Post has published by Valentine
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 73 total)
  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril hade dagen ledig för en gångs skull och valde därför att ta sig ut i skogarna för att träna på sitt skytte med pilbågen. Han var ju trots allt i grund och botten en alv även om han blivit uppfostrad av människor och även om hans lojalitet fanns hos människorna så hindrade det honom inte från att utbilda sig i det alviska släktet. Människorna gillade direkt inte alver och även om han hade lite respekt från bland annat kejsaren så var det negativa något som alltid följde honom med baktal och människor som alltid försökte att trycka ner honom med sitt alvhat. Det tog mycket av honom att ignorera det hela och bete sig propert likt en vakt till kejsaren skulle göra så att bara få försvinna ut i skogarna ibland var en omtyckt sak.

    Han var tyst och effektiv i skogarna där han följde en hjort sedan en timme tillbaka som han märkt spåren från och nu började han närma sig. Han smög fram bakom en sten och kikade runt kantan på den för att se hjorten som stannat intill en bäck för att dricka lite vatten. Han höjde skickligt bågen och spände strängen där pilen befann sig innan han andades ut och släppte den. Pilen ven snabbt genom luften och träffade djuret så perfekt att denne föll till marken, död under ett par sekunder.

    Ithril gav ifrån sig en nöjd suck medan han tog sig ner mot bäcken för att ta vara på kroppen, nöjd över att hans bågkunskaper fortfarande verkade vara av prima kvalitet trots att det gått en stund sedan han senast använt en båge. Han tränade ju soldaterna med svärd vanligtvis så att få lite omväxling var inte fel. Dessutom skulle detta sälja fint och fylla hans penningsäck för ett tag framöver.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Fayren hade tappat räkningen på dagarna, veckorna, ja till och med månaderna hon hade varit på resande fot. Hon var smutsig. Inte särskilt ovanligt. Hennes hår va en tovig härva under hennes slitna men användbara mantel kåpa. Inte heller det va ovanligt. Något som däremot va ovanligt va att hennes mage vred sig av hunger. Inte för att hon inte lyckats jaga. Nej hon var en utmärkt spårare och skytt. Nej det va de där förbaskade rovdjuren i det här landet! Envisa, själviska och helt omöjliga att resonera med! För två dagar sedan hade hon fällt en hjort. Men en underlig randig jätte katt hade hotat henne att om hon inte gav upp sitt byte så skulle hon läggas till på menyn. Vilken fräckhet! I morse hade hon fångat en hare i sin snara men en räv hade snappat åt sig Fayrens måltid framför näsan på henne. Vind hade självfallet jagat räven och även ifall hans klor hade givit räven en läxa så hade den ändå kommit undan med bytet.

    Fayren hade gått emot hennes alla instinkter och närmat sig mänskliga trakter. Rovdjuren undvek dessa trakter så hon kunde få ha sitt byte ifred. Hon hade suttit motvind på lur en längre tid vid bäcken i väntan på ett törstigt djur. Hon hade inte blivit besviken. Snart stod där en ståtlig och välgödd hjort. Hon rörde sig långsamt för att inte skrämma hjorten. Vind satt i en gren och åt sin egen måltid, en ekorre som inte varit snabb nog.

    Långsamt höjde hon sin båge, la pilen till rätta, spände den. Ett djupt andetag. Ett till.

     

    Just när hon skulle släppa pilen fri så föll hjorten död.

    Fayren stod först och bara stirrade. Plötsligt började hon svära.

    ” Björkrötter också! Är den här skogen fylld av mattjuvar?!”

     

    Hon stampade ilsket och la bågen på ryggen

    Vind gav ifrån sig ett typiskt falkskri och blev belönad med Fayrens blängande och en låg morrning

     

    ” Tack för stödet din fjäder täckta grillfest”

    Falken slängde ner ett ekorre ben som landade i Fayrens hår. Hon märkte det dock inte då hennes blågröna ögon nu riktades mot träden i väntan på rovdjuret som stulit hennes byte.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril hängde upp bågen över sin axel medan han gick fram mot hjorten som han skjutit då han hörde något besynnerligt.. ett svärande? Han stannade upp halvvägs mot djuret med en hand som automatiskt höjdes till sitt svärds skaft med blicken som stannade mot platsen där ljudet kommit ifrån. Han fick syn på en skepnad lite längre bort och såg lite förvirrad ut över mötet i skogen. Vanligtvis var det inte ofta man stötte på någon här då skogen var så pass stor och de jägarna som fanns var brett utspridda på sina egna favoritplatser att jaga på. Men här befann sig en ung, mänsklig kvinna i någon form av vredesutbrott? Hans klara blick föll mot det döda djuret och sökte sig sedan tillbaka mot kvinnan lite vilsen för ögonblicket. Han kom på sig själv och harklade sig aningen innan han tog till orda.

