Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 309 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det var sällan hon visade särskilt mycket utåt. Vanligen höll hon sig till antingen likgiltighet eller glädje, den senare den enda känslan hon själv kunde hantera inför andra, men kanske var det annorlunda med Keiran. De hade trots allt känt varandra redan när de var små, de hade jobbat sida vid sida på hennes föräldrars gård, de hade skrattat tillsammans, de hade bråkat, han hade tröstat henne när hennes far behövt avliva märren som hon tyckt allra bäst om…

     

    Sorgen i hennes blick var plötslig och omöjlig att missa. Han om någon förtjänade sanningen, men hur kunde hon förklara för honom vad som hänt utan att låta fullständigt galen? Hur många år hade det inte tagit henne att vänja sig vid sanningen?

    ”Det är… Komplicerat”, svarade hon hest, hennes röst påverkad av samma darrning som hans.

    ”Jag vet inte vart jag ens skulle börja förklara, du skulle tro att jag ljög, eller helt tappat förståndet”, fortsatte hon uppgivet. Hon lyfte dock den bleka blicken mot honom, som om hon sökte efter något där, kanske någon slags bekräftelse, eller kanske något annat. Hon slogs av alla likheter nu, trots att han var mycket äldre än när de senast träffats, hans ansikte var både bekant och främmande och hon kunde inte låta bli att undra vad för liv han levt sedan dagen han gett sig av från byn.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Den smärta han kände inom sig där han balanserade mellan hopp och förtvivlan var ingenting mot det knivhugg i brösten av att se sorgen i hennes ögon. Han kände sig så egoistisk över den sorg och smärta han känt när de sagt att hon dött, ja till och med över den hjärtesorg när hon hade kärat ned sig i den där onödigt stiliga främlingen. För han insåg att det var en pissdroppe i havet i jämförelse mot vad hon måste ha gått igenom.

    Han ville så gärna veta men det gick upp för honom att det kanske inte spelade någon roll. För hon var ju inte död, utan hon satt ju där bredvid honom. Om hon inte var ett spöke förstås och det var han som tappat förståndet efter för många slag mot huvudet.

    “Det är okej,” sa han lågt, rösten fortfarande instabil “Jag tror inte du skulle ljuga… eller ha blivit galen” Det kanske är jag som har, tänkte han bittert. Lite tvekande sträckte han ut ena handen för att kunna ta hennes, så han skulle veta om hon var där på riktigt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hade inte riktigt förväntat sig att han skulle sträcka sig efter hennes hand, så hon kunde inte hindra sig själv från att rycka till en aning när han tog den i sin. Hon drog dock inte undan den, utan slöt sina fingrar försiktigt om hans. Hennes hand var kall, som handen hos någon som varit ute i vinterns bistra kyla alldeles för länge.

     

    Långsamt drog hon ett darrande andetag innan hon kastade en blick bakåt mot de andra männen i sällskapet. De verkade lyckligtvis inte särskilt intresserade av deras samtal, om de ens noterat att hon slagit sig ned bredvid deras kamrat, hon ville trots allt inte att vem som helst skulle höra det hon hade att säga. Hon insåg visserligen att Keiran kanske inte alls var samma person som han en gång varit och att det var en risk att berätta för honom… Men hon var villig att ta chansen. Förtjänade han inte det?

    ”Jag är inte samma flicka som du kände för tio år sedan, att ljuga är en del av mitt jobb”, svarade hon med ett litet, blekt leende i ett försök att lätta upp stämningen. Det var dock bara halvhjärtat och snart falnade också det lilla leendet.

