Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 355 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael betraktade sin bror och hans spel för massorna, och var så klart tvungen att applådera som svar till sin brors uttalande och därefter var det bara ögonblick innan hela salen följde Kaels exempel och snart var salen fylld av applåder i Vingas ära. Det fortsatte en god stund, och Kael la en hand på sin systers rygg.
    ‘Du har mycket att berätta om och förklara, syster, men nu får du lida som jag och samtala med alla här. Under åren du försvunnit har det skapats en enorm följarskara av beundrare kring berättelserna om dig.’ sa han med ett flin. Han var kanske inte allt för förtjust i de berättelserna själv, trots allt hade han ju varit där och dessutom hamnade han ofta i ett väldigt osmickrande ljus i dem. Han böjde sig fram och viskade lågt.
    ‘Men vad gör du i sällskap med den där mannen?’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Trots den scen som utspelade sig i salen så hade de en egen liten stund då de omfamnade varandra med glada leenden och kommentarer till varandra i flera minuter. Tillslut vände de sig mot de tre kungligheterna och applåderade åt Tristians ord. Lucas satte fingrarna till läpparna och busvisslade högt till Katarinas stora förtret och hon slog honom lätt mot armen med en sträng blick. Hans skratt fick henne dock att le igen och de fortsatte att applådera likt de andra i salen. När det lagt sig fylldes salen av ett högt sorl och många började flockas mot kungligheterna, nyfikna som få. Lucas var i färd att börja fråga sina döttrar hur livet lekt de senaste året men blev avbruten av Nilla som nästan höll krampaktigt kring hans arm.

    “Reste du med Vinga hit?” Började hon sedan kom fråga, på fråga på fråga som han fick besvara. Men det besvärade honom inte utan han skrattade mest.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett stelt leende över hans kommentar. Följeskara, jovisst. Hon hade förstått det på Lucas döttrar och sättet som hon blev bemött här. Hon var inte särskild nöjd med det men sken bara upp och knuffade sin bror på axeln. Som om det han sa bara var ord och inget annat.

    “Med Lucas?” frågade hon, som om hon inte riktigt förstod frågan. Det var väl klart vad hon gjorde där med honom? Hon rynkade lätt på ögonbrynen. Lite osäker på vad hon skulle svara först.

    “Han är min general.” svarade hon sedan simpelt och gjorde en gest framför sig, som om det hela inte var något att gå in djupare i diskussion nu.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Din… vad?!’ frågade han och kunde inte hålla sig, med en något mer vassare ton än innan. Han kunde knappt tro vad han hörde. Hade hans syster nedgraderat sig så hårt att hon inte bara arbetade tillsammans med smuts som Lucas, utan faktiskt lät sig själv vara under honom?
    ‘Din general, den där lorten?’ väste han ilsket och vände sig mot Vinga.
    ‘Du är en del av Kaelreds kungahus, om något ska han tjäna dig!’ sa han irriterat, själva tanken var motbjudande. Det fanns en eld i hans ögon, då han såg från Vinga till Lucas, och sedan tillbaka.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas svarade på sin dotters ivriga frågor men blicken följde lite halv de tre kungligheterna och ett annat typ av leende prydde hans läppar. För han visste vad de dolde. Tillslut var han dock tvungen att avbryta sin dotter.
    “Så, så… jag måste byta några ord med kungen” försökte han ursäkta sig men blev kvarhållen ett ögonblick till.
    “Nu? Med ringbrynja och svärd?” Katarina såg skeptisk ut men Lucas ryckte bara på axlarna.
    “Måste ju vara beredd om någon av dina älskare är här” skojade han vilket fick henne att ge honom en lång och ilsken blick. Lucas gav Katarina en puss på pannan och sina döttrar ett varmt leende då han styrde stegen mot Tristian.

    “Ers majestät” han gjorde en lätt bugning men det höll honom fortfarande längre än de allra flesta. “Du har mitt svärd, min rustning och min häst.” den vanliga frasen för invigda riddare. Så log han sitt vanliga varma leende.
    “Ni ser ut att vara vid god vigör”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Till skillnad från Kael verkade Vinga lugn över det faktumet som hon precis sagt. Hon gav ifrån sig ett svagt leende och lade en hand på Kaels ena skuldra för att försöka göra Kael lite mindre ilsken.

