- This topic has 173 replies, 2 voices, and was last updated 1 år, 2 månader sedan by Beckan92.
-
Bern såg ut som om han ville rycka tag i Izana och släpa med henne ut för att sedan ge Bastian en omgång. Vid hans hårda och bestämda ord stelnade han dock till något men ögonen avslöjade att han verkligen övervägde att gå emot sin överordnare. Detta var hans dotter det handlade om och han ville inte bara vika sig på direkten. Efter några sekunders tänkande verkade det som om han gav sig, fanns ingen riktig anledning att gå emot Bastian om nu Izana var med på det hela. Han såg dock allt annat än nöjd ut att Bastian använt det där fula knepet att kliva in nu som överordnare när han fått sin vilja igenom med hans dotter. Med stampande steg lämnade han dem ensamma i tältet och Izana pustade ut när han väl gett sig av. Hennes kropp halvt lutade sig mot honom och fick små rysningar över sin kropp när han smekte henne med fjäderlätta rörelser. Åh vad hon älskade att känna hans närhet och det var verkligen uppskattande att han kunde kliva in och hjälpa henne. ” Jag är skyldig dig en tjänst för det där.” flinade hon fram men vinklade sitt huvud så hennes läppar kunde kyssa hans käkben. Skägget stack något mot hennes hud men hon gillade ändå känslan. Han var verkligen ståtlig och det pirrade alltid till vid hans närhet. ” Så här gott har jag inte sovit på länge.” Suckade hon nöjt och även om det fanns tusen andra saker hon önskade att få göra med honom nu behövde de tyvärr gå upp.
Hon gav honom en snabb puss innan hon började kliva ut ur sängen och möttes av den envisa kylan som fick henne att rysa till, ja att få ligga kvar vid hans sida var otroligt lockande på alla sätt. Hon sneglade smått bakåt mot honom medan kläderna kom på hennes egna kropp, funderade smått vad hon kunde göra mot honom framöver för att få honom att njuta. Tankarna började direkt vandra iväg men fick tyvärr avbrytas då tiden inte fanns denna morgon för henne, de behövde verkligen gå igenom allt, fanns lite detaljer hon önskade reda ut.
” Jag vill vara tydlig om en sak innan vi kliver ut ur detta tält. Jag vet att folk kommer prata och jag vet vad allt detta innebär. Det jag hoppas vi kan vara överens om är att utanför detta tält är jag en soldat som arbetar för dig. Det jag kommer säga är förslag men det är ditt ord som kommer stå. Det enda jag kan önska är att du överväger mina ord. ” Orden kanske var mer för henne själv än honom men också så han visste vart hon stod i det hela. Även om orden i sig var hårda tittade hon bara på honom med en mer neutral blick och ett vagt leende på sina läppar. Det skulle absolut vara svårt att balansera deras intimitet med deras plikt men hon tvivlade på att det egentligen skulle vara några problem. De båda var ledare och hade alltid sin plikt att gå efter först. Håret flätades in i en enkel fläta så det blev någorlunda styrt, lät sitt svärd hänga vid sin höft. Att vara beväpnad i ett läger var kanske inte alltid uppskattat men det var en vana hon inte tänkte göra sig av med än. Mycket kunde hända och hon ville inte stå oförberedd om något skulle ske.
-
“Jag kan tänka mig en tjänst eller två” nästan kurrade han nöjt och slöt ögonen av njutning när hon kysste hans käke. Hade det inte varit för att de haft mycket att stå i hade han slängt ned henne på sängen igen men det fanns absolut inte tid. Bastian öppnade ögonen svagt och såg på henne, besvarade pussen snabbt för att sedan följa henne med blicken. Han ville svara att även han sovit utomordentligt gott. Lägerlivet var inte idealiskt även om han slapp sova på marken med en ynka filt över sig. Att ha henne intill sig hela natten hade verkligen gjort underverk för sömnen. Trots all ansträngning senaste dagarna, för att inte tala om kvällen, kände han sig mer utvilad än på länge.
Bastian satt kvar i sängen med ett mycket belåtet leende medan hon stod framför honom och klädde på sig. Hans blå ögon smekte över hennes former, lade varje kännetecken på minnet. Inte ens de hemska ärr som prydde hennes kropp fick honom att sluta le, även om det högg till lite i magen varje gång han funderade över dem.
När hon talade lyssnade han noga. Sedan harklade han sig, gick upp från sängen och kom obrytt fram till henne trots att han inga kläder hade. Fortfarande med ett leende på läpparna fast nu med ett allvar i blicken lyfte han upp hennes haka med ett krökt finger.
“Förstått” sade han mjukt. “Här inne står jag till ditt förfogande. Där ute är jag din furste.” Han tog ett lätt tag om hennes käke och kysste henne innan han backade undan.
“Jag kommer inte låta dem behandla dig illa dock. Mycket kommer vi få stå ut med men jag tolererar inte skit” sade han medan han klädde på sig. Nog för att han var ståtlig utan kläder men det var något visst med hela hans uppenbarelse när de klarblå kläderna satt på hans kropp. De vackra små broderierna och gulddetaljerna gifte sig väl mot det borstade blå ylletyget och lös av hans status och obräckliga stolthet.
“Dåså” sade han kort när han var klar och ledde vägen bort mot mattältet. En våg av applåder och vissel ljöd efter dem när de gick genom lägret. Bastian rodnade inte ens lite utan gick rakryggad mot sitt mål. Han höll inte om Izana, tog inte ens hennes hand. Hennes önskan om att få vara en soldat, en jämlike bland de andra, var något han tog på största allvar. Det tycktes dock inte ha undgått någon vad som försiggått i deras tält. De flesta hade redan ätit frukost men några satt kvar och slevade i sig av den honungsdoftande gröten. En flottig man på utkanten tittade ogillande mot dem när de kom. Han blängde särskilt skeptiskt mot Izana och plötsligt spottade han mot henne – en blandning av saliv och gröt.
“Hora” väste mannen, bitter över hennes sätt att skaffa sig privilegier.
Bastian hörde honom dock. Han stannade tvärt och ställde sig intill mannen. Ilskan glödde i de blå ögonen, men han log svagt.
“Vet du vad, Eric?” Han grep tag om mannens smutsiga hår och med en väldig kraft dunkade han ner mannens ansikte mot bordet. Det blev knäpptyst. Allt som hördes var mannens näsa som krasade, följt av hans plågade jämrande. Bastian slet upp honom igen med ett stadigt grepp i håret.
“Nästa gång du har åsikter föreslår jag att du tänker efter jävligt noga.” Bastians röst var låg, raspig och endast med en hint av den ilska han kände. Han visste mycket väl att det fanns en dålig kvinnosyn bland många av männen men han tolererade inte att den utövades i hans läger. Med en fnysning stötte han mannens huvud ifrån sig och gick för att sätta sig hos Bern. Strax därpå kom Bastians smale lille page med en stor tallrik fylld av hans vanliga frukost. Bastian bad honom hämta lite kartor och ploppade sedan in några vindruvor i munnen med en suck.
-
Hans kropp, hans förjävligt läckra kropp som skulle bli hennes undergång, var alltid lika perfekt oavsett. Hon ville låta sina läppar och tänder få smaka på den där kroppen som troligen aldrig skulle kunna släcka den törst som nu väckts inom henne. Den törst som ville bara slita hela världen i bitar bara hon kunde få smaka på lite mer. Det var en förbannelse gömd som en välsignelse i dessa muskler och hon dök med huvudet före ned mot helvetet. Kroppen reagerade så starkt att hon nästan glömde att andas men fick hämta sig fort då sinnet påminde om att inget kunde hända nu oavsett. Eller ja det var nog mer hans kläder som satte stopp på allt när han klädde på sig dem, orden som yttrats på hans läppar hade nästan gått förbi henne. Tur hon var tränad att vara uppmärksam i alla lägen. Man kan tro dock att kläderna skulle göra allt mycket enklare men hur kan en person nästan bli snyggare med kläderna på? De passade honom som handen i handsken och framhävde alla de former som gjorde honom så jäkla oemotståndlig. Åh vad detta helt plötsligt skulle bli en jobbig strid, inte på grund av Visroyen utan för att hon hela tiden måste se denna snygga förbannelse vandra omkring och hon måste hejda sig.
När han lämnade tältet behövde hon ta några djupa andetag för att samla sig innan hon gick efter, nu med ett hårdare ansiktsuttryck och den där auran som skrek ledare och hotfullhet. Till sin förväntan fick de mycket uppmärksamhet, något som egentligen inte störde henne alltför mycket om det bara varit riktad mot henne men egentligen var de inte respektfulla mot sin ledare vilket fick det smått att koka under huden. Några väl utvalda blickar gav hon mot vissa av männen som de gick förbi och lade sin hand mot svärdet vilket fick några att tystna. De hade sett henne slåss och önskade inte bli hennes nästa tavla, speciellt inte med dem blodtörstiga ögonen som blängdes åt deras håll. Hon tänkte inte ge sig på någon i Bastians läger men de skulle allt få ett löfte om vad hon egentligen var kapabel till. Hon hade slagits mot dem och även vunnit mot Bastian själv, något hon ville att de skulle hålla vid liv i sina bakhuvuden.
Väl inne i tältet gick det inte precis att missa en av männens hemska uppsyn som riktades helt mot Izana. Egentligen förstod hon inte riktigt varför det alltid bara var riktat mot henne då Bastian var den som gjort det mesta inne i tältet. Hon hade ju även visat sin styrka så borde det inte vara Bastian som utnyttjat henne? Nåväl det var lika bra att hålla det så, rikta det mot henne, föd hennes ilska i slutändan som hon kunde använda senare. När han väl spottade mot henne aktade hon sig bara med ett vagt flin på sina läppar, åh hon kanske kunde ge honom en knytnäve i ansiktet trots allt? Det hon inte var beredd på var dock Bastians reaktion som med en väldig smäll körde ned hans huvud i bordet. Inte illa alls faktiskt om hon fick erkänna det själv. Hon hade använt lite andra metoder på sina egna män men detta skulle troligen fungera också. Blicken följde Bastians ryggtavla där han gick och satte sig vid Bern som flinade mer än nöjt mot honom. Han såg nästan ut som om han var på väg fram för att ge sig på mannen. Var på ett sätt skönt att ha åtminstone två starka män vid sin sida. Izana började röra sig framåt och slog sig ned bredvid Bern som hade förberett en skål med gröt. Bra om hon skulle bli ännu mer särbehandlad kunde det allt eskalera. Hon behövde äta samma sak som de andra männen i lägret även om honom otroligt mycket saknade de privilegier som hon haft i sitt egna läger. ” Jag hade dock bestraffat mina män med att hänga upp dem nakna i ett träd och låta min befälhavare ge dem en omgång. Detta fungerar dock rätt bra inser jag.” Hon nickade snabbt mot mannen vars näsa blödde kraftigt och var på väg ut. Obrytt började hon äta av sin gröt som om det hon sagt aldrig varit något konstigt. Bern däremot sneglade smått mot henne och höjde lite på ögonbrynet i förvåning men vågade inte säga något. Izana kom från en helt annat mentalitet och behövt använt extrema metoder för att nå dit hon var. Bastian var född med ledarskap och auktoritet, både genom sin titel men också genom sitt kön. Det fanns en infödd respekt medan hon själv hade haft alla dessa saker emot sig. Hon hade behövt få männen att frukta henne för att de skulle lyda. Sätta skräck till att inte våga uttala sina fula ord som annars gick runt i deras huvud. Hon hade avrättat dem på plats om de ens tittat lustigt mot henne vilket på ett sätt hade försvagat hennes män men i slutändan hade de blivit mer lydiga och därav blivit en starkare armé. Hon var stöpt i blod, formad av den och hon hade format sina män på samma sätt.
” Jag vill inte ens fråga vad som gjorts för att de ska behöva bestraffas på ett sådant sätt.” Harklade sig Bern tillslut lite obekvämt då han kände att sin dotter hade en betydligt mörkare sida till sig än han önskade. Han försökte göra allt för att inte döma henne men var troligen svårt då han hade ett helt annat synsätt till det hela. ” Vad har ni kokat ihop för plan som menas att Izana ska hamna i fara?” Frågade han sedan tillslut och såg mellan dem båda.
-
Bastian hejdade sig i sin rörelse och stannade upp med en vindruva i handen och öppen mun. Vad sa hon precis? Han bara stirrade på Izana. Hänga upp dem nakna i ett träd? Något sade honom att för henne var det dessutom ganska milt.
“Eh…” var allt han fick ur sig. Tack och lov bröt Bern igenom tystnaden. Bastian bara tittade på henne som om hon var en ny person. Han var inte rädd för henne, däremot väcktes en ny form av respekt.
“Vi… eh… Ja, vi jobbar inte så här” fick han ur sig till slut och stoppade vindruvan i munnen. Hungrigt började han sedan ta för sig av det goda brödet och osten på sin tallrik. Det tog emot att inte bjuda de andra, men han ville uppfylla Izanas önskan. Skulle han delat med andra soldater? Nej. Då tänkte han inte dela med Izana heller. De kunde alltid njuta av frukt och goda ostar ensamma senare, när det nu skulle bli.
