Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 229 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Männen skrattade hånfullt och en spottade i marken.
    “Hur hindrar vi dig? Vi är här för att bistå dig” De kramade sina vapen i händerna och deras blickar var fästa vid Ithias.
    “Varför är du så arg för flicka lilla?” Hånade de vidare och skrockade återigen. Om något så kunde man förstå att de troligtvis inte gav blanka fan i Templet eller Athal, de var simpla busar som gjorde det som betalades för.

    “Du gömmer ju häxan.” Fräste sen den ena som fått syn på de färska gnagarna som fortfarande hängde på räcket utanför hyddan.
    “Iselemkräk” Spottade den andra fram med avsmak.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithias ansiktsuttryck hårdnade något över skällsnamnen, och deras attityd gjorde henne obekväm. Det verkade som om denna konflikt bara hade ett avslut, och det var inte något hon såg framemot. Trots allt hade hon stridit varje dag sedan hon var 12, men aldrig dödat någon. Med en snabb och övad rörelse drog hon sitt svärd med en metallisk klang, och tog den runda skölden från sin rygg. Troligen skulle hon inte behöva den, dessa var tre busar som inte visste vad de gav sig in i.

    Hon kallade på den kraft hon hade i sig, och hennes ögon gick över till ett gyllene sken medan hennes kropp fylldes av värme. Samtidigt började symbolerna på skölden, i hennes rustning och på svärdet att lysa liksom hennes ögon.

    ‘Sista chansen.’ sa hon, hennes röst hade antagit en något övernaturlig klang, med ett djupare tonläge än hon annars hade. ‘Släpp era vapen och gå hem, eller möt Athals vrede.’ sa hon och såg från den ene till den andre med sina brinnande ögon.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Männen verkade bara ta ett hårda tag om sina vapen och höja dem framför sig.
    “Dina små teatertrick funkar inte här” Skrockade den ena men man kunde se osäkerheten växa i ögonen på den andra. De var ju trots allt tre och blivit lovade en ganska god summa om de störde till det lite för henne.

    Men de verkade tveka lite då de närmade sig, ingen tog riktigt första steget att gå till attack.
    “Vart gömmer du häxan!?” Skrek den ena och då gick de andra två till attack med höjde klubbor och svärd. De svingade kanske inte för att döda men för att skada och skrämma henne. Hon hade ju rustning.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithias ögonbryn rynkade sig något mer beslutsamt över orden och löftet om våld. Hon hade ingen lust att dräpa dessa män, men om de var tvungna att försöka skulle hon inte tveka. Men denna ordutväxling hade pågått allt för länge. Dessutom hade hon varnat dem fler gånger. Och till sist gick de till attack. Hon hade inte längre tid att reflektera eller tänka, utan fick bara gå på instinkt.

    Med några bestämda och snabba steg som bara en krigare som tränats sedan barnsben har, var hon framme vid den första av dem på ett ögonblick och slog sin sköld i hans ansikte med ett hård och beslutsamt slag som lämnade en skrikande blodfläck på den vita skölden.

    I samma sekund steg hon åt sidan för att undvika ett av slagen riktade mot henne, och kände sig förvånad över hur lätt det var. Trots allt hade hon tränat sedan hon var tolv med erfarna krigare som aldrig gjorde det lätt. Men dessa verkade inte ha någon sådan träning, och det krävdes inte mycket för henne för att svinga sitt svärd och hugga av svärdshanden på mannen som precis missat sitt hugg mot henne och likaså tappat sin balans.

    Det hela var över på bara några sekunder, och hon vände sin uppmärksamhet mot den tredje. Adrenalinet flödade, och då hon väl var i stridsläge var det svårt att sluta. Hon gick fram mot honom med sitt svärd och sin sköld höjd, beredd på vad som helst.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Männen var bara som ett virrvarr av arga och smärtsamma rop. Den som fått skölden i ansiktet åmade sig bittert på marken och med handen för näsa och ögon krälade sig baklänges bort. Han som blivit av med handen föll ned på knä med ett förskräckt uttryck och stirrade på den stump där blod pulserade ut.

