Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 201 through 220 (of 229 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia gav Kheezai en lite bekymrad blick, men hon förstod ju givetvis att sådant läkande som hon utfört tärde på krafterna – även om hon inte förstod helt hur Kheezai använt sin magi. Hon gav ett varmt leende åt Kheezai, uppmuntrande, som sade att det inte var någon fara ifall hon behövde sova.

    Paladinen vände sin uppmärksamhet till Wreax, och höjde ett ögonbryn lite då han började tacka henne. Trots allt hade hon bara gjort vad hon ansåg vara sin plikt… först som paladin, sedan som vän. Svärdet som han tog fram gjorde henne fundersam, för svärdet hon hade var av högsta kvalitet. Men det han beskrev var något annat.

    ‘Ett svärd av silver?’ frågade hon, lite skeptiskt, och tog svärdet varsamt ur Wreax händer för att med van hand dra det ur dess skida. Hennes ögon glimmade till lite då hon betraktade klingan.
    ‘Det är en vacker gåva, herr Wreax.’ sa hon, genuint och ärligt, och det vore oartigt att tacka nej till något sådant även om hon inte var en monsterjägare.

    ‘Jag tackar dig för din givmildhet. I sanning hoppas jag inte behöva använda ett sådant vapen, men som du säger… världen är inte längre vad den en gång var.’ sa hon och förde tillbaka klingan i dess skida. Hon böjde huvudet lätt för Wreax tacksamt, för det var en gest som passade henne bättre i sammanhanget. En liten beklämd tystnad föll över dem efter Wreax ord.
    ‘Om det finns något jag kan göra för den hjälp du gett oss, tveka inte att höra av dig.’ sa hon, nästan per automatik.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai betraktade dem båda, armarna lätt omkring sig i en form av självkram och ögonlocken tunga. I ärlighetens namn längtade hon tillbaka till den där goda sömn hon haft i natt. Men hon såg ändå med nyfikenhet på den scen som utspelade sig. Det förvånade henne fortfarande att folk kunde vara så vänliga mot varandra, de hade ju inte ens känt varandra i ett dygn. Men det gav henne hopp.

    Wreax ord om farväl fick henne att le lite sorgset och hon gick fram till honom för att lägga en hand om hans arm.
    “Tack, för allt du gjort. En dag hoppas jag kunna visa dig samma givmildhet” hennes röst var låg och hon talade på mörkeralvernas språk. Hennes blick gick från Wreax till sin egna hand som vilade mot hans arm. Så av en impuls gav hon honom en stor kram istället.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax bugade på lika sätt till Ithia, och tillade till hennes kommentar.

    “Ja, för mig är det icke gott att Karm är i kaos. Jag hoppas att Karm hittar en hållbar balans, och jag är säker att ni kommer att ha en roll i sökandet av denna balans, paladin av Hannadon.”

    Han vände sig till Kheezai och lyssnade medan hon talade på det mörkeralviska språket. Han blev lite förvånad av den plötsliga kramen så att han ögon vidgades lite, men han lade armarna omkring henne. Han talade i en lugn ton på mörkeralviska tillbaka till henne. “Jag är säker att du får chansen till det, kära Kheezai. Och berätta genast ifall du inte är nöjd – jag vill att du ska vara det.”

    Han gick till Valindra och bytte till det allmänna språket. “Se till att ni lära känna varandra och introducera Kheezai till Celeras – det goda Celeras har att erbjuda.”

    Valindra såg på honom. “Det ska jag, Wreax!”, sade hon med sin karaktäristiska glada ton i rösten. Wreax log åt hennes entusiasm som han alltid haft aningen svårt att vänja sig vid.

    Ithia, stannar du här en stund med Kheezai innan ni tar avsked? Eller åker du iväg samtidigt som jag? En droska lär strax vara utanför som jag tar till hamnen – du kan få er häst av Valindra nu eller senare. Vad föredrar du?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia stod artigt och väntade medan de kommunicerade på sitt egna språk, för att sedan ge Wreax en något allvarlig nickning. Allt tydde på att mörka händelser var på kommande, och vad hennes roll var i det stora hela visste hon inte. Hon kunde bara hoppas att hennes moral och hennes tro skulle leda henne rätt, att hon kunde hjälpa de som behövde det. Även om det stora osäkra som väntade skrämde henne.

