Post has published by Feffie
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 47 total)
  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Yralissa väntade tålmodigt på att mannen skulle ta till orda, vilket han även gjorde. Innebörden av orden gjorde henne alldeles kall inombords. Förråda sina egna? Var det verkligen det som mannen menade?
    ”Ja, jo..” svarade hon dröjande. Hon hade inte mött någon annan nekromant innan, hon hade sett till att gå omvägar då hon känt av någon men riktigt varför visste hon inte. Kanske för att hon var så osäker på hur hon skulle bemöta dem? Fast i och för sig så hade hon inte mött så många nu då hon vandrat, hon undvek alla och föredrog sitt eget sällskap.
    ”Du vill att jag ska hitta fler som du kan ta till bödeln?” frågade hon och korsade armarna över bröstkorgen. Om det skulle rädda hennes eget liv, var hon beredd på att göra det då?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Jezeral log ett snett leende, hans röst nästan behaglig då de mörka ögonen studerade henne. Trots allt erbjöd han henne en lösning, frihet på dilemmat hon stid inför.
    ‘Bödel?’ frågade han.
    ‘Yralissa, som du väl kan förstå äger inte alla nekromanter den… självkontroll du verkar ha, den kod av moral du besitter.’ sa han och steg närmare henne, hans röst nästan lockande, uppmuntrande.
    ‘Du skulle inte bara rädda dig själv, utan de tusentals, ja de oberäkneliga antal som skulle bli befriade från de onda nekromanternas förtryck. Säkert har du, även här i dina älskade skogar, hört viskande rykten om kultister i norr?’ undrade han.
    ‘Kultister som frodas efter demonen Ayperos förödande hand, som använder sin koppling till de döda för att skapa ondska och lidande, för att ge demonen en armé.’ han sträckte fram en hand, och strök ett finger över hennes vackra hår med handryggen.
    ‘Skulle inte du vilja hjälpa mig att stoppa dem, Yralissa? Att rädda liv?’

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Mannens sätt förändrades och Yralissa kände hur armarna som var korsade över bröstkorgen föll ner utefter sidorna igen. Hon lyssnade till orden, visste inte riktigt vad hon skulle säga. Det var mycket hon hört i ryktesväg men hon ville inte höra det. Ville inte veta vad som fanns där ute, men hade hon något val längre? Det verkade inte så. Då han sträckte fram handen så var hon först på väg att rygga tillbaka, men hon trodde inte han skulle göra henne något så hon stod kvar.
    ”Jo, det är klart.” rädda liv, kunde hon verkligen vara kapabel till det? Kanske dog hon på kuppen? Det må vara, hellre död här ute än av rådet som uppenbarligen inte gillade såna som henne. Hon skulle allt visa dem att inte alla nekromanter var onda eller hade hemska planer på världsdominans. Allt Yralissa ville var att leva i skogarna. Den mjölkiga blicken föll på mannen framför henne, fortfarande namnlös, och hon bet sig svagt i underläppen.
    ”Jag kan känna av dem bättre om jag får använda lite av min magi, jag behöver inte frammana något dött.” bad hon precis om tillåtelse att använda sin magi? Jo, hon gjorde visst det. Men hellre det än att mannen blev arg på henne, för vem visste vad han var kapabel till egentligen? Han hade trots allt båda svärden, hon stod här helt hjälplös. Eller inte helt hjälplös, det fanns döda djur i marken omkring dem som hon kunde frammana, men det var klokast att låta bli.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Jezerals mörka ögon studerade henne, ögon som var i rätt stor kontrast till hans bleka hår, men talade samma mörker som det svarta håret han hade. I viss mån nästan en motsats till hennes ljuga ögon och ljusa hår.
    ‘Ja, rädda liv, Yralissa.’ upprepade han, doftade lätt på hennes hår som bar en viss skogig doft, innan han tog ett steg bakåt, lite varsamt men han kände att hon inte sökt efter kraften än.
    ‘Spara din magi tills vi är närmare det vi söker. Jag har en föraning om var vi ska börja.’ sa han, kanske en viss gillande glimt i ögonen där över hur hon bad om hans tillåtelse.
    ‘Vi reser till Celeras.’ avslöjade han barskt, och nickade norrut.  ‘Och du kan kalla mig Jezeral.’

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Varför doftade han henne i håret? Den här mannen blev bara märkligare och märkligare. Från att ha hatat henne, till en helomvändning och be om hjälp. Eller han hatade henne säkert fortfarande, varför skulle det ändras på bara några minuter?
