Post has published by Fuchsia
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 78 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    När hen vandrade fram och tilbaka i rummt, växte en oro där hos Ranghildr och en klump i halsen som var svår att svälja. Kanske inte döden var så lockande trots allt. Lite löjligt, med tanke på alla de gånger hon inte brytt sig om den i strid. Men här utan stridens adrenalin kändes den… nästan främmande. Ett svagt leende, lite sorgset, för hon visste att det var mycket att begära och vad Freggi offrade för henne. Hon reste sig upp, om än lite vingligt efter den jobbiga resan dit, och fumlade sig fram de få stegen som var kvar för att kunna hålla om Freggis händer milt i sina.

    “Det är ett hopp – Freggi…!” sa hon och de gröna ögonen glimrade till något. I det där dåraktiga hoppet som alltid tycktes ha funnits där när hon var liten.

    “Men… hur ska vi få orden till min familj?” frågade hon lite fundersamt och klämde Freggis händer lite milt i sina och svalde något. Det var till och med som en rodnad fanns på hennes kinder efter att hen kallat henne för Ragni. Det var så… nästan kärleksfullt och väckte så många minnen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Freggi mötte upp Ragnhildr när hon reste sig och kom mot hen, rädd att hon skulle falla. Hen tog hennes händer i svar och höll dem hårt – dels för att försöka stötta upp henne, men också i anspänning av vad hen nu visste väntade.
    Hen mindes Hillevis ord – “Låt dig inte förvirras, Freggi. Hon kommer försöka leda dig bort från klarsynthet.” Det kändes som att hen inte hade kunnat tänka klart sedan hen först hade fått syn på Ragnhildr där på golvet, kanske inte innan det heller, under alla dessa år. Nu verkade saker bli klarare – och samtidigt mer komplicerade. Att stanna här vore det enkla – men inte det rätta.
    Hen fäste sin blick i Ragnhildrs i några tysta sekunder, hjulen i hens huvud spann på snabbt nu och hen var övertygad om att Ragnhildr skulle känna igen den blicken.
    “Idun… Hennes far blev illa slagen av några av Turins män. Hon och hennes mor har inte mycket för dem, kanske inte för Turin heller.” Hens röst var eftertänksam och blicken var nästan bortom Ragnhildr nu. “De är empatiska människor. Om vi behöver få ut ett meddelande är det dem vi ska vända oss till.”
    Freggi såg bekymrat på henne igen. “Om vi ens lyckas få ut ett meddelande oupptäckt. Vad ska din familj göra om vi lyckas? Det skulle behövas en riktad attack mot passet för att röja någon slags väg för oss att ta oss igenom osedda. Något sådant skulle ta för lång tid! Vid Hel! Innan dess kan det redan vara…” Hen svalde hårt vid tanken. “Innan dess kan det redan vara för sent!”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Känslorna bubblade i Ranghildr, att Freggi var i hennes närhet igen och på hennes sida. Det var som om hon ville krama om hen utan att släppa henom från sin syn igen. Det var knappt som om hon lyssnade på Freggis ord, men hon lyckades snappa upp dem och kopplade dem samman till något vettigt. Långsamt och eftertänksamt nickade Ranghildr och höll i Freggis händer lika hårt för att svara henne.

    “Min familj kommer att agera, vare sig med eller utan ord från mig… Kanske ett brev först men vi måste nog försöka rymma innan dess!” sa hon och ögon spärrades upp lite. Som om hon inte riktigt var säker på hur det ens skulle var möjligt och sin väns död var inte direkt något som hon ville. Lite nervöst strök hon sina tummar över Freggis handrygg.

    “Kanske… Gudarna är på vår sida? Åh… Freggi! Jag vill aldrig släppa dig ur min åsyn igen…” sa hon lite ömt, med en rodnad på kinderna när hon märkte vad hon hade sagt och drog Freggi närmare sig i en mild kram.