    ”Jag… Mina föräldrar… De ljög inte. Det är därför jag aldrig kan återvända hem. De begravde mig. Ett par månader efter att du reste iväg”, fortsatte hon efter en liten stunds tystnad och då var hennes röst knappt mer än en viskning, och för första gången sedan hon slagit sig ned intill honom så sänkte hon blicken från honom, rädd för vad hon skulle se i hans ögon.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Hennes kalla hud kändes underlig mot hans men han drog sig inte undan utan kramade den hårdare. Hans blick sänktes till deras händer med en orolig glimt i ögonen. Sådär i kontrast till hans egna hud stod verkligen hennes blekhet ut och den där gnagande känslan växte i honom. Allt stod inte rätt till.

    Han vände upp blicken till henne och log lite kort åt hennes ord, ville säga någonting uppmuntrande och kanske skämtsamt om att det hade han minsann märkt eftersom hon var här med ett band uslingar för att utföra blodsdåd. Men orden fastnade i halsen på honom och han rynkade ögonbrynen då han studerade hennes ansikte, de bleka ögonen och håret. Oroskänslan växte i bröstet för vad hon skulle säga härnäst.

    Men vad han än trott att hon skulle säga kunde han ändå inte riktigt greppa innebörden av det hon faktiskt sa och han skakade på huvudet, tviveln syntes tydligt i hans ansikte.
    “Nej, det kan inte stämma…” tankarna som försökte hitta en förklaring for runt i huvudet på honom “Vadå, du iscensatte din egna död?” han släppte hennes hand för att dra båda händerna över ansiktet med ett djupt och darrande andetag. Blicken var fäst på ingenting framför honom och han kände hur hela bröstet greps av en tung ångest. Vad som än hade hänt, hade han kunnat stoppa det?
    “Jag skulle inte ha gett mig av” sa han lågt, knappt mer än en viskning och han drog upp händerna genom håret, blicken fortfarande framåt och fäst i tomma intet.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Nej, det kan inte stämma… Orden var förväntade, men ändå fick de henne att ångra att hon alls sagt något. Hon borde ha låtsas som det hela bara var ett missförstånd, eller kanske kunde hon haka på hans teori, hans ord om att hon skulle ha iscensatt sin egen död. Men då skulle hon behöva ljuga om varför hon gjort något sådant, hur hon hade kunnat göra en sådan sak mot sin egen familj, och sen då? Hur skulle hon kunna fortsätta ljuga? Skulle det inte bli uppenbart att något var fel? Förvisso skulle hon kunna ljuga bara denna gång och sen aldrig mer träffa honom, hon skulle kunna avsluta uppdraget och sen försvinna, det skulle kanske vara det enklaste… Nej, det var inte rättvist. Hoppet hon sett i hans ögon bara minuter tidigare talade sitt tydliga språk, liksom hans ord om att han aldrig borde ha gett sig av, och dessutom kände hon ett själviskt behov av att få återförenas med honom, men en liten bit av sitt forna liv.

    ”Tror du jag skulle ha gjort något sånt mot min familj? Mot min mor? Nej…” Hon tvekade ett ögonblick innan hon sträckte sig efter hans hand igen. Hon tog den i sin och kramade försiktigt om den medan hon sökte hans blick med sin egen. Kanske var sanningen för mycket för honom?

    ”Jag är glad att du gav dig av, att du lever. Och jag är glad att jag fick träffa dig igen”, fortsatte hon, hennes röst lite mjukare nu, även om hesheten aldrig riktigt lämnade den.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Alla möjliga scenarion spelades upp för hans inre, vad som hänt och vad som inte hade hänt om han inte gett sig av. Men oavsett scenario så var det på ett eller annat sätt hans fel och den skulden fick honom att bita ihop käkarna så hårt att han fick blodsmak i munnen. Det var först då hon tog hans hand igen som han märkte det och med en sorgsen suck vände tillbaka blicken till henne.

    Hennes ord tog sig igenom den där mörka förtvivlan som gripit tag i honom och fick hans hjärta att slå ett extra slag. Han kramade hennes hand mjukt och det minsta av leende fanns på hans läppar.
    “Jag med,” det rev upp så mycket gamla och många bittra minnen, som beskedet om hennes död. Men samtidigt var det sanningen, han var glad att hon levde och att han fått träffa henne igen. Fast levde hon? Ett lågt och litet sorgset skratt lämnade honom vid tanken och han lutade tillbaka huvudet mot trädstammen, blicken fortfarande fäst vid henne.

