Post has published by EdenX
Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 102 total)
  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg på Asgeir då han funderade över hennes svar. 14 dagar var inte orimligt på något vis, tvärt om var det kort om tid om hon skulle få alla vapnen i det skick som anstod hennes och hennes familjs rykte. Hon hoppades på att få hjälp av sina bröder i arbetet och något sa henne att hon inte skulle få svårt med det heller.
    Hon väntade tålmodigt på hans svar, utan att röra en min. Istället studerade hon hans anletsdrag där han verkade väga några osynliga för och nackdelar mot varandra. Han var inte alls lik sin bror men det hade varit väldigt tydligt för henne att de stod varandra så nära som bröder kunde.  Då han frågade henne om det inte fanns någon chans för henne att få vapnen klara fortare svarade hon bara genom att lägga armarna i kors. Ett svar lika uttömmande som om hon skulle förklara hela processen. Hon hade sett både sin far och sina bröder hantera stressade och ibland orimliga kunder på det viset.
    Han verkade också, precis som de andra, nöja sig med det svaret och gå vidare med sin nästa tanketråd istället.

    Frågan var väl egentligen inte den heller varken orimlig eller oväntad. Men ändå hade hon inget vidare svar på den. Hon rynkade pannan en aning. Hon hade aldrig varit med på någon räd, aldrig på något slag eller längre resa. Hon var duktig med både yxa och svärd men så var många. ” Nej. ” Svarade hon tillslut ärligt. Hon sneglade mot vapnen och visste inte riktigt hur hon skulle fortsätta. ” Jag… jag är duktig med både svärd och yxa. Fråga i hallarna. Jag har slagit mer än hälften av din fars män i både svärd, yxa och tvekamp. ” . Hon kunde själv höra att det knappast lät som någon tung meritlista. Inte för ett sådant uppdrag som de hade planerat. Hon kliade sig lite över halsen. ” Jag kan inte förklara det. Jag bara känner att…. att jag borde följa med. Jag vet att det låter galet…” Hon log lite ursäktande och mötte hans blick. Hon kunde se hur han såg på henne, som hennes bröder såg på henne. Som någon att inte ta helt på allvar.
    Hon tänkte på Villi. På hur han så självklart sett på henne som någon att ha med som någon som var mer än kapabel att ta vara på både sig själv och andra. Hon kände den där klumpen i magen av dålig samvete. Hon borde inte blivit så rädd. Han hade bara överraskat henne.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir suckade lätt över kroppspråket smeden så tydligt visade att han inte kunde påverka hur snabbt detta skulle gå. Så han nickade bara och gjorde en liten handgest, som för att godta hennes erbjudande och erfarenhet. Istället fokuserade han lite nyfiket på hennes erbjudande, som trots allt inte var det mest vanliga i en situation som den de befann sig i. Ärligheten var nästan mer förvånande än någon dramatisk berättelse som skröt om hennes bragder, och hans förvåning kanske syntes i hans ansikte. Sedan mjuknade han upp och log lite.
    ‘Jag kan ha bevittnat dina strider i hallarna, tidvis.’ erkände han med ett snett leende.
    ‘Men vem är jag att säga emot gudarna, och frivilligt given hjälp?’ undrade han, trots allt kändes det som om de väglett honom dit och att de fick henne att erbjuda honom sina förmågor.
    ‘Om du verkligen vill följa med, ska jag föreslå det åt min bror.’ lovade han henne med sitt varma leende.
    ‘Så, fjorton dagar innan avfärd, tror du?’ undrade han och sneglade på vapnen.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon tyckte att han såg på henne på något underligt sätt. Som om han inte riktigt uppfattat vad hon sagt först, han verkade nästan…förvånad. Men hon kunde inte förstå vad hon sagt som var så förvånande. Han gjorde henne nervös, hon tyckte inte om det riktigt samtidigt som hon på samma gång mer än gärna ville känna sig än mer obekväm.
    Då han erkände att han sett mer än en av hennes strider och duster i hallarna kunde hon inte hejda rodnaden som spred sig på kinderna. Tillsammans med det där breda leendet han gav henne visste hon inte riktigt vad hon skulle tro. Eller göra för den delen och stod därför bara där och stirrade på honom innan hon fann sig igen.

