Post has published by Kalli

Tagged: 

Viewing 16 posts - 101 through 116 (of 116 total)
  • Rollspelare

Hide log mycket roat för sig själv medan han lyssnade på kvinnorna som talade. Till skillnad från de flesta andra i rummet så fann han mycket nöje i den nu ganska uppenbara leken sällskapet spelade. Att han själv dessutom var den enda kvarvarande att listas ut från den kejserliga trion byggde på hans ego ännu lite mer än vanligt. Att Akria (och Kaya, även om hon var honom lite mer på spåren) ännu inte kunnat placera hans identitet gjorde honom ganska kaxig. Att det inte var så uppenbart att han var kejsare gjorde honom väldigt stolt. Det var inget han egentligen borde vara stolt över, tvärt om kanske det borde vara en varningsflagga att hans kejserlighet var så långt borta, men för Hide var det en bra sak. Det fick honom att känna sig mer… normal. Hur banalt det än kunde låta. Det var avkopplande på något vis att få det bekräftat att han faktiskt inte var så märkvärdig, bara en ung man. Precis som vilken annan som helst.

Han skickade sitt sneda leende med glimten i ögat mot både Kaya och Akira.
    “Inget att be om ursäkt för Akria.” sade han, “jag finner det här lika roligt som du gör.”
    En suck som väldigt tydligt meddelade missnöjd men inte förvånad kom ifrån sinlaikrigaren. Hide valde att totalt ignorera sin vän.
    “jag anade att ni skulle lista ut Lee – kanske inte såhär snabbt dock. Catea å andra sidan, ganska imponerande faktiskt. Som du säger, bara mig kvar nu.”
    Han vände sig lite mer mot Kaya igen.
    “Jag kan ge er lite mer ledtrådar.”
    “Hide för i-” Lee skruvade sig åter nervöst där han satt men kejsaren lät sig inte stoppas.
    “till att börja med så är det faktiskt ingen som har sagt att jag rankar högre än vare sig Lee eller Catea, jag skulle lika gärna kunna vara en tjänare som de bara tycker väldigt mycket om.”
    “Knappast…” muttrade sinlaien bittert som nu tycktes ha gett upp sina försök att stoppa sin väns dumheter. Han smuttade på sitt te igen och verkade ha kommit överens med tanken på att det kanske var förgiftat. Hide fortsatte.
    “Men som Lee så fint säger så har kanske det alternativet redan försvunnit. Dock kommer jag varken förneka eller bekräfta om jag står över eller under någon av det andra två.” det var kanske inte riktigt en ledtråd men Hide ville inte avslöja sig själv för mycket, “för övrigt så är jag inte arvinge till varken Takanashi eller Seiwan. Jag är född och uppvuxen i Masei.”
    Han gjorde en kort paus och tog en klunk av sitt te.
    “Att du faktiskt misstänker kejsaren tar jag som en komplimang, trots det där med arslet.” han skrattade lätt, “mer än så säger jag inte.”

Han satte ner sin tekopp igen.
    “Dock tror jag att det är våran tur nu.” det sneda leendet var tillbaka på hans läppar, “ni har frågat massor, listat ut en del och fått flera ledtrådar från oss men vi har fortfarande inte så mycket att gå på vad gäller er.”
    Han vände sig främst mot Akria denna gången.
    “Jag tror det är på sin plats att vi får lite mer ledtrådar av er?” han höjde menande på ett ögonbryn, “till att börja med. Lee är Sinlai. Och en bra en om jag får säga det, skicklig i stridskonsterna och respekterad som strateg. Jag själv är inte helt borta heller men jag måste erkänna att han är bättre. Han känner till de flesta, även de oregistrerade, kompanierna i Nirai. Jag är ganska säker på att med tanke på bristen inom området så kan han säkert så gott som alla kvinnligt ägda styrkor. Men han har inte registrerat ert namn, dam Akria.”
    Kejsaren gjorde en kort paus för lite effekt. Lee sträckte något på sig då han insåg att Hide faktiskt använt sin hjärna för en gångs skull. Han själv borde noterat att han inte kände igen damens namn. Kanske försämrade nervositeten hans kunskaper för tillfället men samtidigt… han borde ändå i vart fall känna igen namnet på en kvinnan inom området.
    “Ni har fått våra riktiga namn redan från början. Tycker du inte att det är på sin plats att vi också får era? Om inte familjenamnen så i vart fall förnamnen?”
    Hide tog en klunk av sitt te igen, efter ett leende mot Kaya och hennes dam.

• Grundare

Leken gjorde Kaya både nyfiken, men mest nervös. Speciellt när de fick reda på vad Catea var, hon nickade lite bekräftande till sin dam för att bekräfta det som sades. Helt korrekt, även en som varit den enda som fått reda på vem de egentligen var. Vilket gjorde Toku något rädd. Hon rynkade lite på näsan åt Hides kommentar.

“Med respekt, min herre. Vi ger våra namn när ni gett ert riktiga.” Sa hon med ett svagt leende för att rikta blicken mot Okaji. De var i djupa vatten nu, utan många ifrån deras kompani till hjälp.

“Och min dam, vi har en lång dag imorgon”

• Rollspelare

För ett halvår begick vi landsförräderi när vi dödade en Laosin med sina söner, varav en var Sinlai och även nästan tvåhundra av deras män. Hon log åt Hide trots, eller kanske på grund av sina tankar och förde blicken kort till Toku för att ge henne en bekräftelse att hon förstod orden hon inte sa. Hon såg mellan Lee och Hide sedan innan hon roat långsamt skakade på huvudet åt hans begäran. “Roa mig med två minuter av din fulla uppmärksamhet.”

“Vi vet kanske tio saker om er tre sammanlagt, bland vilka du nyss påstodde att ditt liv som affärsman kanske inte är sant, att du lika väl kan vara en tjänare. Osannolikt, men du håller inte fast vid din påstådda roll. Jag berättade om vårt liv, innefattande detaljer som utesluter en hel del kompanier. Ännu fler med faktorn du nämnde, fler ändå om man hört talas om de kvinnorna i detalj. Bland detaljerna träffade vi även en Zeredai-krigare,” Hon log trotsigt åt Hide innan hon vände blicken till Catea. “- och jag gissar att ni inte lämnar ert hem ofta nog att ni har ett vimmel av historier från era resor.” Hon släppte ut en djup suck och drack långsamt lite mer av sitt te, innan hon fixerade blicken mot Hide igen.

“Ni har fått mångtaliga ledtrådar. Ger vi er mycket mer kan vi likväl avsluta … leken, och bara säga det rakt ut. Och hur kul är det?” Hon ryckte på axlarna. Att de visste om att namnen var falska var inte helt oväntat, men anledningen till varför var intressant. “Ni utgår däremot från att Akira inte är mitt verkliga namn och att jag inte tagit ett annat namn utåt efter att vi lämnade våra familjer, för att skydda familjerna våra. Särskilt då vi inte betalar skatt. Lite oartigt får jag nog säga.” Hon tog på sig ett mer allvarligt uttryck mot slutet, innan hon log igen, men hennes läppar betydligt mer stela, hennes leende mestadels en höjning av ena mungipan. Sakta satte hon sedan undan sitt te och reste sig upp.

“Antalet personer i vårt rike som är viktiga, eller inflytelserika nog att ha omkring sig en Sinlai- och en Zeredai-krigare när de går ut för att dricka te går nog att räkna på två öppna händer, fyra av vilka definitivt har vuxit upp i Masei. Jag utgår i den slutsatsen från att Laosinerns över bland annat Tokanashi, Seiwan, Telkar och Seion vuxit upp i sina egna städer. Det behöver inte betyda någonting, men när jag uppmuntrade dig att ta med dig beskydd får du det att se ut som en maktuppvisning att du tar med dig dessa två.” Hon höjde sedan en frågvist gestikulerade hand långsamt mot Hide för att inte verka hotfull, för rösten hennes var ännu lugn. “Nu menar du att ditt namn faktiskt är Hide, även om allt annat kan ha varit en lögn?” Hennes hållning var spänd helt klart, för nu när hon säger allting högt började hennes egna huvud jobba sig mer noggrant genom detaljerna. Hon sänkte sin hand och tog ett djupt andetag genom näsan som hon höll inne för att sedan släppa ut långsamt och slappna av kroppen. Hon var inte orolig för sin eller Tokus säkerhet, då de fått bekräftat att Catea var Zeredai och så länge de inte tog till våld, skulle högst sannolikt inte hon göra det heller. Mer sannolikt skulle hon faktiskt nog försvara dem om Lee angrep spontant.