    Vid frågan som han ställde henne kände hon ett ögonblick av tveksamhet, men i sanning var det inte egentligen en fråga.
    ‘Jag och Kheezai har inte haft en enda dag av vila tillsammans sedan vår resa började. Om det inte är för mycket besvär skulle jag vilja stanna en dag innan jag tar farväl.’ sa hon, och såg på Kheezai från Wreax.

    ‘Vilket betyder att vi snart tar avsked, herr Wreax. Men något säger mig att det inte är sista gången jag kommer höra om er.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai nickade och drog sig undan, blicken mot golvet och lite skamsen över sitt plötsliga agerande. Men det hade känts rätt på något sätt. Hennes blick gick lite skyggt mellan Wreax och Ithia där hon stod och vred händerna i varandra. Hon kunde inte hålla tillbaka ett litet leende över det faktum att Ithia tänkte stanna ett tag. Det kändes bra, speciellt eftersom de skulle återvända till Ethirion inom ett par dagar. Tanken gjorde henne lite illa till mods men hon försökte skaka av sig den och såg med ett så vänligt leende hon kunde förmå på Valindra. Hon hoppades alven var lika snäll som Ithia.

    “Jag hoppas din resa blir säker Wreax. Och tack… igen…” Kheezais blick gick mellan de tre. Var de hennes vänner nu? Hon kramade om sig själv och kvävde en gäspning “J-jag tänker vila lite… så jag antar att detta är farväl”

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax log milt till henne medan han svarade på mörkeralviska. “Farväl, Kheezai.”

    Han, Valindra och Ithia gick ut ur dörren där droskan stod och väntade. Droskans chaufför hade Handelsgillet Bläcks emblem på sina kläder, och hästarna hade prydliga sälen som var smyckade med guld. Wreax såg på droskan mycket van av sig, men kommenterade över den överprydliga droskan ändå.

    Det är ett evigt spel… Uppvisningen av inflytande och makt bland handelsmännen här i Celeras… Jag brukar föredra att gå, men succé måste visas utåt.”

     

    Wreax suckade lite.

    Nåväl. Ithia, tack för ert sällskap. Och lycka till på era resor. Jag hoppas att ni inte ska behöva min gåva alltför snart. Jag har också på känn att jag kommer att höra om er snarare förr än senare.”

    Han vände sig till henne för att skaka hennes hand.

    Efter att han och Ithia skakade hand gick Valindra bestämt fram till honom och kramade Wreax lite tårögd. Han kramade henne ömt och sade stillsamt. “Sköt om dig, Valindra. Det kommer inte att vara länge tills vi ses igen.”

    Chauffören öppnade dörren till droskan för Wreax som steg på, och näst hoppade chauffören upp till sätet där han beordrade hästarna att dra iväg droskan som nu färdades mot hamnen där skeppet till Antrophelia väntade.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia gav Kheezai en uppmuntrande nickning som sade att hon skulle göra som hon kände. Trots allt visste hon hur påfrestande magi kunde vara.

    ‘Vi ses senare Kheezai.’ sa hon och följde med Wreax för att se på honom lite tankfullt. Hon hade blandade känslor om Wreax, för även om han hade hjälpt Kheezai kunde hon inte undgå att ha en känsla av att det låg något mörkt under den trevliga ytan, både med Wreax och med Ethirion.

    ‘Ni har säkert rätt, herr Wreax.’ sa hon artigt då han talade, för att ge honom en något avslutande nickning.
    ‘Tack för er givmildhet, jag är säker på att den kommer att komma väl till användning.’ påpekade hon, och ignorerade det andra. Trots allt var hon inte den som tänkte om sig själv i arroganta termer. Eller den som ville dra till sig uppmärksamhet.

    ‘På återseende, Wreax, må ljuset vara med er.’ sa hon, med en hand över hjärtat. Då han väl åkt iväg återvände hon till den mystiske handelsmannens herrgård. Som känt hade Kheezai återvänt till sin kammare, och hon valde att inte störa henne. I sanning kanske det var dags för henne att ta lite välbehövd vila med.