Vid Berns fråga tuggade Bastian klart och svalde innan han svarade. “Du kommer inte gilla det mer än jag gör.” Han vred lite på sig som om han gjorde sig redo för att bli slagen av Bern. Efter allt som hänt skulle det någon gång bli sista droppen innan bägaren rann över. Bern kunde inte ha särskilt höga tankar om Bastians behandlande av hans dotter. “Hon kommer infiltrera vår fiende. De borde inte veta om att hon bytt sida. Hon kan förhoppningsvis komma därifrån med viktig information och ge oss en massiv fördel. Det är nog bättre att du förklarar, Izana.” Han sneglade på henne och fortsatte äta. Därpå kom kvinnan med kartorna joggandes. Hon lade tre rullar på bordet och neg snabbt mot Bastian som sköt henne ett litet leende och tackade.
“Furst Brenton… det är några här som vill träffa dig. Du har fått svar på dina sändebud.”
Hennes röst var tyst och svag. Han kunde inte låta bli att stelna till. Om folk hade kommit måste det betyda att svaren var av god karaktär. Plötsligt skapades ett iver i honom men han bad henne bara lugnt att säga till dem att han kommer snart. De fick förstås inte lämnas väntande för länge men mötet med Izana och Bern var viktigt och allt behövde planeras.
-
Nä Bastain jobbade väldigt annorlunda i jämförelse mot henne, bra eller dåligt kunde hon själv inte avgöra men de hade också otroligt olika förutsättningar. Hon skulle till att börja berätta innan en kvinna kom in joggandes med kartor men det var hennes ord som fick henne att bli mer intresserad, dock låtsades hon som om det var kartorna hon ville se. Då Bastian inte reste på sig tog hon det som att sätta igång med sin förklaring. “Visroyen har en magiker som gjort att vi har kunnat sätta upp fällor snabbare än ni önskat. Jag kan visa er runt dem men det skulle betyda att ni måste ta två till tre dagars omväg vilket köper Visroyen tid ni inte har lyxen att ge honom. Den snabbaste vägen är att att gå här.” Hon pekade på kartan. “Dock är det genom en skog där en armé gömmer sig under marken och i träden. Jag vet dock inte säkert om de är kvar där eller retirerat helt därav ska jag själv ta mig dit för att få mer information. Är min arme där och väntar så kan jag få dem försvagade så ni kan tränga er igenom, är dem inte där så sparar vi många dagar och onödig energi. Problemet är att vi kan inte vara säkra på hur mycket min armé vet och hur de kommer reagera om jag kommer tillbaka. Därav behöver vi sätta tidsgräns på mig och olika signaler för de scenarion jag kan komma fram till. ” Hon tog en kort paus men lyfte sin blick för att spänna fast den mot Bastian. “Speciellt vad som behöver ske om de inte tror mig. Mitt förslag är att ni då rör er armé hit, lämnar mig till mitt öde och tar vara på den tid jag då köpt er. ” Hon pekade på kartan en bit bort. “Om de vet att jag redan svikit dem kommer de ha fullt fokus kring det och kommer inte hinna anpassa sig om ni rör er istället. Då har Visroyen mindre armé hos sig dock finns det risk att de senare kan komma från sidan eller bakifrån.” Att Bern suttit tyst genom hela samtidigt förvånade henne något, han verkade suga åt sig varje detalj och även om det fanns en stark fördel så verkade han absolut inte förtjust på en minsta nivå. “Du menar verkligen inte att du gått med på detta Bastian? ” sade han tillslut och rösten var lika hård som orolig när blicken lyftes. “Det kan spara er otroligt mycket tid OCH minska risken till onödig förlust på era män. I det värsta fall behöver ni offra EN soldat för att rädda hundratals. Det är något ni borde utan tvekan se som en vinst.” Bröt hon snabbt in för att påminna dem exakt varför denna plan var värd att utvärdera och agera utefter. Hon gav den en väldigt bra chans att få en stor fördel i det hela. “Sen signaler och tidsramar behöver jag hjälp att bestämma, om de inte är där så rider jag bara tillbaka, men om ni ska anfalla, hur ni ska anfalla, hur lång tid ni ska vänta utan signal innan ni får anta att jag inte lyckats med mitt uppdrag och rida vidare, ja ni förstår.” Hon pratade som om hennes liv inte ens hade vikt, som om det bara var en enkel spelpjäs i schack man bara kunde offra och självklart störde det Bern något enormt även om han förstod fullt ut att hon på ett sätt hade rätt. Ett liv i krig kunde aldrig överväga flera men hur kunde han sätta sina känslor åt sidan när han äntligen fått tillbaka sitt barn? Det verkligen åt upp honom inifrån och ut på ett sätt kriget aldrig lyckats göra på honom tidigare. “Vi kan skicka någon annan.” Berns ord hann knappt lämna hans läppar förrän en hård örfil träffade hans kind och i förvåning grymtade han ut av smärta. ” När jag är ute här kan ni glömma vem jag är, hur ni känner, jag är EN soldat som vilken annan, en soldat som kan ge er fördel. ” Hon hade manipulerat Bastian något tidigare i tältet, fått honom att lova något just för detta, så han inte nu kunde backa på sina ord, så han nu behövde gå emot Bern och kanske, kanske sig själv.
-
Bastian drog handen över ansiktet och stannade upp i skägget. Det hela fick honom att se extra bekymrad ut medan han tittade på kartan under hela tiden som Izana pratade. Han hade slutat äta sin lyxiga frukost och tycktes försjunka mer och mer i tankar ju längre samtalet fortskred. Risken var enorm. Skulle han offra arméns bäste krigare, sin närmaste mans dotter och sin egen älskarinna? Eller vad man nu skulle kalla dem. Allt var så nytt där ännu. Det tog emot rejält och helt ärligt ville han bara rakt av säga nej, men hon skulle ge honom ett helvete då. Förmodligen hade hon bara gett sig av och utfört uppdraget oavsett. Han suckade djupt och sneglade upp på Bern vid frågan. Nej, han ville inte gå med på allt detta men det var det bästa valet. De skulle verkligen få en stark fördel om det gick igenom.
När Berns nästa uttalande möttes av en örfil ryckte Bastian till. Hans hand for ner från ansiktet och hans förvånde stora ögon flackade mellan dem båda. Hur kunde hon inte ha medkänsla för sin far? Han hade sökt efter henne i större delen av hennes liv och när hon äntligen dykt upp riskerades hon att dras ur hans liv igen lika snabbt. Givetvis skulle Bern vilja sätta någon annan på uppdraget – det fick hon ändå ge honom. Bastian gav honom en medlidande blick innan han åter igen såg ner mot kartan.
“Vi kan tyvärr inte skicka någon annan. Om vår information är rätt kommer de tro att Izana infiltrerat oss – inte gått med oss. Det är en massiv fördel. Risken är dock stor… jättestor.” Han svalde hårt. “Izana… unna din far att ha omtanke för dig. Han är inte den enda. Vi vill inte förlora dig, men jag kommer inte hindra dig. Vid minsta tecken på trubbel vill jag dock att du tar dig därifrån.”
Han satte ett finger mot kartan.
“Berätta för dem att vi är påväg att passera den här vägen. På det sättet gör de förflyttningar och vi får fri passage genom skogen, det är det absolut bästa. Då borde vi hinna fram till borgen inom 3 dagar. Om du rider innan lunch borde du hinna fram till deras uppehållsplats sent ikväll. Du kan vänta oss efter ett dygn räknat från midnatt. Ett dygn, sen kommer vi vare sig de är kvar eller ej. Jag kan inte lova hur en eventuell strid kommer starta förrän jag pratat med sändebuden som kommit. Många strategier kommer behöva läggas om. Jag misstänker att jag kommer sitta i ett långt jäkla möte efter det här. Oavsett kan vi inte riskera att skicka en varningssignal – jag föredrar att överraska dem. Oavsett om de tror dig eller ej kommer de inte veta om vi faktiskt tar en annan väg. Vi har varit flitiga i att plocka deras spanare så vår framfart hålls hemlig.” Bastian suckade och tuggade i sig en tärning ost.
“Ingen här kommer röra dig när vi attackerar, du har mitt ord. Och vi kommer efter dig – om jag så ska göra det själv.”
-
Bastian kanske hade rätt på ett sätt men känslor i detta kunde bli förlusten i det hela. De båda behövde inse detta fort och Bastian behövde komma ihåg sitt avtal med henne, dock behövde hon även komma ihåg sitt. När han väl pratade och berättade sina tankar började nästan läppen att blöda från tänderna som bet in hårt i ett försök att hålla tillbakan sina ord. Att de skulle rida framåt oavsett var inget som önskades, det satte dem i en risk, en risk som de på ett sätt inte behövde ta. Kroppen sändes allt mer medan blicken studerade kartan i ett försök att hitta andra argument för att övertyga Bastian men i slutändan var hon en soldat och han hade hållit sitt ord i att lyssna på henne. “Jag hade föreslagit att inte ta den vägen om jag misslyckas men jag kommer inte protestera då det finns mycket att vinna. Jag får se till att inte misslyckas med mitt uppdrag.” Blicken mötte Bastian med en viss ny glöd i sig, ett outtalat löfte på att hon skulle ge honom segern. Bern hade hela tiden tittat på sin dotter som om han skulle släpa henne ut ur tältet och sätta arslet i skamvrån efter att hon höjt handen mot honom. Han hade en oerhört stor stolthet och tog inte lätt på hennes sätt att hantera honom men samtidigt hade han tänkt på hur hon behövt bete sig i sitt läger och lät det tillslut rinna ut i sanden. Bastian hade stöttat honom något och Izanas förslag var bra, förutom att hennes liv sattes åter på spel. ” Du är en av de bästa krigare jag sett, varför envisas du att sätta ditt liv på spel för en annan man? För något du inte ens tror på?” Orden fick den stela kroppen att bli lika hård som sten då musklerna låg så hårt på spänn medan blicken nästan piskades mot honom med en sådan ilska. Han hade tryckt på en nerv som var bättre att vara orörd och det syntes på ryckningarna i munnen att hon höll på att säga något elakt. I sista sekunden ångrade hon sig dock och lyckades med ett långt andetag lugna sig något. Det var inte rätt av henne att bråka här, det skulle inte hjälpa dem. “Blir denna plan för krånglig så förstår jag Bastian och kommer inte streta emot. Jag har inte alla detaljer på vad du arbetat med i bakgrunden och därav kan jag inte säga något men jag hoppas att du kommer välja detta och att jag snart rider mot lägret.” Rösten var spänd, sammanbiten men gör varje ord blev den lite lugnare. Hon vände sig sedan mot Bern. “Jag var överdrivet hård men i detta fall är jag ingens dotter, ingens något, jag är en soldat som ska tjäna min herre precis som alla andra. Jag hoppas du kan respektera detta men jag måste även respektera det du känner efter alla dessa år. När allt detta är över hoppas jag att du kan visa mig ditt hem.” Detta var det ända medlidande hon skulle visa honom för stunden och hoppades att detta skulle räcka för att släppa sin faders sida och fokusera på det som var viktigt. ” då ni har mycket att sätta er in i, möten och liknande ska jag inte störa mer och bege mig till tältet. Jag förbereder mig och står beredd på signal på vad som bestämdes.” Bastian hade pratat om att ta hennes sida men fanns mer än dessa här som skulle påverkas och Bastian behövde troligen prata med dem också kring detta. Hon behövde även förbereda sig, planera alla ord som skulle yttra, vilken historia hon skulle hålla sig till och vilka personer hon behövde prata med direkt.
-
Bastian såg mellan dem med en spänd blick. Han vågade inte flika in ett enda ord i den tryckta stämningen – rädd att Izanas eller Berns bägare skulle rinna över. Det kändes som att han satt på nålar i deras närhet. Helst hade han försvunnit och gått upp i rök men i värsta fall skulle de båda behöva en medlare mellan sig – den överbeskyddande fadern och den hårda självuppoffrande dottern. Bastian började visserligen också få starka känslor av att vilja skydda henne. Inte bara för att han hade lovat henne det utan för hela hans inre skrek åt honom att ta hand om henne. Men där fanns också en stark tro på hennes förmåga att klara sig själv och att veta vad hon pratade om. Han litade på henne.
“Jag följer med dig. Du ska få något av mig innan du beger dig iväg.” Han reste på sig efter att ha stoppat in en bit bröd i munnen och sneglade sedan på Bern. När han insåg att det gick att läsa in väldigt mycket i hans ord – speciellt för en bitter pappa – gav han honom en betryggande blick. Bastian och Izana var helt klart färdiga med nattens bravader och det var inte så han menade. När även Izana rest sig satte han handen mot hennes svank och ledde henne bortåt ett soltak under vilket det klinkade och small om vartannat. När de kom närmare tittade smeden upp från sitt arbete och såg förvånat på dem under sina buskiga ögonbryn.
“Furst Brenton?” Smedens röst var låg och mullrade ur halsen på honom – hes som om han rökte ur pipan som stack ut i mungipan lite väl mycket.
“Vi skulle behöva beväpna Izana här. Rejält.”
