Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 101 through 120 (of 355 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas rynkade lite på ögonbrynen, blicken fäst vid kungen och leendet på hans läppar nådde inte längre ögonen.
    “En offensiv? Varför? Det är inte ert krig än, Pärlbukten är hundratals ligor bort. Tänker du offra tusentals män för att möta Ormdrottningen i ett krig som kanske inte ens vänds åt vårt håll?” Lucas såg ned på schackbrädet och ett glädjelöst skratt lämnade honom. Såklart kungen skulle det, han offrade gärna sin pjäser i spelet. En ny, allvarligare blick höjdes åter till kungen.
    “Ni har inte mött Akilas soldater i strid tidigare. Det här är inga lösspringande banditband eller pirater. Iselems armé är stor, välrustad och extremt vältränad” Lucas lutade sig framåt en aning och hans röst var sänkt, mörkare och allvarsammare.
    “De skolar sina soldater från barnsben till att inte känna rädsla eller smärta. Akila är en extremt skicklig strateg, en krigardrottning med enorm erfarenhet. Jag mötte Iselems styrkor i Karms inbördeskrig, de är ingenting som Kaelreds soldater är redo för.” Han lutade sig åter tillbaka och smackade med tungan.
    “Det här är ett läge för dig att flytta tillbaka bönderna, börja positionera och förbereda terrängen om ni sover dåligt över hennes framfart. Snabbheten är i deras kavalleri, gör det svårare för dem att komma fram, ploga upp ängarna om du så behöver.”

     

    Alma och Nilla hade satt sig ned igen och Nilla andades långsamt ut genom näsan för att lugna sig och kunde äntligen le normalt. Hennes leende var slående likt Lucas, varmt och med djupa skrattgropar.
    “Ni hade redan träffat våra småsyskon, intet sant? Fick du se Linneas rum?” skrattade hon lite och ögonen var fäst sådär tindrande och fulla av beundran på Vinga.

     

    Katarina skrattade lätt, men genuint.
    “För att mina döttrar inte ska stå lottlösa i livet, såklart” hon log svalt och drack av sitt vin, hakan värdigt höjd och de kalkylerande ögonen fästa vid hans.
    “Eftersom jag ej producerat en manlig arvtagare så skulle allt ärvas av min makes bror i det fall min make går bort. Sedan är du väl knappast ovetande om att du är den mest eftertraktade ungkarlen i landet? Kanske hela Väst.” leendet blev aningen varmare och hon gav honom en outgrundlig blick.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Det finns andra åtgärder man kan göra för att sakta ner dem.” påpekade Tristian, som om han redan tänkt på det och det fanns ingen road glimt i hans ögon. Ett djupt allvar fanns i hans blick och han lät inte blicken ge vika.

    “Du glömmer en viktig detalj med alverna, de har ett annat sätt att strida, med magi.” påpekade han och sedan drog han oroligt en hand genom sitt hår – på samma sätt som hans syster gjorde när hon var stressad eller tankfull.

    “Iselem har redan skickat tecken på att kriget är på väg mot vårt Kaelred.”

     

    Där var ordet igen. Prinsessa. Bara ordet var som en nagel i ögat. Hon valde att inte fortsätta att försöka få bort sin titel. Det var inte riktigt som den passade henne mer.

    “Du liknar Tristian en hel del, det typiska röda håret. Medan du har din mors söta ansikte. Tur det. Tristians ansikte är inte något man vill önska någon.” sa hon och blinkade med ena ögat. Sedan grimaserade hon lite över syskonens fråga.