“Jag tror det där var två minuter.” Hon förde sina händer bakom sin rygg. Hon slöt dem tillsammans, låste fingrarna i varandra och log artigt. “Tillåt mig bemöta din begäran, trots Kayas artiga försök att få oss ur den, sant som det är att vi har en lång dag framför oss imorgon. Här är några ledtrådar som i rätt kretsar inte är värdelösa.” Hon gav var person i rummet ett ögoblick av hennes uppmärksamhet innan hon vände sig till Hide igen. “Det senaste året har mitt kompani förlorat sextiosju medlemmar, inte endast krigare, fler än något annat år, tjugotre av krigarna utländska. Jag är nära nog mitt kompani att kunna namnge var och en av de avlidna och innan varje strid skriver jag tvångsmässigt ner alla som dött i tjänst till mitt kompani. Innan jag lämnade mitt hem för kanske tjugo år sedan, jag räknar inte, tränades jag av en Sinlai och jag är formellt lärd i historisk krigsföring. Kaya är min närmaste vän och jag skulle sätta eld på Masei om hon kom till skada här.” Hon log artigt med en avslutande nick, men förblev stående trots att hon var färdig.

• Rollspelare

Hide log inte längre, men hans min var inte heller så allvarlig som den hade kunnat vara. Han var tyst och höll stabilt Akiras blick hela tiden hon talade med honom, även när hon reste sig. Hennes ord gjorde honom dessvärre inte mycket visare. Han var helt enkelt inte tillräckligt påläst inom området för att detaljerna hon gav skulle vara riktiga ledtrådar för honom. Kejsaren lutade sig lite framåt där han satt i skräddarställning bredvid Kaya och mitt emot Akira. Han väntade ett tag med att svara, huvudet fortfarande snurrandes kring det den kvinnliga kompaniledaren sagt.

“Solfalkarna.”
    Hide höjde något förvånat på ett ögonbryn. Uttalandet hade inte kommit från honom. Kejsaren vände sig mot sin bästa vän men hejdade sig innan något hann komma ur munnen. Lees blick var något helt annat än tidigare. Borta var nervositeten, skakningarna och osäkerheten. För Hide räckte det med en blick för att registrera att Lee nu inte var Lee, utan Sinlai Kaehdara. Rakryggad och självsäker på ett helt annat sätt än tidigare. Förvånat och nu förbryllat rynkade han pannan. Fortfarande utan en susning om vem Akira var eller varför Lee nämnt någon typ av fågelsort  helt plötsligt.

Hide såg mellan sin bästa vän och värdinnan. Lees ögon var hårt fokuserade på Akiras ansikte på ett sätt som kejsaren sällan såg sin vän med.
    “Lee.” sade han lugnt, “jag misstänker att du listade ut det, men skulle du kunna vara snäll och göra mig lite klokare också?”
    Lee rörde sig först inte och det tog en sekund innan han svarade Hide alls. När han väl gjorde det tittade han dock inte åt kejsarens håll utan höll sin blick hårt fäst på Akira hela tiden.
    “Hon heter Okaji.” var det första som kom ur Sinlaien, “hon är ledare för det illegala hyrsvärdskompaniet Solfalkarna som ligger bakom massakern på den före detta Laosinen av Takanashi, alla hans söner – som också var Sinlaikrigare – och närmare tvåhundra av Laosinens män.”
    Hide blinkade. Det tog ett tag att faktiskt registrera det Lee sagt. Kejsaren kände till massakern, men egentligen inte så mycket mer. Han farbror hade nämnt det lite kort strax efter att det hänt, Hide i sin roll som kejsaren hade skickat sina beklagelser till de kvarlevande av den mördade Laosinens familj och senare godkänt den som efterträtt den gamla. Mer än så var han inte insatt i det hela. Hans farbror hade mer eller mindre valt ut en ny Laosin och bara sagt till Hide vem han skulle godkänna. Hide hade själv inte grävt djupare i saken, och inte heller själva mordet. Nog för att det var landsförräderi, men hade det varit något som påverkade honom eller som han behövde vara mer insatt i så hade farbrodern sett till att han var det. Fortfarande med rynkad panna vände han sig mot Lee igen för att fråga något mer men upptäckte då att sinlaien var påväg att ställa sig upp med handen på sin katana under klädnaden. Blicken den äldre av de två unga männen hade var fortfarande hård som sten.
    “Hide, Zeredai Sedana.” till och med Lees röst ändrades något då sinlaien han var faktiskt kom fram, “det är dags för oss att gå nu.”

Hide gjorde ingen ansats att ställa sig upp. Han hade ett helt annat uttryck över ansiktet än vad vännen hade. Ett leende hade åter börjat trycka upp hans mungipor och snart följde ett lätt skratt ur hans mun. Lee slängde en snabb, förbryllad min mot sin vän.
    “Hide-?”
    “Sätt dig ner igen Lee, vi ska ingenstans.”
    Lee stirrade på kejsaren.
    “Va- Hide, hon-”
    “Menar du att hon är landsförrädare?” En farlig gnista fanns i kejsarens ögon, leendet på hans läppar brett och ögonen nu fokuserade på kvinnan vars namn Lee påstod var Okaji.
    “Ja.” svarade Lee, fortfarande med en hård röst men med en förbryllad underton, “hon är bland de mest efterlysta i hela Nirai. Faktum är jag borde arrestera henne här och nu.”
    Sinlaien försökte inte längre dölja vapnet han bar. Han hade öppnat sin ytterrock och höll ett hårt, synligt tag om katanasvärdets handtag, redo att dra det när som helst. Hide däremot var helt lugn. Han suckade lätt åt det Lee sa och leendet blev dock lite mindre.
    “Det ska du inte alls göra, Lee, sätt dig.”
    “Hide- hon är en efterlyst massmördande landsförrädare det är min plikt att-
    “Sinlai Lee Kaehdara. Släppt ditt svärd. Sätt dig ner. Du arresterar ingen ikväll.”
    Lee stirrade på Hide för en sekund. Kejsarens röst var auktoritär på ett sätt han sällan lät den vara. Sinlaien stod dock kvar, frusen i samma ställning som tidigare, uppenbart kluven över vad han faktiskt borde göra.
    “Lee.” sade Hide igen, nu med en mycket mjukare ton, “sätt dig ner. Du är ganska oartig just nu.”
    Tvekande släppte Lee taget om sitt vapen och långsamt sjönk han ner på samma plats han suttit tidigare. Under tiden han gjorde detta vände han tillbaka ansiktet mot Okaji. Han behöll sitt hårda yttre och sin raka rygg, men följde Hides order trots att det starkt sade emot så gott som allt han lärt sig.

Hide vände sig med ett nytt leende mot Okaji.
    “Ursäkta tumulten.” sade han lugnt och till och med lättsamt, “nu, Okaji, är jag mer nyfiken än någonsin. Stämmer det som Lee säger? Är du en massmördande landsförrädare?”
    Hide drog till sig sin tekopp igen och drack en klunk medan han väntade på Okajis svar.

• Grundare

En djup suck lämnade Tokus läppar när Okaji började berätta så många detaljer om dem. Käkarna spända och nävarna likaså. När väl Lee uttryckte vem de var smalnade hennes ögon och det var inte svårt att se hatet i ögonen där. Hon skulle utan tvekan dö för Okaji. 

“Kröker ni ens ett hårstrå på min dam, bryter jag ert finger” sa Toku bestämt, men mer lugnt än vad man kunde tro. Även om hon inte skulle lyckats, skulle hon göra allt i sin väg för att försöka.  Sättet som han beordrade sinlaien att inte arrestera Okaji gjorde henne misstänksam. Trots allt var de ytterst få som hade den makten och för ett kort ögonblick såg hon mot Okaji menande.