    “Aldrig mer…” viskade hon i Freggis öra, med läpparna så nära hennes öra så de nästan nuddade huden.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    När Ragnhildr omfamnade hen på det där sättet var det som att hen åter var en ung och stjärnögd lärling, osäker och ändå så säker. Hen hade förstått redan då att det var få som såg denna milda, nästan sköra sida av Ragnhildr. Den sida som rörde Freggi in i märgen. Det var som att den varma viskningen värmde upp hens kropp inifrån och hens axlar slappnade av i hennes omfamning. Freggi lade långsamt sina armar om henne och besvarade kramen. Lät sig svepas med i viskningen och glömma bort sig för en sekund.
    Hen hade varit ensam så länge, först nu kände Freggi hur det hade tärt på hen. Att man kunde vara så ensam, mitt i ett samhälle som sjuder av liv. Det var som att hens kropp tyst hade skrikit efter fysisk närhet i årtionden. Omfamningen blev på gränsen till krampaktig. Hen nästlade in sin näsa i det vilda röda håret. Och där var hen fast. Sin vana trogen kunde hen inte uttrycka sig i ord för att forma någon sorts svar på viskningen, men hen kunde inte heller röra sig. Stilla stod hen där och kände sitt eget hjärta slå tungt i bröstet, kanske också Ragnhildrs.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hjärtat slog tungt i Freggis krampaktiga omfamning. Det gjorde nästan ont när hon tänkte på att Freggi hade varit ensam och alla de år som Ranghildr inte hade spenderat med hen. Bubblandes kände hon alla känslor som hon nästan hade förträngt och glömt. Den där känslan av fjärilar i magen… Den som bara Freggi och Audgisil hade skapat hos henne. Bara de som fick höra hennes ömma ord. Lite krampaktigt höll hon hårt i Freggi och ändrade sitt huvud så hon hade sina läppar mot hens. För ett kort ögonblick, verkade hon ha glömt av sig själv och hon korsade det lilla avstånd mellan dem i en djup kyss. För att sedan rodnades dra ifrån sig hennes läppar med ett litet gnyende över hennes sår i ansiktet för att sedan känna hur hjärtat slog hårt i hennes bröst och fyllde hennes öron.

    “Jag… Förlåt… Jag tappade bort mig själv i forna känslor…” viskade hon, lite panikslaget som om hon var rädd för att Freggi skulle försvinna ifrån henne.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Som om de varit en följde Freggi rörelsen, besvarade Ragnhildrs intention. I hens bröst kändes det som att hjärtat skulle sprängas, ändå låg detta lugn över hen. Hen utforskade kyssen, de gamla känslorna som aldrig helt utforskats. Och så var kyssen plötsligt över.
    Det var inte utan en högst påtaglig känsla av saknad som hen med outgrundlig blick betraktade Ragnhildr när hon drog sig undan. Freggi rynkade sina ögonbryn något, full av motstridiga tankar om det som just hänt. Hen hade alltid hyst en längtan att få vara nära Ragnhildr, allt sedan de var unga. De var goda vänner, de bästa vänner; Freggi älskade Ragnhildr, men om den kärleken var mer än platonisk hade hen aldrig vågat utforska.
    Med Ragnhildr hade känslorna återvänt och hens tankar speglade det hon sa: kanske var det bara forna känslor.
    Freggi drog sin hand genom hennes grånande hår, såg henne i ögonen. “Kanske… Kanske jag också.” Hens röst var stadig, men inte mer än en viskning. “Be inte om ursäkt. Oavsett om känslorna är forna eller ej…” Freggi fortsatte att se forskande på henne. Så lade hen prövande sina händer om Ragnhildrs kinder, lätta som fjädrar, var noga att inte orsaka mer smärta. Långsamt, mjukt och oändligt försiktigt kysste hen sedan Ragnhildr igen. Världen utanför med sina intriger och konflikter fanns inte.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    En rodnad spred sig på hennes kinder, en som var lika röd som hennes hår – om inte rödare. Viskningen fick henne att rysa, hur hennes andetag rörde hennes läppar. Lite som om rädslan av att Freggi skulle försvinna släppte, lättade hon på hennes grepp om Freggi. Milt, nästan kärleksfullt strök hon händerna över ryggen för att dra lätt efter andan. Det var svårt att ta in vad som hände… Men ändå kändes det inte fel. Inte än.