    ‘Jag tror att även jag ska vila lite, fröken Valindra. Det har varit en påfrestande resa från Karm hit.’ sa hon med ett ursäktande leende.
    ‘Om ni behöver hjälp med något kan ni bara säga till. Om Kheezai vaknar, kan ni ju säga åt henne att hon kan störa mig om hon så önskar.’ sa hon, för att sedan återvända till sin kammare.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Dagarna fortlöpte med att Kheezai för det mesta vilade eller sov. Flaskan hon fått  kunde hon inte låta bli att missbruka och hade nu funnit ett intresse i att sova, något hon tidigare bävat inför. Det var bara för att få i sig lite mat som hon syntes till. Men så en morgon inte många dagar efter att Wreax gett sig av så anlände ett sändebud till huset, och Kheezai och Ithia blev ombedda att återvända till Ethirion den kvällen.

    Solen stod lågt på horisonten när en nattsvart droska dragen av två gråa hästar anlände för att hämta Kheezai och Ithia. Kusken klev ned för att hålla upp den lilla dörren åt dem med de hann lägga ögonen på en heraldisk sköld ingraverad i silver. Samma symboler fanns broderade på sätenas tyger och man kunde inte tyda dem till något annat än ett stjärnregn över ett högt torn, eller berg. När de båda var inne i droskan som började röra på sig vände Kheezai lite nervöst blicken till Ithia.
    “T-tack för att du följer med…” hon såg ut genom fönstret, händerna skruvande i varandra av nervositet. “Vad tror du .. kommer ske?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia hade även hon njutit av dagarna där hon hade kunnat ha ett lugnare tempo, kunnat sova ordentligt och inte hade behövt ha ett pressat tempo på vägarna i rädsla för de som jagade Kheezai. Likväl hade hon tyckt om tiden hon och Kheezai kunnat spendera tillsammans, även om mörkeralven mest varit frånvarande och tagit igen på flera år av förlorad sömn. Men hon visste det inte kunde vara, och hennes farhågor bekräftades då de fick ett bud av Ethirion.

    Hon klädde sig i en vit rock med accentuerade axlar och krage som passade en krigare, med hennes orders symbol broderad över hjärtat, och ljusa byxor och höga stövlar med sitt svärd fäst i ett bälte runt midjan. Ingen mantel bar hon, men det behövdes inte med hennes långa ljusa hår som hon lät hänga fritt. Hon hade en känsla av obehag då hon steg in i droskan, trots dess delikata utsmyckningar. Men hon visade det inte utåt, utan gav Kheezai bara ett varmt och betryggande leende.
    ‘Tänk inte på det, min vän.’ sa hon milt, och sträckte fram en hand för att röra vid hennes försäkrande, och för att lugna hennes nervösa skruvande.

    ‘För att vara ärlig kan jag inte ens gissa vad den mannen kan önska av oss.’ sa han.
    ‘Han sa bara att han visste ett sätt att göra dig fri från… spindeldemonen för alltid.’ sa hon, först hade hon tänkt säga Lloths namn, men insåg att det kanske var bättre att vara delikat om ämnet nära Kheezai.
    ‘Kanske han nu är redo att hjälpa dig med det, kanske mot någon gentjänst?’ föreslog hon.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai vände i en hastig rörelse blicken till Ithia. En storm av olika känslor syntes i hennes ögon och hon såg på sin vän i tystnad under lång stund innan hon slog ned blicken till deras händer.
    “Tror du verkligen det är möjligt?” frågade hon lågt, kanske inte just till Ithia, utan även för sig själv. Kheezai sög fundersamt på underläppen innan hon nickade bestämt med huvudet så håret yrde.
    “Om det går, då är det värt det… oavsett pris” hon hade en bestämt ton och såg upp på Ithia.

    Det tog inte allt för lång stund att resa från Wreax till Ethirions hus, de båda var trots allt på den rätta sidan av floden. Droskan stannade framför järngrinden som nu stod öppen och det stora huset bakom den lummiga trädgården lyste det nu i fler fönster än vid deras första besök. De var väntade denna gång. Kusken öppnade dörren för dem och två vakter med samma emblem som droskan gav dem båda en kort blick där de stod vid grinden. Båda var människor och den ena hajade till vid åsynen av Ithias broderade emblem, men sa ingenting.