    “Hur kan du vara här nu?” även om han inte riktigt accepterat att hon hade dött och blivit begravd så fick han försöka tro på henne. “Det ska inte vara möjligt. Eller är du bara ett gammalt minne som kommit för att hemsöka mig?” vid sina sista ord kramade han hennes hand igen, som för att försäkra sig på att hon verkligen var där.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Smärtan i hans ögon och sättet på vilket han bet ihop käkarna skvallrade om att han klandrade sig själv för det som hänt. Insikten fick det att hugga till i bröstet och hon kramade om hans hand lite hårdare. Hon hade vetat att han haft ett gott öga för henne när de var yngre, men hon hade inte trott att det gick särskilt mycket djupare än så. Hade hon haft fel? Var det därför han rest iväg..?

    ”Det är en lång och komplicerad historia… Faktum är att jag inte är helt säker själv, men jag är här”, svarade hon lågmält, ett litet, tunt leende över läpparna.

    ”Minns du den där gamla kvinnan som kom till vår by något år innan du gav dig av, hon som barnen kallade för en häxa? Det fanns mer sanning i det öknamnet än vi trodde…” Tillade hon lite bistert, smärtan av minnet tydligt i hennes ögon. Det hade varit som att bli uppsliten ur en varm och skön säng, nedbäddad i ett underbart, tyst lugn, bara för att slängas rakt in i den värsta smärta man kunde föreställa sig. Både hennes kropp och hennes sinne hade slitits tillbaka till verkligheten och hon hade tvingats återuppleva stunden för sin död om och om igen tills hon slutligen slog sig fri från den andra kvinnans kontroll.

     

    Minnet fick henne att rysa till.

    ”Men hon är död nu”, tillade hon hårt, och kanske blev hennes grepp om hans hand lite hårdare det med, ett grepp som skvallrade om den onaturliga styrka som fanns där.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Vid nämnandet av den gamla kvinnan gjorde han en liten grimas.Det hade alltid varit något kusligt över henne som gett honom rysningar då som nu. Han skakade lätt på axlarna för att bli av med den rysningen.
    “Jag visste att det var något som inte stod rätt till,” sa han lågt, först med ett litet trevande leende men det suddades snabbt ut av den smärta han kunde se i Moiras ögon. Han ville så gärna omfamna henne och säga att all skulle bli bra, lindra det som gjorde ont. Men han höll tillbaka den impulsen, för hon var nog inte den lilla flickan som gillade hästar längre. Det kunde deras tidigare konversation under dagen stryka under på.

    Styrkan i hennes hand bekräftade det också och han sänkte blicken ned till deras händer.
    “Det förtjänade hon,” hans röst hade blivit stabilare, även om den fortfarande hade en lätt darrning av alla känslor. Men nu hördes också den minsta underton av ilska. Han höjde blicken till hennes igen, fortfarande fanns det tvivel i hans ögon. Han kunde inte riktigt greppa vidden av vad som hänt henne men för stunden släppte han det och tillät sig själv att känna glädjen över att faktiskt få träffa henne igen. För det var ju något som han tidigare fått förlikat sig med, att det inte skulle ske förrän efter hans egna död.

    “Vad har det blivit av oss egentligen..?” han skrattade till men ett litet leende dröjde kvar på hans läppar. Det var ju lite lustigt och han skakade på huvudet samtidigt som han strök tummen över hennes handrygg “Det hade nog ingen kunnat tro, att vi skulle livnära oss på våldsdåd”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det lilla skrattet som lämnade hans läppar kändes både bekant och underligt betryggande och hon lät sig själv tränga undan de smärtsamma minnena för stunden. Istället mötte hon hans blick och log mjukt. På ett vis var hon tacksam över att han var villig att lämna det samtalsämnet, det var så komplicerat och fyllt av smärtsamma minnen och just nu ville hon bara kunna glädjas av att ha fått återförenas med honom. Att han fortfarande höll hennes hand kom lite som en lättnad, även om det var ovant med den varsamma beröringen.

