Post has published by Amdir
  • This topic has 202 replies, 6 voices, and was last updated 23 h sedan by Maeve.
Viewing 3 posts - 201 through 203 (of 203 total)
  • Rollspelare

Aslög verkade inte ha några åsikter om att de stannade, utan helt enkelt bara stannade och såg sig om, släggan åter igen över axeln hennes, och där stod hon. Flyttade inte på sig, sa ingenting, blinkade inte, bara stod där.

Bodil rös åt synen och när det var klart att Arand och Maeve hade separata planer så tog Bodil med sig Lauf en längre bit bort, satt sig ner och började prata med honom på säkert avstånd från Aslög. Under hela tiden som de satt där så pratade de om Maeve, Turin, Ranheim och deras respektive filosofier, men konstant noga med att inte bli hörda av Aslög. Kvinnan fick definitivt inte veta om något av det de pratade om. Hon pratade inte med Lauf om saker hon inte redan hade pratat med Maeve om, men kanske på ett mer anpassat sätt.

Lauf var henne trogen bortom ord, till döden, men föraktade Maeve, och Bodil kände genuin sorg över att ha tvingat honom in i situationen han befann sig i. Han hade erbjudit sig att komma med, men det var fortfarande sorgligt, då Bodil visste att Lauf följde med för att skydda Bodil, inte hjälpa Maeve, så som allt pekade mot att de skulle göra nu.

Fram tills dess att Arand och Maeve var klara med deras smusslande så satt Bodil med Lauf, båda stirrande på Aslög som under hela tiden inte hade rört en muskel, annat än att vrida huvudet åt ett håll eller annat. Man kunde nästa tro att hon hade fryst fast.

• Rollspelare

Arand teg en stund efter hennes ord. Han kände hennes hand mot sin kind, den var grov på sina ställen, märkt av allt hon genomgått, men trots det också varm. Han lutade sig lätt mot den, som för att minnas värmen, som om han skulle försöka bära med sig minnet av hennes beröring. De hade en tyst och ömsesidig förståelse för varandra. Hade tiderna varit lyckligare, kanske de också hade kunnat hitta lyck tillsammans i form av gemensamma resor och delade tystnader. Nu fick han nöja sig med en kyss, som han besvarade med värme och en stilla längtan, som om han inte ville att kyssen skulle ta slut. Men som med allt gott tog den slut, och tystnaden la sig om dem igen medan hans gula ögon såg in i hennes.

När hon drog sig tillbaka såg han på henne i det flackande skenet från runorna som ännu glödde svagt, och ett drag av något ovanligt mjukt vilade över hans annars hårda ansikte. Han var ingen man som klädde känslor i vackra ord, ingen som gjorde löften i skyn om evig kärlek eller trohet, han hade för många ärr för sånt. Men det fanns en ärlighet i hans tystnad, en tyngd i hans blick.

Han lutade sig sakta framåt, rörde vid hennes panna med sin i en stilla gest, en sådan som sade mer än de flesta ord. Sedan drog han sig tillbaka, men bara en aning, så att han kunde se henne rakt i ögonen.

“Trots allt som hänt, allt jag sett, är jag glad att det var vid din sida jag tog mig genom detta.” Det fanns nog ingen han hellre skulle sitta med, där i den förnannade kylan. Hans röst var hes, låg, som någon som talar till sig själv lika mycket som till henne.

“Jag vet inte om det är ett farväl vi säger nu. Kanske är det det. Vi vet båda vad en strid är, och vad som kan ske. Den tar, utan att fråga om lov. Och jag kan inte lova dig att jag kommer kunna stå där inne med dig när det brinner som hetast. Det här…” Han nickade mot sina runor och sina märkliga brygder. “Det är ett pris som ska betalas för vår ingång till staden. Jag vet inte hur mycket jag har kvar efteråt.”

Ett litet, snett leende spelade över hans läppar, kort och bittert men inte utan värme.

“Men om jag får önska något, för din skull, kanske även för min, så är det att du går därifrån. Att du får leva att se en annan sommar i det här förbannade landet. Och att du slipper behöva vara den där blodiga krigaren för alltid.”

Han drog handen genom håret, långsamt, och lät blicken sjunka ned mot marken en stund innan han åter såg på henne.
    “Om era gudar lyssnar på något jag säger så hoppas jag de ser värdet med att låta dig leva lite till.”

Så andades han ut, tungt. Han strök med tummen över hennes hand där den vilade på hans kind. Han tystnade, lät orden ligga kvar i den kalla luften mellan dem som rök från en falnande eld, och böjde sedan åter nacken något för att återgå till sina förberedelser, som om han inte vågade säga mer än så.

