Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 229 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai nickade lite försiktigt åt Ithia’s ord. Kanske hade människan ångrat sig och inte ville hjälpa henne? Hon bet lite på sina naglar och drog upp mantelns luva över huvudet. Det skulle visa sig senare om människan ångrat sig eller inte, just nu hade det ändå varit klokt att vila och återfå styrka. Natten skulle vara bättre att röra sig på. Tyst tog hon sig snabbt iväg genom skogen, hon visste ett bra tillhåll.

     

    I Vargås var stämningen upprorisk efter att tre skadade män kommit springande från skogen och gastat om mörkeralver, häxor, förvrängda paladiner och annat oknytt. Orden spred sig som en löpeld och skapade panik inne i marknaden där bönder och fä skyndsamt packade ihop sina varor, redo att ge sig av från byn. De modigare männen i byn beväpnade sig med vad dom än kunde hitta och svor att ingen mörkeralv skulle ta sig in i Vargås. Barn och kvinnor skyndade in i sina hus och barrikerade dörrar och stängde fönsterluckor.

    Fader Afselius var självklart upprörd över nyheten som nått honom, men knappast förvånad. Han hade anat att det var någonting ondskefullt i skogen och nu hade han äntligen fått rätt. Det skänkte honom en övermodig stolthet. Det som däremot var mycket bekymrande var orden om den så kallade paladinen. Hon hade alltså gått till attack och sedan flytt genom skogen med mörkeralven. Vad betydde detta? Var hon kanske inte alls en paladin utan en mörkeralv i förklädnad? Eller hade hon blivit förhäxad? I vilket fall som helst var han ganska nöjd över det med, för han visste väl att en liten flicka knappast kunde vara en riktig paladin.

    Ingen i byn var särskilt benägen att ge sig av i skogen och jaga mörkeralven utan man hade snarare sänt ord efter mer, lämpade, individer. Landsknektarna och en och annan riddare skulle definitivt ta upp jakten på en mörkeralv. Istället så hade de modigaste av männen i byn, samlats på det värdshus där paladinen hade haft sin packning och häst. Kanske hon skulle komma tillbaka, troligtvis med mörkeralven i släptåg, mumlade mannarna. Fader Afselius däremot hoppades på att hon skulle komma utan mörkeralven. Då visste han att hon var en förrädare, precis som han trott. Han stod utanför värdshuset med magen i vädret och en kopp varm mjölk han blivit erbjuden. Några av de andra männen var också utanför, beväpnade med påkar, spadar och liar. Det var bara en man som verkade någorlunda välrustad, han hade ett jaktspjut och ett koger samt en båge. Denna man verkade däremot stå lite avskiljt och blicken vaksamt längst vägen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Det var inte svårt att höra kaoset och paniken som brutit ut i byn, och Ithia bestämde sig för att försöka ta sig in och ut så osynligt hon kunde. Men det blev snabbt uppenbart att det inte skulle vara möjligt, med tanke på att flera av byns män samlat sig vid värdshuset. Det hade inte varit så illa, men åsynen av fader Afselius förkunnade att ingenting skulle gå enkelt denna dag. Vilken soppa och röra det hela hade blivit. Så vad kunde hon annat göra än att gå mot värdshuset, stadigt och ståtligt men utan att dra vapen eller sköld.
    ‘God kväll.’ hälsade hon enkelt till samlingen och Afselius, hennes gå ögon fästa på prästen.
    ‘Jag antar att det var du som sände männen för att störa mig i mitt arbete?’ undrade hon, men gjorde en gest med handen, avvisande.
    ‘De la sig i Athals arbete, och fick stå sitt straff. Mitt arbete här är klart.’ sa hon, och började gå mot värdshusdörren.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Männen utanför värdshuset samlade sig när Ithia kom gående, helt klart att de blockerade dörren, men det var dock ingen som höjde vapnen nämnvärt och situationen var således inte hotfull. Fader Afselius höjde nonchalant på hakan och fnös åt hennes ord.
    “Ichia, vad är det för anklagelser du spottar ur dig? Du ser ju hur hela byn är i upplösningstillstånd..!” Afselius gjorde en dramatisk gest åt husen och gatan där utanför värdshuset. “Några timmar efter att du lämnat byn så kom tre sargade och rädda män från skogen. De var skadade och pratade om mörkeralver!” Männen runt omkring muttrade och nickade medhållande, några slängde ängsliga blickar mot Ithia, andra frågande.