    Ithril var för det mesta vad man kunde förvänta sig av en alv; stilig, ren och med en hy utan tecken på fel trots sina många år inom armén. Det som var ovanligt var dock att hans hår var kolsvart vilket inte var en vanlig färg på alver alls och som säkerligen skulle få honom att sticka ut på ett liknande sätt även om han varit född och uppväxt bland sin egna ras. Han hade kommit fram till att hans liv antagligen inte skulle ha varit mycket lättare i alvskogarna än vad det var hos de rasistiska människorna oavsett men detta visste han inte helt med tanke på att han aldrig befunnit sig i alvernas skogar. Hans isande blå ögon synade den tilltufsade kvinnan där han stod i sin mörkgröna klädnad från riket Nirai.

    “Ehum.. hallå?” Fick han lite bekymrat fram medan hans fria hand kliade honom lite lätt på hakan för en sekund. Han kände sig inte direkt hotad, hon hade ju sänkt sitt vapen trots allt. “Hur kan jag hjälpa dig?” Undrade han lite dumt då han faktiskt inte fann något bättre att säga just i detta tillfället. Svordomar var inte allt för vanligt i Nirai heller för den delen så kanske var en av sakerna som skapade lite förundran inom honom med? Vem visste egentligen. Det var ju inte som om han ALDRIG hört svordomar förr och dessutom verkade hennes svordomsförråd vara rätt milt lagt i alla fall.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Rovdjuret som stulit hennes byte kom inom synhåll och hennes morrande vrede övergick i chockad tystnad.  Med Vida ögon såg hon på mannen. Hon hade aldrig sett alver så hon kunde omöjligen veta att han va en. Nej för henne va han en spänstig man. Inte grov som männen i byn hade varit trots deras höga ålder.

    Hon va raka motsatsen till han. Hennes lin blonda hår va täckt av lerskorpor. Hennes hud va solbränd under smutsen. Hon va på gränsen till undernärd men det va inget hon hade lagt märke till. Hennes liv hade varit hårt. Hon lutade huvudet åt sidan och studerade honom vaksamt. Ilskan hade lämnat hennes ögon och ersatts av… Va det oro? Hon sneglade Up mot trädgrenarna för att se om vind skulle komma till hennes undsättning. Vind gav ifrån sig ett skri och Fayrens kropp slappnade av.

     

    ” Hjälpa mig?”

     

    Frågade hon förvånat

     

    Hon samlade sig snabbt och la händerna på sina höfter med rynkade ögonbryn.

    ” Du understår dig att skjuta mitt byte som jag lurpassat på sedan gryningen och valsa fram till det som om du äger det”

    Hon ljög så klart hon hade inte väntat så länge men det behövde han inte veta. Och hon behövde äta.

    ” Och inte nog med det! Du frågar mig om du kan hjälpa mig?! Som om det inte va du som just stål min mid-”

    Hennes mage valde såklart att knorra högt just vid det tillfället. Det kunde vara inbillning men rodnade hon under smutsen?

    Falken gav ifrån sig flera snabba skrin och den unga kvinnan blängde upp på fjäderfät.

     

    ” Jag är glad att det roar dig”

    Ropade hon och plockade upp ekkor benet för att slänga efter falken.

     

    Åter igen gav falken ifrån sig ett skri.

     

    Hon tittade tillbaka på mannen men kunde inte hålla sig från att le trots att hon varit ilsken som ett bi bara några ögonblick före.

    “Förlåt jag tappade humöret. Jag är bara så hungrig. ”

    Hon såg sig omkring lite förvirrat

     

    ” Var är de andra i din flock-jag menar… Uhm.. människor brukar ehm.. inte gå ensamma i skogen”

     

    Hon såg generad ut och kliade sig i nacken vilket medförde att torkade lerskorpor föll ner till marken.

    Hon tittade sedan på sin smutsiga hand och suckade. Hon behövde helt klart tvätta sig om några dagar.

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril hade inte sett henne följa hjorten vilket fick honom att genast veta att hon hade ljugit för honom med tanke på sträckan som han följt hjorten på. Men var han arg? Nej. Snarare road vilket kunde synas på hans ansikte där han roat skakade på huvudet åt hennes ord. Hon måste verkligen vara hungrig vilket stod klart efter en liten stund passerat och hon blev avslöjad av knorrandet i magen på sig själv. Vem var hon? Hon verkade ju inte direkt komma från Nirai med sitt ljusa hår och ögon som kunde skymtas under smutsen som klädde henne, totala motsatsen till honom själv där han stod så gott som fläckfri trots sin lilla jakt genom skogen. Han synade henne med fascination där hon konverserade med falken och kastade ett ben mot dess riktning vilket besvarades med ännu ett skri. Han sa ingenting ännu utan analyserade det som skedde som om det var det mest intressanta han varit med om på länge, vilket det faktiskt var.