“Och det skulle bara vara början. Mala ner varenda ben och göra köttgryta på er alla! För att sedan servera er till de hungriga riktiga folket i Masei.” Fortsatte Toku sedan och det fanns en eldig glimt i ögonen som vandra mellan de tre främlingarna samtidigt som hon rörde sig mot paraplyet som egentligen var ett svärd.

• Rollspelare

Åt Lees reaktion valde Okaji att stå kvar som hon gjorde, rak i rygg, hennes blick låst med Lees trots att Hide också pratade. Med händerna sammanslagna bakom ryggen hennes, fingrarna knutna hårdare än innan för att hålla sig själv tillbaka, tog hon ännu ett nytt andetag, en långsam inandning genom näsan som hon sakta släppte ut medans situationens riktning studsade mellan dem. Sättet Hide pratade på fick henne att tänka om kring vad hon hade sagt tidigare, när hon såg förändringarna i hur han förde sig. Hon hade tidigare utgått från att det var hans rang som utgjorde hans position bland de två andra, men med detta kunde det lika väl handla om hans hållning och energi.

När Lee blottade svärdet stelnade hon och höll andan. Hon höll fast vid sitt förtroende att Catea skulle ingripa om det eskalerade bortom hot och hedersposering, även om det var lite svårt för henne att helt överlämna sin säkerhet till en person som egentligen bara på ord från tredje part var bekräftad från Zeredai-ordern. Medans Lee och Hide bråkade stålsatte hon sin hållning och återgick till lugnt andande. Om hon backade eller besvarade Lees energi hade hon inte varit den hon jobbat så många, lång år på att bli. Orden från Orochi, från deras träning ekade inom henne. Kroppen vinner striden, sinnet vinner kriget. 

Hon var på väg att ge ett svar när Toku bröt in före henne, och Okaji gjorde sitt bästa för att inte bryta ut i skratt åt kommentaren. Inte för att hon inte trodde att Toku både menade det, eller att hon inte var ett hot, hon var duktig trots hennes ointresse i strid, det hade man sett under striden efter basilisken om inte några gånger tidigare. Nej skrattet kom från att hon blev mer rädd för Toku i stunden än hon var för Lee. Hon höll igen däremot, men lite glädje och rördhet blödde igenom i blicken Okajis, som även om kroppen hennes var stel, helt klart log med ögonen åt sin vän och tjänarinnas hot. Lee hade satt sig vid det här skedet, så hon såg försiktigt i Tokus riktning och tillät sig ett leende åt vännen.

“Tack käraste Kaya, men det bästa för alla just nu är om även vi följer Hides råd till Lee.” Avsiktlig med att fortsätta använda namnet. Okaji höll fast vid sitt anklagande mot Hide tidigare om att Akira och Kaya var namn de mycket väl kunnat äga innan de påbörjade ett farligt liv. Sådant var inte fallet, men de kunde inte veta säkert, och bara för att de hade Okajis namn, behövde de inte ha Tokus. “Det vore oartigt att göra köttgryta av våra gäster.” Nämnde hon lugnt, men förstod samtidigt hur Toku kände. Okaji såg henne i ögonen och nickade åt sidan om henne själv, som för att bjuda in Toku att stå med henne hellre än vara bredvid Hide just nu. Hon förde sedan sin blick tillbaka mot den återigen sittande trion och sakta satte hon sig ner själv och knöt loss sina fingrar som var vita från hur hårt hon hållit tag om sig själv. Hon rörde lite på fingrarna för att stimulera cirkulering när hon väl satt igen och vilade dem sedan på sina lår.

Okaji log, men det var ett artigt leende. Det var en allvarlig situation att de visste vem hon var och hur mycket hon än litade på en Zeredai-krigares sinne för rättvisa i situationen, så fanns det ingen garanti. Så munterheten hon hade haft tidigare var borta. Samtidigt var det lite kul för henne att de var avslöjade. Det kändes skönt på ett sätt. Det har alltid funnits stunder när hon velat ställa sig på Masais hustak och skrika ut att hon var där, bara för att se inverkan hon hade på riket som tvingat henne på flykt. Att se palatset brinna hade alltid varit en fantasi, ända sedan deras första tid på gatorna, men en hon höll så nära sitt bröst att Toku inte ens visste känslans omfattning, bara att den fanns där någonstans djupt inne, begravd med anledning av förståelsen för vad krig, våld och förstörelse skulle innebära för alla oskyldiga. Även om det bara var en fantasi, var det smärtsamt att ens inbilla sig hennes vrede ta form, bara för att de ruiner hon såg inte kunde komma till utan skada till oskyldiga. Inte ens i sin fantasi tillät hon sig en renande utlösning av spänningen hon bar på. Men hon log åt Lee, och åt de andra, även om de nuvarande tankande hade åter igen byggt upp en kraftig spänning i henne.

“Han har inte fel.” Svarade hon artigt. “Vi ödelade den kejserliga styrkan som skickades mot oss i Februari vid centrala Haratchasu-bergens fot, väster om Seiwan, och ångrar djupt att det fanns överlevare, hur knappa i antalet de än var. Det hade blivit en utmärkt spökhistoria.” Hon log trotsigt åt Lee. “Er kejsare kostade mitt kompani bra män och kvinnor, vänner, skyddslingar och älskare vars familjer fortfarande går utan kompensation för att vi inte kunnat lämna Nirai med bytet för utbyte mot belöningen.” Hon höjde handen för att gestikulera mot Toku. “Kaya och jag med några av våra män är i Masai av helt orelaterade avsikter och kommer lämna lika fredligt som vi anlänt, men medans vi är på ämnet …” Hon valde att inte se på Catea, då hon kände att detta inte inkluderade henne alls, men hon såg mellan Lee och Hide medans hon tog ett mer allvarligt uttryck, hennes röst fortsatt lugn. “Innan min sista stund i den här världen kommer jag tvinga varje befälhavare av någon rang i Masei att skriva ner varenda namn jag bär på sedan Haratchasu-massakern.” Till skillnad från hela träffen innan det här bar hon plötsilgt på ett mörker bakom blicken sin med sista meningen, innan hon pressade fram ett artigt, kort leende och tog upp koppen med te för att skölja halsen. Det stämde som de alltid sagt att ärlighet renar själen, för Okaji log åt sig själv inombords.

• Rollspelare

Hides leende försvann inte för en sekund. Till och med vid Okajis sista hot fortsatte han att le. Det kunde verka märkligt, men det var inte ett hotfullt eller hånande leende. Tvärt om, kejsarens min var mer intresserad och rent av exalterad. Han hade lämnat palatset för att träffa en kvinna han intresserat sig för men mötet hade tagit en kurs han inte väntat sig – och inte heller ogillade. Han tyckte det var synd att stämningen tappat sin lättsamhet dock, men tänkte inte låta något som någon sa dämpa hans humör. Då Okaji talat färdigt vände han sig mot Kaya igen. Trots allt var det fortfarande för henne han kommit från början och intresset han haft hade inte blivit mindre. Trots hennes hot om att göra köttgryta på honom kunde han inte hjälpa att hjärtat slog hårdare bara av att höra hennes röst och tankarna blev löjligt fluffiga när han såg hennes söta kinder.