Smeden log brett och nickade förstående. Han ledde vägen in mot sitt tält vars ena vägg han öppnade upp en aning. Med pipan i ena handen visade han dem sedan en kollektion av diverse vapen i tältet. Bastian gick in i det varma tältet och klev fram till en stor kista varpå det låg många knivar och dolkar i olika storlekar.
“Vad tror du?” Han såg sig om på Izana. “Jag skulle känna mig lugnare om du var beväpnad upp till tänderna innan du ger dig av.”
På andra sidan låg flertalet svärd samt armborstskäktor. Det fanns fler vapen längs med långsidan inuti tältet.
-
Bern hade troligen omedvetet klivit in i helvetets portar och försvunnit från det liv han tidigare känt till då dessa två individer torterade hans sinne konstant. Dottern som äntligen kommit tillbaka är helt förvrängd och verkar ha en bakgrund som han inte ens önskade fundera på medan Bastian nu gjort saker mot HANS dotter som inte ens var inom de acceptabla ramarna. Han hade vanhedrat hans dotter och inte nog med det hade han gjort det framför så många soldater, verkade inte ens det minsta ledsen över sitt oanständiga beteende. Som om detta inte ens var nog hade de bestämt bakom hans rygg att skicka iväg henne till fiendens linjer som en förbannad offergåva, var detta Bastians förslag i grund och botten för att slippa ta ansvaret för det som kommer sen? Bern visste om att Izana inte ens stod på listan för kandidater till giftermål vilket gjorde allt så otroligt mycket jobbigare. Även om Bastian var en furste så var Bern inte helt utan makt och hade till en viss del rätt att skydda sin dotters heder. Hade inte Izana varit så otroligt envis och självständig så hade Bern utmanat Bastian där och då framför alla soldater men det hade troligen resulterat i att han fått möta Izana istället vilket inte resulterat i något bra.
Med plågade ögon såg han dem båda resa sig upp och gå, åter lämna honom till att bara få sitta i sina egna tankar och plågas av allt som öst över honom. Hans hjärta hade verkligen blivit slängd från hopp till frustration till desperation på bara några dagar samtidigt som han blivit förnedrad av sin egen dotter som höjt sin hand mot honom. Det fanns knappt tid att prata med henne, få säga hejdå innan hon åter gav sig av igen för att i värsta fall inte ens komma tillbaka. Det som troligen plågade honom mest var hur maktlös Bern faktiskt var i hela denna situation, kunde verkligen inget göra mer än att se på när allt spelade ut sig framför hans ögon.
Izana blev lite förvånad över orden men stretade inte emot utan följde bara vägen dit Bastian lede dem båda. Ljudet från en arbetande smed under soltaket fångade hennes uppmärksamhet väldigt snabbt och ett visst pirr i magen började uppenbara sig då stegen ledde åt just det hållet. Värmen och lukten slog alltid till besökarna hårt i ansiktet men detta var än av de platser Izana verkligen uppskattade och tyckte om, det var här hon kunde se till att armén fick det bästa som kunde erbjudas. Ansiktets hölls hela tiden neutralt men då Bastian pratade höjdes hennes ena ögonbryn något i förvåning men sade än inget, bara följde tyst efter medan blicken betraktade alla de detaljer som fanns i tältet, drog in doften av metall och sot som kittlade hennes lungor behagligt. Var bara blods doften som saknades och sen var hon hemma. När de visade den kollektion som fanns inne i tältet smög sig sakta ett leende fram på hennes läppar och ena handen började direkt dra sig till den kalla metallen för att kunna beskåda mästerverken bättre. “Är det ni som har tillverkat dessa?” Frågade hon nästan lite hummandes medan handen lekte med en dolk, kände efter hur den rörde sig, hur den kändes och var mer än nöjd med resultatet. Då Bastian önskat att ge henne mer vapen tvekade hon inte och plockade upp läderremmar som kunde hålla dessa på plats, två runt hennes ben och en över bröstet innan hon valde ut några som fick hennes uppmärksamhet. Dessa skulle egentligen inte göra mycket mot en hel armé men kunde absolut hjälpa henne ur vissa situationer om de nu skulle uppstå. ” Du vågar alltså ge mig fler dolkar trots det som hände igår?” Flinade hon lite retsamt men rätade på sig efter att ha fixat allt. ” De är väldigt välgjorda.” Berömde hon tillslut och rätade på en av remmarna så de satt bättre, smet åt de kurvor hon hade men gav henne den där dödliga auran som så många kände till. ” Var det något mer? Jag misstänker att jag inte vågar ta för mycket av er tid.” Det var inte att hon ville bli av med Bastian, snarare tvärt om, det fanns inget mer hon önskade för stunden än att dra in honom i närmsta tält och verkligen visa vad hon kände för honom, men liksom hon själv var han en ledare som inte hade den lyxen och hans tid var det värdefullaste som existerade för stunden. Att slösa den vore dumt oavsett hennes önskningar.
-
Bastian såg nöjt på när Izana plockade på sig vapen efter vapen. Han bytte några tysta ord med smeden och såg oerhört stolt ut över hennes uppmärksamhet. Man kunde se stoltheten över hans verk lysa i de annars dunkla ögonen och han sträckte lite extra på sig när han sade “Några har jag bara slipat eller skaftat om, men de flesta är mitt hantverk. Vapen och rustning går åt.”
Fursten tittade tyst på och kunde inte låta bli att tycka att vapnen klädde henne. Det var som att hon såg mer ut som sig själv desto mer farlig hon var utrustad. Hon hamnade i sitt esse på något vis och han hyste sin yttersta respekt för henne när hon var beväpnad. Precis som hon kommenterade fick till och med en skicklig krigare som han själv passa sig riktigt noga i hennes närhet. Men han log bara – en blandning av värme och finurlighet.
“Det löste ju sig fint i slutändan.” Leendet tog en flinande karaktär. Smeden blev uppenbart obekväm men tackade för hennes beröm innan han smet ut efter en menande blick från sin furste. Bastian såg tillbaka på Izana och tycktes dröja med blicken innan han sakta höjde handen för att stryka knogarna mot hennes kind. Hans ögon föll ner på hennes läppar innan han särade på sina egna.
“Jag skulle ljuga om jag sade att det inte tar emot att släppa iväg dig. Jag kan inte beskydda dig om du är ifrån mig.” Det låg något outtalat i hans ord. Rädsla för vad som skulle kunna hända henne speglades i hans ansikte. Han lutade sig fram och med en nyfunnen försiktighet slöt han avståndet mellan deras läppar. Hon gavs en kyss mjuk som sammet – helt olik den första arga som de delat eller de passionerade som de haft sedan dess. I denna kyss låg helt andra känslor. Ömhet och tillgivenhet. Han kysste henne med mer eftertanke och… kanske något som kunde vara kärlek. När han drog sig ifrån, även om det var knappt, öppnade han ögonen och såg på henne. Ängsligheten färgade fortfarande hans blick.
“Ta all rustning du behöver. Välj hästen du fick av Bern, det är ditt bästa val. Och glöm inte säga farväl till honom innan du rider. Jag förstår att det är svårt att ta in att han är din far men… det skulle betyda så mycket för honom. Be honom att möta mig i mötestältet efteråt. Och…” Bastian tycktes kämpa för att hålla tillbaka en våg av känslor.
“Kom tillbaka till mig. Lova att du kommer tillbaka.” Det var inte ofta man såg Bastian genuint rädd. Oroligheten – javisst, självklart blev han orolig ibland. Men inte rädd. Inte så rädd som han var att hon inte skulle återvända.
-
Det var ett sätt rätt irriterande hur han alltid fick hennes mask att falla av, hur murarna alltid tycktes rasa så enkelt bara genom hans ord, hans blickar. Hon var stålsatt men ändå kändes hennes knän så svaga i hans närhet, visste han ens vilken kraft han hade över henne, vad han egentligen var kapabel till att göra? Han hade en av de vassaste krigare till sitt förfogande, en blodtörstig soldat och ändå ändrades det så snabbt på bara en simpel beröring. Blicken som tidigare varit kall, likgiltig och bestämd mjuknade när knogarna vidrörde hennes kind, musklerna som varit på spänn kändes mjuka och lealösa under huden men lyckades än hålla kroppen upprätt. Den blick han gav henne fick det att hugga till i hjärtat och en viss del av henne villa ändra sig, ville inte lämna hans sida men de båda visste vad som stod på spel, vad de båda behövde uppnå. De läppar som kom emot henne var mer än välkomna och besvarades utan minste tvekan, kroppen trycktes impulsivt mot hans men ena handen behövde hålla tag om hans tröja, stålsätta sig mot honom för att nästan använda honom som ett ankare till sina knän men även till sina känslor som revs upp inom henne. De fjäderlätta kyssarna, så mjuka, så fylliga fick hennes hjärtslag att öka, slå hårdare och påminna sinnet om vad den verkligen ville ha. Det var så svårt att släppa hans läppar, ville nästan bita sig fast men gjorde hon inte det nu fanns risken att hon inte skulle släppa taget alls.
” Om jag har er bästa rustning och hästar kommer jag aldrig kunna sälja in mina ord.” Det var en fin gest men ingen rustning eller häst skulle kunna hjälpa henne i gapet bland dessa män, om de fick vetskap om det hon gjort, skulle utan tvekan slita henne i stycken och föda hundarna på de kroppsdelar som fanns kvar. Självklart var hon rädd över risken hon tog, visste exakt vad som skulle ske om hon misslyckades, men tvivel fick inte finnas eller ens ta plats i hjärtat, sinnet behövde vara helt inställd på att klara detta, att allt skulle gå bra. Tyvärr så fick orden hennes blick något att vackla för en sekund, en viss oro kring vad framtiden hade att erbjuda. En viss tveksamhet över att våga uttala löftet som behövde sägas. “Jag har lovat dig att vad som än händer kommer jag se till att du vinner detta krig. Något jag kommer se till att hålla.” Det var fegt, lite fult att inte lova mer, att inte lova att hon faktiskt skulle komma tillbaka, fult att hon fått honom att lova henne trygghet men även såg till att det löftet kunde brytas. Hon önskade sitt liv, hade valt allt detta för att få leva men ändå kunde hon så enkelt slänga sig in i helvetets eldar bara för att ge Bastian sin seger. ” Vad som än händer måste du se till att välja den väg som säkerställer segern.” Otroligt själviska ord, det visste hon om men skulle inte vilja ha det på ett annat sätt heller. Bastian hade mer att förlora och hon trodde inte så högt om sig själv att han skulle slänga allt åt sidan för henne men känslor kan enkelt ta över när det hettar till.
Med dem orden lutade sig kroppen framåt något för att låta sina läppar smeka hans kind en sista gång innan stegen ledde henne ut ur tältet, vågade knappt se sig om, rädd att ångra sitt val. “Tack för ert fina arbete. Jag kommer se till att de används väl.” Hälsade hon bara snabbt i förbifarten till smeden och fortsatte mot sitt tält där rustningen väntade, med flitiga fingrar lyckades all metall klä hennes kropp, dolde de dolkar som gömde sig medan vissa satt mer synligt på utsidan. Håret flätades om till en hårdare knut för att hålla allt ifrån ansiktet och det dröjde inte länge förrän Izana stod vid frukost tältet igen som Bern inte verkar ha förmått sig att lämna, verkade nästan nedslagen av allt som hänt.
“Ni av någon borde veta att jag kommer lyckas.” Även om orden var hårda fanns en viss värme i dem medan stegen närmade sig bordet. Berns förvånade blick såg upp på hennes men synen på rustningen verkade få honom att bli ännu mer förskräckt. “Jag har min faders blod i mig, en stor krigare. Det kommer inte finnas en chans att jag inte kommer tillbaka för att upprätthålla namnet och er stolthet.” Det smakade lite illa på sin tunga att prata på detta sättet men under hela tiden som rustningen satts på hade tankarna virrat runt i hur hon skulle prata med Bern för att lugna ned honom något, faktiskt vara den dotter som han förtjänade. “Jag kommer göra det jag är utomordentligt duktig på så jag hoppas att när jag kommer tillbaka kan jag vara lika stolt över dig, över att du stod vid Bastians sida och såg till att ingen soldat blev skadad.” Handen slogs ned på bordet framför honom medan kroppen lutade sig lite framåt och blicken fäst på hans. Något verkade lätta i hans blick och en del värme verkade komma tillbaka. Oron hade inte försvunnit helt men det var inte lika ängsliga som innan. “Snälla kom tillbaka till mig. Jag vill så gärna få prata med dig, få reda på vad som hänt i ditt liv, vad du önskar med ditt liv och få åter hålla dig i min famn. Du är min dotter, min älskade dotter och jag vill inget än att se dig vid liv.” Vad var det med dessa två män och hela tiden komma under hennes hud? De fick det hela tiden att hugga till i hjärtat, att få det hårda hjärtat att ofrivilligt mjukna något. Det var otroligt irriterande men ändå så välkommet. Hans tunga hand lades över hennes, värmen nästan brända mot huden men Izana ryckte inte undan utan stod bara kvar med ett väldigt vagt leende på läpparna. “Lita på din dotter.” Leendet växte till mer självsäkert och de båda kände en viss lättnad över stämningen då hon troligen för första gången erkänt sig vara hans dotter. Det både smärtade honom men gjorde allt så mycket enklare på samma gång. “Bastian önskar se dig i mötestältet. ” med dem orden rätade hon på sig och rörde sig ut ur tältet för att sno åt sig närmsta häst som än var bar, inget träns eller sadel. Trots rustningen lyckades hon ändå smidigt ta sig upp och med full fart red hon ut ur lägret och mot det håll fienden troligen väntade.