    Scenen fick den tredje mannen att svära ilsket men backa bort från Ithia.
    “Du! Det är du som är hä-” Det ven till förbi Ithias huvud och mannens ord avbröts abrupt då en pil med raggiga fjädrar satte sig rakt genom hans öga. Han vacklade till innan han signade ned till marken med en dämpad duns.
    “Sattyg…! Demon…!” Började en av de skadade männen att yra skräckslaget med blicken fäst bakom Ithia.

    Precis vid gläntas slut, nästan skymd av träden sänkte skytten sin båge. Det långa, vita håret hängde fritt över axlarna och den stora kappan. Ansiktet hade alvernas tidlösa skönhet men hyn var mörk, grå och färglös. Den enda färg som tycktes finnas över alvinnan var ett par ilsket brinnande lila ögon. Kheezai vände blicken från männen till Ithia, ännu omedveten om att hennes illusion rämnat i sin plötsliga ilska mot männen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia blev nästan lika förvånad av pilen som mannen själv, och vände sig något förvirrat om för att se varifrån pilen kommit. Hennes hjärta slog fort och blodet pulserade i hennes öron, och långsamt började alla ljud omkring henne komma tillbaka. Ljuset omkring henne försvann långsamt, och hennes grå ögon var fästa på den mörka figuren med det vita håren. Det fanns inte mycket likheter med kvinnan hon precis talat med, men hon kände igen kläderna och bågen hon plockat åt sig inne i hyddan.

    ‘Kessie?’ frågade hon, nästan för chockat för att inse vad det hela betydde. Hon hade aldrig träffat en mörkeralv förr. Plötsligt började mannen som förlorat sin hand ropa, vilket drog hennes uppmärksamhet. Kanske hade förlusten av handen äntligen nått hans medvetande.
    ‘Håll dig stilla.’ sa hon bestämt, och sträckte sig efter handen som låg på marken. Med ett hårt grepp tog hon tag i hans handled, och pressade handen mot stumpen. Än en gång började hennes ögon lysa och med magin hon hade i sig läkte hans hand.
    ‘Du kommer inte kunna använda den på några dagar.’ trots allt använde hon inte så mycket energi det hade behövts för att läka de helt.
    ‘Ge dig av.’ på samma vis drog hon upp mannen som fått hennes sköld i ansiktet, och knuffade iväg honom in mot skogen. Trots allt verkade det inte finnas mycket motstånd kvar.

    Ithia sjönk även ned vid mannen som fått pilen i ögat, och med mer styrka än man förväntade sig från henne pressade hon ned hans huvud mot marken och drog ut pilen med den andra. Hon kallade på sin magi igen och stoppade blodflödet och läkte de värsta skadorna.
    ‘Jag kan inte ge dig tillbaka din syn. Detta är Athals straff.’ sa hon och reste sig för att vända sig om mot Kessie som uppenbarligen var en mörkeralv.

    ‘Låt oss ge oss av.’ sa hon, bittert över allt som hänt, och stormade in i skogen. Ilsken över att ha behövt skada männen, ilsken över att Kessie inte varit sanningsenlig. Men hon kunde förstå varför, och hon var inte säker på vad hon kände för det.
    ‘Vem är du?’ undrade hon, med lite tur hade Kessie mer respekt för henne efter att ha sett henne strida.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Männen verkade mer än villiga att ge sig av, utan ett ord. Om det var Ithias respektingivande stridskonst eller åsynen av en mardrömsvarelse var svårt att avgöra. Det enda som var säkert var att de snart skulle glappa käft till andra människor.

    Kheezai betraktade knappt förloppet som utspelade sig framför hennes hydda. Hon hade förskräckt fått syn på sina mörka händer och insåg att hon i sin ilska tappat illusionen av den mjuka halvalven. I flera minuter stirrade hon skräckslaget på sina händer och vita hår. Paniken började bubbla upp inom henne och det var inte förrän Ithia kom stormande mot henne som hon höjde de nu lila ögonen.