    Sedan kom hennes ursäkt och fråga. Han la märke till att hon inte verkade vara van med andra, talande varelser då hon kallade en samling med människor för flock för att inte tala om att hon gormade åt falken med. Hur länge hade hon vandrat omkring själv? Han kände sig lite sugen på att berätta för henne att han inte var en människa men på samma gång så gjorde det honom inget att bli kallad det som han växt upp med, det var trots allt första gången det här skedde. Kändes bekvämt på något vis att få “passa in” för en gångs skull vilket gjorde att han inte rättade henne. “Jag har dagen ledig så passade på att jaga i fred.” Sa han lätt medan han tog sig fram till djuret för att dra ut pilen med ett kraftigt, vant ryck som gjorde att blod skvätte ut från såret på djuret medan han snärtade pilen i luften för att tvinga bort så mycket blod han kunde från pilen.

    Han fortsatte sedan på ett lugnt sätt att tala som om det var inpräntat i hans alvgener oavsett om han växt upp som “människa”. Ja hennes närvaro stressade honom inte alls. “Vad gör du ensam i skogen och var är din… flock?” Ja han använde sig av hennes egna benämning i ren artighet för att få henne att känna sig mindre generad vilket visade sig under smutsen i hennes ansikte. Han satte sig på huk vid djuret för att lyfta på benen i undersökning av kvaliten vilken verkade vara mycket bra. Inget spår av löss eller dylikt så även skinnet skulle bli lätt att sälja. Frågan var dock om han kanske skulle ge den hungriga kvinnan en del av djurets kött då hon helt klart verkade vara både hungrig och underviktig.. kanske skulle vara en bra sak.

    “Kom hit.” Sa han lugnt till henne medan han synade djuret för att sedan resa sig upp med ett litet leende mot henne. “Jag behöver många delar av detta djuret men jag kan avvara kött åt dig om du är intresserad?

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Rynkade mellan ögonbrynen blev djupare och lite smuts smulades sönder och la sig som ett brunt pulver på hennes någorlunda rena nästipp.

    ” Ledig från vad?”

     

    Hon log brett och frågade ivrigt.

     

    ” Jobbar du med att tvätta kläder? Det gjorde min mor”

     

    En något avig slutsats hon hade dragit. Men hon antog att det va vad han va. Han va ren, han hade vad hon kunde se starka armar. Det hade mor haft. Men han kunde vara en rik bonde också. Men de brukade inte våga sig in i skogarna.

    Då han började röra sig mot hjorten ryckte hon till och tog ett steg bakåt. Män va inte att lita på. Och Glade och hennes partner Blade hade stannat i skogarna när hon flydde så de kunde inte rädda henne den här gången. Visst den här mannen va mindre och spänstigare än den som anfallit henne den gången. Men hon va saker på att han ändå va starkare än henne och Vind.

     

    Hon studerade honom när han undersökte djuret, oförmögen att dölja hennes längtande blick och knorrande mage.

    ” Min flock stannade kvar när människorna jagade oss. De dolde mina spår så att de inte kunde hitta mig”

     

    Hon spärrade upp ögonen och suckade när falken flög ner som om den anföll henne och hon skrattade. Ett behagligt ljud om än ovant.

     

    ” Åh förlåt Vind!”

    Fayren ställde sig upp igen fortfarande med ett brett leende

     

    ” Vind är så klart fortfarande med mig han är min flock”

    Hon stelnade till då han reste sig upp. Redo att fly om hon behövde.

    Hans leende gjorde henne förvirrad men då han talade sken hon upp i ett leende.

     

    ” Jag tar tacksamt emot kött! De där randiga jätte katterna är så oförskämda och tar mitt byte… ”

     

    Hon gjorde en grimas och ännu mer torkad lera silade ner från hennes ansikte.

     

    ” Otrevliga…”

     

    Hon suckade

    ” vet du någon vattenkälla där jag kan tvätta av mig där det inte simmar runt … Några slags ödlor med vassa tänder… Alltid hungriga.. vad kallade de sig igen Vind?”

     

    Falken gav ifrån sig ett skri

     

    ” Som du kanske minns så va jag upptagen med att springa när en av dem kom upp ur vattnet! Du va i säkerhet och kunde lyssna på dem!”

     

    Falken gav ett skri igen och Fayren morrade frustrerat.

     

    ” Jaja! Jag ska! ”

     

    Hon muttrade

     

    ” Och jag luktar inte SÅ illa”

     

    Hon vände sig mot mannen igen med ett ursäktande leende.

     

    ” Som du ser så är jag… I stort behov av ett bad. Jag kunde inte tvätta mig här då jag va på jakt”

     

    Sa hon som om det förklarade allt.