Bern klarade inte av att säga hejdå, de orden menades att de kanske inte skulle ses igen. Istället hade han bara nickat till svar och tittat efter henne när hon gett sig av, varje steg bort var som om en bit av hans hjärta revs med. Det tog ett tag men han lyckades sedan ta sig vidare till mötestältet Izana hade nämnt, ville gärna veta mer vad Bastian hade i kikaren för att se till så hans dotter inte offrade sitt liv. De tunga stegen var svåra att missa när han klev in och såg sig omkring.
-
I mötestältet var flera personer samlade. I ena änden av den tvåmastade paviljongen stod tre sändebud medan fyra riddare satt längs med långsidorna vid ett bord där diverse ätbart och dryck fanns framdukat. De hade redan tagit för sig och kallpratat en lång stund i väntan på fursten och Bern. Bastian skakade av sig sitt dystra humör – tyngd av skuldkänslorna som vällt över honom vid Izanas ord. Var det värt att starta ett smärre krig för hans begär? Tankarna gick runt i flera omgångar. För sitt folks skull – ja. De behövde rättvisa förhållanden, inte bli utnyttjade på grund av att de hade det gott ställt. Hårt arbete förtjänar att löna sig. Men Bastian hade även dolda kapitalistiska avsikter med sin stundande belägring. Han skulle tjäna stort på att bli visroy istället för furste, utnyttja handeln som han inte hade tillgång till på samma sätt i ett furstendöme. Nu när han såg hur personer han höll kärt offrade allt för en seger så hade han dock börjat tveka. Men allt detta begravde han långt bak i tankarna och gick in i tältet med bestämda steg och en skarp blick. Nu återstod att se vilka som tänkte stötta hans sak.
Sändebuden krökte på sina nackar när han klev in och ställde sig vid den tomma kortsidan. Han gestikulerade till dem att sätta sig. Det fanns gott om sittplatser. Även riddarna hälsade sin furste välkommen.
”Jag ursäktar att jag är sen. Jag hade ärenden att uträtta först. Det ska bli mycket intressant att höra vad ni har att säga.” Bastians rustning som han blivit iklädd innan han tog sig hit lät en aning när han själv satte sig ned.
”Ah, Bern!” Fursten visade honom till stolen vid sin sida – en plats för en mycket viktig person. Den äldre mannens åsikter var värda mycket och de behövde bearbeta detta tillsammans.
”Halmir, så gott att se dig. Och er också – Erryn och Almar.” Bastian hälsade vänligt på de tre sändebuden. Almar var hans egen medan Halmir och Erryn var bekanta diplomater från andra furstendömen inom regionen. ”Låt oss höra vad som kommer från er herre, Halmir.” Den medelåldriga mannen log artigt vid tilltalet.
”Min furste vill hälsa att era erbjudanden antas. Utökad bördig mark, en plats i ert råd samt militärt stöd under konflikter i utbyte mot militärt understöd i denna konflikt. 2000 man har redan börjat marschera.”
”Ingen magiker?” undrade Bastian.
”Ingen duglig nog för strid är jag rädd, herr Brenton” svarade sändebudet. Bastian synade honom en lång sekund men valde att släppa det. Han log stelt.
”Nåja. Tack Halmir. Vi uppskattar detta väldigt mycket. En sådan styrka kommer att göra stor skillnad. Hälsa er furste ödmjukaste tack.”
De pratade lite till innan han gick över till Almar som var den som rapporterade om de furstendömen som tackat nej till hans erbjudande. Han bar också med sig argument från de andra furstendömena som tillfrågats, argument om varför de valt att avstå. Det gällde framför allt att de inte ville hamna i en tråkig position hos någon. En hade rakt ut sagt att Bastian inte hade någon rätt till att ta platsen som visroy – att han borde stå tillbaka innan det är för sent. Det var redan för sent. De hade kommit för långt nu. Argumenten var många och innan stämningen sjönk allt för mycket, framför allt bland de bittra riddarna, gick Bastian över till Erryn. Hon berättade att även hennes furste godtog erbjudandet – med tillägget att han ville ta del av de många tekniska uppfinningar som Bastians ingenjörer satsat på i jordbruket. Bastian blev fundersam.
”Hur många man?”
”1600.” Hennes svar var kort och hårt. En ansenlig summa även om den kändes liten efter Halmirs bud.
”Och magiker?”
Erryn kallade på några utanför tältet. Bastian vred sig i stolen för att se på de två vakterna som klev in – klädda i brynja och röda tabarder. Framför sig föste de något som fick Bastian att blekna. Han fick inte luft, som om andan fastnade i halsen. Det var två barn med lockigt smutsbrunt hår. De var unga, oskyldiga och fattigt klädda. Deras skrämda ansikten vejde för allas blickar när männen förde fram dem.
”Vad ska det här betyda?” Bastians ord snärtade tillbaka mot Erryn som log svagt.
”Tillsammans bänder de elementen med oanade krafter. Tvillingar. Deras far sålde dem gärna för din sak, för en bättre framtid för alla.”
Bastian tittade oroat på de två barnen, rädda och ensamma. Deras far hade troligen behövt pengarna, med tanke på hur de såg ut. Men barn?! Skulle han ta med oskyldiga barn ut i strid? Det smärtade i bröstet av bara tanken. Med en smula panik tittade han på Bern i hopp om guidning i detta beslut. Det var allt de hade, men… de var bara barn.
-
De alla männen i tältet båda både goda nyheter och dåliga. Bastian hade verkligen arbetat flitigt i ett försök att jämna fältet ytterligare mot Visroyen. Varje man fick en blick från Bern som studerade dem alla, försökte avläsa hur detta kunde påverka det Izana precis gett sig av för, kanske kunde de hinna stoppa henne om dessa män hade goda ord med sig? Troligen hade hon snart ridit fram och därav blev han nästan lite mer orolig på fötterna, hade svårt att verkligen stå till tills Bastian klev in i tältet. Var lite lättad över att väntan var över men studerade rustningen han nu tagit på sig. Izana hade önskat att de inte skulle strida, att de inte skulle riskera något men det fanns en viss lättnad över att Bastian kanske inte hade samma tanke i slutändan. Vid hans namn ryckte kroppen till en aning men var inte seg att slå sig ned bredvid Bastian, ivrig att få detta möte startad då varje sekund kunde skilja på liv och död. Trots att han var tränad till att hålla lugnet i alla situationer så var det svårt för den stora kroppen att helt hålla sig stilla på stolen, ville helst rusa ut och rida efter sin dotter som snart var i fiendens läger. Han hade dock varit tacksam över de ord som hon sagt men att hon äntligen kallat sig själv dotter hade gjort allt så mycket svårare.
Med ett finger tyst trummande på armstödet lyssnade han ivrigt på allt som sades och sög noga in alla detaljer som fanns. Ja Bastian hade verkligen arbetat flitigt och en viss stolthet fanns inom Bern riktad mot honom. Han hade alltid varit kapabel och duktig men han sken som bäst nu. Armén som skulle hjälpa till kunde verkligen vara avgörande i det hela men diskussionerna kring magiker fick det smått att vända i magen. En armé kunde inte besegras av en magiker men det kunde allt skapa en klar stor fördel, något som Izana delat med sig av. Det var klokt att försöka hitta en men som det verkade fanns det inget till deras förfogande.
När Almar pratade skiftade auran kring Bern något, den blev mer spänd och ansträngd då han fick kämpa med att hålla ilskan riktad inåt. Hans dotter försökte göra allt i sin makt, ensam i ett försök att vända spelplanen och här fanns det en furste som fegt satt tillbakalutad och ville inte smutsa ned sina händer fast Bern visste mycket väl hur de avskydde Visroyen i grund och botten. Det blev inte heller bättre när de påstod att Bastian inte hade en rätt till positionen, något som var helt befängt för hade egentligen Tyrion en bättre rätt? Han hade fått den efter att sin bror blivit slaktad, troligen av Tyrion själv och hade styrt sin mark men skräck och tortyr. Han var en pest Bern så gärna förintade från denna jord. Det var tur att Bastian bytte ämne innan Bern själv ställt sig upp och slagit ut varje tand ur Almar tills han inte längre kunde vräka ur sig idioti till ord.
Erryn däremot verkade ha med sig lite bättre bud och ett visst lugn drog sig närmare Bern även om antalet inte skulle rakt av hjälpa hans dotter här och nu så skulle det hjälpa senare när de närmade sig Visroyen. Det verkade även finnas hopp om magiker, det skulle absolut kunna hjälpa Izana fortare. Han vände sig om något i stolen för att studera de som klev in i tältet men blev likt Bastian lika chockad när han såg barn kliva in. De båda hade höga principer och ett av dem var att inte dra in barn i kriget. Något tungt lade sig över Berns bröst, en insikt i att de nu måste välja mellan två saker som ingen vill behöva ens tänka på. Izana var modig, kapabel och stark men det fanns en risk, en risk han inte ens ville ta. Dessa barn kunde vara lösningen men det innebar att de nu måste använda och utnyttja barn vilket fick det att vända sig i magen på honom. Ansiktet blev nästan vit när han behövde ens utvärdera detta, försökte se en annan utväg kring det hela men de var så desperat i behov av en magiker och här hade de två.
Bastians blick nästan brändes på Berns hud då han inte ville möta hans blick, ville inte se på den vän som stod inför detta val eller ens det val Bern skulle föreslå. ” Kan de använda sina krafter på längre avstånd? Jag är inte för att använda oskyldiga barn på fältet. De ska inte behöva se eller vara med om något sådant och jag vill göra det vi absolut kan för att se till att de blir skyddade och väl omhändertagna.” Rösten var mer än ett mummel till Bastian, lutade sig lite närmare för att mer viska orden. ” Vi behöver magikerna, det är en för stor risk utan. Kan de använda krafterna på avstånd kan de utföra lite av sin magi och sen har vi män som rider iväg med dem, ser till att de hamnar på en säker plats innan vi hittar ett bättre hem där föräldrarna inte säljer iväg dem.” han hatade sig själv lite för detta, att han ens föreslog något dylikt men han kände sig tillräckligt desperat för att rucka på sina egna principer. Det stod liv mot liv, dessa barn mot hans barn.
-
Bastian kunde inte riktigt tro sina öron. Han bara stirrade på Bern. Hur kunde han ens överväga något sådant? Ta med barn i krig? Tvinga dem att vara delaktiga i att döda andra människor? De kunde inte vara mer än sju-åtta år gamla. Bern hade ju för bövelen barn själv – kunde inte hans faderliga instinkter se att detta var fel? Tvillingarnas liv skulle vara förstört för all framtid om de drog in dem i detta. Samtidigt… Bastian förstod varför de övervägde det. De behövde dem verkligen. Det skulle rädda mångas liv om barnens magi var stark nog. Det kunde kanske rädda Izana – om hon mot förmodan inte skulle lyckas med att ljuga sig in i sin gamla armé.
Efter att ha tittat stint på sin kompanjon ett tag sneglade han sorgset på de två barnen som stod där, ynkliga framför vakterna. Erryn tycktes ha väntat på att fursten skulle svara Bern men när inget svar kom öppnade hon själv munnen.”Enligt deras far har de ställt till med en hel del förödelse – framför allt med vatten. De har inte varit i stridigheter förut men han berättade att de kan vara fogliga.” Att fadern tillagt med lite övertygande sade hon dock inte. Pojkens illa tilltygade knogar och flickans gula öga talade oavsett för hur de hade blivit behandlade hemma. Bastian tackade tyst Skaparen för att Izana inte var där. Med hennes bagage hade hon förmodligen avlägsnat huvudet på Erryns likgiltighet till barnens öde – som på sätt och vis var likt Izanas eget vilket förmodligen bara hade eggat på den eldiga, underbara kvinnan. Bastian fick nästan lust att göra det själv – men han hade inte råd att kasta bort en allians som erbjudit honom extra styrkor. Han drog handen över ansiktet och suckade djupt.
”Vi godtar erbjudandet” sade han motvilligt och sänkte handen. Erryn såg oerhört nöjd ut. ”Men vi kommer inte att betala fadern. Ren slavhandel är er ensak – och när jag är furste kommer jag inte tillåta er göra om det misstaget. Vi tar in dem som förmyndare.”