    Afselius fuktade sina läppar och la ena handen mot sin breda bröstkorg.
    “Vi var oroliga att du också blivit sårad av denna mörkervarelse…” Hans röst hade en sorgsen ton men snart rynkades de fluffiga ögonbrynen. “… till dess att männen berättat att även en, paladin i deras förklaring, också attackerat dem.” Männen runt omkring rynkade även dem ögonbrynen och nickade medhållande, blickarna mer frågande och nästan lite arga när de såg mot Ithia.
    “Så… vad hände egentligen där i skogen? Vart är denna mörkervarelse? Är den dräpt?”

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia stannade tvärt i sina steg, och hennes intensiva grå ögon såg männen i ögonen något utmanande. Som om de skulle våga göra något mot en paladin i full mundering. Så klart hade hon inte någon tanke på att dra vapen, men det visste ju inte dom. Men Afselius höll på att gå henne på nerverna med sin falska fasad, och hon vände blicken mot honom.

    ‘Dessa tre män du talade om försökte ta lagen i egna händer, och attackerade mig.’ sa hon tvärt.
    ‘Jag var tvungen att försvara mig själv, då de i sin ilska som du säkerligen sporrat dem till attackerade mig utan orsak.’ sa hon och gav både Afselius och de andra männen en hård blick. Trots allt hade hon enkelt besegrat tre män. Tänkte dessa ta risken? Det var bäst att pressa vidare med lite vita lögner, trots allt var lögner blandade med sanning de mest trovärdiga.

    ‘Kvinnan i skogen var en olaglig magiker och en häxa, som tog chansen att fly då männen attackerade mig. Jag avvärjde henne, men hon lyckades fly. Jag behöver mina saker och min häst så fort som möjligt för att finna rätt på henne, så flytta på er.’ sa hon, irriterat och beordrande.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Afselius la dramatiskt ena handen mot sin bröst vid hennes anklagelser och såg uppriktigt förvånad ut på henne. Männen runt omkring hade inte en tvivel i sina ögon mot faderns ord, det var ju trots allt Ithia som både undvek att svara på frågorna och var utomstående.
    “Dessa anklagelser Ichia…” Han skakade sårat på huvudet och männen runt om muttrade till varandra. Afselius öppnade återigen munnen för att tala men denna gång hördes en ny röst likt en dov åskknall genom skymningen, befallande och med en underlig brytning.

    “Mörkeralven. Svara på frågan paladin. Häxor och olagliga magiker är av ringa betydelse.” Det var mannen med jaktspjutet som tagit till orden och nu tog ett par steg mot dem. “Vart är mörkeralven?” Någonting kring hans allvarliga och buttra uppsyn sade att denna man inte var någon simpel jägare som man kunde tro vid första anblick.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia drog ett djupt andetag då en till man kom och ifrågasatte henne, och hon vände sin blick mot nykomlingen.
    ‘Och vilka frågor är det, min herre?’ undrade hon och gav honom en enkel förklaring.
    ‘Det finns ingen mörkeralv här, det är rykten som blåst upp’ påpekade hon, med en lätt fnysning, som om hela tanken och påståendet var absurt – vilket det egentligen var.

    ‘Ni går efter falska rykten från män rädda för sina egna skuggor, och fader Afselius här har inte gjort sitt yttersta för att lugna situationen. Mörkeralver och häxor… Självklart är byn  upplösningstillstånd. Kanske det vore dags för dig, fader Afselius, att försäkra dem om att saker är under kontroll?’ undrade hon med riktning mot prästen. Trots allt kände inte byborna henne, så det vore ju bättre om mannen de litat på talade istället.

    ‘Kvinnan ifråga, som byborna här kallar Kessie, är en häxa, med mörk hud och ljust hår liksom jag. Inte en mörkeralv, men en kvinna som använt illusioner för att hålla sig säker från er. En olaglig häxa, ja, och det är min plikt att ta henne till det Tredje ögat för att dömas. Om inte dina män lagt sig i hade hon varit min fånge nu. Istället för att arbeta med mig attackerade de mig, och jag kan inte förstå vad du uppmanat dem till, fader Afselius, för att få dem att attackera en paladin från templet. Om jag rapporterar detta är deras liv över.’ förkunnade hon, något bittert.
    ‘Men istället valde jag att läka deras skador, de som gick att läka i alla fall, och det får vara straff nog.’ hon gjorde en gest åt männen framför sig.

