Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 131 total)
  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Utanför stod Turin stilla och lyssnade, en onaturlig tystnad hade mycket riktigt lagt sig över kustlinjen, och vågornas svaga
    skvalpande ljöd ljudligt i brist på annat väsen. De djur som funnits i närheten hade flytt de framsmygande svartfåglarna, som de
    gjorde vid ankomsten av rovdjur.
    Samtliga fyra stod nu med dragna vapen och avvaktade ivrigt order från sin Jarl.

    Ett dovt knarrande nådde deras öron, och Hrafn drog på smilbanden och brast ut i ett kusligt kraxande skratt som till och med
    fick en av hans hantlangare att höja på ögonbrynen oroligt.

    Turin vägde kastspjutet i handen igen och tog ett steg tillbaka från dörren för att optimera avståndet till vem än som skulle komma
    ur dess öppning och tog han till orda.
    ”Välkomna till Ranheim..” Sade Jarlen som att han talade med gamla vänner innan han pausade och väntade på reaktioner.
    ”Kan ni vara så vänliga och förtälja för mig hur ni önskar att dö?” Frågade han sedan lugn och sansat.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand gav Maeve en blick som sa att något var på kommande, han visste inte ännu vad men han kunde liksom henne känna och höra av små rörelser omkring dem som var utöver den vanliga nattetystnaden.

    Tystnaden bröts snart av ord och skratt, och Arand rynkade ögonbrynen något över hela situationen. Välkomnandet som hördes genom de luftiga väggarna lät allt annat än välkomnande, falskt, obehagligt i sin parodi på ett vänligt välkomnande.

    Visste de att de var två, eller var det bara en gissning från deras sida? Frågan var nu om de skulle följa den lösa plan de kommit överens om eller inte? Att utmana honom till holmgång kändes ganska meningslöst i situationen, varför skulle han gå med på något här, mitt i natten, med sina lojala krigare som vittnen? Arand rynkade på ögonbrynen. Så de hade kommit all denna väg för inget.

    Så han såg på Maeve, frågande. Skulle han försöka släppa lös bärsärken, var det den enda utgången de hade ur denna knipa?

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Skrattet, och rösten, som bröt genom tystnaden fick henne att rysa. Hon kunde inte se vem som väntade henne där ute och hon hade aldrig sett jarl Turin förut, men i samma sekund som han talade så förstod hon att det inte kunde vara någon annan.

    Hon mötte Arands blick och såg i hans ögon sina egna tankar reflekteras. Om de inte hade varit så trötta så hade hon nästan vågat sig på att utmana jarlen till en holmgång, men nu när hon hörde hans röst och hans tonfall så tvivlade hon plötsligt på att han ens skulle gå med på det. Deras enda alternativ var att slå sig ut och hoppas på det bästa… Men vad skulle de göra om det gick snett? Om inte…

    Om bara blickar hade kunnat förmedla tankar, tänkte hon bistert. Istället gestikulerade hon åt Arand att han skulle försvinna medan hon gick ut, så gott hon kunde, medan hon mimade orden – ”göm dig”. Om han kunde förbi osedd så skulle hon kunna avleda männen som väntade utanför medan han slank iväg. Förhoppningsvis tog jarlen henne levande och då hade de ännu en chans att förverkliga sin plan, men det skulle kräva att monsterjägarens närvaro förblev okänd.

    ”Med mina händer kring din skrangliga hals, förslagsvis”, svarade hon bistert och kastade en sista blick mot Arand innan hon reste sig upp från golvet och gick fram till den reglade dörren. Hon vägde fram och tillbaka på vardera foten innan hon tog loss sin andra yxa från bältet och kramade dem, samlade mod.

