- This topic has 103 replies, 5 voices, and was last updated 2 dagar, 18 h sedan by
Amdir.
-
Dom mörkbruna, nästan svarta ögonen vreds hastigt åt det håll rösten kom. Han studerade mannen som klivit fram men Vargas studerade honom bara tyst. Ett gråmynt som sökte skydd för natten? Mannen såg väl ganska ofarlig ut men han visste bättre än att döma folk efter utsidan, skenet kunde bedra trots allt. Han drog fundersamt fingrarna genom det svarta skägget medan han funderade. Han visste att man inte skulle lämna folk ute vind för våg, men att släppa in främlingar var ingenting han ville egentligen. Speciellt inte med tanke på vad som precis skett.
Vargas tippade därför huvudet åt sidan, kastade en blick åt sina kompanjoner en bit bort men visste att det var hos honom beslutet låg. Hur skulle han göra? Tystnaden hade sänkt sig likt en slöja över dem men han ville inte bryta den ännu, funderingarna var många trots allt.
“Vad är ditt namn?” ropade han tillbaka och de mörka ögonen såg stint på främlingen. -
Han var kall och trött, och oroade sig för vad som skedde med Maeve. Men nu stod han här och gick rakt in i ulvens käft. För vad visste han inte riktigt, osäker på om detta skulle leda till döden eller ej. Det berodde väl på hur karismatisk han kunde vara med personen som dykt upp. Om han kunde övertyga honom om att allt detta med den viktiga fången och hans närvaro bara var en lyckosam slump. Men var det helt orimligt? Han var en utlänning, en vithårig mutant, ett missfoster, ett gråmynt. Vad hade han att göra med landets politik, trots allt? Säkert skulle de knappast misstänka honom att vara bästis med Maeve Ulfhedna, eller? Arans kattgula ögon glimmade i mörkret, hans vita hår reflekterade nattens sken, och i övrigt var han en rätt sorglig sliten syn. Uppenbart hade resan varit hård, så som den ofta var i detta förbenade land. Frågan var hur en utlänning som han hittat hit till väldolda Ranheim utan ett skepp? De gula ögonen betraktade den uppenbart kaldrländska mannen som steg fram. Hans instinkt var att höja hakan trotsigt, inte visa rädsla, men nu var det bäst med ödmjukhet. Bäst att inte verka så farlig. Frågan om hans namn kom – och vad var poängen med att ljuga? Inte som om de skulle veta vem han var ändå.
‘Arand, från en liten skithåla som heter Elfdell. Jag tvivlar på att du har hört om platsen.’ svarade han, med tydlig brytning. Trots allt hade han börjat snappa upp språket under sin tid här, men inte bra nog för att tas som en lokal man så klart.
‘Jag är ett Gråsvärd! Hört om oss?’ frågade han och tog av sig sitt halsband för att hålla upp myntet, symbolen för hans orden. Medaljongen med ett svärd ingraverat glimmade i skenet från deras facklor.
‘Vi jagar monster, mot betalning. Min verksamhet har inte gått speciellt bra i Karm, de flesta monster dödade, så jag kom till Kaldrland för att söka arbete. Jag har hört att ni har en hel del problem med varulvar och dylikt här.’ övertygande nog, sant nog, han var ingen bra lögnare men nu talade han så gott som sanning. Det var ju egentligen därför han kommit hit först, för att få avstånd från Karm och sina misslyckanden där.
‘Har ni som vana att låta folk frysa ihjäl på era vindpinade stränder?’ undrade han. -
Dom mörka ögonen stirrade på främlingen utanför. Han var tveksam, väldigt tveksam till att släppa in främlingen medan han lyssnade på dennes svar. Vargas sneglade emot omgivningen runt om det, det verkade som att denne Arand var ensam men vem kunde vara säker? Inte skulle han få någon möjlighet till att skicka sändebud och inte heller skulle han få ströva fritt omkring. Nejnej, Vargas skulle se till att han hade eskort med sig varje gång han lämnade det rum han i sådana fall skulle bli tilldelad.
Mannen stod tyst, övervägde fortfarande sina alternativ innan han signalerade åt männen att öppna porten och Vargas lämnade sin plats och gick främlingen till mötes vid porten, men släppte inte in honom helt.
“Du säger att du är en monsterjägare, vad får dig att tro att vi behöver en sådan här?” Arands svar här var avgörande för hurvida Vargas skulle släppa in honom helt eller åter igen stänga porten och låsa honom ute. -
Arand fortsatte betrakta Vargas, försökte att inte se allt för stark och farlig ut. Bättre att verka mindre än man var, trots allt. Det var inte så svårt i detta läge, med tanke på att han klättrat upp och ned för ett berg tillsammans med Maeve. Rent utsagt var han trött och hungrig. Det var nästan som om han vunnit lotteriet då porten öppnades efter en lång och spänd tystnad. Han kunde knappt tro det. Bäst att bara gå in i lejongapet, trots allt, så han tvingade sina fötter att röra sig och gick in genom porten för att möta den väldige mannen som väntade där. Vid frågan gav han mannen ett litet svagt leende, det var mindre svårt att ljuga då man talade om hans arbete.
‘Alla behöver en monsterjägare. Ni kan knappast med god min påstå att ni inte har problem med mylingar, varulvar, havsfruar och arga rådare på en plats som denna?’ frågade han och gjorde en gest mot de omgivande bergen och havet, som om bara det sa sig själv.
‘Med mig här kan jag garantera att färre av ert folk försvinner mystiskt varje månad vid fullmånen. Trots allt vill väl ni ändå vara säkra om att era barn och kvinnor är säkra, medan ni är upptagna på kriget som härjar i detta land?’ undrade han, de gula ögonen lite blänkande i nattens sken.
‘Och ni har inget att förlora, jag tar betalt efter utfört arbete.’
You must be logged in to reply to this topic.