    ” öööhh… va?… ja. 14 dagar. Och jag ska göra mitt bästa för att inte göra er besvikna på att ni fått vänta den tiden. ”

    Svarade hon sedan då hon hämtat sig lite. Hon log lite ursäktande och tog ett kliv ifrån honom istället. Fann sin bäring igen och tvingade sig själv att fokusera på vapnen, på uppgiften snarare än honom själv. ” Jag förstår. Tja… ni vet var ni kan finna mig..” hon log snett igen och lät den blå blicken vila vid hans ansikte i en nästan uppenbar retsam gest innan hon log ett mer genuint varmt leende. Hon nickade lite och efter ytterligare en längre blick på honom slet hon sig från hans manligt fagra uppenbarelse till spjuten istället och tog dem för att ställa dem i de ställ som var lediga. Det kändes gott att sätta kroppen i rörelse, innan tankarna rusade iväg med henne.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir fnös muntert över hennes något distraherade svar.
    ‘Då säger vi det. Om två veckor ger vi oss av, då du gjort det som behövs.’ han gav henne ett muntert och charmigt leende, nästan som om han var lite medveten om sin egen effekt på henne.
    ‘Och vem vet, om allt går bra kanske vi ger oss av tillsammans.’ påpekade han sakligt, även om det fanns en munter glitm där i hans ögon i kontrast till det allvarliga samtalsämnet. Han vände sig mot dörren, och sneglade över axeln.
    ‘Vi ses senare, Ylva.’ och med det lämnade han smedjan.

    Tiden gick, men det var inte bara Asgeir som besökte smedjan, utan en dag senare var det en rödhårig figur som stack sitt lurviga huvud innanför smedjans dörrar för att se vad som pågick. Lättklädd som vanligt steg Villi in, kanske lite skamset nästan över att vara där i den tjocka röken, elden och ljuden som inte verkade störa honom direkt. Främst verkade han vänta på att Ylva skulle märka hans närvaro.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon arbetade så fort hon kunde utan att tumma på arbetet. Det var mycket arbete som skulle göras inom tidsramen och hon tänkte inte sjabbla bort den här chansen. Han hade inte lovat henne någon plats att följa med men hon hade inga illusioner om att hon skulle bjudas med om arbetet var slarvigt eller dåligt.
    Hon var skicklig och hennes bröder kunde därför inte heller förstå varför hon ständigt tjatade om att följa med ut på haven eller söka strid. Hon behövdes ju här och hon var skicklig nog att slippa strida.
    Hon fnös högljutt åt tanken. Slippa strida, som att det skulle vara ett straff att få se lite mer av världen! Hon hade många gånger funderat över om det var något fel på henne? Varför fanns den här.. den här desperata känslan i magen att ge sig ut? Hon kunde inte förklara det på något annat sätt än att något kallade på henne. Bortanför stadens portar.

    Eldarna gick varma och det rytmiska hamrandet ekade från tidigt morgon till sen natt. Hon satt och drack ett stop öl att släcka den värsta törsten och värmen med när en kall vind svepte genom smedjan. Hon torkade svetten ur ansiktet med en trasa och såg upp. Mannen förvånade henne och hon stirrade på honom ett par hjärtslag innan hon kostade på sig ett försiktigt leende. Hon skämdes över hur hon så rädd lämnat honom där i snön. Hon som längtade efter äventyr och faror.. kunde inte ens ge honom en chans att förklara sig. Vad gjorde han här? Hos henne?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Det fanns en viss nyfiken glimt där i den rödhåriges ögon där han stod, och då hon till sist fick syn på honom log han lite bredare. Men han hade kanske inte samma finurliga retsamhet omkring som han haft dagen de träffats. Kanske var han lite mer vaksam, kanske ansträngde han sig lite mer för att försöka passa in just då, för hennes skull.

    ‘Du jobbar hårt, ser jag. Något spännande projekt?’ frågade han, med en ton som sade att han nog gissade att det var ett viktigt projekt. Hans rödbruna ögon såg bort en stund, lite tankfullt och nästan nervöst, innan han tog några steg närmare henne.
    ‘Hör här, det var inte meningen att… eller jag menar den jäveln förtjänade, vad annat kan man säga?’ han drog ett djupt andetag, det här med att be om ursäkt och förklara sig själv var kanske inte hans starka sida.
    ‘Han tog i mig, vid Hel!’ fnös han frustrerat.
    ‘Men, det var inte meningen att skrämma dig, var allt.’ återigen var det uppenbart att värmen där inne inte verkade bekymra honom, han svettades knappt då han kom närmare henne.
    ‘Knappt så jag kan lyfta det där vapnet du jobbar på där.’ sa han med ett litet skratt, och gjorde en gest åt det.
    ‘Men… jag har andra sätt att försvara mig själv, om det behövs. Som du såg.’

    På en sotig del av hennes städ sträckte han fram ett finger, och ritade han runan kaun i soten, runan som associerades med eld och Surt.
    ‘Detta är mitt vapen, och du arbetar i dess element varje dag. Jag trodde inte det skulle skrämma dig så.’ erkände han, och sökte hennes blick, som för att se vad hon tänkte kring allting.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon hade stannat upp i arbetet, vapnet låg i glödbädden medan hon svalkade sig med några klunkar av det svala ölet. Att han kommit hit förvånade henne faktiskt för det hade trots allt gått flera dagar och hon hade inte sett skymten av honom sedan den där morgonen. Hon såg att han var lite tveksam, kanske nervös? Han ville säkert inte skrämma henne igen. Hon log ett litet försiktigt leende och det verkade få honom att kliva längre in i den stora, varma smedjan.
    Hon ställde sig försiktigt upp och ställde bort stopet så hon kunde torka sina händer på en redan allt för smutsig trasa. Hon var sotig som städet men det hörde till arbetet. ” Ja. ” svarade hon bara kort som svar på båda hans frågor. Hon skulle precis öppna munnen för att säga något mer då han verkade hinna före och hon stod tålmodigt kvar och lyssnade. Även om hon inte tyckte att han skulle behöva förklara sig.