    Då mannen svarade på det hon sagt så nickade hon lätt. En föraning? Det var ju bättre än ingenting. Men hon tyckte inte alls om att de skulle till Celeras, mest för att hon undvikit städer så länge nu så hon skulle säkert känna sig som en riktig utböling eller missfoster.
    Namnet som avslöjades var förvånande, inte namnet i sig men att hon fick det. Det kunde vara ett fejkat namn också, det skulle inte förvåna henne om det var det, men hon fick väl använda det helt enkelt.
    ”Så.. Jezeral..” började hon dröjande och kastade en blick åt det håll mannen nickat.
    ”Tänkte du ge mig svärdet igen eller vill du fortsätta bära det åt mig?” det var ett litet skämt och hon gav mannen ett svagt leende där hon stod och hade vridit tillbaka blicken emot honom.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Jezeral hade en viss slug glimt i ögonen över hennes förvirring och frågan. En stund verkade han inte direkt beredd på att ge henne svärdet tillbaka. Men sedan ryckte han på axlarna, och sträckte fram svärdet åt henne med eggen först.
    ‘Du vet vad som står på spel.’ sa han, med en viss utmaning i tonen. Skulle hon våga utmana honom och trotsa honom? Risken fanns alltid, men han verkade självsäker och tro på sina förmågor. Han gestikulerade norrut och talade med en mer professionell ton, som en ledare inför ett uppdrag.
    ‘Det är mycket som händer i Celeras just nu. Vad vet du om staden?’ frågade han.

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Yralissa fick svärdet räckt till sig och hon skulle precis ta emot det, fastän eggen var först, när mannen tog till orda.
    ”Charmigt.” svarade hon med ett svagt leende, tog svärdet och fäste det åter vid höften. Det långa håret föll ner i ansiktet då hon såg ner, men hon föste det bakom ryggen då hon såg upp igen på Jezeral som talat. Celeras? Hon kunde inte minnas att hon varit där någon gång, men hade hon hört något om stället? Kanske någon gång för länge sen men det var ingenting hon kom ihåg nu. Hon ryckte lite på axlarna innan hon började gå åt det håll han gestikulerat åt. Det var lika bra att de satte fart, eller hur?
    ”Inte mycket om jag ska vara ärlig, jag undviker städer och byar.” och nu skulle hon tvingas in i en stor stad, hon skulle förgås. Hon hade inte varit runt människor, alver eller annat folkslag på åratal så det skulle verkligen kännas konstigt att behöva gå runt bland dem.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Inkvisitören studerade henne med en viss skärpa i blicken då hon tog svärdet och förde det till sin höft igen. Han skakade på huvudet åt hennes svar.
    ‘Har ni alver verkligen så litet intresse för omvärlden?’ undrade han, men fortsatte sedan kort och gott.
    ‘Celeras, om du inte visste det, är världens handelscentrum. En stad bebodd av folk från hela världen, av alla dess slag – vedervärdiga och kapitalistiska de flesta av dem.’ sa han, trots allt verkade han inte ha så hög aktning för Celeras samhälle.
    ‘En bra plats att gömma sig och göra affärer, även för nekromanter. Ser du vart vi är på väg med detta?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    ”Kanske inte alla alver, men jag har det.” svarade hon sanningsenligt och såg på mannen som talade snart igen. Så, det var en stad som passade alla? Det lät ju hoppfullt, men hon såg ändå inte fram emot att gå dit, men vad gjorde man inte för att rädda världen från onda människor eller andra folkslag? Hon var tyst medan Jezeral talade, lyssnade och drog bort det långa håret från ansiktet. Vid frågan så sneglade hon åt hans håll.
    ”Jag kan gissa.” svarade hon bara och såg framåt igen.
    ”Är det långt dit?” hon hade som sagt aldrig varit där, inte vad hon kom ihåg i alla fall. Hon spenderade ju all sin tid i skogarna, det var där hon hörde hemma och inte i några städer.
    ”Känner du av någon där?” frågade hon sedan och vred den mjölkvita blicken mot Jezeral igen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Han nickade lite, nå hennes okunskap skulle gå att råda bot på. Att vara lärare var kanske inte hans esse, han hade inte tålamodet för det. Men om han skulle få ordning på nekromanterna skulle han behöva henne, till sin stora förtret.
