Post has published by EdenX
Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 102 total)
  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg på Villi då han stannade upp och gav henne ett sådant finurligt leende. Hans koncentration var nästan hypnotisk och hon kunde känna som en tryckskillnad i smedjan. Hon iakttog honom och glödbädden fascinerat. Hon gapade med ett leende på läpparna då värmen slog emot henne. Hon vände blicken från glöden till honom och såg hur han log nöjt och hon nickade lite som tack för att han hjälpt henne trots allt men innan hon hann återfå talförmågan hade han vänt ryggen och lämnat smedjan.
    Hon rörde om lite i kolen men kände ingen större skillnad i värmen utan den verkade vara konstant. Hon vände blicken mot dörren i en liten hopp om att han ändå skulle komma tillbaka så hon kunde ställa alla de tusen frågor hon just fick.
    Hon förstod orsak och verkan med elden och kolet, men hur fungerade den nu? Men han kom inte åter och hon visste inte hur länge hans magi skulle hålla i sig. Så det var lika bra att smida medan järnet var varmt.
    Hon arbetade outtröttligt. Värmen steg i smedjan och hon fick dra av sig några plagg tills hon endast stod i en underkjortel och förkläde. Hamrandet fick henne alltid att känna sig lugn, närmare Gudarna och ibland undrade hon om hon kom in i ett drömlikt tillstånd. Hon avbröt sig endast för att då och då ta några klunkar av det nu varma ölet.

    Hon märkte inte att dörren efter några timmar återigen öppnades av en besökare. Inte förrän han utbrast något om värmen såg hon upp från svärdet hon höll på med. ” Det är en smedja och ni gav mig en stram tidsram. Eldarna går hela nätterna..” Svarade hon honom med ett roat leende. Hon var mer van vid värmen men även hon hade ju varit tvungen att klä av sig för att stå ut efter Villis hjälp. Hon visade mot ölet. ” Det finns lite öl kvar men jag är rädd att det kanske inte ger den bästa svalkan heller. ” Hon la svärdet åt sidan i glöden. Den skulle hålla sig lagom varm och inte stelna innan hon var helt klar. Hon såg på Asgeir som inte verkade kunna bestämma sig om han skulle stanna eller gå och hon drog på munnen lite. Hans besök skulle nog inte bli långvarig.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Prinsen såg ut att försöka överväga om han skulle gå ut i kylan som där och då kändes mer lockande, eller om han skulle stanna. Men han som en Kaldrländsk man kunde ju inte vara sämre än kvinnan som stod bakom städet och arbetade. Så han gav sig en liten axelryckning, trots allt var det väl inget val ändå. Istället fick han ta av sig sin tjocka mantel och hänga den på någon plats vid dörren där det var den minsta mängden sot.
    ‘Röken påminner mig om min uppväxt.’ kommenterade han utan någon större baktanke, trots allt hade han inte vuxit upp ämnad att bli någon kungason, hans familj hade varit fattiga som råttor och bott i en liten stuga nere vid vattnet – precis som Villi demonstrerat åt henne några dagar innan då de yrat omkring på stranden.

    Det gick ju inte att neka att han var en stilig man, helt olik Villi. Håret välskött, en ordentlig knut i nacken som höll håret borta från ansiktet och resten hängande över axlarna, en krigares form och skepnad – lång och stadig, kvicka blå ögon som hans far Audgisil och ett stiligt leende som hans mor Ranghildr.
    ‘Och vad tror vi om tidslinjen, smed?’ ville han veta.
    ‘När tror du vi kan ge oss av?’ han hade redan svettdroppar på pannan, och torkade undan dem med ärmen.
    ‘Vid gudarna, du skulle säkert bli en bra kandidat i en bastutävling du!’ hans blå ögon betraktade henne, och sedan hennes arbete.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon drog lite på munnen åt hans besvär. Hon ville inte verka oartig så hon vände bort blicken och lät honom klä av sig de varma ytterkläderna i lugn och ro. Hon sneglade lite mot honom, betraktade honom närmare när han inte såg innan hon slickade sig om läpparna och tog sig själv ett stop för att kanske ändå kunna få någon svalka. Med en man som prinsen i smedjan kändes det redan lite varmare och hon himlade med ögonen åt sig själv, som för att säga åt sitt undermedvetna att skärpa sig.
    Hon ställde ifrån sig stopet och nickade mot vapenstället som nästan var fyllt av färdiga vapen, men så också ett annat där det fanns ett par kvar. ” Som det ser ut kommer jag att hålla tidsramen. Det är en dryg veckas arbete kvar”. Svarade hon ändå ärligt och la huvudet lite på sned. Hon lät honom begrunda informationen ett slag och iakttog hur svettpärlor bildades i hans panna hur snabbt han än verkade vilja torka undan dem.
    ” Jag och mina bröder ställer aldrig upp på sådana. Det skulle inte kännas som en hedersam vinst”. Hon skrattade lite och skakade på huvudet. Så gick hon bort till vapenstället och drog loss ett svärd ur sin hållare. ” Jag tror det var det här som du verkade mest fäst vid när du lämnade in det. ” Hon drog ut den ur skidan och presenterade svärdet. Det hade varit slött, nött och handtaget så slitet att det snarare skulle vart en fara att hålla i det än säkert att svinga. Det var obalanserat och hon rynkade pannan något. ” Får jag fråga vems svärdet är? Det är allt för obalanserat och gammalt för att passa dig eller din bror.” Hon var osäker på om hon kanske trampat någon på tårna. Men hon var säker på att hon kunnat producera ett långt bättre svärd än det han höll i.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir lät blicken följa hennes gest och nickade lätt, en gest som uppskattade och beundrade hennes arbete.
    ‘Får jag?’ frågade han artigt om lov, innan han efter hennes samtyckte tog ett av hennes arbeten vid vapenställningen för att känna på balans och studera kvaliteten. Han sneglade mot henne och hennes lättklädda och glansiga tillstånd som hastigast, innan han fortsatte att studera vapnet han höll i hand.
    ‘Det ser ut som om jag gjorde rätt val då jag litade på dig, Ylva.’ sa han till sist, och ställde tillbaka vapnet där han tagit det, varsamt, som för att inte skråma det även om det snart skulle få se mycket mindre skonsam behandling på fältet.
    ‘En vecka…’ upprepade han med en lätt nickning.