     

    Trots hennes uppenbara glädje gick hon inte närmare honom. Hon visste av erfarenhet att människor i allmänhet och män i synnerhet va opålitliga. Hon ville inte bli angiven. Inte igen.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Han vart förvånad att höra att hennes första gissning var att han tvättade kläder, vilket han så gott som aldrig faktiskt hade gjort i sitt liv. Han hade ju trots allt folk till det som jobbade inom hans familj så det ända var väll ifall han blivit smutsig på en personlig resa som han hade tvättat sina kläder på, annars kunde han inte tänka upp ett annat scenario som han någonsin tvättat kläder på. “Jag.. nej jag tvättar inte kläder. Jag jobbar inom armén.” Sa han roat och kollade lite nyfiket mot henne från hjorten, vart kom egentligen den här kvinnan ifrån? Hans långa alvöron syntes där han ställt sig upp igen och det längre håret gled åt sidan för att avslöja dem. Vanligtvis så höll han dem gömda men alvöron var svåra att helt hålla utom sikte med tanke på att de var längre än mänskliga öron. Det var en vana som satt inom honom då människor tenderade att bete sig rasistiskt mot honom när öronen väl syntes.

    “Inte varje dag man ser någon med en falk, såvida de inte är tränade att lämna meddelanden till andra.” Sa han lugnt, låtsades som om han inte märkt av hur stel hon blivit då han reste på sig. Randiga jätte katter? Jaha jo kanske vandrade de runt omkring här nu på våren, hon hade haft tur att hon inte själv blivit lunch till dem då de inte direkt var vänliga när det kom till människor. Det var besynnerligt att hon talade med en fågel men vem var han att döma egentligen? Han hade som barn tenderat att ha låtsas kompisar och dylikt då de andra barnen inte hade velat leka med en alv som han men han hade aldrig stött på en vuxen människa som talade med djur, var det en magisk gåva eller hur låg det till?

    Vid frågan av vatten hål utan ormar så rynkade han lite på ögonbrynen medan han funderade där han sjönk ner på huk framför hjorten igen medan han drog fram sin jägarkniv för att skickligt och vant börja befria hjorten från sin hud. Det säkraste skulle ju vara inne i staden men han var inte helt säker på om hon skulle klara av det faktiskt. “Jo du mitt goda råd skulle vara att ta dig in till ett värdshus i huvudstaden för att inte stöta på ormar men jag vet inte riktigt hur du skulle känna för det? Så gott som överallt i naturen finns det ju ormar trots allt så jag kan ju inte garantera en plats utan dem, lite svårt att veta vart de inte skulle befinna sig trots allt.” Sa han lugnt medan skinner for av hjorten och han lika vant rullade ihop det i ett bylte innan han tog sig in på att först stycka djuret. Han märkte att hon stannade på sin plats vilket fick honom att misstänka att hon inte befunnit sig med annat folk på en god tid vilket i sin tur gjorde att han behöll sin strategi att inte bry sig om att hon inte kom framåt. Hon var säkert redan rädd nog som det var.

    “Du kan ju chansa på ett av vattenhålen som ligger öster ut från här men som sagt; ingen garanti på ormfritt bad.”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hans påstående om att han arbetade för armén fick henne att fundersamt klia sin nästipp.

    ” Jag antar att jag får lita på vad du säger. Jag har aldrig sett någon som arbetat för armén förr. Jag antog att det va ett smutsigt arbete”

     

    Hon ryckte på axlarna.

    Då hans hår föll åt sidan och hans spetsiga öron blev synliga tiltade hon lätt på sitt huvud. Inte helt olikt en hund som fått syn på något den inte förstod.

    ” Varför ser dina öron ut så där? Blev du straffad för något? Eller va det en olycka inom armén? Är du född så?”

    Hennes fråga var klumpig och inte lite i hövlig. Men hennes ansikte hade inga spår av att frågan kom från elakhet. Ren och skär nyfikenhet och en smula medlidande.

     

    Hennes ögon spärrades up vid hans kommentar om falken. Denne gav ifrån sig ett förnärmat skri och biträde upp sig. Detta fick Fayren att skratta. Ett pärlande skratt inte helt olikt ett barns.

    ” Träna vind? Och att använda honom som brevduva? ”

    Hon nästan vred sig av skratt nu.

    “Han gör vad han vill när han vill. Han är en vän. Om jag skulle understå mig att försöka träna honom så hade han klöst mitt ansikte till strimlor han må ha vingar men han är envis som en åsna”

    Falken gillade uppenbarligen inte denna beskrivning av honom och satte sig i en position och gjorde sina… Behov rakt över Fayren. Tydligen va detta något som hon väntat sig så hon hoppade smidigt åt sidan med ett brett leende.

    ” Som du ser så är han sin egen”

    Hennes manöver hade dock tagit henne närmare mannen. Något hon inte på märke till.

     

    Åter igen rynkade hon på ögonbrynen vid omnämnandet av värdshus. Hon mindes vagt att byn hemma hade haft ett men de ändå som besökte deras trakter va antingen köpmän eller folk som ville försvinna.

