Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 241 through 260 (of 355 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ja. Faktum var att Vinga inte trodde det skulle vara så lätt att övertala Sloan men det gjorde henne glad och nöjd att han inte behövde övertalas mer. Hon nickade nöjt åt Lucas innan hon slog Sloan glatt i ryggen. Hon rynkade på näsan lite över hans ord om hennes och Lucas första möte och för att vara ärlig var det fortfarande något hon skämdes för. Fast det hade lärt henne en läxa.

    “Halvt ur vettet? Jag skulle nog påpeka helt. Det var nog tur för honom att du gick emellan, annars skulle hans huvud och kropp inte vara ihop längre.”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas skrockade till lite åt Sloans ord men för ett kort ögonblick hade han sett frågande ut och blinkat till. Men som den sociala fjäril han var skrattade han bara och nickade instämmande som om han mindes. I sanning hade han inget minne av vad Sloan pratade om, för hur skulle han minnas en av många mornar av träning och speciellt under en sådan ödesmättad tid som just det varit för honom med flykten från Karm och kungens benådning?
    “Nåväl, jag behöver ta mig tillbaka. Må elden alltid brinna” han nickade mot dem båda innan han styrde stegen tillbaka mot arenan.

    Det hade börjat bli dags för dusterna att börja vilket fått folk och fä att ta sig upp på läktarna för att få så bra platser som möjligt. Katarina hade hittat sina båda döttrar och hennes svala yttre var tillbaka efter den minst sagt, upprörande, mötet med kungen. Nilla däremot verkade vara extra glad där de alla tre satt på läktaren i väntan på att dusterna skulle börja. Ute på arenan häll jycklare och musikanter på att underhålla de som redan tagit plats.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sloan gav Lucas en något ostadig nickning, men det verkade finnas mer mål där i hans blick än innan.
    ‘Så… Resa världen runt?’ hummade Sloan frågande åt Vinga och dels åt sig själv.
    ‘Svärdet i handen, som förr i tiden?’ sa han och tog upp sitt svärd, och granskade det kritiskt som om han inte hade sett det på fler år.

    Nere på fältet hade spänningen och entusiasmen börjat byggas bland publiken. Några underhållare jonglerade eld och gjorde farliga stunttrick i kombination med akrobatiska rörelser, vilket fick publiken att oja sig och göra förnöjda ljud på passliga tillfällen.

    Då det var avslutat annonserades det att tävlingen skulle påbörjas, och de första tävlandena kom ridandes in på sina hästar med lansarna höjda, deras rustningar glimmande i solskenet. Kael betraktade dem med ett halvt uttråkat leende då det hela började, i väntan på att själv få rida fram. Lansar förstördes och ryttare fälldes till marken till publikens entusiastiska rop av behag och förskräckelse. Till sist blev det hans tur, och han kunde känna en behaglig susning av adrenalin i kroppen. Dock var det inget han visade utåt, och att Kael var en stor publikfavorit var tydligt då han kom ridandes i sin röda rustning och sin röda hjälm, med sitt röda långa hår som stack fram under hjälmen och låg över hans axelplåtar.

    Det var med elegans och enkelhet som Kael besegrade sina motståndare, och medan spelen pågick var det tydligt att det var han och Lucas som fick de flesta poängen. Skulle det fortsätta på samma vis skulle de kanske ställas mot varann, om inget oväntat skulle ske.

    Arlin hade till sist hittat prinsessan, och satt med henne för att betrakta dusterna. Han kände sig lite lättad över att inte delta i denna gren, och skakade på huvudet åt det hela.
    ‘Galenskap…’ muttrade han då en man föll till marken efter en hård stöt i bröstet.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    En kort nickning för att svara Lucas, innan hon vände sin uppmärksamhet till sin gamla mästare.

    “Bättre än att låta din blick vara fast på botten av glaset för resten av ditt liv” påpekade Vinga med ett litet leende och gav hans axel en uppmuntrande klapp på axeln. För att sedan kasta blicken på det rostiga svärdet som inte alls var lika välvårdat som det hade varit innan. Hon skakade på huvudet åt det.

    “Du skulle behöva lite nytt, kom så finner vi något nytt åt dig!”

     

    Dusterna var intensiva och när det började närma sig finalen blev det ett kort uppehåll. Konungen reste sig upp, för att röra sig mot fältet. Att folket bugade för honom och visade sin respekt var inget han lade på tankarna han verkade inte ens lägga märke till dem utan hade sitt fokus på Lucas.

