Post has published by Queen Cattis
Viewing 20 posts - 221 through 240 (of 252 total)
  • Rollspelare

Kathtyn flämtar till! “Nej, gå inte, inte å mina vägnar!” Hon ser lite skamset på Faegrim. “Det är sant. Han förslog att vi rörde hos hitåt.
    Hon skrockar lite. “Vi trodde det var enbart på grund av att vi kunde finna en mäktig magiker här men jag börjar se att du kan ha varit en del av varför vi kom just hit Tussie.”
    Hon Suckar och slappnar av något. “Okej.. kan väl lika gärna nämna det rakt ut så kan du kalla mig knäpp. Vi gjorde inbrott hos en trollkarl, och han förtrollade mig.”

Hon ser ner på golvet och suck ar igen. “Jag var en man innan det hände. Först var jag livrädd, sedan arg. Jag krävde att återställas, och att Finn skulle hjälpa mig. Sen mötte vi Faegrim. Jag är inte helt säker på att han tror oss angående förtrollningen. Men jag har lärt mig att det handlar om något som heter namnmagi?”
    Hon ser på Tussie. “Men jag börjar undra om det var ilskan att ha blivit besegrad som drev mig mer än.. ja.. vad jag än trodde drev mig. Jag kommer faktiskt inte ens ihåg vad jag saknar från mitt gamla liv. Är det konstigt? Är det helt galet?”

• Grundare

Lite skeptiskt såg Tussie först mot kvinnan som talade och sedan mot Faegrim. Osäker på om det verkligen var sanning, men lite smickrande var det nog. Trots att det kändes lite för bra. Hennes svans rörde sig långsamt vid fåtöljens kant, som om hon var lite missnöjd ändå.  Sedan höjde hon lätt på ögonbrynet och såg mot kvinnan som talade så fort så att nästan orden rann ur henne. Förvirrat skakade hon på huvudet.

“Så komplicerat.” fnös hon och korsade sina armar på nytt där och ryckte bort en blomma ifrån hennes hud som tycktes nästan ha vissnat något och kastade ner den på golvet.
    “Och vad fanns det att sakna då? Var du ute i världen på samma vis?” sa hon med ett höjt ögonbryn.

• Rollspelare

Faegrim kliade sig under hakan medan han tog in förklaringen som gavs. Ja han hade ju på något vis aldrig riktigt trott berättelsen om könsbytet själv, samtidigt som han av sin godhjärtade natur inte ville tro att Kathryn ljög. Det var en märklig berättelse, en som han inte riktigt visste hur Tussie skulle reagera på. Han sneglade först på Tussie, sedan på Kathryn, som satt och vred sina händer som om hon höll på att förlora en strid mot sig själv.

“Lite komplicerat, ja…” muttrade han och nickade instämmande, som om hela situationen var för stort för honom att förstå. “Men å andra sidan, det mesta i livet är komplicerat om man ältar kring det för länge, så har min farfar alltid sagt. Till och med en stekpanna kan bli en gåta om man funderar för mycket över den.” Han log lite snett, nästan ursäktande.

Han lutade sig bakåt och drog täcket tätare om sig och Tussie, som om han inte ville hon skulle försvinna nu då han omöjligt nog hittat henne.
    “Galet eller inte, så vill du väl själv kunna göra det valet, och inte en  galen trollkarl som gör valet åt dig?” tänkte Faegrim högt.

Hans blick flackade mellan dem båda, lite orolig att han trampat fel, och så tillade han snabbt: “Och förresten, jag tror nog på dig, även om det låter märkligt, varför skulle du hitta på en sådan sak, om inte trollkarlen spelade ett spratt på både dig och Finn och ändrade era minnen?” Han skrattade kort och skakade på huvudet, som om det vore mindre troligt.

• Rollspelare

Kathryn hamnar i djup tanke efter Tussies fråga. Vad fanns det egentligen att sakna? Det var ju frustrerande att omvärlden automatiskt graviterade mot att anse att det manliga sällskapet i gruppen var i nån form av ledarposition. Mäns ögon och blickar av ägandeskap var jobbigt, men hon skulle inte säga att hon “saknade” att slippa det så. Saknad var fel ord.