    Lite hungrigt nästan besvarade hon kyssen och försökte att hålla tilbaka smärtan som ilade inom henne för de nästintill öppna såret i ansiktet och hennes möra kropp. Något hon egentligen inte ville tänka på. Eller egentligen inte gjorde. Det var Freggis varma och sköna kropp hon tänkte på istället.

    “Jag…” viskade hon, lite tafatt och osäker på vad hon skulle säga.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    I samma ögonblick som Ragnhildrs viskning flimrade det plötsligt till bakom Freggis ögonlock. Som en blixt, en vision av fallande pilar.

    Hen höll tillbaka ett stön. Vad höll hen på med? Detta var galenskap!

    Freggi sänkte skakigt sina händer från hennes ansikte, noga med att inte ge sken av den ångestfyllda känslan av förestående förödelse. Hen log, knappt märkbart och ytterst flyktigt.

    Hen kunde inte tappa greppet nu. Hen kunde inte förstöra denna stund, hur förryckt den än var så var den deras. Men den måste vara över nu. Det tog all hens kraft att hålla den raspiga viskningen stadig. “Vi… Vi borde börja förbereda oss.” Hen svalde hårt och tog ett steg tillbaka från Ragnhildrs famn. “Vi måste vara beredda på att det kan gå kvickt…”

    Freggi lyfte handen igen och vände oroligt på hennes ansikte för att åter inspektera såret. Det blev en god distraktion. “Det där duger inte. Innan vi gör något annat måste jag sy…”

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Någonstans inom henne kände hon hur nästan en lättnads suck lämnade henne, men på ett annat sätt kunde hon också känna en besvikelse. Som en gammalt ärr som hon inte hade tänkt länge på som någon hade förstört och gjort öpppet igen. Ranghildr försökte med ett litet leende över hens ord.

    Försiktigt nickade hon. Freggi hade trots allt rätt. De var tvugna att bege sig så snart som möjligt. Vad skulle de annars ta sig till? Tanken på att resa fick henne nästan att svimma. Smärtan som skulle kännas – men vad hade hon för val?

    “Du har rätt… Freggi.” hummade hon, som ett svar på båda konstaterandenas för att sedan skrocka lite lätt.

    “Men dina läppar inte bra nog för att fukta mitt sår… eller törst för den delen.” sa hon och såg sig omkring efter lite vatten.

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Einriðivinr – “vännen som rider ensam”, det var trots allt det hens namn betydde. Och Freggi kunde räkna upp ett dussin anledningar till att den förryckta stund de efter alla dessa år delat inte kunde bli mer än just det. Men den var inte för dens skull betydelselös. Som vanligt kunde dock Ragnhildr hitta ett skämt i också denna situation verkade det som. Det förtog lite av de djupsinniga tankar Freggi haft och hen visste inte om hen var lättad eller besviken att hon verkade ta så lätt på det. Om det var ett skämt kunde Freggi därför inte le när Ragnhildr nämnde hens läppar. Av någon anledning stack det lite i hen. Men kanske missförstod hen.
    Utan ett ord vände sig Freggi om i det lilla rummet och fann hinken med dricksvatten och skopan. Hen manade tyst Ragnhildr att sätta sig igen och räckte sedan hinken till henne så att hon kunde dricka medan hen letade fram sina syredskap. Efter lite rotande satte hen sig åter på den väggfasta bänken och började skickligt ta hand om såret. Hen var hela tiden tyst och sammanbiten. Hen bannade sig själv lite för att hen inte sytt med en gång. Hen bannade sig själv för många saker. Ragnhildr skulle bli hens död och om så var så skulle hen villigt överlämna sig åt valkyriorna. Allt pekade trots allt på att det var i strid hen skulle gå hädan.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ranghildr rynkade på sina ögonbryn över reaktionen som hen hade gett. Eller snarare inte gett. På något sätt stressade det henne och gjorde henne nästan orolig. Hennes mun kändes torr och tankar som vanligtvis inte fyllde hennes huvud snurrade runt. Tänk om något var fel? Tänk om hon hade förstört allt… Deras planer… Att…

    Alla tankar försvann dock när Freggi började sy igen och hon grimaserade illa för att ge ifrån sig ett smärtsamt stön. Blicken vandrade mot henne.

    “Du njuter av detta, eller hur?” frågade hon retsamt mot Freggi för att igen stöna till av smärtan för att se lite mer ledsen ut.

