Post has published by Valentine
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 73 total)
  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Kvinnan märkte av morrandet och kastade en blick mot Ithril som om det var hans fel till att kvinnan morrade, som att tala om för honom att hon inte gillade sådant beteende. Ithril själv satt bara lugnt där med ett trevligt leende medan kvinnan började reda ut Feyerns hår, varsamt men effektivt. Snart nog så var ena halvan av hennes hår uträttat och slätt och efter ytligare ett antal minuter så var även den andra sidan helt slät. Det var som att bevittna en helt ny person i stolen; från tovigt tjockt hår och smutsighet till ren hy och blankt, uträttat hår. Hon såg inte alls ut som sig själv längre vilket var rätt fascinerande vad smuts och tovor kunde åstadkomma.

    Snart kom saxen fram för att börja klippa bort alla slitna toppar och då hon väl var klar så sken håret vackert i belysningen och såg ut som om det aldrig någonsin hade varit förstört förr. Frisörskan suckade nöjt och la undan saxen för att föra sina smala händer genom fayerns hår för att dubbelkolla att allt var som det skulle, och det verkade det vara. Han slog ihop sina händer med ett brett leende. “Se där! Så gott som ny!” Ithril kollade på scenen medan han reste sig upp och han log glatt mot frisörskan. “Mycket fint jobb! vad tycker du Feyern?”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Fayren hade suttit i spänd tystnad med slutna ögon. Om hon ansträngde sig så kunde hon nästan föreställa sig att det va hennes mors varsamma händer som arbetade med hennes hår. Ett svagt leende prydde hennes läppar.

     

    När Ithril slog ihop sina händer ryckte hon till och tittade på honom med förvånad blick.

     

    Det tog en stund för henne att registrera hand fråga. Långsamt vände hon sig mot spegeln. Hennes ögon spärrades upp när hon såg sitt hår.

     

    Med en lätt darrande hand smekte hon en slinga som redan börjat forma sig till hennes naturliga lockar.

     

    Hon ryckte handen till sig som om hon bränt sig. Såg sig om i rummet som om hon trodde att spegelbilden tillhörde någon annan. Hon vände sig sedan mot frisörskan och Ithril och ett bländande leende spred sig på hennes läppar.

     

    ” Tack! Jag trodde att jag skulle behöva klippa av allt… Men du frun lyckades rädda det”

    Hon vände sig mot Ithril och leendet blev om möjligt ännu bredare.

     

    ” Tack sir”

     

    Sa hon enkelt men med en något tjock röst.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril log bara varmt åt henne där hon satt och såg ut som om att detta var det bästa som hänt henne på i alla fall ett bra tag och kunde inte hjälpa att le glatt mot henne. Hon såg helt annorlunda ut från när de setts ett par timmar tidigare och verkade dessutom lyckligare vilket gladde Ithril att kunna hjälpa någon att må bra. Så när hon kallade honom Sir så skrattade han bara och skakade på huvudet lite roat “Namnet är Ithril, jag är långt från en sir.” Skämtade han vilket fick frisörskan att se på honom lite dömande, hon höll på att vända tillbaka blicken när hon märkte hans alvöron vilket fick hennes ögon att smalna aningen men det var det som syntes. De hade ju trots allt betalat så det var bara att vara professionell nu. Hon tittade på dem båda innan hon lite mer ansträngt sa ; “Ja men då så, du ser förträfflig ut fröken! Men nu behöver ni gå, många fler kunder att ta hand om idag!”

    Ithril märkte av detta och gav ett litet sorgset leende men åtminstone var hon professionell. “Ja vi borde röra på oss, Kom Feyern så rör vi på oss.” Sa han glatt mot Feyern och gick fram mot henne för att hjälpa henne upp på fötter. “Tack igen fröken” Sa han trevligt och hon log lite mot honom innan hon viftade mot dörren och sa; “Ha en trevlig dag ~ ” Lite för trevligt även om han visste att hans öron hade fått henne obekväm men det var inte mycket att göra åt saken.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Fayren log

    “Som du vill Ithril”

    Hon märkte inte av kvinnans ändrade attityd. Men hon märkte av Ithrils sorgsna leende och rynkade lätt på ögonbrynen.

     

    Hon tog hans hand och reste sig. Och när de gick ut sneglade hon på kvinnan innan hon vände sig mot Ithril.

     

    ” Jag tror inte att hon har så många kunder. Om hon hade så hade hon inte klippt mig så snabbt. Vi hade fått vänta på vår tur..”