    ‘Vi har några dagars resa framför oss.’ förklarade han, trots allt var de inte allt för långt från Celeras men avstånden var långa här ute i de mer glesbygda markerna.
    ‘Och ja, jag har kontakter där som kan leda oss på rätt spår, men en nekromant är bättre på att känna av andra än vad jag är.’ han nickade åt henne och uppmanade dem att röra sig, och hoppades på att hon inte var ovan att resa snabbt. De reste en stund i tystnad, och det var väl bättre att försöka ta reda på lite mer om henne om de skulle arbeta ihop.
    ‘Så, var ligger din styrka magiskt?’ undrade han, typiskt Jezeral kanske att fokusera på vilka stridsfärdigheter man hade.

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Tystnaden som spred sig mellan dem var inte direkt jobbig, det jobbiga var situationen hon befann sig i. Hur skulle hon ta sig ur detta? På något sätt måste hon fly, så var det bara. Att ta risken att dö bara för att hon använt sin magi några gånger som yngre, det var inte rättvist. Det var inget hon var beredd på att göra.
    Då Jezeral talade så sneglade hon mot mannen med sina isblå ögon, drog ännu en gång det vita, långa håret bakom det spetsiga örat då vinden slitit tag i det innan. Hans fråga var skrattretande, hur kom han på den frågan? Han visste ju redan vad hon var. Nog för att hon var en alv med mer normala magiska förmågor, men nekromancin var så stark i henne att det skrämde slag på henne många gånger. Det var överväldigande. Men skulle hon yttra det? Nej, det kunde han glömma. Så hon fick helt enkelt ljuga, eller försöka åtminstone.
    “Bra fråga..” mumlade hon först medan hon försökte tänka efter, men det var lättare sagt än gjort. “Min styrka är inte så magisk egentligen, min styrka är att jag kan överleva i skogen. Själv.” så, det fick duga. Ett svagt, snett leende lade sig över hennes läppar då hon vände blicken helt mot Jezeral, men hon såg snart framför sig igen.
    “Och din?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Jezerals ögon glimmade till lite, som om han gissade att det inte riktigt var sanningen han blev serverad nu. Men, de hade några dagar på sig och skulle det inte visa sig ge resultat kanske destinationen till sist skulle lösa gåtan. Vid hennes fråga gjorde han en simpel gest över dem, som att definiera situationen de befann sig i.
    ‘Att känna av andra magiker och deras intentioner.’ det gjorde honom bra i rollen han befann sig i, trots allt, inte den enda styrkan han hade men det behövde han inte berätta för sin fånge. Om det var en speciellt glädjefull tillvaro eller inte var en annan fråga, men här var han och gjorde det som förväntades av honom. Nekromanter var svåra dock. De vandrade ett tag till tills det var dags att slå läger för den dagen.
    ‘Nå, du som är så van att leva i naturen, hur brukar du slå läger på bästa vis?’ frågade han, som om han inte trodde hon kunde göra något bättre än han själv.

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Känna av andra magikers intentioner? Då borde han ju känna av att hon inte var ett hot, eller hur? Fast hon valde att inte kommentera det vidare, istället gick hon där och funderade på allt som precis hänt och hur hon skulle komma ur situationen. Men hur mycket hon än tänkte så kom hon inte fram till något vettigt svar.
    Då Jezerals röst plötsligt hördes igen så stannade hon upp och såg sig omkring. Läger? Hon registrerade snart att det fanns pinnar hon kunde använda till ved, att det fanns bra träd i närheten och sedan såg hon upp mot himlen. Hon studerade den en bra stund, såg belåten ut innan hon vände sin ljusa blick mot mannen en bit bort.
    “Jag brukar bara elda en stund, för att tillaga maten jag har och sedan sover jag oftast uppe på en hög gren. Det kommer inte bli något regn inatt vad jag kan se eller läsa av så jag lär klättra upp där-” sade hon och pekade mot ett grovt träd med perfekta grenar högre upp, med täta lövkronor som gjorde det nästan omöjligt att se igenom. “-och sova. Ser ingen vits med att sova på marken om jag inte måste, förstås” hon sänkte handen medan hon talade och drog bort lite hår från ansiktet som blåst dit av den ljumna vinden.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Jezeral betraktade henne tankfullt, lite misstänksamt nästan, då han började organisera platsen med ved som låg omkring för att förbereda en eld.