    ‘Min bror är ovanligt rastlös, men jag kan nog övertyga honom att vi behöver en vecka av förberedelser än.’ konstaterade han slutgiltigt, och torkade sig återigen om pannan där svettdropparna började kittla då de samlade sig i blonda ögonbryn och rann ned över det raka näsbenet. Över hennes kommentar frustade han lite roat.
    ‘Men bastu för avslappningens skull då?’ undrade han. ‘Ett rejält bad i havet och det rena bastubadet efter det måste kännas som en välsignelse efter allt arbete du lägger här?’ undrade han, kanske i en inbjudan, men det lämnade han öppet för tolkning.

    Hans blå ögon glimrade till då hon tog fram svärdet som han lämnat in.
    ‘Ah…’ sa han tankfullt och sträckte fram sina händer för att ta emot det, och log lite över hennes kommentar – trots allt verkade de inte bekymra honom. Han höll upp klingan och betraktade dem, och ljuset från hennes eldar speglade sig på klingan och reflekterade ett varmt ljus över hans ansikte då han betraktade det.
    ‘Detta svärd hade min far då han intog Karms huvudstad Hannadon, och senare slogs mot Kung Iki.’ förklarade han med blicken fortfarande fäst på stålet.
    ‘Då jag var gammal nog gav han det åt mig. Det kanske inte är det bästa vapnet, men det är det bästa vapnet för mig.’ förklarade han med ett roat leende, för att sedan med en van gest föra klingan in i dess fodral.
    ‘Och än har det inte svikit mig, trots allt står jag här!’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Hon iakttog honom då han drog vapnet försiktigt ur stället efter sin fråga. Hon nickade med ett litet roat leende, då det trots allt var hans vapen som han lämnat in. Han fick göra vad han önskade med dem. Hon slickade sig om läpparna och sneglade mot honom där han inspekterade det noggrant.
    ” Jag har inte sagt att jag inte uppskattar en bastu. Eller ett bad. Men att tävla i en sådan tävling när jag lever i värmen varje dag vore trots allt inte en rättvis kamp.” Hon gav honom ett litet leende då hon mycket väl hörde hans öppning. Men så hade hon hört att han var sådan och vad gjorde det för skada att ge igen med lite av samma mynt?

