Post has published by Zollyx
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 386 total)
  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon nickade.

    Det är det minsta vi kan göra.

    Hon vände sig mot djuren och sa ett ord på sitt modersmål. Hästar såväl som hundar spetsade sina öron men någon annan reaktion visade de inte.

     

    Hun funderade snabbt om hon behövde något mer för sin resa men beslöt sig för att hon inte behövde mer.

    Hon vände sig leende mot Cassian.

     

    “Låt oss bege oss. Jag är säker på att herrn har mycket arbete att göra. ”

    Vad hon inte sa högt va att hon helst ville bli fri från den obehagliga hantverkaren. Hon hade misstagit hans blickar för lusta efter hennes smycken och inte efter hennes…. Andra attribut.

     

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian såg emot henne och sen djuren när dom reagerade på hennes ord, vad hon sa hade han ingen aning om. men djuren lyssnade helt klart på orden.

    Hantverkaren nickade kort och sneglade ogillande mot Cassian.

    Cassian ignorerade mannens blick och såg på Nim istället och nickade till henne och log
    – Ja, det är nog bäst sa han och gav mannen en kort blick själv också innan han började att gå när även mannen börjat göra det, för han tänkte inte lämna Nim ensam med mannen, eller att mannen dröjdes kvar.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Ganska ovetandes om cassians och hantverkarens tysta strid började hon den långa promenaden till verkstaden. Men trots att hon sagt sig själv att hon inte behövde mer kunde hon inte låta bli utan att unna sig lite av den lokala konfektyr. Hon va helt klart glad i sötsaker. Och färgglada hårband.

    Och hon hittade även en jakt dolk. Hon köpte dessa ting lika snabbt och effektivt som hon hade hand om sin vagn.  Inga dumheter med att låta köpmännen höja priserna med sina falska komplimanger. Eller låta dem lura henne till att köpa de mer dyra sidenbanden. Hon behövde inte siden. Och om hon ville ha siden hårband så köpte hon dem i kejsardömet.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian gick tyst på sidan om henne som förra gången och följde henne. Han sa inte så mycket, utan lät henne göra sina köp så gjorde även hantverkare även om han inte såg så super nöjd ut över situationen och små muttrade när dom stannade men fortsatte ändå ha dom som följe.

    Cassian blev väldigt imponerad av hennes köp sätt, och små log varje gång en köpman misslyckades med att lura på henne mer saker, dyrare saker, eller ta mer betalt än det var värt. Han hade nog aldrig mött nån som var så bra förhandlare innan och såg emot henne
    – Det är en fin dolk sa han när han såg jakt dolken hon fick tag på

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon ignorerade hantverkaren på samma vis hon och hennes mamma ignorerat hennes far när de va ute och handlade. Hans missnöje bekom henne inte det minsta.

     

    Hon log mot Cassian och räckte dolken till honom.

     

    ” Jag är glad att du tycker det! Jag köpte den till dig. Som tack för all hjälp.”

     

    Hon stoppade en konfektyr i munnen och höll fram påsen till honom. Medans hon slickade av puder sockret från sina fingrar.

     

    ” De röda är riktigt goda”

     

    Sa hon i en enkel inbjudan.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian såg chockat på henne, sen på dolken och tog den i sina händer
    – Menar du allvar? sa han chockat och såg på henne samtidigt som ett leende spreds på hans läppar.
    Inom sig var han överlycklig, han hade inte ägt nåt så fint på länge, men förvåningen tog överhand lite.

    Cassians blick återvände till dolken som han sedan fäste i sitt bälte innan han såg på konfektyren som erbjöds. Med ett leende tog han en röd och smakade och borstade av puder sockret på byxan
    – Det har du rätt i, riktigt god sa han och total ignorerade Hantverkaren som stod och muttrade lågt för sig själv

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    ” jag hade inte gett den till dig om jag inte menade allvar.”

     

    Sa hon med rynkade ögonbryn.

     

    Snart bestämde hon sig för att visa den stackars hantverkaren nåd och gick vidare.

     

    De va snart vid hans verkstad och Nim log artigt.