    “Ja, det var intressant.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kaels intensiva blick betraktade Katarina medan hon berättade, men han hade ett leende på läpparna och drack lite ur sitt glas då och då. För andra betraktare såg det nog ut som om de bara talade om vad som helst. Åt hennes komplimang som likväl var ett konstaterande gav han en liten road utandning och höjde glaset lätt till henne.
    ‘Kanske.’ sa han, trots allt såg han ingen mening i att neka det men heller inte att skryta.
    ‘Och din dotter?’ frågade han, lite nyfiket.
    ‘Jag fick uppfattningen att hon hade stora drömmar, under vår korta dans tillsammans.’ sa han med ett lite roat leende.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas smalnade av ögonen vid kungens ord.
    “Nej, Tristian, det gör jag aldrig.” sa han enkelt. “Du kan rekrytera varje magiskt väsen i hela Älvskogen men Akila själv är en kraftfull magiker. Och det finns gott om ärelystna sådana som kan sluta upp bakom henne.” Lucas lutade sig tillbaka i stolen igen och begrundade kungen och log glädjelöst.
    “Om du så skulle rekrytera draken Barthas, så tror jag knappast att Akila kommer utan magiska medel. Och det med råge. Hon är inte dum, föra en kampanj mot Älvskogen utan att vara övermäktig på det anseendet?” Lucas skrattade lite och skakade på huvudet. Men mest intresserad var han över vilken reaktion kungen skulle ge vid hans tal om drakar.
    “Vad för tecken?” blicken blev aningen mörkare bara vid tanken på att eventuella hot riktats åt det håll han hade sin familj.

     

    Nilla skrattade varmt åt Vingas reaktion och drog sig själv till minnes sin lillasysters rum.
    “Det måste ha varit… överväldigande” fnittrade hon lite och vände sedan blicken till Arlin och log.
    “Vår lillasyster Linnea, hon som vill kunna slåss som Vinga, hennes rum är som ett bönealtare.” förklarade hon och rynkade lite på näsan medan hon alltjämt log.

     

    Katarina vek ej av med blicken men gjorde en liten avfärdande gest med handen åt hans påstående.
    “Hon har näsan i sina böcker och har förskönade tankar om äventyr. Jag antar att man går igenom en sådan fas när man har fyra småsyskon. Det är dags för henne att skaffa egna barn för att få lite perspektiv.” ett kort skratt lämnade henne och hon tog en till sipp av sitt vin.
    “Men hon är plikttrogen och varmhjärtad. Det är ingen korkad flicka, jag har sett till så hon fått en god utbildning”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Tristian var en svår man att irritera eller förarga, men trots det spände han käkarna och greppet om glaset blev allt mer hårt. Draken Barthas… Det kunde vara ett skämt, eller så hade hans idiot till syster försagt sig. Han suckade tungt.

    “Fingrar, avhuggna delar av ödlor… Brev” sa han och gjorde en gest mot ett bord inte allt för långt ifrån dem där allt redan låg utspritt.

     

    Lite stillsamt nickade hon åt systerns förklaring. Det var nog likt ett altare. Vad nu det skulle vara bra för. Hon ryckte sedan lite lätt på axlarna och skrockade till.

    “Det är som det är.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin betraktade flickorna och försökte följa med diskussionen, men just i den stunden kändes det som om de hade dragit ett skämt som han inte kunde förstå. Men han hade ett litet leende på sina läppar trots det, och mötte Nillas blick flyktigt innan han såg på Tirrin, lite uppmuntrande.

    Kael nickade lätt åt hennes ord, egentligen var det ganska ointressant för honom, men man var ju tvungen att vara artig. Men han gick ändå till hjärtat i problemet.
    ‘Tror du att en flicka som henne skulle kunna vara lycklig med en man som mig?’ undrade han. I majoriteten av alla äktenskap som var arrangerade var det inget man brydde sig om, men han ville veta.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas noterade knappt kungens reaktion och instinktivt vände han blicken mot bordet. Hans ögon smalnades av en smula och han var tyst en stund.
    “Jag utgår ifrån att du övervägt det hela att hon vill provocera dig?” sa han stilla men rösten bar en underton av ilska. Han fann det vedervärdigt, men visste också att det var ett effektivt sätt att hetsa in någon i fälla. Tillslut vände han blicken tillbaka till Tristian.
    “Som sagt… kallar du mig så kommer jag.” han lät blicken vila för ett ögonblick på kungen innan han harklade sig.
    “Vi får fortsätta vårt parti vid ett senare tillfälle. Om du ursäktar, men vill du dra med mig i ett krig mot en övermäktig fiende så vill jag se till att min fru föder en son” Lucas log en aning, det fanns ändå något skämtsamt kring hans ord då han reste sig och fäste svärdsbältet runt midjan igen.

