Post has published by Purris
Viewing 20 posts - 101 through 120 (of 212 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim skrockade lite åt de två ungdomarnas konstanta grälande fram och tillbaka, och skakade på huvudet lätt. Det skulle bli en lång resa, men åtminstone var det i underhållande sällskap. Och tänk på alla platser han skulle få se! För en ensam resenär kunde det kännas skrämmande, ja nästan överväldigande, men med två kompanjoner blev allting mycket lättare.
    ‘Ja, låt oss slå läger!’ sa han och steg åt sidan från landsvägen en bit.
    ‘Kanske ni två går in i skogsdungen där och försöker hitta lite torra kvistar som vi kan mata elden med?’ föreslog han.
    ‘Jag har lite kvistar här i min ryggsäck som jag kan börja på med, medan ni letar!’ sa han glatt, och lät sin ryggsäck som var större än han själv falla till marken med en duns som vittnade om stekpannor, kastruller, och allt möjligt annat han hade där i. Det var ett under att en så liten man kunde bära på så mycket.
    ‘Se så, iväg med er nu! Ni kan ta denna med er!’ sa han muntert och grävde fram en lykta som hade en kristall i sig som började skina ett behagligt blått sken då han skruvade på en knapp.
    ‘Var försiktig med den dock, den tillhörde min farfars far!’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite disträ och omedvetet lade Finn en hand över Kathyrin axlar och började dra den fram och tillbaka för att skapa värme åt sin vän. Trots allt kände han sig rätt varm, i alla fall ännu. En eld lät inte för fel, åtminstone lyste de upp mörkret som skulle omsluta dem helt snart. Han släppte sitt grepp om Corrin för att sedan ta tag i lyktan. Han nickade lätt åt Faegrims ord för att sedan ta och röra sig ut i skogen. Även om han inte fann det allt för lockande och lät sin blick vandra mot marken och började att plocka pinne efter pinne.

    “Hur många behöver vi tro?” frågade han Corrin, eller kanske mest för sig själv.

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Kathryn stoppade honom inte, tvärtom, välkomnade hon värmen. Hon suckade till och med besviket när han slutade.

    Hon följde med Finn och började plocka kvistar och grenar. “Så många som möjligt… Elden måste vara stor och räcka hela natten om det ska vara såhär kallt.” hon huttrade igen. “Faegrim har nog inte med tillräckligt med filtar för oss alla, och även om han har det så här de pyttesmå.” hon stönade när hennes famn redan var full. Inte bara för att hennes omfång var mycket mindre nu, dessutom satt ett par bröst där och tog upp utrymme. “…vi får nog gå flera vändor.”

    “Finn…” hon funderade lite på hur skulle formulera sig. “Det där med händerna? Skulle du kunna göra det en stund till?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Finn hade inte tagit allt för lång stund att plocka upp pinnarna och hade snart en fullfamn likaså. För vem brydde sig om storlek och skönhet när det kom till ved? Åtminstone hade han inte hört några krav. Han lyssnade inte riktigt på vad Corrin sa och nickade lite åt det hela lite disträ och i andra tankar. När väl han hörde hans bedjan såg han lite fundersamt ner på sin famn som var full till bredden med pinnar för att försöka samla allt i en hand. Även om det inte gick an och han tappade något, verkade han försöka att inte tänka på det och stryka en arm fram och tillbaka med ett varmt leende.

    “Är det bättre så?”

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Kathryn blev lite ställd, hon hade menat att han kunde göra när de lämnat pinnarna. Men det hjälpte faktiskt.

    “Ja… bättre.” hon skrockade och log mot honom. Finns tröga hjärna kunde göra honom irriterande att ha att göra med men hans vilja att direkt vara till hands när han behövdes gick inte att låta bli att uppskatta. I kombination blev hans välvilja och hans… låga tankeverksamhet nästan… gullig. Hon ställde sig närmare honom för att dra nytta av mer kroppsvärme. “Tack… de här pinnarna röcker för stunden.”

