Post has published by EdenX
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 102 total)
  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon kände berusningen värma henne som ett tröstande täcke. Det var inte ofta hon drack sig så berusad att hon inte kunde stå på fötterna men visst hände det. Det hände väl den bäste, eller? Hon skrattade roat åt Villi och hans konstiga resonemang och argumentationsteknik. ” Har någon någonsin sagt åt dig att du talar för mycket? ” Påpekade hon retsamt och blinkade skämtsamt med ena ögat medan hon tömde sitt stop. Hon såg sig om i hallen, stämningen var god ikväll. Sannerligen.
    Hon sökte lite med blicken efter sina bröder men såg dem inte. Hon flinade lite roat åt tanken och hade sina misstankar att i alla fall två av dem inte skulle komma hem den här natten. Om hon tolkat kroppsspråken och blickarna rätt. Hon undrade om de skulle vara lika glada för henne som hon var för dem angående den saken? Hon slog bort tanken och kunde inte låta bli att skratta högt åt den.
    Hon hade inte direkt stor erfarenhet kärlek eller lusta på det sättet. Hon hade alltid varit ensam tös med hushållet fullt av män och det krävdes ett speciellt mod och en person av speciellt virke för att våga närma sig henne i den situationen. 5 äldre bröder, alla krigare var ju rätt avskräckande.

    ” Hmmm ja vi vill ju inte att vargarna får vittring på era fagra röda lockar min  herre…”

    Hon retade honom minst lika mycket som han retade henne och de flinade bara åt saken. Om hans heder skulle få sig en törn så var slagsmål också en trevlig sysselsättning som hon såg det. Så för henne var det en vinn-vinn situation för tillfället. Hon lät honom dra upp henne på fötter och följde med honom ut genom dörren ut i kylan. Även om snön låg kvar och det var kallt så kände hon inte kylan fullt lika mycket för stunden som tidigare under kvällen. Ölet värmde gott men hon visste någonstans att det också var det luriga med det hela. Att man kände sig varm när kroppen höll på att frysa ihjäl. Hon drog åt sig sin mantel på vägen ut och la den varmt över axlarna och drog den närmare om sig. Hon drog också på sig den varma pälsmössan hon haft vid sin mantel.
    Utanför var det en liten samling av personer. Slagsmålen verkade pågå än och hon sneglade mot dem. De två männen verkade mest hänga på varandra och ge varandra rediga, slappa svingar medan några skrattade runt i kring och uppmuntrade dem att ge upp. Ingen av dem verkade orka lyssna och det såg snarare ut att de höll varandra uppe än att de försökte sänka varandra. Hon såg ingen av sina bröder där och hennes misstankar om några tomma sängplatser hemma verkade stämma.

    “Så… inga ulvar än….”

    Hon slickade sig om läpparna igen och fortsatte längs ena gatan med honom. Planlöst kanske men vid gott mod. Som ett friskt, nattligt äventyr.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Villi skrattade åt hennes ord, ett genuint och äkta litet skratt.
    ‘Jag kan ha hört det en gång eller två, kanske.’ sa han med en retsam blinkning som sade att det nog var ett återkommande tema, kanske inte direkt till någons förvåning och knappast heller hans egna. Men han var den han var och varför skulle han skämmas för det? Gillade man inte honom kunde man ju söka efter lyckan på andra platser, trots allt. Tillsammans ragglade det ut som gamla vänner eller något intimare säkert i andras blickar, men återigen var han inne i sin egna bubbla och verkade knappast märka av kommentarer eller gliringar riktade i hans riktning. Kanske var han van att vara en utböling, men vägrade förändras till allas stora irritation.

    ‘Åh jag får tacka min ädla krigare för den magnifika eskorten, jag har nog aldrig känt mig säkrare!’ sa han teatraliskt då de väl kom ut i kylan som fick andetagen att ånga och fotstegen att knastra i snön. Han varken tog på sig något tjockare eller verkade reagera på kylan, utan hade sin halvnakna överkropp modigt i kylan.