    Men det kom ingen attack från Ithia vilket fick henne att förvånat gapa efter kvinnan som försvann in i skogen. Hon förstod inte, var inte Ithia arg eller rädd? Ett litet ljus av hopp tändes inom henne då hon kvickt satte av efter den ilskna lilla människokvinnan. Hon rörde sig lätt och ljudlöst över undervegetationen, ej hindrad av någon illusion längre.
    “Jag är ingen” Svarade hon kort men suckade sedan och fortsatte “Jag flydde från min hemstad. Jag blev förråd.” En våg av sorg sköljde över henne vid blotta tanken. “Jag vill aldrig tillbaka dit. Då dör jag hellre” Rösten var svag och lite sprucken och hon kände hur paranoian kröp i nacken.

    “Snälla Ithia, var inte arg på mig… Du förstår inte vad de gör med sånna som mig” Bedjade hon och la försiktigt en hand på paladinnens axel.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sakta började implikationerna av vad det hela innebar nå Ithia. Hon hade aldrig sett mörkeralver tidigare, bara hört mörka berättelser om dem och vad hennes släkte gjort mot hennes. Det var svårt att släppa ilskan blandat med rädsla som gick genom henne. Var inte detta Athal önskade av henne? Att dräpa mörkret som skuggade ljuset? Eller var det bara ett test? Trots allt hade han sänt henne dit, och hon vägrade tro att Athal var på fader Afselius sida. Hade Athal önskat denna kvinna död hade han inte skickat Ithia dit.

    Dessutom visste hon om någon hur det var att bli dömd för sitt yttre, för sin mörka hud och sitt ljusa hår. Hon drog ett djupt andetag och bad en muttrande bön till Athal om styrka och tålamod, innan hon vände sina grå intensiva ögon mot henne.
    ‘Jag visar rätt mycket tolerans och tålamod här just nu, Kessie.’ sa hon, inte spydigt men lite hårdare. Hennes händer skakade även lite nu då våldet som hon tvingats utföra innan började komma ikapp henne. Att öva i en träningscirkel var en sak, att faktiskt hugga i kött och ben en helt annan. Men de hade inte tid att stanna, snart skulle säkert Afselius få höra om vad som hänt, och kanske hade det varit dumt att låta männen gå.

    ‘Vad heter du på riktigt? Och vad… gör de med sådana som dig? Varför hjälpte du dessa människor? Ska inte mörkeralver sprida förbannelser och så salt i åkrarna?’ undrade hon, trots allt var det vad hon hört, och ingen kunde betvivla att Tharmad fallit under Lloths förbannelse, och likaså Hannadon för inte allt för länge sedan.

    ‘Ert folk har gjort mycket ont här…’ sa hon och skakade på huvudet. ‘Men det har mitt med.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai rörde sig likt en skugga vid Ithias sida. Det fanns en lätthet i hennes steg och hållningen var mer naturlig nu när hon inte hade illusionen uppe. Trots situationen så bubblade det som inom henne av frihetskänsla. Inga bojor som tyngde! Men snart började det krypa i nacken när frågorna öste över henne.

    “Säger jag mitt namn hittar hon mig.” Viskade hon lågt, bedjande och ångerfullt “Vår mor, hon ser allt och finns alltid med” Det var hennes största sorg, att lämna den hänsynslöst vackra Lloth. Men det var trots allt denna härskarinna som styrde det hemska samhälle hon slitit sig loss från.

    “Tar de mig så kommer jag att plågas till världens slut för att jag lämnade henne. Hon förlåter ingen som mig.” Skräckfyllda tårar fyllde hennes ögon. “Jag vill bara leva i fred, här på ytan i solen. Jag har ingen avsikt för att föra mitt forna folks våld på någon” Kheezai duckade undan för några grenar, blicken ilandes fram och tillbaka från skogen till Ithia.

