Post has published by Kalli

Tagged: 

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 116 total)
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Vilken dröm, glänsa på en begravning!” Roat svarade hon på kommentaren och skakade lätt på huvudet medans hon satt sig ner med benen i kors mitt emot Toku och tittade på hennes arbete med tyget, hennes händer vilande i sin famn. “Ja absolut borde vi använda emblemet. Ska vi skapa skandal i det kejserliga palatset kan vi likaväl göra det med stil, eller hur?” Hon beundrade arbetet Toku hade för sig, glad att hon hade en så duktig person som Toku i sitt liv. Vad hade Okaji gjort utan henne? En fråga hon ställde sig själv ofta. Hon följde sedan Tokus blick mot dörren och skakade på huvudet.

    “Det finns fortfarande tid att ångra sig, min käraste falk.” Sade hon lugnt och tog tillbaka blicken från dörren och riktade sin uppmärksamhet mot Toku igen. Känns det fel kan jag hålla låg profil och låta dig ha din stund med din far. Jag behöver inte ens vara din dam, jag kan ta min mask och bara vara din personliga livvakt, såvitt de vet.” Hon skulle aldrig låta Toku gå själv, det var på tok för farligt, men hon kunde undvika uppmärksamheten så gott det gick, om Toku faktiskt önskade sig en tyst begravning.

    “Det kommer fler tillfällen är vi kan visa upp oss. Vi behöver inte ens en inbjudan, vi kan bara stöta oss in på någon slumpmässig tillställning.” Hon log och redan snurrade tankarna kring olika tillvägagång.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Det är inte begravningens spektakel jag ångrar mest.” påpekade hon med en fnysning och gjorde en gest mot dörren för att sätta nålen i tyget och sedan resa sig upp och lägga ner den i en av kistorna. Varsamt och vikt, förstås. För att sedan stänga den igen, det kändes onödigt att sy kejsarens emblem på ett tyg när de skulle få gäster. Lite onödigt spännande.

    Hon skakade nätt på huvudet åt det hela, med ett snett leende, samtidigt som hon rörde sig mot spegeln igen för att vara onödigt noga med sina hårstrån. Hittade smuts som ingen annan hittade där och med en suck sträckte hon sig mot rougen. Något som hon inte använt på år och dar, innan hon satte den på sina kinder så de skulle vara röda och söta från början.

    “Ni vet att begravningen skulle vara det bästa spektaklet att avslöjas på.” påpekade hon med ett svagt leende för att göra en gest framför sig, som om hon bad Okaji släppa det nu och sedan vred hon sig framför spegeln med ett nervöst leende. Var det inte lite för fint?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Catea Sedana hade knappt lärt känna den unga mannen som skulle föreställa rikets kejsare. Ynglingen, som på så många sätt kändes så mycket yngre än henne även om de var så gott som samma ålder. Hon skulle vara hans mästare, hans rådgivare, hans tränare, av någon märklig orsak som hon ännu inte kunde begripa. Men även om hon var skolad att inte ifrågasätta Zeredairådet hade hon svårt att förstå detta. Hon hade inte direkt blivit tillfrågad att följa med heller, men Lee hade skvallrat – något skamset på grund av sin lojalitet till kejsaren – men ynglingen hade så klart kejsarens bästa i åtanke. Det var hennes plikt att vara vid kejsarens sida nu, vare sig hon ville det eller inte, och nu skulle kejsaren tydligen ut på något dumdristigt möte. Hon steg in i rummet där Lee och kejsaren samtalade, oinbjuden, men officiell i sitt sakliga sätt att vara.
    ‘Lee har rätt, ers höghet.’ sa hon diplomatiskt.
    ‘Det finns många som vill ta ert liv, att missleda er till falsk trygghet vore ingen ovanlig taktik.’ hon ställde sig en bit ifrån, händerna knäppta på sin rygg.
    ‘Är ni verkligen säker på att ni vill göra detta, ers höghet?’

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Okaji klev upp till Toku och ställde sig bakom henne medans hon piffade till sig framför spegeln. Hon placerade händerna på Tokus axlar och lät sig själv stå nästan kind i kind med Toku när hon hängde huvudet över axeln på henne från bakom och tittade på henne genom spegeln, ett brett leende erbjudet tjänarinnan.

