där från början, vad händer?” Lucas la uppmuntrande handen på hennes axel och log vänligt i väntan på att hon skulle förklara vad det hela handlade om.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Förstås var det ett senare problem och inte någonting han kunde hantera senare. Han gjorde en gest med sin hand, som om det inte spelade någon roll längre.

    “Låt oss återgå till vad vi förhandlar om, ska vi inte?” frågade han med ett milt leende som för att dölja ilskan. Även om den hade börjat lägga sig nu.

    Att ta det från början? De hade de inte tid med! Tänk om Sloan hade hunnit iväg innan dess, då skulle hon se ut som ett fån.

    “Sloan har blivit ett fyllo, jag vill inte att han ska avsluta sina dagar så.” sa Vinga lite mer bestämt.

    “Det hela var mitt fel, far hade någon att starta ett rykte som gjorde att de… kastade ut honom.”

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Katarina trummade sina fingrar lätt mot klänningen, blicken vilandes på kungen. Hon nickade lätt åt hans ord och tog ett par steg närmare.
    “Så, ni kan tänka er en förening mellan er bror och min dotter Nilla?” blicken var sval, rösten avvaktande men sedan fortsatte hon “Vilka villkor och med vilken hemgift skulle ni föreslå, om så var fallet?”

    – – –

    Lucas log snett och undrade när han fått en till dotter? Att detta på något sätt berörde honom förstod han inte alls, men likväl hade Vinga nu kommit till honom och verkade vilja ha hjälp med någonting. Dessutom kunde han väl inte heller säga att han var helt opåverkad av det faktum att en gammal stridskamrat hamnat i rännstenen.
    “Hm, vad tänkte du göra. Skicka honom till en kurort?” han skrattade till lite och klappade henne på axeln “Nädå, vad föreslår du?” han la armen om hennes axlar och började leda henne åt samma håll hon kommit ifrån. Lucas kastade en blick tillbaka mot pojkarna.
    “Ta hästen till smeden för att kontrollera skorna. Jag möter er där” instruerade han och vifta lite med den fria handen innan uppmärksamheten vändes till Vinga igen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite motvilligt nickade han, åt hennes fråga såg han på henne med ett svagt men allvarligt leende. Han knäppte sina händer för att lägga dem i sin famn.

    “Säkra Lucas trupper, så klart.” påpekade han enkelt och sedan lade han huvudet på snedden medan han betraktade kvinnan framför honom. Det var sannerligen något speciellt med kvinnan. Inte samma eländiga tjat som hans egna fru – som dessutom enbart gett honom en dotter.

    Kanske det hade varit en dum idé. Hennes egna dåliga samvete hade kommit ivägen. Hon suckade lätt.

    “Jag tänkte…” började hon och gav honom ett ursäktande leende, kanske trampade hon honom på tårna nu.

    “Kanske vi skulle kunna använda honom, min general?”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Katarina nickade åt hans ord. Inombords jublade hon, ett slag vunnit i hennes krig. Dock behöll hon sitt svala leende, ingenting mer syntes i hennes ansikte.
    “Självklart.” det var underförstått att kungen skulle fortsätta närmare detaljer med Lucas, hon var trots allt endast en kvinna.
    “Jag är glad att vi förstår varandra. Jag ska inte uppehålla er något mer, ers nåd” hon neg elegant men gick inte förrän kungen skulle ge henne lov att gå, såklart.

    – – –

    Lucas betraktade Vinga då de gick med något konfunderad min. Han skrattade till och gjorde an avfärdande gest åt hennes ‘general’, det passade sig inte här. I Kaelred var han bara riddare.
    “Använda honom? Hur menar du nu?” han fortsatte sitt skrockande, men det var nog mest retsamt för nog förstod han vad hon menade och han var inte dum.

    Vinga ledde in honom på en taverna som redan nu var full av människor. Det stank av öl, avträde och svett. Lucas rynkade lite på näsan och såg sig omkring bland gästerna men kunde inte se någon han kände igen.
    “Är du säker på att det här inte bara var en anledning att supa?” han såg skeptiskt på Vinga och ett retsamt leende prydde hans läppar.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sloan hittade de dock inte där Vinga lämnat honom, men en av värdshusflickorna kunde peka åt riktningen han vinglat, och några värdshus längre ned på gatan satt han på en stol på terassen och njöt av ett stort sop. Nå, njuta var kanske att ta i, men han såg i alla fall inte ut som att han led speciellt mycket. Lite lullig, frånvarande från omvärlden, sjunken i sina egna tankar. Men då han såg Vinga och Lucas närma sig höjde han sin blick dimmigt och ett leende sprack upp på hans läppar.
    ‘Heeej…! Vinga! Vad… fan… gör du här?’ undrade han, som om han inte träffat henne innan.
    ‘Och är det inte lilla Lucas!’ sa han och skrattade lite orimligt mycket åt att kalla Lucas för lillen.
    ‘Jag minns då… du var så… häääääär liten!’ sa han och visade med sin ostadiga hand.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Tristian reste sig upp och gick fram till Katarina för att sedan lyfta hennes hand milt för att sedan böja sin nacke något och ge hennes hand en lättsam kyss med blicken på henne. Det fanns en lockande och nästan lekfull glimt hos kungen.