    Hon lyssnade sedan till hans berättelse, eller återgivelse och funderade över det en stund. Hon bet sig något i kinden och rynkan i pannan blev kanske lite större. Hon tvekade innan hon nickade. ” Det kanske inte har svikit dig än. Men nu är det inte mot Karm striden blir…” Hon ville inte verkade oartig eller förringa gåvan heller men svärdet var omodernt, låg fel även i hans hand och hon visste mycket väl att nostalgi och hjärta kunde fördunkla allt som verkade rimligt.
    Hon torkade av händerna på den renaste trasan hon hade innan hon gick bort till den bortre änden av smedjan, det var dunklare här och endast en lykta lös upp den mörka delen. Hon öppnade en kista och tog upp ett bylte som var omsorsfullt placerat där i. Hon vände sig mot honom igen och kom åter till ljuset. På en arbetsbänk öppnade hon upp det som var så omsorgsfullt undangömt. Ett ljus och klar klinga syntes snart. Den lös nästan som av sig självt i skenet från elden. Omsorsfullt dekorerad var svärdshjaltet och prytt med enkla men dekorativa symboler. Skidan var ett vackert handarbete det med. Hon la handen mjukt på svärdet och vände de blå ögonen mot honom. ” Jag har arbetat på det i månader. Ett nytt sätt att böja och bruka stålet. Svärdet ditt är en vacker och säkert ovärderlig gåva. Men jag vill ändå visa dig mitt. Det borde passa din hand och tyngdpunkten bör vara bättre. Det är lättare och svårare att få slö. ” Hon svalde något och kände hur värmen nådde kinderna nu på ett sätt som den inte gjort förut. Han stod nära men också för att hon sällan talade om sig själv eller sitt arbete såhär. Hennes bröder hade låtit henne experimentera i fred men precis som prinsen verkade de allt för satta i de gamla sätten.
    Hon vände blicken från svärdet upp till honom och sträckte på sig. Hon höll fast vid det hon sagt, hennes svärd var bättre kvalitet än det han lämnat in.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Han hade svårt att acceptera hennes ord eller råd, trots allt hade svärdet ett sentimentalt värde för honom. Men han fick ge sig för sin inre kamp och suckade lätt.
    ‘Vad skulle du föreslå istället då?’ undrade han och följde henne med blicken då hon rörde sig mot den mörkare delen av smedjan. Trots allt kanske hon bara ville tjäna en extra slant med att göra honom osäker kring sitt vapen? Men hon verkade inte som den typen. Medan hon började packa upp sitt knyte antog han att han snart skulle få svaret på frågan. Vapnet verkade nästan fylla smedjan med ljus, och blänkande ting med skimmer kring sig hade ett speciellt hörn i krigarens hjärta och fyllde honom med ett visst begär som bara vackra skatter gjorde. Så upptagen av klingan var han att han inte märkte hennes närvaro ens, eller värmen i smedjan en stund.

    ‘Det är som något från sagan om alvsmedens svärd.’ hummade han och refererade till en av de gamla sagor som jämnt delades vid eldarna i Kaldrland. Då hon började tala slet han blicken från klingan, och betraktade henne, lite häpen.
    ‘Ett sådant svärd, som du är beredd att låta mig pröva, och inte åt dig själv för din egna användning?’ undrade han lite förundrat och mötte hennes blick stadigt med sina klara blå ögon.
    ‘Men om du är säker, tar jag gärna ditt föreslag och testar det, och om jag gillar det förser jag dig med den kompensation du förtjänar.’ lovade han, för att sedan le lite finurligt nästan.

    ‘Men tillbaka till bastutävlingar… Tänker du så med allt i livet?’ undrade han med ett snett leende, lite ovanligt filosofiskt.
    ‘Är det värt att hålla så hårt i hedern, att du berövas en seger? Skulle du säga att det är lika orättvist att jag slåss, som har slagits hela mitt liv, och sedan med en klinga som denna som är så mycket bättre än allt annat i landet?’ undrade han, och gav henne nästan utmanande leende.
    ‘Skulle det vara mindre hedersvärt, om det gav mig seger?’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Hans sätt att se på svärdet och hur hans mun förblev öppen avslöjade att han inte räknat med att något sådan skulle kunna produceras i hennes eldar. Han verkade faktiskt mållös för en stund och när han väl talade så talade han om alverna och hon sträckte lite extra på sig. Kinderna hettade något extra vid en sådan komplimang och hon la de muskulösa armarna i kors. Hon må vara kvinna men hon var också smed och en önskan om att bli sköldmö. Så någon nätt, ömsint kvinna var hon inte direkt. Hon lät honom begrunda det och känna på det i lugn och ro. Då han ställde sin fråga om hon verkligen var villig att delas från svärdet nickade hon bara långsamt och mötte allvarligt hans blick med sin egen. ” Svärdet är för stort för mig, balansen har aldrig varit riktigt bra i min hand.” . Hon stod tyst en stund och tog sedan ett kliv ifrån honom och tog en klunk av sitt öl igen. Hon hällde även upp ett andra stop och sköt det mot honom. Ifall han önskade att släcka sin törst trots allt. ” Ibland…. hmm..” Hon tystnade en stund och drack några klunkar av ölet igen innan hon tömde stopet i ett svep och torkade sig lite om munnen med handen. ” Jag tar bara fram det som finns i stålet, det är som om det föds ur eldarna. Som om det alltid funnits. Jag lyfter bara fram det. Det där svärdet…” hon nickade mot det han höll i handen.” Var aldrig ämnat för mig. Kanske var det Gudarnas vilja att du skulle få prova det” . Hon ryckte på axlarna och log ett snett, finurligt leende. ” Mitt svärd får ni inte se förrän vi far. ” svarade hon bestämt. Kanske lite retsamt som en utmaning. Trots allt hade han inte meddelat henne om hon fick följa med.