    ”Nej… För att vara helt ärlig tror jag inte att jag någonsin tänkt mig ett liv utanför byn”, svarade hon med ett litet skratt.

    ”Hur kom det sig att du hamnade här, som ett hyrsvärd av alla yrken du hade kunnat välja? Inte för att jag tvivlar på att du är bra på det du gör”, tillade hon lite retsamt.

     

    Egentligen ville hon fråga hur han mådde, vad han hade gjort de senaste tio åren, om han hade en egen familj, om han hade fru och barn… Men det kändes inte som om hon hade någon rätt att komma och ställa sådana frågor.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Han kunde inte hjälpa att skratta till. Det var ett hjärtligt skratt som följdes av ett leende.
    “Inte jag heller faktiskt,” han skakade lite på huvudet åt sina egna drömmar som ung. De hade varit ganska dumma faktiskt och en lite sorgsen känsla fick honom att bita sig i insidan av läppen “Eller ja, kanske i grannbyn då. De gjorde bättre öl,” fortsatte han lite skämtsamt.

    Hennes fråga fick honom att skruva lite på sig och han vände bort blicken för att se lite disträ ut över de andra. Anledningen hade varit ganska småsint av honom sådär i efterhand och kändes ganska pinsam.
    “Emh, ja… det är komplicerat,” han kunde dock inte få bort leendet från sina läppar och den minsta begynnelsen på en rodnad han syntes i hans ansikte. Han fick harkla sig för att vara säker på att rösten höll innan han fortsatte.
    “Men för att göra en lång historia kort… jag hade tagit jobb hos nån furste som hovslagare. Det var några hyrsvärd där som jag slog följe med efter att fursten blivit anfallen.” han skrattade till lite och rynkade på näsan innan han vände tillbaka blicken till henne.
    “De tyckte tydligen att jag hade potential efter att ha slagits med bara en hammare.” det var väl en del av sanningen, men hela historien kunde han ju inte berätta för henne. “Så.. nu är jag här. Sju år senare.” han ryckte lätt på axlarna och studerade hennes ansikte. Minen blev lite allvarligare och han rynkade ögonbrynen undrande.
    “Varför valde du den här vägen?” frågade han men log sedan lite retsamt “Av alla yrken du kunnat välja?”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Den lilla rodnaden över hans kinder undgick henne inte och kanske hade hon retat honom för det en gång i tiden, men inte nu. Istället log hon bara varmt år hans ord, fastän hon inte helt kunde låta bli att skratta smått åt hans förklaring på hur han slagits med bara en hammare, det var så olikt hur hon mindes honom, men saker hade ju förändrats.

    ”Du får berätta hela historien någon gång… Om du vill, förstås”, svarade hon med ett litet roat leende och tryckte lätt hans hand. ”Jag skulle gärna höra den långa historien om hur Keiran, hovslagaren, bytte hammaren mot svärdet, och varför han inte bara flyttade till grannbyn med det bättre ölet”, tillade hon retsamt. Kanske misstänkte hon varför han rest sin väg, men hon ville inte riktigt tänka den tanken just då, det fyllde henne med alldeles för mycket skuldkänslor… Och tankar på vad som hade kunnat vara om hon bara inte varit så förbannat dum.

     

    Hans fråga räddade henne från de tankarna, även om hon skulle ljuga om hon påstod att alternativet var särskilt mycket bättre. Det var dock enklare att tala om, och trots att hennes leende falnade en aning så lämnade det inte helt hennes läppar.