     

    Nilla bet sig löst i underläppen, osäker på vad hon skulle och vad hon kunde säga. Hon som tänkt på så många frågor hon skulle ställa om hon någonsin träffade Vinga. Och här satt hon helt stum. Som den dumma, drömmande flickan hon var. Nu nästan önskade hon att hennes mor skulle komma och skälla på henne. så det enda som kom ur hennes mun var:
    “Så hur känns det att vara tillbaka i Kaelred?”

     

    Katarina betraktade honom för ett ögonblick vid hans fråga. Hon blev nästan road av den. Så det var med ett lätt leende som hon fuktade läpparna.
    “Det, bäste herre, är väl ändå upp till dig.” hon drack av sitt vin för att skölja ned ett skratt. Män i hans ålder skulle väl ändå kunna tillfredsställa en flicka.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Tristian kunde inte rå för att skrocka till och drog en hand genom sitt hår. En son. Om något var väl det något som han behövde. Men han var fast med en missbildad dotter. Bara tanken gjorde honom ilsken. Inte vacker, tyst. Åtminstone hade hon väl något vett. Han vände sig om och lät ryggen vändas mot Lucas. Det fanns inte riktigt något mer att säga just nu.

     

    Vinga skrattade till, lite nervöst och drog handen genom håret medan hon funderade på vad hon skulle säga.

    “Jag kan inte säga att jag njuter.” erkände hon och skrattade.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael skrattade roat åt Katarinas raka svar, och skakade på huvudet.
    ‘Så klart.’ sa han med en avfärdande gest, trots allt var det inte det han menade.
    ‘Men hon verkar ha ögonen på horisonten långt härifrån.’ påpekade han. ‘Hon verkar inte som flickan som snällt vill slå sig till ro och bilda familj.’ och för den delen var han inte heller den personen. Och att vara fångad i en relation där båda inte fick vad de ville ha gissade han skulle vara ett ofantligt lidande.

     

    Arlin höjde ett ögonbryn åt det hela lätt.
    ‘Ska ni kanske delta i tornerspelet, ers höghet Vinga? Jag och Tirrin här har nyligen hört om hur erfaren du är med en klinga.’ sa han lite roat och samtidigt nyfiken över hennes reaktion.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas begrundade Tristian med blicken ett ögonblick innan han bugade lätt.
    “Ers majestät” sa han kort innan han gav sig ut i den allmänna salen igen. Blicken sökte över rummet innan han fick syn på sin fru som stod lite avskilt och konverserade med drakriddaren. Det fick honom att le lite roat, att kvinnan aldrig slutade spinna sina nät.

    Katarina himlade lite dramatiskt med ögonen med ett roat leende som visade på att hon fann det som en fas hos sin dotter.
    “Det har vi alla flickor innan vi får egna barn och lite perspektiv på livet.” hon hann knappt avsluta meningen förrän Lucas kom upp bakom henne och la armarna om hennes midja.
    “Jaha, här står du och smider planer” sa han med ett skratt och hon såg lite förvånat upp på honom.

    Lucas skrattade och vände blicken till Kael.
    “Drakriddare” han nickade respektfullt innan han böjde sig ned för att viska något i Katarinas öra med ett roat leende.

    Katarina var precis i färd att ta en klunk av sitt vin men stelnade till vid hans viskning och hostade till då hon nästan satt vinet i fel strupe. Hennes kinder antog en lätt rosa färg och hon såg efter Lucas som bara skrattade och lämnade dem igen med orden:
    “Nu ska vi se vad för djävulsskap dina döttrar hittat på!” Katarina harklade sig igen och vände tillbaka blicken till Kael, ögonen något större.
    “emh… ja” hon hostade till försynt och fick ta ett djupt andetag innan hon åter fann sitt svalkande lugn. “Ursäkta min man. Vart var vi?”