    ‘Ah, god kväll mina herrar!’ sa han muntert åt slagskämparna då de passerade dem.
    ‘Svartfåglarna kommer säkerligen darra i Ranheim då de får höra om er långa kamp!’ sa han tanklöst, och vandrade nöjt längs med gatan med henne medan svordomar följde dem tills de tystnade då de gick förbi ett hörn eller två. Han suckade nöjt där i kylan, och verkade röra sig i nedgående riktning mot hamnarna och stränderna.
    ‘Och vart tänker min beskyddare eskortera mig?’ undrade han och krokade friskt arm med henne, hans kropp fortfarande varm trots kylan omkring dem.

     

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon gick tillsammans med honom arm i arm och skrattade åt allt och ingenting i den kalla nattluften. Den bildade vita moln när hon talade och vinkade ursäktande, avvärjande och något mer berusat än hon ville erkänna mot männen som stod kring slagsmålet. För att inte säga de utmattade slagskämparna som spottade svordomar efter dem så att det nästan värmde om öronen. Bara nästan.
    Hon skrattade roat, genuint och obehindrat medan de tog sig fram. Hade någon sagt till henne att hon skulle arm i arm, berusad med en slank rödtott som mer förolämpade hennes heder än försvarade den skulle hon slagit denne på käften direkt. Men här var hon nu. På väg mot Gudarna vette vart med just den mannen. Under morgondagen skulle hon skylla på ölet. Definitivt ölet.

    ” Det var ni som bad om eskort mitt rödhårige virrevarr. Säg mig vart jag ska eskortera er…”

    Hon skrattade igen och slog ut med armen mot den tomma gatan. Hon märkte att deras steg ledde dem mot hamnen och skeppen. Kanske var det hon som styrde dem men det kändes inte så. Men hon var glad att det ändå ledde dem långt från smedjan och hennes hem. Hon visste inte hur hon skulle förklara det här sällskapet för sina bröder. De skulle inte vara lika muntra och förlåtande som hon. Det var hon villig att satsa mynten på.
    Hon sneglade mot honom och hur han var klädd. Lättklädd jämfört med henne och trots hennes varma kläder hade rosiga kinder bildats och läpparna var ändå något mörkare än vanligt. Vinden nere vid hamnen var bitande kall och det drog i kläderna. Den bitande kylan verkade dock inte bekomma honom. Hon vände bort blicken igen så han inte skulle uppfatta att hon stirrade.

    “Vilket nattligt äventyr…. jag som sa att det var just det som var den dummaste av idéer. Med den här isande blåsten så borde jag lyssnat på mitt eget råd…”

    Hon flinade brett och drog den varma mössan längre ner över öronen. De blonda lockarna blåste ändå envist upp i ansiktet som också fått lite nyanser av rött och blått men av andra anledningar än vädret. Hon skulle verkligen känna av det där slagsmålet imorgon.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Han skrattade åt hennes ord, allmänt nöjd i situationen just då där de lullade runt och inte verkade ha så mycket bekymmer i livet. Eller om de hade bekymmer var de nästan bortblåsta för stunden.
    ‘Eskort rakt i en skön säng vore inte så dumt.’ föreslog han. ‘Men jag nöjer mig med en fäll vid en eldstad om det skulle vara så. Ah, se där!’ sa han och pekade på ett litet hus nere vid hamnen.
    ‘En gång i tiden, inte allt för länge sedan, bodde hela Ulfhedna familjen i den där lilla stugan. Innan de blev landets ledare så klart. Men skulle du själv kunna bo så? Du, din partner och fyra ungar i en sådan liten stuga?’ undrade han och skakade på huvudet.