    ”Jag hade tänkt att vi kunde gå en holmgång tillsammans, du och jag, men nu när det är flera mot en så kanske jag behöver ändra mina planer. Det är helt upp till dig, jarl”, tillade hon hest innan hon sköt undan regeln för dörren, redo att kliva ut så fort hon såg Arand försvinna in i skuggorna.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand hann inte lägga så mycket tanke på över hur stor knipa de var i. Istället rörde han sig så ljudlöst han kunde, även om det tog emot att göra sådana drag. Men han var heller ingen Kaldrländsk krigare som höll i sin heder med en järnhandske. Om han kunde ta sig ut därifrån, fanns det en chans för dem båda. Han mötte hennes blick och nickade, och tog sig upp mot loftet i fiskestugan där han gömde sig i skuggorna för att vänta på vad som skulle hända. En oro för Maeves säkerhet växte sig större inom honom, en ilska och bitterhet över situationen, men han tvingade undan allt det nu för att ta vara på chansen att komma undan om han kunde, redo att kliva ut ur det lilla fönstret så fort uppmärksamheten var på annat håll.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Turin väntade tålmodigt in ett eventuellt svar från den eller de inkräktare som nu satt i hans fälla.

    Han ville helst inte dräpa dem här och nu, då det var ett tag sedan han fått tag på en spion som faktiskt visste något vettigt om Ulfhednarna.

    En barsk röst bröt plötsligt tystnaden, och dess ord fick Jarlen att dra på smilbanden igen. Det lät inte som ord som kom från en enkel krigare, de var djärva och det låg något utmanande i tonen.
    Turin behöll tystnaden och inväntade mer.

    Andra svaret bekräftade tankarna på att det inte är någon enkel spion han hade att göra med, holmgång med honom, som hon dessutom redan identifierat som Jarl. Vem kunde detta vara som han nu hade i sina klor? Kunde de vara en Ulfhedna valp?

    ‘’Att gå i holmgång med mig är inte ett beslut du vill ta i natt.’’  Svarade han roat.
    ‘’Om inte det är en snabb död du är ute efter då såklart.’’

    ‘’Din dialekt låter bekant… Har vi träffats förut? Eller har jag haft äran att dränka någon av dina gelikar?’’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Monsterjägaren försvann in i skuggorna lika väl som hon hade förväntat sig, men trots det så kändes det som om magen slog knut på sig själv när hon plötsligt stod ensam där inne i fiskeboden med fienden bara en armlängd bort.

    Jarlens svar gjorde heller inte saken bättre. Hans ord fick det att knyta sig i magen och hennes hals kändes plötsligt torr. Han hade rätt i att en holmgång just nu var dåraktigt, hon skulle mest troligt dö. Dessutom hade han män med sig som säkerligen skulle ingripa om hon mot all förmodan skulle lyckas få övertaget.

    ”Ändå betvivlar jag att du skulle låta mig sova på saken till i morgon, hm?” Sade hon lite sarkastiskt innan hon med mer beslutsamhet än hon faktiskt kände sköt upp dörren till fiskeboden.

     

    Månens ljus var svagt, men hennes ögon hade vant sig vid mörkret och så här nära havet var det inte mycket skuggor. Hon kunde se männen som stod kring jarlen, och trots att hon inte visade det utåt så kändes det plötsligt som om hon begått ett fruktansvärt misstag.

    ”Vi har inte träffats förut, men jag tyckte det var dags. Trots allt har jag haft ihjäl så många av dina män vid det här laget att det inte känns mer än rätt. Du har gömt dig bakom dina undersåtar tillräckligt länge”, tillade hon drygt, hennes läppar krökta i ett litet flin, men hennes annars så ljusa, blå ögon var mörka av ett hat och en avsky som hon inte kunde förmå sig att dölja.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand kunde höra vad som sades där inne, och åtminstone gjorde Maeve vad hon kunde för att hålla jarlens uppmärksamhet. Det gjorde ont i honom att lämna henne i sticket så, men det fanns inte många andra utvägar om det skulle finnas någon chans att ta sig ur detta. Han fick helt enkelt lita på Maeves list och förmåga att ta hand om sig själv. Han tvingade sig själv att hålla andan då han kunde, andas så tyst, inte röra sig ett pip trots den obekväma ställning han befann sig i för att göra sig så liten och osynlig som möjligt i skuggorna. Bara Maeve kunde få dem bort därifrån så kanske…

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Skepnaden i dörröppningen var mycket lik den Turin hade fått höra om, och med tanke på vilka ord hon valde var det inte svårt att gissa.