    ‘Sova i grenarna?’ fnös han, som om han fann det lite roande, ja rent utsagt barbariskt. Han hade ju inte vuxit upp i skogen, utan i städerna och hade en liten annan syn på livet som alv.  Han sneglade upp mot träden och skyn och hennes löfte om regn, och fnös lite missnöjt. Typsikt att det skulle bli oväder.
    ‘För all del, sov du i träden om du så önskar. Jag stannar här nere.’ ansåg han lite buttert, och sjönk ned vid trädstammen och gjorde en gest med handen för att få igång en eld magiskt.
    ‘Så, nekromant, har du utforskat annan magi?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Yralissa gav mannen en tom blick med sina mjölkvita ögon. Vad var det för fel med att sova uppe där det var säkrare än nere på marken där alla kunde se en? Men hon skulle nog inte förstå sig på honom någonsin, så varför försöka? Då han sedan talade igen genom att kalla henne ‘nekromant’ så korsade hon armarna över bröstet och gav honom en ogillande blick.
    “Jag heter Yralissa, ni får gärna använda det också” hon var mer än någon nekromant, hon var en person och en alv, fastän hon fått gömma sig från de sina och alla andra i många år på grund av hur hon var.
    “Lite, men försöker undvika det” minsta lilla kunde trigga henne till nekomantin kändes det som, så hon ville undvika magin så länge det gick. Det hon visste hon kunde var såklart väcka döda och få dem under sin kontroll, men även flytta saker med hjälp av ren vilja och tanke, men utöver det hade hon inte tänkt utforska, vem visste vad det kunde leda till? Hon var fylld med rädsla för sig själv, varför trodde Jezeral att hon höll sig för sig själv ute i skogen?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Han fnös lite föraktfullt, nästan som om det inte var värt att komma ihåg hennes namn. Trots allt, gjorde han det skulle hon kanske bli mer än ett föremål som bara skulle föras till rätt. Bäst att hålla sig borta från all typ av personifiering.
    ‘Undvika det, säger du?’ undrade han, trots allt hade han känt hennes magi. ‘Det verkar inte gå så bra.’ men det var en rätt lockande magi trots allt, svårt att hålla sig ifrån – vad han förstått. Han besatt inte den förmågan själv. Han rörde lite i elden som han fått fyr på, ett varmt sken över hans mörka hår och bleka hy. Kanske var han en rätt ensam figur, om man såg bort från hans hårda yttre och sätt att behandla henne.
    ‘Varför har du inte kommit fram till skolning, som lagen kräver?’ undrade han, och slängde på en pinne till i elden.

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Vid sista frågan så gav hon honom en lång blick. Vad trodde han? Att folk skulle välkomna henne med öppna armar?
    “Bli välkomnad med facklor och högafflar? Nej tack, det var lättare att bara försvinna. Förbli anonym ett tag, sköta mig själv och slippa alla andra” behövde hon sällskap så pratade hon med någon förbipasserande några ögonblick eller försökte sig på att hälsa på något vilt djur. Det gick inte alltid så bra däremot.
    Yralissa slog sig ner vid elden hon också, men på motsatta sidan av Jezeral så elden var emellan dem. Hon slöt ögonen ett tag, försökte fokusera på något annat än alla benknotor av djur som låg under jorden, som lockade hennes undermedvetna för att få dem att bli hennes kompanjoner.  Fast gjorde hon det så var det ett steg till att bli någon hon inte ville vara. Så hon kämpade verkligen med sig själv. Kanske var det därför hon föredrog att vara i träden? Det som gömde sig i jorden var inte lite lockande då. Ena handen sökte sig omedvetet ner mot marken, fingrarna lekte med jorden samtidigt som hon öppnade ögonen och lät den ljusa blicken stirra in i elden. Hon hade inte så mycket att säga till sin fångvaktare för tillfället, han var så otrevlig och full med fördomar, så egentligen ville hon bara ignorera honom. Fast hon var ganska väl uppfostrad så hon svarade på tilltal i alla fall.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den unge halvalven kunde inte rå att skratta lite.
    ‘Lite misstänksamhet, kanske, men det är inte ett brott att utföra förbjuden magi då man hittar sin kraft första gången. Vi kan inte kontrollera vad vi gör utan träning, men att därefter fortsätta utan att genomföra skolning… Det är förbjudet, så klart.’ han gjorde en handgest igen. Vad var poängen med att försöka förklara?
    ‘Allt klarnar nog då vi är i Karm.’ sa han lite trött.