    “Sikte på prispengarna?” frågade han lite roat och slätade till sin tunika som hade blivit lite skrynklig där han suttit.

    “Eller är det äran, som du ser mest framemot?”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    För Lucas del var det en brutal styrka, lång erfarenhet av strid och en åsnas envishet som fick honom att vinna sina duster. Lite till hans egna förvåning dessutom. Han var absolut inte en publikfavorit, få mindes honom från de fåtal turnering han varit med i för över tjugo år sedan. Men det fanns vissa mer beresta barder bland publiken som nog minsann visste vem han var. Efter att, till publikens förfäran, slagit familjen Eyfrins påläggskalv ur sadeln så hårt att pojken inte kunde gå rakt ut från arenan så kunde Lucas höra en käck bards lilla visa då han passerade
    “Å där rider General Ork på sin oxe, stor som ett troll…” Det fick honom att skratta gott ändå, hela vägen tillbaka till sina väpnare där han satt av och drog av sig hjälmen. För visst var nog både Lucas och hans häst två storlekar större än de flesta i vimlet.

    En fanfar ljöd genom sorlet, vilket markerade den paus som skulle vara innan slutspelen skulle börja. Det var en varm, lite tryckande dag och molnen som hotat borta över havet var nu oroväckande nära staden och varnade om åska och regn. Lucas sköljde vatten i ansiktet som var strimmigt av svett och damm, uppmärksamheten sen på hästen vilket gjorde att han inte såg kungen närma sig. Förvånat såg han över axeln och vände sig sedan om med ett litet skratt.

    “Ers nåd…” han bugade lätt, blicken kvar på kungen “… ingetdera, kalla det av rent och skärt nöje” fortsatte han med ett flin och sträckte på sig. Blicken synade kungen kort, han hade en föraning om vad som drivit ned kungen från sin mjuka kudde på läktaren ned hit.
    “Så är det väl att denna får lite träning” han klappade sin häst på halsen som var mörk av svett på det stora djuret. “Men… du kom inte hit för att prata om dusterna misstänker jag” blicken gick tillbaka till kungen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Rent och skärt nöje. Orden kändes typiska till Lucas och han kunde inte rå för att skrocka åt hans enkla sätt och ärlighet. Han gav honom ett litet leende.

    “Skulle jag inte vara intresserad av dusterna menar du?” frågade han och sedan gjorde han en liten nonchalant gest. Det fanns väl en sanning i det. Turneringen i sig var för honom föga intressanta och hans närvaro var enbart för att hålla publiken och deltagarna nöjda. Egentligen hade han föredragit att pyssla med annat.

    “Men nej, du har rätt. Jag har andra saker att diskutera med dig, efter ett avtal med din fru.” svarade konungen simpelt och placerade sina händer på sin rygg så han blev lite mer stolt i ryggen.

    Prinsessan kastade en kort irriterad blick mot Arlin som visade att hon inte var nöjd med honom. Hon fnös lätt åt hans ord och korsade sina armar lite demonstrativt och nickade åt det hållet som Nilla och resten av hennes familj satt.

    “Ska du inte sitta med henne istället?”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas skrockade bara lågt och kungens ord, men leendet på hans läppar var ganska menande. Kungen var inte känd för att gilla sånt här trams. Han hade dragit av sig ena handsken för att torka bort överblivet vatten och smuts ur ansiktet men stannade upp i rörelsen vid kungens ord. Lucas rynkade på ögonbrynen och sänkte handen.
    “Avtal med min fru?” vad hade den kärringen kokat ihop nu? Lucas suckade inombords och nickade. “För all del” leendet var tillbaka på hans läppar och han såg sig kort omkring innan blicken landade på kungen igen och han gjorde en gest mot det lilla väpnartält som han blivit tilldelad inför tävlingarna.