    Jarlen sträckte på sig och drog på smilbanden medans han lekte lätt med de kastspjut han hade i sin högra hand.
    ”Varje krigare du skickat till nästa värld har varit blott ett instrument för att leda dig hit. Ödet har lett dig till mig, och till Ran.
    För det är till Ran du kommer att få svara för din fars illgärningar.”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Åsynen av männen som väntade på henne där ute fick klumpen i magen att växa sig större, och trots att hon också kunde känna ilskan bubbla upp där under ytan så var hon alldeles för trött för att kunna göra någon verklig skada. Vad för häxblandning hon än fått av Arand så hade dess effekter redan klingat av och istället ersatts med en trötthet som fick själva benen i hennes kropp att värka.

    Hon tog ett steg ut ur fiskeboden, ut i månens svaga ljus och in i den bitande, råa kylan. Hon såg mot mannen som inte kunde vara någon annan är jarlen, Turin Hrafn, han som mördat hennes yngsta bror, hennes morfar och nästan henne själv.

    Hon tog ett steg till, ned för den lilla trappan som ledde upp till fiskestugans dörr. Snön knastrade under hennes fötter och hon tyckte sig nästan kunna höra sitt eget hjärta slå, hennes stela fingrar skrika när hon kramade om yxornas skaft.

    ”Ödet säger du…” Hon fnös lite roat och drog på smilbanden. Ärret i mungipan fick det att likna ett flin, men inom sig kände hon bara kall fruktan. ”Turin Hrafn, jag ska gladeligen svara inför din blöta gudom, om du först går holmgång med mig”, fortsatte hon med ett litet, glädjelöst skratt. Hon lät sin ljusa blick svepa över de övriga männen som stod där kring sin ledare, de skulle alla ha hört hennes utmaning och hon satte sitt hopp till att de inte var lika mycket niding som sin jarl.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Jarlen vred otåligt på sig när Maeve steg ned för trappan, han kunde egentligen bara sänka henne här och nu. Det hade löst en del problem, fast.. Det var ju hennes far han var ute efter.

    Turin mötte hennes blick. Lågorna spelade i de blanka ögonen, vilket fick honom att se än mer galen ut än han redan visat tecken på. Jarlen fingrade dessutom lekfullt på skaftet till spjutet han fortfarande höll högt i beredskap.

    När Maeve nämnde utmaningen sänkte Turin spjutet och satte det beslutsamt ner i snön.
    Han sträckte på sig och tog ett par sekunder på sig att studera henne innan han tog till orda.
    ”Jag antar din utmaning, men.. Du är i Ranheim, så Ran bestämmer när och var den äger rum.”

    Turin flinade åt henne, väl medveten om att ingen av hans krigare skulle säga emot honom på den punkten. Hade han struntat i utmaningen hade de tappat respekt för honom, det hade han inte råd med som situationen såg ut, inte mot en kämpe som denne.
    ”Sen, det vore ingen utmaning att gå holmgång mot dig här och nu.”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Trots den säkerhet hon visade utåt så var hon inte längre det minsta säker på att detta tilltag skulle gå vägen… Blankheten och kylan i jarlens ögon fick honom att se nästan galen ut och hon började tro att hon begått ett fruktansvärt misstag, ett som skulle komma att kosta henne livet här och nu. Hennes ena tröst var att Arand verkade ha lyckats komma undan, försvinna in i skuggorna för att leva ytterligare en dag.

    Sen sänkte Hrafn sitt spjut och satte det i snön mellan dem och hon kunde inte låta bli att känna sig en smula lättad. Kanske var hon inte redo att dö riktigt än.

    ”Låt gå”, svarade hon med en liten fnysning, inte helt säker på exakt vad jarlens ord innebar för hennes del.

    ”Och fram till dess att din kalla gud väljer att avslöja när och var detta skall ske, är jag din hedrade gäst?” Frågade hon lite drygt, fullt medveten om att han tänkte låsa in henne någonstans till dess att tiden var inne, det vill säga, till dess att han hunnit samla ihop tillräckligt många av de sina att bevittna hennes död. Hon ignorerade hans kommentar om att det inte vore någon utmaning att gå holmgång mot henne just då, för även om det sved så var det sant.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Jarlens män hade faktiskt inte sett skymten av Arand, låg han kvar bland takstolarna i skjulet? Eller hade han lyckats smita iväg i mörkret?