”Men…”
”Erbjudandet gäller åt båda håll – Erryn. Hälsa din furste det. Han har redan fått mer än vad som avtaldes från början.” Bastian reste på sig och gick över till barnen, lade sina händer på varderas ena axel. Blicken han gav de två rödklädda vakterna var mer än tillräckligt för att skicka ut dem ur tältet. Han vände sig sedan mot resten av sällskapet. ”Ni kan återvända hem” sade han till diplomaterna. ”Planeringsmötet fortsätter om en kvart.”De sista orden var riktade till hans egna män. Tyst ledde han ut barnen, tog dem åt sidan och satte sig på huk för att börja försöka prata med dem. De var så rädda – pojken mer än flickan. Hon tycktes ha tagit rollen som storasyster även om de var tvillingar. Efter att ha pratat lugnt med dem svarade de till slut. Bastian kunde inte påstå att han visste hur man pratade med barn men på något lustigt vis nådde han fram. Magen vred sig vid tanken på vad de skulle utsättas för – men det skulle nog lösa sig på något vis. Han såg till att de fick komma in till kartläsaren. Hon hade egna barn, även om de var vuxna nu, och tog till sig dem direkt. Det var tydligt att de kände sig mycket tryggare i en kvinnas sällskap. Även hon var bestört av vaket de tvingas göra men kände sin furste som en god man och litade på hans omdöme.
-
Självklart var inte valet enkelt oavsett om Bern svarat snabbt. I detta fallet var det troligen bäst att gå på magkänslan, det första som kom till tankarna än att försöka tänka ut något som ändå var ett val mellan pest eller kolera. Bastian stod inte inför ett lätt val och i denna situation var Bern glad över att slippa bestämma. Det var självklart synd om barnen och Bern skulle se till att det efter detta inte behövde leva annat än ett tryggt liv. Blod på ens händer gick inte att tvätta bort men så många här har redan blod på sina händer, två till gjorde i det stora hela ingen skillnad. Berns blick studerade de stackars barnen, självklart högg det i hjärtat men Bastian var en rättvis man och tog det bättre beslutet i det hela. Han såg barnen föras ut ur tältet och reste sig själv upp för att börja göra sig iordning, skulle de vänta mer började Bern fundera på att rida efter Izana, hade idag absolut ingen vilja att vänta på all politik och spel på sidan. Han ville hämta tillbaka Izana nu när de ändå hade magiker på deras sida, hennes uppoffring var på ett sätt inte lika nödvändig vilket i sig var en otrolig frustration. På ett sätt blev Bern mer arg över bara tanken kring detta och bad hårt inombords att inte Bastian redan visste om detta innan. Han kan väl inte ha skickat iväg Izana om han haft vetskapen?
-
Hästen var lite svårstyrd, inte alls lika vältränad som de hästar hon haft tidigare men med lite styrka och envishet rörde de sig nu åt det håll hon önskade. Hovarna arbetade kraftfullt över gräset och rev upp tovor efter sig medan lägret och allt surr sakta mynnade ut till inget, träden tornade istället upp sig framför henne men tystnaden låg tungt över bladen. Vinden slet i både hennes fläta och i hästens man som inte lät sin ryttare bli besviken, höll hastigheten och verkade tappa flåset helt. Träden som stolt sträckte sig upp mot himlen gjorde det jobb som önskades, gav skugga och skydd för allt som önskade gömma sig i mörkret, gav inte Izana en möjlighet att se ifall hennes armé väntade där i bakhåll, trots solens envisa strålar som försökte ivrigt tränga sig igenom trädens gröna blad. Varje steg närmare fick hjärtats puls att öka något, tankarna att virra omkring och skapa kaos i sitt inre, oron att något höjas men blicken var hela tiden fäst framåt, bestämd och kall.
Trots att hästens underlag ersatts av kompakt mark, rötter och stenar stannades den inte upp utan hovarna rörde sig än framåt men fick akta sig något för de grenar som gärna ville slå till Izana i ansiktet. Det var inte förrän de ridit lite djupare som Izana rätade sig uppåt och greppade tag om en gren som fick kroppen att stanna upp trots att hästen fortsatte framåt. Musklerna i armarna lyckades hålla henne kvar och med en dov duns landade fötterna på stadig mark under henne. ”Damian!” Rösten var drypt i ilska och auktoritet där hon stod med blicken sökandes efter marken, försökte minnas exakt vart alla kunde gömma sig om de väl befann sig här. ”Damian jag har inte tid!” Ropade hon högt igen vilket fick något längre bort att rassla till hennes belåtelse. Det stod självklart att det som skapat ljudet än inte ville bli upptäckt men åter hade underskattat Izanas förmåga att följa ljudets ursprung. Rustningen var allt annat än tyst när benen förde kroppen djupare in i skogen, lite mer åt hennes höger medan svärdet drogs, gav inte den person som önskat hålla sig gömd mycket till chans. ”Åh du har än inte lärt dig något.” Med en sving svepte svärdet runt ett träd men möttes av metall istället för trä, fick det nästan att sjunga mellan trädtopparna. Blicken som mötte henne var nästan lika hungrig, lika mörk som hennes egna men ack så bekanta. Hennes kaxiga, nästan överlägsna leende spred sig på hennes läppar men hon sänkte sitt svärd och höjde något på sitt ögonbryn. ” Vi har verkligen inte tid. Jag har lyckats få viktig information vi behöver agera på direkt.” Det fanns ingen möjlighet att säga emot, att inte lyssna, det visste de båda om. Oavsett vad som hänt under tiden var hennes auktoritet absolut och det visste även Damian om. Han verkade dock otroligt lättad till att se henne och även om varje muskel stod på spänn kämpade han desperat för att inte omfamna sin försvunna vän. ”Du försvinner likt luft och kommer nu tillbaka som om inget hänt?” han lät lite skeptisk, nästan lite sårad över den kyla han fick men samtidigt var han van över hennes beteende. De stod varandra ytterst nära, han kunde varje liten detalj om hur hon var och varför. Det fanns en intimitet mellan dem men som alltid varit kylig, åtminstone från Izanas sida, något han accepterat då Izana aldrig haft lyxen att visa varma känslor inom lägrets ramar. Ibland hade han sett en varmare sida, en mjukare sida mot sig men den hade ofta lika snabbt gömts bakom tjocka väggar. ”Jag försöker rädda det misstag mina odugliga spejare skapade genom att låta hela fiendens armé krossa oss. Jag lyckades infiltrera fienden och har fått ut otroligt viktig information.” Rösten var syrlig, bitter och hård, inte bara ett skådespeleri då hon länge haft en otrolig ilska mot det som hänt henne, den skammen som fick bäras och brännas på fast på huden. Damian hade varit en av dem som skulle hålla vakt och därav högg orden extra hårt vilket syntes, han hade nog länge fått leva om sina misstag i huvudet, spela upp händelserna om och om igen tills inget annat än ren skam och ilska bubblade där in under. ”Jag kan berätta allt senare men jag behöver verkligen en karta och mina män om jag ska kunna vända detta.” Svärdet sattes undan helt som indikerade på att detta var färdiglekt, något som fick Damian att rycka till och sedan gestikulera åt vilket håll de skulle röra sig på.
Lite längre bort syntes något lite annorlunda i skogen, grenarna hängde i annorlunda mönster och verkade dölja något bakom sig, vilket visade sig vara några fåtal tält. Där inne var det än tomt på folk, inte speciellt inrett mer än ett stort bord och stolar på sidorna, några kartor utspritt och släckta ljus som troligen skulle försöka ge sken till kartorna under natten. Damian stannade vid öppningen, verkade studera henne något innan han lämnade henne ensam i tältet för att gå iväg, troligen hämta flera av hennes trogna generaler. Blicken studerade allt noggrant, gick över varje detalj innan den slutligen hamnade på kartorna, kunde läsa ut lite från de planer som kokats ihop efter hennes försvinnande. Det dröjde dock inte länge förrän mumlanden hördes utanför med dova steg till följe innan tre män utöver Damian klev in och tog upp luft i tältet, alla tittade på henne som om de faktiskt såg ett spöke. ” Om ni är färdiga med att vara odugliga kan vi gå igenom vad som behövs göras, varje sekund är av högsta vikt.” att gå tillbaka till sitt gamla jag var enklare än beräknat, det kom så naturligt och verkade även ge effekt mot sina män som direkt skyndade sig fram till bordet, vågade inte ens ifrågasätta vart hon varit. Damian höll sig än en bit bort, verkade studera henne noga som om han inte än kunde greppa att hon var tillbaka igen, som om han faktiskt saknat henne.
” Jag har lyckats få information i vad fienden har i planerna. De kommer inte resa hitåt och då jag misstänkte vad ni var behövde jag bryta min position och ta mig hit för att ta tillbaka vår fördel. De är här för stunden.” Hon pekade på ett område som inte var helt korrekt men ändå någorlunda så de inte kunde misstänka henne om de faktiskt fått information som inte hon visste. ” De kommer rida förbi skogen, vågar inte chansa utan tar den väg som jag diskuterat kring tidigare. Den kommer sakta ned dem men innan vi vet så finns risken att de tagit sig förbi. Jag föreslår att vi samlar ihop våra trupper och rider ikapp bakifrån. Låta dem få smaka lite samma taktik de gett sig på oss med. Tanken är att tvinga in dem i våra andra förberedda fällor vilket ger oss en enorm fördel. De har lite mer män än oss men ingen magiker, ingen helare, inget. Det är inget som vi inte kan hantera.” Männen verkade alla se på varandra men vågade inte riktigt möta Izanas blick när hon såg upp på dem. De var riktigt skickliga krigare, blodtörstiga och maktgiriga men under hennes befäl vågade de verkligen inte säga mer än ett pip. Dessa stolta och starka män stod till hennes befogande genom rädsla, rädd att bli av med sitt liv om de ens andades fel. De verkade i alla fall inte helt missnöjda med förslaget men det syntes att kugghjulen snurrade i huvudet på dem vilket var lite förståeligt, mycket hade sagts och de försökte även greppa hur hon ens var vid liv. Blicken sökte sig istället bort till Damian som stod kvar vid sitt hörn, armarna i kors över bröstkorgen för att visa upp de muskler som vilade där under. Hans enkla skjorta var uppvikt till armbågarna och de svarta läderbyxorna visade mycket väl hur vältränad han egentligen var. Håret hängde som vanligt lite ruffsigt ned till axlarna, ramade in de starka käkarna och gjorde nästan hans bruna ögon ännu mörkare. Stilig absolut men inget i jämförelse mot Bastian. Han verkade dock studera henne och det syntes ibland hur käken spändes som om han såg något han inte alls gillade. ”Om du ger mig den blicken en gång till kommer jag inte hålla tillbaka den besvikelse och ilska jag känner mot dig.” Kalla och hårda var orden, oförlåtandes men gav den önskade reaktionen mot Damian som ryckte till och bröt ögonkontakten. Han hade full respekt för henne men tenderade till och från att kliva över gränsen, något som tillåtits men som inte alltid kunde fortsätta, speciellt inte framför hennes mannar.
En man till hennes vänster harklade sig något och pekade mot kartan. ”Vi kan gå hela vägen genom skogen för att hålla oss skyddade så vi möter upp dem vid utkanten. Det borde kunna överraska och få dem att behöva ta till lite flykt.” Izana nickade nöjt till orden och höll med, eller ja hon skulle troligen hållit med om vad de än sagt, så länge det fick dem att flytta armén så Bastian kunde slå till när de var i rörelse och ostrukturerade. Hon kunde se i ögonvrån hur Damian rätat på sig och tagit några steg närmare för att kunna studera kartan men verkade än inte helt övertygad kring det hela. ” Sebastian kan börja gå ut och delegera vad som ska göras så kan vi under tiden uppdatera er på vad som hänt under tiden ni varit borta.” Izana gillade inte att Damian nästan lät bestämmande men tiden fanns inte riktigt att starta ett bråk och därav gestikulerade hon bara att Sebastian var fri att utföra sin order. Med snabba ord försvann mannen ut genom tältet och satte igång med sitt arbete. ” Vi blev av med en tredje del av styrkan, vi tappade mycket av vår struktur då du försvann. Jag själv letade i en hel dag efter din kropp orolig att den bränts upp bland eldarna.” Något plågat låg i hans röst, som om det verkligen slitit honom i tu, som om han än jagades av rädslan att hon inte längre levde. ” Skammen och förtvivlan över vår förlust gjorde att vi inte klarade av mer än att försöka ta oss hit, i hopp om att du skulle kunna hitta tillbaka om du levde. Även hoppas att fienden skulle gå rakt in i fällan.” Ögonen var plågade när de studerade Izana och stegen rörde sig allt närmare. ”Vi är så lättade att ha dig tillbaka och vi vill veta all information du har.” Något kring hans rörelser, i hans sätt att tala fick det att ila i ryggraden, som om hennes närmsta vän inte längre var densamme, som om detta verkligen hade knäckt honom. ” jag snodde en soldats rustning och lyckades sno åt mig ett tält. Genom att prata med andra män fick jag dem att tro mina historier, min bakgrund men även tro att jag hela tiden varit med dem. Jag fick reda på vilka deras generaler var och genom att hålla mig nära dem kunde jag tjuvlyssna på det som sades men även få reda på vem fursten var.” Nu började hon gå på ett farligt rep, kunde när som helst kliva snett och falla mot sin död. ” Jag fick reda på hur de skulle rida, vad deras planer var, vilka de försöker få hjälp hos, något som jag ska varna Visroyen för. Bastian har försökt övertala andra att hjälpa honom och namnen är viktiga för att Visroyen ska kunna få övertaget.” Damian kom allt närmare tills han stod bredvid henne och försökte studera kartorna, som om det var dessa hon pratat om. Han betedde sig märkligt och det fick Izana på helspänn, speciellt då han lutade sig framåt mot hennes öra. ” Jag kan se på dig när du ljuger Izana och jag vet att du aldrig skulle nämna en man som du hatar vid första namn.” Detta var allt som krävdes för att förstå hennes misslyckandes. Damians hand greppade hårt tag om hennes hår för att försöka trycka ned huvudet mot bordet men hon lyckades få tag om hans handled och vrida sig loss. Den andra handen greppade tag om en dolk för att i en väldig fart se till att den borrades in i halsen på en av sina män, hann bara få ur sig ett gurglande innan kroppen föll ned på marken med en duns. Damian var däremot snabb och försökte greppa tag om henne igen medan den sista mannen i tältet, vid namn Lucian, drog sitt svärd mot henne. ” Du har förrått oss!” Väste han ut vansinnigt mellan tänderna, försökte få tag på henne men hon undvek bara hon med sina smidigare rörelser, lyckades inte få chansen till att dra sitt svärd. Lucian kom ursinnigt mot henne och hon fick nu två personer att dansa mot medan det trånga tältet inte gav mycket till möjlighet. Hon lyckades dra fram en dolk som användes till försvar men blicken var allt annat än orolig. Damian hade aldrig vunnit mot henne och nu skulle detta inte ske, frågan var bara hur hon kunde täcka detta för de andra senare. Fötterna rörde sig flitigt över marken, aktade sig hela tiden för de två männen som gjorde sitt yttersta i att få omkull henne. Damian hade aldrig haft med sig ett svärd tack och lov och då hon lyckades tillslut dra sitt hamnade han direkt i underläge. ” Jag trodde du var död. Jag var beredd att gå igenom helvetet själv för att hämnas dig och så har du hela tiden lekt med fienden!” Hon hade aldrig sett honom så arg, så förstörd på samma gång och självklart kändes det något i hennes hjärta då han hela tiden stått henne nära. Självklart hade hon haft i bakhuvudet Damian i beräkning, att behöva svika honom hade aldrig varit lätt men hon hade också tänkt att försöka hjälpa honom, rädda även honom från Visroyens klor.