     

    Lucas hade redan fått syn på sina döttrar… och Vinga. Såklart, tänkte han och skrattade lågt för sig själv.
    “Jag ser att du träffat resten av mina avkommor…!” utbrast han glatt åt Vinga och satte sig oförskämt ned mellan sina två döttrar som förvånat såg upp.
    “De här brås tack och lov på sin vackra mor, till skillnad från de små monstren du redan träffat” Lucas skrattade och la varsin arm runt de båda. Både Nilla och Alma verkade lätt generade, men båda log ändå och lutade sig mot sin far. Lucas brydde sig inte ett dugg om vad för konversation de haft tidigare utan vände blicken till den lilla prinsessan.
    “Oj, du har minsann vuxit en hel del sen sista jag såg dig…! Du är ju stor nog att rida en riktig häst” han log varmt mot Tirrin innan han vände blicken tillbaka till Vinga. “Familjeåterförening är väl gudomligt, inte sant?” det var svårt att avgöra om han var sarkastisk eller inte.
    “Och du var?” han vände ögonen åt Arlins håll. Han kände inte igen pojken.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    För många personer tilltalade henne på en gång och Vinga rynkade lätt på ögonbrynen åt all uppmärksamhet och allt som hände runt omkring henne. Hon log varmt mot Lucas.

    “Det är väl intressant, om något.” påpekade hon och undvek smidig alla frågor om tuneringen.

     

    Den lilla prinsessan verkade först ha svårt att placera Lucas med skrattade varmt till och nickade lätt till svar.

    “Tiden springer fram, är vad jag hört. Detta är min Arlin” sa Tirrin, som om hon inte ens tänkt att hon sagt min men hon log lite blygt och rättade till kronan på hjässan.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael begrundade hennes ord, men hann inte säga något mer innan Lucas dök upp. Han betraktade Lucas lite varsamt och gav honom en lätt nickning. Inte av respekt utan snarare av reflex. Trots allt, kunde man verkligen gifta sig med döttrar som kommit från den där mannen? Bara tanken var rätt motbjudande. Skulle han vara tvungen att kalla den där mannen sin svärfar? Någon måtta fick det väl finnas i världen. Han gjorde en liten rynkning på ögonbrynen då han betraktade de två, och kunde bara gissa vad för vulgariteter han viskat i sin frus öra.

    Åt Katarinas ord skakade han lätt på huvudet.
    ‘Nå, i slutändan är det min bror som bestämmer, och tydligen Lucas med. Vi får se vad de beslutar.’ sa han, hans goda humör från innan något förstört.

    Arlin blev något ställd av denne mans plötsliga uppenbarelse, men detta var så klart Lucas J’lothain och mannen som eventuellt kunde vara nyckeln till att lösa alla hans familjs problem i Kaldrland.
    ‘Arlin, son av jarl Hreidmar i Kaldrland.’ förtydligade han efter Tirrins presentation, sakligt, nästan rent reflexmässigt.
    ‘Till er tjänst, så klart, min herre.’ sa han, och böjde huvudet.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Katarina såg efter sin man igen vid Kaels ord och fick en bitter smak i munnen som hon sköljde ned med en klunk vin. Det förargade henne att kungen ville förhandla om något hon inte kunde ge, och än mer förargade det henne att hennes man var en sådan ärelysten usling ibland att han helst ville vara på ofärder än hemma i Kaelred.
    “Jag kommer hinna bli helt gråhårig innan någonting beslutas i sådana fall” hennes röst var låg och hade en klang av den bitterhet hon känt. Så log hon sitt svala leende till Kael.
    “Ni får ursäkta mig min herre, må du strida lika elegant under morgondagen” hon neg lika graciöst som hennes ord innan hon tog sin avfärd.