    Lite nyfiket gick han upp till dörren till stugan som var låst, för att ta sig till sidan och kika genom ett av de sotiga fönstren. Han såg sedan på henne över axeln och log brett så hans tänder nästan sken i det dunkla ljuset, kanske var hörntänderna lite vassare än de flesta.
    ‘De dummaste idéerna är oftast de mest genialiska, min vän!’ utbrast han.
    ‘Så säg nu, vad önskar du dig mest av allt i världen! Och inget heder, tack!’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon skulle verkligen få känna av det där slagsmålet imorgon. Det värkte något oroande i ena sidan till och med såhär med några öl innanför kragen kunde hon känna av den molande värken. Hon hoppades på bara ett stort blåmärke och inget brutet. Den kalla vinden slet i kläderna och hennes blonda lockar piskade i ansiktet. Hon drog manteln närmare om sig och skrattade då han svarade henne om eskorten. ” Jaså..det säger du….” skämtade hon med honom och släppte hans arm då han med lätta steg tog sig närmare stugan för att kika in. Hon höjde retsamt ett ögonbryn och stod kvar en stund, hon såg sig om. Det var öde här nere vid den här timman. Vågorna slog mot stranden och bryggorna. Skeppen och båtarna som låg här nere lät knarrande. Annars verkade det vara rätt öde.

    Hon tog några steg närmare honom och ryckte lätt på axlarna vid hans fråga. Hon hade bara lyssnat med ett halvt öra. ” Jag bor med fyra bröder idag. Jag hade hellre bott med en man än fyra..” Svarade hon med ett retsamt, stort flin som spred sig från öra till öra. Hon gjorde en liten grimas när läppen sprack upp igen och hon sög in underläppen för att känna smaken. Hon tog några steg upp mot honom och rundade hörnet där det var mer lä. ” Jag skulle säga att det här äventyret inte direkt är något jag skulle kalla genialiskt. Snålblåst, isande kyla och ingen öl… “. Hon talade lite högre då han inte följt henne runt hörnet. Men hon hörde honom där hur han fortfarande kikade in i huset.

    “Ärligt…just nu önskar jag att jag inte frös öronen av mig..” hon skrattade igen och kikade på honom runt hörnet. Hon krockade nästan med honom och skrattade. ” Och det är fortfarande inget fel med heder… någonstans där inne lär du också ha ett frö av det. ” Hon petade honom lite i bröstkorgen och skrattade. Hon kände fortfarande ölets verkan och var på bra humör. Hon hade varit på ännu bättre om det inte hade varit så förbaskat kallt. ” Fryser inte du ? Jag blir iskall in i benen när jag ser dig utan manteln..” Hon skakade på huvudet något rös till. ” Vad önskar du själv mest av allt i världen? ” . Hon la huvudet lite på sned och såg upp på honom. Forskande även om hon kanske hade något svårt att fokusera blicken.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Så bo med mig då!’ utbrast han lättsamt och spontant, för att följa efter henne bakom hörnet.
    ‘Jag kanske inte är den manligaste mannen men jag är en och inte fyra!’ han gav henne ett brett leende igen, för att vända blicken tillbaka för att kika in i stugan. I andra fall hade det ju varit en totalt oanmärkningsvärd plats, om det inte vore för vem som bott där förr.
    ‘Och varför skulle du behöva en manlig man för den delen, du som är en kämpe?’ henne ord om heder viftade han bara bort med en snabb handgest.
    ‘Kallt?’ frågade han, som om han inte förstod vad hon talade om. Sedan som om han kom på något han glömt la han armarna om sig själv och strök sina händer över sina armar i sin egna omfamning och darrade lite.

