Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 101 through 120 (of 135 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ah, där var det äntligen! Känslorna under den annars så sammanhållna helheten. Hon visste att hon inte borde känna sig nöjd över det, men det gjorde hon, även om hon just för tillfället var den bättre av de två på att dölja det.

    ”Nå, ni kom ju precis från ett krig. Jag betvivlar inte att ni kommer ta upp min general på hans erbjudande om en andra match, och att ni kommer vinna då”, sade hon lent, som om bara ljudet av hennes röst kunde släta över alla misstag och läka alla sår. Och hon log mjukt när hon sade det, för hon menade det, det var inte bara tröstande ord eller medlidande.

     

    ”Men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte var nöjd med att ni är skyldig mig en tjänst”, tillade hon lite retsamt innan hon tog hans arm i sin och började gå vidare, bort mot barackerna där fler av männen tränade eller tog hand om sin utrustning.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos drog ett djupt andetag som för att samla sig själv, och rätt snabbt hade han återfått sitt lugna själv. Kanske var det Isras röst som verkade lova att hon inte såg honom som svag för hans nederlag. Kanske var det den där armen som hon krokade samman med hans.
    ‘Mmh?’ hummade han lite nöjt över hennes ord, lite finurligt.
    ‘Jag ser framemot att höra vad du beslutar dig om för… tjänst.’ sa han och log lite bredare och såg henne i ögonen med en blick som uppenbarligen gillade vad han såg. Sedan lät han sin blick fara över deras omgivning igen.
    ‘Men du har förvånat mig, Isra. Om dina krigare strider ens med en gnista av vad Taka visade har du verkligen en styrka att räkna med i den kommande rensningen.’ sa han tankfullt och blickade sedan upp mot havsytan.

    ‘Vad sägs om att vi tar oss upp till solen, till era vackra öar, och funderar på våra gemensamma planer?’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    ”Nå, jag ska nog komma på något som vi båda kan vara nöjda med”, sade hon lite retsamt, glad åt att hennes kommentar verkade ha lättat upp hans humör en aning. Han gjorde dock detsamma för henne när han talade om hur hon förvånat honom, eller snarare om hennes militära makt förvånat honom. Hans kommentar fick en låga av stolthet att flamma upp i hennes ögon och hon böjde på huvudet som för att tacka honom för komplimangen. Hon ville säga något om att deras gemensamma styrkor skulle vara ostoppbara, men hejdade sig i sista sekund. Undvik att verka desperat, tänkte hon för sig själv, låt din makt tala för sig själv ett tag till…

     

    Så hon lämnade tanken outtalad och följde hans exempel med att se upp mot havsytan. Den var omöjlig att se härifrån, men man kunde ana hur det blev lite ljusare en bit upp, en påminnelse om att solen fortfarande lös där uppe.

    ”Det låter som en utmärkt idé. Vad vill ni se först? Eller ska jag överraska er?” Frågade hon med ett litet, slugt leende.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos hade inte förväntat sig att hon skulle böja huvudet i tacksamhet för honom, och dessutom blev han mer nöjd över att hon inte gjorde det. En rakryggad ledare vad han ville ha vid sin sida, inte en som kråmade sig i berömmelse och uppmärksamhet. Han log ett litet vetande leende, som om han visste vad som rört sig i hennes huvud.
    ‘I vanliga fall är jag inte allt för förtjust i överraskningar. Trots allt kan jag planera utfall i flera år, tålmodigt som en drake.’ sa han och såg lite tankfullt upp mot den svagaste nyans av ljus där uppe, innan han såg på henne.
    ‘Men jag tror jag börjar gilla dina överraskningar, kära Isra.’ sa han, och gjorde en gest som sade att det var hon som fick välja vad hon ville visa upp.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Han verkade ha återhämtat sig från nederlaget, i alla fall om man skulle tro leendet över hans läppar, något som fick också henne att le, även om hennes eget leende kanske var lite mer av ett flin när han medgav att han gillade hennes överraskningar. Det var en komplimang lika mycket som någon annan och hon lät den fylla henne med beslutsamhet.