    När hon talade så va det med en mjuk stämma.

     

    “Jag vet inte om det är en så bra idé.. jag har inte varit i en by på ett antal år nu och…”

     

    Hon gav honom ett generat leende ” dessutom har jag inte något att betala med.”

    Hon vände huvudet åt öster och gav ifrån sig ett hummande ljud.

    ” Öster är inte en bra idé vinden luktar… Laddad ”

    Hon sneglade på mannen och la nu märke till att hon va närmare honom men hon beslutade sig för att han inte va ett hot och gick närmare för att se på när han styckade djuret.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril skrockade till då hon hade en poäng med att tro att det var ett smutsigt arbete, men trots allt var det hans fria dag så då fanns det ingen ursäkt till att vara smutsig. Visst hade han rätt goda kunskaper att hålla sig ren med som det var, kanske låg det i alvernas natur? Oavsett så hade han aldrig varit den som man ofta såg smutsig. Svettig måhända men sällan smutsig om han inte befann sig på ett slagfält. Han må vara yngling med sina enstaka 61 år som andra av hans släkte skulle skratta åt om man kallade honom gammal men åtminstone visste han vad en människa visste i en ålder som denna.

    Vid kommentaren om hans öron så vart han nästan lite irriterad över hur de alltid visades vid minsta rörelse han gjorde, vad var poängen med det långa håret om det inte täckte dem ordentligt? Han lät inte irritationen visas dock utan fokuserade på det ovanliga att människan aldrig hade stött på en alv förut vilket lyste upp att hon hade levt för sig själv ett bra tag. Han tvingade ifrån sig ett litet muntert leende som hjärtat inte direkt låg bakom men som ändå såg övertygade ut oavsett medan han kikade upp på den unga kvinnan under sitt djurstyckande. Straffad var väll något man kunde se det som i vissa aspekter.. Han besvarade hennes nyfikna fråga med behärskat lugn dock medan de isblå ögonen vändes mot köttet som han styckade upp för att inte råka skära av sig sin egna arm eller något.

    “Jo jag är inte människa kan man väll säga för att lägga fram det hela simpelt. Jag är vad man kallar en Alv oavsett vad jag själv tycker om saken..” Trots hans skickliga kunskaper att hålla rösten lugn och obrydd så kunde man sniffa fram en liten irritation över faktumet av hans sanna ras om man nosade noga nog. Han verkade inte arg dock, mest bara irriterade över “olyckan” att inte blivit född människa. “.. Men det är inget jag kan ändra på så varför ska jag lägga energi på det?” Frågade han lite roat även om det stod klart att han trots dessa ord la väldigt mycket energi på det hela. Trots allt; han levde med människor, som alv, så rasism fick han stå ut med varenda dag av sitt liv.

    Han kikade mot henne och fågeln precis i samma ögonblick som fågeln bestämt sig för att uträtta sitt behov och som tur var så flög hon framåt och undvek kladdet som annars skulle befinna sig på hennes redan smutsiga själv. Han kunde inte hjälpa att skrocka till en aning och sa faktiskt ett par ord till fågeln mest för att känna av hur skumt det skulle kännas. “Ja du vind, människor kan helt klart be om för mycket, eller vad säger du?” Det kändes skumt att prata med ett djur men inte helt fel ändå tänkte han när han vände tillbaka blicken på ett så gott som färdig styckat kött vid det här laget. >Trots allt så var han van vid det. Han lyssnade till hennes ord lugnt medan han la köttet i högar nästan lite perfektionistiskt i storleksordning innan han efter ett tag svarade på hennes ord. “Kanske är dags att ta sig in till en by nu då? Det hjälper ju en hel del för både mående och ekonomi att träffa andra av sin.. sort.” Ja han kom på sig själv att vara lite tvådelad där då han sällan träffat på många från sin egna ras trots allt vilket fick honom att tillägga; “.. eller ja, i alla fall mänskliga personer. Finns ju en chans annars att man mister förståndet ute i skogarna.” Jo visste fanns det en stor risk för det trots allt. Vid hennes kommentar att vinden var laddad så kikade han aningen åt öster innan han svarade. “Jo kanske som sagt dags för att gradvis ströva in i mänskligheten igen då?” Han kunde ge henne mindre populära köttbitar, vilket många skulle göra till en hungrig och desperat person, men han var inte riktigt den typen av personlighet. Just därför greppade han tag i det ena, styckade bakbenet och ställde sig upp med det tunga köttet i handen medan han lugnt tog sig fram den lilla biten som fanns mellan dem, räckte sedan fram det hela benet med ett leende. “Namnet är Ithril, vad är ditt?”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon log brett då han skrattade. Hon hade nästan glömt bort hur behagligt det va att höra människor skratta.