    “Käre bror. Du vet likaväl som jag att jag inte varit en del av detta kungahuset på en lång stund nu. Och något måste betala min föda. Lägg inte så mycket tanke på det” sa hon och klappade honom på axeln.

    “Nå, har du funnit dig en lydig hustru än då?”

     

    Tristian, som stått i sina egna tankar, vände sin blick långsamt mot Lucas och sprack upp i ett genuint leende som han gav få personer. Han höjde sitt glas mot honom för att sedan dricka en klunk.

    “Så du släpade med min lillasyster hem. Du kunde inte gett henne ett bad innan?” frågade han, som om det skulle vara en lortig hund.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael gav henne en blick som sade att den saken inte var slutdiskuterad, men det fick gå för tillfället. Hennes fråga var nästan mer frustrerande än det faktum att hon återvänt tillsammans med Lucas J’lothain.
    ‘Du också?’ muttrade han frustrerat och steg lite åt sidan med Vinga för att se sig omkring så ingen tjuvlyssnade.
    ‘Tristian försöker konstant gifta bort mig till små flickor. Denna vecka har han försökt styra mig mot din käre kompanjons dotter.’ sa han och gav Lucas en smutsig blick där han gick fram till deras bror.
    ‘En sjuttonårig flicka…’ sa han, med en ton som sade att det inte behagade honom.
    ‘Och för vad? Ett pack med orker? Du som rest med honom kan väl knappast påstå att han går att lita på att försvara detta land om inte någon annan kom med en stor säck guldpengar dinglande framför hans näsa?’ frågade han.

    Arlin betraktade Vinga, Kael, Lucas och Katarina med sina hökögon lite kalkylerande och funderande, innan han såg på Tirrin.
    ‘Vill du hälsa på din faster?’ frågade han. Det kunde ju vara lite skrämmande för småbarn, och kungen verkade inte gjort någon ansats att introducera sin dotter för Vinga.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas skrattade åt kungens påstående och såg mot Vinga med en axelryckning.
    “Jag försökte, men hon var som eld och lågor att träffa sina bröder så det fanns ingen tid” Lucas log åter mot kungen och kliae lite fundersamt på de ärr som gick över käkbenet.
    “Jag hoppas jag inte förargat någon, men jag kunde inte låta henne stanna kvar i ett lerigt tältläger” han skrockade till och lutade båda händerna avslappnat på svärdskulan. Även om han och Tristian träffats mycket som tonåringar så kände han ändå en tveksamhet till hur deras relation verkligen var. Tristian var trots allt hans kung och han hade svurit sin riddared till honom när han efterträtt sin far.
    “I vilket fall” fortsatte Lucas med ett växande leende “jag har med mig några gåvor åt åt er och din familj. Några av tjänarna tog upp det till era privata kammare. Jag hoppas vi kan fortsätta vårt parti vid tillfälle, för till ee har jag ett schackbräde. Pjäserna är av något som kallas elfenben” Lucas smalnade av ögonen en aning då han drog sig till minnes vad handelsmannen sagt “Väldigt eftertraktat material på andra kontinenter.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hans reaktion roade Vinga. Kael var uppenbarligen ilsken på deras äldre bror. Hon drog en hand genom sitt hår och kunde inte rå för att flina lite åt hans tanke. Lucas ena dotter? Nå det var intressant, var Tristian verkligen så desperat? Hon ryckte lätt på axlarna åt det hela. Pengar var så klart en av de saker som drev Lucas, men hon tycktes ändå se andra drivmedel.

    “Både ock, käre bror. Han drivs av att skapa kaos, och jag tror att han finner att Tristian har tagit det osäkra för det säkra när det kommer till Iselem.” sa hon med en fundersam min och sedan kunde hon inte rå för att skratta till lite grann.

    “Oroa dig inte Kael, vi kan säkert finna en äldre tant om det behagar dig bättre!” skrockade hon fram och slog honom retsamt på armen.

     

     

    Ett lerigt tältläger? Det väckte många frågor, men här var det alldelles för många öron som kunde lyssna. Han log bara svagt åt hans gåvor, som om det skulle vara en självklar sak.

