Post has published by Hanlinn
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 121 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hur många dagar, månader… eller år hade det gått sedan Camthalion satte sin fot i Nela’thaënas? För att vara ärlig var han inte ens säker längre. Dagarna hade en tendens att flyta samman. Utkanten till skogen, gav honom rysningar. Något som han inte hade tänkt… Fortfarande kunde man se hur eldens lågor hade slukat många av träden. Tvingat alvernas territorium att bli mindre.

    Det klarblåa ögat blickade ut över det som en gång varit ett stort slagfält. Blodet, elden.. skriken som fortfarande ekade i hans öron. Smärtan som bultade i hans kropp. Ilskan som fortfarande fick honom att knyta sina händer. Han lade inte ens märke till en yngre pojkvasker som tilltalade honom. Inte förrän Sunniva, hans trogna vän, kraxade till ovanför honom och fick honom att skaka lätt på huvudet och ge ifrån sig ett frågandes hummande.

    “Det är bara smutsiga alver där inne… Inget värt att riskera sitt liv för herrn!” sa pojken, som inte kunde vara mer än tretton år. Nästan roat, som om tanken att ens ta ett steg innanför skogen var en dåraktig idé. Den äldre alven, skakade nätt på huvudet igen för att se hur pojken försvann in bland de många husen som människorna hade byggt upp där. Som om marken var deras att bygga på. 

    Tanken fick honom att fnysa och en ilska att blossa upp ännu mer. Instinktivt lät han handen vandra över hans skjorta där han hade ett halsband med sina öronsnibbar. Bland annat det som de berövade honom. Att ens bli sedd som en av dem gjorde att han kände en avsmak i munnen som fick honom att grimasera och börja röra sig inåt skogen.

    Han fortsatte framåt, fastän han inte riktigt var lika smidig. Inte sedan knäskålen krossats och tvingat honom att röra sig med hjälp av sin käpp. Ungdom kunde väl ingen klandra honom för att vara nu? 

    Efter att ha vandra in i den bekanta skogen lutade han sig mot ett av träden för att se upp mot trädens kronor som knarrade till i protest när vinden ven igenom. Mörkret skulle snart sprida sig och de flesta som befann sig i någon av städerna hade tagit sig till värmen inomhus. Men Camthalion verkade väldigt nöjd. Det rufsiga solblonda håret nådde till axlarna, men man kunde skymta de avhuggna öronen som stack ut lite ur kalufsen. Om man en gång känt Camthalion, var han svår att glömma. Det ena ögat klarblått, som en av de vackrare violerna och det andra var kritvitt och saknade pupill. Korpen Sunniva var aldrig långt ifrån honom och var mer till honom än en fågel, redskap och husdjur. De förstod varandra. Ett band som för många var oförklarligt. Hon hade varit hans ögon sedan barnsben och hjälpt honom på många vis. Ett kort visslande kallade ner korpen som landade på hans axel. Milt strök han hennes näbb.

    “Kanske lite sömn, vad tror du om det?” hummade han, mest för sig själv.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Zifri hade hängt bland trädtopparna och sett ner på människobyn den senaste timmen, bevakat deras mönster, deras manskap, deras vapen, men också deras vanor. Människan var många saker, inte minst monster, men de var också otroligt intressanta. Kanske var det faktumet att hon aldrig skulle kunna gå fritt i deras värld som gjorde den så lockande, för ibland kom hon på sig själv drömma om ett liv bland dem. Putsa hennes fönster, sälja sina kor, sjunga för sina tio barn, de var roliga tankar att leka med, men de var någon annans liv. Hon var ofta ute och betraktade dem, hon hade bevakat byn sedan den var bara ett par trädstammar och nu var den ett fungerande samhälle. Ett samhälle som nu verkade ha ett väldigt bekant ansikte bland dem! Camthalion.

    Hennes hjärta skuttade till när hon såg honom och efter en halv evighet av att vänta på att se vad han skulle göra, så gick han in i skogen. Hon hoppade från ena trädstammen till den andra och rörde sig bland skuggorna efter honom från högt ovan medan han gick djupare in i skogen, alvkvinnan så kvick och tyst i hennes rörelser att hon likaväl kunde ha varit vinden som studsade mellan träden. Med hennes gröna kappa och smutsiga hud och hår hade hon inte egentligen behövt gömma sig, hon smälte in i omgivningen enkelt ändå, men ändå höll hon sig bland skuggorna och bakom stammarna för att hålla sig bortom synhåll tills hon var säker på att hon kunde visa sig för honom. Hon använde sig av trädstammarna för att studsa mellan dem och ta sig neråt snabbare, men gjorde det ändå i princip ljudlöst.