“Ehh.. ja.. jag saknar.. saknade väl.. vissa kroppsliga…” hon rodnar. Det var en jobbig mening att uttala. “Eller.. jag minns att jag saknade.. jag minns att jag tänkte på saker att sakna..” hennes panna lägger sig i veck av förbryllning. Redan samma dag som förvandlingen då trådarna i hennes sanna namn nystats upp började de väva ihop sig igen, under sin nya tillvaro. Väven före den dagen kändes som suddiga minnen. Inte hela livet, hon minns sitt liv, men inte gamla perspektiv.

När Faegrim föreslår att hon kanske inte förvandlats alls, utan fått sina minnen förändrade spärras hennes ögon upp.
    “Jag… va? Kan det….?” hon ställer sig och svajar till innan hon sätter sig igen. “Nej vänta.. Finn minns mig som jag var.. Och Evina kommer ihåg…”
    Kathryn sväljer. Evina kommer ihåg vilken skitstövel Corrin hade varit.
    Kathryn stönar och faller bakåt, och blir liggande på rygg tvärs över sängen. Vilken röra.

• This reply was modified 1 månad, 3 veckor sedan by Queen Cattis.
  • Grundare

Förstås var det inte så svårt att förstå att det var en märklig situation, förbryllande om något. Hon hade krupit upp i Faegrims sida igen och lutade sig lite in mot hans barm för att dra täcket lite närmare dem båda. Nästan som om det såg ut som de skyddade dem båda ifrån världen utanför.

“Det du gör fel är att du lyssnar på alla andra än dig själv. Förlorar du inte dig själv mer när allas funderingar kommer emot dig?” frågade Tussie med ett svagt leende för att försöka lugna ner kvinnan något.

• Rollspelare

Faegrim rensade halsen och rörde på sig så täcket hasade något. Han hade hört mycket under sina resor, men sällan något som fick honom att skruva så på sig som när Kathryn började tala om sakande kroppsdelar och vad man kunde sakna eller inte sakna. Han visste inte vart han skulle fästa blicken, på hennes rodnande kinder eller på takbjälkarna ovanför. Helst tittade han väl på Tussie, och gjorde då även så.

“Jaa… det där är väl kanske inget jag ska ge mig in i att bedöma… Jag kan inte direkt säga att jag har erfarenheten av det…” muttrade han till sist, med en min som om han just bränt tungan på för varm soppa.
    “Men, eh… saknad är väl som skoskav. Man märker det mest när man går. Och ibland upptäcker man att man gått ett helt stycke utan att känna efter. Men till sist börjar skorna bli bekväma och då saknar man inte det. Så, kanske du börjat vänja dig?”

Han kastade en blick på Tussie vid sin sida, och fann sig nästan lite stum. Hon lät så klok, så vuxen i sina ord, mer än han själv någonsin kunnat låta. Han drog täcket tätare kring dem och log lite generat.
    “Du talar som en vis kvinna, Tussie.”

Sedan såg han på Kathryn igen, med en mjukare blick.
    “Så, kanske du inte behöver denna trollkarls bot egentligen? Men, jag vet inte, ja eller nej, så är det bara du själv som kan veta.”

• Rollspelare

Kathryn sätter sig upp igen och funderar på vad Tussie säger. Funderingar om henne… det har inte ens handlat om vad andra förväntar sig. Snarare vad hon hade förväntat sig att folk borde förvänta sig av henne, eller av Corrin.

Hon skrockar till lite. “Ja… nu har jag ju hurrat över vår första faktiska ledtråd till någon som har det minsta hopp av att förstå vad som hänt. Vi vet inte ens om han kan göra något åt det eller ens hur det går att få tag på personen. Så det finns gott om tid att bli van vid skoskav.”