    ‘Oh ja, otroligt kallt Det är säkert Lokes fel!!’ sa han och hackade tänder lite teatraliskt.
    ‘Så, låt oss hitta en plats att värma oss, hm?’ frågade han och såg sig omkring medan han funderade på vad det skulle kunna var för något, han la en hand på hennes arm för att leda henne i riktningen han fått syn på, en stuga med en liten glöd genom fönstret, och knuffade upp dörren till en stuga som var tom förutom en liten glöd i eldstaden.
    ‘Hallååå?’ frågade han, och ryckte på axeln. Ingen hemma, så då var det väl fritt fram? Han sparkade av sig sina skor och sjönk ned vid eldstaden för att slänga in en vedklabb som genast sprakade till liv.
    ‘Bättre?’ frågade han och log muntert.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon skrattade över hans spontana fråga. Eller ja, skämt. Hennes mun drogs i ett stort leende och skrattet kom plötsligt, genuint. ” Oj… vid Frigg.. Är det så du får alla kvinnor på fall hmm? ” hon såg på honom med ögon som lös av munterhet och hon skrattade fortfarande högt. ” Om du ska få dig ett fruntimmer till ett eget hus så är kanske bästa lösningen inte att påpeka dina brister…även om jag uppskattar din komplimang om att jag inte direkt behöver någon man..” Hon höll sig lite för sidan då det kraftiga skrattet fick det att värka något. Hon skakade lite på huvudet. ” Men tack för erbjudandet. Jag kan ju inte direkt säga att jag får många av dem” . Hon harklade sig lite och försökte samla sig något. Hon försökte verkligen skärpa sig lite, sinnet kändes lite trögt, slö som en dålig slipad kniv. Drack hon så mycket öl?

    Det tog några ögonblick innan hon samlade sig och såg hur han flinade. Det röda håret slets i vinden och hon undrade varför han lät det vara utsläppt och fritt. Men så passade det honom, hans personlighet. Det var lika vilt flygande som hans förstånd.
    Hon kände hur han tog tag i hennes arm och drog henne med sig bort från det lilla huset till ett annat närmare bryggorna. Hon såg bryggvaktarens hus. Han verkade styra stegen målmedvetet och hon såg hur han kikade in och slog upp dörren. Eldstaden skvallrade om att ingen varit här på länge. Mannen som hade ansvaret över bryggorna, skeppen och båtarna den här natten skulle få det hett om öronen om det kom fram. Han drog med henne in och sparkade av sig sina skor innan han klev fram till eldstaden för att få liv i elden. Hon undrade var mannen var som hade vakten? Alla skötte det inte så bra och såg möjligheten att smita upp till ölstugorna, eller ner i någons bädd istället.

    Hon stängde dörren bakom sig och tog av sig stövlarna även hon innan hon tassade över golvet närmare elden. På vägen drog hon av sig manteln och mössan som hon hängde på krokarna närmare elden så de kunde torka. Hon var kall om händerna, ansiktet. Hon höll fram de kalla händerna mot elden och log större. ” Åhhh… det var skönt…” sa hon med en belåten suck. Hon rös till något och han kanske hade spelat lite överdrivet med att hacka tänderna men hon höll sin käke spänd så hon inte skulle göra just det.
    Det hade inte heller gått henne obemärkt förbi att han undvikit hennes fråga. Vad gjorde en man som han egentligen här? Han var verkligen en udda fågel.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Vid hennes fråga om kvinnor på fall flinade han hemlighetsfullt.
    ‘Kanske är det mitt knep och i så fall är jag tagen på bar gärning, men jag kan försäkra dig om att det inte har något med Frigg att göra.’ sa han och tog en av metallverktygen från brasstället för att röra om i elden lite som sprakade till muntert.
    ‘Ärlighet är väl att föredra framför falskhet?’ undrade han då hon kommenterade hans sätt att inte lägga sig i fagert ljus, han själv kanske lite lullig så som henne. Vem som bodde där verkade han inte bekymrad över.

    En stund delade de bara tystnad där i eldens lugna sprakande som sällskap, innan han såg på henne.
    ‘Så, tänkte du berätta vad du heter?’ undrade han efter en stund, trots allt hade hon aldrig presenterat sig för honom.
    ‘Eller ska jag gissa?’ tillade han retsamt.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir.