    “Du passar verkligen in i det här livet, Toku.” Sade hon enkelt. “Du bär allt det här med sådan skönhet.” Hon vilade en hand på Tokus andra axel. “Du kommer charmera byxorna av den stackarn. Tryck inte för hårt på att ta reda på vem han är, vi kommer säkerligen få gott om ledtrådar bara från att ha honom snubbla över samtalsämnen med dig. Vi vet redan att han antingen är otroligt mäktig, eller helt obetydlig, från hur hemlighetsfull han är. Jag räknad dessutom med att hans säkerhetseskort kommer avslöja gott om information för oss bara genom att finnas. Om han tar med sig någon för mig att umgås med, ännu bättre!”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hjärtat slog några extra slag, så som det alltid gjorde när Okaji var så nära henne. Förstås försökte Toku att ignorera detta, så gott det gick men det vara inte svårt att missa den rödare färgen hennes kinder fick. Hon slog lite retsamt och lätt till hennes hand. För att luta sitt huvud mot henne med ett svagt leende, slöt sina ögon medan hon njöt av tystnaden innan stormen.

    “Ni talar alltid så mycket strunt Okaji, ett sådant liv utan er, skulle vara allt för tråkigt. Ni har trots allt gett mitt liv allt för mycket spänning för att jag skulle vara nöjd med ett tråkigt adelsliv.” sa Toku med ett svagt leende och himlade lätt åt hennes ord.

    “Helst hade jag velat att hans byxor behålls på. Men ni har rätt, som vanligt. Det blir intressant. Men det är irriterande hur gnagande känslan är att vi har sett honom förr.” påpekade Toku med rynkade ögonbryn. För något inom henne hade på känn att det inte var en god sak.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Okaji log och klappade henne försiktigt på axeln innan hon klev isär från Toku och mer mot rummets mitt. “De borde vara här snart, det vore otrevligt att låta oss vänta mycket längre.” Hon flinade lite lätt för sig själv medans hon klev över till serveringsytan och satte sig ner. Såklart var det inte dags för te innan gästerna kom, men Okaji kunde fortfarande sätta sig ner och ta det lite lugnt innan.

    “Han är charmerande irriterande, jag förstår varför du gillar honom.” Hon log retsamt åt Toku och vilade händerna slutna i famnen sin. “Jag hoppas bara att vi står inför någonting mer intressant än ert prat om att bitas. Förhoppningsvis har han förberett lite samtalsämnen som den gentleman han förväntas vara.” Hon hade en hånfull ton, då hon alltid avskytt hur passiv en kvinnas roll förväntades vara i sådana här uppvaktningar egentligen. Nu var det är såklart inte en titt på möjlig maka till Hide, men den sociala hierarkin gjorde sig ofta påmind. Hon hade själv lärt sig det när hon växte upp. Låt mannen styra konversationen. Hide verkade bättre, men statistiken kring adelsmän talade mot honom.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Då Zeredaikrigaren klev in i rummet slocknade Hides leende något. Han hade inte frågat eller ens nämnt sitt möte för den unga mästaren. Att hon var där kunde bara innebära att Lee skvallrat bakom kejsarens rygg. Irriterat skickade Hide en mörk blick mot sin bästa vän – skvallerbytta. Även om inga ord yttrades så blev Lee något blekare där han satt på andra sidan rummet. Inte för att Hide skulle straffa honom på något sätt, men bitterheten gjorde ändå Sinlaikrigaren något nervös.