    “Varför… ser du så sur ut?”

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Freggi fortsatte att fokusera på såret. Hen drog dock lite på ena mungipan när Ragnhildr antydde att hen njöt. “Det vet du…” Sa hen något roat, men höll fortsatt fokus på såret. Den roade minen bleknade dock något igen.

    Hen var tyst några sekunder efter hennes fråga men svarade sedan med en liten antydan till eftertryck. “Du kan visst finna ett skämt i allt du…” Hen avslutade stygnen och suckade trött. Minen mildrade och hen mötte Ragnhildrs blick. Hen visste att hon inte menade att narras, att hon visste att situationen var allvarlig… Och att kyssen inte var ett skämt för henne. Hen bestämde sig för att för en gångs skull säga precis vad hen kände, trots stigmat.

    “Förlåt… Jag bara… Jag känner mig bara så… Sårbar plötsligt. Jag vet inte, gamla känslor, gammalt sinne…” Hen lade huvudet lite på sned och log matt, smekte henne över den oskadda kinden flyktigt. “Du har redan sett strid, våld, död… Det är långt ifrån över. Hillevi, eller Turin själv för dens skull, kan komma in genom den där dörren när som helst, fast besluten att spelet är slut!” Hen såg oroligt på henne. “Och här sitter vi och vänslas. Jag är inte sur. Jag är… Bekymrad. Jag ser bara mer våld och död framför oss Ragnhildr.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Orden fick Ranghildrs ansikte att dras ihop till ett mer allvarligt anlete för att sedan sucka lite lätt och sträcka fram sin hand för att lägga den milt på Freggis kind.

    “Jag vet att våld och mörker finns på vår väg. Men vi får inte låta oss slukas helt av det. Istället måste vi leva – som om det vore vår sista dag Freggi.” sa hon enkelt och kunde inte rå för att le lite mot Freggi och lutade sig fram mot henne så att hennes läppar inte var så långt ifrån hennes och andetagen slog mot Freggis läppar.

    “Om det är något att kämpa för så är det friheten, friheten att inte behöva leva i skräck och terror.”

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Freggi började minnas varför hen älskade Ragnhildr. Det bodde en aldrig sinande brunn av liv inom henne och den rann över i allt hon företog sig. Det var beroendeframkallande. Det var därför hen skulle följa henne vart hon än behövde gå nu. Det var därför hen skulle gå i döden för henne.

    Freggi log nu varmt igen. En kort lätt kyss på Ragnhildrs läppar, med en mer vänskaplig känsla denna gång. “Okej. Så låt oss leva, lite till!” Hen nickade och försökte åter tränga bort bilden av fallande pilar.

    Hen såg sig om i rummet. “Undrar om jag inte har några droppar mjöd här någonstans… För smärtan. Och dina torra läppar.” Hen log retsamt och reste sig för att leta i ett skåp som stod längst in i ett hörn.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var en lättnads suck som undslapp Ranghildrs läppar. Det kändes som om allt var tillbaka till det vardagliga livet. En lättare tid. En tid i det forna. Kort besvarade hon kyssen och följde efter Freggi med sin blick och ett snett leende som fick det att dra i det nysydda ärret.

    “Man skulle kunna tro att du fick nog av sprit senaste gång vi träffades, gamle vän” retades hon när flaskan tycktes vara så långt in i ett skåp som om  allt annat hade tryckt den längre in ju mer tiden hade gått. Det var nästan ett dammlager där.

    “Konstigt nog är dina läppar inte så torra som man skulle kunna tro…”

     

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Med ryggen vänd åt Ragnhildr kunde hon inte se Freggis plötsligt sorgsna blick när hon nämnde sista gången de sågs. Hen plockade fram flaskan och lade till med ett leende igen innan hen vände sig om.

     

    Hon lyckades locka fram något av den unga Freggi igen ändå och hen kontrade kommentaren om hens läppar. “De är nog fortfarande fuktiga efter den blöta natten för så många år sedan. Jag har fortfarande minnesluckor.” Hen skakade roat på huvudet och skrockade. “Hur är dina minnen? Fick du med dig skratten jag lovade dig?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett svagt leende, lite sentimentalt, fanns på hennes läppar när Freggi talade om sådana minnen och skratten. Hon skrockade lite lätt, kanske mest för att försöka att inte se så ledsen ut. För att sedan harkla sig, som om hon inte riktigt tyckte om att tala om sådana saker.