    ‘I och med din rättegång.’ Sedan var hon inte hans problem mer. Halvalven fortsatte betrakta henne med sina mörka ögon där på andra sidan elden. Men hans blick vände sig från henne, ut i skogen omkring dem och hans ögonbryn rynkade sig något medan han långsamt reste sig.
    ‘Det är något där ute…’ hummade han, mest för sig själv, och drog långsamt sitt svärd. Han hann inte säga något mer.
    Plötsligt exploderade mörkret i ett starkt ljussken som fick Jezeral att svära och höja en hand för att försöka skyla sina ögon, och sekunden därefter hördes en duns. Då ljuset långsamt blev sitt normala skulle hon se att den mörkhårige halvalven låg på marken, troligtvis medvetslös, medan en figur stod över honom. Brinken, för det var uppenbart en av halvlingarnas folk, såg på henne lite storögd.
    ‘Är du oskadd?’ frågade han. Brinken var klädd ganska intetsägande, en vit linneskjorta, mörka byxor bara håriga fötter, med en dolk i läderbältet. Axellångt brunt hår var fäst i en hästsvans, och visade upp hans skarpa ansikte och slanka midja som visade att han spenderat en hel del tid hemifrån överflödet av mat i Brinkeland och börjat tappa en del av den mjuka hullen som var så typisk för hans folk. På ryggen bar han en mörk mantel, och en rejäl ryggsäck som såg oproportionerligt stor ut. I handen, snarare än sin dolk, höll han en stekpanna som han verkade ha slagit Jezeral med.

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Yralissa lyssnade bara med ett halvt öra på det Jezeral sade, det var ju egentligen ingen idé att resonera med honom. Han var för fast i sin egen bubbla för att ens försöka förstå sig på någon annan. Hon suckade bara uppgivet där hon satt, mer fokuserad på sig själv än mannen, men hon hörde ändå hans ord och såg upp. Men hon hann inte göra så mycket mer än så innan ljusskenet bländade henne och trots det lyckades hon resa sig upp, dra svärdet och ögonen vande sig snart vid ljuset. En kort man blev synlig och hon studerade honom snabbt, men var ändå på sin vakt. Svärdet höll hon med ena handen och den andra var redo för vad som helst. Fast synen som mötte henne när ljuset väl lagt sig fick henne att komma av sig totalt. En halvling med stekpanna över Jezeral och vid mannens ord så kunde hon inte låta bli att le stort, även ett skratt undslapp henne. Svärdet stoppades undan samtidigt som hon nickade.
    “Jo, jag är oskadd” svarade hon innan blicken föll på Jezeral igen. Hon kände av om han var död eller levande, vilket var det senare. Tur för honom. Blicken föll snart på halvlingen igen.
    “Ni gjorde precis min dag mycket bättre” leendet blev bredare. Jezeral nedslagen med en stekpanna, detta var underbart! Hon kastade en blick mot mannen, fångvaktare, innan hon såg på den kortare mannen och neg mot honom.
    “Yralissa”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den kortväxta filuren höjde sina händer lite försvarande då hon hötte med sitt svärd, lite storögd betraktande på den vackra alvinnan. Kanske kom han på att hans stekpanna kunde vara lite hotfull, och släppte taget om den vilket fick den att trilla ned från huvudhöjd och landa på hans tå.
    ‘Ajjjj som fan!’ utbrast han och studsade runt på ett ben, något komiskt trots den allvarliga situationen. En rodnad fanns där nog, över hennes skratt och hennes ord, tills han fick ordning på sig själv och lutade sig mot trädet medan han höll om sin ömma fot.
    ‘Ehhhehe…’ skrattade han lite genant över sin klumpighet, och framför en alv och allt – han som mest hade hört och beundrat berättelser om alver men sällan pratat med någon ansikte mot ansikte, om ens alls.
    ‘Så bra då, att du är oskadd menar jag.’ sa han och såg på den mörke mannen han slagit till i huvudet, nästan lite stolt.
    ‘Så ni är inte kompisar?’ frågade han, lite hoppfullt, situationen hade ju inte sett så trevlig ut men man kunde ju inte alltid veta helt säker.
    ‘Ah, Faegrim heter jag!’ sa han och sträckte fram en hand och tog ett steg mot henne, vilket fick honom att daska till henne i misstag då hon neg.
    ‘Oj, ursäkta…’ hummade han och drog lite förskräckt tillbaka sin hand och bugade sig lite prövande, så komplicerat allt blev.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 47 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.