    “Zeredai Sedana, med all respekt, jag är medveten om riskerna och tar dina varningar på allvar-” Lee fnös högt men kejsaren låtsades inte om honom, “men mitt beslut är redan taget och mötet kommer att äga rum.”
    Lee gav ifrån sig ytterligare ljud av missnöje innan han svarade Hide.
    “Hide, jag har bett Zeredai Sedana att följa med oss.”
    Mycket irriterat vände Hide på huvudet mot sin vän, det kejserliga han plockat fram då han talade till Catea tycktes försvinna så snart hon inte var i hans synfält.
    “Vad sa du?”
    “Skulle det vara ett bakhåll och vi blir överfallna så räcker inte du och jag till. Jag må vara Sinlaikrigare och du har visserligen träning men om vi ska ha någon chans att komma därifrån levande så är hon vårt bästa kort.”
    Hide suckade tungt.
    “Det kommer inte att se lite misstänksamt ut om jag dyker upp med mer än en person. Särskilt då denna är en zeredai.”
    “Det spelar ingen roll, hellre det än att vi dör.”
    Kejsaren visste egentligen att vännen hade rätt, som vanligt. Lee var alltid den av dem med förnuft och inte en gång tidigare hade han räddat Hides skinn efter att den unge kejsaren sprungit och gjort något onödigt dumdristigt bara för att han kunde. Antagligen var det med denna vetskapen som Hide inte protesterade något mer åt det hela. Han ville egentligen inte ha med sig Catea till mötet med Kaya och damen. Han hade ännu inte lärt känna sin nya mästare och ännu inte helt beslutat sig för om hon vunnit hans fulla tillit. Men, nu hade han kanske inget val. Om inte för sin egen skull så kanske bara för att Lees oroliga nerver skulle lugna sig lite.

    “Okej.” Hide suckade lätt, “men för er båda två. På det här mötet är jag inte kejsare.”
    Han riktade sig nu mot både Lee och Catea då han talade.
    “Du är inte Sinlaikrigare och zeredai Sedana, ni är inte zeredai. Ingen av er tilltalar mig på något annat sätt än Hide, ni kallar inte varandra för något annat än era förnamn och i och med detta kommer jag inte att kalla er för något annat än Lee och Catea. De vi besöker vet inget om våran härkomst eller bakgrund och så vill jag att det förblir. Är det uppfattat?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Zeredaikrigaren lät inte några miner visas, utan höll ett neutralt anlete, även om hon kände sig frustrerad inombords. Visst, hon hade tränats för denna typ av uppdrag. Att eskortera viktiga personer hade varit en del av fredsbevararnas viktigaste uppdrag, men det fanns ju en skillnad på nödvändigheter och dumdristighet. Hon låtsades inte om konflikten mellan de två unga männen, utan förhöll sig ståendes med händerna knäppta bakom sin rygg.
    ‘Med respekt, ers höghet, hur många vet vad jag är i dagens Masei?’ undrade hon. Hennes kläder var anspråkslösa, ja traditionella till hennes order, men de levde så gott som eremiter. Trots allt kunde hennes kläder betyda vad som helst, för den som inte visste bättre.
    ‘Givetvis inte, ers höghet.’ höll hon med kejsarens påstående och begäran med en lätt nickning.
    ‘Något annat vore inte att rekommendera.’ trots allt ville de inte dra till sig uppmärksamhet i en grupp på tre som steg in i något okänt.
    ‘Och likväl är jag ingen Zeredai, utan bara rådgivare, precis som ni föreslår, ers höghet.’ tillade hon, nyansen till ett svagt leende kanske synligt där.
    ‘Så, om vi ska in i det okända, varför låta det vänta?’ hon gjorde en gest mot dörren, som för att låta kejsaren leda vägen, även om det var hon som troligen hade skarpast sinne av de tre. Då de började gå gav Catea Lee en hastig blick.
    ‘Så vad vet vi egentligen om detta möte, Lee?’

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Innan Hide gick emot dörren för att lämna rummet vände han sig om och plockade upp en liten ask som låg på ett bord i närheten. Han stoppade asken i fickan på sin klädnad och vände sig sedan mot zeredaikrigaren igen som tycktes vänta på att han skulle ta täten.
    “Kom igen, Lee, hon har helt rätt, de väntar säkert redan på oss.”
    Med en tung suck och uppenbarligen mycket motvilligt slöt Lee upp bredvid Catea bakom kejsaren då de lämnade rummet. När den andra krigare gav honom en blick och frågade om mötet bara skakade han på huvudet.
    “Jag vet ungefär lika mycket som du.” sade han, “och jag tror inte att Hide är så mycket visare än oss båda heller.”