Så gav Arand Maeve en sista blick, en blick som för ett kort ögonblick rörde vid hennes som en hand som vilade mot en axel i tyst förståelse. Något i honom skrek en tyst klagan, en längtan efter att vara med henne, men han var tvungen att släppa den där och då. Så drog han in ett djupt andetag, som för att samla modet som krävdes för att släppa taget om allt runtomkring sig. Släppa taget om Maeve.

Han vände åter blicken mot sin cirkel, runorna som lyste med sitt kalla, månbleka sken mot snön. Det var som om själva marken här höll andan. Han satte sig än mer tillrätta, lät ryggen sjunka mot en rak hållning som någon som satt vid ett altare, och började metodiskt sitt verk.

Han tog en av flaskorna, en blågrå vätska som skimrade matt när han skakade den lätt. Han förde den till munnen och drack, långsamt, som om smaken var hemsk men nödvändig. Ansiktet ryckte till, men han tvingade sig att svälja. Sedan torkade han mungipan med baksidan av handen och lade flaskan åt sidan.

Han tog en påse med rostbrunt pulver och doppade två fingrar i det, smetade det över sina tinningar, över ögonlocken och ned över bröstet där han öppnat sin tunika. På huden, blek och väderbiten, syntes redan gamla ärr efter liknande ritualer – tunna linjer som vittnade om ett liv i kamp inte bara mot vapen, utan mot själva kraften han brukade.

Sedan tog han ännu en flaska, denna gång grönaktig och tät som träskvatten, och med en säregen doft av malört och järn. Han smorde in sina handleder, armveck och hals med den, som om han mätte ut punkter där blodet pulserade närmast huden. Hans ansikte var helt stilla nu, uttryckslöst som en mask.

När allt detta var gjort lade han händerna i knät, öppna, som för att ta emot något. Han slöt ögonen och andningen blev stadig och jämn.

Luften omkring honom förändrades märkbart. Där tidigare bara den isiga vinden blåst sin klagande sång genom trädens  grenar och de vindpinade slätterna blev det nu en tryckande tystnad. Runorna runt honom glödde starkare, djupare, som om själva marken andades. Ett svagt ljud kunde höras om man lyssnade noga, ett lågt, pulserande hummande, som om världen självt svarade på de gamla orden ristade i marken om honom.

Arands kropp blev orörlig som uthuggen ur sten. Ansiktet slappnade av i en uttryckslös koncentration, ögonlocken darrade svagt men öppnades aldrig. Han var inte längre riktigt närvarande här. Andedräkten lämnade honom i långsamma, rytmiska suckar som rök i kölden och löstes upp.

Magin var ingen enkel sak för honom. Det var som att häva vatten ur en brunn där varje hink var tyngre än den förra, och repet skavde i händerna tills blodet droppade. Nu såg det nästan ut som att han sov, men det var inte vila. Det var snarare en dykning ned i något mörkt och kallt, där han letade efter den sista kraft han kunde tömma ur sig själv för deras skull.

Och omkring honom låg marken tyst och mörk, förutom den kalla elden i runorna som brann som frostklar månstråle i vinternatten medan de alla väntade på att skrida till verket.

• Rollspelare

Hans ord gjorde ont inom henne, men hon visste att de var sanna, Arand skulle aldrig linda in sanningen för att mildra den, det var trots allt en av de saker hon tyckte bäst om hos honom. Så hon lät sig känna smärtan, oron och förtvivlan, men också värmen och det osagda löftet i hans ord, förhoppningen. Hon drog ett djupt andetag och sen satt hon kvar under tystnad medan han fortsatte sina förberedelser, betraktade honom när han metodiskt öppnade den ena flaskan efter den andra och sen slöt ögonen för att påbörja det som inte fick avbrytas. Först när hon kände luften förändras omkring dem och hon såg hans närvaro försvinna så reste hon på sig för att stega tillbaka mot det lilla lägret där de lämnat de andra. Hon såg sig om flera gånger för att försäkra sig om att monsterjägaren fortfarande satt där hon lämnat honom.

Väl tillbaka till de andra så viftade hon dem till sig, ståendes där hon fortfarande kunde se Arands gestalt. Ingen skulle få störa honom, varken vän eller fiende, levande eller död.

”Monsterjägaren samlar sina krafter för att kunna hjälpa oss genom Ranheims mur, han får absolut inte störas. Vi bryter oss in så fort han är redo. Jag och Aslög går in först. Bodil, du och dina män vet vad ni ska göra”, sade hon när de andra var inom hörhåll, men hon lät blicken vila på Bodil, som i en tyst frågan. Kanske skulle hon förråda dem… Eller kanske inte. Det hela var upp till gudarna nu, men om Bodil höll sitt ord och hade sina män stå åt sidan till dess att Turin var död så skulle också hon hålla sitt ord, och även om hon inte vågade tro att hon kunde styra över Aslög så kunde hon kanske minimera skadan hon gjorde på Bodils folk.

Viewing 3 posts - 201 through 203 (of 203 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.