    Bara meter ovanför Camthalions huvud höll hon sig fast i trädstammen upp-och-ned, hennes fötter i sina tunna skor och hennes läderklädda händer starka nog att hon inte hade något problem att hålla sin kroppsvikt upp-och-ned mot en trädstam med knappt någon greppyta. Rep och remmar hindrade hennes gröna kappa från att falla ner över hennes huvud, utan kappan satt tätt fast mot kroppen hennes och där höll hon sig i några sekunder, leende, väntande, innan hon talade.

    “Efter all den här tiden så sover du hellre än söker upp gamla vänner?” Frågade hon med tydlig glädje i rösten från ovanför honom, hennes ben nu lindade runt trädet och satta i kors så att de låstes på plats för att hon skulle slippa bära så mycket av sin vikt med sina händers grepp. Istället hade hon armbågarna nu mot trädstammen och vilade hakan sin i sina händer medan hon såg ner på honom med ett leende.

    “Skäms Camthalion.” Hennes djurlika ögon glittrade grönt i iver, runda som ett rådjurs i stunden, vilket lämpade sig då hon hade stumpar av vad som hade en gång varit ganska tjusiga horn, förlorade efter fångenskap hos människorna.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Tystnaden, eller så tyst nu naturen brukade vara, hade fått Camthalion att sluta sina ögon och njuta. Den där sömnen han talade med Sunniva om hade inte varit allt för dumt. Rösten som väckte honom ur hans tankar var bekant och han öppnade hastigt sitt öga och handen letade sig på instinkt efter sin ena kniv. Men de gröna, stora ögonen fick honom att sucka för att sedan ge ifrån sig en fnysning som var mer som ett skratt.

    “Vilka vänner, Zifri?” frågade han med ett höjt ögonbryn, lite retsamt och en tillbaka blick till den retsamme och unge alven han en gång varit. Han skakade nätt på huvudet så att håret flög omkring honom något och han log lite bredare för att avslöja några tänder som saknades.

    “Skönheten är borta, var det inte den du kom för?”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Så ensam var du väl ändå inte, jag minns att vi var många som sjung för dig när du blev tagen.” Hon log stort åt honom och tittade lite snett, hennes ögon försiktigt mjuknande när ruset av att upptäckt honom började dämpas. Hon skiftade sedan sin ställning och stötte ifrån trädet, slog en volt genom luften och landade i gräset framför honom. Hon ställde sig sedan på huk, som om hon inte redan var märkbart kortare än honom och såg nyfiket på honom, hennes huvud lutat åt sidan.

    “Skönheten finns fortfarande där, du bär den lite annorlunda bara.” Hennes blick vandrade hastigt från Camthalion till Sunniva med ett lika kärt leende dit, en bekräftande blick att även hon var saknad.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Som om den sången hördes i de hålorna ag var i” väste han fram, lite bittert. Uppenbarligen bränd av upplevelsen och sårad att ingenting hade skett med alverna. Istället gömde de sig där i skogen. Ett tag ryckte han till med sitt huvud. De? Vi. Handen sökte sig lite ofrivilligt mot halsbandet under hans skjorta igen.

    Sedan blev hans blick, något mildare. Det var väl inte hennes fel? Han gjorde en liten gest och viftade bort Sunniva som verkade glad över att se ett känt ansikte och kraxade högt i hans öra.

    Lite försiktigt sträckte han sig mot hennes stumpar, sträva under hans beröring. Det fanns något oroligt där hos honom och han lade sitt huvud på snedden.

    “Har du fastnat… hm? Bråkat med de andra skogsalverna? “

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Sångerna är inte till dig, utan om dig. Vi är inte knäppa. Vi saknade dig och medan vi planerade försöken att rädda er, fick vi göra något för att behålla sinnesro.” Hon log åt honom, men tappade sedan leendet när han tog i hennes horn. Hon drog in huvudet lite mellan axlarna, hennes kropp spänd. Men det tog inte länge innan beröringen  kändes bra istället och hon lutade in huvudet mot handen.

    “Några av oss angrep en av människornas utposter vid en utbyggnad för några månader sedan och det gick ganska fel.” Hon log svagt och ryckte sedan på axlarna.

    “De flesta kom undan, men jag och en annan blev kvar. Tur nog ville de plåga oss innan de dödade oss, så jag kom undan när de var som mest självbelåtna.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Oron försvann inte i Camthalions blick, utan han blev snarare mer mån om henne och lät sitt klarblåa ögon vandra upp och ner ett flertals gånger för att se om något annat var skadat. Han hade en sorgsen uppsyn i sitt ansikte för att sedan skaka på huvudet. Trött på konflikten, på att drottningen inte hade agerat nog mot dessa parasiter i Talanrien.