    Att ta sig förbi vaktstyrkan och komma ut från palatset var förvånansvärt lätt. Hide, som gjort det fler gånger än han kunde räkna kände till vilka områden som var lättast att smita ut oupptäckt på. Lee och framförallt Catea som båda var tränade krigare hade inga problem att haka på den unge kejsarens smygande. De tre kom ut från palatset utan några större problem och kunde alla förflytta sig väldigt diskret även utanför de kejserliga murarna. Allihopa var enkelt klädda, Catea var visserligen i sin orders traditionella utstyrsel men precis som hon själv sagt, inte många, om ens någon, kunde i dagens Nirai peka ut en zeredai enbart baserat på deras kläder. Lee och Hide var klädda ganska lika. Hide bar åter helt svarta kläder men inte riktigt lika civila. De svarta byxorna och skjortan var sydda av rent satin denna gången och utanpå bar han en lång svart rock av siden. Fortfarande var det inget egentligen märkvärdigt eller alls kejserligt med hans stil, men hade han gått på marknaden klädd på samma sätt skulle många lyft på ögonbrynen. Dock skulle de inte till marknaden denna gången. Damen bodde i ett av de finare områdena av Masei, där sällskapet skulle kunna passera igenom utan att någon tittade en extra gång på grund av deras kläder.

    Väl framme vid värdshuset var de väntade och genast ledda till rummet där mötet skulle äga rum. Utan för rummet tog Hide ett andetag, sträckte på sig och lyfte handen för att knacka på. Lee och Catea stod halvt bakom och halvt vid hans sida, sinlaikrigaren hade sina båda nävar hårt knutna vid sidan av nervositet men gjorde allt han kunde för att lugna sig. Djupa andetag precis som Hide och den lite desperata tryggheten att även zeredaikrigaren var med hjälpte hans nerver lite grann, men då kejsaren knackade på dörren framför sällskapet var bästa vännens sinne fortfarande fyllt av oro.

    • This reply was modified 1 år, 8 månader sedan by Kalli.
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Okaji hade inte suttit stilla länge, utan hade snart varit uppe och gått igen medans de väntade. Hon kunde ofta vara tålmodig, men i det här rummet fanns det knappt någonting att göra, om hon inte drog fram en massa saker ur kistan som hon inte gärna ville skynda att packa ner igen när det knackade på dörren. Vilket det gjorde nu. Okaji stod närmare dörren än Toku, så det blev en baklänges situation där Okaji öppnade dörren medans tjänarinnan var upptagen. Okaji tänkte inte mer på det än att hon hade mindre för sig än Toku och därför mer tid att öppna, men det måste ha slängt om första intrycket för de två som Hide hade med sig.

    Där och då, när Okaji stod i dörröppningen och såg på alla tre gäster så insåg hon att hon var närmare klädd som en tjänare (eller livvakt) än Toku som var finklädd, uppiffad och sminkad, och att hon öppnade dörren bara ytterligare förstärkte det inbillade första intrycket i hennes huvud att Toku var adelskvinnan och Okaji var tjänarinnan. Innan hon ens hade hunnit hälsa på Hide med flera så började hon spontant skratta åt situationen, egentligen åt sin egen humor, då hon personligen ansåg att situationen var väldigt roande, ett skämt de andra sannolikt inte skulle registrera.

    “Förlåt,” Sa hon sedan och avbröt sitt skrattande, torkade bort en tår från under ögat och öppnade dörren ytterligare så att det fanns gott om plats för Hide att kliva in genom, samtidigt som hon också höll dörren öppen för de andra två gästerna. “Kaya, din kompis är här.” Sa hon glatt och kämpade fortfarande med att släppa taget om det dominerande leendet. Hon gned sig lite lätt om magen och stod artigt vid dörren och väntade på att alla skulle kliva in. Just nu kanske hon till och med lutade sig mot sitt eget skämt genom att stanna vid dörren, redo att stänga den efter deras gäster klivit in. För sig själv hade Okaji väldigt kul åt situationen.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Dörren öppnades först bara lite grann, tillräckligt för att Hide skulle kunna mötas av Kayas dam som skrattade hjärtligt utan förklaring. Hennes första ord till sina gäster var “förlåt” och då hon öppnade dörren helt för dem att stiga in kunde de alla tre se både henne och Kaya. Hide gav damen ett brett leende samtidigt som han klev in.
    “Hahah, du var då munter redan, hade jag vetat att du blev så glad av att se mig så skulle jag kommit tidigare.” glimten i Hides öga var tillbaka även om han visste att damens skratt antagligen inte var för hans skull. Efter leendet mot kvinnan i dörren vände sig Hide mot Kaya som stod lite längre bort – och tappade helt alla tankar han tidigare haft. Tjänsteflickan hade klätt upp sig på ett helt annat sätt än hon gjort då de träffats på marknaden. Nu såg hon många gånger mer adlig ut än sin egen dam (vilket kanske inte var så svårt dock då damen klädde sig som en tjänare). Men det var inte bara för att hon var uppklädd som Hide kom av sig. Hennes kinder var rosigare än tidigare och hennes hår uppsatt så att ansiktet syntes bättre än tidigare. Kaya var fruktansvärt söt, det visste visserligen kejsaren redan om, men på något vis hade han inte varit helt beredd på det en gång till.