    Kheezai såg sig försynt omkring, axlarna uppdragna skyggt. Utanför muren väntade ytterligare två droskor med samma emblem.
    “Jag tror inte vi kommer vara ensamma..” viskade Kheezai lågt till Ithia med oro i blicken. Hon väntade på att Ithia skulle ta täten upp mot huset, för hon själv tordes inte.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia kunde bara rycka på axlarna. Hon visste inte om det var möjligt, men för Kheezais skull hoppades hon på det. Dock kunde hon bara hoppas att Ethirions pris inte var för högt, men det återstod att se. Vid Kheezais påstående nickade hon.
    ‘Nej… Vi får väl se vad Ethirion kokat ihop denna gång.’ sa hon med en fundersam min. Det hela fyllde henne med obehag, trots att det egentligen i sig inte såg obehagligt ut. Men hon hade haft en dålig känsla kring Ethirion sedan de träffat honom, och hoppades detta inte var någon märklig fälla för dem. Men hon skakade bort sina farhågor.

    ‘Det ska nog gå bra.’ sa hon för att övertyga sig själv och Kheezai, och tog sedan ledningen mot huset med Kheezai bakom sig.   Liksom Kheezai såg hon sig omkring, vaksamt snarare än nyfiket, och väl vid dörren tog hon i det stadiga dörrhandtaget av metall, för att knacka med ringen som var fäst i den. Nu var det bara att vänta.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Det tog nog en hel minut innan dörren tillslut öppnades av alvpojken Elwydd. Han synade dem båda kort med en nickning.
    “Ithia. Kheezai. Välkomna” han höll upp dörren för dem och även denna gång glödde runor till svagt då de klev in över tröskeln. Inne i huset brann stearinljus och oljelampor som kastade dunkla sken och långa skuggor. Det hördes lågmälda röster längre in. Elwydd gjorde en enkel gest åt dem båda att följa honom efter att han stängt dörren. Han ledde dem till ett annat rum denna gång, som troligtvis tjänade som matsal i normala fall. Nu var dock bordet flyttat åt sidan för att ge rum åt tre stolar som var riktade mot en ensam stol i mitten av rummet.

    Elwydd stannade intill väggen då de klev in i rummet och rösterna tystnade. Intill den tomma eldstaden stod fyra personen som nu lyfte blicken mot Ithia och Kheezai. Den ena var givetvis Ethirion, men de andra tre stod ut direkt med sina vita hår och mörkgråa hy. Det var två män klädda i välskurna skjortor och byxor, den ena med långt hår och en äldre aura än den andre vars hår var klippt kort. Mellan dem stod en kvinna med alvernas uråldriga skönhet, klädd i en mörk klänning vars brodyrer verkade skifta i silver vid minst rörelse. Hennes hår var långt och till hälften flätat. Hon hade ett hårt ansikte som tydde på ålder och auktoritet.

    “Ah, paladin Ithia. Kheezai” Ethirion gick fram för att möta dem halvvägs in i rummet “Precis i tid.” han stannade framför dem, hakan sådär arrogant höjd som tidigare och händerna lugnt vilande i varandra. Han var klädd i liknande, dyra kläder, som första gången de möts men denna gån än mer eleganta. Däremot syntes mörka ringar under ögonen och han såg regelrätt trött ut. Det hördes nästan på hans röst som nästan var hes.
    “De vill nog börja genast. Kheezai,” hans blick gick till Kheezai som sjönk ihop lite under hans blick och vid åsynen av de tre mörkeralverna. Ethirion verkade notera detta. “Du har ingenting att frukta i detta hus om du är den  du utger dig för. Så, om du stannat här så önskar de ställa dig några frågor” han gjorde en enkel gest mot den ensamma stolen innan han la händerna mot varandra igen och vände blicken till Ithia, ansiktet uttryckslöst.
    “Vi kan vänta i sällskapsrummet. Ni önskar kanske lite té?” han väntade inte på svar från Ithia utan fortsatte gå ut från rummet med en nickning mot Elwydd som skyndade iväg. Vid dörröppningen stannade han dock för att invänta Ithia.