    ”Ah… Det var kanske mindre ett aktivt val och mer… En bana jag liksom gled in på. Jag spenderade så många år på att jaga efter någon slags hämnd att jag helt enkelt blev bra på det. Och när allt var sagt och gjort så fanns det inte så mycket mer att göra än att helt enkelt fortsätta, om du förstår?” Svarade hon lite trevande, osäker på hur mycket hon kunde säga utan att avslöja för mycket. Sen utelämnade hon också det faktum att hon helt enkelt kommit att gilla det, för vad skulle han tycka om henne om han fick reda på det?

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Åt hennes ord kunde han inte annat än att skratta då han insåg hur underligt det kunde tyckas.
    “Sannerligen en episk saga som får alla hjältesånger att falna i jämförelse,” sa han dramatiskt med en road glimt i ögonen. Det var skönt att få skoja bort det hela, dels för att verkligheten kanske inte var så enkel och dels för att han inför Moira skämdes över anledningen till varför han gjort som han gjort. Det hela kändes så barnsligt så egentligen borde han kunna berätta det, det hade trots allt gått tio år sedan dess. Men han kunde inte, inte där och då.

    Precis som sin egna förklaring misstänkte han att hennes var mycket mer komplicerad än vad hon sa. Men det hon faktiskt sa gjorde honom fundersam och orolig för hennes skull vilket syntes på rynkan mellan ögonbrynen. Han nickade som bekräftelse på hennes ord och en lite glädjelös suck lämnade honom.
    “Allt för väl,” rösten var låg och lite bitter. Det var alltid lätt att bara fortsätta, från ett uppdrag till det nästa och spendera pengarna däremellan på spel och sprit. Hans blick studerade hennes ansikte, sökte efter något, för en stund innan han fortsatte.
    “Jag trodde jag skulle få träffa dig på din egna gård och med en liten familj när jag återvände…” han slog ned blicken och stannade upp. Då hade det ju inte varit någonting han sett fram emot och det fick honom att bita ihop käkarna av ånger för hur småsint han varit. Smärtan och chocken över vad han både fått veta de senaste stunden och även äldre minnen än så kom långsamt krypande tillbaka och fick det att vrida sig i bröstet på honom.
    “Är det fel att säga att jag ändå är glad att våra vägar ledde hit och att jag fick träffa dig igen?” rösten var låg, sammanbiten och han klarade inte av att möta hennes blick.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    En egen gård och en egen familj… Jo, det var väl ungefär vad hon också trott, egentligen det enda hon någonsin önskat sig, och det enda hon aldrig skulle kunna få nu. Tanken fick det att hugga till i bröstet, precis som så många gånger förut, men gjort var gjort och ingen kunde ändra på det som varit.

    ”Det trodde jag också…” Mumlade hon hest, men skakade sen på huvudet och klickade med tungan som för att skingra alla sådana tankar. Istället betraktade hon honom när han vände undan blicken från henne, något som fick en bekymmersrynka att uppenbaras också i hennes panna. Hon ogillade smärtan hon både såg och hörde i hans röst och hon kom på sig själv med att önska att hon kunde ta den ifrån honom. En dum tanke förstås, livet funkade inte så, men den var likväl överraskande.

    ”Nej. Jag är också glad. Jag trodde aldrig jag skulle få träffa dig igen, men här är vi nu. Jag har saknat dig”, svarade hon uppriktigt. Hon brukade vanligen inte prata särskilt mycket och hon brukade aldrig vara så öppen med sina känslor, men Keiran var annorlunda. Han var en del av hennes förflutna, någon som känt henne längre än någon annan. Det kändes fullkomligt naturligt att dela med sig så öppet, även om hon också var smärtsamt medveten om att det skulle kunna komma att bli hennes fall en dag.

     

    Lite tveksamt höjde hon sin fria hand och lade den mot hans varma, skäggiga kind. Det kändes så underligt att se honom igen, äldre nu, och mer ärrad, men vid liv.