    “Ett parti shack skulle sitta fint. Alldelles för mycket samtal innan duellerna tar sin början.” sa han och vände sig om för att börja röra sig mot en av de mindre sällskapsrummen. Han vände sig inte om för att se om Lucas skulle följa efter utan tog det som en självklarhet.

     

    Tirrin kunde inte riktigt greppa vad som skedde och hennes ögon var stora som två stora klot.

    “Jag…. jag..” stammade hon fram, men till slut skakade hon på huvudet. Det verkade inte som rätt läge nu. Om det ens någonsin var det?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael suckade lite dramatiskt åt det hela.
    ‘Tristian oroar sig för Iselems expansion västerut in i Harvadar. Jag förstår honom, så klart, men jag skulle hellre se en militär allians mellan våra trupper och alverna, eventuellt Celeras, än att blanda in ett band legosoldater.’ sa han lite eftertänksamt. Och det sa ju sig själv att han inte heller uppskattade att vara priset för dessa legoknektar.
    ‘En äldre tant?’ frågade han med en lite road fnysning och skrattade lätt.
    ‘Nej, men en riktig kvinna helst. Jag skulle hellre gifta mig medJ’lothains fru än med hans döttrar.’ kommenterade han skämtsamt.

    Arlin nickade förstående åt Tirrin.
    ‘Ingen press, vi tar det lite senare då hon inte är upptagen.’ sa han, och gav henne en uppmuntrande klapp på ryggen.
    ‘Mycket märkliga saker som händer här. Tycker du jag borde vara med i tornerspelen?’ frågade han retsamt.
    ‘Jag kan vara din kämpe!’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas hade verkligen inte tänkt att det skulle ske omedelbart, han ville helst göra lite fler barn. Men det fanns ingenting att säga mot utan han knäppte händerna bakom ryggen och följde med kungen. Han gav sin fru en kort och ursäktande blick. På vägen mot sällskapsrummet var de flera som hälsade på honom då de passerade och han hälsade artigt tillbaka, även om Lucas visste exakt vad de ville. De var adelsmän och kvinnor vars skattkistor sinade och de hade misslyckats att övertala Katarina om någon av hans döttrars händer. Några hälsningar blev desto hjärtligare, av gamla vänner och bekanta, främst andra riddare i hans egna ålder.

     

    Katarina hade suckat lågt då hon följde sin man med blicken och såg ned på sina döttrar.
    “Men åh… kunde han inte presenterat oss för Vinga..” viskade Nilla lågt och besviket vilket fick Katarina att strama åt läpparna.
    “Han skulle inte ignorera kungen för din fåfänga. Seså flickor, jag ska se om jag kan byta några ord med drottningen. Underhåll er själva nu, det är fest…!” de sista orden sa hon med ett varmt leende innan hon avlägsnade sig från flickorna som mest såg på varandra med sådär tafatta ungdomliga blickar.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det sista sa Kael precis när Vinga hade tagit en klunk av vinet. Hon kunde inte rå för att börja skratta så att Kael fick en dusch av vin i sitt ansikte. Hon kunde inte sluta skratta och vek sig dubbelt för att sedan dra efter andan ett par gånger och drog fram en vit linnenäsduk för att hjälpa sin bror att torka av sig.

    “Om du inte hör det själv, så har hon redan en make.” påpekade hon roat. En riktig kvinna? Vad skulle de innebära? Var hon en? Hon flinade och skakade på huvudet åt det hela.

     

    En evighet senare, åtminstone kändes det så, hade de kommit in i en mindre kammare. Två mörkröda fåtöljer som stod mot varandra med ett bord i vit marmor mellan dem. På bordet stod shackbrädet som han hade fått av Lucas. Runt omkring dem fanns det bokhyllor fyllda med böcker och ena väggen skimrade lite mer än de andra. De såg ut som olika typer av fjäll som täckte ett helt parti. Brasan sprakade och han slog sig ned med en trött suck.

    “Äntligen, bara två vänner och ett tyst parti shack” sa han och tog upp ena brickan för att granska dess material.

     

    Tirrin skakade nätt på huvudet – igen. Kriga och duellera var inget som hon fann roande. Varför skulle man medvetet skada sig själv?