    Lee harklade sig bakom honom och snabbt kom Hide tillbaka till nuet efter att fem sekunder glott på den vackra tjänsteflickan han kommit för att besöka. Skärp dig Hide! Ett leende återupptog snart sin plats i kejsarens ansikte och han nickade som en hälsning mot Kaya.
    “fröken Kaya.” sade han innan han flyttade sig längre in i rummet så att resten av han sällskap också kunde komma in. Då Lee och Catea tagit plats i rummet och dörren stängts bakom dem hade Hide återfått sin självförtroende mer. Han höjde sin hand och gestikulerade artigt under sin presentation av alla närvarande.
    “Mina vänner, det här är fröken Kaya och hennes dam, som jag ännu inte fått namnet på.” ett lätt skratt innan han fortsatte, “fröken Kaya och Kayas dam, det här är Catea och Lee. Mina goda vänner.”
    Det sista var kanske en sanning med modifikation vad gällde Catea – de två kände knappt varandra. Hide vände sig mot damen då han fortsatte.
    “Jag kom på att jag inte kan dina preferenser,” sade han med ett fräckt leende, “så jag tog med en av varje så får du välja vilken du gillar bäst.”
    “Huh-!?” kom lite halvkvävt från Lee vid det sista Hide sagt och kejsaren fick hålla sig ganska hårt för att inte skratta.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Orden fick Toku att le, och att gömma sina rosenröda läppar under sin hand för att skratta – precis som etiketten sa. Hon skakade nätt på huvudet, men försiktigt nog så att hennes hår inte förstördes. Sedan reste hon sig upp ifrån vart hon satt, för att lägga sin hand på sin ena axel och böja sitt huvud i respekt mot de andra två som en enkel hälsning.

    “Angenämt, jag förstår att Hide tvingat er hit – men förhoppningsvis kan ni ha det trevligt ändå” sa hon med en glad ton i sin röst. Försökte att tränga bort det som Okaji hade sagt innan. Gilla honom?!  Som om det ens var något hon gjort. Detta var för hennes skull. Ingen annans. Inte ens hennes egna.

    “Min dams namn är Akira, se så, var inte så oförstämd min dam…” påpekade Toku med ett roat leende för att röra sig mot kannan för att  hälla upp och le lite ursäktande.

    “Min dam och jag trodde vi skulle vara fyra, men vi ska säkert kunna ta fem….” hummade hon och rörde sig mot deras kista för att ta en av deras egna koppar  – inte lika fin förstås. Men hon skulle envisas om att ha den.

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Okaji väntade artigt på att alla skulle vara i rummet och stängde sedan dörren. Av någon märklig anledning var det ganska kul att öppna dörren åt gäster till Toku, men det var en tanke hon inte skulle ägna för mycket tid på just nu. Istället flinade hon åt Toku som bad henne att inte vara oartig och passerade gruppen för att sätta sig ner med benen i kors vid teet.