    ”Du har blivit gammal”, kommenterade hon med ett litet leende, fastän hennes ord lät mer som en komplimang än en förolämpning.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Skuldkänslorna fick ge plats åt en varmare känsla som spirade i bröstet när hon sa att hon saknat honom. Mjukt kramade han hennes hand och såg upp till henne med ett försiktigt leende.
    “Här är vi nu. Jag har saknat dig med,” återigen fick han trycka undan impulsen att omfamna henne. Inte för att de var bland andra människor, utan mer för han var rädd för hennes reaktion. Han skulle inte klara av om hon hade föst undan honom eller blivit förskräckt.

    När hon höjde handen för att lägga den mot hans kind såg han först förvånad ut, men han drog sig inte undan då pulsen gick upp. Vid hennes ord frustade han till i ett skratt.
    “Ett ‘Kul att se sig igen Keiran’ hade räckt. Tack.” han skrockade lite och log mot henne. Utan att tänka på det höjde han handen och la den över hennes. Hans blick gick från hennes, ned till marken och tillbaka till henne igen.
    “Jag hade velat säga detsamma, men… du ser ut precis som jag minns” han smalnade av ögonen en aning och log lite lurigt “Men jag gillar vad du gjort med håret” även om hans min var lite retsamt så var han uppriktig. Beröringen och närheten fick hans hjärta slå ett dubbelslag och han drog ett djupt andetag, nästan arg på sig själv. Han slöt sina fingrar runt hennes hand och sänkte den motvilligt från sitt ansikte. Tveksamt och fundersamt tuggade han på insidan av läppen men när han öppnade munnen för att säga något träffade några tunga regndroppar huvudet och fick honom att se upp mot lövverket ovan. Ljudet av regn blev allt starkare, även om skogen skyddade dem från det mesta. Han drog en nästintill lättad suck, vädrets krafter hade trots allt räddat honom från att göra en total fåne av sig själv. Blicken vändes tillbaka till Moira och han tryckte lätt hennes händer innan han släppte dem.
    “Jag tror det är dags att vi gör oss redo,”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans skratt fick hennes leende att bli lite bredare och för ett ögonblick så lät hon sig bara njuta av ögonblicket, glömma resten av världen runt omkring dem. Det var länge sedan hon känt sig så hemma utan att faktiskt vara det, en känsla som hon nästan hade glömt. Kanske var det därför som hon kände sig lite besviken när han slutligen släppte båda hennes händer, men han hade förstås rätt.

    De var här för att utföra ett uppdrag, inte för att minnas gamla tider och våndas över vägarna som deras liv tagit.

    ”Du har nog rätt”, svarade hon med en liten suck, hennes leende nästan lite sorgset när hon tvingade sig själv att kliva ur den lilla bubblan av värme och tillbaka in i den kalla verkligheten.

    ”Men när vi är klara så vill jag höra historien bakom det där”, tillade hon med en gest mot sin hals, på samma plats där han hade det stora, otäcka ärret. Hon kunde inte låta bli att undra vem som kommit så nära att ta hans liv, liksom hon inte heller kunde låta bli att känna någon slags bisarr ilska mot vem det än var.

     

    Med en smidig rörelse tog hon sig upp på fötter från platsen där hon suttit och borstade av sina kläder. Himlen hade mörknat, inte bara på grund av regnet utan också för att kvällen var i antågande, och det signalerade att det var dags att skrida till verket.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lite motvilligt och inte utan en gubbsuck tog han sig upp på fötter igen, med viss hjälp av trädet. Det borde ha gått smidigare än vad det faktiskt blev men samtidigt så ville han faktiskt helst sitta kvar. Men plikten kallade, även om han kände att arbetsmoralen inte var på topp.