    “Stig på” han skrattade lite lågt och höll upp tältduken för kungen och klev in efter honom i det dunkla och kvava tältet.
    “Så, något säger mig att min fru inte var belåten över den friare som kom till mig i morse och nu har du en annan kandidat?” Lucas drog fram en pall åt kungen och satte sig sedan på en annan pall med ett högt metalliskt skrapande från rustningen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin himlade lite med ögonen åt Tirrins vassa ord och den ogillande attityden som radierade från henne. Och sanningen var att den inte gjorde gott för honom, då han såg Tirrin som sin enda vän där i Kaelred. Trots allt hade han lite dåligt samvete, vilket mest hade att göra med hur han inte haft lika mycket tid med Tirrin som vanligt.
    ‘Nu sitter jag här med dig, för jag vill spendera tid med dig, Tirrin.’ sa han lugnt.
    ‘Och inget kommer någonsin förändra det.’ lovade han, men såg lite allvarligt på henne.
    ‘Men… Det finns en risk att min far kallar hem mig snart.’ sa han, det var dock en sanning med modifikation, men faktum var att hans far beordrat hem honom så fort han hittat en passlig allians.
    ‘Det är krig hemma, och jag måste hjälpa om jag kan.’ vilket betydde att han behövde hämta hem krigare, om han kunde.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Kungen böjde sig lite för tältduken för att inte behöva nudda den äckliga tyget som var allt annat än rent. Att han var lite för renlig, på gränsen till att ha en fobi för smtusen, syntes på sättet han alltid försökte att undvika saker som inte var lika renliga som hans kläder. Kläderna utan fläckar och smuts. Han sträckte på sig, stolt och rakryggad igen som den konung han var. Orden från Lucas fick honom att skrocka till igen.

    “Nästan som om du citerar henne.” påpekade konungen roat åt Lucas för att sedan bli lite mer allvarlig för hans nästa fråga. Han nickade och tog ett steg från tältduken.

    “Ja, min bror Kael.”

     

    Tirrin såg på honom med skeptiska ögon, som om hon inte riktigt kunde bestämma sig för vad hon tyckte. Hon fnös och satt fortfarande med armarna bestämt i kors och satte även näsan i vädret.

    “Då beodrar jag dig att vara kvar. Jag är prinsessa” sa hon och fnös ännu en gång.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas satt bredbent på pallen och följde kungen med blicken, ett aningen snett och roat leende på läpparna och han skrockade till åt kungens ord.
    “Jo vi har ju varit gifta ett tag…” Lucas betraktade sina händer som var smutsiga efter dusterna. Det var nästan som att vara på fält, förutom att det saknades blod. Orden fick Lucas att höja på ögonbrynen innan han vände upp blicken till kungen som fortfarande stod.

    “Jasså?” ett leende växte fram på läpparna “Det var ju precis det min fru hoppats på.” han skrattade lågt och skakade på huvudet, uppenbart imponerad över hur kvinnan lyckats få det hon ville ha. Han tog ett djupt andetag för att samla sig.
    “Vad har hon betalat för pris? Din bror är trots allt den mest eftertraktade ungkarln i landet”

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla kände sig genuint tacksam att matcherna hade ett tillfälligt stopp då hon äntligen kunde slappna av en aning från den läskiga förtjusningen hon upplevt då hon sett dem alla slåss. Det hade känts som hon satt på en nåldyna skiftandes mellan impulsen att jubla och skrika till då de tillfällen anlänt som hon inte alls var lika förtjust i. Detta kunde hon ju dock inte göra, i alla fall inte bredvid sin mor som skulle skälla ut henne vansinnigt efter festligheterna så hon fick sitta där likt en docka och väja undan alla jubelrop och förfärade skrik. Det var därför det var så skönt nu när det var uppehåll då hon inte behövde fäktas med sin vilja att visa support till deltagarna. Speciellt en deltagare.

    Nu satt hon och småpratade med sin syster i en låg stämma för att ljudet inte skulle nå moderskeppet om vilka skickliga rörelser deltagarna hade och hur imponerande men läskigt hon fann det hela. Ifall hennes mor skulle titta åt dem skulle hon bara le lite fint och rätta till sin klänning men hade hon ingen kontroll alls skulle hon hoppa upp och ner likt ett barn och jubla. Det var så svårt att hålla sig lugn vilket retade henne en hel del. Istället vandrade tankarna halvt iväg på andra spår där hon stod upp på sin stol och skrek glatt, bara fäktade bort alla tankar på att bete sig fint, men bara halvt då hon fortfarande pratade med sin syster. Det märktes dock att hon var aningen tankspridd då svaren blev lite på efterslängen medans tankarna försökte ta över makten hos henne.

    • This reply was modified 4 år, 4 månader sedan by Valentine.
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin gav Tirrin ett litet sorgset leende. Trots allt var världen inte så enkel.
    ‘Om jag kunde. Det är din far som bestämmer, och min med.’ sa han lite ursäktande.
    ‘Du vet att jag skulle stanna här med dig om jag kunde, Tirrin, eller ta dig med mig så du skulle få se Draksten.’ Hans blick höjdes flyktigt mot dusterna och underhållningen som pågick där nere nu igen i pausen.