    Hon började leda dem tillbaka.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim hade spenderat tiden med att plocka fram förnödenheter för kvällens middag, och höjde blicken entusiastiskt då de två ungdomarna dök upp igen.
    ‘Där är ni! Jag började redan undra om vargen tagit er då ni var borta så länge!’ skrattade han och såg på dem retsamt.
    ‘Kanske ni passade på att ha en trevlig stund i skogen tillsammans, hm?’ undrade han menande, trots allt var det inte direkt ovanligt bland unga män och kvinnor att syssla med sådana aktiviteter. Åtminstone inte bland hans folk, och han verkade inte oblyg att prata om det heller.
    ‘Se så, låt mig hjälpa er.’ sa han och gick fram för att ta en del av pinnarna från Kathryn och dumpade dem bredvid stenarna han samlat för att göra en cirkel runt deras blivande lägereld. Med vana händer började han placera veden, och tog fram ett tänddon ur sin ficka för att snart få igång den första lågan i pinnarna.
    ‘Så! Nu kan vi snart alla värma oss kring elden!’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Orden verkade först in placeras i Finns skalle. En trevlig stund? Nå inte var det allt för otrevlig. På något sätt hade orden till hans forna vän ha en tendens att inte låta lika barska som innan. Ja, de som han hörde vill säga. Ibland verkade det inget annat än att åka in och sedan försvinna lika snabbt ut genom andra.

    “Eh…” sa Finn bara och kliade sig med sin andra hand vilket fick de grenar han hade haft i famnen att falla ner på marken med en liten duns. Han fick en av de lite större och tyngre pinnarna på sin fot och gav ifrån sig ett litet gnyende läte och drog bort den från pinnens tyngd.

     

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Kathryn himlade med ögonen åt det trötta skämtet. Skönt att Finn inte verkade förstå det. Hon tänkte inte ge Faegrim tillfredställelsen med en reaktion. Bara för att hon plötsligt var kvinna betyder ju inte att hon genast skulle rulla runt i halmen med Finn! Det här var en TILLFÄLLIG form, ett kortvarigt missöde. Hon skulle snart vara man igen.

    Kanske hellre Finn än vissa andra män, men varför skulle KAthryn.. Corrin! Varför skulle Corrin vilja rulla runt med män alls? Bara för att Finn verkade lite charmigare än förr, på ett outgrundligt, oavsiktligt sätt? Det var inte hennes fel att hans korkade men omtänksamma sätt var ganska gulligt, och om man tittade noga så var han faktiskt anska välbyggd. Och hade vänliga ögon. Ögon som tillhörde någon som släppt allt och följt med henne på ett okänt äventyr trots att han inte behövde. Trots att han varit ganska hård mot honom. Trots att det bara var hnon som hade något att vinna på resan.

    Hon harklade sig plötsligt och rodnade när hon insett att hon råkat stirra in i Finns ögon en stund med en ganska hänförd blick. Hon böjde sig och plockade upp pinnen Finn tappat på sin fot. Urgh, den tvar tyngre än hon trodde. “Gick det bra? Kom och sätt dig…”

    Kathryn satte sig och lade pinnen på elden och undvek fortsatt ögonkontakt, med någon. Faegrim fick visst sin reaktion på skämtet ändå.

    • This reply was modified 3 år, 10 månader sedan by Purris.
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim betraktade Kahtryn lite nyfiket då en inre storm av tankar verkade gå genom hennes huvud. Finn hade uppenbarligen inte förstått hans pik, så han viftade bara bort det hela men hade ett litet bredare leende på läpparna än innan. Snart hade de en munter eld sprakandes framför dem, och Faegrim började göra ihop en soppa åt dem med dittan och dattan han hade i sin väska. Då den var klar hällde han upp i två skålar åt dem och gav dem var sin.
    ‘Sådär. En dag avklarad, många kvar!’ sa han muntert.
    ‘Har ni tänkt på vad vi väl ska göra då vi kommer fram till magikerna?’ undrade han.
    ‘Jag menar… hur ska vi bevisa att du blev förtrollad?’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Soppan värmde Finns händer och han såg ner på vätskan. Det var svårt att helt urskilja vad som fanns där i. Men ännu verkade inte finnas några ögon eller grodlår som petade upp. Dessutom inget råttkött – vilket alltid var positvit. Det tenderade att bli en del sådant i staden. Fanns inget allt för mycket annat att gnaga på, om de hade otur.  Han ryckte på axlarna och surplade i sig något, för att bli positivt överraskad. Han slickade sig om munnen och drack ännu en gång från skålen.