    Lite av en reflex höjde han handen till halsen och vilade den över ärret.
    “Det är knappast en imponerande historia,” muttrade han lite bitter av minnet men han log sedan och sänkte handen “Men du kommer nog skratta åt min dumhet så…” han ryckte lite på axlarna och såg varmt på henne, leendet kvar på hans läppar. Även om det var historier som inte var särskilt lyckosamma såg han ändå fram emot att få dela dem med henne.

    Blicken gick mot tärningsspelarna som av regnet börjat plocka ihop och lågmälda ord om att göra sig redo utbytes under grenarna. Han greps av den plötsliga insikten att han inte visste vad han skulle göra efter uppdraget var klart. Planen hade ju varit att spela bort en stor del av pengarna och sedan ta ett nytt uppdrag. Men nu var han inte lika säker på att det var det han ville.

    Hans blick gick tillbaka till Moira och det stack till mellan revbenen på honom, fortfarande nästan en chock att se henne. Han la ena handen på hennes axel och tryckte den lätt.
    “Var försiktig, okej?” uppmanade han låg, rösten med en liten underton av oro. Skulle något hända henne nu visste han inte vad han skulle ta sig till faktiskt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    ”Det ser jag fram emot”, svarade hon uppriktigt, även om det inte var så mycket chansen att få skratta åt hans dumhet som lockade, som chansen att få veta mer om hans liv sedan de skiljts åt för så många år sedan.

     

    Hon hade dragit upp huvan över det vita håret igen när han lade en hand på hennes axel. Oron i hans röst förvånade henne, men kanske var det inte så underligt, hon kunde känna spår av samma oro för hans del, även om det här var deras jobb, något de gjort otaliga gånger förut.

    ”Jag är alltid försiktig”, ljög hon med ett leende innan hon smet iväg i skogens mörker och tillsynes försvann in bland skuggorna på väg bort mot herrgården.

     

    Någon timme senare stod ett par av gårdens uthus i brand, den magra vaktstyrkan låg antingen döda eller bundna och flera av hyrsvärden hade som instruerat plundrat gården på rikedomar. Av Moira hade ingen sett något sedan hon smitit iväg i skuggorna, men lagom till att taket på ett av stallen rasade ihop under eldens förgörande kraft så dök hon upp intill de andra där de samlats kring vagnen igen. Hon hade inte längre sin huva uppdragen över huvudet och det fanns ett ensamt blodstänk över hennes ena kind, ett som uppenbart inte kom från henne själv. Över ena axeln hade hon en ung kvinna uppkastad, tillsynes avsvimmad, en syn som såg ganska komisk ut då Moira själv inte kunde beskrivas som annat än nätt, men hon tycktes inte besvärad över den extra vikten. Istället släppte hon ned flickan på marken framför vagnen som om hon inte varit mer än en säck potatis och började binda ihop hennes händer och fötter.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Keiran hade nog aldrig varit så ofokuserad på ett uppdrag som nu. När de samlats för att kort gå igenom planen hörde han knappt ett ord vilket satte honom i den lite dåliga situationen att helt enkelt följa med strömmen. Regnet som dolde mycket av deras framfart gjorde att processen blev kort med vaktstyrkan. Vilket var tur det för annars hade det nog gått illa för honom. Men han kunde inte hjälpa det att söka med blicken efter Moira.

    Trots regnet var de flesta glada i hågen över bytena de tagit från godset och lastade in i vagnen, den muntra stämningen bisarr med tanke på var som precis inträffat. Men han själv vankade rastlöst av och an, oron gnagande i honom. Det var nästan att han hade lust att springa in i godset och leta efter henne, men precis då fick han syn på henne och drog en lättnadens suck.