    Då Kheezai förstod att hon skulle lämnas ensam med de främmande tre mörkerlaverna la hon nervöst armarna om sig och tuggade på underläppen. Hennes blick gick från de tre som börjat röra sig mot de tre stolarna, till Ithia med ett plågat uttryck.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia mötte pojkens blick, nästan förvånad över att se honom. Med tanke på att han varit där förra gången kanske hon inte hade behövt bli förvånad – men den association och känsla av obehag hon hade kring Ethirion gick inte ihop med pojkens uppsyn. Hon kunde känna runornas glöd som en vibration i kroppen, men hennes kunskap och förmåga var inte stor nog för att veta vad de gjorde exakt. Vaksamt såg hon sig omkring, lite vaksam men samtidigt förväntansfull över vad som skulle ske. Det fanns inget annat att göra än att följa pojken med Kheezai i tåg.

    Så möttes de av åsynen av fler mörkeralver. Det borde hon ha förväntat sig, men ändå var det underligt hur deras närvaro varje gång la sinnena på helspänn innan man vande sig med deras närvaro. Men man kunde inte neka att de var imponerande och vackra figurer i sin egen rätt, speciellt kvinnan. Hon nickade lätt i bekräftelse då hennes namn nämndes, och även i en slags hälsning till de samlade, hennes ögon fästa på Ethirion.

    Ithia som visste att detta var en tung situation för Kheezai gav henne bara en uppmuntrande nickning då hon vände sig om med ryggen mot mörkeralverna, ansiktet vänt mot Kheezai.
    ‘Jag är inte långt borta.’ lovade hon sin vän, och gav henne en stödande beröring på axeln och ett varmt leende. Även om hon kände sig illa till mods visade hon inte det för Kheezai, utan försökte istället bara föra över all positiv energi och vänskap hon kunde till sin vän, innan hon var tvungen att lämna rummet och följa Ethirion.
    ‘Jag väntar här på dig, tills ni är klara.’ sa hon innan hon gick över tröskeln efter Elwydd. Trots allt fanns det inte riktigt utrymme för att neka eller kräva att hon fick stanna där med Kheezai.

    Hennes positiva uppsyn svalnade något då hon lämnade sin vän bakom sig, och hon kände en känsla av obehag skölja över hela hennes kropp.
    ‘Tack för er inbjudan…’ sa hon då hon var ensam med Ethirion. ‘Vad som kommer ske med henne?’ undrade hon, även om det kanske trampade lite på etikett så kunde hon inte hindra sig själv att fråga.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai lyckades få fram ett leende till Ithia, trots den oro som gnagde inom henne. På ostadiga fötter gick hon fram till stolen och satte sig varsamt, blicken fäst vid Ithia som lämnade rummet. Nästan bedjande då Ethirion stängde dörrarna efter dem och hon lämnades ensam i rummet med de tre främmande mörkeralverna.

    Ethirion vände sig mot Ithia efter att ha stängt dörrarna till salen. Han begrundade henne för en stund innan han svarade med samma, dröjande accent som tidigare.
    “Deras exakta tillvägagångssätt sätt kan jag inte svara på.” en missnöjd spänning över hans läppar talade för att han inte gillade hennes fråga, men i övrigt verkade han oberörd “Men de kommer förhöra henne, sen om de anser hon inte är utsänd av Lloth så kommer de… klippa navelsträngen, så att säga”

    Han började gå igen med en lätt gest som talade för att Ithia skulle följa efter och snart var de tillbaka i det allrum som de suttit i några dagar tidigare. Stämningen var något lättare i rummet, kanske var det den muntra brasan som sprakade i eldstaden som gjorde det. Ethirion slog sig ned i en av fåtöljerna lagom till att Elwydd anlände med sin bricka och två koppar té.
    “Eller ni kanske önskade någonting annat?” sa Ethirion då han tog emot sin kopp och såg frågande åt Ithias håll “Elwydd kan ordna det i sådana fall” han blåste varsamt på drycken innan han smuttade på den, tydligt mer avslappnat än deras tidigare tebjudning. Den hade ju dock slutat med att någon blivit drogad och här verkade inte uppsåtet vara sådant.