    Då han verkade byta samtalsämne istället skrattade hon kort och skakade på huvudet. Hon drog några blonda strån ur ansiktet och kände hur stämningen lättade i smedjan. Värmen bekom henne inte direkt längre och han verkade inte heller vara den som tänkte låta sig besegras av den. ” Hmmm… ” Hon lutade sig mot arbetsbänken och la armarna ledigt i kors under brösten och verkade fundera lite på hans fråga. ” Låt mig fråga dig. Är en seger värd din heder? Även om det gäller en seger mot tio nakna, druckna karlar som svettas så de svimmar? ” . Hon la huvudet lite på sned och gav honom ett minst lika retsamt leende tillbaka. ” Jag skulle säga att min heder är dyrare och viktigare än en sådan seger. ” Hon vände blicken till hans en stund innan hon ryckte lite på axlarna i en spelfull gest.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir kunde inte rå för att skratta lätt åt bilden hon målade med sina ord, och skakade på huvudet lite. Värmen i smedjan var fortfarande påtaglig, men han började långsamt vänja sig även om det inte hindrade honom från att bli glansig som henne.
    ‘Du har väl rätt, att besegra några rödbrända svettiga karlar med ölmagar är kanske inte mycket mer heder än de inbillar sig få av att stå ut längst i värmen.’ fick han hålla med om och känna sig besegrad. Hans leende talade om att han fann det trevligt att tala så lättsamt med någon, trots allt hade väl många en tendens att behandla honom på ett vis eller annat på grund av hans ställning och föräldrars bedrifter.

    Hans blick gick tillbaka från henne till svärdet, och han hummade lätt över de logiska ord hon sade. Kanske det vore ett bra tillägg i hans arsenal? Det var vackert, det kunde han inte neka, och att ett visst begär hade väckts i honom ögonblicket han såg på det fagra vapnet. Igen stäckte han efter klingan, och det gick inte att gå miste om hantverket och kvaliteten som tycktes genomsyra hela dess skapelse. Tacksamt tog han emot stopet och tog en klunk, för att betrakta henne över muggens kant då hon hävde sin egna öl. En kvinna som inte var så där retligt försiktig med hur hon drack fick han konstatera och log fortsättningsvis då han la ned stopet och återgick till svärdet.

    ‘Det verkar som om du har fått talang av gudarna, Ylva.’ berömde han då han vänt och vridit på det några varv, för att studera dess linjer och skepnad.
    ‘Men om det är din önskan, är det med heder jag tackar för erbjudandet om att få prova det.’ sa han ärligt, utan något lurendrejeri i varken röst eller blick. Vid hennes lilla pik fick han ändå le lite brett.
    ‘Hmm, kan jag verkligen riskera en så duktig smed som du på ett dåraktigt uppdrag?’ frågade han.
    ‘Men…’ tillade han och vände blicken från henne till svärdet. ‘Om två bärare av sådana vapen reser tillsammans, kanske det är få saker som kan stoppa oss?’ undrade han.
    ‘Så, vad måste en man göra för att befria er från ert hantverk av denna klass?’ undrade han oskyldigt, och testade dess vikt med några enkla långsamma rörelser som fick bladet att blänka i skenet.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon skrattade då han tillslut verkade hålla med henne. Hon skrattade hjärtligt och ohämmat. Underligt att både han och Villi kunde få henne att skratta så. Det var inte som att hon hade långt till skrattet men när hon tänkte efter var det inte allt för ofta hon skrattade så. Brist på sällskap var väl orsaken. Hon hade inte velat bli den som höll sig för sig själv men hon var ändå tvungen att erkänna att hon inte direkt hade många vänner. Hon la huvudet lite på sned och iakttog honom mer under tystnad då hans blick verkade vandra från henne till svärdet, till henne, till svärdet. Hon kände igen den där blicken. Han hade redan blivit fäst vid vapnet. Hon kände en enorm stolthet bränna i bröstet. Hennes bröder hade alltid nekat henne när hon försökt övertala dem att använda hennes metoder för nya vapen eller verktyg. De hade varit så övertygade att hennes arbete inte skulle tas väl emot att de haft regelrätta slagsmål om saken. Men då hon var yngst och bröderna redan väl ansedda smeder så hade det aldrig funnits en ärlig chans att vinna.

    ” Tack. ” svarade hon lika uppriktigt som han gett sin komplimang. Hon nickade kort med svaret och slickade sig om läpparna. Hans retsamma tonfall och tvekan om att låta henne fara fick henne att fnysa högt. Han må vara prins, men han var inte kung och därför kände hon sig mer självsäker på sin sak och sina ord. Hon ville inte förnärma eller förolämpa honom men något sa henne att han uppskattade hennes uppriktighet. Hon stod tålmodigt kvar med armarna i kors över bröstet och lät ena foten klia hennes bara ben. Hon verkade fundera över hans fråga och bet sig lite på insidan av kinden igen. Hon hade aldrig tänkt att skiljas från svärdet, eller att det skulle kunna bli en verklighet och nu när frågan ställdes var hon uppriktigt osäker på hur mycket hon skulle ta för hantverket.