    “Gott…!” utbrast han, inte helt medveten först att han hade stört Faegrims fråga. Han strök en fundersam hand genom sitt hår. Det var trots allt en god fråga. Hans goda vän såg inte ut att vara man längre – dessutom hade han konstiga tix för sig som han annars inte hade haft.

    “Ja, hur ska vi bevisa det? Jag menar…” sa han och gjorde en gest över Cathyrns kropp.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Cathryn rynkade pannan och såg ned på sig själv när Finn gestikulerade. Nej, ingen skulle nog se på henne och tänka ‘man’. Hon ryckte på axlarna fortsatte äta. “Det kan väl ändå inte vara ett problem? En trollkarl som inte kan känna igen en annan trollkarls verk kan väl ändå inte vara mäktig nog att hjälpa oss?”

    Hon satte ner skålen på marken bredvid sig och strök bak en slinga hår som hamnat framför ansiktet. “Dessutom är det bara min kropp som förvandlats. Jag beter mig ju knappast som en kvinna, eller hur?” hon såg runt på de andra och inväntade instämmande nickningar.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim betraktade ordväxlingen mellan Finn och Cathryn lite tankfullt, men ryckte på axlarna sedan bekymmerslöst.
    ‘Det ordnar sig nog.’ sa han med ett uppmuntrande leende, men dolde faktumet att hade de inte insisterat på att hon var en man skulle han inte trott det. Trots allt käbblade de två som ett par.
    ‘Vi hittar nog någon som kan hjälpa med ditt bekymmer.’ sa han och då de ätit lade han sig ned och somnade gott vid elden.

    Då gryningen väl kom var det dags att packa ihop deras pick och pack, och fortsätta den långa resan. De kommande dagarna följde i stort sätt samma rutin. Finn och Cathryn käbblade om det ena och andra, medan Faegrim höll en munter optimism över allt som de gjorde och såg. De mötte en del resenärer på landsvägen, trots allt var det en rätt trafikerad väg. Till sist kom de in i Mahadwens marker, där allt de kunde se var grässlätter så långt ögat kunde nå till vänster om dem, medan bergskedjan växte sig allt närmare till höger.

    ‘Där ligger Mednas hallar!’ sa Faegrim då de gick förbi vad som en gång varit Mahadwens huvudstad, nu bara en ruin vid bergens rötter som ingen vågade gå nära.
    ‘Det sägs att draken Barthas fortfarande sover i borgen inne i berget…’ sa han med skräckblandad förtjusning och fascination. Men ingen drake såg eller hörde de, och fortsatte vidare längs med landsvägen.

    Till sist kom de till den enorma Järnporten som blockerade hela bergspasset och handelsvägen som ledde österut, de mörkt klädda Iserionska vakterna betraktade alla resenärer skeptiskt, men de stack heller inte ut på något speciellt vis. Summa summarum så räckte det med att Faegrim betalade avgiften alla resenärer som passerade genom Järnporten behövde betala, och så hade de kommit till Iserion.

    Stämningen verkade väldigt dämpad i furstendömet som fått genomlida en hel del misär de senaste åren, och Faegrim uppmanade gruppen att bara stanna en natt i den stora staden Iserion innan de fortsatte vidare. Men stämningen blev inte bättre de kommande dagarna då de fortsatte österut och närmade sig det som varit Karms gränsstad Loradon, nu bara en förkolnad ruin. Byarna i området verkade ha fått genomlida en hel del sattyg av vampyrer och andra som varit inblandade i stadens förstörelse.

    ‘Efter allt vi hört här av resenärer om tjuvar, banditer, laglösa och monster, tror jag det är bäst vi stannar i en närliggande by i natt.’ sa Faegrim då de lämnat Loradons ruiner bakom sig, och ryste lite över vad de sett. Det var inte bara hur den en gång mäktiga staden totalt förstörts som bekymrade honom, utan det kändes verkligen som om det fanns ondska i luften.

