Post has published by Purris
Viewing 20 posts - 141 through 160 (of 292 total)
  • Rollspelare

Miri stannade upp… vad var denna plötsliga oro? Var marknaden.. farlig? Nej… så kunde det inte vara. Hon såg frågande på Gretchen ifall hon hade uppfattat något och förstod hans oro.

“Jag lovar, Riftan.. jag håller mig nära henne och jag ska inte gå vilse.”

————

På vägen till marknaden frågade hon Gretchen. “Vet du vad det där var om? Var försiktig? finns det något.. farligt på marknaden?”

• Rollspelare

Riftan nickade och släppte hennes hand. Han var orolig för henne, även om det inte var farligt. Han såg tyst på Lot och tillsammans åt dom lite till innan dom återgick till arbetet.

—-

Gretchen såg emot henne och skakade på huvudet
    ” Nej, det gör det inte, han är bara beskyddande om dig, det syns lång väg ” sa hon lugnande
    ” Riftan är.. speciell, på ett bra sätt ” sa hon

• Rollspelare

Miri skrockade lite.. ja.. beskyddande.. men å andra sidan var det så de träffades.. hon behövde skydd. hon nickade som svar. “Ja.. ett väldigt bra sätt.” Hon log åt det.. hon insåg inte sitt drömska uttryck när hon tänkte på honom. “Han är väldigt snäll.. och generös.” hon undvek att säga stilig. Det skulle säkert bara låta ytligt. Men det syndes nog ändå i hennes ögon.

• Rollspelare

Gretchen såg allt på henne vad hon mer tänkte och log
    ” Ja det är han verkligen, han har alltid varit sån, enda sen han var barn ” sa hon
    Gretchen betraktade henne innan hon ledde iväg henne till marknaden. Väl där så gick hon runt lite och stannade vid där dom sålde olika grödor och började plocka på sig potatis, morötter medmera i sin korg.

• Rollspelare

Miri gick runt och såg på allt folk på marknaden. Hon neg och hälsade artigt på många. Hon observerade Gretchens rutt, hon var erfaren här trots allt. Hon plockade också åt sig grödor och ett krus med grädde. Hon kände på penningpungen hon fått med sig från Riftan. Kruset kostade en del men det kunde ju återanvändas och hade ett egenvärde i sig. Riftan skulle få smaka på en riktigt lyxig och gräddigt stuvning. Hon köpte även olika sorters svampar.

“Grädde.. och ett knippe mynta i en stuvning.. vad tror du? En oanad friskhet som dyker upp lite i bakhuvudet när du äter utan att din tunga lade märke till det?” frågade hon Gretchen, som hon visste hade ett intresse för intressanta tankar i matlagning.

• This reply was modified 2 år, 7 månader sedan by Purris.
  • Rollspelare

Gretchen såg emot henne med ett vänligt ansikte. Det var väldigt kul att få gå där med nån annan igen, hon hade inte gjort det sen den hemska dagen. Hon log vänligt och nickade till det hon frågade om
    ” Det låter väldigt gott, funderar du på det till ikväll? ” frågade hon då hon sett vad flickan plockat på sig i korgen medans dom gått runt. Hon var glad för att nån fanns där för Riftan. Och det märktes att det fanns nåt, som hon inte sett på länge när han såg på Miri.

• Rollspelare

Hon skrattade. “Ja jag tror jag råkade lova igår att göra stuvning idag. Åh! Du känner ju honom! Då vet du vad han gillar? Och tycker mindre om? Finns det några smaker jag bör undvika? OHHH finns det något Sira tycker mycket om? Det skulle vara mysigt att bjuda henne på något. Och kanske ett par äpplen till Knox..”