    ” Låt oss se när vi kommer hem igen. Har svärdet gjort dig besviken tar jag tillbaka det. Men har det räddat livet på dig… ” hon nickade lite. ” Om så är fallet önskar jag besittningsrätten till den lilla övergivna gården. Den med varghuvudet ovanför portalen. Intill den lilla stilla bukten här utanför staden.”. Gården hade stått öde i flera år nu. Det sades att den var hemsökt men hon trodde inte på sådant. Marken som hörde till hade god jord, det var nära till havet och i den lilla bukten kunde man lägga nät. Den var i hans familjs ägor men än hade ingen gjort anspråk på varken mark eller byggnader. Det var synd att den stod så övergiven och visst fanns där längtan att bygga sig något eget. Men möjligheten att göra sådant här, med sina bröders starka inflytande var inte helt lätt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir hade en klar nyfikenhet kombinerat med ärlig munterhet då han tog blicken från klingan tillbaka till Ylva. Det var märkligt hur en klinga kunde få en att känna sig säker, men denna hade verkligen förmågan. Det var nästan som om han var ostoppbar med detta blad, som kändes som om det var gjort för just honom. På samma gång verkade han inte vara den prinsen som var fylld av sin egna vikt, åtminstone verkade det så, kanske med en gnutta fåfänga men det kanske man kunde unna honom.
    ‘Som ni säger då, mäster smed. Ett svärd till låns.’ konstaterade han, som om det var avklarat och avtalat. Sedan nämnde hon sitt pris, och han funderade lite.
    ‘Gerdas gamla ställe?’ frågade han, nyfiket, där völvan Gerda en gång bott och ytterligare lagt till mystiken om platsen och spridit spökberättelser om huset efter att hon övergett platsen.
    ‘Egentligen är den inte min att ge… Snarare min mors…’ erkände han och såg på svärdet.
    ‘Men jag är säker på att det ska gå att lösa. Vi säger så.’ sa han och sträckte fram en hand till henne för att avklara avtalet.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg på honom då han lät blicken vandra över svärdet. Hans beundrande blick till hantverket fick henne att sträcka lite på sig. Hon undrade om han kunde se på något annat…någon annan med samma blick. Hon tog en klunk av det ljumna ölet för att distrahera sina egna tankar och hindra dem från att gå ner en sådan mörk och snårig stig.
    Hon lät honom fundera i lugn och ro, hetsade honom inte till svar. Han var trots allt inte helt oäven att se på och hon studerade honom lite nyfiket. Mätte honom kanske på samma sätt som hon mätte vapnen på hennes städ.
    Då han ställde sin fråga om vilken gård hon syftade på så nickade hon stilla.

    ” Ja.. precis. ” svarade hon honom med huvudet lite på sned och ett lika snett men genuint leende. På något vis var hon glad att han förstod vilken gård hon talade om. ” Min far tog mig dit ibland när jag var liten. Det fanns en redig örtagård med rediga hallonsnår. Jag fick alltid gå och plocka där som jag önskade vid besöken. ” Hon log större, varmt vid minnet. ” Jag var förbi där under sensommaren. Hallonsnåren är vildvuxna och örtagården är mer ogräs än något annat. Det är en hel del arbete på husen. Men.. markerna är goda och det finns plats för en smedja.” Hon drömde sig bort något. Hon hade inte tänkt att det skulle vara möjligt men så hade hon aldrig i sin vildaste fantasi trott att hon skulle få den här möjligheten heller.
    Då han lät tveksam och erkände att det inte var hans att bestämma över kände hon hoppet slockna något och det stora, genuina och varma leendet hon haft då hon talat om minnet falnade något. Hon nickade kort som för att visa att hon förstod.
    Men så synade han svärdet igen kort innan han talade och hans ord lät mer hoppfulla. Hon ställde ifrån sig stopet och torkade av händerna mot tunikan innan hon sträckte fram sin hand för att ta hans i ett stadigt grepp.
    ” Låt oss se vad som väntar i Väven. ” svarade hon med ett brett leende. En egen gård. Hon kände längtan i bröstet. I magen. Längtan efter att skapa något eget. Men också.. nej. Dit ville hon inte låta tankarna vandra.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir nickade tankfullt.
    ‘Det är väl en gård lika bra som vilken annan, jag har några bra minnen från platsen själv från barndomen, då min mor tog oss dit och frågade om Gerads råd.’ sa han med ett tankfullt leende då han mindes tillbaka på deras enkla barndom, långt innan de blev kända i Kaldrland.

    ‘Ett bra ställe att slå sig ned, om det är vad man önskar göra.’ sa han lite tankfullt. ‘Behöver säkert lite uppehåll, men du verkar vara en händig person, så det ska nog inte vara några problem.’ medan hon fortsatte berätta om sina minnen nickade han då och då och log för att visa att han lyssnade, medan hans blick studerade hur elden dansade över hennes ansikte och i hennes ögon då hon talade. Kanske lyssnade han inte så noga på orden i sig, men det var skönt att bara stanna upp och prata om milda saker efter kaoset ute i kriget, eller de långa rådslagen med jarlarna. Det rådde ingen tvivel i honom att hon förtjänade huset, betalningen spelade inte så stor roll.