    ‘Kan ni stiga åt sidan, så jag kan ta mina saker och avsluta det arbete fader Afselius kallat mig hit för?’ bad hon, även om det inte egentligen var en fråga, med sina grå ögon hårt fästa på prästen, trots allt hade han ingen rätt att stoppa henne.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Afselius tog sig åter för bröstet och lutade tillbaka huvudet vilket gav honom ytterligare några veck till under hakan.
    “Du är fräck du Ichia, som påstår att jag skulle vara inblandade med några män som du attackerat” han snörpte på munnen då han protesterade och männen runt omkring nickade, men Ithias ord verkade ändå ha en viss lugnande effekt över situationen.
    “Vi är dock glada att du är oskadd från detta, såklart.” Orden kom inte från hjärtat.

    Mannen med jaktspjutet däremot gjorde inte mycket notis om Ithias uppstudsighet, men vid hennes beskrivning av Kessie for något mörkt över hans ansikte och ett leende kunde anas i hans mungipor. Han backade upp mot husväggen och lutade sig mot den.
    “Låt henne passera. Natten faller snart och rymlingen  kommer inte hinna långt.” Hans mörka röst med den underliga brytningen fick byborna och Afselius att stanna upp. Mannens blick var fäst på jaktspjutets vassa hullingar.
    “Är det en mörkeralv som gömmer sig därute så behöver dock paladinnen skynda på, mörker bekommer dem ju ej.” Han gav Ithia en sista blick, outgrundlig.

    Det var såklart med lite buttra muttringar och inställsamma ord Afselius och männen lät Ithia passera. Trots allt var de nog mest glada över att ha bort en Iselem som henne därifrån.

     

    (OOC: med jaktspjut menas alltså de fruktansvärt elaka spjut man spetsar vildsvin med och inte nått litet make-shift spjut.)

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia gjorde sitt bästa för att hålla sig lugn över orden som Afselius kläckte ur sig, men han verkade ha en obehaglig förmåga att få hennes blod att koka. Bara hans arrogans och sätt att se ned och nedvärdera henne gjorde henne ursinnig. Men han var bara en man som blåste upp sig själv, den som verkligen oroade henne var mannen som bar jaktspjutet.

    Den uppfattningen hon fick var att han var en man med få ord, och det oroade henne betydligt mer än Afselius arrogans.
    ‘Ja.’ höll hon med jägarens ord om att hon skulle behöva skynda sig, lite menande åt deras sällskap som stoppat henne. Utan att vänta desto mer tog hon sig in i värdshuset och upp till sitt rum, medan hon konstant tänkte på hur hon skulle lösa situationen.

    Den enklaste lösningen var ju så klart att förråda Kheezai, och i sanning visste hon att hon borde det. Mörkeralver var Athals och alla dödliga rasers fiender. Men hon hade sett godhet där hos mörkeralven, eller åtminstone inte ren och skär illvilja. Det var en person, och inte ett monster, och en person hon lovat skydda från dessa som i religionens namn utan tvekan skulle behandla henne värre än en krigsfånge. Denna dag som hade varit en stor dag för henne hade bara blivit ett virrvarr av kaos och problem.

    Men om det kom ut att hon hjälpt en mörkeralv fanns det inte mycket som skulle hjälpa henne, inte ens hennes mästare i Paladinordern. Hon suckade djupt, tog sin packning, gick ned för att betala innan hon var ute igen för att fästa sin packning i sadeln, och därefter sätta sig upp. Det var ingen liten häst hon hade, trots allt red paladinerna på stridshästar, och han var ivrig på att komma iväg. Hon stannade ett ögonblick framför sällskapet, med blicken fäst på prästen.
    ‘Templet kommer att få min rapport snarast.’ meddelade hon.

    ‘Må ljuset vara med er.’ sa hon avslutande, och red sedan bort från byn längs med vägen. Då hennes häst var uppvärmd nog dundrade hovarna över vägen, och hon red en bit längs med landsvägen i västlig riktning. Några minuter senare då hon var säker på att ingen längre såg henne stannade hon upp, och ledde sin häst in i skogen för att försöka hitta bäcken mörkeralven talat om. Dock gissade hon att Kheezai skulle finna henne innan Ithia skulle hitta den mer skogsvana mörkeralven.