“Du har inget att oroa dig för fröken Kaya.” sade han, “inget hår kommer krökas ikväll och varken du eller Okaji har något att oroa sig för. Faktum är-”
    Hide öppnade sin egen ytterrock så att hans katanasvärd blottades på samma sätt som Lees. Dock förde han inte handen till handtaget så som sinlaien gjort utan lossade istället, utan att tveka, på hela dess fodral. Han tog av sig vapnet och lade undan det en bit bort. Därefter vände han sig till bästa vännen och höjde sin hand mot honom.
    “Lee, ge mig din katana.”
    Lee stirrade på kejsaren som om denna totalt förlorat förståndet – för det tycktes han ha gjort.
    “Har du blivit galen?” frågade sinlaien, “nej.”
    Hide suckade lätt men sänkte inte handen.
    “Lee.”
    “Nej.”
    “Lee.”
    “Aldrig.”
    “Aldrig?”
    Aldrig.
    “Tvinga mig inte.”
    “Jag vägrar.”
    “Okej.” han hade önskat att Lee kunde gjort det frivilligt men tycktes inte ha något annat val än att göra det till en order, “Sinlai Lee Kaehdara, ge mig din katana.”
    Kejsarens röst var åter auktoritär på samma sätt som den varit när han sagt åt Lee att sätta sig tidigare. Sinlaien insåg att Hide inte längre bad honom i egenskap av Hide utan gjorde det i egenskap av kejsare – vilket inte gav honom något annat val än att göra som han blev tillsagd. Motvilligt lossade han sitt vapen från klädnaden och gav det till Hides fortfarande utsträckta hand. Hans ögon blixtrade mot kejsaren när denna lade undan hans katana bredvid sin egen.
    “Du är en jubelidiot.” morrade Lee.
    Hide skrattade åt kommentaren.
    “Glad att se att du inte är så nervös längre.” han log mot vännen och dunkade honom lätt i ryggen. Lee rubbades inte en millimeter ur sin position. Kejsaren vände sig mot Okaji och Kaya igen.

“Hur som helst.” sade han och log mot främst Okaji, “jag tror detta innebär att jag vann leken!”
    Kejsaren skrattade lätt.
    “Nog för att Kaya kanske inte heter Kaya, men i vilket fall som helst så är vi de sista kvar.” han log mot sin medvinnare igen, “men, ni får klura på mig lite till. Jag har en mängd frågor till Okaji innan vi går vidare. Vet knappt var jag ska börja.”
    Han tog en klunk av sitt te.
    “Du behöver förstås inte svara på någonting, men jag hoppas min nyfikenhet inte uppfattas som respektlös.” han hoppades att Okaji inte skulle skrämmas iväg – eller bli hotfull så som Lee – av det han sade, “du förstår, den här typen av utflykter är inget jag gör särskilt ofta. Nästan aldrig faktiskt. Familjeföretaget tar upp större delen av min vakna tid, som jag sa till Kaya förut, går jag igenom allt jag gör på en dag blir vi sittandes här hela natten. Men, att vara så ockuperad av något gör också att man lätt missar saker som händer utanför ens bubbla. De få utflykter jag lyckas klämma in emellan åt värderar jag därför högt. Ännu bättre de gånger jag får chansen att träffa någon som mer eller mindre står utanför hela, ja, vi kan kalla det affärsbubblan. Någon som kan ge ett helt annat perspektiv, alternativt presentera en helt annan bubbla, en annan verklighet. Personligen tror jag att sådana interaktioner inte bara roar utan även kan ge mig en förbättrad förmåga att utföra mina vanliga plikter.”
    Hide pausade, tog en klunk te till och fortsatte sedan.
    “Så Okaji, och fröken Kaya, ni två kan mycket väl vara de två mest intressanta människorna jag träffat hittills på en sådan här utflykt.” han log, “berätta, varför avskyr ni Nirais elit så mycket? Jag får en känsla av att det här ligger djupare än bara händelsen vid Haratchasubergen?”
    Han hade tänkte låta Okaji svara honom efter det sista, men slogs plötsligt av något annat.
    “Förresten, är ni säkra på att det var kejserliga styrkor som skickats mot er? Nog för att jag spenderar mycket tid i min egen bubbla men det känns ändå som jag borde känt igen att kejsaren lagt en order om att skicka styrkor efter ert kompani.”
    Det sista var faktiskt något som oroade honom. Kejsaren hade absolut inget minne av att han haft någonting alls med händelsen Lee och Okaji beskrivit. Han kunde med all säkerhet säga att han aldrig skickat några styrkor efter något kompani vid namn Solfalkarna. Antingen var det hela ett missförstånd från Okajis sida eller så utgav sig någon för att handla i hans namn, vilket absolut inte var något som kejsaren tolererade.

• Rollspelare

Okaji följde utbytet som pågick framför henne, blicken vandrande mellan Lee och Hide. Så rang hade med saken att göra, eller någon djupt komplex social överenskommelse. Hon såg på när han avväpnade sin vän och satte undan bådas deras vapen, och kunde inte annat än att hålla med Lee. Men hon förblev tyst i frågan, och lyssnade sedan när Hide började prata om sin situation. Hon blundade och tog några djupa  andetag medans han pratade, i ett försök att förbise hans nonchalans. Hon log artigt när han var färdig, skakade lätt på huvudet och mötte honom sedan med blicken.

“Jag skulle rekommendera att du i framtida möten som denna inte följer en återberättelse om tragedi och personliga sår med att kommentera vilka intressanta personer de är. Det hör till artighet att beklaga sorger och visa sympatier, hellre än vilken skön omväxling i vardagen det är.” Började hon med en diplomatisk ton. “Det kommer nog få dig utkastad hellre än väl bemött och då kan du inte roas av dem mer.” Hon släppte ut ett långt andetag. Hade inte hon och Toku pratat om att hitta mäktiga vänner i Nirai. Även om det inte var de här, skadade det inte att visa lite öppenhet och ödmjukhet, för styrka fanns det uppenbarligen inget behov att visa, de visste vem hon var.

“Jag har sett den kejserliga beslutsprocessen på nära håll. Du skulle behöva vara väldigt nära kejsaren för att känna till alla beslut som fattas. Inget ont mot dig, men för all din kompetens slår du mig inte som en person man anförtror med beslut om rikets säkerhet.” Hon tog en klunk av sitt te. “Vi vann slaget, skamligt ordentligt, vi hade gott om tid att studera de fallna, men jag behöver inte övertyga dig om äktheten av de som angrep oss, Lee här verkar väl bekant med massakern.” Hon log lätt åt Lee, innan hon såg tillbaka på Hide. “Om du däremot påstår att rikets Laosiner utövar krigshandlingar i kejsarens namn utan att palatset utfärdat någon sådan order, då har Nirai större problem än jag trodde. Syftet med kejsaren bör vara att hindra autonomi och hindra Laosinerna från att vara renodlade krigsherrar. Askan från tvåhundra män sprids med vinden på ett fält i väst vid Haratchasubergens fot, tvåhundra män som dog i tro att de tjänade kejsaren. En Laosin och hans söner betalade den sista avgiften med den kejserliga ordern på sina läppar. De var väldigt stolta.” Hon släppte ut ännu ett långt andetag.

“Varför avskyr vi eliten? Jag tror inte Kaya gör det egentligen, mer än kanske vissa beteenden inom eliten. Hon är en dam om någon här i rummet är det.” Hon log åt Toku, och gav en ursäktande blick mot Catea. “Men svaret är enkelt. Överallt i riket är folket aldrig mer än en dålig skörd bort från att svälta, det finns barn på Maseis gator som behöver äta soporna eliten lämnar efter sig, och det finns affärsmän som ger vackra, dyra smycken till främlingar de precis träffat, ett smycke som skulle sätta ett tak som detta över huvudet och ett mål mat om dagen för ett dussin i veckor.” Hon gjorde en gest mot svärden sedan.

“Ni tog med er katanor när ni skulle träffa två kvinnor från marknaden. Får jag gissa? För att det inte går att lita på människorna utanför era murar? Utgör världen utanför ett hot mot er? Om eliten är klanderfri för svårigheterna, vad har den att frukta?” Hon såg Hide i ögonen, hennes artiga leende fortfarande där. Han hade bekräftat att han borde vetat vilka order kejsaren skickar ut, vilket fick henne att anta att han jobbade i, om inte levde i palatset med de främsta inom eliten.

“Det skulle enkelt kunna vara någon av de anledningarna att jag avskyr eliten, men det är faktiskt enklare än så. Det är personligt. Det var personligt långt innan Haratchasu-massakern. Och det verkar som om Maseis elit har börjat anse att de inte längre har råd att låta Solfalkarna vara, för hur personligt det är. Men det är också privat, så mer än så om det kommer du inte få från mig.”