    ‘Jag ska nog kunna se till att platsen blir din.’ sa han obekymrat till sist, i ett försök att få tillbaka hennes drömmande leende hon hade haft innan, och kramade hennes hand tillbaka. Leendet han gav henne var övertygande, som om det var ett faktum att det inte skulle vara några problem att få allt ordnat som han önskade.
    ‘Så, har du slitit klart för dagen?’ undrade han och nickade mot smedjan. ‘Eller är det dags för en paus, kanske?’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon höll hans hand i ett stadigt grepp då han verkade något motvillig att släppa den. Eller var det något hon inbillade sig? Hon höll blicken stadig och gjorde inte heller några hastiga försök att dra åt sig handen ur deras handslag.
    Då han ställde sin fråga om hon inte var klar eller skulle ta sig en paus snart skrattade hon till igen. ” Jag hade inga planer på någon paus och jag är långt ifrån klar. Du ser…jag har fått ett arbete som kräver all min tid och färdighet. Uppdragsgivaren är en riktig slavdrivare…med ett nästan orimligt tidsmål. ” Hon gav honom ett retsamt flin och blinkade något skämtsamt.
    Så släppte hon hans hand och såg mot eldarna.  De brann fortfarande lika varma och klara som när Villi lämnat henne. Hon ville inte förlora den här chansen. Att slippa blåsa liv i eldarna och värmen hade sparat henne otroligt mycket tid och krafter.
    Hon torkade lite svett ur pannan och backade undan ett steg från Asgeir. Hon lutade sig något mot en arbetsbänk. Tankarna vandrade till arbetet igen, sedan till uppdraget och sedan till gården. Hon visste inte varför, men det kändes självklart nu när hon talade om saken med honom. Naturligt. Hon kunde se sig själv arbeta på gården. Ett par höns, en get, vakthund och någon katt. Hon skulle inte bli ensam där. Hon skulle ha arbete nog att göra och hade hon inget annat sällskap så fanns där säkert gastarna som alla talade om. Hon märkte inte hur hon hennes ansikte hade det där drömska leendet igen. Det var nog första gången i livet hon hade något eget att se fram emot. En plan och det var en förbannat bra sådan.

    Hon märkte att hon stått i tystnad en stund och blicken och medvetandet återkom sakta. Vid Gudar..hade hon stått här och dagdrömt? Hon kände kinderna hetta något, hon hade haft ett leende varmt som eldarna här inne. Trodde han att hon stått här och fånlett åt honom? Han måste väl ändå förstå att någon som hon inte direkt var ämnad för någon som han ändå! Att hennes varma leende måste bero på något annat? Ville hon att han skulle förstå det? Vid Gudar.. nu hade hon fastnat i en sån där babblande cirkel i hennes eget huvud igen. Hon harklade sig något igen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir log åt hennes retsamhet, ja visst var det lite förfriskande att ha någon som kunde skämta och prata ofiltrerat med honom. Bara hans närmsta barndomsvänner gjorde det nuförtiden, men få nya bekantskaper som visste vem han var.
    ‘En riktig niding, den arbetsgivaren som driver dig så hår. Skulle säkert förtjäna ett rejält kok stryk.’ ansåg han lite teatraliskt, för att snegla på henne och det nöjda uttryck hon hade då hon återgick till sitt arbete med det där drömmande ansiktet. Nå, kunde han göra henne glad i gengäld så hade han väl lyckats med något åtminstone. Det betydde så mycket mer än att vinna i strid just då, även om de hade strider som väntade och strider som måste vinna. Kanske var det sådana små saker i livet som gjorde striden värd sitt pris?

    ‘Bäst att jag låter dig arbeta, innan slavdrivaren kommer och gapar.’ sa han finurligt och harklade sig lätt då hon lagt sin uppmärksamhet på honom igen. Hela förväxlingen fick honom att komma ihåg att han själv hade plikter att ta itu med, så han sträckte sig efter sin mantel, och höll fortfarande vapnet i hand.
    ‘Men kom ihåg att ta en paus eller två, jag vill inte höra om hur slavdrivaren fick dig att slå sönder en tumme eller en tå! Ses senare!’ sa han, och med det öppnade han dörren för att låta lite sval luft komma in i smedjan, innan han själv lämnat värmen.