    “Men ni människor har ingen förlåtelse för mig. Jag har hört att ni tar oss tillfånga, tappar oss på blod för att stjäla vår mors kraft. Skändar våra kroppar och håller oss likt djur” Det var historierna hon växt upp med som barn.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia lyssnade på hennes ord och fann de både förvirrande och vissa av dem skrattretande.
    ‘Och med mor menar du demonen ni dyrkar?’ frågade hon, trots allt var Lloth en av de vanligaste svordomarna bland människor här, men hon var osäker på hur Kessie skulle reagera ifall hon faktiskt sa det namnet högt, så hon lät bli. Trots allt verkade kvinnan inte helt stabil. Hon höll kvistar borta ur sitt ansikte där de gick, och pressade framåt med beslutsamhet, allt för att tänka på annat än blodet hon spillt.

    ‘Jag kan inte säga så mycket om vad ditt folk gör eller inte gör mot sina egna.’ kommenterade hon. ‘Men jag kan säga dig en sak, ingen tappar er på blod för att stjäla er kraft. Ingen skändar era kroppar och håller er som djur. Jag har aldrig sett en mörkeralv förr. Så vitt jag vet finns det några i Celeras, där alla är välkomna så länge man drar sitt strå till stacken.’ hon skakade på huvudet och gjorde en grimas.

    ‘Människor litar inte på er, och är rädda för er på grund av den skit ni utsatt oss för.’ sa hon lite vasst och hätskt, något okarakteristiskt för en paladin.
    ‘På grund av er och din… mor… är Tharmad en mörk ruin där de levande döda vandrar. På grund av er väcktes de döda till liv i Hannadon och dödade Karms förra konung, vilket ledde till ett kaotiskt och blodigt inbördeskrig.’ hon stannade upp och såg på Kessie.

    ‘Men jag måste för din och för min egen skull kunna tro att vi kan göra bättre.’ hon var inte säker på om det var ett klokt val, men dt var det valet hon gjort.
    ‘Jag lovade dig att jag skulle hjälpa dig, och jag håller mina löften, mörkeralv eller inte.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai’s axlar sjönk mer om mer för var ord som Ithia sa. Det var nedslående att höra, även om hon själv aldrig velat göra någon illa, någonsin. Hon kunde ju inte rå det som hennes folk gjort mot andra. Med blicken framför sig tuggade hon lite oroligt på underläppen, då och då såg hon ned mot sina mörka händer. Hon hade alltid fått höra att hon, alla mörkeralver, var bättre och högre stående än någon annan ras. De var ättlingar till De Upplysta. Men hon kände sig inte bättre, eller ens bra, bara ett bottenlöst mörker av självhat över sig själv.

    När Ithia stannade gjorde hon likaså och vände sig lite avvaktande mot människoflickan. Ögonen var glansiga och hon tuggade fortfarande på sin underläpp. Det kom ingen lättnadskänsla vid Ithias ord men hon försökte sig på ett svagt, tacksamt leende.
    “Tack… men vad kommer hända med dig?” Frågan hade börjat gnaga inom henne den senaste stunden. “Om du hjälper en… mörkeralv?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia ryckte på axlarna lätt. För att vara helt ärligt hade hon inte ens tänkt på saken. Men svaret var relativt simpelt. Det fanns inte så mycket utrymme för att hjälpa de som tillhörde Lloth.
    ‘Jag antar att de tar ifrån mig min titel, och straffar mig som en förrädare. Därefter skulle de bannlysa mig och till sist skulle de avlägsna all magisk kraft som finns i mig, vilket högst antagligen skulle göra mig till en apatisk personlighetsberövad person som knappt kan äta eller gå själv.’ sa hon med en bitter smak i munnen

    ‘Men jag skulle helst se till att det inte sker, jag har kämpat i tolv år för att de inte skulle göra det från början. Det var nära, kan jag berätta för dig.’ sa hon och vände sig för att börja gå igen. Det var bättre att prata än att vara tyst, just då. Det tog bort tankarna från blodet, och känslan av hennes svärd som separerat kött och ben. Skriken av smärta hon orsakat.