    Till sist hörde hon ljudet av svagt porlande vatten, och kände sig lite lättad då hon hittat bäcken som Kheezai talat om. Frågan var bara om hon varit där, eller var i närheten? Hon hade inte någon erfarenhet av att spåra i terräng.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Varken männen eller Afselius gjorde några fler protester till hennes avfärd. Afselius verkade rent av mycket nöjd över att hon gav sig av. Det enda som kanske var uppseende väckande var hur mannen med jaktspjutet stod vid stallets utgång då Ithia lämnade det med sin häst.

    Kheezai hade börjat tro att människan övergivit henne och då mörkret började falla så bestämde hon sig för att det bäst var om hon gav sig av. Kanske hon kunde hitta till Celeras själv? Brak och knak i skogen som kom allt närmare bäcken hon följde gjorde henne rädd och hon drog genast på sig en illusion för att smälta in bland skuggorna, mycket likt skuggdansare men inte alls lika perfekt.

    Vid åsynen av Ithia andades hon ut och började röra sig mot paladinen. Det första som syntes i halvdunklet var reflektionen av hennes ögon, mycket likt det som man såg hos vilda djur.
    “Ithia…?” Kallade hon innan hon klev ut ur skuggorna, axlarna spända. När hon såg att det verkligen var Ithia så kände hon den där glädjen och värmen bubbla upp i bröstet igen.
    “Du kom tillbaka” Hon lät uppriktigt förvånad, och glad.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Mörkret gjorde Ithia något nervös, och då den mörka figuren plötsligt dök upp ryckte hon till och drog sitt svärd halvt ur sin skida innan hon såg vem det var. Lika snabbt som hon dragit svärdet pressade hon det tillbaka med ett metalliskt ljud, och drog ett andetag följt av ett lättat skratt.
    ‘Ja, men jag trodde du kanske gett dig av långt härifrån. Jag började känna mig rätt fånig här i skogen i min rustning och med min häst.’ sa hon och klappade sin springare lätt på halsen.
    ‘Det är galet i byn, och jag är rädd att vi har en jägare som är ute efter blod. Bäst att röra oss snabbt.’ påpekade hon, lite bekymrat.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai gick upp till Ithia, blicken liten misstänksamt på hästen. Hon var inte van vid sådana djur. En lite fundersamt min sköljde över hennes ansikte och hon såg in i skogen.
    “En jägare…?” De lila ögonen vändes tillbaka till Ithia och hon log lite sorgset.
    “Tur vi inte har andra mörkeralver efter oss i alla fall… ni människor kan ju inte se i mörker”

     

    De hade rest längst mindre vägar, Kheezai hade tagit en ny illusion av en äldre, Iselemsk dam. Det blev lätt att lura nyfikna bönder att Ithia eskorterade denna dam hemåt, ty ingen skulle ifrågasätta en paladin som gjorde en god gärning. De hade gått ett par dagar och de var i utkanten av det som en gång varit Loradon och där slagit läger för natten då skymningen hade fallit på. Kheezai satt med knäna uppdragna till hakan och kramade om sina ben, blicken fundersamt ut i mörkret. Hon ville inte sova, ty mardrömmarna blev bara värre och värre om nätterna. Det var som om hon blev straffad. Varje natt hade hon vaknat med ett skrik och sedan gråtit sig utmattad till sömn igen.

    “Ithia… du har inte berättat så mycket om dig själv…” Började hon lite trevande, mest för att få tankarna på annat än den fruktansvärda spindelkvinna som hemsökte hennes tankar.
    “..Hur växte du upp? Saknar du din familj?” Hon vände blicken mot Ithia, ögonen reflekterade eldens ljus.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Loradon gav Ithia en något obekväm känsla, det var nästan som om man kunde känna vålnader och lidande i luften efter alla liv som förlorats här. Hade hon blivit klar med sin träning tidigare kanske hon till och med hade deltagit i striden, vilket hon var glad över att hon inte hade behövt göra. Då Kheezai tog till orda var det en välkommen sak att fokusera på, till skillnad från ruinerna av vad som en gång varit en storslagen stad.

    Däremot blev hon lite förvånad över Kheezais personliga fråga. I sanning hade hon gärna velat veta med om Kheezai med, men hade valt att inte fråga med tanke på hur känsliga sådana personliga frågor verkade vara hos mörkeralven. Trots allt ville hon inte riskera att Kheezai fick panik, som hon fått under deras första möte.