    Turin Hrafn var inte den som backade för en utmaning, den gamla Turin hade förmodligen gjort ett spektakel av det dessutom. Men den mannen var död.
    Jarlen kunde inte annat än respektera hur rakryggad Maeve stod framför honom efter så många dagar i vildmarken, och efter så mycket våldsverkan. Visst anade han en viss oro och utmattning i hennes blick, men vem hade inte haft det.
    Han studerade henne ännu ett tag innan han svarade, hans krigare väntade tyst. Nån av dem vågade knappt andas i den spända tystnaden.

    ”Varför inte..” Svarade han med ett leende, och riktade spjutet mot Ranheims kärna.
    ”Uppför du dig som en gäst, så ska jag behandla dig som en.” Svarade Jarlen förvånansvärt avslappnat. Han manade på de andra att börja gå och väntade på att hon skulle hänga på vid hans sida.

    Efter att de börjat vandra fortsatte han.
    ”Du har säkert bara hört förvrängda rykten, så för att förtydliga lite skall jag förklara vad som fick mig att gå ur dvala…. När jag drunknade i Ranviken, tog Ran tag i mig och förklarade att det inte var dags för mig att dö. Så hennes dotter Dufa tog mig till ytan med sin mors välsignelse, och för att få den hämnd jag förtjänar.”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans svar kom som en förvåning. Hon hade väntat sig ett hånskratt och bojor av järn, men han verkade nästan avslappnad när han manade på sina män att gå i förväg. Hur enkelt skulle hon inte kunna hugga honom i ryggen? Trodde han att hennes egen heder skulle sätta stopp för det..? Visste hon själv ens svaret längre? Hon var inte säker, men hon visste att just nu knappast var rätt tillfälle. Hon var trött, utmattad rent av, och jarlens män var inte långt framför henne. Även om hon fann sig i att agera oärligt i detta krig, och axla följderna för det, så var det inte rätt tillfälle än.

    ”En gäst då”, svarade hon lite kort och avvaktande. Hon litade ännu inte på att denna man skulle hålla sitt ord, trots allt hade han redan försökt ha ihjäl henne i sömnen, liksom han lyckats med hennes bror, om än inte personligen.

     

    Efter en viss tvekan hängde hon tillbaka sina yxor i bältet och började gå vid jarlens sida, hennes steg långsamma av utmattningen som nu började krypa sig på igen när adrenalinet långsamt gick ur hennes kropp.

    ”Tro mig, jag hade föredragit om du stannat där… Men jag kan inte låta bli att undra vad det är för hämnd du tror dig förtjäna. Min far utmanade den forna kungen på holmgång och i ärlig kamp vann han, de andra jarlarna svor honom trohet för det. Vad för skymf tror du har begåtts? Du har redan haft ihjäl min bror, en pojke, knappast byxmyndig än, och dina män högg ned min morfar i kallt blod, är inte det hämnd nog? Vad mer är det du vill ta av min släkt, Turin Hrafn?” Frågade hon, förvånansvärt öppet. Hon visste förstås att det fanns meningsskiljaktigheter i hur kungadömet styrdes, att det fanns de jarlar som ville få plundra Karms rikedomar igen, men det var väl ingenting som inte gick att förhandla fram? Hennes far var kung, men inte allsmäktig. Jarlarna kunde rösta, och hennes far skulle följa folkets vilja, det var hon säker på…

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Turin drog på smilbanden när Maeve sa att hon hade föredragit om han stannat under ytan.
    Han lyssnade tålmodigt på vad hon hade att säga medans de vandrade upp för kullen mot Ranheims kärna.
    Jarlens mannar både ledde väg för dem medans en höll sig bakom dem, de litade ju inte helt på att gästen inte skulle ta första chansen att fly. Eller hugga honom i ryggen kanske? Det var omöjligt att avgöra, men eftersom ulven inte längre var trängd tog Turin den risken. Döden skrämde honom inte.

    En kort tystnad följde hennes ord innan han svarade. Maeves ord gav honom en glimt av vad som försiggick i hennes huvud, de tyckte han hade fått nog med hämnd. Och visst hade hon en poäng, det handlade inte om hämnd i den bemärkelsen längre. Det hade gått så mycket längre än så.
    ”Du har rätt, Ulfhedna. Hämnd är inte rätt ord, det är mer som ett löfte, en ed.”