    Han gick fram till henne för att hjälpa henne med att binda flickan.
    “Gick allt bra?” han ångrade frågan lika snabbt som han ställt den, då en blick på henne gjorde det tydligt att det hade gått bra. Hon verkade nästan oberörd av det hela, förutom det lilla blodstänken på kinden. Själv var han såg han ut som en dränkt hund, håret blött och med både smuts, blod och aska över i princip hela sig själv.
    Lite för att undvika att bli dumförklarad för sin fråga rätade han på sig och drog undan duken för vagnen. De hade redan slängt in sitt stöldgods i vagnen som låg både utspritt och i halvöppna säckar. Han klev upp i vagnen och puttade undan några av dem som skramlade av förgyllda ljusstakar och silverbestick innan han under sammanbiten tystnad hjälpte till att dra in flickan direkt på det hårda brädorna.
    “Hur långt är det till huset? Ska du vakta henne eller tror du hon håller sig utslagen?” frågan hade nog mer innebörd än den saklighet som han sa den på då han vänt sig för att kliva ur vagnen.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes blick var kanske aningen bistrare nu än innan de påbörjat sitt uppdrag, men vid åsynen av Keiran så sken hon upp i ett brett leende. Hon var glad att han klarat sig, trots att han såg ut som en blöt hund. Hon själv hade klarat sig undan regnet eftersom hennes byte uppehöll sig inomhus, men reda nu hade regnet börjat tynga ned det svarta manteltyg hon bar kring axlarna.

    ”Allt gick bra… Och att döma av dina kamraters muntra humör så misstänker jag att det gick bra också för er,” sade hon roat medan hon band för den medvetslösa kvinnans ögon med en bit av hennes eget kjoltyg. Hon var tacksam för Keirans hjälp, för även om hon hade kunnat lyfta in flickan i vagnen själv så var det otympligt, och två par händer är alltid bättre än ett.

    ”Jag har drogat henne, så hon kommer nog inte vakna på ett bra tag. Vi har en bit tillbaka mot Celeras, men jag föreslår att vi tar oss en bit härifrån och sen väntar ut natten och regnet innan vi fortsätter mot huset”, svarade hon när hon väl fått flickan på plats i vagnen. Det såg inte särskilt skönt ut, men hon var tillsynes oskadd och en natt i en övertäckt vagn skulle knappast skada henne.

     

    Faktum var att planen från början varit en annan. Hon hade inte tänkt droga flickan, bara slå ut henne och sen hålla ett vakande öga på henne medan de reste raka vägen tillbaka till Celeras, men det var innan Moira visste att Keiran skulle vara en del av uppdraget. Sanningen var att hon inte riktigt ville att det skulle vara över så snabbt, hon hade fortfarande så många frågor att ställa, så mycket tid att ta igen, och hon ville helst av allt slippa vara barnvakt samtidigt. Det skulle hon förstås aldrig erkänna, och rösten inom henne som sade att det var allt annat än professionellt tystade hon snabbt.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Åt hennes kommentar nickade han lite åt säckarna som låg i vagnen med ett snett flin.
    “Det fanns lite mer än väntat,” en stor del av betalningen var ofta det man kunde plundra som hyrsvärd och med guldet från uppdragsgivaren kunde alla få en rejäl slant.

    Keiran hoppade ned från vagnen och höll duken öppen för Moira när hon skulle ta sig ut. Hennes svar gladde honom men han försökte hålla tillbaka så leendet inte blev alltför brett. Om hon inte behövde vakta flickan så betydde det att han skulle få mer tid med henne.
    “Bäst att vi ger oss av då,” trots regnet utanför vagnen så log han när han stängde igen duken efter henne. En nickning mot de som stod nära fick hela gruppen att börja röra sig. Alla förstod att det var bäst så innan någon i närheten kunde se eldsvådan och undersöka vad som hänt.

    Keiran slöt upp bredvid Moira, fortfarande med den där lite overkliga känslan att han faktiskt träffat henne.
    “Okej, så vi skulle prata tyst om vad vi skulle göra med betalningen…” hans röst var låg och höll en skämtsam ton. “Men hur ska du sätta sprätt på dina pengar?” han ville helst fråga någonting annat, helst vad hon skulle göra efter de var klara. Men frågan han ställde fick bli tillräckligt nära det istället.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 309 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.