• Rollspelare

Gretchen såg mot henne lugnt
    ” Han äter det mesta, tror nog aldrig jag sett honom avböja nåt ” sa hon fundersamt
    Hon log när hon nämnde djuren
    ” Om vi får tag på lite fisk, så blir hon nog väldigt glad ” sa hon
    ” Och äpplen eller morötter är nog Knox väldigt glad för ” sa hon sen

• Rollspelare

“Fisk! Just det! Varför tänkte inte jag på det?” hon följde lukten av fisk, och kollade så Gretchen följde med. “Ja!! Abborrstuvning! Med pepparrot grädde och lite mynta!” hon såg exalterad ut över planen. “Ett par abborrar tack!” sa hon till fiskhandlaren. Hon log mot Gretchen. “Har du provat abborrstuvning?”

• Rollspelare

gretchen såg mot henne och följde med i lugn takt
    “Lite grädde tackar hon nog inte nej till heller ” sa hon vänligt
    ” Nej aldrig, men det låter gott ” sa hon sen vid hennes fråga
    Hon kikade på fisken som fanns att välja på och funderade lite
    ” Två aborrar här med.. så ska jag göra stekt fisk till Lot ikväll ” sa hon och tog emot två fiskar från den andra som hjälpte fiskhandlaren

• Rollspelare

Miri log mot Gretchen. “Stekt i smör? Med malda pepparkorn och dill?” det lät som en bra plan men det skulle vara intressant att höra om hon hade andra planer. Hon bytte arm för korgen, den började bli lite tung. “Det här är trevligt.. jag fortsätter gärna gå på marknaden med dig, Gretchen.”

• Rollspelare

Gretcchen såg emot henne och ett stort leende sprack upp i hennes ansikte
    ” Ja, hur kunde du veta det?” frågade hon
    Det var precis så hon brukade göra. När hon sa att hon gärna gick mer med henne på marknad så såg hon glatt på henne
    ” Det gör jag också gärna ” sa hon

• Rollspelare

Miri fnissade “Jag är inte synsk eller nåt… smörstekt abborre är gott! Och du köpte just färsk dill s jag santog att du skulle använda den snart.. och pepparkorn hade du i grytan och det går alltid bra ihop med fisk. Dessutom är det väldigt gott ihop. Jag blev nästan frestad att köpa lite dill till min stuvning.. men jag tror den skulle bråka med myntan.” Hon suckade behagligt. “Jag hoppas han tycker om det.”

• Rollspelare

Gretchen såg ner lite på det i korgen och log mot henne
    ” Sant,  ska använda det kommande dagar, och även torka lite ” sa hon
    Gretchen betraktade henne och la en hand mot hennes axel
    ” Det gör han nog ” sa hon vänligt

_____

I smedjan jobbade Riftan på. Han försökte bli klar så fort som möjligt, men tankarna seglade ofta iväg till hur det gick för henne.
    Att han hade viss oro inom sig kunde han inte få bort hur mycket han än försökte att inte tänka på det.
    Vad gjorde hon med honom egentligen?

• Rollspelare

Miri hade bett Gretchen att gå med henne förbi Riftans hem så hon kunde överraska honom med att ha stuvningen klar när han kom hem. Hon skulle även hjälpa till att se till att hon skulle få rätt mängd tid på sig.

Hon flämtade till när hon gick ned i jordkällaren. himmel vad kallt det var! Hon kunde se sin andedräkt i luften! I hörnet såg hon ett stort isblock täckt i sågspån och log. Det var inte alla som ordnade en ordentligt kall jordkällare och lyckades hålla vinterns isblock i skick hela året. Hon skyndade sig att ställa av sakerna som behövde kyla och hon inte skulle använda just nu. Hon hällde av tillräckligt med grädde i en skål och lämnade kärlet i källaren. Hon var noga med att stänga efter sig när hon lämnade den.