    Turin såg på henne kort, med ett uttryckslöst leende på läpparna och gestikulerade sedan åt vakterna vid porten till den palissad de närmade sig.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ranheims befästa kärna närmade sig och hon fick motstå impulsen att se sig om efter Arand. Vart han än var nu så fick hon lita på att han visste vad han gjorde och att han skulle klara sig osedd undan Turins män. Att han kanske redan skulle kunna vara påkommen och oskadliggjord var en tanke hon inte tänkte underhålla.

    ”Så det är inte längre en fråga om heder”, konstaterade hon lågt, och kanske smög sig lite av förvåningen hon kände in i hennes röst. Hon hade trott att så var fallet, att det enbart var en fråga om upprättad heder för hans släktes skull, men nu… Hans avslöjande i kombination med hans uppenbara, något fanatiska, hängivenhet till Ran gjorde det smärtsamt tydligt för henne att de inte skulle kunna vinna detta krig på vanligt vis.

    ”Är det tronen du vill ha, eller är det utplånandet av min ätt som är ditt slutgiltiga mål?” Fortsatte hon i ett försök att låta saklig, men hon kunde inte helt dölja sin avsmak för mannen som gick vid hennes sida när de klev in genom porten till Ranheim.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Medan Turin och Maeve hållit sin konversation hade Arand gjort sitt yttersta att ligga onaturligt stilla. En utmaning som fick hans muskler och kropp att skrika, men tur nog verkade inte någon vilja stanna länge och undersöka och Maeve hade all uppmärksamhet på sig. Då han äntligen vågade chansa på att han var ensam gled han ned från takstolarna och försökte lyssna på vad som skedde. Det var svårt, med vindens sus och vågornas läte. Det började långsamt framkomma hur dåraktigt allt detta varit – att de ens trott sig ha en chans… Han vågade sig snegla genom den knarrande dörren, se dem vandra mot staden och palissaden. Han svor tyst för sig själv, valet svårt. Skulle han följa dem, eller inte? Skulle han lämna Maeve till hennes öde, och försöka ta sig tillbaka och varna de andra om hur fel allt gått – eller försöka smida en plan på hur han kunde ta sig in i Ranheim? Då han trodde sig vara obemärkt rörde han sig tyst genom snön, bland de skingrade byggnaderna, för att följa sällskapet i deras fotspår, hukad, så tyst han kunde, den gråa manteln över huvud för att försöka slinka in i skuggorna. Han svor igen, trots allt var han ingen mörkeralvisk skuggdansare som kunde bli ett med mörkret.

  • Rollspelare
    Member since: 21/01/2021

    Galären gled smidigt över vågorna och dess siluett avtecknades mot det begynnande solen i ryggen. Görmundr stod vid relingen och njöt av havets dån. Djuret i honom ville bara vråla ut och hans blod kokade av upphetsning, där vid horisonten dök ett handelsfartyg upp. “Låt oss fylla våra fickor med silver pojkar, ge mig allt ni har nu” skrek han ut och pekade med sitt svärd mot det intet ont anande fartyget. Görmudr visste att hans Stormfågel skulle snabbt ta in avståndet för han hade än inte sett ett fartyg som kunde mäta sig med hans. Här uppe i det kalla norr var han ohotad på havet, hans galär var byggd för detta vatten.

    Åror lades ner i vattnet och trumman ljöd ut över däcket. Med ett ryck satte Stormfågeln fart över vattnet, bogen klöv vattnet när den obarnhärtigt styrde mot sitt mål. Däcket fylldes av män med bistra miner och vapen dragna. Timmen var  slagen och alla visste vad som väntades av dom. Bit för bit tog de in på handelsfartyget och snart var de sida vid sida.

    Änterhakarna flög genom luften och grävde in sig i relingen och Görmundr tog ton “Hej, hå, hej, hå” bit för bit drogs de båda fartygen närmare varandra varje gång han yttrade ett hej och hå.

    Det var ett par meter kvar när han inte kunde kontrollera djuret inom sig och tog ett hopp över. När fötterna fick fäste på däcket klöv han matrosen som var oförståndig nog att komma nära hans svärd. Mannens huvud klövs nästan i två delar av det våldsamma slaget. Nästa matros fick sin bröstkorg spetsad och den olycklige saten bakom honom fick sin hals bortsliten.