    “Så klart… De finns i mina minnen och höll mig glad i svåra stunder.” erkände hon för att sedan sucka lite lätt och se ut genom fönstret där hos Freggi.

    “Men sen när jag fick fyra barn… gick nog all energi och tankar till dem.” sa hon för att sedan skrocka lite lätt och le lite melankoniskt.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Freggi kom fram med flaskan och räckte den till Ragnhildr. “Drottningen först…” Log hen. Sedan satte hen sig ner vid hennes sida, så nära att deras axlar vidrörde varandra. Hen följde hennes blick ut genom fönstret där det började mörkna.

     

    Fyra barn! Åter reflekterade Freggi över hur mycket som hade hänt egentligen. Hen ville lära känna den Ragnhildr som satt bredvid hen nu. Hen svalde hårt och vågade sig på att fråga. “Vill du… Vill du berätta om dem? Och vad som hänt dem? Jag finns här för dig nu – vad du än behöver.” Så mycket hade hen förstått att barnen var ett smärtsamt ämne och hen var beredd att dela också den smärtan.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite förvånad blev Ranghildr över att hen frågade om dem, kanske hon hade tänkt att det skulle vara en dum sak att diskutera dem emellan. Som om det strödde salt i Freggis sår. Hon kunde inte rå för att le milt mot Freggi och lutade sitt huvud mot hens axel och drog en djup suck.

    “De var alla söta som små… vildingar. Precis som mig. Förutom Kettil då…” hummade hon med ett roat leende för att sedan göra en gest framför sig. Som om hon insåg att hon var för långt fram i sina egna tankar.

    “Först ut var Asgeir och Eirik… Asgeir född till att leda. Så lik sin far på många sätt och Eirik en skepnadsbytare… lite mer försiktig med åren. Förstås hatar Eirik mig nu. För han ser det som om det var jag som dömde Ejvald till döden. Jag trodde han skulle se planen i de stora hela med det…” hummade hon för att sedan skaka på huvudet. Lite sårad och nästan ilsken över det. Dumma pojke. 

    “Tre år efter föddes Maeve…” fortsatte hon att berätta och det fanns något mildare där i hennes ögon. För trots allt hade hon alltid älskat Maeve mest. Kanske för de var så envist lika varandra.

    “Den vildaste av dem alla och så envis, att nästan jag ligger i lä. En besärk…  och duktig sköldmö” sa hon med kärlek för att sedan snyfta lite och kände hur hennes tårar strömmade ner för hennes kinder.

    “Och min minsta son. En som knappt ville göra en fluga förnär… Lite liknande dig, Freggi. Lite utanför… men så mycket omtanke och kärlek. De… de… dö…” började hon men verkade inte riktigt kunna avsluta den sista meningen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Freggi lyssnade tyst på Ragnhildr när hon berättade om sina barn. Oförberedd och mycket illa berörd av hennes ord lade hen fort sina armar varmt om henne när tårarna kom, vilade sin kind mot hennes huvud, omfamnade henne innerligt. Det var inte utan att tårar fyllde också Freggis ögon. “Förlåt! Förlåt Ragnhildr! Det var dumt av mig att fråga!” Rösten var skakig och full av ånger. Vad hade hen för rätt att påminna henne om den smärtan som förekommit hennes närvaro här!?

    Plötsligt var det som att alla kvarvarande tvivel om att fly var oåterkalleligt bortblåsta. Freggi smekte Ragnhildr över det ostyriga håret. Lät henne gråta så länge hon behövde. När gråten mattats av satt hen kvar med armarna om sin vän ännu några ögonblick innan hen åter med hes röst talade. “Vi… Vi borde nog få lite sömn. Jag behöver bara packa en liten kont, sedan vilar vi oss lite, bara vila lite, okej?” Hen lyfte Ragnhildrs haka försiktigt och såg frågande på henne trots att hen förmodligen inte skulle acceptera ett nej.

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 78 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.