    “Oroa dig inte, Lee, du blev bara erbjuden till mig, inte bortlovad. Dessutom har jag ingen preferens så det kunde lika väl ha fallit i hennes riktning, men jag är inte på jakt alls.” Hon log åt honom och åt Catea. När hennes blick vände sig mot Catea så fastnade den för ett ögonblick på utstyrseln och det kliade lite i bakhuvudet på henne från inte bara designen, utan även hur kvinnan bar sig själv, hennes rörelser och utstrålning. Men så snart Okaji kom på sig själv med att stirra skakade hon lättsamt på huvudet och log för sig själv medans hon tacksamt nickade åt Toku som tack för teet.

    “Men vi tre kanske kan sätta oss vid koidammen lite senare och låta de där två umgås.” Hon log lite retsamt för sig själv utan att titta på Toku, samtidigt som hon tog sig en lätt klunk av teet.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Lee såg inte så övertygad ut av damens, Akrias, ord. Nervöst hade hans ena hand knutits vid hans sida igen medan det kejserliga sällskapet tog plats runt teet som skulle serveras. Hide, som den goda vän han var, kunde självklart inte låta chansen att fortsätta retas med sin stackars vän slippa undan utan fortsatte vänd mot Akria.
    “Men dåså, har du inga preferenser kan du ta båda som en gåva och tack för inbjudan.” denna gången kunde Hide inte hålla sig för skratt då han såg Lees ansikte.
    “Med all respekt dam Akira,” nervositeten lös igenom sinlaikrigarens röst, “Hide skojar. Han har en fallenhet för opassande skämt.”
    Skrattet låg kvar lätt i Hides strupe då han fortsatte att göra bästa vännen obekväm.
    “Det har Lee också, i mer bekanta sällskap.” vidare fortsatte han dock inte på ämnet utan vände sig mot Kaya istället. Återigen slogs han av hennes vackra ansikte och gulliga kinder, men lät det inte lamslå honom en gång till utan fortsatte med stabilitet.
    “På tal om gåvor.” sade han och plockade upp asken han burit i fickan på sin klädnad, “inte kan jag dina preferenser heller, men jag hoppas ändå att det här kan vara av uppskattning.”

    Kejsaren räckte över asken till tjänsteflickan med ett mjukt leende. Inuti låg ett halsband av guld och jadesten. Själva smycket föreställde en fågel som flög uppåt med den gröna stenen som bakgrund. Det var inget överflådigt halsband, men att guldet och stenen var äkta tydde kanske ändå på att Hide hade lite mäktigare bakgrund än han tidigare visat. Nog för att det var riskfullt att ge bort en sådan gåva, men det var en risk värd att ta ansåg kejsaren, om Kaya uppskattade det.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Catea vandrade som en tyst skugga efter Hide, till synes helt avslappnad i sina rörelser – trots situationen. Det betydde inte att situationen inte oroade henne, men snarare att hon hade kontroll över sin kropp och sitt sinne. Så länge hon höll sig lugn kunde hon hålla sina sinnen skarpa. Lee bekräftade vad hon redan gissade, att detta var en risktagning på grund av kejsarens stora ego och brister i hans bedömningsförmåga, men det kunde inte hjälpas just nu. Alla intryck som de möttes av tog hon in, och till sist var de framme där hon skulle göra vad hon kunde för att hålla saker fredliga.

    Väl inne såg hon sig omkring och tog in allt hon såg, både med ögon och sinne, stäckte ut sitt medvetande för att känna om det fanns något hon behövde oroa sig över. Just då i den situationen kändes allt förvånansvärt lugnt. Med en neutral och tämligen respektfylld nickning hälsade hon på kvinnan, som såg ut som en tjänare, men hon kände på sig med säkerhet att personen inte vad vad hon såg ut att vara – lite som Hide själv.

    Vad var detta egentligen? Två kvinnor som han besökte? Det började kännas märkligare och mer oseriöst för varje ögonblick. Smidigt och diskret ställde hon sig något åt sidan, för att vara ett vakande öga. Fröken Kaya? Hon rynkade på ögonbrynen något, och kunde känna på den unge kejsarens atmosfär att han var tagen av den unga flickan. Var de här för… ett kärleksmöte? Hon rynkade på ögonbrynen något då hon försökte ta in det. Det ordväxlades hit och dit, och medan Catea var duktig på strid och allt vad det innebar var hon nog fruktansvärt naiv då det kom till en situation som denna – i templets exil var det lite tanke och fokus på människors beteenden då det kom till sådana här situationer, och Okajis pik i hennes riktning fick kanske en liten rodnad att ta sig fram på hennes kinder.