     

    ” Tack igen för hjälpen. Jag ska se till att sprida ordet att i denna stad finns en bra hantverkare som ger goda priser och ännu bättre arbete”

     

    Hon neg artigt och gav honom ett brett genuint leende. Mest för att hennes smycken nu va i trygghet från hans blick.

     

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian log mot henne och nickade
    – Tack, jag är inte van vid att få så värdefulla gåvor sa han förklarande till hans reaktion, han kände att hon kanske behövde en förklaring på det. Även om det egentligen nog inte alls behövdes, utan var mer han som kände behovet att ge henne en förklaring på  det hela.

    Väl vid verkstaden så nickade hantverkaren
    – tack miss, må er fortsatta resa gå smärtfritt sa han innan han gick in i verkstaden

    Cassians blick gick mot henne när dom åter var ensamma. Osäker på vad som skulle ske nu

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Glad att få det över stökat så vände hon sig mot Cassian.

    ” Lust att äta aftonsmat med mig? Det som blir.over kan du ta med dig. Jag kan jaga när jag är på resande fot”

     

    Hon gick i riktning mot lägret med ett leende. Det skulle vara skönt att vara på resande fot igen.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian såg på henne och funderade inte särskilt många sekunder innan han svarade
    – Gärna! sa han
    Ett mål till med lagad mat tackade han inte nej till alls, han vore riktigt dum annars

    Cassian styrde stegen efter henne mot lägret igen
    – När reser du? frågade han då dom gått en bit

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    ” antingen i kväll eller i morgon. ”

     

    Svarade hon med ett leende

     

    ” Det är alltid en fördel att vara lite tidigare än de andra handelskaravanerna. På så vis får jag de bästa priserna. ”

     

    Hon stannade till vid ett bageri och köpte några limpor bröd och i den mest kaotiska delen av marknaden köpte hon sig en höna.

     

    ” Ägg är alltid bra om jag skulle ha otur med jakten”

     

    Förklarade hon.

     

    När de väl kom tillbaka till vagnen så startade hon elden för att värma grytan.

     

    Hönan fick vandra någorlunda fritt. Om den tog sig för långt ut mot kanten av lägret tog en av hundarna det som sin uppgift att hålla den innanför. Inte hotfullt l. De hade haft med höns att göra förut. Men detta visste inte den stackars hönan så dess panikslagna kacklande kunde höras lite då och då.

     

    Av erfarenhet visste Nim att den snart skulle lära sig var den fick gå. Så hon ignorerade oväsendet.

     

    ” Har du funderat på att sälja det du jagar?”

     

    Frågade hon plötsligt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian nickade lite.
    – Okej sa han och log svagt

    han följde med henne vidare
    – ja, ägg är verkligen bra när man inte har annat sa han och hjälpte henne att bära lite också så hon slapp kånka på allt tillbaka till lägret.

    Cassian satte sig ner och såg emot henne, redo att hjälpa till om hon bad honom. Hans blick vandrade till elden som sprakade och han föll in i lite tystnad och kände snart ett huvud emot sitt ben, det var samma hund som innan som la sig invid honom, han smekte hunden lite lätt över pälsen på huvudet och fick en nöjd suck som besvarande. Han log lite åt det samt även när han hörde hönans kacklande varje gång en av dom andra hundarna såg till så hon inte försvann.

    När Cassian hörde hennes röst igen så såg han mot henne
    – Jag har gjort det några gånger, men oftast så är det för lite för att få nån jätte summa sa han

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon sjöng lätt för sig själv medans hon skar upp bröd och hämtade en stor bit ost i skafferiet.

    Hon vände sig mot honom och nickade förstående.

    ” Det kan inte vara lätt att vara en rotad.”

     

    Sa hon fundersamt medans hon dukade fram måltiden.

    När hon satt sig så började hon äta med god aptit.

    Hon sneglade på honom med en fundersam blick.

     

    ” Vad kan du mer än att jaga?”