    Hon studerade honom när han svarade på hennes fråga och la huvudet på sned. ” Du ser ut som en människa… Du talar som en människa”

    Hon gav honom ett brett leende trots hennes annars ovårdande yttre hade en bländande vit tandrad. Hon må ha glömt det mesta om att vara människa men hon hade varit noga med att sköta sina tänder.

    ” Du är mer människa än vad jag är”

    Sa hon med en lätt axelryckning. Det bekymrade henne inte. Varken att han inte va människa eller att han va mer människa än hon.

    ” Jag håller med varför ödsla tid på att tänka på vad man är. Jag är jag. Du är du.”

    Då han talade till vind gav denna ifrån sig ett skri och flög till en gren i ett träd närmare honom.

    Fayren skrockade

    ” Han håller med dig.”

    Vind gav ifrån sig ett par fler skri vilket fick Fayren att blänga på honom

    ” Vad är det för dumheter?! Det har jag inte alls”

    Hon vände sin blick mot mannen och såg förvånad ut

    ” Jag har levt utan mänskligt sällskap sedan lite efter jag blev kvinna. Inte har jag blivit galen”

    Hon log ironiskt. Många skulle nog kalla henne för just det. Men hon visste att hon inte va galen. Farlig kanske. Det hade jakt laget visat tydligt när de hade spårat henne så länge som de gjort. Kanske gjorde de det fortfarande. Häxa hade de kallat henne. Farlig. Smutsig. Ond.

    Va hon ond? Det tyckte hon inte. Hon hade gjort vad vilket djur som helst hade gjort i samma situation.

    Hon såg lite osäker ut när han nämnde civilisationen men nickade jakande.

    Hon hoppades bara att hon inte skulle ångra det.

    Hon spärrade upp ögonen när han kom närmare, först av rädsla men när han räckte över benet så log hon och tog emot det. Det hade inte gått henne obemärkt förbi att han givit henne en av de bättre delarna av bytet.

    “Fayren…”

    Falken flög ner och landade på hennes axel.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Han kunde inte hjälpa att flina till vid hennes ord och med ett önsketänkande så kunde man ju drömma om att folk inte brydde sig om raser så som kvinnan verkade göra. Tänk vad mycket lättare livet skulle bli om alla accepterade alla men ja; livet var inte direkt lätt. Vad man än gjorde så skulle det alltid finnas krig och rasism trots allt men han kunde inte mer än att hålla med hennes ord. “Tänk om alla skulle tycka så, vad lätt livet skulle bli eller vad säger du?” Se där, kanske kunde djuren förstå dem mycket bättre än vad han förstod djuren? Falken skrek åt honom och kom lite närmare vilket verkligen fick honom att tänka igenom hur intelligenta djur faktiskt var. Han flinade mot falken innan han tog upp en bit kött för att kasta upp det i luften fram mot fågeln som kanske också var hungrig, så pass att det skulle vara lika lätt att fånga upp biten som att ignorera den. Det var upp till fågeln.

    Han kom fram till Fayren som tog emot benet med kött och log roat mot henne då hon presenterade sig. “Trevligt att ha stött på dig Fayren:” Sa han ärligt medan han gick tillbaka till djuret för att samla ihop alla viktigare delarna, stapla dem snyggt över skinnet innan han drog fram yxan ut sitt bälte för att hugga av gornen och stapla dem på högen med. Ett skickligt arbete helt klart och han hängde tillbaka yxan i bältet med en blick mot återstoden av djuret. “Resten är för djuren, inte direkt användbart för oss oavsett.” Sa han lugnt innan han såg sig om. “Ska vi kanske laga mat först innan vi tar oss in i staden? Jag tyckte mig höra att du är hungrig.”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon ryckte på axlarna.

     

    ” Om du tänker på saken så är det bara mänskliga varelser som tänker så. Räven bryr sig inte om ifall det är en groda eller en fågel som den äter. Vargar kan skapa flock med de större vagarna. En brunbjörn fiskar med en svartbjörn. Om djuren inte bryr sig. Varför ska vi?”

     

    Hon hade en smula bitterhet i rösten när hon fortsatte.

     

    ” Det är bara människor som hatar det de inte förstår”

     

    Hon såg på vind med avund när han fångade köttbiten i luften innan han satte sig på hennes axel och nöjt åt.

     

    Hon studerade honom medans han använde yxan. Vid hans ord log hon nöjd.

     

    ” Man ska alltid lämna kvar lite för naturen”

     

    Hon gav ifrån sig ett skratt ” jag tror att alla inom en dags färdväg hörde att jag va hungrig”

     

    Fortfarande med ett brett leende nickade hon

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Det var förvånande att höra en människa säga just dessa orden men en bra förvåning oavsett då det var uttröttande att höra samma gamla alvhat som alltid. Han fann dock sig skyldig att tala om för henne att det inte bara var människor som betedde sig sådär men fann det bäst att bara hålla med istället för att gå in på raserna i världen. Så gått som varje humanoid varelse var ju fylld av någon typ av rasism. Så vad spelade det för roll om det så var en dvärg? För att ha så mycket vett så var dem alla verkligen så pass outvecklade.