    Den unga kvinnan hummade lite över frågorna, och visste spontant inte riktigt vad hon skulle säga. Det var länge sedan hon talat om sådana saker.
    ‘Jag… var en adelsflicka i Iselem.’ förklarade hon, och reste sig för att börja knäppa upp spännena till sin rustning. Lite vila behövde hon med, trots allt.
    ‘Inte en av de högst uppsatta familjerna, men hög nog för att jag och prinsessan Sera skulle vara nära vänner. Vi lekte i palatset ofta.’ sa hon lite tankfullt då hon tänkte tillbaka på det.
    ‘Det var en bra barndom, bättre än de flesta. I efterhand är det lätt att se att jag var bortskämd, och inte uppskattade vad jag hade. Men jag var ett barn, och visste inte bättre.’ förklarade hon och då hon fått av sig sin rustning drog hon sin mantel om sig för att sätta sig vid elden mittemot mörkeralven.

    ‘Sedan visade det sig att jag var magiker och jag skickades till Caras Idhrenin… Jag hatade det verkligen. De tvingade mig göra mig av med mina klänningar, och jag fick bära en säckig lärlingskåpa som var allt för stor, som kliade något fruktansvärt.’ sa hon och skrattade lite åt minnet.
    ‘Och alla främmande språk och främmande kulturer… Det blev en del krockar. Jag saknade, och saknar min familj. I sanning har jag haft väldigt lite kontakt med dem sedan mitt liv här började. De… ser inte allt för positivt på att jag är en paladin.’ förklarade hon, och studerade Kheezai.

    ‘Och du…?’ frågade hon, och vågade knappt fråga frågan. Den blev mer av en viskning i natten.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai lyssnade på Ithias ord, blicken vandrande längst eldens utkant och hon hade ett försiktigt leende på läpparna. Hon kunde känna en liten avund gro i magen på henne, det lät så främmande men ändå så lockande. Mycket olikt hennes egna uppväxt. Även hon skrattade till lite åt Ithias ord om klänningar, men sansade sig snabbt och såg med medlidande ögon på henne när hon berättade om sin familj.
    “Familjer… kan vara hårda på det sättet. Min familj skulle döda mig på fläcken om de träffade mig nu” Hon suckade lite och lyfte blicken mot natthimlen.

    “Jag hade gjort vad som helst för att få en kram av min mor.” Sa hon stillsamt, blicken följde stjärnornas konstellationer. En plötsligt längtan efter ett annat liv, en annan plats grep tag om henne och gråt som hotade att bryta ut gjorde hennes röst tjockare.
    “I Dar Zakhar är… vad man skulle kalla adel… långt ifrån lekar med prinsessor. Vi drillas till blind lojalitet mot Lloth och hugger varandra i ryggen för att ta oss till makten.” Ett mörker föll över hennes ansikte när hon tänkte på det och ögonbrynen rynkades.

    “Min familj var, stolt kanske är fel ord men… jo, stolta, när jag började min träning att bli skuggdansare. Du har säkert hört om dem…” Hon vände blicken till Ithia med ett svagt, sorgset leende. “Men jag lyckades fly. Och jag dör hellre än att tas tillbaka till mörkret.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithias gråblå ögon studerade Kheezai i tysthet, och hon kunde känna en bitande känsla av medlidande för de ord hon hörde. Trots allt hade hon hört om mörkeralvernas grymhet, men i sanning hade de ändå känts mest som berättelser och sagor. Och om de var sanna så var ju säkert alla mörkeralver onda och hemska.

    Men här satt hon nu framför en mörkeralv, och även om det ibland var svårt att skaka av sig så var hon en person och inte ett monster. En person som valt att lämna sin folks grymhet, bara för att möta de ovan jord som skulle vara minst lika grymma på basen av de fördomar de hade. Det kändes inte rättvist, och hennes egna bekymmer och ord kändes väldigt barnsliga i jämförelse.

    Vad sa man ens åt något sådant? Det var inte som om något hon gjorde eller sade skulle ta bort Kheezais smärta. Men vad annat kunde hon göra än att försöka vara trevlig? Lite varm? Inte skulle hon någonsin kunna ersätta en moders kram, men kanske kunde lite värme lindra hennes sår. Och även om Ithia en gång varit stolt och arrogant hade hon under åren bildat en stark empatiförmåga. Inte för fader Afselius och andra gamar, men för de som verkligen förtjänade det.