    Det var andra gången på kvällen som han direkt motsatt sig Gudarna. Eller andra gången hon mindes och kom ihåg från den här kvällen. Hon skakade lite på huvudet. ” Så du menar att du alltid är ärlig i alla lägen?” . Hon höjde ett ögonbryn i uppenbar misstro. Ingen var alltid ärlig. Hon drog upp benen mot sig och slog armarna om dem för att kura ihop sig framför eldstaden. Hon höll ut händerna mot de värmande lågorna och när han rörde om i elden slog en våg av värme mot henne. Hon drog en nöjd suck och satt där bredvid honom i tystnad. Hon hade inget emot den även om den kändes lite tryckande mot öronen som vant sig vid hallens oväsen och sedan vindens dån och susande. Men det var skönt. Som en välkomnande paus. Hon märkte att han också kände sig bekväm i tystnaden. Men efter en stund kunde hon höra hur han skiftade lite intill henne och hon såg hur han vände ansiktet från elden till henne igen. Hon log snett och skrattade lite lågt. ” Gissa…Låt höra vad du tror att jag heter..” Svarade hon honom retsamt, de blå ögonen vandrade lite över hans ansikte.

    Hon drog undan en blond hårlock och såg på honom hur han verkade fundera över det en stund. Det blåste upp kraftigare där ute märkte hon. Det ven utanför och hon kunde höra hur vattnet slog mot klippor och bryggor. Elden knastrade och sprakade. Hon borde känna sig mer illa till mods tänkte hon. Att sitta såhär med någon hon inte kände till. Men hon kände sig helt lugn, tillfreds faktiskt. Det måste vara ölet som hjälpte till. Hon log lite förväntansfullt då han verkade vänta med svaret.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Nåå nu ska vi väl inte överdriva.’ sa han lite undvikande med ett bredare leende på läpparna.
    ‘I generella drag är jag ärlig, men ibland kanske en vit lögn eller två behövs för att få vad man vill eller att undvika att såra någon.’ han ryckte på axlarna, det var väl bara naturligt? Då hon sedan bad honom gissa skrattade han roat över leken, och satte sig med benen i kors, de rödbruna ögonen intensivt fästa på henne.

    ‘Hmm. Inte en Gerda i alla fall.’ konstaterade han efter en stunds intensivt stirrande.
    ‘En svår en är du, en vältränar krigare som inte tar alla chanser att vinna… än… En kvinna uppvuxen med flera bröder. En smed, som tror på heder och gudar, men som kan släppa taget efter lite sprit.’ han satt tyst en stund och tänkte.
    ‘Vad än dina föräldrar gav dig för namn så tror jag du skulle kunna vara en Ilmatar.’ sa han med ett brett leende, men ett allvar där i ögonen.
    ‘Nästan åtminstone. Du skulle behöva lite vind under vingarna bara, så skulle du kunna bli en Ilmatar. Namn är ständigt förändrandes, vet du?’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon flinade roat åt hans svar om ärlighet. Hon var långt ifrån alltid ärlig. Det var omöjligt med 5 bröder. Hon la huvudet lite på sned och skrattade roat då han verkade sätta sig mer till rätta och studera henne som att hon var en svårlöst gåta. Hon höjde roat på ena ögonbrynet och skakade lite på huvudet. ” Så medan du ser ut som om huvudet ska klyvas av en inre yxa så tänker jag se mig omkring…” Hon blinkade roat och ställde sig upp igen. Hon såg sig om och snokade runt lite i rummet.
    ” Aha! ” utbrast hon och gjorde en liten segergest när hon öppnat locket till en kista som hon dragit fram från under sängen. ” Jag visste det…” hon kom snart tillbaka med en flaska med något som luktade lika starkt som tjära. Hon tog en klunk och gjorde en grimas innan hon räckte den till honom med ett leende. ” Kanske hjälper det med gåtan..” hon blinkade igen och skrattade lite mer roat.