Svärden klingade mot varandra medan Damian försökte få henne att falla omkull, han fick dock väsa till när svärdet skar honom över bröstkorgen, tillräckligt för att dra blod men inte tillräckligt för att verkligen skada. Skjortan började sakta färga tyget rött men gick obrytt förbi mannen som var lika ivrig att komma åt henne. Hon svingade sitt svärd och lyckades få in det i Lucians sida men till sin förvåning greppade han tag om svärdet och kastade sitt till Damian som fångade. Utan att hinna reagera slog Damian skaftet på baksidan av hennes huvud och det ända hon hann göra var att se till så Lucian åtminstone inte skulle vakna igen innan kroppen föll ihop på marken med en dov duns. Damian var snabb att sätta sig över henne, såg till att hon inte kunde röra sig då slaget inte än fick henne att svimma av. ” Du glömmer jämnt bort hur mycket jag egentligen kan dig, vad exakt som får dig arg, hur du alltid smått rycker på ena fingret när du ljuger men också när någon kommit dig för nära inpå.” Orden dröp av ilska och något annat hon inte än riktigt kunde sätta fingret på, var det avundsjuka? ” Du är mitt allt, jag skulle kunna offra mitt liv för dig om du bara sade orden men du öppnar ditt hjärta direkt för en annan man så fort du lämnar din armé, sviker DINA soldater.” Hans knä låg över hennes hals, gjorde det svårt att andas och därav fick han bara ett argt väsande till svar från henne. Han tryckte hårdare men visste att hon aldrig ens skulle yttra om det gjorde ont. ”Föll du för honom Izana? ” tystnaden från henne räckte för att Damian skulle veta och något verkade nästan gå sönder i hans ögon. Utan att säga mer lade han på sådan vikt över hennes hals att hon tillslut svimmade av från syrebrist.
Det tog Damian ett tag att samla sig, att försöka greppa vad som verkligen hänt och att allt inte bara var en äcklig mardröm. Hela tiden vankade han fram och tillbaka, blicken sneglandes mot Izana som låg ner på marken, avsvimmad och lika irriterande vacker som alltid. Han hade hela tiden älskat henne på avstånd, alltid funnits vid hennes sida och väntat på den dagen då hon inte längre levde för krig. Han hade sett henne igenom allt och varit den som stöttat henne när hon nästan fallit i kras, hade hela tiden sopat upp de misstag hon gjort eller tagit hand om de kroppar som lämnats efter henne. Han hade älskat henne ända ut i de blodiga fingertopparna och bara längtat efter att den kyliga blicken skulle värmas upp när de såg på honom, att han skulle få se den där varma sidan mer än vid ynka tillfällen. Han hade varit näst intill besatt av henne men nöjt sig med att bara få vara nära, beskydda på den nivå som gått. Under träningar och Visroyens hårda uppfostran hade han aldrig kunnat hjälpa henne, rädd att bara förvärra situationen, bara kunnat hjälpa henne upp igen efter att allt var klart. Självklart hade det tärt på honom, självklart hade han skämts över sin svaghet att inte kunna erbjuda den frihet hon eftersökt så länge men hade istället fokuserat på det han kunde göra. Hon hade aldrig visat honom kärlek men han visste att hon inte hade den lyxen när hon klättrade uppåt på stegen inom armén. Det var svårt nog från den bakgrunden hon hade, som kvinna var det nästan omöjligt och därav kunde han vänta tills hon fått makten helt. Det var då hon hade lyxen att börja se till sina egna känslor. Tyvärr blev hon inskickad i detta krig innan något hann riktigt etableras men hoppet fanns att efter detta kunde han äntligen visa sina känslor och även få dem besvarade. Det som hänt den natten när fienden svept in och nästan utplånat dem hade på så många sätt förstört honom helt. Han hade misslyckats att skydda henne, han hade inte fått säga hur han kände, han hade trott att hon faktiskt dött och det där vita håret skulle aldrig glittra i solens varma strålar, för honom att beundra från sidan när hon tränade med sitt svärd ute på fältet.
Hennes röst när hon ridit in i skogen hade varit en gåva sänt från eller ett grymt hån från skogen som bara ville utföra sina spratt mot honom. Han hade till en början inte trott sina öron eller sin blick när han sett henne stå där i skogen, lika vacker, lika mäktig som hon varit innan, och även vid liv. Han vågade knappt tro det och hade till en början varit väldigt skeptisk men hennes röst, det beteende var lika som innan och det hade verkligen fått honom svag av lättnad och ren lycka. Det var inte förrän hon stått i tältet och pratat som han börjat se de varningssignaler som han så väl kände till, som hon använt på andra men det som verkligen fällde honom var blicken som nästan glittrat till när hon nämnt Bastians namn. Den hade varit otroligt kort och intill omöjlig att lägga märket till men det var just den blicken han så länge hoppats på att hon skulle ge honom.
Nu låg hon här på marken, äntligen tillbaka vid hans sida men hjärtat verkade finnas någon helt annanstans. Hade inte allt detta hänt skulle troligen hennes hjärta tillhört honom men gudarna verkade ha en annan grym plan utpekad mot honom och slitit henne ur hans famn framför ögonen på honom. Stegen stannade tillslut upp framför hennes ansikte och sakta hukade han sig ned för att ta tag om hennes kinder med sin näve och lyfte upp hennes ansikte något mot sig, kunna studera de ansiktsdrag som han älskade så fruktansvärt. Hårt pressade han sina läppar mot henne, visste att han aldrig skulle få chansen att göra det igen efter det som skulle ske. Han började sedan klä av henne rustningen, ovanligt varsam trots att ilskan bubblade kraftigt direkt under huden på honom. Han tog bort dolkarna och studerade de former som smått kunde ses under den vita skjortan och de svarta byxorna, de där förjävla kurvorna som alltid fick det att brinna inom sig av åtrå. Han hade råkat se henne naken en gång, varje liten centimeter av henne var perfektion, ärren prydde hennes kropp på ett mäktigt sätt, visade vilket styrka och tålighet hon verkligen besatt. Hårt bet han sin underläpp innan hennes kropp lyftes upp i sin famn, nästan lite förvånad över hur lite hon vägde trots de muskler som gömde sig under huden. Med tunga steg lämnade han tältet med de två männens kropp blödandes på marken, de kunde han ta hand om senare. När Izana varit borta var det trots allt han som tagit befälet i slutändan och därav vågade ingen riktigt ifrågasätta när han tog med henne bortåt, mot ängarna som väntade utanför skogen. Om Izana fått känslor för Bastian tvivlade han på att Bastian inte fått känslor också. De borde med andra ord redan veta att de gömde sina soldater här men han tänkte se till att de inte tog en annan väg utan red raka vägen hit. Använda Izana för att få Bastian att tappa förståndet på samma sätt som hon fått honom att göra det.
Sebastian kom springandes efter, tittade förvirrat på dem båda men hann aldrig fråga något innan Damian pratade. ”Hon har förrått oss till fienden. Gör alla soldater redo, låt dem ligga bland sina fällor och hämta mig rep och Izanas piska. Få ut spejare så vi kan få reda på hur långt bort deras armé är.” Han stannade aldrig upp och var på ett sätt tacksam över hur snabbt Sebastian kunde ta in och hantera informationen trots allt som precis hänt. Sebastian arbetat alltid snabbt och var otroligt duktig med att delge information oavsett hur konstig den kunde vara. Det tog inte alls lång tid innan soldaterna gjort sig redo för att välkomna fienden medan Damian tog Izana ända ut till kanten av skogen. Han studerade horisonten och tvivlade inte på att män snart skulle tona upp sig för att marschera framåt. När en annan soldat kom fram med det han efterfrågat arbetade han flitigt och band fast Izanas armar och sedan slängde upp rep på en varsin gren, drog upp hennes kropp så hon nu hängde i armarna med tårna precis snuddandes mot marken. Han gick runt henne så han tornade upp sig framför henne med ryggen mot ängen studerade de drag som nu såg rätt avslappnade ut. Med sin hand gav han henne en örfil över kunden i ett försök att nu börja väcka henne något som verkade lyckas då ögonlocken sakta fladdrade till och den iskalla blicken mötte tillslut hans. ” God morgon, hoppas du fick sova gott.” Den sarkastiska rösten och leendet nådde inte riktigt hans ögon och innan hon hann svara greppade han hårt tag om hennes kinder med in sin hand igen, förde sitt ansikte nära hennes så blicken inte kunde göra annat än att se in i hans. ”Du ska se på medan jag får din lilla furste att rida in i sin död. Därefter kommer du ångra att du svek oss.” Han verkade överväga något, överväga att ta henne och rida härifrån för att se till så hon aldrig fick se Bastian igen, få henne att tillslut bara se honom men lika feg som han alltid varit vågade han inte gå emot Visroyen. ” Du var mitt allt, det fanns ingen annan jag ville ha än dig.” han kysste hennes läppar igen men nästan slängde ned huvudet när han släppte greppet, fick nacken att ryckas till något. Izana bara spottade ut men sade inget, blicken såg däremot oroligt bort mot ängen, bad djupt inombords att hon inte skulle behöva se Bastian.
-
Bastian fick hålla hårt i Bern hela dagen. Han hade lovat Izana att ge henne till nästkommande midnatt. Till dess skulle de vänta på henne – hoppas att hon tog sig tillbaka till dem med värdefull information som skulle skona deras trupper i framfarten mot staden och visroyen. De tog beslutet att flytta lägret, för säkerhets skull, men utan att komma för nära nästkommande natts eventuella måltavla. Efter alla nödvändiga möten samt förflyttning av lägret var det långt inpå natten. Bastian räknade inte med att se Izana förrän nästkommande dag men sängen kändes lustigt tom den natten. Hon fattades honom och även om han vägrat visa det höll oron på att äta upp honom inifrån. Om han ändå kunnat veta att hon var okej i alla fall. Det var nästan morgon när han till slut somnade – ensam och kall på sin halmmadrass i det tysta tältet.
Efter ett fåtal timmars sömn var Bastian snart fullt rustad, klädd i sin vackert broderade vapenrock. Han gick med sin vanliga frukosttallrik mot kartläsarens tält. Med sin lediga hand strök han fingrarna över sin välkammade mustasch innan han ursäktade sig och bad att få komma in. Det dröjde inte länge innan den rynkiga damen öppnade åt honom med ett matt leende. Hon hade suttit uppe halva natten och tröstat de små barnen, som trots sina tuffa liv hade stark hemlängtan. Bastian kunde förstå dem. Han satte sig på marken i tältet i skräddarställning och räckte dem sin tallrik. Tveksamt började de äta efter att han sagt till dem att det var till dem. De njöt något ofantligt av den lyxiga fältmaten. Bastian presenterade sig ordentligt och försökte göra dem så trygga som möjligt på den korta tid de hade. Han berättade även att de hade en egen styrka tillsatt bara dem som skulle hålla dem säkra. Det var då pojken, Merrill, kläckte ur sig; ”Från vad?”