    ‘Jag var inte stark nog för att bli en magiker, men hade för mycket magi i mig för att vara farlig. Sådana blir präster eller prästinnor, men eftersom jag kommer från Iselem ville inte templet ha mig.’ förklarade hon. ‘De övervägde ett tag att ta ifrån mig min magi, men med lite hjälp lyckades jag klara de fysiska testen som krävs för att bli en paladin. Så här är jag nu, en mörkhyad hedning som strider i Athals namn.’ hon var lite bitter och ironisk.

    ‘Det vore ju snyggt om allt hårt arbete ledde till det jag försökte undvika på mitt första uppdrag.’ sa hon och såg på Kessie över axeln.
    ‘Kanske våra folk inte är så olika, i alla fall?’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai sjönk ihop ytterligare av Ithias ord och hon la armarna om sig magra kropp, som i ett försök att trösta sig själv när de började gå igen. Denna gång gick hon två steg bakom, tankarna ett virrvarr och hon hade en klump i bröstet. Hon kunde inte riktigt säga vad känslan hette men hon hade känt den förut när hon stött på den där skadade jägaren för flera år sedan. Hennes blick vandrade från vart hon satte fötterna till Ithias ryggtavla. Människoflickan var så ung, och hade ändå så kort tid kvar i livet. Kheezai själv hade redan levt ett helt människoliv, och för några korta år hade hon fått göra det i frihet.

    Tankarna fortsatte att snurra och tillslut stannade hon abrupt, ögonen blanka men beslutsamma.
    “Jag kan inte låta dig göra det” Sa hon tyst och bet nervöst på sin tumnagel. “Du sa att det fanns en plats som hette Celeras där det finns andra Ish… mörkeralver? Och ni människor skändar oss inte?” Man förstod nu ganska snart vart hon ville komma.

    “Du har visat mig välvilja… och.. och om jag be-berättar att jag inte längre tillhör mi-mitt folk så…” Rösten var darrig och hon stammade fram orden, rädd för vad det skulle innebära när hon sagt dem, blicken vacklande. “..så kanske jag får resa dit? Till Celeras… och du behöver inte bli utstött” För det som hänt henne själv önskade Kheezai aldrig någon annan.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia stannade upp då hon märkt att Kessie plötsligt inte längre följde henne, och vände sig om för att se på henne något förvirrat. Kanske kände hon sig lite tagen över att denna mörkeralv plötsligt kände medlidande för henne, och inte ville låta henne utsätta sig för fara.
    ‘Kessie…’ sa hon, och drog ett andetag. ‘Det är mitt kall, mitt syfte i livet, att hjälpa de svaga och utsatta. Just nu är du en av dem. Jag har gett dig mitt löfte, och kommer inte svika dig.’ talade hon som en riktig hjälte, som en riktig paladin. Tydligen hade något av skolningen fastnat i hennes huvud trots allt, för det kom ut av sig själv.

    ‘Bara… använd din illusionsmagi så kan vi ta oss till Celeras utan att bli störda.’ sa hon. ‘Väl där kan vi säkert hitta andra i exil som kan hjälpa dig.’ hon hade aldrig satt sin fot i Celeras själv, men hon hade hört och läst att raser från hela världen befann sig där.
    ‘Nå, låter det bra?’ undrade hon då Kessie verkade osäker.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai gnagde frenetiskt på sin tumnagel, blicken gick från Ithia och ut bland träden och tillbaka till Ithia igen. Så blev hon stilla, allvarlig.
    “Kheezai. Mitt namn är Kheezai.” Hon rös över att yttra det, det var längesedan hon hört sitt egna namn. Sedan hårdnade blicken “Och du lämnade tre män vid liv som just nu löper till den där förbannade prästen.” Hennes resonemang var en kvarleva från ett halv sekel i Dar Zakhar. Men ränderna gick inte lätt ur tigern, hon kunde fortfarande inte förstå vad som förmått människor att låta män ha en syl i vädret. Så mjuknade hennes ansikte igen och ögonen sänktes till marken, uppgivna men hon hade bestämt sig.