    Till sist kom de till en liten by vid namn Skördehem, där de tog in på ett värdshus. Där det annars skulle varit munter stämning verkade alla väldigt vaksamma mot främlingar. Faegrim gav alla de passerade ett strålande leende, och satte sig ned med sina kompanjoner vid ett bord.
    ‘Ah, lite vila!’ sa han och vickade på sina nakna fötter som inte alls tycktes lida av deras långa vandringar. Han såg sig omkring, och hummade lite nyfiket då han såg en figur klädd i en lång klädnad. Brinkemannen gestikulerade åt sina unga kompanjoner att komma närmare, och viskade lågt.
    ‘Kan det där… vara en magiker?’ frågade han.

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Cathryn var tacksam över Faegrims hjälp, utom honom hade de inte kommit någonvart. Det var därför hon inte konfronterade honom över hans hån. Okej, han hånade henne inte rakt ut, men hans avfärdande rörelser varje gång hon bad om hans stöd när hennes manlighet ifrågasattes. Som om hon var ett skämt gubbar emellan. Finn kunde hon inte klandra, han hade ju svårt med förändringar, bara en ny tunika kunde göra honom desorienterad ett tag men Faegrim var klipsk nog att förstå. Och de där menande blickarna med det dumma leendet varje morgon, att dela värme under natten är faktiskt bara vanligt folkvett, och Faegrim hade den varmaste filten själv.

    Hon blev faktiskt lite imponerad av den stora järnporten, men hon var ju inte så berest. “Att folk kan bygga något så stort!” utbrast hon och rörde vid Finns arm för att indikera att hon pratade med honom.

    Cathryn såg sig omkring på värdshuset, också hon vaksam och skeptisk, men hon spände sig när Faegrim föreslog att det fanns en trollkarl i rummet. Hon tog tag i sina kompanjoner och drog in dem för att växla några diskreta ord. “Okej. Vi måste ta reda på om det är en någon vi kan få hjälp av men var försiktiga med vad vi avslöjar. Förstår ni?” Hon sa ‘ni’ men hon tittade på Finn. “Okej? Vi ljuger inte, vi behöver inte berätta vad de inte behöver veta. Först ska vi veta vilka de är. Och om det behöver ljugas sköter jag det du behöver inte prata om det känns obekvämt. OKEJ?” hon stirrade Finn i ögonen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Finn vred på sig lite obekvämt. Att ljuga var inget han tyckte om – som de andra så klart visste om. Han skakade på huvudet så att hans lockar piskade omkring honom.

    “Att ljuga är fel – och varför ska du behöva ljuga!” utbrast han, lite bittert för att sedan fnysa och nicka åt trollkarlen. Han var lite obekväm i hans sällskap.

    “Nå, sväng höfterna ditåt eller vad nu kvinnor gör!”

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Cathryn himlade med ögonen. “vad kvinnor gör! Du tror inte det kan var så att vi helt enkelt GÅR?” Hon vände sig om och tog ett par bestämda steg innan hon stannade upp och vände sig om. “DE!! Kvinnor går, inte vi.” hon funderar på orden och börjar vända sig. Meningen kom nog fram.. poängen var att rätta sig efter att inkluderat sig själv i kategorin kvinnor. Hon stannade dock upp igen. “Okej, män går också.” Hon suckade och lugna ner sig.. hur blev hon så uppspelt helt plötsligt? Vänta nu… kallade Finn henne just kvinna efter att vägrat ljuga?

    Cathryn suckade djupt. Hon fick ta det senare. Hon slappnade av och började gå mot mannen som såg ut som en trollkarl.. hmm… kanske Finn hade en poäng.. hennes höfter svajade redan naturligt men hon förstärkte det en aning, hon ska ju trots allt spela en roll här.

    “Ursäkta mig, min herre… ni råkar inte vara.. kunnig i de magiska konsterna?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim kunde inte låta bli ett skratt över Finns kommentar om höftera, och skakade på huvudet.
    ‘Ni är allt för lustiga, ni två…’ sa han muntert och torkade bort en munter tår, för att betrakta Cathryn sedan.
    ‘Ja, ja, lugna er nu.’ uppmanade han, trots allt började deras käbbel dra till sig uppmärksamhet som det hade en tendens att göra, och folk var känsliga som de var med alla krig och banditer som det var. Nyfiket lutade han sig med armbågarna på bordet för att betrakta Cathryns framfart.