    “Är du säker på att du inte ska, uppehålla mig något mer, Katarina?” frågade han med hennes hand fortfarande i hans händer.

     

    Besvikelsen över att inte hittat Sloan först var svår för Vinga. Däremot hade hon blivit glad att se honom igen. Däremot verkade han ha glömt deras förra möte? Hon rynkade på ögonbrynen åt det hela men log varmt åt hennes forna mästare.

    Lite menanade såg hon mot Lucas och nickade åt Sloan som för att påpeka att det här vad det hon menade. Skulle han verkligen behöva sluta sina dagar så?

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Katarina följde kungen med blicken då han närmade sig. Hon blev alldeles kall inombords och insåg att hon gett sig ut på alldeles för djupt vatten. Men ingenting skulle hindra henne från att nå sitt mål. Inte ens hennes egna heder. Hon log milt åt hans ord och la huvudet en aning på sned.
    “Nå, vi har ännu affärer att ro i hamn, ers nåd. Detaljerna bör nog vänta till senare” hennes röst var lägre, smeksam men orden ändå menande. Lätt drog hon tummen över hans fingrar, som ett slags löfte.

    – – –

    Lucas följde efter Vinga som nästintill drog med honom mot nästa fyllehak och ifrågasatte sin existens. Först kunde han inte känna igen mannen som satt där med dimmig blick och dålig hygien. När han väl förstod att det var Sloan höjde han ögonbrynen och sprack upp i ett brett leende.
    “Sloan din gamle fähund!” Lucas skrattade till och skakade på huvudet som om han inte kunde tro sina ögon. “Du ser… förjävlig ut”

    Lucas blick gick till Vinga, medhållande för nu förstod han verkligen vad hon menade. Han lutade händerna mot sitt svärdsfäste och synade den sorgliga skugga av den man han en gång känt och respekterat.
    “Hårt årtionde ser jag” leendet var borta från hans läppar och ögonbrynen var krökta i en bekymmrad rynka. I sanning kanske inte de senaste tolv åren sen sist de setts varit till Lucas fördel heller, om man beaktade de ärr han ådragit sig. Men uppenbarelsen som var Sloan… det smärtade verkligen att se.

    • This reply was modified 4 år, 5 månader sedan by FruVider.
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sloans blick föll på Lucas då han kallade honom förjävlig, och gjorde en gest över Lucas som sade att han eventuellt borde ta en titt på sig själv med.
    ‘Verkar som om du fått en del stryk, pojk…! Och vad är du för fjolla nuförtiden?’ frågade han med ett lurigt leende och grabbade tag i Lucas rustning för att ge den en skaking, ord han inte hade använt med dem tidigare.
    ‘Ska du visa upp musklerna för gallerierna idag?’ undrade han och skrockade i skägget, och tog en klunk ur sitt stop.
    ‘Kom och sett er för helvete! Öl!’ ropade han och gestikulerade i Vingas och Lucas ungefärliga riktning.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Som för att besvara hennes löfte strök han sin tumme över hennes hand rygg för att hålla kvar den i sin hand lite längre än vad som egentligen var acceptabelt för etikett.

    “Ja… Du har väl rätt” sa han med ett svagt leende för att släppa handen och röra sig mot sin frukost igen och tog upp en druva för att stoppa den i munnen, lite väl långsamt. För att sedan göra en gest med handen, som för att ge henne tillåtelse att röra sig.

    Blicken som Lucas gav henne gjorde henne lite mer lugn. Först hade hon trott att han inte ville hjälpa. Inte skulle han vilja att Sloan skulle dö på detta sätt? Hon kunde inte rå för att le oroligt mot sin forna mästare och satte sig ner och grävde fram två stycken mynt för att ge till värdshusvärden. Däremot höll hon sig tyst och väntade på att de två skulle tala. Hon hade inte direkt någon talan, inte just nu åtminstone.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Katarina gav kungen ett sista leende och följde honom med blicken då han satte sig igen, lättad att hon kunnat avstyra det där. Hon neg elegant som avsked innan hon lämnade hans kammare. Väl ute i korridoren och ensam från tjänares ögon och öron drog hon ett djupt andetag och tillät sig blinka lite förvirrat. Hjärtat slog hår i bröstet och hon kände sig nästan lite förtvivlad. Men beslutsamheten fanns där, vad än hon måste göra för att se sin familj närmare makten.