    Inom ett par hjärtslag fylldes däcket av Görmundrs män som skrek ut sina stridsrop och gjorde det som tycktes vara lika naturligt som att andas, De dräpte varje levande människa.

    När allt var sagt och gjort bars all last upp på däck. En rädd liten skrivare satt darrandes på däcket han bar ett brev med kungens sigill som han höll krampaktigt mot sitt bröst. “Vad gör ni så här långt norr över man?” frågade Görmundr barskt.

    “Inget min gode herr, jag kan betala för att få fri lejd jag bär bud från hans herre konungen och jag måste komma fram. Du får allt guld och silver du kan bära min gode herre”

    Görmundr fnös att denna vesslaliknande man bar kungens ord tycktes honom vara ett skämt. “Ge mig brevet sen kan jag avgöra om du lever eller dör” Görmundr sträckte fram sin hand men skrivaren tycktes försöka dra sig bakåt.

    “Lyssna nu noga, din kung är inte min kung så om ditt liv är dig viktigt, lyd mitt ord här och nu” Görmundr spände sina ögon i mannen. Han vädrade hans rädsla och pisset som mannen blött ner sina kläder med. “Du har två val nu lev eller dö en ohyggligt smärtsam död”.

    Skrivaren gav till slut med sig. Görmundr bröt vaxsigillet och började läsa brevet. Det ar utställt till någon i Märehn antagligen någon viktig för en kung talade sällan eller aldrig med pöbeln och nämnandet av två fångar som skulle säljas fick honom  än mer koncentrerad på innehållet i brevet. Kunde det vara så som han hört viskas om

    Skrivaren räckte sina skakande händer mot mannen som hade hans liv i sina händer. Ett snabbt hugg så hade Görmundr separerat hans händer från resten av kroppen. “Kasta denna odugling i havet och se om han kan simma” Görmundr log bistert sen lämnade han däcket och gick ombord på sin Stormfågel. “Vi ger oss av, bränn allt, ta det vi behöver resten för följa med ner i djupet”.

    “Min herre var vill då segla nu, tempelöarna väntar oss?” Görmundr stannade upp och vände sig mot sin styrman “Frostheim min gode herre, vi ska rädda ett par fångar och sälja av det vi har i lasten”.

    Brandröken låg tjock och ropen från de som fortfarande levde skar genom luften. Stormfågeln lade meter för meter mellan sig och dess senast offer. snart hördes inget förutom vindens tjut.

    Görmundr gick ner till kaptenens hytt och rullade ut kartorna han samlat på sig, hans tjocka valkiga finger drogs längs med de kända rutterna och följde det noga och insåg snabbt att Tinderstad skulle vara ett bättre stopp än Frostheim. Men skulle han komma fram i tid, osäkerheten gnagde. Han reste sig upp och lade sig i sin björnfäll i sängen. Nästan transliknande föll han i vad som kunde uppfattas som sömn.

    Han behövde komma i kontakt med resten av flocken som jagade på land. Shira skulle veta vad som skulle göras om inget annat var det ett måste att informera henne om brevet och dess innehåll.

    Sinnet rörde sig sakta och allt runt omkring täcktes av dimma. Träd började dyka upp runt honom ur dimman och en grotta uppenbarade sig. Värmen från en eldstad spred sig runt hans kalla kropp. Han visste att det var flera mil ifrån varandra och desto längre avstånd desto mer kraft förbrukades för att ses.

    På en hög av pälsar låg kvinnan som Görmundr älskade mer än sitt eget liv. Hon slumrade till i mörkret och värmen “Var hälsad min kära” Görmundr sträckte ut sina muskulösa armar och höll om kvinnan. “Hej, du fina man” Shira log sitt leende som bara hon kunde. Hon fäste sitt långa vita hår i en knut och satte sig upp. “Vad gör du här Görmundr? är du inte till havs” sade hon frågande.