     

    Hon såg fundersam ut medans hon mumlade

    ” Varför ljög hon? ”

     

    Hon styrde stegen mot gatan och vind mötte dem båda. Han landade graciöst på Fayrens axel och började genast dra sin näbb genom hennes hår. Han gav ifrån sig ett skri och fayren log mot falken.

     

    ” Jag vet! Jag luktar som ängs blommor! ”

     

    Med ett skratt vände hon sig mot Ithril.

    ” Hur kan jag återgälda dig allt detta?”

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril kände sig lite besvärad då frisörskan kollade stelt på Feyern efter hennes kommentar men de lämnade salen och gick vidare ut mot gatan. “Som jag sa till dig tidigare Feyern; Människor har svårt med alver i allmänhet. Mycket politik inblandat och negativa ting som delas med till folket men åtminstone kunde hon ha reagerat värre än vad hon gjorde.” Sa han lite uppmuntrande då det fanns folk som faktiskt skulle kasta stenar på honom om tillfället fanns och de inte visste att han jobbade så nära kejsaren. När falken kom tillbaka så log Ithril till fågeln och höll fram sin hand mot falken i hälsning. “Hoppas du hade något att göra Vind.” Sa han nöjt innan han sänkte handen igen.

    När hennes fråga kom hur hon kunde återgälda honom för hans behandling av henne så log han bara brett mot henne. “Dela det vidare om och när du kan, det är allt jag ber om faktiskt. Finns tillräckligt med mörker i livet som det är.”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon såg mer än lite upprörd ut över hans uttalande.

     

    ” Vad har politik med dina öron att göra? Du är en vanlig själ”

     

    Det va annat än vad hon va.

    Hon hade aldrig varit typen att vända andra kinden till.

    Mannen som anföll henne hemma va för evigt märkt för att ha legat en hand på henne. Männen som jagat henne likt ett djur för vad hon kunde göra lag antagligen fortfarande i skogen. Deras kroppar näring åt naturen.

     

    De bönder som jagat iväg henne och vägrat låta henne sova i deras stall hade upptäckt att deras skördar blivit uppäten av sorkar och andra gnagare och ingen av hundarna eller katterna va villiga att jaga dem.

     

    Men helt ond va hon inte. De bönder som låtit henne sova i deras stall och de som till och med givit henne ett mål mat hade en bra skörd, inga sorkar åt deras skördar. Deras boskap arbetade hårdare än de andras.

    Det va intressant hur en natt i stallet kunde ge henne tid att övertyga djuren om att arbeta hårdare för hela gårdens skull.

    Och att övertyga gnagarna i åkrarna att flytta hade inte varit svårt alls.

     

    Djur va så mycket enklare än människor.

    Men hon hade märkt att ju längre hon kom från sina hemtrakter ju mindre sammaebetsvilliga va djuren. De kände henne inte. Varken i person eller genom rykten.  Andast skadedjur som råttor och liknande va villiga att förstöra en skörd.

     

    Hon gav ifrån sig en suck

    “Jag hade inte låtit folk trampa på mig så där. Du har samma rätt till att vara här som alla andra. Större faktiskt då du är vänlig utan att begära något för det.”

     

    Hon funderade på hur hon skulle kunna använda sina förmågor för att hjälpa honom. Kanske hade han en stridshäst som hon kunde tala med? Eller kanske en jakthund?

     

    Med ett leende tänkte hon på hur beroende människor va av djur. Hon mest av alla.

     

    ” Du sa att du va en soldat eller hur?”

     

    Frågade hon plötsligt och vände sig mot honom samtidigt som vind bestämde sig för att sitta på hans axel ett tag. Han lekte med ithrils hår på ett liknande sätt som han gjorde på henne.

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril log lite lugnande mot den upprörda Fayren och skakade på huvudet som för att tala om för henne att det inte var något att lägga för mycket ilska på. “Det är inte mycket att göra åt saken för tillfället, så bli inte för upprörd. En alvs rättigheter hos människan har alltid varit dålig och som ensam alv bland människor skulle man inte komma allt för långt. Jag har de som accepterar mig likt kejsaren vilket räcker mer än väl för mig.” Visst hade han önskat att fler personer tänkte som Fayren men världen var långt ifrån perfekt och skulle antagligen alltid ha problem likt dessa oavsett vart man rörde sig. Ända chansen han hade för att bli accepterad var väll i alvskogen men med tanke på att han inte kunde språket så skulle han sticka ut även där med.