    ”Nå, kom med mig då så ska jag visa er vad mer mitt rike har att erbjuda”, sade hon lockande innan hon drog med honom i riktning mot den malström som skulle föra dem upp till ytan. Det var länge sedan hon hade tagit sig upp till ytan. Senast hon sett solen så hade hon varit på Nentia för att kuva Nennas kompanjoner och vinna deras lojalitet, och hon hade trots visst motstånd lyckats. Nu stod också de under hennes styre.

     

    Så det var till Nentia hon valde att ta med sig Ayperos först.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos nickade med ett lätt hummande som visade att han ville gå vidare med hennes erbjudande. Hans ögon glimmade lätt då han betraktade malströmmen och den makt den representerade. Kontrollerat kaos, lite som han själv, en mäktig naturkraft som var både skrämmande men skön att se på. Han kistade med ögonen lätt då de kom upp till ytan och färdades till Nentias ö med hjälp av ett av de me’erisianska skeppen som väntade på dem på ytan.

    Vinden kastade om hans hår och kläder, och han tycktes på bättre humör än innan igen nu då de var uppe i solen med den behagliga havsluften omkring dem. De tre öarnas siluetter kunde skymtas om dem, och det tog inte allt för länge för dem att nå Nentias hamn. En behaglig ö, bestående av ljusa klippor och gröna kullar som de ljusa byggnaderna i sten och marmor, med pelare och sköna utsmyckningar var byggda för att anpassa sig efter öns skepnad.

    Något tecken av gamla strider fanns inte, men däremot skulle de som besökt ön förr märka avsaknaden av elitkrigarna som oftast tränade ihärdigt dagarna i ända. Några få med de ikoniska spjuten och höftskynkena fanns kvar, de som hade svurit sin trohet till Isra, medan andra hade blivit dräpta eller flytt.
    ‘Ahh, den legendariska Nentia.’ sa han tankfullt och drog in doften.
    ‘En behaglig plats, som jag måste erkänna att jag inte besökt innan.’ stenplattorna som markerade vägarna var varma av solens smekningar och kändes behagliga under hans bara fötter, och han studerade de ståtliga templen dedikerade till gudinnan Nenna och de enkla men färgglada boningarna omkring dem med nyfikenhet.

    ‘Fagrare än jag förväntat mig, då ön oftast nämns i samband med de fruktade krigarna som du verkar kuvat…?’ han såg på henne nyfiket, och ville gärna höra mer om vad som hade hänt här.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Också Isra tycktes lysa upp då de nådde ytan. Den friska fläkten svepte genom hennes hår och över hennes hud och fick den att knottra sig. Nere i Antrophelia fläktade inga vindar och temperaturen var alltid behaglig och stabil, inte alls som ovanför ytan där de nu befann sig. Det var uppfriskande, och hon kunde inte låta bli att sluta ögonen för en sekund medan de färdades mot land, bara för att låta solen värma hennes kinder och påminna henne om den värld som väntade också bortom Me’erisia. Framtiden var i sanning ljus.

     

    När de steg i land så möttes de av den gröna uppenbarelse som var Nentias ö, och snart nog också av de krigare som ännu var kvar på ön och som svurit henne trohet. Det var dock en betydligt mindre ansenlig styrka än vad det varit under hennes mors styre, och det gnagde henne.

     

    Utåt sett så gjorde hon dock sitt bästa för att dölja det, och istället log hon bara åt Ayperos uppenbara gillande medan de gick över de stenbelagda gatorna.

    ”Även krigare har öga för skönhet”, sade hon lite roat, innan hennes egen blick lämnade omgivningarna för att återvända till Ayperos där han gick vid hennes sida.  Hon såg i hans blick att han ville veta mer, att han undrade över vad som hänt här och hur hennes maktövertag hade gått till.

    ”Det var många röster som motsatte sig mitt styre. Några av de som allra mest högljutt valde att ifrågasätta mig var Nennas kompanjoner, våra främsta krigare”, tillade hon sakligt, som om det hela inte alls besvärade henne.