    Han såg fågeln fånga upp slamsan med ett nöjt litet leende då han alltid funnit djur ha mer vett än humanoider för visst stämde det vad hon sa; djur kunde inte bry sig mindre om raser. Han skrockade sedan till hela två gånger både för att man skulle lämna saker till naturen och hennes uttal om att alla i närheten kunde hört hur hungrig hon var. Jo hennes mage hade minsann en tydlig stämma. “Då så, låt oss gå en bit bort från resterna så vi kan få äta ifred utan att bli attackerade av något.” Sa han roat medan han packade på sig alla delarna han skurit upp, kände tygnden från hjorten väga ner honom brutalt men verkade inte direkt klaga på det. Han var van trots allt. Han gav dem båda en menade blick innan han började gå mot riktningen av staden. Skulle finnas säkrare platser att äta på närmare staden trots allt utan att man sprang in i massor folk direkt.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon såg på honom när han skrattade och log lite försiktigt.

    Utan att tänka så mycket på det följde hon efter honom.  Det va nog en smart idé att ha sin egen måltid lite ifrån kadavret. Inte för att hon trodde att djuren som lockats dit av lukten av blod skulle anfalla dem. Nej det va mer för att hon inte ville behöva försvara det kött hon hade i sin famn. Hon kramade det hårt mot sitt bröst. Hon va hungrig nog att kunna äta köttet rått. Men hon hade en känsla av att det inte skulle ses med blida ögon. Det va länge sedan hon pratat med en människa. Eller ja… Någon mänsklig. Och ännu längre sedan hon pratat med någon som inte velat döda eller ta henne till fånga.

    Hon tittade upp mot honom när han gick tyngd av sin börda.

     

    ” Hur kommer det sig att du är snäll mot mig? De flesta hade försökt att skjuta mig eller springa åt andra hållet i tron att jag va något monster.”

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Jo Ithril var en rätt så trevlig personlighet men kanske kom det från att bli uppväxt med hat riktat mot sig? Det brukade väll gärna gå antingen åt hållet då man blev cynisk och hatade allt eller den totala motsatsen att man ville bevisa att de inte kunde trycka ner en. Det var ju den vägen som Ithril hade hamnat på och även om han var långt ifrån lika trevlig i stridsmiljöer så betydde inte det att han inte kunde vara sig själv på fritiden. Han ville ha mer acceptans i världen och det skulle inte leda någon vart om han själv inte betedde sig med värdighet eller hur?

    Han skrockade därför bara lite roat innan han svarade lugnt. “Man ska inte gå på enbart hur någon ser ut för tillfället. Träffade en gång på en föredetta slav som rymt från sitt fångenskap och tro mig när jag säger att du ser vårdad ut om man skulle jämföra med honom. Han såg ut som om han gått igenom ett massmord men visade sig vara en av de trevligaste männen jag stött på. Så min poäng är att jag sällan blir bortskrämd bara för hur någon ser ut. Finns många tillfällen som jag sett ut som dig men jag är ju fortfarande mig själv trots detta.” Han hoppades att det inte skulle låta fel där han kommenterade hennes lortiga yttre men i vilket fall så hade han talat sanning oavsett. Skillnaden var stor mellan ovårdat yttre och ett bad trots allt.

    Ithril samlade på sig torr ved medan de gick genom skogen för ja; de behövde ju en eld eller hur? Tidseffektivt och bra då det verkade vara väldigt hungrigt hos Fayren och det antagligen var bäst att grilla upp lite mat så snabbt som möjligt. De kunde ju grilla tunna skivor för att göra det även mer effektivt. “Jag är glad över att du faktiskt pratar med mig, tro mig när jag säger att det är ytterst få i staden som frivilligt pratar med en alv.”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon sneglade på honom när han talade. Hon försökte föreställa sig hur en slav som rymt såg ut och kom fram till att hon nog inte ville veta. Trots hennes år i skogen så hade hon iallafall mått hyfsat bra. Hennes undernärda yttre nu va till mesta delen på grund av att djuren i dessa trakter inte kände henne och helt enkelt tog chansen till lätta mål mat.

     

    Hemma hade skogens djur hjälpt henne. Hon hade varit välmående om än smutsig. Inte förrän vargflocken hade stulit en stor del av jägarnas rökta förråd hennes första vinter hade hon blivit upptäckt och jagad av byns män.

     

    Hon tvingade sig att le.

     

    ” Du är ovanlig.”

     

    Sa hon enkelt och började plocka grenar till elden

    Hon tittade upp på honom genuint förvånad.