• Rollspelare

Catea tog in alla spänningar och känsloströmmar som utspelade sig i rummet. Ju längre tid hon spenderade i detta rum började hon ha sina misstankar, saker hon kunde känna som var bortom vad ögat kunde se. Men tittade man noga var saker och ting kanske inte så dolda heller, om man hade ett öppet sinne. Men hon höll sina tankar för sig själva. Okaji eller Akira hade listat ut vad hon var, men hon hade heller inte aktivt försökt dölja det.

Dock hade hennes ord om att ha träffat en Zeredai fått henne att bli lite mer på alerten, trots allt fanns det nyheter om en försvunnen Zeredai hon sökte – vid sidan om sitt huvuduppdrag – och här var kanske någon som kunde ge lite fakta. Orden Okaji yttrade om de fattiga och de rika var henne nära hjärtat, det var så hon kände själv och varför hon också avskydde posten hon fått tilldelad. Under hela förväxlingen satt hon stilla, till synes sansad, men det var inte helt lätt med alla känslor i luften, som en annalkande åskstorm som konstant gjorde luften i rummet mer spänd. Hon hade god lust att läxa upp sin nya studerande för hans sätt att prata och agera, men hon hade inte spenderat tillräckligt med tid med honom än för att verkligen se sig själv som hans mästare. Avalo bevare oss alla… suckade hon inombords.

• Grundare

En liten fnysning lämnade Tokus läppar. Oartigt? Som om de två var de oartiga i sällskapet. Hon tackade inte nej till inbjudan att stå bredvid Okaji. Trots allt var det där som hon kände sig trygg och kanske skulle det finnas en chans att hastigt agera för att skydda om sådana var fallet.  Åt sin dams ord nickade hon, lite allvarligt.

“Privat och inte något man tar upp vid ett första möte, eller ens andra.” konstaterade hon simpelt med ännu en fnysning och kastade en kort blick mot uret som hon drog fram från en ficka. Det var sent. Och de skulle ha en lång dag imorgon, dessutom hade hon en gnagande känsla att det här inte var sista gången de skulle träffas. Lite som en nagel i ögat.

“Många frågor för oss att svara på, min herre, det är mer än vad vi själva begär…”

• Rollspelare

Hide lyssnade noga till det Okaji sa. Det hon berättade gjorde honom faktiskt en aning orolig. Han var helt säker på att han aldrig gett någon order om att attackera något hyrsvärdkompani – ännu mindre just den här damens. Inte heller kunde han komma på vilka personliga orsaker Okaji kunde ha för att hata kejsaren och eliten så mycket. Faktum var att han inte hade en aning, han hade inte vetat om att hon fanns förens nu. Men detta innebar att någon som utgav sig för att vara kejsaren – och kunde göra det så bra att den lyckades – hade något personligt mot Okaji och utnyttjade kejsarmakten för sina egna intressen. Den enda Hide kunde komma på som hade den typen av makt inom Nirais elit var hans egen farbror, Doroku. Mannen som Hide såg som sin främsta rådgivare och mentor. En person hans far hade litat på och någon som stöttat den unga kejsaren genom hela hans regerings tid. Eller i vart fall, som Hide fram tills nu trodde stöttade honom. Men om det Okaji sade faktiskt var sant så innebar det att farbrodern dolde något för sin brorson. Någonting väldigt, väldigt viktigt som han absolut inte ville att Hide skulle få veta, eftersom han annars bara kunnat be kejsaren att själv skicka ordern till den nu döda Laosinen. Hide försökte sno sitt huvud runt det hela men lyckades inte. Det gick inte ihop för honom. Vad kunde egentligen Okaji ha att göra med Hides farbror som var så personligt och så hemligt?

Han flyttade sina ögon till Kaya då hon talade. Hjärtat tog återigen ett litet skutt av att höra hennes röst, trots allvaret i situationen och att veta att hon kanske avskydde honom väldigt mycket. Ändå kunde han inte hjälpa att le mot henne lite grann.
    “Ni behöver inte svara på en enda om ni inte vill.” sade han som svar till det hon sagt, “men jag uppskattar att ni tar er tiden och kommer inte att fråga mer om det ni anser för personligt.”
    Han vände sin blick mot Okaji igen. Och undrade för ett kort ögonblick om det kanske inte var en slump att hon var så lik hans egen mor? Tanken försvann dock ganska snart ur hans huvud.
    “Nog för att all Nirais politik inte är perfekt och det finns brister som bör åtgärdas, men om det är som du säger och du sett den kejserliga beslutsprocessen på nära håll så borde du också veta att det sällan är enkelt att lösa problemen som finns. Ibland är dyra smycken och gåvor nödvändiga.”
    Han log ett snett leende.
    “Ibland inte.” fortsatte han, “men jag har själv varit tillräckligt nära processen ett antal gånger för att veta att det är alltid mer komplext än det kan verka. Dessutom tvivlar jag på att lidandet som finns är skapat med flit. Knappast tror jag att kejsaren vill något annat än det bästa för folket, men som sagt, det är aldrig så enkelt och även han är väl trots allt människa.”
    Lee var mycket stel bredvid honom. Nävarna hårt knutna och ryggen rak som en staty.
    “Eller?” frågade Hide, “skulle du säga att jag har fel Lee?”
    “Håll mig utanför den här konversationen Hide.”
    Kejsaren suckade lätt men följde sin väns önskan.
    “Dock finner jag det intressant hur varmt om hjärtat dessa frågor tycks ligga för dig och hur du verkar se på Zeredaiorderns fredliga filosofi med vördnad, samtidigt som du avskyr med sådan styrka och kallblodigt mördar 200 – med önskan om fler – soldater som personligen inte har med politiken att göra. Är det ditt sätt att lösa Nirais problem?”
    Hide log snett mot Okaji och drack det sista av sitt te innan han ställde ifrån sig sin tomma kopp.

Lee hade lagt många och hårda band omkring sig för att inte attackera någon i rummet. Han var osäker på vem han ville ha ihjäl mest, Hide eller Okaji. Vad bästa vännen faktiskt höll på med var oklart till och med för honom som känt honom i över sju år. Nog för att Hide ofta fick dumma idéer och sällan tänkte före det att han handlade men det här kunde ta priset för allt idiotiskt han dittills gjort. Lee övervägde tungt om han kanske faktiskt borde gå emot ordern han fått och försöka ta tillbaka sitt katanasvärd. Dock istället för att använda det mot Okaji använda det mot Hide för att få kejsaren därifrån så snart som möjligt. Han slängde en snabb blick mot Catea för att se om hon tänkte i samma banor, men kunde inte utläsa något från hennes ansikte. Lugnet som zeredaien fortfarande tycktes behålla var för sinlaien beundransvärt. Hans egen puls pumpade så hårt att man nästan kunde höra den. Det här är vansinne, tänkte sinlaien, vi måste härifrån.

• Rollspelare

Okaji såg över sin axel upp mot Toku och log vänligt. “Du har rätt, Kaya, det är privat.” Än så länge. “Men vi är glada att svara på några av den här unga mannens frågor, även om risken finns att vi kommer sammandrabbas. Trots allt säger filosoferna att man ska låta sin fiende se tillräckligt av mänskligheten inom dig för att tvivla i strid.” Hon talade öppet trots att det verkade vara en strategi riktat mot resten av rummet, vände sedan blicken mot Lee först och fastän hon såg avslappnad ut i stunden, var det tydligt att hennes fokus på honom var avsiktlig. Efter en lång nog stund att göra en poäng av det, såg hon sedan mot Hide igen. “Men hon har rätt förstås. Du är ganska girig.” Hon log smått. “Men jag får känslan att ni kommer springa tillbaka till palatset, varna kejsaren och låsa in er när vi är klara är, medan jag och Kaya lägger oss med ena ögat öppet inför nattens räd, så varför inte ta tillfället att få prata ut medan vi kan?” Hon ryckte lätt på axlarna och strök lite stelt sina händer längst låren för att skapa känslan för sig själv att hennes stelhet inte höll på att förvandla henne till sten.