    ”Jag övertygade de flesta om att jag var värdig att följa. De som inte kunde övertalas lämnade ön när det stod klart att de inte skulle kunna vända sina bröder mot mig, och de som stannade kvar för att så osämja fick statuera exempel för vad som väntar förrädare”, fortsatte hon i samma ton, samtidigt som hon gjorde en svepande gest mot en öppen, stenbelagd plats, som en liten agora, en bit ifrån dem.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos skrattade ett nöjt skratt över hennes kommentar om skönhet, ett klingande smittsamt skratt. Men så var det med honom, hans känsloutbrott var ofta genuina och ofiltrerade, som hur ett barn skrattade utan att bry sig om det var för högt eller störde andra.

    ‘De vore blinda om de inte uppskattade er skönhet, så jag antar du har rätt.’ sa han muntert.
    ‘Och att slåss för skönhet, är väl ett lika bra syfte som andra?’ undrade han lite filosofiskt, men med en lurig blick då han studerade hennes ansikte. Sedan nickade han då och då för att visa att han lyssnade på hennes berättelse, och hans blick följde hennes hand. Som om det varit deras plan hela tiden lät han deras steg styras mot agoran.

    ‘Det låter som om vi borde finna de som lämnat ön.’ sa han fundersamt.
    ‘Göra ett exempel av dem som vägrar följa dig, men samtidigt visa nåd för de som kan möta sina misstag och önska stå vid din sida igen.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans nöjda skratt och hans ord fick henne att le och hon fick stå emot impulsen att luta sig mot honom där de gick sida vid sida. Hon var drottning, en härskare, påminde hon sig själv, men leendet över hennes läppar bestod.

    ”Ni har förstås rätt. Med allt som pågår har jag kanske försummat den uppgiften… Hur föreslår ni att jag skulle gå till väga? Jag betvivlar att någon skulle återvända för att jag helt enkelt bad dem”, sade hon lite fundersamt, väl medveten om att hotet om en avrättning till följd av förräderi knappast lockade någon, även om erbjudandet om nåd för de som ångrade sig och svor henne lojalitet också fanns.

     

    De nådde snart agoran, en stor, öppen, stenbelagd plats med ett fåtal bänkar utplacerade längs kanterna. Stenen under deras fötter var ljus, men för den med skarp blick fanns där fortfarande tecken på att här en gång runnit blod.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos studerade platsen med en intensivitet i sina ögon, nästan som om han kunde se vad som skett där. En stund var han bara tyst och begrundade, innan han tycktes vakna till liv igen och skakade lätt på huvudet. Han gjorde en gest åt henne vid en av bänkarna och satte sig ned för att blicka rakt fram på alla de detaljer som fanns där.
    ‘Frågan är väl snarare vad de vill?’ frågade han.
    ‘Knappast skulle de återvända för att ni bad dem, nej, men var det de suktar efter?’ frågade han och såg på henne eftertänksamt.
    ‘Heder, eller hur? Och kan deras nuvarande tillvaro i exil ge dem någon heder mer? Knappast. Men att strida för sin drottning, för att stärka deras hemland – där finns det hedern de tränat för hela sina liv. Eller har jag fel?’ undrade han, och såg på henne.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Isra följde hans exempel och slog sig ned intill honom på bänken. För en stund slöt hon ögonen och riktade ansiktet mot den värmande solen innan hans ord fick henne att öppna dem igen och se tillbaka på honom.

    ”Ah, det är där problemet ligger”, sade hon med ett litet bistert leende och strök en slinga av det vita håret bakom ena örat.