     

    Lucas skrattade åt Vingas ord och slängde en snabb blick mot henne innan han såg tillbaka på ynglingen.
    “Jag är inte din herre unge man” skrockade Lucas med log sedan varmare efter de ganska hårda orden.
    “Kaldrländare alltså? Redigt folk, duktiga krigare är ni också.” Lucas nickade gillande “Vad är det ni säger? Einhärjare, stå mig bi! Framåt, för ära och död!” han knöt ena näven lite dramatiskt då han citerade de få rop han hört från kaldrländska krigare under sina år. Det fick Nilla att se lite skamsen ut och hon petade armbågen i hans sida.
    “Vadå? Det gör de ju?” såg han ned på henne sen upp till Arlin “De gör ni ju?” Lucas såg till Vinga och gjorde en liten min som att han ville att hon skulle hålla med honom.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga kunde inte rå för att flina lite åt Lucas sätt, det verkade som han var uppe i varv. Men vem kunde klandra honom? Det behövdes när de flesta här hade pinnar i röven. Hon ryckte lätt på axlarna som svar åt Lucas. Kaldrländare var inte hennes ämne.

     

    Tirrin däremot såg storögt på Lucas och försökte förstå vad han sa. Hon sgå sedan mot Arlin.

    “Är det så Arlin, är det så?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin kunde inte annat än att skratta ett hjärtligt Kaldrländskt skratt som inte passade in där i den förfinade och eleganta stämningen efter Lucas imitation.
    ‘Ungefär så, herr Lucas, men de ropar på Kaldrländska.’ sa han lite roat, och skakade på huvudet, för att sedan möta Nillas blick flyktigt men med ett leende. Han såg ned på Tirrin och skrattade igen.
    ‘Jag tror det är mer stridsrop i Odens och Tors namn, om jag ska vara ärlig.’ sa han, och gav Nilla som var så intresserad av äventyr och berättelser.
    ‘Två av våra gudar, alltså.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas ryckte lite på axlarna, han hade aldrig lärt sig kaldrländska.
    “Får lära mig kaldrländska så det blir rätt nästa gång” hans skrockande gick över i ett lie mer finurligt leende och han såg från Arlin till Nilla med lite höjda ögonbryn.
    “Har han besvärat dig? Måste jag ha ihjäl honom?” frågade han lågt men retsamt på alviska till Nilla som vände blicken från Arlin till sin far med ett förvånat skratt.
    “Ada! Nej, han är trevlig” svarade hon på alviska och vände tillbaka blicken till Arlin och log. Sådär bredvid varandra såg man verkligen att Nilla var Lucas dotter, de hade skrattgroparna på samma ställe och samma varma blick.

    Lucas skrattade och gav sin dotter en puss på huvudet.
    “Nähä,” sa han och vände upp blicken och fick syn på Katarina som närmade sig. Leendet blev bredare. “Här blir inga nya barn gjorda” han släppte sina döttrar och reste sig för att omfamna Katarina då hon stannade vid dem.
    “Vinga, här är min livräddare till fru” presenterade han henne då hon neg elegant mot Vinga. “Så ungdomar” Lucas vände sig mot dem alla. “Ha roligt ikväll – och Arlin, jag hoppas jag ser lite kaldrländsk kämparglöd i spelen imorgon” så med en tillgjort bugning tog han sin avfärd med sin fru.

     

    Nilla makade sig närmare sin syster igen, hennes kinder röda och hon log lite generat och ursäktande mot Arlin.
    “Okej, -emh- vår far är inte så förtjust i hovlivet så…” hon rynkade lite på ögonbrynen när hon försökte finna orden och såg sedan på Vinga som om hon skulle få hjälp därifrån.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Orden på alviska for inte förbi Vinga och hon höll på att sätta lite av de starka i halsen. Ett bredare flin kom från henne, hon skulle precis kommentera det när Lucas presentera henne för hennes fru för att sedan försvinna.

    “Vem kan klandra honom?”