    ‘Det… låter angenämt.’ sa hon så neutralt hon kunde över Okajis förslag, medan hon höll sina sinnen på spänn, trots allt var hon där för att hålla kejsaren säker, om det skulle behövas, och dessa två behövde inte vara de som de sa sig vara eller de som kejsaren trodde de var. Ändå kunde hon inte hålla sig från att rulla med ögonen lite då Hide tog fram en dyr gåva. Typiskt män, typiskt unga kejserliga män. Som om dyra gåvor var vägen till vänskap – nå hon kanske var lite jävig som hade skolats hela livet till att inte äga mer än behövligt.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet pip lämnade Tokus läppar när Hide räckte fram den vackra gåvan. Hon hade förstås förväntat sig något, trots allt hade män alltid med sig något. Men i hennes tankar hade hon hoppats på något mer… praktiskt. En nål, mer tyg, tråd… Ja något mer användbart. Detta var på tok för fint för henne. Mer passande Toku. Rodnaden blev lite större på hennes kinder och hon kom på sig själv att hon stod tyst där ett tag och lade en hand på sin bröstkorg.

    “Min herre verkar ha smak, men inte ska en sån simpel tjänarinna som jag ha ett sådant smycke. Det finns ju risker med sådant, att bli anklagad som tjuv till exempel.” påpekade hon med ett roat leende och en lätt blnkning med ena ögat. Även om det förstås fanns någon sanning där.

    Hon granskade smycket i smyg. Det var fint. Lite för fint för Hides simpla bakgrund och hon hummade lite lätt innan hon sträckte sig efter smycket och strök sin mjuka tumme över dess skal. Stenen kändes äkta. Kunde det verkligen vara jade? Hon fortsatte sin tumme över smycket tills hon nådde Hides och rodnade ännu mer för att rycka tillbaka den. Efter en liten mildare smekning till förstås, men det hela såg ut som ett misstag.

    Generat placerade hon en hand över sin mun, så att hon kunde känna metallens doft på sina fingrar. Guld. Utan tvekan. Hon höll kvar handen en stund, som för att spela ett spel.

    “Och berätta nu min herre, vad för tygföretag driver ni, om ni kan få tag i sådana fina saker?”

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Då Kayas tumme strök över den unge kejsarens fingrar sköljde en varm våg av fjärilar genom hela hans kropp. Även om rörelsen antagligen var av misstag kom Hide för hundrade gången av sig i vad han gjorde. Leendet på hans läppar blev mjukare och den vanliga glimten i hans ögonen ersattes av genuinitet för en kort stund. Lite senare skulle han känna sig störtlöjlig över alla tankar på hur mjuk Kayas hand kändes och hur söt rodnaden på hennes kinder var, men för tillfället var han alldeles uppfylld av tjänsteflickans skönhet.

    Men, tack Skaparen, så kunde han ändå hålla ihop det. Han skakade lätt på huvudet åt det Kaya sagt och leendet blev lite snett igen.
    “Åh, så simpel håller jag nog inte med om att hon är.” sade han och lade ner asken framför tjänsteflickan innan han lutade sig tillbaka, “Om du inte tycker om den, eller inte har användning för det kan du förstås göra dig av med det. Som sagt så kan jag inte dina preferenser och tar inte illa upp!”

    När hon kommenterade det han sagt om sin ockupation skrockade han lätt. Visst hade han räknat med att hon kanske skulle fråga, trots allt hade han redan vid första mötet lärt sig att Kaya var både skarp och orädd att ifrågasätta honom. Det var trots allt något han uppskattade väldigt mycket hos henne även om det kanske försatte honom i en lite jobbig situation. Han anade minsann att hon misstänkte att han inte var helt ärlig om vem han var – dock kunde hon nog knappast ha räknat ut att han var kejsare, det var ännu ett långt kasst från vad han hittills visat.