    ”Heder är deras främsta mål, det är sant… Men många av de som deserterade tror sig kunna finna det i min syster, Fëani. Om de hittar henne innan jag gör det så kommer de svära henne trohet, så mycket är säkert”, fortsatte hon lite trött. Denna eviga jakt på Fëani och ändå hade ingen gett henne de resultat hon ville ha.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos nickade lite eftertänksamt över hennes tankar. Han hade fått förklarat för sig hur krigarna ställt sig vid Isras mor Thalia i det förra kriget, även om det hade varit Thalias syster som suttit på tronen.
    ‘Ett komplicerat dilemma.’ konstaterade han.
    ‘Vilket betyder att vi, eller åtminstone du, måste finna Fëani först. Jag kanske kan ha resurser som kan hjälpa till i jakten på din försvunne syster.’ sa han och såg lite slugt på henne.
    ‘Knappast kan din syster vara mer kvicktänkt än er, kära Isra?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans ord fick henne att se tillbaka på honom med spelad förfäran.
    ”Mer kvicktänkt än mig?! Ni förolämpar mig”, utbrast hon roat, men leendet som följde falnade snart, dock utan att helt försvinna.

    ”Men nej, det är ett dilemma. Jag har sänt ut folk för att finna henne, men ännu har hon undgått mina jägare. Om ni skulle vara mig behjälplig i den frågan så skulle jag vara skyldig er en tjänst”, tillade hon lite suggestivt. För det var ju egentligen vad det var, ett utbyte av tjänster som hon dock hoppades kunna göra mer angenämt, och än så länge fick hon skrytsamt nog påstå sig ha lyckats med en rätt bra början.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos log lite bredare över hennes spelade svar, det var en skön omväxling att samtala med någon som vågade bjuda på sig själv, och inte bara bugade och skrapade framför honom. Så klart var det deras plats, och så det skulle vara, och det skulle ju inte gå för sig att ingen respekterade honom. Men ändå, det var en skön omväxling.

    Över hennes suggestiva ton höjde han ett ögonbryn på ett nyfiket vis.
    ‘Åh, en sådan tjänst skulle ju inte skada…’ sa han eftertänksamt, lite retsamt.
    ‘Speciellt med tanke på att jag är skyldig dig efter förlusten av vårt lilla vad, till min stora förfärelse.’ påminde han henne.

    ‘Men… Det finns så klart sätt att omvända även de mest ihärdiga, utan din syster. Jag måste erkänna, med all ödmjukhet, att jag är något av en expert då det kommer till att övertyga andra.’ förklarade han, som om det var något han inte ville skryta med – allt en liten lek, så klart.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Han verkade nöjd, och det gladde henne. Om hon kunde vinna hans lojalitet och tillgivenhet på mer än ett sätt så skulle hennes liv bli mycket enklare, och framförallt betydligt behagligare. Så hon besvarade hans leende med ett eget, fastän hennes kanske var en aning lurigt, särskilt när han påminde henne om att också hon hade en tjänst innestående hos honom.

     

    Förslaget om att han skulle kunna hjälpa henne att omvända några av förrädarna ur Nennas kompanjoner fick henne att höja på ett ögonbryn, men hennes blick var fortfarande gillande.

    ”Jasså..? Så låt oss säga att jag på något vis lyckas locka till mig de som ännu inte är lojala, säg med ett kungligt bröllop… Skulle ni kunna övertyga dem alla på en gång, eller är det en mer… Långdragen process?” Frågade hon med ett litet flin över de fylliga läpparna.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos hummade lite fundersamt över hennes spekuleringar. En väldigt specifik spekulation, men han spelade vidare på hennes spel.
    ‘Det är en möjlighet, så klart.’ sa han eftertänksamt.
    ‘Men det kan bli rätt blodigt, i värsta fall. Är det något som är lämpat för kungliga bröllop?’ undrade han och log ett slugt leende.
    ‘Förlåt min okunnighet, demoner som jag blir sällan inbjudna till sådana… ståtliga evenemang. Jag kanske inte är helt… insatt i traditionerna och etiketten.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans ord om hur han inte var insatt i etiketten kring ett sådant evenemang fick henne att skratta, men kanske hade hon varit lite väl rättfram i sina spekulationer.

    ”Ah, men är det verkligen en fest om inte lite blod spills?” Frågade hon retsamt, men ryckte sedan på axlarna åt det hela.