Därpå följde en hel timme där Bastian förklarade allting för dem. Det var inte utan att han skämdes upp till öronen, speciellt när de blev otroligt rädda båda två. Men flickan, Madine, tycktes till slut skina av lite jävlar anamma. Bastian förklarade för dem om vilket liv som väntade – de skulle bo fint, äta gott flera gånger om dagen och kläs i hela rena kläder. Han sa att det skulle bli så om han så själv skulle ha dem i sitt hem. Till slut kom de in på vad barnen kunde göra med sina krafter. Summa summarum var vatten deras bäst behärskade element och de kunde åstadkomma mycket med varandra – knappt något alls ensamma. Bastian gjorde en notering av att de aldrig fick separeras. Framåt kvällen började lägret packas ihop. Innan allt var klart hade dock armén gett sig av – fotsoldater, kavalleri och bågskyttar. Trossen lämnades kvar att ta ner tälten, packa vagnar och följa efter. Vad som även hänt under dagen var att styrkan om 1600 man anslutit – pigga och redo att slåss för en ny visroy. Först behövde de eliminera truppen som uppehöll sig i skogen, men ännu viktigare än så rädda Izana.
Hon hade inte återvänt. Bastian var utom sig av oro men den ende som han vågade visa det för var Bern. Hon skulle varit tillbaka vid det här laget men han hade lovat att vänta till midnatt. Utåt var Bastian hur kall som helst och till slut anammade även hans inre känslor de yttre och när de väl marscherade – en rejäl armé med hans egna mannar som plöjde genom landskapet. Snart närmade de sig. Naturen runt omkring var allt annat än fördelaktig för dem. Visroyens styrka hade valt en oerhört strategisk plats med uppsyn åt alla håll, långt dessutom. Bastian kunde inte gömma några bågskyttar, kunde inte överraska dem eller smyga med något.
Vid midnatt stod de där, på ett fält en bit ifrån lägret som de tyckte sig kunna skymta bland träden i fjärran. De stod i perfekta led – längst fram spjutvapen följt av bågskyttar och slutligen ett ivrigt kavalleri. Ur mitten på linjerna trädde tre ekipage fram. I mitten en vit häst som lös i natten – vacker som självaste silver i månljuset. Bastian höll in hingsten när de red över fältet. Vid hans sida hade han även en av sina bästa män samt en fanbärare. Bern hade han satt som befälhavare över armén till dess att Bastian återvänt. Men han hoppades på en diplomatisk lösning eftersom han för en gångs skull lyssnat på sina rådgivare. Fanan svajade i den mojna men höstligt kalla vinden, visandes hus Brentons vapen: en azurblå sköld med en gul stegrande björn ståendes på tre liggande pilar. De tre ekipagen stannade en bit från skogsdungen.
”Jag har kommit för Izana Noxis!” ropade Bastian högt från sin trampande hingst. Han red fram och tillbaka då hästen inte ville stå still och hans blå ögon var konstant sökande i mörkret – efter henne.
-
” Han verkar inte komma efter dig. Kanske insåg han sitt misstag och ändrade riktning? Som tur har vi lite tid att vänta.” Han kramade om piskan något i sin hand och rörde sig runt till hennes rygg, lät henne knappt inse vad som väntade förrän piskan ven genom luften och slet sönder tyg och kött på hennes rygg. Till hans besvikelse lämnade inget skrik läpparna, inget bönande om förlåtelse eller nåd men samtidigt så hade han egentligen inte väntat något från Izana. Det psyke var gjort av sten, men inte hade han väntat sig att se ett hungrigt flin på hennes läppar när han såg sig om mot hennes ansikte. Detta skapade en stor ilska inombords över att hon än hånade honom, än såg ned på honom och tre rapp ven därefter, ena värre än det andra, slet sönder huden nästan ända ner till benet och färgade nu både tyget och huden röd från blodet. Ändå lämnade inget läpparna mer än ett sammanbitet stön men flinet försvann aldrig och blicken bara stirrade mot horisonten, hoppandes på att Bastian inte skulle synas till.
Piskandet höll på ett tag tills Izana knappt kunde hålla medvetandet vid liv, smärtan förblindade nu hennes sinnen men envisheten hade inte givit Damian nöjet i ett skrik eller ens ord. Hon hade tagit rappen med sammanbitna käkar men då kroppen nu sakta började ge upp hängde hon mer slumpet i repen med huvudet knappt rakt. Svetten hade börjat klibba sig på hennes kropp, fick hårstråna att slicka sig efter huden medan blod droppade nedför kroppen, ned till marken. Damian flåsade, ansträngd i musklerna men ilskan verkade inte ha gett sig riktigt än. ” Varför räckte aldrig jag?” Orden var på ett sätt sorgsna men också ilskna men det kunde nu höras hur piskan virades ihop och att steg rörde sig bortåt. Izana kunde inget annat att hänga kvar, känna hur kylan sakta kröp in i vindarna när solens strålar letade sig ned mot horisonten. Tack och lov kunde inte Bastian synas till vilket i sig var en lättnad. Hon hängde så kroppen kunde synas när man var tillräckligt nära men lite gömd bland träden på avstånd. Damian verkade ha något i kikaren men förhoppningsvis skulle planen aldrig ske.
Natten kom krypandes, sög tag om hennes kropp och lade sig ända in i benmärgen. Smärtan från såren på hennes rygg var påtagande då chocken börjat lägga sig, fick det svårt att hålla sig vaken även fast hon envist kämpade sig fast. Några vakter hade ställt sig i närheten medan Damian troligen förberedde men också vilade, kanske hade han behövt sända ut några spejare för att se om Bastian tagit en annan väg runt men tyvärr skulle Izana aldrig få reda på något.
Dagen som kom verkade Damian låta henne vara, troligen behövde han henne vid liv medan det till och från kunde höras röster längre in ifrån skogen, soldater som rörde sig troligen mellan fällorna och bågskyttar som gjorde sig beredd i träden. Damian hade troligen lämnat henne ensam, låta henne plågas av sina tankar och den skam som fyllde hela kroppen efter sitt stora misslyckande. På ett sätt hade hon nästan önskat att han tagit hennes liv så hon slapp se Bastians min när han insett att hon misslyckat honom, se Berns blick när han inser att hans dotter inte är mer än ett stort misslyckande i livet. Det gjorde verkligen ont och stoltheten hade verkligen fått sig en känga, nästan mer så än hennes kropp som nästan domnat ifrån att ha hängt så länge med såren på ryggen, utan mat eller vatten. När kvällen började närma sig blev det allt mer liv bakom henne, gav en indikation på att något var igång, något som skapade en stor klump i hennes mage av oro och fruktan. Det var inte förrän Damian åter stod vid hennes sida som det stod klart att Bastian inte alls tagit sitt förnuft till fånga. “Din riddare kanske vågar sig ett försök att rädda dig. Jag kommer njuta när jag får se din blick när hans liv dräneras framför dina ögon.” Han stod bakom henne med läpparna mot örat, kunde känna hans andedräkt kittla hennes hals och ge ilningar av obehag genom hela kroppen. “Det ända du kommer få se är min blick när jag låter mitt svärd köras igenom din mage.” Väste hon hest fram, torr och rasplig i rösten efter allt som hänt. Han bara skrockade och rätade på sig med blicken mot horisonten där nu saker började hända, en armé började synas men det var inte förrän hon såg den vita hästen med Bastian på sig som hon för första gången försökte streta emot repen.
Han var ståtlig, för ståtlig och för första gången sedan allt började tårar nu bränna under ögonlocken, tårar av rädsla inför vad som kunde hända. Hans röst var som en gudagåva men samtidigt en förbannelse skänkt från djävulen när han sade hennes namn. “Ge er härifrån!” Hon tog i med all kraft hon kunde och rösten lyckades någorlunda hålla men en piska ven direkt därefter när Damian bestraffade hennes ord, fick henne flämta till i förvåning. Hade inte Bastian sett henne än skulle troligen ljudet få honom att se åt det håll som krävdes, se det silvriga håret mellan stammarna som nu lös i månens sken. Ett till piskrapp ven genom luften och fick henne nästan att tappa all luft ur sina lungor, smärtan var betydligt högre då hennes andra sår var så otroligt ömma. Till sin förvåning och lättnad kände hon hur någon skar loss repen och kroppen föll handlöst ned på marken. “Önskar du träffa henne få du allt komma och hämta henne.” Ropade Damian högt och tog ett steg fram för att greppa tag om hennes hår och lyfta upp henne en bit, fick varje sår att bränna från rörelsen samt ny smärta sprida sig igenom hårbotten. Det han dock inte räknat med var att Izana sparat sina krafter, om än väldigt lite så var det tillräckligt för att ta tag om hans arm och vrida till så han tappade greppet om hennes hår. Därefter lyckades hon komma upp tillräckligt för att ge en spark som han behövde parera innan hon försökte greppa tag om hans svärd. Bara någon millimeter ifrån lyckades han få ut en armbåge och träffade kind som fick kroppen att vackla till innan han fick in ett stadigt grepp om henne och hennes hals, klämde åt så hon knappt fick luft. Flämtande började han halvt släpa henne bakåt bort från Bastian och djupare in i skogen. “Gör er redo.” Ropade han ut och en vakt kom för att hjälpa honom föra bort Izana djupare in i skogen.
-
Vid skriket från en välbekant röst flyttade Bastian sin vita hingst i sidled och då såg han henne. Det vita håret, speglandes månen och stjärnornas charm. Repen som höll henne uppe. Mannen som höll i piskan. Världen fallerade för Bastian. Hjärtat tycktes stanna liksom hans andetag när tiden stod still. Han borde kommit tidigare. Varför hade han väntat? Berns instinkter hade haft rätt. Men hon levde. Det fanns hopp. När piskan slog över hennes rygg flämtade Bastian till, fick hålla i sin häst som ville slänga sig framåt som en reaktion på sin ryttares känslor. Inte en sekund stod hästen med alla ben i marken – lika frustrerad som Bastian.
”Izana” flämtade han tyst vid nästa piskrapp. Hans röst var svag – skärrad av synen framför honom. Riddaren intill honom tycktes säga någonting. Kalla på sin furste, be honom att återvända, att inte lämna dem på ett självmordsuppdrag. Ja, för Bastian såg redo ut att kasta sig iväg direkt. Hjärtat satt i halsgropen och han kunde bara se på. När mannen släppte ner henne på backen, drog henne bort i ett grymt grepp och ropade till honom ersattes den ömkande rädslan av ren och skär vrede. Bastian nästan morrade, käkarna sammanbitna och tänderna blottade. Den där mannen skulle få önska att han aldrig blivit född. Han skulle betala dyrt för tortyren. Furstens skarpa blå ögon tycktes mörkna i natten och hans fanbärare samt riddare ryckte till av rädsla när han vände om sin häst. De hade aldrig sett honom så arg. Ingen skulle våga stå i vägen för den man som nu var framför dem. Högt manade han på sin häst, tryckte till med skänklarna och de galopperade tillbaka över fältet till armén som stod och väntade. Ilskan osade om honom när han stannade upp framför Bern – i den utsträckning det gick att stanna på den otåliga hingsten. Han gav honom en blick som sade allt. En blick som avslöjade att Izana gått ett hemskt öde till mötes och att Bastian nu sökte hämnd.
”Hon lever” försäkrade han Bern. Rösten var rå, raspig av hat. Han red sedan framför sina män som tycktes räta på ryggarna av hans ståtliga gestalt och vreden som smittade av sig.
”Inga liv skonas denna natt! Vi må ha en ofördelaktig position – men de har inte vår armé! De har inte vår motivation! Vår vrede!” Han ropade till dem – såg in i deras ögon med glöden som brann i hans egna. De gav alla ifrån sig ett kort vrål i gensvar, ett tecken på att de var redo. ”Inga liv!” upprepade Bastian, högre den här gången och de vrålade igen – i en mäktig hatfull kör som ekade av deras stora antal.
Hade Bastian inte varit så fly förbannat arg hade han dragit på smilbanden av stolthet. Alla som såg på honom nu kunde se vem han verkligen var – en nobel krigare stöpt för strid. Det var det här han var gjord för. Den vita hästen galopperade fram till Bern igen där han gjorde en halt, även om otåligheten kröp under skinnet på både häst och ryttare. Han gav honom en blick innan han vinkade till några bakom dem. Fram skrittade två soldater med varsitt barn framför sig i sadeln. Bastian tog ett djupt andetag och log betryggande mot dem när han såg hur rädda de var.