Hon ser på Tussie. “Jag vat knappt ens vad det innebär att förlora mig själv. Allt jag var innan är liksom fjärran. Suddigt. Men är jag då någon annan? Skulle det vara att förlora mig själv att gå tillbaka? Jag menar.. mitt nu-själv?”

• Grundare

“Faegrim… Du talar inte så mycket strunt heller” fnös Tussie roat som om hon inte riktigt höll med om att hon var en vis kvinna och snärtade till honom något med sin svans för att få honom att hålla sin uppmärksamhet på Kathryn där framför dem. Det var inget lätt fall förstås.

“Och nu söker du svaren hos två personer som inte vet vem den forna var. Varför? Tror du vi har bättre svar än vad du har?” frågade hon med höjt ögonbryn för att sedan skaka på huvudet åt dumheterna för att med sin svans greppa tag i sin välfyllda väska som tycktes vara större än den såg ut när hon sträckte sig ner och drog fram ett litet knyte.

För ett litet tag granskade hon det, som om hon inte var säker på om det var rätt att göra. För att sucka lite lätt, öppna upp det och hålla fram det mot kvinnan.

“Ibland kan det behövas medel för att släppa sina egna murar man byggt, eller kasta sig själv in i det okända. Testa lite grann av det här och försök finn svaren hos dig.”

• Rollspelare

Faegrim ryckte till när Tussies svans snärtade till honom, som en påminnelse om att hålla blicken där samtalet hörde hemma. Han hostade till, mest för att vinna sig tid, och kliade sig i nacken.

“Ja, du har ju rätt, Tussie. Vad skulle vi veta om vem du var eller inte var? Jag vet knappt vem jag själv är hälften av dagarna.” Han skrattade lite, men inte på ett elakt sätt, snarare som om han försökte lätta upp stämningen lite.

Han sneglade på knytet hon höll fram. Det såg oskyldigt ut i hennes händer. Faegrim lutade sig fram och mötte Kathryns blick, rösten mjukare nu.
    “Kanske ska du våga pröva, om du törs. Men sedan efteråt, kanske med lite hjälp av vad Tussie erbjuder… prata med din vän. Finn, menar jag. Jag slår vad om att han är lika förvirrad som du, och kanske behöver höra allt det här lika mycket som du behöver prata om det.”

Han drog täcket tätare om sig och Tussie, och log lite snett, som om han ville runda av med något lättare.
    “För annars riskerar du att bara gå runt själv och äta upp dina egna funderingar, och det är ingen som mår bra av. Inte ens trollkarlar och filosofer.”

• Rollspelare

Kathryn lyssnade på de båda. Hon suckade. Ja, det var såklart Finn hon behövde prata med – men hon skämdes så över att ha tagit honom för givet.
    Hon kisade och såg närmare på pulvret. “Ehh.. vad är det här för något? Medicin? Vad gör det?”
    Hon suckar djupt. “Ja jag behöver prata med Finn. Be om ursäkt för att jag släpat honom såhär långt och bara tagit honom för givet. Tror du han blir arg?” hon skrickade för sig själv. “Nej… jag hör ju hur det låter…” hon suckade igen och luktade på pulvret. “Okej. Jag provar lite sånt här. Sen pratar jaf med Finn. Hur tar jag det?”

• Grundare

“Som balsam för själen, kan man väl säga. Får ord att enklare flöda, och känslor… att nå kännas mer?” sa Tussie med ett svagt leende för att inte tvinga henne på det förstås. Men tog själv lite av pulvret mellan sina fingrar och gned det framför sin näsa tills det blev som en liten rök som tycktes vara nästan mörkt lila framför henne. Hon drog ett djupt andetag och pekade på sina kinder som hon blåste upp när hon dragit in allt och sedan svalde hon röken efter några sekunder med ett nöjt nästan drömlikt leende.

“Världen känns mindre… grym. Bättre än piptobaken i Brinke, om jag får säga det själv. Smakar bättre med, som en sommardag.” skrattade hon, för att nicka mot pulvret.