“Få personer är mörka nog i själen att de skulle skapa de svårigheter som finns med flit, men ansvaret faller på den onde och den frånseende lika tungt. Vet du varför Kaya sökte tyger på marknaden? Jag äger inga fina kläder.” Hon gjorde en gest mot dem. “Får jag gissa att du Hide hade tio plagg att välja mellan inför kvällen, men valde någonting enkelt för att framstå mer jordnära inför Kaya?” Hon gjorde en hastig gest mot Toku innan hon log och skakade lätt på huvudet. “Alla förtjänar självklart att äga fina saker och jag klandrar ingen sin förmögenhet, men de sista bland oss som borde äga är ledarna. Innan varje mage i mitt kompani är mättad, innan varje plagg är lagat inför deras möte med sina familjer, innan jag är säker på att de svärd som skadats och riskerar att gå sönder är lagade, lever jag på gränsen.” Hon skrattade till plötsligt. “Mitt kompani under Kayas direkt har tvingat i mig mat när vi har haft det svårt, vilket har varit ofta senaste tiden.” Hon lutade sig framåt mot trion, hennes uttryck äntligen tillbaka till det leendet hon hade när de först började kvällen.

“Försvara inte kejsaren. Han har ett svårt jobb, det förnekar jag inte, men han har inte gått hungrig en dag i sitt liv. Skulle han vandra genom Masei skulle hans vakter fösa undan tiggare långt innan han ser dem, så jag klandrar honom inte heller för en viss blindhet, men det är inte lämpligt att påstå att han är utan skuld. Jag tror inte han är ond, få människor är, men hans folk lider fortfarande, och omger han sig inte med rådgivare som vet hur det verkligen är där ute så är det svårt att tro att han bryr sig alls. Om han däremot omgiver sig med dem, är det istället sorgligt hur svårt människor så nära palatset har det.”

Hon visste såklart exakt vad han pratade om. Hon hade sett det. Väldigt nära. Det gick inte att hjälpa alla, det hade hon fått höra många gånger, och från den sitsen kunde hon en gång i tiden se sanningen i det. Mellan alla besluten att rädda riket, lösa konflikter, tänka på grödorna var det lätt att glömma det lilla barnet som sov i en gränd ett stenkast bort. Från den sidan däremot, från andra sidan kunde hon bara tänka på allt utrymme palatset hade, all konst, alla rikedomar och vilken kontrast det var. Såklart var resterande elit med i ekvationen också, kejsaren förväntades leva ett särskilt liv för att inge förtroende åt de som han behövde för att styra, som satte stort värde i överflöd och att visa egna rikedomar. Men Okaji hade levt länge nog på gatorna i Masei att hon inte längre brydde sig om hur svårt det var för kejsaren att få jobbet gjort. Hon hade övergivit all verklighetsförankring till rollen, när hennes egna verklighet förändrats.

“Vi kan älta om världens orättvisor hela natten, men mellan oss fem är det inte mycket som kan förändras. Men det skadar inte att tänka på de här sakerna.” Hon gav Hide en snabb blinkning med ena ögat och höll ett slugt leende. “Ni kanske till och med börjar gå ut med lite mat till folket när ni ätit färdigt era stora middagar, hellre än kastar maten. Jag gissar att det inte finns någon som på riktigt har pratat med dig om de här sakerna förut.” Hon ryckte på axlarna. “Eller så har du liksom vi vuxit upp bland allt detta, men har nu vuxit ifrån det? Vi vet som sagt väldigt lite om dig.” Hon vände sedan blicken mot Catea.

“Gällande Zeredai-ordern,” Hon såg mellan Hide och Catea, men stundvis även mot Lee när det var relevant. “Jag beundrar Zeredai-ordern, jag inspireras av den, men jag är inte lämpad för den. De tvåhundra som dog liksom de som kom undan är människor jag hade dödat igen. Med glädje. Jag har på tok för mycket ilska och kärlek för att kunna leva efter Zeredai-orderns ideologier. De tvåhundra är inte heller de enda på mitt samvete, det var många innan och vissa efter. Få döda förtjänar mer respekt än de som slåss för någonting de tror på och dör i en rättfärdig strid. De trodde på sin sak och de kämpade till slutet för att försvara den. De kämpade bra och det var mig ett nöje att ge dem en värdig död.” Hon pekade mot Lee. “Du hade varit stolt.” Hon log och fixerade sedan blicken mot Hide.

“Vi har det trevligt just nu, men tvivla inte på att jag vill få saker hellre än att se hela er världsorder brinna, jag skulle gärna inta palatset ert och ställa varje medlem från eliten mot väggen. Mitt kompani har aldrig varit det första att höja vapen mot kejsarens vilja, om vi inte räknar skattesmitning som hotfullt. Det är ni som startat det här kriget med oss, ni gjorde oss till landsförrädare och mördare, de döda från Haratchasu-massakern ligger på kejsarens samvete minst lika mycket som mitt. Att kejsaren skickade Tokanashis militär efter oss var aldrig en del av min lösning på Nirais problem. Vi försvarade oss och vi kommer försvara oss igen, igen och igen. Jag har aldrig haft en lösning, vi är legosoldater och har spenderat säkert hälften av de senaste femton åren utomlands. En gång i tiden var Nirai mitt problem, men vi lämnades till vargarna.” Hon gjorde en gest mot Kaya som för att indikera dem båda. “Jag skulle tro att er kejsare nu skördar vad er tidigare kejsare odlat.” Hon ryckte på axlarna igen.

Hon fick sedan en mycket mer sträng blick och såg på alla tre allvarsamt. När hon talade, var hennes röst nästan moderlig i sitt tonläge. “Den här konflikten är äldre än någon av er och involverar intressen bortom ert politiska räckvidd,” Hon stannade upp och såg mot Lee snabbt. “Kanske inte din.” Hon lät sedan blicken vandra över dem alla igen. “Om ni inte vet någonting om det som pågår, finns det god anledning för det, och det är nog bäst att ni låter bli att prata om det i palatset. Bättre människor än er har dött för betydligt mindre hemligheter, och vi skickade tvåhundra av kejsarens män, inklusive en Laosin med söner till Skaparen för att någon gjorde en uträkning och bestämde sig för att vinningen vägde tyngre än förlusten av dem alla.” Hon log varmt nu och gjorde en gest mot Toku. “Trots Kayas ord, trots allt jag har sagt, så vill inte någon av oss att ni faktiskt blir dödade för någonting som detta, samt så skulle jag och Kaya gärna överleva natten också.” Hon stannade upp, tog ett djupt andetag, och såg Hide rakt i ögonen.

“Om ni har någon som helst respekt för vårt möte, berätta inte för någon att vi är här. Som jag sa tidigare, vi är i Masei av orsaker orelaterade till Haratchasu och hela den här röran, och vi har för avsikt att lämna lika fredligt som vi kom.” Det var sant. De var här för begravningen och om det var upp till dem, skulle de också lämna Masei när den var förbi, om den ens skulle tillåtas fortsätta efter att hon öppet visade vem hon var. En del av henne hoppades att trion skulle närvara på begravningen, bara för att se deras reaktioner, men varför skulle de vara på den? Hon var inte ens säker på att kejsaren eller farbrodern skulle vara där, även om den avlidne hade gett hela sitt liv till dem. Nej hon räknade med ett rum utan lik och ett trettiotal soldater. Men det var ett framtida bekymmer.

• Grundare

Orden tycktes nästan rinna ur Okajis ord och även om hon lät som den ledaren hon var född till att vara. Hade hon inget annat än önskat att hon var tyst just nu. Även om allt var sant, vid hennes benämnde om hur svårt de hade haft det och hur hon tvingat i Okaji mat… Kunde hon inte rå för att få att kolla bort. Sanningen var att hon själv många dagar gått utan mat för att alla andra skulle få själv, även efter att Okaji hade ätit.

Lite osäkert drog hon ner ärmarna på klänningen något för att försöka dölja sina magra armar. Hon hade förstås försökt dölja det från Okaji. Men kanske hon visste det ändå… Men förhoppningsvis inte. 

“Fråga inte frågor som ni inte kommer tycka om svaret på, min herre. Det skulle göra vårt möte lika surt som citron och det hade varit tråkigt. Jag som uppskattat vårt möte” sa Toku med ett svagt leende och rodnade lite för att se mot Okaji.