    Försiktigt reste hon sig upp, och rörde sig närmare Kheezai så som man rör sig närmare en skygg vildkatt, för att långsamt sätta sig ned bredvid henne.
    ‘Jag är ledsen för din skull, för den smärta och sorg du fått genomlida…’ sa hon, och skakade på huvudet över hur mjäkiga hennes egna ord kändes.
    ‘Och visst har jag hört om skuggdansare… Hur de är bland världens farligaste mördare, som obemärkt kan avrätta de mest säkra av oss som er… ledare… bestämt att ska dö.’ hon drog lätt efter andan, trots allt skrämde det hela henne något och trots allt hade hon sett Kheezais träffsäkerhet då hon skjutit mannen i ögat som hon kämpat mot.

    ‘Men du valde något annat, att vara någon annan. Du ska vara stolt över det…’ sa Ithia och såg Kheezai i ögonen, och hon menade det hon sa. Prövande la hon en hand på Kheezais arm, för att ge henne en stödjande och varm gest och ett litet leende. Ibland var det allt man kunde göra för någon annan.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai följde Ithia med blicken och makade lite på sig när hon satte sig bredvid henne, förvånad över det hela. Hon nickade lätt och såg ut i mörkret igen. I mörkret, som kanske inte var så mörkt för hennes ögon, rörde sig skuggorna av garmar och annat onkytt som gärna levde nära platser med så mycket död. Som Loradon. Men hennes tankar gick inte till offren från staden, utan snarare till sitt egna folk.

    “Jag kom undan… Men det finns så många av mina systrar och bröder som är kvar där.” Rösten var låg och hon avslutade meningen med en suck. Kheezai ryckte till och vände blicken till Ithia när hon la sin hand mot hennes arm, men drog sig inte undan. Hade hon haft ett ljusare komplex hade man sett att hon rodnade. Från att se förvånad ut så mjuknade hennes ansikte och ett litet leende syntes på hennes läppar. En plötslig beslutsamhet kom över henne från Ithias uppvisande av empati.

    “Jag ska befria dem. En dag. Hitta ett sätt att befria oss alla från … f-från spindeldemonen.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia rynkade på ögonbrynen över Kheezais ord, lite oroat och bekymrat, lite frågande och oförstående. Men till sist nickade hon lätt, men tog inte bort sin hand från Kheezai och fortsatte se på henne.
    ‘Det är ett enormt uppdrag, ett nobelt ett, som kommer ge dig mening…’ sa hon tankfullt.
    ‘Men om jag lärt mig något under min tid i Caras Idhrenin och Templet är att ingenting är omöjligt.’ hon lät sin hand röra vid Kheezais hand lätt innan hon la sina händer i sina knän och blickade in i elden.

    ‘Jag har inte ens sett denna demon, och hon fyller mig med obehag… och även fruktan. Men jag är säker på att även en fiende som Lloth går att besegra.’ sa hon, med säkerhet i sin röst. Var det vad som skulle vara hennes syfte? Athal hade fört henne till Kheezais sida, skulle det bli hennes uppdrag att försöka förgöra demonen med ljuset som sitt vapen? Det verkade som något överväldigande, men fanns det något viktigare uppdrag?

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai rös ofrivilligt till då Ithia sa det där namnet. Det fyllde henne med hat, sorg och rädsla. Rädsla för att ens sluta ögonen. Hon kramade om sina ben hårdare och lutade hakan mot sina uppdragna knän.
    “Går det verkligen att besegra… henne? Hon hittar oss överallt, i varje vrå av våra sinnen. ” Kheezai slöt ögonen för ett kort ögonblick. Hon kunde tydligt se spindeldemonen framför sig och hon öppnade ögonen lika kvickt, även om hon visste att det bara var hennes egna minnen hon såg.

    “Hur.. hur lever andra som mig? Är de också hemsökta av henne?” Rösten var intet mer än en viskning och blicken vändes ut i mörkret igen. Natthimlen fylldes av stjärnor som tycktes blinka och se ned på dem, långt borta och sorgelösa över denna världs plågor.
    “Jag besökte en av våra städer som är ovan jord… innan jag flydde…” Sa hon tankfullt. “Jag förstod det inte då… men jag tror jag förstår nu…” Hon snörvlade till lite och tog sig långsamt upp på fötter, blicken fortfarande vänd till natthimlen.
    “De hade en sång, om våra förfäder som gått ned till en stjärnlös natt…” Kheezais röst dog ut och hon sänkte blicken, fundersamt bet hon på insidan av sin kind. Hon kunde känna hur det tjocknade i halsen av gråt.
    “Jag.. jag behöver gå en bit… vara ensam en stund” Sa hon lågt och sprucket, sedan satte hon plötsligt av ut i mörkret.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia insåg att det kanske hade varit bäst om hon varit tyst, för än en gång hade hon skapat smärta och sorg hos mörkeralven – men kanske inte panik denna gång? Det var svårt att säga, men uppenbart var att hon hade mycket sorg och trauma från sitt tidigare liv som jagade henne konstant och förföljde henne.