“Inte för mycket nu!”

• Rollspelare

Faegrim såg med höjda ögonbryn på hur Tussie lät stoftet dansa framför ansiktet. Han mindes väl första gången han själv blivit bjuden, hur han hostat som en gammal smed och trott sig se drakar i takbjälkarna, tills Tussie skrattat åt honom och visat hur man skulle andas. Ett litet skratt smög sig fram nu vid minnet.

“Ja, se där, inte farligare än att smaka på en ny krydda, eller en ny dryck.” sade han, och nickade mot pulvret. “Men ta lagom, annars tror du snart att mattan på golvet vill dansa med dig.”

Han lutade sig tillbaka och kliade sig eftertänksamt i nacken, blicken vandrade mellan Kathryn och Tussie.
    “Kanske blir Finn arg, kanske inte, eller så har han burit på det länge.” fortsatte han mjukare. “Men god vänskap går alltid att reparera. Det är som med skor som blir nötta, men man kan lappa dem, och ibland blir de till och med skönare att gå i efteråt. Det är okej att vara arg, men också modigt att be om ursäkt.”

Uppmuntrande tillade med en axelryckning.
    “Om han är din vän, då kommer han lyssna på dig. Säkert är han lika rådvill som du. Jag tror det är ett samtal ni ska ha ensamma, oavsett. Men om det blir för hett vet du var vi finns.”

• Rollspelare

Kathryn tog nervöst en nypa av pulvret. Hon nickade åt vad de sa och följde sedan Tussies insturktioner. Hon gned pulvret och andades in röken – höl andan i några sekuner innan hon började hosta.
    “Åh gudars!!” hon ställde sig upp och tog ett djupt andetag, vilket ledde till att hon hostade mer. “Oj… ahh! Förlat, jag…”
    Hon vacklade till och sjönk ner på sängen igen nör hennes ben kändes svaga. Sedan började andas lugnare och ett mjukt leende föll på hennes läppar.

“Den här sängen är så bekväm! Mutade du värdshusvärden Faegrim?” hon finssade till och studsade lite där hon satt.

• Grundare

“Var din far eller mor skomakare på sättet du som du talar om skoskav?” fnös Tussie roat åt Faegrim, samtidigt som hon insåg att de inte hade talat om något sådant förut tillsammans och log lite ursäktande. Innan hon lät blicken vandra mot gästen som nu var i sängen istället. Ifall det var en bra utveckling – det var hon ite säker på.

“Han har en silvertunga, eller så har han gett värden skoskav – vem kan riktigt säga vad som är sanningen?”

• Rollspelare

Faegrim himlade med ögonen åt Tussies lekfulla kommentar.
    “Bara den bästa liknelsen jag kom på i stunden, min kära.” sa han och vände blicken mot Kathryn och tillbaka till Tussie, då de plötsligt verkade vara i maskopi mot honom.
    “Mutat värdshusvärden, jag? Knappast! Om de gav mig en mjukare säng än er är de för att jag är trevlig, inget annat!” ansåg han. Sedan tog han lite till av Tussies pulver och skrattade muntert åt situationen, nästan barnsligt och lekfullt.
    “Ska du inte bjuda in Finn hit, verkar som om vi har en fest här nu!” skrattad han.

• Rollspelare

Kathryn låg på rygg en stund och smakade på alla konstiga känslor som förhöjdes av pulvret. Hon fnissad till “Om det jag har är skoskav och hela världen får det – då har vi nog en hel del arga grannar nu.”
    Plötsligt flämtade hon och satte sig upp. “Ja! En fest! I Finns ära! Han förtjänar det. Jag ska fråga honom!”
    Hon ställde sig upp hastigt men blev stående en stund. “Vänta.. jag ska bara…” hon skiftar vikten fram och tillbaka. “…ska bara kolla så golvet är kvar där det var…”
    Nöjd med att golvet verkade ligga lydigt kvar under hennes fötter vacklade hon mot dörren. Hon öppnade dörren och vände sig mot de två på sängen. “Tack! Det var trevligt att träffa dig Tussie, du kommer älska Finn, han är jättesnäll!”