    Med ett leende på läpparna rörde han sig därifrån, tillbaka upp mot Sätet där han skulle hålla råd med jarlar och familjemedlemmar, trista saker egentligen – men saker som måste göras medan hans far var borta och hans mor i dåligt skick. Medan Asgeir höll på med de officiella sakerna hittade Villi sin väg tillbaka till smedjan några timmar senare, och störde henne igen.
    ‘Så, hur går det här för mästarsmeden?’ frågade den rödhårige då han steg in, tyst som en skugga.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon hoppades att han inte tagit illa upp av hennes retsamma ord. Men han föreföll henne inte som någon som skulle ta illa upp av lite välmenat skämtande. Men det var ändå med en viss lättnad som hon log större åt hans svar.
    Han var enkel att tala med och hon förstod varför så många gillade honom. Varför så många kvinnor skvallrade om honom också. Nog måste han vara livsfarlig och många föräldrars huvudvärk. Hon skrattade till lite åt den tanken och nickade mot honom. Hon vände uppmärksamheten mot eldarna, arbetet. Det här var affärer, ren handel. Hon upprepade orden i sitt eget huvud. Inget annat.
    Och innan han ens hade lämnat smedjan hade hon återgått till att sköta om eldarna och placera arbetet hon hållit på med i den heta glödbädden. Det yrde om glöden och elden.
    Den kalla vindpusten som drog genom smedjan talade om för henne att hon lämnat henne till sitt arbete. Men det var med ett större leende och med ett mål och pris i sikte.

    Hon visste inte hur länge hon arbetat. Det hade varit med nyfunnen iver som hon begravt sig med själ och hjärtat i arbetet. Hennes bröder hade kommit och hjälpt till och under skratt och kiv hade de hunnit längre än någon av dem trott. De var misstänksamma mot elden och det hon berättat, hur Villi hjälpt dem men ju fler timmar som gått desto mer tacksamma var de för hjälpen som det ändå gav.
    När timmarna gått drog de sig tillbaka mot ölhallarna och hemmet. De försökte övertala henne att följa med hem, att lägga ner hammaren för kvällen då hon redan arbetat sedan tidig morgon. Men hon hade viftat bort det hela med löften om att hon bara skulle göra klart det hon höll på med. En uppenbar lögn för alla inblandade men de lät henne vara. Visste att när hon var på det humöret så skulle ingen av dem få henne på andra tankar. De påminde henne dock om att äta något och lämnade henne en bit kött. Hon åt det glupskt och fortsatte sedan. Inom sig visste hon att hon borde sluta, borde vila och äta något men det var som om arbetet kunde trollbinda henne.

    Villis ankomst kände hon mer än att hon såg och hörde. Det var som om elden kände att dess mästare var på väg för lågorna började flamma på ett underligt vis. Hon såg upp från glöden, hon var genomsvettig och svart av soten men ett trött leende spelade ändå på hennes läppar. ” Mästersmed vet jag inte. Men din hjälp har varit uppskattad. Till och med mina bröder sjöng din lovsång innan de slutade för kvällen. ” . Hon log snett och nickade som för att tacka honom. Hon torkade sig över ansiktet med den redan smutsiga ärmen på sin tunika. Hon måste se ut som en påse kol vid det här laget men det fanns inte mycket att göra åt saken. Så var det att arbeta i smedjan. Varmt och smutsigt. Hon hade bränt sig flera gånger under det här arbetet och de redan gamla, bleknade ärren hade fått sällskap av nya, mer röda och ilskna sådana över hennes händer och underarmar.
    ” kom du för att se till att jag tar vara på din hjälp? Jag har inte legat på latsidan. “. Hon drog ut ett spjut ur elden och stoppade det i hinken med vatten så att det fräste högt och ångan steg mot taket.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Villi gav munter som vanligt då han kom in.
    ‘Någon måste ju hålla koll på dig.’ sa han roat. ‘Medan elden kanske inte dör, så kommer det komma en tid då du faller ihop till sist om du inte tar en ordentlig paus och får lite sömn.’ ansåg han, ovanligt vis för att vara han trots allt. Över pratet om lovsång viftade han bara bort det med en hand, och satte sig på en av bänkarna där och vickade benen lite fram och tillbaka som ett barn i luften.
    ‘Så, kanske är det dags att låta glöden svalna, och tacka för idag?’ undrade han. ‘Om det gör dig glad, kanske du kan få lite ny glöd imorgon.’ sa han hemlighetsfullt, som om han inte var helt säker på om han så lättsamt skulle ge samma gåva igen.
    ‘Trots allt sover hela staden sedan länge. Nå, förutom fyllehundarna kanske.’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg på Villi då han så hemvant skuttade upp och satte sig på en av bänkarna. Han dinglade med benen avslappnat och hon märkte hur eldarna svalnade. Det hade nog inte varit märkbart för någon som inte arbetade i smedjan men då hon arbetat i dess brinnande värme hela långa dagen så märkte hon dess förändring. Hon såg nästa besviket på honom. Som ett barn som just blivit berövad sin bästa leksak. ” Än är det långt till min kollaps” protesterade hon men något sa henne att hon inte skulle kunna tjata sig till mer magi för kvällen. Natten rättade hon sig då hon såg upp genom öppningen i taket på smedjan. Han ljög inte om den saken. Gudar, hur länge hade hon stått här?