    “Jag undrar paladin, har du varit i ditt hemland på senaste?” frågan var förvånansvärt rak och plötslig, även om endast likgiltighet syntes i hans ansikte.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia ignorerade Ethirions spända sätt, men nickade åt det han sa. Den slutsatsen hade hon kunnat dra själv, men hon hoppades att det inte skulle bli en smärtsam process för hennes vän. Utan fler frågor följde hon efter Ethirion och satte sig ned, med en underlig känsla över att vara där i samma utrymme igen.

    Det hade inte gett henne någon bra känsla då, och det gav det inte nu heller. Förra gången hade hennes vän fått droger i sitt te, och därav var det något tveksamt hon tog emot tekoppen. Men hon gjorde sitt bästa för att inte visa sin skeptisism, utan vände blicken sedan till Ethirion.
    ‘Nej, det är bra så. Tack.’ sa hon lite stelt, och smuttade lite på teet innan hon tog en klunk. Åtminstone verkade det inte som om det var något i det, så hon tvingade sig själv att slappna av lite. Vid frågan om hennes hemland stelnade hon till lite.

    ‘Jag har inte varit i Iselem sedan jag blev skickad till Caras Idhrenin, och därefter Hannadons Tempel.’ sa hon, lite eftertänksamt. Var detta bara artigt konversation, eller var han på väg någonstans med detta? Kände hon Ethirion höll han inte på med småprat för småpratandets skull.
    ‘I sanning tror jag inte de skulle uppskatta vad jag blivit.’ sa hon. Varför hon sa det visste hon inte, det kom ut mest av reflex. Men det var en rädsla hon hade. Att den dag då hon återvände hem till sin familj, skulle de se på henne som en echer, en smutsig utlänning, för den order hon nu arbetade för.

    ‘Hurså? Har det hänt något jag borde vara medvetne om?’ undrade hon, förutom det faktumet att det politiska läget varit spänt ett tag så klart, men det kunde de flesta känna av. Hon kände hjärtat slå lite fortare, som om hon inte riktigt vågade andas, då hon väntade på svar. Nästan förvånad själv över hur mycket hennes hemland ändå betydde för henne efter alla dessa år.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Ethirion ställde ifrån sig sin tekopp med ett kort “Hm” och synade kort sin ena hand. Han verkade pilla bort något osynligt smuts från under naglarna innan sänkte händerna till knät och fäste blicken i Ithia. Det drog lite i hans ena mungipa, som om han visste något ingen annan visste och att den tanken roade honom.

    “Nej, ingenting du borde vara medveten om.” orden dröjde i luften och han smalnade av ögonen en aning då han betraktade henne “Men något jag vill veta mer om”. Luften i rummet blev nästan tyngre efter han talat och sedan blivit tyst. Det fanns en ton i hans röst som talade för sig själv, att dit konversationen var på väg var något han ville ha av Ithia.

    Det gick en nästan obekvämt lång stund då han bara betraktade Ithia i tystnad innan han vände sig en aning för att plocka upp koppen igen.
    “En paladin av Athal med iselemsk ursprung borde kunna få uppehälle i Thel Shaens palats. Om ormdrottningen fortfarande håller sin allians med Karm trogen.” Ethirion drack av sitt te men släppte inte Ithia med blicken utan tycktes betrakta hennes minsta rörelse eller reaktion.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithias hjärta slog lite långsammare då han sa att det inte var något hon borde vara medveten. Lustigt egentligen hur denna man fick det att krypa under skinnet, och hon intalade sig att hon var löjlig. Men hon kunde inte helt skaka av sig känslan, speciellt inte då han så mystiskt förde konversationen vidare och ledde den vidare på viset han gjorde. Hon drog tyst efter andan, och väntade med spänning på vad som skulle komma.