    “Antingen kommer bara jag att jagas av dem och…” hon stannade upp och rös “..och av mina egna. Samtidigt som du blir av med… ditt. Det finns bara det slutet” Han tuggade återigen på tumnageln, blicken avlägsen och ofokuserad.

    “Eller så tar du mig till ditt befäl. Säg att det var jag som attackerade männen… men då kanske.. jag sen kanske får komma till Celeras. Och du behåller din position… och heder, för du har hjälp mig nog” Hon vågade sig på ett svagt leende, även om det var ett sorgset sådant. Men rädslan över att jagas av sitt folks prisjägare var större än vad någon människa skulle kunna åsamka henne.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Kheezai.’ upprepade Ithia med en nickning, det namnet passade kvinnan betydligt bättre än Kessie.
    ‘Och ja, det gjorde jag.’ svarade hon, och ångrade det inte. ‘De var inte hjärnan bakom attacken, och förtjänade inte att dö. De har blivit straffade nog.’ och paladinen skakade på huvudet för att gå fram till Kheezai.

    ‘Jag håller inte med dig att det där är de enda möjligheterna och slutresultaten. Vi slösar tid nu dock. Så låt oss röra oss, utan att tänka på vad som kan eller kommer att ske. Och jag kommer inte att överlämna dig. Som jag sa, jag tar dig till Celeras.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai studerade Ithia för ett långt ögonblick, förvirrad och oförstående hur denna lilla och arga människoflicka kunde visa sådan godhet. Det var överväldigande och hon blev alldeles varm i hjärtat.
    “Så… du tänker alltså offra det du kämpat för…?” Försiktigt började hon gå igen, men stegen var långsamma och avvaktande. “… för mig?” Rösten var osäker. Hela konceptet att riskera någonting som stod en kärt för någon annan var helt nytt för henne. Men hon gillade det. Det kändes…rätt?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Det är väl inte att offra det, så länge vi inte blir fångade?’ frågade hon med ett litet rebelliskt leende och en liten snärt med huvudet som fick hennes blonda hår att lägga sig bakom hennes axlar istället för att vara i hennes ansikte.
    ‘Vi är två kvinnor som arbetar tillsammans, våra hjärnor har större kapacitet än alla män i Karm kombinerat. Sluta stå där och gapa nu, kom!’ sa hon och placerade sin sköld på ryggen med dess rem och svärdet i sin skida som hon nästan krampaktigt hållit i sedan striden.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai drog in den kyliga vinterluften djupt i lungorna och hennes axlar sänktes då hon lättat andades ut. Blicken som vilade på Ithia var nästan beundrande och hon vågade på sig ett leende. Kvickt satte hon av efter Ithia och om hennes rörelser varit lätta och smidiga innan så fanns det en ny lätthet i hennes steg. Det hade tänts ett nytt hopp inom henne.

    “Tack” Sa hon lågt, blicken vandrande genom terrängen framför henne.
    “Det finns en bäck vi kan följa, den går djupare in i skogen och människorna tror det bor någon underlig varelse där… så de går väldigt sällan nära.” Det fanns en beslutsamhet i hennes röst. “När natten faller kan vi ta oss över vägen. De kommer få svårt att följa oss i mörkret”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia nickade, och gick en stund till innan hon stannade upp i sina spår och svor tyst. Kanske lite okaraktäristiskt för en paladin, men Ithia var kanske inte heller den direkta stereotypen heller.
    ‘Jag måste hämta min häst och min packning.’ sa hon och såg på Kheezai, Kessie, ja det var lite svårt att välja namn nu då hon hört båda.
    ‘Göm dig i skogen så länge, så hittar jag dig efter midnatt i skogsbrynet vid vägen.’ sa hon. Om hon bara lämnade allt hon hade skulle någon tro hon var död, eller något annat idiotiskt.

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 229 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.