    Hon valde att inte protestera allt för högljutt. Trots allt hade han gett eldarna som en gåva och den var hans att välja när han ville ta tillbaka. Men det fanns än arbete att göra och hon genomförde den under hans tystnad och vaksamma öga.
    Verltyg skulle sättas tillbaka på sin plats, en sista inspektion av arbetet och släcka eldarna.
    Hon letade också efter en någorlunda ren trasa hon kunde doppa i en spann med vatten och torka av sig den värsta soten. ” Du måste ha något bättre för dig än att se till att jag avslutar för natten och får mig sömn” sa hon sedan med ett litet skratt. ” Vad gör du egentligen här Villi? ” frågade hon honom medan hon rotade efter en kam ock ett par byxor. Hon hade arbetat i bara tunikan men hon tänkte ju inte lämna smedjan i smällkalla vintern barbent.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Dum är krigaren som inte ger sig, eller något annat vist ord.’ sa han med hakan höjd, som för att visa att han inte tänkte gå med på hennes klagande. Trots allt hade han gett flera timmar av sin magi, och nu var det dags att ge upp för dagen.
    ‘Om du ska ha en produktiv dag imorgon, är det inte bättre att ge upp innan du kollapsar?’ frågade han lite retsamt.
    ‘Och hur skulle det se ut om jag gick genom Frostheim, släpandes på dig? Jag är alldeles för svag för att bära dig i mina armar, så du skulle nog få släpa längs med marken. Han skuttade ned från bordet och hjälpte med det han kunde, även om han medvetet verkade undvika att röra sådant som var av rent järn – om hon märkte det eller inte var en annan sak.
    ‘Ser jag ut som en upptagen person, menar du?’ frågade han, med ett höjt ögonbryn, men sanningen var väl att han inte hade så många vänner och de hade, konstigt nog, något slags band.
    ‘Någon måste ju ta hand om dig, din tok. Du skulle låta eldarna ta dig om du hade din vilja igenom!’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon skrattade högt åt hans lilla uppläxning av henne. Han var lite som hennes bröder i det avseendet men han målade upp en ganska fin bild av henne släpandes efter honom i snön. Hon skrattade genuint och ohämmat. ” Ååhh du skulle älska att få släpa mig genom snön. Bara för att få ha rätt och sedan tortera mig med det resten av livet” svarade hon bara mellan skrattsalvorna innan hon kastade en smutsig trasa mot hans håll.
    ” Och det finns värre sätt att dö på än vid städet och eldarna ” hon gav honom ett litet flin innan hon drog fram byxorna och började dra dem på sig för att sedan fortsätta med en renare tunika med ryggen vänd mot honom. Hon, likt så många andra, var inte allt för blyg med sin nakenhet men hon behövde ändå inte visa allt om hon kunde undvika det.
    Hon drog sedan kammen några gånger genom håret innan hon kände sig redo och klar. Hennes mage kurrade nu så högt att det nästan ekade i smedjan. Hon skrattade igen.. ” hmm det är som om en ulv bor där inne.. ” hon log bredare igen innan hon letade efter sin varma pälsmössa.  Hon var rätt säker på att den hängt på kroken intill dörren. Hmm hade Asgeir fått med sig den?
    ” Tack för din hjälp idag Villi..” sa hon sedan uppriktigt och tackade mer på allvar nu än på skämt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Säkert finns det värre sätt att dö, men varför går ni Kaldrländare genast till så morbida tankar kan man ju undra?’ frågade han och suckade dramatiskt och borstade av sig då han gjort sitt i verkstaden, men log då hon skrattade.
    ‘Nej, jag tror minsann du behöver en semester härifrån.’ ansåg han. ‘Kanske blir du på gladare tankar än heder och död då, eller vad tror du? Man behöver lite miljöombyte vet du, tro mig som vet!’ förkunnade han muntert och drog en hand genom det långa röda håret. Villi verkade inte heller vara den som blev generad av att se lite hud, och samtidigt var han heller inte den som blygt tittade bort utan sneglade lite på henne då hon höll på med sina klädombyten.
    ‘Åtminstone sänder magen dig signaler du inte kan missa.’ fnös han roat och viftade bara bort hennes tack.
    ‘Kom nu, så ska vi hitta något blodigt och dött åt dig att lägga käkarna i, så där som ni Kaldrländare gillar!’ sa han och ledde henne genom staden till ett av de få ställen som fortfarande  var öppna. Inte mycket folk denna tid på dygnet i värdshuset, och mestadels en trött värd bakom disken.
    ‘Något blodigt till stadens bästa smed!’ beordrade Villi muntert med hög sjungande röst, och höll fram en stol åt henne som om hon vore en adelsdam, lite teatraliskt.
    ‘Så där, min dam, sätt dig ned så ska jag ta hand om dig.’ lovade han muntert.

Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 102 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.