    Echelleb… De förpestar allt de rör.” väste han, ilsket med ett hat uppblossat i hans ögon. Korta liv, men inte korta nog. För att låta sin hand milt stryka ner mot hennes nacke och strök den med sin tumme lite försiktigt.

    “Men de lyckades inte riva loss din rot, hm?”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hon sänkte sin kind in i handens hans när han berörde hennes nacke, pressade sig mot honom nästan som ett djur som saknat en av sina egna, nöjd med hans återvunna närhet.

    “Argare än någonsin, va?” Hon såg sorgset honom i ögonen, hennes runda igen innan hon reste sig upp helt och placerade sina händer på hans bröstkorg.

    “Oroa dig inte för mig det första du gör, jag är starkare än någonsin. Det var bara horn, inte mitt liv och det måste jag få vara glad för.” Hon log åt honom och klappade honom på bröstet medan hon såg honom i ögonen.

    “Vad hände med dig? Du kom inte hem när eldhåret gjorde det.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite disträ fortsatte han milt sin beröring av hennes nacke, såg in i hennes ögon. Även om de för ett kort ögonblick, märkte han sorgen som fanns där i hennes stora ögon. Däremot fick det honom snarare att rynka på ögonbrynen. Insekter hade ett värdigare liv än de flesta människorna. Smutsiga, äckliga… 

    Hennes fråga väckte honom i sin bitterhet och han lät sina händer milt omfamna hennes. För att dra den ena upp mot hans nariga läppar för att ge den en försiktig kyss.

    “Jag är glad att se dig igen…” hummade han för att sedan se lite bort, som om han inte riktigt var säker på vart han hade varit. Hade han inte varit här med henne under trädens sus länge…? 

    “Det var… mer eller mindre kaos… och vi skiljdes åt.”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Det hade varit jobbigt när Aenya hade kommit tillbaka medan Camthalion inte gjorde det, inte bara för henne, utan för några andra i gruppen också. Hur kunde hon berätta för honom att det hon och några andra uthärdat var sökande efter honom och inte proaktivt våld mot människorna? Hon hade fått veta av en slump under sitt fångenskap dock att han hade kommit undan och i den stunden hade hon aldrig varit mer tacksam för människornas pratgladhet.

    Hon log när han gav en av hennes händer en kyss och rodnade en aning innan hon lutade sig helt mot honom och lindade armarna omkring honom för en varm kram. Hon var inte en långsint person, hon var ingenting annat än glad att ha honom tillbaka, vart han hade tagit vägen besvärade henne ingenting när hon väl visste att han hade kommit undan. Zifri hade alltid varit otroligt nära naturen och delade naturens egenskap att invänta varje utfall tills det passade henne, med undantaget när Aenya och Camthalion hade blivit tagna. Annars lät hon oftast flocken eller vinden styra henne och om inte så kunde hon sitta dagar eller timmar i sin ensamhet utan att egentligen tänka på någonting alls.

    “Stannar du, eller kommer du söka dig vidare igen?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Egentligen hade han tänkt säga något mer, men hennes kram fick honom att bli alldeles varm inombords och han lade sina armar omkring henne för att sedan le snett. Hade han inte sett en rodnad där? Lite roat böjde han ner sina nariga läppar mot hennes spetsiga öra för att viska.

    “Dina kinder är som en äng av vallmo, vanimelda” viskade han i hennes öra, kanske lite retsamt för att nypa lite roat i hennes ena kind. Känslan att vara hemma började krypa sig på men även minnena av bestraffningarna från sina föräldrar när han hade tagit hem Zifri. För att visa upp sin kära. För det var väl det som de hade varit? Kanske hade det varit mer av nostalgi som han använde sig av termen min kära. För vem var han att älska nu? En krympling. Sint’alaar. Kort öra.

    “Jag…” började han, men kom av sig. För att vara ärlig hade han inte haft något mer mål än att komma till Nela’thaënas. Hem. Men vad var hem? Hans hem hade säkert sedan länge försvunnit och att ta i tjänst hos drottningen var ingenting som han hade lust med eller velat. Bara tanken på henne fick honom att knyta sina nävar. Alla de kalla nätterna… törstiga… hungriga…

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hon kramade åt hårt när han använde så fina ord och såg upp mot honom med ett leende innan hon rätade sig lite för att komma så nära hans ansikte som möjligt. Hon såg honom först i ögonen innan hennes ögon drogs mot sidan av hans ansikte och hans öron. Hon såg mer allvarsam ut, hennes leende tömt från henne och hon förde en hand över hans öra, hennes tumme försiktigt berörande den skadade toppen.