    ”Men för att vara helt seriös, nej, det är nog inte lämpat. Men det är heller inte lämpat att en bastard och ett halvblod tar tronen och sen väljer att alliera sig med en demon, så lite blod lär inte göra någon skillnad”, tillade hon i en mer seriös ton, alltjämt med ett leende över läpparna dock.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos verkade avväga hennes påstående, innan han ryckte på axlarna och skrattade lätt.
    ‘Jag antar du har rätt där. Och varför vara konventionell, då man kan ordna en fest alla kommer att komma ihåg?’ undrade han lite slugt, medan hans mörka ögon mötte hennes.
    ‘Men oroa dig inte, jag är säker på att vi kan övertyga åtminstone en del av dina beryktade krigare.’ sa han och satt en stund försjunken i sina tankar, innan han ryckte på huvudet.
    ‘Då vi en gång är på ämnet om vad vi vill…’ sa han och vände blicken till henne, som om han övervägde sina ord väl innan han tog till orda.
    ‘Du nämnde att du frigjort dig från Lloth. Har du tänkt genom hotet hon representerar, genom ett sådant agerande?’ undrade han lite nyfiket.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans skratt fick hennes leende att bli lite bredare och hon kände sig, för första gången på länge, tillfreds med livet. Visst, det var inte som att alla hennes problem var ur världen, men det var skönt att ha någon att prata med, någon att öppet kunna planera inför framtiden med, som inte ryggade undan för hennes åsikter och metoder. Hon kände, och det var kanske meningen från Ayperos sida förstås, att hon funnit en like i honom.

     

    Det andra han sade fick hennes leende att bli lite blekare, men det var förstås ett ämne hon visste att de skulle behöva hantera förr eller senare, och vilken tid var bättre än nu? Så hon såg tillbaka på honom, mötte hans mörka blick och nickade för att bekräfta hans ord om att ha gjort sig fri.

    ”Jag är väl medveten om hotet från hennes sida… Jag medger att det var en av anledningarna till att jag valde att kontakta er, för jag vet att ni inte hyser någon vidare kärlek för henne”, sade hon något torrt, väl medveten om att det var en underdrift.

    ”Jag har än så länge lyckats hålla hennes långa skugga utanför Antrophelia, men jag vet att hon inte kommer ge sig så lätt. Det mest direkta hotet tror jag ligger i min farmor, Ziyaté. Sist jag såg henne så hade Lloth satt sina klor i henne igen och jag är inte så dum att jag tror att hon skulle skona mitt liv bara för att vi är släkt”, tillade hon ärligt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos såg lite tankfull ut, och ett ögonblick verkade gamla minnen spela sig framför hans ögon då han blickade ut mot ingenting. Han verkade befinna sig långt borta, omedveten om vad som fanns omkring honom just då – kanske ett vittne om hur gammal han var. Att han kunde förlora sig i den väldiga mängd information och minnen som fanns där i hans sinne – tappa bort sig själv och ha svårt att hitta tillbaka. Till sist verkade han återfå sitt medvetande och skakade på huvudet långsamt.
    ‘Lloth och jag satt i ett slags råd, en gång i tiden. Tretton av oss som representerade kaos, som ledde demonerna i krig mot ordning, mot ljuset, mot änglarna.’ han skakade på huvudet och log lite sarkastiskt.

    ‘Det får det att låta som om det fanns enhetlighet bland oss. Det är fel. Jag och Lloth var bittra fiender, motpoler, jag antar att vi alla som satt i rådet var fiender på ett vis eller annat. Alla med ambitioner, alla med ett eget synsätt. Det är problemet med kaos, problemet med eld och mörker… För mycket friktion.’ sa han eftertänksamt.

    ‘Vi följde Aodarnel, den främsta av oss, den enda som kunde skapa någon slags samordning. Men det är en berättelse för en annan gång.’ sa han och vände sina mörka ögon mot henne igen.
    ‘Men faktum är detta, Lloth vill sluka världen. Allt ska tillhöra henne, alla ska avguda henne, och det kommer inte finnas någon ro innan hon är död. Vi måste finna ett sätt att besegra henne, Isra. Annars kommer hon alltid finna vis att förstöra det du, det jag, eller det vi bygger upp.’

Viewing 20 posts - 101 through 120 (of 135 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.