    “Nej… Du får inte skada dig!”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael blundade något uppgivet över vinet han fick i sitt ansikte, det hela var så likt hans klumpeduns till syster. Han suckade djupt på det hela, men sedan skrattade han då hon torkade hans ansikte. Det var länge sedan han känt sig så lätt om hjärtat, och han insåg att han saknat sin syster mer än han trodde.
    ‘En make som enligt ryktena inte är allt för trogen.’ påpekade han, med ett höjt ögonbryn. Han undrade nästan om Vinga själv hade någon romans med Lucas, men hoppades hon hade haft bättre omdöme.

    Arlin gav henne ett roat leende.
    ‘Du som prinsessa har all rätt att ha en som kämpar i ditt namn. Skulle inte du tycka det var spännande?’ undrade han. ‘Se hur långt vi kan komma i tävlingarna?’ dessutom skulle det kanske imponera på de unga damerna.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas såg sig omkring i rummet då de klev in. Han stannade framför fåtöljen och började knäppa upp spännet för svärdsbältet men stannade upp då blicken fastnade på väggen som såg underligt… bekant ut. Blicken gick dock till kungen som suckade.
    “Väl är det.” Lucas log en aning och begrundade kungen för ett ögonblick.
    “Vad tynger dig?” frågade han rakt ut, krass som han var och blicken vändes tillbaka till väggen. Lucas tog ett varv runt rummet, blicken gick fundersamt över bokhyllorna och förbi eldstaden men han stannade framför väggen.
    “Märklig stuckatur…” sa han lågt och skrockade lite. Han lät fingrarna dra lätt över fjällen och log belåtet, inte för att kungen kunde se det dock. Lucas kände igen texturen och dröjde inte länge vid väggen utan gick tillbaka till fåtöljerna och bordet. “Alviskt?” frågade han simpelt och knäppte av svärdsbältet och stödde det långa bastardsvärdet mot fåtöljen innan han slog sig ned.

     

    Nilla och Alma hade fått syn på Arlin och prinsessan och gick fram till dem för att niga unisont.
    “God afton… min herre… prinsessan” började Nilla sådär artigt innan hennes ansikte sprack upp i ett glatt leende. “Vilken vändning denna kväll tog, tycker ni inte? Prinsessan Vinga är tillbaka…!”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Fortfarande en make. Det är inte accepterat att förstöra äktenskap, speciellt inte för kungahuset.” påpekade Vinga simpelt och strök en hand genom sitt hår. Linne tygbiten som nu var fylld av vin fläckar satte hon på en bricka av de många tjänarna och hon skakade sedan nätt på huvudet åt deras samtalsämnen.

    “Nå, kan du få fram något starkare till en?” frågade Vinga, rakt på sak och höjde ögonbrynet.

     

    “Åh, det vanliga.” svarade han, lite avfärdande och nickade lite lätt åt hans fråga. Alviskt antog han var det närmsta som han skulle kunna komma svaret. Att det var hans förfäder och att han själv skulle hamna uppe på den väggen… kändes lite för groteskt för att tala om. Dessutom kunde han inte avslöja sin familjehemlighet.

    “Så, vad är nytt för dig?”frågade han sedan och satte ner pjäsen framför sig och placerade en bonde två steg fram med ett leende.

     

    Så klart. Han ville bara visa sin styrka för de två fina damerna. Egentligen hade inte Tirrin något med det att göra. Varför skulle hon ens? Hon nickade lite blygt till frågan och såg på sin farbror som stod och talade med den främmade kvinnan.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael viftade bara med handen, trots allt hade han en något annan åsikt i ärendet än Vinga. Men samtidigt hade han inga direkta planer på att blanda sig i deras äktenskap, däremot så verkade ju sannolikheten för att han skulle tvingas gifta sig med deras dotter bli högre hela tiden.
    ‘Vi får väl se… Vår käre bittra bror förhandlar säkert som bäst.’ sa han då de sett Tristian och Lucas gå åt sidan privat.
    ‘Man skulle tro att en man som tvingats in i ett äktenskap mot sin vilja inte skulle göra detsamma åt sin bror.’ påpekade han.
    ‘Du får akta dig, snart gör han detsamma åt dig, parar ihop dig med någon gammal gubbe.’ sa han med ett flin, och med en knäppning kallade han till sig en servitör och några ögonblick hade de några stacka drycker i sina glas.
    ‘Skål då, för syskonskap!’