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin höjde ett ögonbryn lätt då de talade ett språk han inte kände igen, vad det var för något visste han inte men Nilla hade ju nämnt något om att de hade alviska anor. Han kunde inte annat än att ge Nilla ett försiktigt leende då hon såg mot hans håll. Han såg något förvirrat på Lucas jargong, och såg Lucas och Katarina lämna dem.
    ‘Det verkar så.’ svarade Arlin på Nillas kommentar, och skrattade lite åt det hela. Där åtminstone var han av samma mening som Luca.
    ‘För att vara helt ärlig är jag inte så bekväm med alla regler själv.’ sa han, och det verkade som om de hade en liten klubb av upprorsmakare.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla hade skrattat lite åt deras ord, men det var även lite betryggande att både Vinga och Arlin inte var lika traditionsenliga som många andra vid hovet. Så kvällen förflöt med en något mer avslappnad ton till dess att de alla gäspade och begav sig till sängs.

    Morgonen grydde, och det såg ut att bli ännu en fin dag med en varm sol som jagade undan nattens dimma. Redan tidigt började spelplatsen utanför stadens portar att fyllas av folk som önskade sig en god plats vid den arena där dusterna skulle utkämpas. Det var det alla såg fram emot, att få se riddare storma mot varandra med lansar i hopp om att slå sin motståndare ur sadeln och ta sig vidare till finalerna som skulle gå nästa dag. Så även om dusterna inte började förrän under eftermiddagen så tog folk redan plats på åskådarbänkarna.

    Lucas var på ett oerhört gott humör denna morgon, och så även hans annars ganska timida fru hade ett leende på läpparna. Men det var inte bara nattens aktiviteter som var grunden till Lucas goda humör, utan även att han äntligen skulle få slåss. Meleen gick av stapeln på förmiddagen, så han hade anmält sig tidigt till den, men även dusterna för att slippa behöva konversera med människor under eftermiddagen.

    Meleen var att gå av stapeln på ett fält en bit utanför de tält och marknads som satts upp. Det var knappast några riddare eller högadel som deltog där, eftersom risken att skadas var så stor, så spelledaren blev väldigt förvånad då Lucas kom iförd sin rustning och med häst i släptåg. Som insvuren riddare fick han genast titeln att få vara befäl i den ena gruppen som skulle slåss. Totalt var det ca femtio man som skulle delta, två lag mot varandra. Det var vanliga soldater, bönder och knektar som hoppades på att vinna pengar eller bara de som älskade att åsamka andra skada. Runt fältet hade åskådarna satt ut filtar och halvlingar sprang runt och sålde öl. Meleen var särskilt populär hos dem samt hos bönder och andra soldater som bara var åskådare.

     

    Inne bland markanden och de andra spelarenorna banade sig de tre kvinnorna J’lothain fram i eleganta klänningar. Om än något enklare än aftonklänningar, men för Katarina var det viktigt att visa att även deras dagsklänningar var vackra och dyra. Nilla var riktigt uppspelt för dagen, dusterna såg hon särskilt fram emot.. men även svärdsduellerna som skulle ske innan dess. Den mörke kaldrländaren hade ju sagt att han skulle vara med där och hon intalade sig själv att hon nu ville se den där kaldrländska kämparglöden hennes far hade nämnt… men i sanning var det nog något annat som drev henne.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Morgonmänniska som Vinga var hade hon varit tidigt uppe med solen. Egentligen hade hon inget bättre för sig än att anmäla sig till meelen. Även om hon var kvinna hade de gått med på att låta henne vara med. Trots allt så vågade de inte riktigt någon annan som vågade säga motsatsen. Hon skrattade varmt till när hon såg Lucas och höjde sin hand i en hälsning mot honom.

    “Godmorgon!” utbrast hon glatt och sträckte på sig lite mer. Hennes lugg var uppsatt i en fläta tillsammans med resten av håret.

    • This reply was modified 4 år, 6 månader sedan by Hanlinn.
Viewing 20 posts - 101 through 120 (of 355 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.