    – – –

    Lucas skrockade åt Sloans ord, men inte fullt så hjärtligt som han kanske brukade. Det var ändå tufft att se någon man en gång stridit med i detta skick. Lucas satte sig inte utan stod kvar och gjorde en kort avfärdande gest mot värden för att tacka nej till ölen. Så lutade han händerna mot svärdsfästet igen och vägde tyngden på ena benet då blicken föll på Sloan igen.
    “Är du verkligen så vek att du gett upp och tycker synd om dig själv?” hans röst var hård, befallande. Den han använde för att läxa upp unga och oredliga rekryter. “Patetisk ursäkt till människa. Jag trodde mer om dig Sloan”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sloan hade satt sig ned igen, och såg upp på Lucas och en stund verkade det som om han inte riktigt uppfattade orden som sades. Men en stund senare verkade det klarna lite, och han hötte en hand i Lucas riktning.
    ‘Vänta nu här… en minut!’ sa han, och reste sig något ostadigt, men nu hade han svärdsfästet i sin hand, glöd i ögonen och böjde sig farligt nära Lucas ansikte.
    ‘Tala inte skit om saker du inte förstår…’ sa han lågt, med lite eld där i rösten.
    ‘Var skulle du sitta, om alla arbeten nekades dig för att kungen befallt det, hm?’ frågade han, och höjde rösten och tog ett steg ned på gatan.
    ‘Kan du säga, att du skulle klarat det bättre?!’ han talade högt nu så alla kunde höra.
    ‘Eller skulle du, som alla andra idioter här, vända blicken och låtsas som inget?’ han tog ett steg nära Lucas igen.
    ‘Vad ska en stridande man göra, som inte får använda sina förmågor, hm?’ frågade han, och gjorde en gest åt Vinga.
    ‘Fly riket, som hon gjorde?’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Sloans missriktade ilska bekom inte Lucas särskilt mycket. Lukten däremot var kanske inte den trevligaste men Lucas tog  ett steg närmare Sloan när han tittade upp på honom. Lucas såg bara ned tillbaka och krökte missnöjt på munnen i ett glädjelöst, snett leende.
    “Lägg inte dina egna fördömda val på någon annan.” rösten var densamma som tidigare. “Du valde stopet, det gjorde fan inte kungen åt dig” Lucas tog återigen en steg mot Sloan när denna tyckte sig vilja gå närmare igen.
    “Skyll inte ifrån dig och fabulera om andra, vakna upp för helvete Sloan…!” han hade höjt rösten och skakade långsamt på huvudet.
    “När ska du sluta andra låta styra ditt liv och börja ta kontrollen själv?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Energin verkade gå ur Sloan över de hårda orden. Det var så klart inget han ville höra, som han var för envis att höra. I slutändan hade han tjänat Kaelred hela sitt liv, vigt hela livet åt att försvara riket och därefter skola kungabarnen. Nu var han reducerad till skuggan av sin forna heder, och sorgen för allt han förlorat hade tagit över. Något utmattat sänktes hans axlar, som om han burit på tyngden en lång tid och till sist inte orkade längre.
    ‘Nej… Du har rätt…’ sa han trött. ‘Jag borde ha gett mig av länge sedan…’ långsamt vände han blicken mot slottet som tornade över staden, och gjorde en grimas.
    ‘Åt helvete med kungen. Den nya och den gamla.’ något mer beslutsamt än innan.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Där är kämparandan! Precis som jag sa!” utbrast Vinga glatt, trots allt verkade det som om Sloan äntligen förstod orden och kanske han till och med skulle gå med på det hon hoppades att Lucas skulle erbjuda. Hon knuffade till Lucas lite exalterat och ögonen glimrade till.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Ett belåtet leende spred sig på Lucas läppar och han skrattade till lågt åt Sloans ord. Blicken gick kort åt slottet innan han sänkte den till Vinga. Han kunde inget annat än att hålla med, men det passade sig kanske inte att säga det så hans leende fick tala för sig själv. Lucas vägde från den ena foten till den andra då han synade Sloan kort och kliade förstrött på ärret över sitt käkben.
    “Du vet… det finns alltid behov av vettiga karlar i öst.” han såg menande på Sloan, leendet kvar på hans läppar. “Om du hellre vill sluta dina dagar med ett fast grepp om ditt svärd än i botten av en flaska så sök upp mig i Harvadar.” Lucas såg bortåt, ned längst vägen. Han hade dröjt länge nog här. Blicken gick tillbaka till Sloan och så till Vinga som han klappade lätt på axeln.
    “Men nu ska jag återgå till adelns små lekar” skrockade han fram.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sloan verkade inte riktigt höra orden först, eftersom hans blick var fäst på borgen och allt ont som kommit därifrån de senaste åren. Så klart var han själv skyldig, men mycket av det hade varit för hans lojalitet till kronan och landet. Och vad hade det gett honom? Ingenting. Han vände blicken långsamt till Lucas och Vinga.
    ‘Ja.’ sa han, utan att behöva tänka mer på saken. Det var dags att lämna denna håla. Även om det var en fin håla. Han betraktade Vinga och Lucas där de stod, och skrattade högt.
    ‘Minns ni dagen… då jag introducerade er för varandra?’ undrade han och skrattade, nästan halvhysteriskt.
    ‘Då Lucas… Slog dit halvt ur vettet!’ han skrattade igen. Så klart hade han hållit en seriös min då, men i efterhand kändes det hela extremt komiskt.
    ‘Och här är ni nu, kompanjoner och rövarpack tillika!’

Viewing 20 posts - 221 through 240 (of 355 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.