    Vid hans påstående ryckte hon på axlarna lite eftertänksamt, lite tveksamt. Detta var ett obekvämt ämne att tala om, men hon kunde inte heller vara tyst.
    ‘Ja, det är eventuellt möjligt.’ höll hon med om som svar till hans påstående.Och visst var paladiner under diplomatins flagga välkomna i Iselem.
    ‘Åtminstone formellt och diplomatiskt. Men hur befolkningen ser på mig är en annan sak.’ egentligen brydde hon sig inte så mycket om befolkningen i sig, egentligen var hon mest orolig för hur hennes egna familj skulle ta det. Att vara från Iselem, men representera fel tro. Det var illa.

    ‘Jag tror inte så många kommer förstå att jag inte hade något val.’ nå, det var nästan en barnslig sak att säga. Hon hade haft ett val, och alla hade ett val.
    ‘Men att be en liten flicka välja mellan att bli Paladin eller förlora sin koppling till magi är inget val alls. Det är som att be en välja mellan att kapa av sin egen arm eller inte.’ sa hon och mötte hans blick beslutsamt. Hon ångrade inte sitt val, och det var tydligt i hennes blick.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Ethirions gråa blick vilade på Ithia utan att avslöja någon annan känsla än den likgiltighet högättade normalt brukade ge pöbeln. Han sänkte koppen till sitt knä och skruvade på sig, som för att rätta till hur han satt. Ingen förändring skedde i hans ansikte då hon talade om folket, sin familj och sitt val. Så drog han ett djupt andetag då hon talat färdigt, nästan som om han var lättad och höjde koppen igen, dock utan att dricka.

    “Spelar det stor roll för dig vad folket av Iselem tror, tänker och tycker om dig?” orden hade en hård underton som antydde på att han tolkat hennes ord precis så. Ethirion drack av sitt te och återigen synes en liten spänning i hans mungipor, en början på ett leende. Men hans blick var fortfarande spänd i Ithia.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia suckade lite inombords på Ethirions likgiltiga vis som verkade få tiden att gå långsammare. Hur länge skulle denna pina och tortyr av att behöva vara i hans sällskap vara? Kunde de bara inte skynda på lite så Kheezai blev klar med sin behandling snart? Nå, det var själviskt tänkt, men hon hade nästna hellre mött fader Afselius igen än att sitta ansikte mot ansikte med denna känslokalla man, som såg på henne som om hon inte var värd mer än en myra under en jättes fot.

    ‘Nej.’ svarade hon, lite bistert över att han tolkat henne som ett småbarn.
    ‘Men vad min familj anser spelar roll.’ sa hon något hetsigt, som om det vore självklart. Men kanske Ethirion saknade förmågan att känna sådant? Nu då hon såg på honom kunde hon verkligen inte föreställa sig honom visa en gnutta hängivenhet eller kärlek åt någon överhuvudtaget. Nej, detta var en man som enbart brydde sig om att gynna sig själv konstaterade hon för sig själv – vare sig det var sant eller inte.

    ‘Och just av den orsaken har jag inte haft någon kontakt med dem på drygt tio år.’ inte för att han brydde sig, eller för att det spelade någon roll.
    ‘Vart vill ni komma med detta?’ undrade hon, otåligt. Trots allt tvivlade hon på att hans ursprungliga fråga var av artighet.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Ethirion var stilla för ett ögonblick innan han drack av den höjda koppen. Långsamt sänkte han den igen, nästan provocerande långsamt.
    “Ni har ett intressant förflutet paladin”  han gjorde en gest med ena handen som om han nästan blivit förnärmad och att detta bara var småprat. Så för första gången sedan de mötts kröktes hans mungipor i vad man närmast kunde kalla ett leende. “… och en unik situation.”

    Ethirion lutade sig tillbaka i fåtöljen och ställde återigen ifrån sig tekoppen på det lilla bordet intill. Han vilade sina händer mot varandra framför sig, med armbågarna stödda på armstöden. Leendet var borta från hans ansikte men visst fanns där en glöd kvar i hans ögon.
    “Som ni säkert minns så finns det ingen kostnad i guld för det jag ordnat till er vän, utan jag ser snarare en gentjänst från ert håll. Jag skulle vilja utkräva den nu. Av er, paladin.”

Viewing 20 posts - 201 through 220 (of 229 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.