    “Varför kom du inte tillbaka tidigare?” Hon hade en mjuk röst och såg oroat på öronen, hennes huvud vickande från ena sidan till andra medan hennes händer studerade skadan. Det gjorde ont i henne att han hade behövt uthärda någonting så som det han gjort i potentiell ensamhet, Sunniva undantagen. Hon var fin, men hon var ingen alv, hon kunde kanske empatisera men aldrig förstå.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Frågan väckte honom ur sina dystra tankar. Åtminstone för en stund. Ham försökte att dölja skadan genom att dra upp manteln något mer. Lite obekväm av att hon granskade dem så noga.

    “Så många frågor… Tar de aldrig slut?’ klagade han med en utandning som ett skratt för att dra lätt efter andan. Något svar var han väl skyldig till? Faktum var att han inte var säker på svaret själv.

    “Jag… Blev fångatagen på nytt. För att sedan befrias av ett rövarband… Som jag följde ett tag. Jag… Var inte säker på om jag… Var… Ja… Välkommen” sa han och suckade lätt igen.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Jag förstår det.” Hon svarade ömt och log åt honom, för att sedan ta sina händer bort från hans öron och placerade dem på hans kinder istället medan hon stirrade honom i ögonen, hennes egna stora och runda, glimrande.

    “Om vi inte tar tillbaka dig efter något som det där, hur är vi bättre än människan? Jag delade din känsla när de tog mina horn, men de hemma omfamnade mig med kärlek ändå. Jag börjar tröttna lite på allt ömkande dock. De var bara horn, så synd om mig är det inte, jag har ju livet i behåll.” Hon lät en tumme stryka längst hans läppar försiktigt innan hon plötsligt stötte sig ifrån honom och studsade upp mot ett träd med ett skratt, med fötterna nu planterade mot trädstammen och en hand som höll om det hängde hon från trädstammen medan hon höll ut sin hand mot honom att ta.

    “Jag vet att du inte är lika förtjust i klättrandet, men jag har blivit stabilare om du vill att jag bär dig. Jag vill visa dig en grej!”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes ord värme. Kanske fanns det något i det? Alver tenderade att vara… mer öppetsinnade. Men för att leva så länge… så var vi mer instängda än vad man skulle önska. Alla risker och tankar att historien skulle upprepa sig. Så som den vanligtvis gjorde förstås – i sinom tid. Åt hennes plötsliga ändring kunde han inte rå för att skratta lite lätt och skaka på huvudet åt hennes sätt.

    “De… slog sönder mitt knä. Som du kanske hörde är jag tyvärr inte lika… snabb och rörlig som förr.” sa han med en liten grimas. Fast förstås, skam den som gav sig innan de testade. Han hängde upp sin mindre säck på den närmsta grenen. Innan han tog sats för att med rätt mycket möda klättra upp på grenen ovanför henne.

    “Ni skogsalver och era träd. Kan det inte räcka med att stå still på marken?” frågade han roat och rynkade lite ogillande på näsan.

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hon fnös till åt vad han sa om att benet var sönderslaget. Hon hade inte reflekterat över hur dåligt han kunnat röra på sig när hon såg honom, hon var bara glad att alls se honom. Men hon log när han sedan började klättra och hon studsade från ena trädet till det andra när han började få lite höjd.

    “Erethil gav oss inte hela den här vackra världen bara för att stå still på marken.” Gradvis så klättrade hon högre och högre allteftersom han tog sig uppåt också. Hon väntade tålmodigt på honom varje gång hon klättrade ifrån honom, hennes leende utan sviktning. Hon såg till att hjälpa honom om han behövde det när hon bytte träd och förväntade sig att han följde med.

    “Jag kan bära dig, vi har en del klättring framför oss. Jag lovar att jag inte kommer att tappa dig igen, det har bara hänt en gång.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Snabbt gick det förstås inte för Camthalion, men han följde efter henne. Lite frustrerad på sig själv och hur långsam han hade blivit. Han lutade sig mot en trädstam för att se ner. Höjden var aldrig något som han riktigt hade funnit i sitt tycke.

    “Bära mig? Vid Erethil…! Du kommer tappa mig från högsta grenen!” påpekade han med en liten rädsla i sina ögon för att ta stöd av en annan gren och röra sig lite längre upp.