    “Jo det är jag men saker har dykt upp och jag behöver som alltid ditt goda råd” han rynkade på pannan “sakers ting är att jag har kommit över ett brev från konungen och det är adresserat till någon nobel i Märehn. Det gäller två fångar och det är här det blir intressant för det är något om ett nedslaget uppror som tycktes ha skett” Shira såg nu ut att vara klarvaken. Det namnet som nämnts hade hon inte hört på länge Arand monsterjägaren var en fånge något måste verkligen ha gått fel om han satt fånge.

    Görmundr drog ett djupt andetag jag har satt kurs mot Tinderstad och hoppades vi kunde mötas upp, något måste göras och jag är den som måste göra det. Shira hade under den lilla stund Görmundr pratat tagit på sig sitt bröstharnesk av härdat läder när hon såg på sin man “Vi ses där, jag är där om två nätter vid det vanliga stället och väntar på dig”.

    Allting bröts av och dimman tycktes lösas upp, så snart Görundr slagit upp ögonen insåg han att han var kvar i hytten och att natten kommit och nästan gått. Var det så länge han varit borta det kändes som en timme eller så inte mer. Han for upp på benen och ut genom dörren. “Styrman, kom till mig nu” ropade han ut.

    “Vad kapten” rösten i mannen tycktes vara orolig. “Vi måste ta oss till Tinderstad så fort seglen bär, och bär de inte ro då för era liv, nu gå” .

     

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Den tunga ekporten gick långsamt upp, och tryckte undan ett tunt lager med nysnö.
    Turin och Maeve steg in med Jarlens trogna i hälarna, och begav sig sedan i riktning mot långhuset.

    Hrafn tog en stund på sig att formulera sina nästa ord, han gav henne ett par korta blickar medans de passerade palissaden och porten åter igen slöts och bommades.
    ”Heder,.. ” Svarade Turin svävande, som att han inte riktigt förstod.
    ”Heder är lätt att skylla på, en fälla man gärna faller i”

    De närmade sig nu långhuset på andra sidan gården, och en ensam träl drog upp dörren för dem när de närmade sig.
    ”Det här handlar inte om mig.. Eller vad jag vill.. Gudarna lät mig återvända, jag känner inte till deras plan. Bara den uppgift jag blivit tilldelad.”
    Jarlen och två av hans krigare ledde Maeve in i värmen. Salen var tom på folk bortsett från de nyanlända, som nu kunde se varandra ordentligt för första gången i ljuset från elden.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Nå… Där kunde de åtminstone enas, att heder var en enkel ursäkt och en fälla som de flesta av hennes landsmän gärna föll i, henne själv inkluderat. Var det inte vad som så många gånger hindrat henne, som fortsatte att hindra henne från att avsluta detta krig en gång för alla? Hon tänkte på Arand och hans ord och det knöt sig i magen.

     

    När de klev in i långhusets värme kunde hon inte låta bli att dra lite efter andan. Det var som att gå upp från en isvak in i en bastu. Temperaturskillnaden fick hennes kinder att svida och hennes händer att börja klia och hon knäppte snabbt upp pälsen hon bar om axlarna för att mildra chocken en aning, allt medan hon vaksamt såg sig om i salen. Den var, förvånansvärt nog, tom.

    ”Så vad är din uppgift?” Frågade hon efter ett ögonblicks tystnad. Hon förstod inte riktigt och det skrämde henne. Hon försökte dölja det när hon vände på sig för att möta jarlens blick med sin egen blå efter att ha synat honom från topp till tå nu när hon kunde se honom ordentligt. Han var inte riktigt vad hon hade förväntat sig, men sen hade hon också föreställt sig honom som en orm, en förgörare utan samvete eller heder, ett monster.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand följde med spänning med vad som skedde, försökte finna en öppning, något sätt att närma sig. Men i slutändan, vad var poängen? Han skulle väl bli fångad hur han än gjorde, hur försiktig han än försökte vara. Turin och Maeve var bara för välbevakade och väleskorterade. Något tom kände han sig då porten stängdes, han kvar i mörkret utanför, osäker och ovetande om Maeves öde. En stund övervägde han sina alternativ, innan han suckade. Så han steg fram, och vinkade.
    ‘Hej, ni där! Ett gråmynt här som söker skydd för natten!’ ropade han, till och med här uppe i ödemarken måste de väl veta vad ett gråmynt var? En monsterjägare som han, hans gille hade ju trots allt ett rykte.

Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 131 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.