    Samtidigt for hans blick mot Nilla och hennes mor och syster. Tanken på att äta middag tillsammans med Katarina och Lucas var något som satt en gnagande oro inom honom. För om planen misslyckades, visste han inte hur han skulle behaga sin far. Dessutom hade han ju fattat tycke för Nilla, även om de inte känt varann länge. Men just nu då hon satt där med sin mor vågade han inte gå fram och prata med henne, trots allt ville han inte försumma sina chanser med middagen.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Jag vet” svarade konungen åt hans kommentar att det var det som Katarina hade hoppats på. Det var ett bittert leende som fanns på hans läppar ett tag och blicken verkade vara fäst på en punkt bakom Lucas. Han tycktes ha tankarna på annat håll en stund och tystnaden skulle för de flesta vara obekväm. Till slut rättade han till blicken och såg på Lucas med ett leende.

    “Du kan gissa” sa han lite roat.

    Tirrin grimaserade över orden för att sträcka ut tungan åt honom. Hon skakade nätt på huvudet så att hennes röda hår flög vilt omkring och inte alls passande en liten prinsessa.

    “Du ljuger, du vill bara ta med hem den fina kvinnan”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas höjde ögonbrynen och stampade lite otåligt med foten i marken då han väntade på kungens svar . Han skulle precis fråga igen då kungen äntligen svarade. Lucas suckade och snurrade sin handske lite i handen innan han kastade den i tältduken. Inte hårt, utan mer uppgivet.
    “Om det äntligen får hejd på min ambitiösa fru så… Okej” Lucas kliade lite på ärret över sitt käkben och reste sig från pallen. Tältet var inte stort så han kom väldigt nära kungen med tanke på hur stor han var.

    “Men… mina spjut och mannar är inte kaelredare… Om de ska slåss för vårt land, så behöver de veta att de sen kan bosätta sig här också.” ett leende hade kommit tillbaka på hans läppar då han såg ned på kungen.

    – – –

    Alma tyckte inte alls om dusterna, men hon satt ändå tyst och med sitt milda leende och klappade lätt åt vinnarna i varje dust. I pausen märkte hon hur hennes storasyster verkade… disträ. Hon synade Nilla med sina kalla, gröna ögon och fnittrade till lite lågt. Lätt lutade hon sig mot sin syster där de satt.
    “Hur gick ditt möte med herr Arlin tidigare då?” viskade hon och gav sin syster en menande blick.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla kunde inte göra mer än att le lite över Almas fråga då minnena från tidigare inte var dumma över huvudtaget men hur mycket av det var hon villig att säga högt med modern så nära dem båda? Hon kollade mot sin mor som verkade upptagen med annat innan blicken vandrade ner mot Arlin som pratade med en till syntes surmulen Tirrin. Försökte möta hans blick en snabbis innan hon såg tillbaka mot sin syster lite retsamt men vänligt trots allt. “Det skulle du vilja veta va?” innan hon buffade henne lite kärvänligt med axeln, kastade en ny blick mod moder innan för att vara säker på att hon fortfarande var upptagen innan hon tyst svarade på frågan. “Det gick mer än väl skulle jag tycka” Sa hon med en svag rodnad på kinderna och ett leende som visade lycka över minnet från tidigare. Tankarna fladdrade bort lite tillbaka till mötet som helt klart var ett minne värt att minnas för Nilla som helt klart inte tyckte illa om honom alls, kastade till och med en till blick mot honom i hopp om att få se hans ansikte, även om det bara var för en sekund. “Han är en mycket speciell person..” sa hon sedan i en mjuk stämma med en värme som lurade under ytan.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin himlade med ögonen lite smärtsamt åt Tirrins kommentar.
    ‘Den… fina kvinnan som du kallar henne… har något min far vill ha. Något din far inte gett oss.’ förklarade han.
    ‘Om hon och jag skulle gifta oss, skulle hennes far ge oss krigare som vi kunde använda för att skydda min familj, och mitt hem. En väldigt ond man dödar och bränner ned vårt land, förstår du.’ sa han och såg på henne allvarligt. Då han såg Nilla vända sin blick mot dem log han lite generat över att blivit påkommen, och höjde en hand då deras mor hade uppmärksamheten på annat håll. Han återvände sedan uppmärksamheten till prinsessan.
    ‘Stannar jag här, kommer mitt hem kanske förstöras.’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Tristian mötte hans leende och besvarade det med sitt egna leende. Orden fick honom att skrocka till lite för att sedan göra en gest framför sig. Lite utmanade såg han på Lucas.