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian såg på henne och små log när hon gick runt och små sjöng. Han mötte sen hennes blick lite och nickade
    – Nej, det är det inte för mig i varje fall sa han

    Cassian satte tänderna i maten också och såg mot henne lite innan han fokuserade på maten enbart
    Han kollade upp när hennes fråga kom
    – Beror på vad man behöver hjälp med, rätt duktig på det mesta om det behövs sa han
    – Jag brukar göra små strö grejer runt om för en liten summa pengar eller lite mat ibland. Allt ifrån lätta reparationer, till djurskötsel  och vaktning sa han

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon sög fundersamt på sin sked medans hon tänkte.

     

    Efter en stund tittade hon på honom med allvarlig blick.

     

    ” Kan du räkna? Är du duktig på något hantverk?”

     

    Hon brydde sig igentligen inte om vad svaret va. Idéen hade satt sig fast och enligt henne själv va det en bra idé.

     

    ” Vad skulle du säga om att följa med mig? Jag kan behöva en hjälpande hand. Och jag trivs i ditt sällskap.  Jag kan lära dig en del om livet som nomad. Och bara det faktum att du är en man gör vägarna lite tryggare. ”

     

    Hon lät lite bitter

    ” Folk har en tendens att tro att kvinnor inte kan använda vapen”

     

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian såg mot henne fundersamt. Vad hade hon i görningen?
    – jag kan räkna, läsa och skriva, min mor var väldigt noga med att jag lärde mig det sa han
    – Jag kan även tälja bland annat sa han
    – Samt använda vapen om jag måste sa han sen

    Han funderade mer på vad det var hon hade i görningen, men svaret till hans tankar som kom hade han inte räknat med alls och han nästan stirrade på henne. Hörde han rätt? Menade hon allvar?
    – Är du säker? Jag menar… jag kan inget om det liv du lever, men jag följer gärna med, jag har ändå inget som håller mig kvar här sa han med blicken fäst på henne
    – Sen, så trivs jag i ditt sällskap också sa han och log varmt mot henne

    När hon sa det sista så smålog han
    – Ja, tyvärr gör många det sa han

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon nickade nöjt.

    ” Det låter lovande. Och jaga vet jag redan att du kan. ”

     

    Hon gav honom ett okunnigt leende

     

    ” Jag är säker. Skymning har redan tagit dig till sig så man kan säga att jag bara följer order.

    Du kan lära dig.  Det är bara ett hus på hjul”

     

    Hon besvarade hans leende.

     

    ” Då är det bestämt. Du kan möta mig här i morgon bitti med din packning. Så beger vi oss till de kyligare länderna”

     

    Hon tittade på honom med en frågande blick

     

    ” Har du kläder för kyla? Eller ska jag köpa in det till dig?”

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian log emot henne och såg sen ner på hunden som låg med sitt huvud istortsett i hans knä nu och sov. han såg sen mot henne igen
    – Då är det bäst jag lyder också skämtade han och strök hunden över huvudet.

    Han nickade till det hon sa
    – Låter bra, jag har inte så mycket så det går snabbt att packa ihop sa han med blicken fäst på henne

    Han funderade smått över det med kläder
    – Jag har nog lite, jag får kolla men tror det är ont om det just nu sa han

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon skrattade högt

    ” Det är allt bäst det”

    Hon nickade

    ” Jag kan ordna med vinterkläder. Jag hittade en skräddare som har några färdiga  till bra priser. Vi behöver kängor, vantar och varm mössa till dig. Långbyxor och annat. Dit vi ska är det riktigt kallt.”

     

    Hon log brett och värkande inte det minsta bekymrad över pengarna det skulle kosta.

     

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Cassian såg på skymning som gav honom en rätt bestämd blick, innan hunden slöt ögoinen igen och lät en tass göra huvudet sällspa i hans knä. Han kunde inte annat än le
    – Ja, det är väldigt tydligt sa han

    Cassian nickade
    – Ja, är det ordentligt kallt så räcker nog inte det lilla jag har, dom är rätt nötta också, men.. är du säker att du kan ordna allt det då? frågade han trots att hon inte verkade oroad över kostnad

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 386 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.