    Arlin höjde blicken lite förvånat då de två damerna kom fram till dem, och gav dem ett leende.
    ‘God afton, damer.’ sa han, lite mer avslappnat nu då de träffats tidigare.
    ‘Ja, verkligen…’ fick han hålla med, och gav prinsessan en liten fundersam blick för han var inte helt säker på hur känsligt det hela var för den lilla flickan.
    ‘Prinsessans faster, som vi alla hört så mycket om.’ sa han, men han hade inte så mycket känslor över det själv.
    ‘Jag förstod att hon väckt en hel del uppmärksamhet i sina yngre dagar.’ sa han, men han hade aldrig hört några större detaljer och det var uppenbart ett känsligt ämne man inte frågade någon i kungahuset om.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas hade blicken på brädet för en stund innan han flyttade fram en av pjäserna. Så lutade han sig tillbaka i fåtöljen igen och suckade.
    “Det är inte så mycket nytt. Celeras anlitade oss inför förra säsongen efter att Ormdrottningen snabbt intagit Pärlbukten. De är dock så snåla och velande att de inte valt att ta tillbaka området ännu. Så vi har mest visat vår närvaro… slagit tillbaka några skärmytslingar men…” Lucas rynkade lite på näsan “… än står hennes armé stilla. Det är ett känsligt läge i öst nu, efter det som inträffade i Loradon. Hon har visserligen en öken mellan sig och Kung Sandor men hon kan lika gärna slå till där nu när riket är så svagt.” Lucas log svagt, uppenbarligen var situationen inte fördelaktig.
    “…Och då står vi utan jobb. Varken jag eller Fältmarskalk Renark är särskilt omtyckta i Karm, men frågan är om han kanske måste krypa till korset ändå, när hans armé blev så decimerad” Lucas blick gick från brädet upp till kungen då han inväntade kungens drag.
    “Ulfhedna lär inte svara någon i alla fall, trots sina allianser både med Iselem och Karm. Dessutom ett inbördeskrig som börjat trappas upp”

     

    Nilla skrattade varmt.
    “Minst sagt!” svarade hon ivrigt och slängde en fascinerad blick mot Vinga och Kael innan hon vände sig tillbaka mot Arlin och Tirrin. Hon såg hur den lilla flickan verkade lite beklämd och log mjukt mot henne.
    “Prinsessan Tirrin, jag hörde från min far att han tagit med sig en gåva till dig. Vad tror du det kan vara?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Tirrin verkade lite för ställd och blyg för att svara, så Arlin tog till orda istället och log mot Nilla.
    ‘Jag antar att ni är stora beundrare av henne?’ undrade han och nickade mot Vinga och Kael där de stod och samtalade. Han hade inte sett Kael så normal förr, medan han för det mesta var högfärdig och pompös.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Nilla försökte le lite uppmuntrande åt den lilla prinsessan men vände blicken till Arlin. Hennes kinder hettade till vid hans fråga och ett nervöst skratt slapp ur henne. Hon visste att hennes mor sagt till henne att aldrig prata om Vinga när hon var vid hovet.
    “ehm…” hon harklade sig med ett litet pipande “… hon har sannerligen blivit en ikon för oss unga damer”  Nilla kliade sig lite på näsan och Alma skrattade till.
    “Så diplomatisk du är.” sa hon syrligt och log sitt stillsamma leende.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arlin kunde inte annat än att skratta ett litet hjärtligt leende, lite mer Kaldrländskt än vad han annars brukade vara då han ständigt försökte komma ihåg alla regler och etiketter. Men så hade han också druckit något glas vin denna kväll och kände sig mer lite lättsam.
    ‘Är det så?’ undrade han, och gjorde en gest åt dem att sätta sig. Lite teatraliskt såg han sig omkring som för att se att ingen lyssnade, innan han såg på dem igen.
    ‘Så vad hände egentligen?’ undrade han, för både han och Tirrin hade hållits ganska långt i mörkret om det hela.

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 355 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.