    “Inte bara tyger, som sagt.” sade han med ett leende, “men vi är väldigt framgångsrika på de flesta områden, så jag såg ingen anledning att snåla vid valet av gåva.”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Okaji log roat åt Lee som verkade väldigt obekväm med situationen. Hon hade älskat att fortsätta reta honom, men hon skulle inte vinna någonting på att få honom att tycka mindre om henne, så lite fick hon behärska sig. “Oroa dig inte, Lee,” Hon höjde handen och böjde huvudet lugnande åt honom. “Jag känner att jag har ganska bra koll på honom redan. Jag förstod såklart att du faktiskt aldrig var på menyn. Ingen av er.” Hon log åt de båda vakterna och höll blicken på Lee lite längre. Det var tydligt att han var närmast Hide av de två som kom som skydd. “Hur känner ni varandra? Ni är inte lik någon säkerhetsvakt jag är van att se. Ingen av er faktiskt.” Frågade hon artigt och plockade upp teet igen. Hon vände blicken mot Catea och gjorde en gest för att indikera henne välkommen till teet.

    “Kom och sätt dig, Catea. Du kan tömma mig på vapen innan om det får dig att känna dig lite mer avslappnad. Jag har en kniv i var sin känga som jag kan sätta undan, om det får dig att slappna av. Resten av vapnen är inlåsta i kistorna.” Sa hon enkelt och nickade mot de två kistorna i rummets bortre ände. Hon lät blicken stanna kvar på Catea medans hon inväntade ett svar. Den lilla reaktion hon hade orsakat tidigare fyllde henne med diskret stolthet, då det verkade som att kvinnan hade väldigt god kontroll över sina känslor.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Tydligen fungerade tricket med gåvan, till Cateas stora förvåning, då hon betraktade reaktionerna och ordväxlingen emellan kejsaren och den unga kvinnan. Kanske hon borde ha förväntat sig att kejsaren försökte spela med unga flickors känslor, men hon hade ändå inte riktigt trott att hon skulle få vittna det själv. Ändå verkade det konstigt nog genuint. Eller? Hon tvivlade på sig själv ett ögonblick. Tygföretag, hon fnös inombords över lögnen. Catea sökte efter Lees blick, och gav honom en frågande min, en liten höjning på ena ögonbrynet – inget mer – för att fråga om detta verkligen var sanning eller ett skådespel.

    Då hon blev inbjuden till tebjudningen tackade hon ja med en artig nickning, innan hon rörde sig fram och satte sig ned med sin tekopp. Ett kort ögonblick slöt hon ögonen då hon höjde teet till sina läppar, men hon kände ingen falskhet, ingen gift, eller otyg, och drack. Den unga zeredaien gav värdinnan bara en avfärdande gest.

    ‘Det behövs inte, men tack för erbjudandet.’ i artighet lösgjorde hon vapnet hon bar, ett enkelt vapen utan dyra ornament – den skarpögda kunde kanske notera en symbol på handfästet tillhörande hennes order. Hon la det ned på golvet vid sidan om sig för att visa att hon inte var där för att hota någon. Lugnt mötte hon Okajis blick med sin, åter i kontroll över sig själv och verkade helt avslappnad med personerna omkring sig.
    ‘Gott te.’ berömde hon, lugnt, utan att göra en sak av den något haltande konversationen. Hon fyllde tystnaden med att dricka ur sin kopp, och gav den unge kejsaren och flickan lite egen tid.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet roat leende fanns på hennes läppar och hon böjde på huvudet som ett tacksam gest. Nog skulle Okaji och hon inspektera smycket noggrannare sedan. Kanske det fanns ett märke… En viss smed. Många möjligheter. Nästan lite dåraktigt… sött? Hon skakade lite på huvudet åt sina tankar, för att försöka fokusera på vad som skedde.

    “Möjligheten att bli anklagad som tjuv är nog för stora för mig, min herre. Men jag ska hålla den nära hjärtat.” sa hon och gav honom ett strålande leende till för att slå sig ner på en av kuddarna och klappa på en kudde som inte var allt för långt ifrån henne. Bredvid, istället för mittemot.

    “Berätta nu, vilka områden? Ni gör en simpel kvinna som mig nyfiken, vem har jag fångat i mitt nät?” frågade hon, lite retsamt och blinkade med ena ögat åt honom.

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 116 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.