    “Jag skulle kunna ge dig mer land som en furste. Men en furste har flera tråkiga plikter som du är för rastlös för.” påpekade han, lite road över tanken.

    Bara tanken på att han skulle gifta sig med den där… kvinnan fick Tirrins ögon att mörkna. Skulle han försvinna ifrån henne? Orden gjorde ont och hon kunde känna hur hennes ögon tårades något men hon valde att se bort.

    “Gå och prata med henne då” muttrade hon bittert.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas skrattade lågt och ett roat, snett leende prydde hans läppar.
    “Är det så?” skrattet fortsatte och han höjde ena ögonbrynet, blicken fäst vid kungen. Nu var han inte lika törstig efter makt som sin fru och tanken på att sitta fast vid en arbetsbänk fick det att krypa i skinnet. Lite fundersamt snurrade han på den ensamma ring han bar, en enkel ring som visade hans band till Katarina.
    “Däremot har jag en högst kapabel fru.” leendet var kvar men han menade det han sa. Hans fru var minst sagt rådig och välbildad.

    – – –

    Alma fnittrade till lite förtjust vid knuffen och la handen över munnen för att dämpa skrattet. Hennes blick gick från sin syster bord mot kaldrländaren som hade höjt handen en aning mot Nilla.
    “Han verkar tycka detsamma om dig” viskade hon och såg ut över arenan igen med ett lite självgott leende.
    “Men…” hon sänkte rösten ytterligare då blicken gick tillbaka till sin syster “han är en barbar. I alla fall tycker mor det”

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla fnittrade lite med sin syster då hon höjde handen mot Arlin lite diskret innan hon vände bort huvudet för att se på sin syster igen med fjärilar i magen över att hon minsann verkade se det med. Lutade sig lite närmare henne då hon sänkte rösten igen och leendet försvann aningen från hennes ansikte. Jo deras mor verkade inte tycka gott om Arlin.. hittills.. men hon hoppades på att hon skulle ändra sig om saken. Ja hoppades, hennes mor var en bestämd kvinna trots allt vilket gjorde hela situationen knepig om man skulle sätta det milt. Hur skulle man övertala henne egentligen? Nilla hade sina planer med att bjuda över Arlin, kanske skulle det ändra det hela något? “Jo men.. kanske kan hon ändra sig? Jag vet att det låter otroligt men man vet väll aldrig?” Sa hon lite smått oroat och tittade mot sin mor där hon satt och diskuterade något, helt klart nöjd för tillfället. Men vad diskuterade hon egentligen?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Tirrins giftiga ord gjorde Arlin illa till mods, trots allt var hennes humörsvängningar smittsamma och fick det att krypa under hans skinn. Hon var en ung och intelligent flicka som förstod mer än de flesta i hennes ålder, men i denna fråga verkade han inte kunna nå fram till henne. Han hade svårt att förstå avundsjukan, trots allt var hans vänskap till henne betydligt mer betydelsefull än ngåot kärleksintresse.
    ‘Tirrin, du kommer alltid vara mig närmast.’ sa han menande och såg på henne. Han kunde se hur Nillas mor var distraherad, och reste sig långsamt.
    ‘Jag kommer snart.’ sa han, och gav hennes arm en beröring.

    Medan Katarina var distraherad närmade sig Arlin de två flickorna, med blicken fäst på Katarina ifall hon skulle vända sig om. Men trots allt var det inte förbjudet att komma och hälsa på flickorna. Trots allt hade han spenderat en väldig trevlig kväll i Nillas sällskap dagen innan, då de vandrat omkring på gatorna och njutit av allt festivalen hade att erbjuda.

    ‘God dag, mina damer.’ hälsade Arlin, lite som han gjort på morgonen innan han friat för Nilla i palatsets trädgård. Tanken fyllde honom fortfarande med en glädje och ett leende han inte riktigt kunde kontrollera. I sanning kunde han inte minnas då han varit så genuint glad förr. Blandat med en besvärande nervositet och spänning över om Nillas föräldrar skulle acceptera. Han satte sig ned på en stol bakom dem, och lutade sig fram så han kunde tala lågt till dem utan att dra till sig Katarinas uppmärksamhet.
    ‘Jag ville bara fråga om ni bestämt något om… middagen än?’ undrade han osmidigt, trots allt hade de diskuterat tanken om att Nilla skulle bjuda in Arlin på middag till deras hem, för att övertyga föräldrarna om deras giftermål.

Viewing 20 posts - 241 through 260 (of 355 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.