“Och min dam likaså, annars skulle hon inte låta orden rinna som ur en bägare, full till bredden’

• Rollspelare

Hide höll Okajis blick hela tiden hon talade, även när hon inte var vänd mot honom. Han lyssnade noga på allt hon hade att säga och fascinerades över allt hon sade. Både på negativa och positiva sätt. Nog för att hatet och kanske även bristen på förståelse mot kejsaren (det vill säga, Hide själv) inte var något han uppskattade att höra så var det ändå uppfriskande på något sätt. För första gången i sitt liv hade han mött en människa som inte hymlade med sitt förakt och sina negativa tankar om kejsaren. Nog för att Lee kunde slänga sig med gliringar och kalla honom för en idiot då och då, men det vare inte i närheten av samma sak. Lee var trots allt Hides bästa vän, även de gånger han talade om för Hide att han betedde sig korkat så fanns det ingen annan lika trogen. Även om sinlaien var den ärligaste i kejsarens omgivning så var det inte samma sak som öppen, ärlig, negativ kritik mot honom som kejsaren. Konstigt nog nästan njöt kejsaren av att höra en annan människa säga de saker som Okaji sade. Det var inget fel på Hides självförtroende, han hade ofta ego så det räckte och blev över, men till och med han kunde känna sig osäker i sin titel ibland. Att alltid enbart höra människor som hyllade honom, som inte vågade säga emot och som hade samma åsikt (eller i varje fall låtsades ha det) var faktiskt inte något som kejsaren uppskattade. Under de senare åren av hans styre hade känslan av att det hela inte riktigt var sant smugit sig på. Knappast kunde alla människor älska honom och inte kunde de lagar och förordningar han satt i verket vara uppskattade av precis hela folket. Så kunde det bara inte vara. Bubblan han levde i kändes, falsk. Han var trots allt bara människa och även han, trots sin kejserlighet, kunde göra fel. Säkerligen fanns det många som inte alls tyckte om hans styre. Men var fanns egentligen alla dessa? Det var ungefär samtidigt som dessa tankar kommit som han börjat smyga ut från palatset i civilklädnad. För att helt enkelt försöka se bortom sin egen bubbla. Bli bemött som en vanlig människa som vilken annan som helst på gatan, kanske få höra något negativt men ärligt om sig själv och sitt styre. Det var dock inte fören nu, i och med mötet med Okaji, som han faktiskt lyckats uppnå det sista.

När Kaya talat gav han henne ett mjukt leende. Att hon uppskattat mötet (trots den mer allvarsamma stämningen som uppstått) gladde honom. Trots allt var det egentligen för hennes skull han överhuvudtaget kommit från början. Det lilla leendet hon givit honom och rodnaden på hennes kinder innan hon vände sig mot sin dam fick fluffiga tankar att komma tillbaka inom honom. Lite förvånad själv, var kejsaren, att hans tankar och känslor för tjänarinnan var oförändrade trots att hon tjänade någon som öppet erkände sig hata kejsaren och Nirais elit.
    “Det finns inget svar jag inte vill höra så länge det är ärligt.” svarade han fortfarande med ett mjukt leende mot Kaya, “och det gläder mig att du uppskattar mötet trots att konversationen tagit lite oväntade riktningar.”
    Då han talat färdigt fick han en väldigt stark lust att ta Kayas hand, röra vid henne på något sätt, men höll sig från att göra detta. Istället gav han henne ännu ett leende och vände sig mot Okaji igen.
    “Nog för att jag stöttar kejsaren, men det är – tro det eller ej – uppfriskande att höra någon med en annan inställning ge sin syn på det nuvarande styret. Precis som du säger, växer man upp nära eller inom eliten är det sällan man ser något annat. Det hade behövts fler, eller bara någon som vågade kritisera öppet och komma med en annan vinkel på saker.” han skrockade lätt, “kanske inte en som hatar system och vill se det brinna, det blir nog lite väl destruktivt, men när alla uppträder som om de har samma åsikt, som om allt är i sin ordning, så blir det heller ingen verklig förändring. Även om kejsaren skulle ha rådgivare som sett det som ni ser, det som ni upplevt, så spelar det ingen roll om de inte kan eller vågar ge honom den sanningen.”
    Hide fnös lätt.
    “Men vad vet jag? Kanske har han sådana rådgivare och kanske vet han faktiskt om det som sker utanför palatset. Jag jobbar inte för kejsaren trots allt.” det han sade var faktiskt inte en lögn. Hide jobbade inte för kejsaren, han jobbade som kejsare.

“Som du säger,” fortsatte han efter att ha gett Okaji ett litet leende, “så har jag ställt många frågor nu och jag uppskattar högt att ni tagit er tiden att svara, utan att det var något jag krävde. Det är inte mer än rätt att ni får ställa några till mig, till oss, om ni skulle vilja det.”
    Hide fortsatte dock lite till innan han lät kvinnorna mitt emot fråga någonting.
    “Ni har inte heller något att oroa er för. Ingen här kommer att springa till kejsaren och berätta något om er eller att ni är här. Lee kommer inte att arrestera er, varken nu eller senare-”
    Lee fnös irriterat vid sidan av Hide.
    “Oavsett hur gärna han vill.” det drog lite i mungipan på kejsaren, “och varken jag eller Catea kommer ställa till med något för er heller. Ni tog en stor risk som bjöd hit mig och har behandlat oss väl som era gäster – även efter att vi fått reda på lite mer om varandras bakgrund. Det är saker jag respekterar högt. Så ni har inget att oroa er för, ni har mitt ord på att detta inte kommer ge er några negativa konsekvenser. Och jag har aldrig brutit mitt ord.”

• Rollspelare

Hon skrattade till lite lätt åt Tokus kommentar om orden som hon lät rinna ur sig och medans hon såg mot sin tjänarinna lade hon märke till hur hon drog i sina ärmar. Hon gav det bara ett ögonblicks uppmärksamhet innan hon vände sig till Hide igen, väl medveten om uppoffringarna de omkring henne hade gjort. Det fanns stunder när det gick bra för dem, men det fanns stunder där de sålde saker de aldrig trodde de skulle göra sig av med för att få mat till hela kompaniet. Vissa saker skulle de kunna köpa tillbaka, men annat hade skickats för handel utomlands. De hade nyligt haft några bra mindre jobb som mättade magar och gav dem ett överskott som tillät dem att unna sig saker som fisk på spätt, fina tyger och köp av vapen, men kort efter Haratchasu-slaget tömdes de på rikedomar fort, då hade de det svårt. Det var dyrt att driva ett kompani. Hon fixerade blicken på Hide igen.

“Om kejsaren omger sig själv med folk som sett riket så som det verkligen ser ut, men dessa inte vågar säga vad de tycker, då är det värt att fråga sig ärligt vem det är vi förlitar oss på att ska hand om vårt rike. Är han en bra ledare?” Hon höjde en hand mot Lee som för att belysa hans närvaro. “Du verkar ha bekantat dig med vårt kompani. Du vet nog väl om att vi aldrig tar jobb riktade mot Nirai. Vi har inte utfört några räder mot byar, vi ligger inte i bakhåll mot kejsarens styrkor, vi har inte ens varit verbala motståndare trots mina känslor. Vi har inte betalat skatt, men vi har inte heller skadat riket. Vi har skrämt iväg någon enskild indrivare med sällskap med indrivning mot gårdar som inte har råd, men det gör lokala fyllon också och man bränner inte byn för det.” Hon log åt honom och skrattade sedan till, hennes blick vandrande mellan alla tre.

“Vet ni vad vi gjorde på Haratchasu-berget när kejsarens famnhund Laosin Ashikaga anlände för att ha ihjäl oss? Vi kämpade för livet mot en övervuxen basilisk vars jaktvanor utgjorde en stor fara för djurlivet och vandrare. Vi gjorde det mot betalning, visst, men ett fåtal andra jobb hade varit mindre farliga och gett oss ungefär samma. Vi tog just det jobbet, för det behövdes göras för andras säkerhet, inte bara för att mätta någons hunger på makt. Slaget med Laosin Ashikagas män bokstavligen började när vi hade ryggen bortvänd i strid mot ett monster.” Hon ryckte på axlarna. “Pinsamt för Laosin Ashikaga att förlora det slaget, men det är bortom min poäng.” Hon släppte ut en suck.