    Då han tillslut bestämde sig för något namn så såg hon frågande på honom. Hon fick en liten rynka i pannan mellan ögonen. “Ilmatar? Verkligen…? ..” hon skrattade mer och tog tillbaka flaskan igen. Hon gav honom en blick som talade om att hon undrade om han verkligen menade allvar eller om han var galen. Hon tog en liten klunk igen och hela kroppen rös då det brände hela vägen ner i magen. Men varm blev hon och hon kunde känna hur hennes kinder hettade något. ” Vill du veta eller försöka gissa vidare?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Lite nyfiket följde han hennes rörelser och flaskan hon hittade. Men han var ju inte en som sa nej, även om det luktade starkt och fördömt. Vågat tog han en klunk, följt av en grimas och en liten hostning, innan han sträckte den fram till henne.
    ‘Inte än, men en dag. Just nu är du nog bara en Ilma.’ sa han med förvånansvärt allvar, det här med namn verkade vara viktigt för honom. De rödbruna ögonen studerade henne intensivt men nyfiket, betraktade hennes ansiktsdrag, det ljusa håret, den spruckna läppen.
    ‘Dina föräldrar döpte dig säkert till Gunhild eller något åt det hållet.’  sa han med en liten fnysning.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg hur han tog en klunk och gjorde den där roliga grimasen och hon skrattade uppriktigt åt honom innan hon tog tillbaka den och tog en klunk till. Hon rös i hela kroppen. ” Det blir ju inte ens bättre med mer…” Hon rös och skrattade innan hon tog en liten klunk till. Hon slickade sig om läpparna och gav honom en mördande blick då han försökte sig på med ett av de namnen hon verkligen avskydde. ” Mitt namn är Ylva… ” sa hon sedan och la huvudet på sned. Hon såg hur han studerade henne närmare och det retsamma flinet stannade kvar. ” Så du hade tur… vem är bättre att skydda den fagra rödhåriga mannen mot ulvar än en varg..?” hon blinkade lite med ena ögat och skrattade.

    Det sprakade om elden och hon släppte honom med blicken för i att studera lågorna en kort stund. När hon vände blicken tillbaka till honom såg hon hur han fortfarande iakttog henne. Hon sträckte ut handen och fingrade på en av de långa röda lockarna. ” Får jag kamma och fläta ditt hår? Det är verkligen i en redig oreda…” Hon la huvudet lite på sned innan hon släppte hårlocken.
    Hon såg att hon nog överraskat honom med sin fråga och hon log mildare. ” Jag gör mina bröders hår, eller 3 av dem i alla fall. De som har hår att göra.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Återigen log han glatt.
    ‘Ylva!’ utbrast han och klappade sig på knät, tog flaskan av henne för att ta en klunk.
    ‘Så klart är du en Ylva!’ det hade väl varit uppenbart i slutändan, kanske hade han överanalyserat henne lite. Men det fanns potential, minsann. Vid hennes ordvits fnös han bara.
    ‘Ulvar hit och dit, men beskyddet tackar jag inte nej till!’ trots allt verkade han nöjd med sin rådande situation och sällskapet. Då hennes uppmärksamhet försvann drog han en hand genom sitt långa vågiga hår, för att stanna upp i sin rörelse vid frågan – lite förvånad över det.