    Vind satte sig på hans axel och då fågeln lekte med hans hår så passade han på att klia djuret lite försiktigt under hakan på ett nöjt sätt. “Jo visst är jag det.. vakt till kejsaren och tränare för nya soldater.” Flinade han lite roat. Inom detta yrket så kunde han bestraffa de nya soldaterna hur mycket han ville tills de lärde sig att lyssna vilket inte var en dum sak att lära sig om man skulle arbeta inom armén.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon gav ifrån sig en djup suck.

    ” Jag har rätt att bli arg på dina vägnar om jag vill”

     

    Så hon envist men lugnade ner sig en smula.

    Hon va inte säker på vad en kejsare va men antog att det va en viktig person. Som by äldsten. Han hade haft en vakt med sig när han dömde i olika ting.

     

    Hon tuggade på insidan av sin kind när hon tänkte. ” Soldater använder hästar? Använder ni blodhundar? Eller andra djur?”

     

    Frågade hon ganska rakt på sak.

     

    ” Om ni har något liknande så kanske jag kan få jobba för er. Som du märkt så har jag bra hand med djur. ”

     

    Vind gav ifrån sig ett kurrande läte och njöt uppenbarligen av Ithrils behandling av honom.

     

    Fayren log och skakade på huvudet

     

    ” Vind. Akta så att du inte blir misstagen för en tamfågel.”

     

    Detta verkade göra vind upprörd och han flaxade med vingarna åt hennes håll, biträde upp sig och gav ifrån ett skri innan han kröp djupare in i Ithrils hår.

     

    ” Vad menar du med att han luktar bättre än vad jag gjort på veckor?! Klart han gör! Han har inte varit ute i vildmarken de senaste åren!”

     

    Hon la armarna i kors och surade.

     

    ” Fjäderfät ge mig tips om hygien. Förvuxna kyckling”

     

    Muttrade hon medans hon gick.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril skrockade lite roat och kunde inte mer göra än att nicka förstående, han kunde inte hindra henne från att bli upprörd trots allt och det skulle vid det här laget vara dumstridigt att försöka. Det var bara att låta det vara helt enkelt. Då hon fortsatte så lyssnade han på hennes ord och blev aningen osäker till en början då han inte visste om hon skulle klara av stadslivet med tanke på hur ovan hon var med människor vid det här laget. Han såg mot det passerade folket runt omkring dem där de gick rakryggat och fin polerade från topp till tå men det var väll kanske bara en vana? Dessutom var ju inte han den att prata eller hur? En alv bland människor. Allt var en vana.

    “Jo du kanske skulle tycka om att jobba i stallet? Sköta om djuren där? Där finns både hästar, hundar, katter och falkar vilket vind kanske skulle tycka om?” Sa han med ett litet flin mot fågeln som skrek till och gömde sig djupare i hans hår vilket fick honom att bara nå ryggen på fågeln i sitt klappande istället. Han strök försiktigt fågelns rygg ett par gånger innan han sänkte handen för att vara säker på att han inte över klappade vind. Vissa djur hade ju en gräns när det kom till för mycket uppmärksamhet eller hur?

    Han lyssnade på konversationen som tog plats och kunde inte hjälpa att skrocka till lite roat. “Ni sår båda rena och fina ut nu dock, vad säger du vind? Ska du inte undersöka hur ren Fayern är nu?” Undrade han roat medan fågeln rotade omkring i hans halvlånga hår.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    “jag kan både sköta och träna dem”

     

    Träna kanske va fel uttryck. Mer övertyga men Ithril behövde inte veta detaljer i hur hennes kommunikation med djur fungerade.

     

    Vind gav ifrån sig ett kuttrande läte och Fayren skrattade

    ” jag är säker på att där finns en passande hona vind. ”

     

    Vind sträckte på sig lite förnärmat av Ithrils ord och flaxade med vingarna.

    Fayren suckade ” ja vi alla vet att du alltid är ren och fin”

     

    Hon gav Ithril ett brett leende.

     

    ” Vind ser sig själv som den mest förnäma fågel rätten- jag menar ätten”

    Hon skrattade högt åt sitt skämt men då vind flög över till henne och bet hennes öra blev skrattet ett förvånat yl.

     

    “AJ! Det va ett skämt din värdelösa fjäder hög”

     

    Hon gned sitt ömmande öra men fortsatte att le. Det va uppenbarligen deras vanliga jargong.

    Vänskapligt kivande med falken fortsatte hon att gå bredvid Ithril.