“Min poäng är att om ni hade frågat någon i riket innan Haratchasu-slaget om Solfalkarna som hade träffat oss eller hört talas om oss, så hade vårt rykte varit gott. Man hade beskrivit oss som beskyddare, kanske till och med hjältar. Ett legosoldatskompani överlever inte med ett dåligt rykte, vi har inte råd att vara verksamma i Nirai och inte agera i Nirais bästa. Nu sprids nyheterna i riket om landsförrädarna som slängde Tokanashi-regionen i kaos genom att dräpa deras Laosin och en inte oanmärkningsvärd andel av deras stående militär. Vi är ansvariga för opportunistiska banditer, sammandrabbningar mellan grannar och försvårad handel. Vi vänds bort när vi försöker hjälpa till, de få gånger vi vågat oss nära nog i hopp om att avlasta, för man kan inte associera sig med oss. Det är bättre längre bort från Tokanashi, men det är inte där vi behövs.” Hon skrattade till sedan.

“Kaya har rätt, jag är verkligen en överfull bägare. Det där var inte min poäng, det är nog bara skönt att prata av sig. Min poäng är att kejsaren agerade av eget intresse och utsatte riket för en potentiellt destabiliserande konsekvens för sina handlingar. Det fanns inget rikets bästa i beslutet, det var fegt, personligt och själviskt. Jag vet saker de inte vill att ska vara känt och det var värt era soldaters liv.”

Hon såg mot Hide enbart nu. “Jag har aldrig träffat den här kejsaren, bara den föregående, så du kan nog svara på den här frågan bättre än mig, då du verkar nära honom. Antalet personer som vet att jag vet det jag vet har drastiskt minskat genom åren på grund av dödsfall, och personer i hans närhet enligt dig själv kan vara rädda för att tala sanning inför honom, samtidigt som det anses en enorm säkerhetsrisk för kejsaren att lämna palatset och resa bland folket. De flesta i Masei har väl inte ens sett kejsaren på nära håll, trots att många av dem bugar till en målning av honom eller hans namn inför varje måltid?” Hon lutade sig framåt. “Här är min fråga till dig, den enda jag har, eller den enda serien av frågor jag har, som är helt baserade på ett utomstående perspektiv. Jag bryr mig inte egentligen om vem du är. Redo?” Hon gav honom ett litet leende. tydligt förväntansfull på svaret, fortfarande framåtlutad.

“Kan du utifrån ditt privilegierade perspektiv som en person nära kejsaren lita på att om en person var så öppen och ärlig som jag varit till dig nu, skulle kunna vara det till vår kejsare utan att behöva frukta för sin säkerhet, status eller inkomst? Om kejsaren skulle gå genom Maseis gator och en missnöjd invånare kastade frukt på honom, kan du ärligt påstå att den invånaren inte är i livsfara? Viktigare än så, om jag visade mig själv inför hela palatset, skulle han tveka att ha ihjäl mig på stört för att hindra mig från att säga någonting som skulle kunna skaka Masei till grunden, information han vet att jag har?” Frågan var såklart väldigt intressant för henne. Inte bara var det en hypotes som kanske kunde ge henne insikter om kejsaren, utan även om hur Hide resonerade och såg på kejsaren. Hon var inte bara nyfiken på den delen däremot, utan det var såklart aktuellt att förstå sig på, då det inte var omöjligt att just den händelsen inte var långt borta och hon ville veta om sina chanser att överleva.

• Rollspelare

Hides ögon smalnade mot Okaji då hon talat färdigt. Hon påstod att hon satt med information som kunde skaka hela riket.  Information hon påstod att kejsaren också hade. Det hade han inte. Inte alls. Hide hade absolut ingen aning om vad det kunde vara kvinnan mitt emot pratade om. Fram tills för en liten stund sedan hade han inte haft den blekaste aning om vem hon var eller ens att hon fanns. Okajis påståenden om honom i rollen som kejsaren fick det nästan att kännas som om hon talade om en helt annan person. Det kanske faktiskt är det hon gör… Tanken fick det att vända sig i magen på Hide. Kunde det faktiskt vara så att Nirai, i praktiken, hade två kejsaren? En officiell, Hide, vars namn var känt och som för allmänheten var den enda. Och en dold, någon som verkade i egenskap av kejsaren och fattade de beslut Okaji pratade om. Någon som egentligen var den hon hade personligt agg mot och som uppenbarligen hyste ett väldigt starkt hat mot henne i gengäld. Någon som satt på kejserlig information som inte den officiella kejsaren var medveten. En person som Hide inte kunde se någon annan än hans egen farbror vara. Den unge kejsaren drog in ett tungt andetag. När det fanns möjlighet skulle han nog inte ha något annat val än att ställa sin farbror, den han såg som sin mentor och främsta stöttepelare, mot väggen. För trots allt så kändes det inte som om Okaji ljög. Hennes ord och hennes hat var äkta.

I egenskap av den officiella kejsaren var hennes fråga ganska lätt att svara på. Dock han inte Hide göra detta innan Lee vid hans sida talade till Okaji igen för första gången på en stund.
    “Vad an detta?” frågade han vasst, “har du planer på att våldgästa palatset?”
    “Lee-”
    “Du misstar din egen storhet, Okaji. Jag kände knappt till dig eller ditt kompani innan massakern. Jag satte mig in i det eftersom min morbror utsågs till ny Laosin av Tokanashi efter Ashikagas död och jag ville veta vilka hot som kunde riktas mot min egen familj. Så gott som inga, kom jag fram till.”
    “L-”
    “Så vitt jag vet så kan du mycket väl sitta och blåljuga om ert ‘goda ryckte’, för ni hade knappt något ryckte innan massakern. Att förtala kejsaren, kallblodigt tala om en önskan att bränna systemet och Nirais ledning, samt öppet önska död åt över 200 man är sällan drag hos någon med gott ryckte.”
    Sinlaien reste sig upp medan han talade och gav inte Hide så mycket som chansen att avbryta eller försöka lugna honom.
    “Hide må ha gett dig ett löfte om att gå fri, och har han lovat så har jag ingen rätt att bryta det. Men inte heller tänker jag sitta här och lyssna till en mördare och landsförrädare spy sitt kejsarförakt. Kejsaren är en god man. En människa måhända, med brister han också, men jag skulle aldrig lägga min lojalitet eller förtroende hos någon annan.”
    Lee drog till sig sitt svärd och satte tillbaka det innanför sin klädnad. Utan ett ord till vände han sig mot dörren och lämnade rummet. Hide satt något förstummade kvar och såg på dörren som stängts efter hans bästa vän. Osäker på hur han skulle ta sinlaiens reaktion. Det var sällan vännen reagerade så starkt på något. Nog för att han antagligen var förbannad på Hide, men samtidigt hade hans ord faktiskt handlat om honom och hans roll som kejsare. Så lite oklart vad hans huvud snurrat kring var det. För kejsaren i vart fall.

Efter en stund av tystnad från att Lee lämnat rummet vände sig Hide mot Okaji och Kaya igen.
    “Jag antar att det var Lee sätt att säga att det börjar bli dags att dra sig hemåt.” ett lite stelt skratt kom från kejsaren, “men för att svara på din fråga, Okaji.”
    Hide gav henne ett svagt leende.
    “Jag kan helt ärligt säga, nästan lova, att du inte skulle bli dödad på fläcken om du dök upp i palatset. Inte av kejsaren i varje fall. Nu vet jag såklart inte vad det är för information du sitter på såklart, så jag kanske har fel, men av det jag vet om kejsaren så skulle han inte avrätta dig. Jag skulle inte påstå att palatset skulle vara en säker plats för dig dock, även om kejsaren inte skulle döda dig så finns det såklart andra med den intentionen. Med eller utan det du påstår kan skaka hela Nirai.”

Viewing 16 posts - 101 through 116 (of 116 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.