     

    ” Varför skulle jag inte prata med dig? För att du är alv? Vilket trams. Det är som om jag inte skulle prata med sorkar bara för att de är sorkar… ”

     

    Hon lät lite arg över det faktum och fnös för att understryka hur infernaliskt dumt hon tyckte det lät.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Det var otroligt besynnerligt att han stött på en sådan icke hatisk människa här av alla ställen då 99.8% av människor tenderade att ha ett naturligt ogillande av hans ras, oavsett hur hjälpsam han nu än var för människorna. Han tänkte dock inte klaga alls, var bara att acceptera detta och njuta av att inte få ilskna blickar på sig helt enkelt. “Du är mycket ovanlig du också..” Var han tvungen att erkänna men man såg på honom att det inte betydde att det var en dålig sak.

    De samlade ihop tillräckligt med ved som han sedan började stapla till en lägereld efter att ha dragit fram ett antal stenar för att ringa in veden, hjälpte ju att inte skapa skogsbrand eller hur? Hon fick plats med mer pinnar med tanke på att han bar omkring på ett styckat djur, men han hjälpte i alla fall till så bra han kunde. När det var fixat så tog han fram sitt tändstål och snart nog hade elden börjat ta liv på den torra barken tillhörande grenarna. Han sparade två smala pinnar som de kunde använda för att grilla köttet på och räckte över en till henne. “Tänkte att vi kan grilla tunna bitar kött då det blir snabbare tillagat, vi vet ju båda hur hungrig du faktiskt är.” Avslutade han lite roat medan han tog ett stycke kött och började skala av köttslamsor för att sätta på pinnarna, sträckte sedan över ena pinnen med kött mot henne i väntan på att hon skulle acceptera den.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon gav honom ett leende. Hon visste att hon inte va som andra. Hon talade trots allt med djur. Det kändes ganska bra att inte bli jagad, hatad och kallad häxa. Istället för att svara ryckte hon på axlarna och tog emot grenen med kött på. Det vattnades i munnen på henne.

     

    Hon kilade fast grenen mot elden och började leta i sin packning. Snart hade hon fått upp två små knyten något inlindat i blad. Utan mycket förklaring så la hon in dem i elden och en frän doft spred sig.

     

    Hon tittade upp med ett leende.

     

    ” Det är lite bär och rötter. De smakar hemskt men är bra för kroppen. ”

    Knytena började glöda lätt och hon flyttade dem till utkanten av elden.

    Hon tittade upp på honom igen.

    ” Vad kan jag vänta mig i… Staden? Det va ett bra tag sedan jag ens va i en by… Jag har hört att städer är större”

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril passade på att kasta ännu en liten slamsa till fågeln då han tyckte att det bara var rättvist då de själva skulle äta innan han satte sitt spett över elden. Snart kom den fräna doften till hans näsborrar vilket fick honom att rynka lite på näsan över den starka doften. Bra för.. kroppen? Det luktade inte direkt aptitligt, precis som hon hade sagt men bär brukade ju ändå innehålla en hel del nyttigheter men skulle han testa? Det återstod att se. Han var lite bortskämd med välsmakande nyttigheter trots allt vilket det fanns gott om i huvudstaden vilket i sin tur skulle vara lätt att handla när han sålde alla delar från hjorten till slakteriet och apoteket.

    Han hummade till lite efter hennes fråga och rynkade eftertänksamt ögonbrynet då han inte riktigt visste hur han skulle få fram det. Tillslut hade han ändå bestämt sig och öppnade munnen för tal. “Jo det är ganska mycket mer folk än i en by, väldigt tätt med folket på gatorna och mycket som händer på samma gång. Soldater som patrullerar på gatorna, tjuvar som försöker stjäla till sig dina pengar och glädjefolk i gathörnen. Men det finns massor att uppleva, mycket butiker och matställen, varma vattenkällor och te sammanhang. Det jag försöker få fram är att det blir mycket intryck på en och samma gång när man går in i staden..” Han vred på sin pinne för att grilla nästa sida innan han fortsatte. “..Jag själv är van vid det men en varning för dig är att folket stirrar ut en så fort man sticker ut på minsta sätt så du får tänka på det med. Jag lovar dock att jag tar dig raka vägen till närmaste vattenhål dock.” Sa han i försök att muntra upp den skrämmande situationen en del. Ja det skulle nog inte vara så lätt för henne i början men hon slapp bli biten i baken av ormar i alla fall.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Vind fångade upp köttet och åt med god aptit.

    Feyren rynkade på ögonbrynen.

    “Jag har inga pengar att stjäla så tjuvar behöver jag nog inte oroa mig för.. men det låter… Skrämmande…”

    Hon packade upp ett av knytena och började tugga på en rot medans hon väntade på att köttet skulle bli klart. Hon rynkade på näsan och hade synbart svårt att svälja när hon tuggat klart.

     

    “Men jag är säker på att det är värt det. Jag kommer att vara ren iallafall..”

     

    Hon tog av spettet och blåste på köttet för att det skulle svalna innan hon tog en strimla i munnen.

     

     

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 73 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.