”När ni är klara kommer de rida er tillbaka till lägret. Om ni gör det här för mig lovar jag att ni aldrig kommer gå hungriga igen. Ni kommer ha ett vackert hem, bli omhändertagna, klädda och vara trygga. Ni har mitt ord.” Han pausade och flickan log svagt. ”Ser ni skogen där borta? Gör som vi pratade om. Gör ert bästa. Vi kommer alla vara evigt tacksamma.” En gest mot armén som stod bakom dem. Barnen nickade svagt och såg sedan på varandra innan de slöt sina ögon. De tog varandra i hand – lyftandes sina lediga händer framför sig med handflatan mot det mörka himlavalvet. Borta i skogsdungen började sakta saker att hända. Izana hade pratat om deras fällor, att de satt under marken och i träden. Grundvattnet innanför trädlinjen började stiga, fyllandes groparna i marken sakta men säkert. Träden tycktes knarra och efter en liten stund började vätska sippra ut ur en av granarna. Strålar av vatten rann nedför barken innan trycket tycktes öka i stammen. Fler träd började läcka vatten och plötsligt small det. Granstammen exploderade i en smäll av vatten som fyllt trädet. Spillror av trä flög åt alla håll innan trädet sakta kapsejsade – fallandes till marken. Alla tittade på förundrat. Detta skulle vara en massiv fördel. Bastian vände sig mot Bern.
”Håll deras blickar mot er.” Han syftade på fienden. ”Se till att hela deras fokus hamnar åt det här hållet. Kom ihåg; pilregn först, sedan skickar du in trupperna.” Bastian pratade som om han själv inte skulle stanna, vilket var hans plan. Hans självmordsuppdrag – men han hade lovat.
”Det är din armé nu. Jag ska hämta Izana.” Med de orden vände han om hingsten som reste sig innan de flög iväg. Genast fällde han ner visiret och hästens steg dundrade över fältet i den fyrtaktiga galoppen som ett hårt slag varje gång den satte i hovarna. Bastian släppte på tyglarna, lät hingsten springa så fort han bara förmådde medan Bastian drog sitt svärd. När de närmade sig började pilar vina omkring honom. Fienden gjorde allt för att ha ner honom innan han nådde fram. De få som träffade slogs undan av plåten som han och hingsten var klädda i. Det dröjde inte länge innan han kortade upp tyglarna, hoppade över ett fallet träd och in mellan soldaterna. Svingandes sitt svärd bröt han sig igenom och for efter Izana. Jag kommer.
Furstens framfart var imponerande men hade varit omöjlig om det inte vore för kaoset som skapats av träd som föll omkring dem i skogen. Han kom förbi styrkorna, kunde äntligen se det vita håret när världen stannade upp. Ett högt skri ekade genom luften och Bastian hann knappt reagera när han slängdes mot marken, tumlade runt. Driven av den vrede som fyllt honom reste han genast på sig, såg hur hans häst låg på marken i plågor med ett spjut som stack ut från bålen. Han visste inte vad han skulle göra, chockad och stum av smärtan i bröstet över hans kärlek till den fyrbenta vännen. Det fanns ingen tid att agera dock. Två män grep tag om honom i vad som endast kunde beskrivas som en tackling. Bastian vrålade högt likt ett vilt odjur, slet loss sin ena arm men fler män kom för att hålla fast den best han blivit i stundens hetta. De slet av hans hjälm och slog honom i ansiktet. En gång. Två gånger. Bastian fortsatte att kämpa men männen kunde nu släpa bort honom och stannade några meter ifrån Damian och Izana. De tvingade ner honom på knä och slog honom igen eftersom han kämpade med varenda en av sina vältränade muskler. Blod skvätte ur hans mun men han såg genast tillbaka mot den man som hade Izana.
”Du kommer att dö för det här” mullrade Bastian.
-
Bern kunde inte se något från där han stod vilket gjorde allt så mycket värre och mer nervöst. Det som kunde ses var hur hingsten knappt ville stå still, ivrig på att få röra på sig men det var inte det som fick Bern att stelna till i skräck. Bastians hela aura verkade skifta snabbt vilket bara kunde tyda på en sak, Izana hade misslyckats. Den rena och skära skräcken som spred sig likt en löpeld genom varje lite nerv i kroppen, gjorde det så svårt att andas, så svårt att riktigt hålla sina tankar i schack då det ända han kunde föreställa sig är Izanas blodiga kropp liggandes i skogen. De skulle aldrig ha gått med på detta, skulle aldrig ha skickat tillbaka henne till lägret i något som ändå inte verkade resultera i mycket. Hjärtats puls ökade för varje steg Bastians hingst tog sig tillbaka, bad till gudarna att allt bara var ett skådespel och att Izana var den som stått bland träden, levandes och med det där retsamma leendet på sina läppar.
När han kom förbi och nämnde att Izana levde var det som om himlen öppnade sig och änglar log ned mot honom men ändå var han inte alls så lugn, sättet Bastian betedde sig tydde på att något inte stod rätt till, som om han sett saker inte ens Bern ville höra eller veta. Något hade verkligen gått snett, helvete också men även om oron var riktad mot Izana började något krypa in när han såg på Bastian. Den mannen var formidabel på alla sätt som gick att beskriva men han verkade ha tappat något, tappat vad som verkligen stod på spel. Dock vågade han inget än säga utan bara väntade på sina ordrar som den vältränade soldat han var. Mycket fanns som han både ville göra och säga men nu var det absolut inte rätt tid att agera utefter sina känslor, för mycket kunde förloras om han inte höll sitt huvud kallt.
Det var imponerande vad dessa två barn kunde åstadkomma, nästan läskigt att två små personer kunde besitta sådana krafter men i detta fall var de mer än tacksamma över att kunna utjämna spelplanen något. Detta skulle få deras soldater i panik och ha svårt att agera, inte kunna agera lika samlade eller ens kunna använda sina fällor på ett ordentligt sätt. Bern var beredd på att rida framåt, ivrig på att ta sig fram till skogen och stoppa sitt svärd i alla de soldater som vågade stå i hans väg. Hästen under honom stampade lika otåligt men det var Bastians ord som fick Bern att reagera kraftigt. “För i helvetet Bastian!!!” Vrålade han efter mannen som gav sig iväg fortare än en pil, lät inte ens Bern få en chans att reagera mer än dessa ord. Det tog emot allt vad han hade för att hålla sig kvar, inte låta sin häst rida efter i ett försök att stanna Bastian. Det var inte rätt att göra detta, han behövde följa order och se till så att varken Bastian eller Izanas liv skulle släckas denna natt.
“Ta sikte!!!” Han drog sitt svärd och höjde det mot skyn där stjärnorna var de som bevittnade allt som skedde. Han kunde höra pilbågar spänna bakom sig men väntade tills Bastian var tillräckligt nära innan han sänkte svärdet mot skogen. “SKJUT!” Vrålade han ut och såg hur ett hav av pilar for iväg uppåt för att sedan vika av nedåt mot skogen. Dessa pilar skulle hinna landa innan Bastian helt nått fram till skogen, ge honom lite mer distraktion i det hela. “TA SIKTE!” Vrålade han igen och gav sedan åter signalen så fler pilar skulle skjutas iväg innan han såg om mot armén som var beredd bakom. “Hästar!!!” Han tog tag om tyglarna hårdare vilket fick hästen att smått stegra till på stället innan den med full kraft sköt iväg och ett hav av ryttare följde efter mot skogen i ett högt vrål. Bastian hade nu försvunnit mellan träden och det var omöjligt att veta vad denna vansinniga man ställt till med.
Izana försökte så gott som det gick att streta emot men syrebristen, utmattningen och brist på blod gjorde kroppen så förbannat tung och svårmanövrerad. Damian hade ett stadigt grepp om henne där han släpade henne bakåt med ett nöjt leende på sina läppar, visste mycket väl att han eggat Bastian till agerande. Det hade synts så väl på hans ögon, något som fått Damian att rysa av välbehag då vinsten nu låg i deras händer. De hade hunnit en bit bak innan något började röra sig mellan träden, som om det nästan vibrerade mellan stammarna av en kraft som tvingade fram en oanad reaktion. “Håll era positioner!” Röt Damian ut innan han mer eller mindre slängde in Izanas kropp mot ett träd så smällen slog ut den sista luft hon hade ur lungorna. Det som kom härnäst var en hög smäll, en smäll som hon aldrig hört innan när träd sprängdes inifrån och ut och lämnade efter sig ett hav av vatten och skrik från män som fallit ned från sina träd men även män som blivit penetrerade av flisor från träden. Fällorna verkade också bli meningslösa utav en konstig anledning och sakta gick det upp för henne att han faktiskt lyckats få tag på magiker. “Du kommer ångra detta Damian.” Rösten var knappt hörbar och väldigt rosslig medan även vatten spillts över hennes kropp, fick håret att slicka sig ytterligare mot hennes kropp, få de blodiga kläderna att något släppa sin ingrodda färg men det var flinet som retade Damian till att agera då han tog tag om hennes hals och tryckte upp kroppen mot trädstammen, morrandes framför hennes ansikte innan ett slag träffade hårt hennes mage. Smärtan hade inte varit så påtaglig om det inte varit för trädstammen som trycktes mot hennes öppna sår på ryggen, fick tillslut henne att skrika ut av smärta då styrkan inte längre fanns kvar att dölja den. Damian såg otroligt nöjd ut innan hans läppar pressades mot henne och krävde hennes läppar att foga sig till hans. ” Du kommer få se han dö framför dig, ångra alla dina val du någonsin gjort och inse att du inte tillhör någon annan än mig. Jag har väntat tillräckligt, haft tillräckligt med tålamod och om det så må vara att jag måste bryta ned dig totalt för att du ska inse detta, må så vara.” Han kysste henne ivrigt en sista gång innan handen runt hennes strupe klämde till hårdare, hans blick intensivt fäst på henne tills hon inte längre kunde se och sinnet sakta sjönk ner i det mörka dunklet.
Damian fick sedan låta henne ligga vid trädstammen, bad en vakt att binda fast henne medan han själv försökte få sina trupper någorlunda i kontroll. Såg till att bågskyttar än höll sig i vissa av träden medan nu soldaterna fick gömma sig bakom stammar istället för marken. Han bad magikern att börja skapa kanaler under marken för att få bort vattnet så fort som möjligt så de kunde ta tillbaka lite av den fördel som skogen gav dem men märkte sedan hur ett hav av pilar svepte in mellan bladen, tog ut en del av hans män men som tur kunde de hålla sig någorlunda skyddade bland trädens grenar. Ljud längre fram var dock det som fick hans uppmärksamhet och till hans belåtenhet fick han snart reda på att Bastian varit dumdristig att ge sig in själv efter Izana.
Bastian var modig, det behövde han erkänna men otroligt dumdristig som offrade sitt liv för en kvinna han ändå inte kunde rädda. Det överlägsna och retsamma leendet prydde läpparna när stegen tog sig fram till Bastian men sneglade smått bak mot Izana som nu började sakta vakna upp igen. Helvete vad hon kunde ta stryk, något han alltid beundrat men nu avskydde med henne. Visst han ville att hon skulle se men det var senare när allt detta var över, när han hade tiden att separera Bastians skinn från sin kropp, fortfarande vid liv. ” Den ända som kommer dö är du när jag framför Izanas ögon flår dig levande.” Morrade han fram men hann aldrig något mer då hovar inte alls långt bort kunde höras. ” För bort honom och bind fast han vid ett träd!” Ropade han ut till vakterna som hade honom innan skrik längre bort i början på skogen kunde höras när hästar tvingade sig fram bland träden. Som tur hade en del män kunnat gömma sig bland fällorna och skar sönder hästarnas ben när de for förbi, gjorde att många ryttare föll till marken medan bågskyttarna sköt ner dem eller andra hoppade fram ur sina fällor och högg till när deras kroppar slog emot marken.
Det Damian inte väntat sig var att Izana faktiskt haft en dolk dold på sig hela tiden, en dolk hon nu faktiskt kunde komma åt då vakten inte gjort ett sådant bra jobb med att knyta fast henne. Nu när hon vaknat till och sett Bastian stå framför Damian var det väl dags att faktiskt göra något och repen föll till sidan innan hon kom upp på sina ben, lät dolken vina för att träffa en av soldaterna i ögat, få honom skrikandes till marken medan dem andra tappade fokuset i tumultet. Damian behövde välja att ge sig på Bastian eller Izana och av ren instinkt gick han efter henne medan vakterna fick handskas med Bastian. Izana som var väl tränad med att slåss utan svärd såg inte alls orolig ut när Damian höll i sitt, dock lyckades hon bara akta sig några gånger, ge honom en höger i sidan innan hans näve träffade hennes ansikte och fick henne att tappa balansen. Hon svor högt till över sin egen svaghet, över kroppen och musklerna som inte ville lyssna eller samarbeta. En vanlig soldat kanske hon hade kunnat vinna mot men Damian visste alla hennes knep, hade tränat med henne för många gånger för att ens bli förvånad längre.
“Bastian din jävel!” Till Izanas förvåning var det inte Damians röst hon hörde utan en annan välbekant och mullrig röst. Berns häst verkade ha klarat sig igenom allt och kom emot dem med full vart, högg ner någon stackars soldat på vägen medan deras armé verkade tränga sig närmare, var på tok för stor för att de skulle kunna ens ha en chans. Han hoppade av i farten och högg ned en av vakterna med ett kraftigt slag i ett försök att ge Bastian någon slags hjälp men det var lite för många soldater omkring här än.
You must be logged in to reply to this topic.