    “För all del… Vad är en liten buckla till?”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hon hoppade över till hans träd, klättrade ner till hans höjd och såg honom kort i ögonen med ett leende innan hon först förde en hand genom hans hår, innan hon hjälpte honom komma upp på hennes rygg. Hon höll fast sig i trädet genom att linda benen runt stammen, sedan höll hon tag i hans händer med ena armen och den andra armen tog loss en gren från trädet. Hon placerade den mot sin midja och slöt sina ögon, vilket gjorde att grenen började växa och mjukna, och snart började den linda sig runt de två som om det vore en orm. När den fäste dem samman hårdnade den och drog åt hårt, så att de var tätt fästa i varandra. Hon strök sedan trädet där hon tagit loss grenen, och den brutna ytan började läkas, och snart kom en ny gren ut där hon brutit lös den gamla.

    “Visst ja, min magi har blivit lite bättre också!” Hon log åt honom över sin axel innan hon plötsligt kastade sig ut i luften och landade mot ett annat träd. Hon hoppade sedan från träd till träd, märkbart mer långsamt än hon gjorde när hon färdades själv, då hennes vikt var mer än dubblad, men för att vara så liten och lätt och för att bära vikten hon gjorde, rörde hon sig snabbt ändå.

    “Se här!” Hon klättrade uppåt, högre och högre, studsande från ett träd till ett annat när de nådde en trädtopp. Snart var mer av skogen under dem än ovanför och hon fortsatte klättra lite till. När de snart befann sig bland de högsta trädtopparna i området de befann sig i.

    “Framme!” Hon stannade upp på en bred gren, för att avslöja en platt sammanknuten yta mellan fem stora träd. Grenarna var sammanvävda genom magi mellan de fem träden och detta tätt nog för att skapa en plattform, ett golv. Hon klev upp på plattformen och grenen lossade på Camthalion, så att han kunde sätta ner fötterna. Hon placerade en hand mot en av trädstammarna, och överallt omkring dem började trädgrenar växa fram och sluta sig omkring plattformen, och slutligen befann de sig i vad som enkelt kunde kallas för en hydda. Hon klev upp till en av väggarna och öppnade upp med sina händer som om hon gjorde ett fönster, för att sedan visa honom en otrolig utsikt söderut.

    Inne i hyddan fanns det trälådor, säckar och prylar av alla möjliga slag från människornas by, innehållande alla möjliga prylar, verktyg och annat.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Något som Camthalion aldrig riktigt velat erkänna var hans rädsla för höjder. Det hade tagit emot hans stolthet, lite för mycket. Dessutom kunde han inte som ung högalv visa sig sämre än skogsalver. Han hade haft sina ögon stängda rätt hårt under färden, men närheten till henne var skön och fick honom att rodna lite lätt.

    Förvånat såg han sig omkring i det som verkade vara en hydda långt ovanför marken. Han såg ut genom fönstret som hon så enkelt skapade för att le lite milt och sätta sig mer i mitten av hyddan. Lite säkrare än att stå längst ut på kanten.

    “Din magi har blivit så mycket bättre…!” utbrast han, lite förvånad. Han hade alltid varit farscinerat av det. Men han hade aldrig riktigt haft förmågan själv. Vilket av många hade varit en besvikelse – trots allt skulle ju högalver vara mer åt det magiska hållet.

    Camthalion såg runt på alla saker som var där, allt för många saker för ett sådant lite utrymme nästan.

    “Och fler saker… Ser jag”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Från där hon stod vid fönstret kunde hon se byn människorna hade slängt upp vid skogens kant och hon fastnade för ett ögonblick med blicken på den innan hon vände sig om och gick in till Camthalion, för att sedan sätta sig ner mitt emot honom.

    “Livet är inte riktigt som det var innan ni blev tillfångatagna. Det är mer ilska nu, mer impulsivitet,” Hon tog upp en trähammare från en av lådorna och tittade på den, vred och vände på den i sina händer innan hon lät den vila i famnen och såg Camthalion i ögonen igen.

    “Jag tror fortfarande på kampen, självklart, men jag spenderar mer tid för mig själv också. Vilket gör gott för min magi! Jag är närmare naturen än någonsin.” Hon log åt honom. Hon hade vuxit otroligt mycket inom det magiska de senaste få åren.

    “Nu när drottningen är död oroar jag mig för att det kommer bli värre innan det blir bättre. Klyftorna mellan folken blir tydligare.” Hon visste inte om Camthalion hade hört om drottningen eller inte. Här var det omöjligt att missa, men han kanske inte hade färdats på samma vägar som nyheter spreds.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 121 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.