    ‘Vad?’ frågade han, något tagen på sängen, för att sedan skratta lätt.
    ‘Visst, visst, vi kan ha ett riktigt tösasnack och fläta varandras hår om det är det som är betalningen för ditt ädla beskydd.’ han hasade sig närmare henne och satte sig med ryggen vänd mot henne. Medan han utåt verkade lite motsträvig först fann han det ändå behagligt då hennes händer började röra hans hår. En liten rysning gick genom honom och han suckade lätt.
    ‘Så låt mig gissa, bröderna får springa efter varje fling och sängfösare de finner, men de beskyddar sin syster så hårt så ingen vågar närma sig henne?’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon log snett då han gjorde ett litet triumferande utrop själv vid hennes namn. Hon skakade på huvudet och då han såg så överraskad ut blev leendet större.  ” Nu ska vi inte överdriva….Jag tänker inte låta dina fingrar ta hand om mitt hår. Du kan ju inte ens ta hand om ditt eget…” svarade hon bara och drog upp kammen hon hittat när hon letade efter drickat. Hon reste sig på knäna så hon kom upp något i höjd för att ta hand om hans hår samtidigt som hon skrattade lite. Hon kammade igenom det noggrant och märkte hur han slappnade av i sina axlar. Även om han försökte låta motsträvig så märkte hon att han uppskattade det hon gjorde. Hon lyssnade till elden och vinden utanför. Det var ganska så behagligt att sitta såhär trots allt. Även om de eldade någon annans ved, drack någon annans dryck och att hon rotat bland en annan mans tillhörigheter.

    ” Hmmm ja… något i den stilen…” Svarade hon undvikande på hans påstående. För även om han ställt det som en fråga så var ordens innebörd snarare ett påstående. Hon började noggrant att fläta små flätar för att hålla hans röda hår ur ansiktet. Hon arbetade snabbt och vant. Alla hennes bröder hade egna sätt de föredrog att ha flätorna och håret på. Hon undrade vad han själv föredrog? Men då hans hår blåste fritt och i oreda så tänkte hon att oavsett vad hon gjorde så var det bättre än utgångspunkten. Hon samlade ytterligare lite hår för att påbörja nästa lilla fläta. Drog undan de röda lockarna från hans hals. Hon försökte att inte tänka på det han sagt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Mina fingrar är väldigt slanka och vältränade ska du veta. Jag är säker på att de skulle hantera ditt hår bättre än dina egna krigarhänder!’ sa han med en liten fnysning och gjorde en dramatisk uppvisande gest med sina händer från höft till topp.
    ‘Det här, det är ett stilval förstår du, men här i Frostheim vet ni väl inte så mycket om sådant. Förutom fläskläppar kanske, då är man finast i staden.’ fortsatte han pladdra medan hon höll på med hans hår. Vid hennes bekräftelse hummade han lite som om han gissat att det var så.
    ‘Typiskt män.’ konstaterade han och slöt ögonen en stund medan hon flätade hans hår.
    ‘Kanske jag ska utmana dem, vad säger du om det?’ frågade han. ‘Du kan introducera mig som din fästman!’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon fnissade roat åt hans utspel. ” Alltid detta drama…. det är din rustning. En inte så smickrande sådan måste jag säga…” Hon skakade lite på huvudet och fortsatte med hans hår. ” Sluta slingra runt nu och sitt still. Innan jag drar ur dina röda lockar av misstag att hålla dig kvar…” . Hon tog tag om hans axel med ena handen och rättade till honom igen samtidigt som hon skrattade.

    Hon flämtade några flätor och avbröt sig endast för att ta några klunkar av drycken. Den värmde i hela kroppen och hon kände också att hon började slappna av mer. Det kändes skönt. Då han han talade om att utmana hennes bröder brast hon ut i skratt. Högt, roat så att hon fick ont i magen. ” Drama igen…. och dödslängtan märker jag..” Hon skrattade så hon fick torka tårar ur ögonen och hon satte sig ner på hälarna och passade på att ta en kort paus i flätandet. Hon hade flätat ena sidan av hans huvud, så de vilda lockarna föll åt ena sidan och inte flög överallt. Det passade honom.