     

    ” Du nämnde kejsare. Det är ett ord jag inte känner till. Vad är en kejsare? ”

     

    Hon visade inga tecken på att vara generad över hennes brist på kunskap utan såg på honom och väntade tålmodigt på svar.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril var fortfarande lite osäker på att hon skulle klara av stadslivet men i vilket fall som helst så var det ju ingen skada i att testa eller hur? Hon hade ju som sagt även lyckan att vara en människa vilket skulle öppna betydligt många dörrar för henne om detta inte skulle passa henne i slutändan. Ithril skrockade till en aning vid Vinds klara missförstånd och kliade honom lite på huvudet som i att säga förlåt på sitt sätt. Snart flaxade han tillbaka till Feyern igen och han såg på deras helt klart nära band där de käbblade med varandra på det där sättet. Han kunde inte hjälpa att le över detta där han stod framför den stiliga byggnaden bakom honom.

    Vid hennes fråga så blinkade han först förvånat till innan han kom på vem han faktiskt pratade med och skakade på huvudet lite roat. Hur skulle han förklara detta? “Kejsare är en kung kan man väll kalla det, så en kung av hela Nirais rike.” Han såg sig omkring på det promenerande, finklädda folket. “Han sköter allt så gott som med rådgivares hjälp i vissa frågor. Allt från armén, till politik och rikedomar.”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon nickade. Hon visste vad en kung va. Men hon hade aldrig sett en.

    Hon va på väg att säga något men hon blev avbruten av vind som bet henne i örat åter igen.

     

    ” Sluta upp med det där!”

     

    Sa hon med en ganska sträng röst innan hon vände sig mot Ithril.

    ” Det låter som ett tråkigt jobb. Jag hade aldrig klarat av att vara inomhus och styra alltid. Kommer han någonsin ut i friska luften? Eller är han som en av de där fåglarna som är i bur? ”

     

    Hon visste inte mycket om ledarskap men by äldsten hade alltid varit upptagen med ett eller annat och oftast varit fast inomhus med arbetet. Och att vara en ledare över en by va ingenting jämfört med att vara ledare över ett land. Så med hennes logik va kejsaren en fånge och hon tyckte synd om honom.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril kunde inte hjälpa att skratta till lite glatt över hur mycket saker det fanns som Fayren inte kände till när det kom till den allmänna världen. Kollade på henne och Vind där de fortsatte att käbbla lite med varandra innan han svarade på hennes fråga. “Som kejsare så får han göra så gott som vad han vill, när han vill. Visst finns det självfallet saker han måste styra med men utöver det så har han nog mer frihet än vad de flesta har.” Sa han ärligt. Jo OM kejsaren behövde ett uppehåll eller liknande så kunde han ju lämna sakerna i de trogna rådgivarnas händer för en dag eller två för att gå och göra något välbehövligt kul, sen om det kanske inte hände allt för ofta var ju en annan sak men han KUNDE om han VILLE. Så Ithril skulle inte direkt säga att kejsaren var en fågel i bur.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon såg fundersam ut en lång stund innan hon vände sig mot honom ” så han är mer fri än oss andra? ”

    Hon log brett ” jag tror att jag hade gillat att vara kejsare då!”

     

    Hon såg bekymrad ut med ens och såg sig omkring.

     

    ” Har den här staden regler mot var man får sova? Hemma fick man bara sova hemma eller i värdshuset. Skogen va bekvämare men jag vill inte smutsa ner mig igen”

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril skrockade roat åt hennes uttalande att hon skulle tycka om att vara kejsare och fann det rätt komiskt att hon verkade tro att man bara kunde bli det bara så där. “Tyvärr så är man född in i rollen så inte mycket vi kan göra åt det alls.” Skrockade han fram och betraktade henne då hon plötsligt såg bekymrad ut. Vid hennes fråga så såg han lite betänksamt på henne. “Tekniskt sätt så får man väll sova vart man vill även om det skulle göra att folk såg ner på en. Men annars är det samma här; i hemmet eller där det finns en säng. Tvivlar på att vi har samma typ av sängar som där du kommer ifrån dock. Här sover vi rakt på golven.” Ja de hade inte direkt sängramar och så vidare här, mest en tunn madrass på golvet i asiatiskt stuk. “Vi kan säkert finna ett varsitt rum att sova i!”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    ” född in i rollen… ”

    Hon såg fundersam ut innan hon log i triumf

     

    ” Som en bi drottning!”

     

    Hon såg fundersam ut igen och mumlade

     

    ” Jag undrar vad kungar och kejsare äter för att bli ledarna över deras kupa- jag menar land…”

     

    Hon gav ifrån sig en suck.