Efter ha givit lite tid och mellanmål till Sira och Knox tvättade hon händerna och satte igång med matlagningen. Det kändes… otroligt bra att få laga ännu en hemtrevlig måltid i ett hem. Rädslan från igår bubblade upp i bakhuvudet ibland men alla underbara människor hon hamnat hos hjälpte henne att landa i trevliga tankar. Pengar är bara pengar… minnet av rånet skulle ge henne mardrömmar länge men pengar skulle on så småningom tjäna ihop igen… mors smycke däremot… hon torkade några tårar.

När stuvningen stod och puttrade gick hon ut på gården för att plocka några blommor som hon satte i en vas på bordet. Det fanns även tid att damma och slänga ut askhinken. Hon ville att allt skulle se perfekt ut, och dofta gott när Riftan kom hem.

• Rollspelare

Gretchen hade inte haft något emot att följt med henne så hon kommit hem okej.
    Hon hade sedan själv gått hem och väl där, försäkrade hon en orolig blick från Riftan om att hon var hemma och allt var bra.
    Varför Riftan var så orolig förstod hon inte, men hon hade sina aningar då hon sett hur han sett på flickan. Det värmde inom henne att se det igen.

___

Det tog några timmar efter Gretchen kommit hem, som dom äntligen var klara tillräckligt för att han skulle kunna gå hem med gott samvete. Men trötta steg gick han hemåt och öppnade snart dörren. Han möttes av en god doft av mat och såg sig omkring och log när han såg vad hon ordnat där
    ” Miri? ” frågade han och tog av sig stövlarna

• Rollspelare

Miri lade på locket på grytan och gick med ett leende fram till Riftan. Det hade gått längre tid än hon trodde, lyckligtvis blev stuvning bara bättre av att få stuvas lite extra. “Välkommen hem! Gick det bra med hästskorna? Kunde några av mina användas? Var ärlig nu!” hon log ett lättsamt utmanande leende.

• Rollspelare

Riftan såg på henne och kunde inte stoppa leendet från att spridas på hans läppar när hon kom gåendes
    ” Ja det gick bra, och några kunde användas, dom andra sparade jag som minne ” sa han retsamt
    Han blev sen ståendes och bara såg på henne

• Rollspelare

Miri skrattade “Som minne minsann! Du ska inte hänga det över dörren? Undrar hur mycket tur det bringar att ha en halvdan sned hästsko där uppe. KOM!” hon tog hans hand och drog honom till matbordet. Innan han hunnit blinka var hon och hämta grytan och slevade upp stuvning i hans skål. “Ett löfte hållet! Jag såg inga använda gräddkrus någonstans så jag antar att du inte gräddstuvar särskilt ofta.” Hon serverade sin egen skål också innan hon hängde tillbaka stuvningen tillräckligt högt över elden för att förbli varm men inte så varm att den brändes.

Hon satte sig mitt emot Riftan och såg förväntnsfullt på när han skulle ta sitt första smakprov.

• Rollspelare

Riftan skrattade lite
    ” Ja nu när du säger det så kanske jag ska det.. får hämta dom tror jag ” sa han retsamt.
    Han hann inte så mycket mer innan hon greppade hans hand och drog iväg med honom. Han såg på henne och satte sig ner på stolen och såg på det hon hällde upp
    ” Nej det brukar jag inte göra faktiskt ” sa han.
    Han log mer när han kände den goda doften av mat
    ” Det doftar jätte gott Mir.. ” sa han

Han väntade tills hon satt sig ner igen innan han tog skeden och förde lite till munnen. Han försökte hålla minen lite, men log brett när det var bland det godaste han ätit på länge
    ” Så gott.. shit.. du kommer göda upp mig kvinna ” sa han och skrattade
    Det var verkligen enormt gott och han åt snabbt upp det som fanns på tallriken med god aptit innan han såg mot henne
    ” Hur har det gått för dig idag?.. jag blev lite oroad först när du inte var med tillbaka ” sa han
    Lite var dock fel ord, då han varit bra mycket mer oroad.

Viewing 20 posts - 141 through 160 (of 292 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.