    “Mina bröder skulle bryta dig på mitten, som en liten videkvist. De har inte lika stort tålamod som jag. ” hon skämtade med honom och drog en djup suck. ” Och jag behöver ingen fästman…  ” Hon skakade på huvudet men stannade upp. Skaka på huvudet var tydligen inte ett bra drag efter de där klunkarna av drycken. Hon svalde något och drog en djup suck. ” Men du hade inte helt fel. 5 bröder är avskräckande… du anar inte hur mycket jag har missat…” hon fnös något och skakade på huvudet.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Åh nej, mitt hår stannar på huvudet, tack!’
    Villi tog en klunk han med, och med en avslappnad suck lutade han sig bakåt mot henne i en för honom bekväm ställning där hans huvud landade på hennes mjuka bröstkorg. Hon hade flätat han hår så hon hade så klart känt hans värme redan, och han lutade huvudet bakåt i hennes famn för att se på henne upp och ned.
    ‘Kom igen nu, jag trodde du skulle gilla om jag slogs lite och hade mig?’ undrade han och såg på henne lite frågande, lite fundersam på hur han skulle kunna få henne på bättre humör då hon tänkte på sina bröder.
    ‘Så, är jag fin nu?’ undrade han och sträckte upp en hand för att röra vid den flätade sidan.
    ‘Och vad tror du att du har missat, som du fortfarande inte kan få?’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldaddotir

    Han lutade sig tillbaka mot henne något som hennes bröder aldrig gjorde. Inte på det där sättet. Hon blev lite förvånad först men accepterade det lika fort. Hon fingrade fortfarande på något av hans röda lockar. ” Du ska slåss för att du vill det. För att din heder kräver det. Men… kanske inte mot alla mina bröder. Eller har du en dödslängtan? ” hon fnissade lite och skakade på huvudet. Hon vände blicken ner till honom då han frågade om han var fin nu. ” Det ser inte ut som en hög döda ekorrar på ditt huvud i alla fall. Faktum är… att såhär så ser man dina ögon bättre. Du har rätt fina ögon..” sa hon och studerade dem närmare utan att visa vad hon egentligen tänkte om saken. Så log hon större och visade hennes vita tandrad igen. Hon hade nog inte skrattat och lett såhär mycket på länge.

    Då han ställde frågan höjde hon bara menande, retsamt på ögonbrynet. Hon skakade på huvudet. ” Jag vill inte prata om det… Det var inte lätt… det är det enda du får ur mig. ” hon skakade på huvudet och kände kinderna bli lite rödare. ” Men nog om mig.. ” hon harklade sig lite och skrattade sedan. “Var kommer du ifrån Villi? För det är plågsamt uppenbart att du inte kommer härifrån..” hon log snett och fingrade på en röd fläta.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Han verkade avslappnad där i hennes famn, hans rödbruna ögon betraktade henne med ett nöjt leende då hon fortsatte pilla i hans hår.
    ‘Alla kanske inte är ämnade för att slåss.’ konstaterade han tillbaka.
    ‘Men det lilla jag såg av dina bröder så skulle de nog underskatta lilla Villi, och det är farligt!’ utbrast han med ett litet fingerskak för att le lite bredare då hon försökte ge honom komplimanger.
    ‘Se så, du får mig att rodna med sådana ord.’ men så vände hon sig till lite mer allvarsamma saker, uppenbarligen hade livet inte varit lätt – men var det någonsin det?
    ‘Var jag kommer ifrån, hm?’ undrade han och hade en hemlighetsfull glöd i ögonen.
    ‘Jag får inte ha hemligheter, alltså?’ undrade han, och ryste till lite då hon lekte med hans fläta.
    ‘Men jaja, låt gå. Har du hört om Pohjola?’ undrade han. ‘Det ligger långt långt norr, bortom drakbergen. Där har jag spenderat en hel del tid, exempelvis.’ sa han utan att lägga för mycket definition på saker.
    ‘Medan resten av världen kallar detta för norden, är det den sanna norden.’ sa han lurigt.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 102 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.