• Grundare

“Var försiktig nu!” utbrast hon och skogstrollet kunde inte rå för att skratta lite lätt och skaka på huvudet åt den energiska främlingen som nå, i alla fall verkade lite gladare. Kanske de inte besvarat frågorna, men något måste de väl gjort.

“Tänker du låsa dörren nästa gång?” retades Tussie och kröp återigen upp mot Faegrims knä och hennes öra ryckte lite i takt med stegen till Kathryn som långsamt försvann bort.

Finn däremot var inte i de nedre delarna i värdshuset, utan hade bäddat ner sig i fåtöljen i deras rum. Täcket hade han virat runt sig och det var inte svårt att se att han fortfarande bar de gamla trasor han vanligtvi hade. Smutsiga, men åtminstone ännu hela ifrån hål. Han verkade inte ens märke när dörren öppnades, inte mer än en snarkning hördes ifrån honom.

• Rollspelare

Faegrim skrattade ännu åt Kathryns vingliga steg då hon försvann, och när dörren slog igen efter henne satt han kvar och skakade på huvudet, nästan som en farbror som ojade sig över ungdomars dumheter. Fast han nu inte direkt såg ut som en gammal farbror, även om han på något märkligt vis fått axlat en vuxen roll med dessa ungdomar. Då de varensamma tog han sig tiden att faktiskt beundra Tussie som så oförväntat dykt upp. En överraskning, men en trevlig sådan.

Han sneglade på Tussie som krupit närmare, kände hennes värme och svansen som alltid hittade ett sätt att slingra sig runt honom.
    “Låsa dörren?” upprepade han med ett flin. “Gammal vana, vi låser aldrig dörrarna i Brinke. Jag är väl för godtrogen.” sa han och tillät sina pirriga fingrar slingra sig runt henne i en omfamning. Han lutade huvudet tillbaka och drog ett djupt andetag, som om allt var väl i världen nu då han var med henne.
    “Hur har… du haft det?” frågade han.

• Rollspelare

Kathryn såg Finn sova i fåtöljen. Lite av ruset sjönk. Inte ens sängen. Hon kunde inte låta den här självuppoffringen fortgå.
    Hon gick fram och tog hans handled. “Finn…” började hon ömt, sedan fnissade hon till. Hon förstod inte varför, men pulvret hade givit henne någon form av självdistans. “Finn kom igen. Ska du sova så ska du sova i sängen.” Hon drog i handleden för att försöka få honom att ställa sig. “Urgh.. kom igen, du är för tung, hjälp till lite här..!”

• Grundare

Finn ryckte till något över att någon rörde honom och sa hans namn. När han såg att det var Kathlyn rynkade han något på de buskiga ögonbrynen för att se på hur hon förjävels försökte att få upp honom.

“Är du full?” fnös han roat, för att skakade lätt på huvudet över hur hon fnittrade och hennes kommentar om sängen. Det kändes lite som att… göra intrång på något sätt.

“Nej, nej… klart jag sover i fåtöljen. Kvinnor och män ska ju inte dela säng förrän de är, nå du vet, gifta eller något!” sa han och drog sin hand loss för att betrakta sin vän.

“Men skit i det nu, du har ju väckt mig nu ändå. Vad i helvete har du tagit?”

“Du är inte i Brinke nu, Faegrim.” hummade Tussie, lite varnandes för att luta sig in i hans omfamning och lät sin egna darrande fingrar hålla om honom. En nöjd suck undslapp henne då hon drog in hans doft och närhet. Det hade varit många år sedan och ändå var det som om ingen tid hade passerat.

“Samma gamla vanliga, handel och så… förmodligen inte lika mycket äventyr som du. Hm?” svarade Tussie lite frågandes som om hon ville höra hans nya äventyr.

Viewing 20 posts - 221 through 240 (of 252 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.