    Magikern, en ung man klädd i en enkel brun kåpa, med rakat huvud, och den gyllenbruna huden som karaktäriserade att han kom från Iselem vände sin blick förvånat mot kvinnan som plötsligt ställt sig vid deras bord. Han var inte van att bli kallad herre, trots allt var han inte speciellt gammal – i hennes egen ålder – och för det andra var han mest en lärling ute på ett uppdrag.
    ‘Ehm… Det kan man väl säga att jag är.’ sa han, anspråkslöst.
    ‘Varför frågar ni?’ undrade han lite misstänksamt över detta märkliga närmande, och såg från henne till det andra bordet, och tillbaka till kvinnan.
    ‘Om ni är en av… ehm… lyckoflickorna jag hört så mycket om är jag inte intresserad.’ varnade han, generat.

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Cahtryn blev för en sekund ställd. Sedan tappade hon hakan. “Ser jag ut som en lyckoflicka!?” brast hon ut, förnärmad. Hon såg dock över sig själv.. såg hon verkligen ut som en? Nej, hon var väl mycket mer blygsamt klädd än en lyckoflicka, i alla fall som de var klädda där Cathryn växt upp.

    Hon slog armarna i kors. “Jag är absolut ingen.. sådan. Jag har faktiskt..” hon sneglade tillbaka på Finn… skulle han lyckas hålla truten om det här? “…fästman.” Hon suckade. “Jag har bara.. intresse för att veta mer om de saker ni kan göra… jag har en vän med ett.. magiskt besvär och vill lära mig hur jag kan hjälpa till, och vad som kan göras.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Salims naturliga svar hade ju varit spontant att svara ja på den frågan. Trots allt var majoriteten av kvinnorna här i Karm betydligt mer lättklädda än de i Iselem. Nå, kanske inte denna unga flicka som stod framför honom. Förvånat såg han på henne då hon avslöjade sin fästman.
    ‘Ehm… Ja… Nå….’ han harklade sig.
    ‘Det var inte meningen att förolämpa er… Fröken…’ sa han generat. ‘Jag bara antog att… Nå, jag har förstått att om flickor närmar sig män i sådana här etablissemang så handlar det om köp av… Intima tjänster.’ sa han och skakade på huvudet.
    ‘Magiska… besvär, säger ni?’ frågade han och rynkade på ögonbrynen lätt.
    ‘Vad får er att tro det, fröken…?’ undrade han, men skakade på huvudet sedan och reste sig.
    ‘Hemskt oartigt av mig, mitt namn är Salim.’ sa han, och böjde huvudet, så som var seden i hans hemland.

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    “Cathryn.” svarade hon med en nigning. “Jag ber om ursäkt om jag stör någonting men jag har rest ganska länge efter någon med magiska kunskaper.” hon såg tillbaka på sitt följe… så kanske det verkar som om hon menar någon av dem, utan att faktiskt behöva ljuga.

    “Och jag söker någon med magiska talanger för att hjälpa en bekant till mig som råkat ut för en… kroppslig förvandling. Hur skulle en som er göra för att hjälpa till att återstålla någon efter något sådant? Och hjälpa den lilla stackaren tillbaka till sin sanna form?” nu kanske han skulle tro att det Faegrim det handlade om… Hon kunde inte låta Salim tro det om Finn eftersom han skulle föreställa hennes fästman.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Salim skakade på huvudet lite tankfullt över hennes fråga.
    ‘Det är inte så simpelt…’ sa han.
    ‘Det finns ofantligt många sätt en kroppsförvandling kunde göras… Det kan vara en dryck, det kan vara en illusion, det kan vara en förbannelse. Jag skulle vara tvungen att undersöka er vän i sådana fall.’ sa han och drog en hand över sin rakade skalle.
    ‘Och jag har rätt ont om tid, måste jag erkänna.’ sa han lite besvärat.

Viewing 20 posts - 101 through 120 (of 212 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.