    Tystnaden som Kheezai lämnade efter sig var något tung, och eldens sprakande kändes inte uppmuntrande eller värmande. Speciellt inte på denna plats. Hon såg framemot när de kunde lämna Loradon bakom sig så fort som möjligt följande morgon. En stund satt hon och skruvade sig där framför elden, trots allt gjorde ensamheten där henne väldigt obekväm.

    Till sist klarade hon inte av att sitta där längre, och med en tyst svordom sträckte hon sig efter sitt vapen i sin skida, och rörde sig in i natten i riktningen Kheezai försvunnit.
    ‘Kheezai?’ frågade hon, frågande, och hennes röst kändes som ett enormt rop där i denna öde plats som nästan helt saknade liv… förutom gamar och andra varelser som skrek om natten då de sökte genom stadens ruiner efter något att äta.
    ‘Är du… okej?’ undrade hon, osäker på vart mörkeralven tagit vägen. Trots allt hade hon skolats till en skuggdansare, och kunde säkert hålla sig dold hela natten för Ithia om hon så önskade.

    Natten slukade henne nästan, och hon hade svårt att se i mörkret som omfamnade henne – speciellt efter att ha suttit och blickat in i elden. Lite vilt såg hon sig omkring, och ropade på mörkeralven igen.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai behövde gå, skingra tankarna och vara ensam. Trots allt hade hon ju bott ensam de senaste tio åren, om än med en och annan bybo från Vargås som kommit på besök. Men när hon gick i sin ensamhet, skyddad av nattens mörker, så insåg hon också hur ensam hon hade varit där i skogen. Så när hon insåg det så längtade hon tillbaka till Ithias sällskap. Hon hade som gått i en cirkel runt lägret och närmade sig snart lägerelden igen. Ljusskenet bländade hennes ögon som vant sig vid mörkret och hon kunde först inte se Ithia. Hade hon gett sig av? tagit sin chans och övergivit henne? Hon försökte slå bort tankarna men paniken växte inom henne ju närmare hon kom lägret som verkade tomt.

    “Ithia?” Frågade hon med rösten klingande av panik. Lägret var tomt…! Så grep en plötslig kyla över henne, som om någon betraktade henne bakifrån. Kheezai stannade upp och kände hur nackhåren reste sig.
    “Så du trodde du kunde fly?” Den mörka rösten fick Kheezai att snurra runt med ett skrik.
    “ITHIA!”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Medan Ithia började bli allt mer paranoid över mörkret som omgav henne bröts tystnaden av Kheezais skrik, vilket fick Ithia att rycka till och vända sig om mot ljudet. Det kom från lägret, och hon kunde känna en sekund av lättnad över att Kheezai inte var försvunnen. Men det övergick snabbt till rädsla som i sin tur fyllde henne med beslutsamhet och stridens adrenalin då hon hörde att mörkeralven hade panik i rösten. I sitt skrik. Något hade gått fel.

    ‘Kheezai!’ ropade hon som svar, och började springa mot lägret medan hon drog sitt svärd. Lägerelden kom snart i fokus och skenet var nästan bländande i mörkret. Men det verkade vara något… mer där än Kheezais siluett mot ljuset. Var det en skugga svartare än natten som tornade över mörkeralven, eller var det bara hennes fantasi som spelade? Utan att vänta öppnade hon barriären i sitt sinne som höll kraften inom henne under kontroll, och med sin viljekraft och magin inom henne höjde hon sitt dragna svärd som lyste till i ett starkt sken. Med ens blev natten till vit dag omkring dem, och med ens stannade hon i sin snabba språng som fick damm och aska att yra omkring dem då hon bromsade sina steg.

    Skuggan som varit där en sekund innan var borta.
    ‘Kheezai! Vad var det där?’ frågade hon, andfådd, inte för ansträngning utan snarare för rädslan hon känt ett ögonblick innan.

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 229 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.