    Om hon skulle vara bland människor så va hon tvungen att passa in…. Eller… Ja. Så mycket det ny va möjligt. Hennes mamma hade varnat henne för häxjakt. Hon kände inte för att vara bytet. Och defensivt inte för en sådan struntsak som att hon umgicks med djur.

     

    Hon tittade upp på Ithril, tillbaka kallad till verkligheten av hans ord. Hon log brett

     

    ” Oroa dig inte! Jag är van vid att sova på marken, och hemma sov jag bättre på golvet. Sängar är för… Sängiga…?”

     

    Sa hon och nickade för sig själv medans vind burrade upp sig som om han ifrågasatte Fayrens intelligens. Fåglar älskade sina sängar. kvistar, fjädrar och mossa för att göra dem extra varma och mjuka. Nej han förstod sig verkligen inte på sin kompanjon. Men han va trots allt en nobel och förfinad fågel. Så det va kanske inte konstigt att Fayrens enkla livstil chockerade falken.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril kunde inte hjälpa att känna sig aningen road över denna kvinnans tankesätt men tyckte inte heller att det var konstigt med tanke på hur länge hon befunnit sig själv i det ‘vilda’. Han skulle säkerligen varit rätt lik henne om han inte haft den extrema turen att bli adopterad av sin familj här i Nirai för det var som sagt inte många människor som ville ha ett alvbarn att ta hand om. Hur han än gjorde så skulle han aldrig passa bra in här men det var något han var van vid. Det hade ju gått från hat till någon form av respekt i alla fall vilket var betydligt bättre än vad de andra alverna fick genomgå omgivna av människor.

    “De äter nog så gott som vad de känner för.” Flinade han roat medan hans klara blick föll på falken som verkade bete sig som att Feyerns ord förbryllade honom över hennes ord om sängar. Ja då hade hon ju kanske hamnat rätt i alla fall? Var ju inte direkt vanligt att sova i sängramar i Nirai trots allt. Han funderade aningen innan han kom på ett bättre alternativ som han vanligtvis aldrig erbjöd sig av. “Eller så kan du ta ett av gästrummen i mina föräldrars villa om du hellre vill det?”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon verkade fundera över svaret.

    ” Så om de äter vad de känner för… Betyder det att alla kan bli kungligheter så länge de får äta vad de vill och inte behöver nöja sig?”

     

    Mumlade hon för sig själv. Hon försökte uppenbarligen finna någon sorts logik i ämnet men verkade inte klara det allt för väl.

     

    Hon vände sig mot honom och la sitt huvud på sned då hon funderade.

     

    ” Det skulle vara billigare. Det är jag säker på. Och mindre besvär än att försöka hitta ett tak som ingen besvärar mig på.”

     

    Sa hon och log brett innan hon nickade.

     

    ” Ja tack. Ett gästrum låter perfekt!”

     

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Ithril kunde inte hjälpa att skratta till lite roat då det var betydligt svårare att förklara än vad han hade trott från början. Ja hur förklarade man egentligen kungligheter på bästa sätt? “Nå.. ” Började han lika roat medan han funderade på hur han skulle lägga fram det. När han väl bestämt sig så började han tala igen. “..Det är mer något du är född som, får titeln inom ett politiskt spel eller dödar den förra kungen och tar över landet kan man väll säga för att lägga fram det så enkelt som man kan.” Ja det var oehört mer komplext än så men det var det simplaste han kunde formulera sig på.

    Vid hennes bestämmande att hans gästrum skulle fungera så nickade han och vände sig om för att sträcka ut handen åt riktningen där hans adoptivföräldrars hus låg åt. Om man kunde kalla det hus.. kanske herrgård skulle passa bättre? “Det ligger åt det hållet, vill du gå dit nu?” Undrade han med blicken som vändes tillbaka mot henne. Jo det började ju bli lite sent trot allt.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon la huvudet på sned när han skrattade men barkade inte bli upprörd. Tvärt om log hon.

    Hon bestämde sig att nöja sig med hans förklaring för tillfället.

     

    När han sträckte ut sin hand och frågade sin fråga nickade hon.

     

    ” Det är en bra idé.”

     

    Det började bli sent och hon va mer än lite trött. Det hade varit svårt att få en full natts sömn den senaste tiden.

    Det skulle bli behagligt att få sova någonstans varmt och framförallt torrt.

    Hon började gå och vind flög i cirklar över dem båda.

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 73 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.