    Hon såg hur han klev fram till henne och ritade runan på städet. Hon svalde något och hindrade en rysning längs ryggraden då hon tänkte på innebörden i runan. Hennes kinder hettade lika hett som glöden i glödbedden då han talade om hur rädd hon blivit. Hon ville inte riktigt tänkte på det för det hade trots allt inte varit hennes stoltaste ögonblick. Han sökte hennes blick och hon såg på honom ett bra tag innan hon svarade. Men hon ville välja ord med omsorg.
    “Jag är glad att du kom hit Villi. Jag vill be om ursäkt. Jag borde ha hanterat det bättre och jag ångrar också hur det blev. Jag blev bara så överraskad. Jag har aldrig träffat…nån som du…” . Sa hon sedan och gjorde en liten ursäktande gest mot honom.
    Hon vände blicken till städet och runan. ” Jag har inget emot att strida mot en motståndare som är mer än dubbelt så stor eller gammal och erfaren som jag. Som har hundratals fiendes död bakom sig. De skrämmer mig inte, inte det minsta. Jag ser snarare fram emot striden och utmaningen. Men när du fick lågorna att flamma sådär och hettan att fylla hela stugan. Jag har aldrig sett något så mäktigt i hela mitt liv. Det var som om Surt själv befann sig i rummet just då.” . Hon såg uppriktigt på honom och såg hur värmen i smedjan inte besvärade honom det minsta. Hon hade hört om trollkarlar, om människor som var speciellt utvalda av Gudarna. Det kändes mäktigt men också skrämmande att stå nära någon som Gudarna själv hade rört vid.
    ” Jag arbetar med elden varje dag men jag har också bränt mig fler gånger än jag kan räkna och jag vet hur mäktig elden är.” Hon visade sina ärrade underarmarna. Man kunde inte arbeta i en smedja utan att spår efter den. Hon log snett, lite ursäktande mot honom. ” Men du är den du är Villi. Och om Gudarna skänkt dig en sådan gåva, vem är då jag att vända dig och den ryggen? ” . Hon log lite bredare. En bättre ursäkt kunde hon nog inte få fram.
    Hon tog ett kliv fram mot glödbedden och drog ut spjutet och la det åt sidan. Det var inte bra att den låg där inne i det varmaste för länge trots allt. Hon såg på honom sedan. ” Jag har inte mycket att bjuda på här. Men du kan få dig ett stop svag-öl om du önskar?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Villi stod något spänd och väntade på hennes reaktion efter att han ritat runan. Varför han var så nervös visste han inte riktigt, och han irriterade nästan sig själv med sina reaktioner och sitt beteende. Men av någon anledning var hennes åsikt om honom viktig, ett band hade bildats mellan dem på den korta tiden, och det var inte så vanligt det heller. Värre var det kanske om det bandet inte var ömsesidigt. Då hon sedan talade kände han en liten lättnad inom sig, även om saker ännu inte  var helt lugna.
    ‘Åh, jag har en tendens att skrämma folk.’ erkände han.

    ‘Farliga och galna Villi, det är jag det.’ han försökte på ett lite bredare och lite mer lurigt leende, men lät henne fortsätta innan han skämtade bort situationen, då hon började tala om något som uppenbarligen var personligt. Han stannade upp i hennes beskrivning. Mäktig? Han ryckte huvudet lite på snedden, och log bredare. Ingen hade kallat honom mäktig, så långt han kom ihåg. Vid ånänadet av Surt gjorde han en grimas bara.
    ‘Nämn inte sura Surt, en riktig tråkmåns som saknar humor.’ fnös han med en handviftning.
    ‘Jag har mycket mer stil och personlighet, tycker du inte?’ frågade han, trots allt kunde han inte hindra sin mun, för att tysta sig själv och snegla över ärren hon uppvisade.
    ‘Gudarna? Nå, vi kan väl säga så.’ hummade han och gjorde återigen en liten fundersam rynka i pannan, som om han egentligen ville säga något, men tvingade att hålla sin käft.

    ‘Så, du tycker jag är mäktig?’ frågade han sedan efter en stunds tystnad, och sträckte på sig lite teatraliskt. Men hennes ord värmde, även om han fjantade runt som vanligt. Något brytande mot den etikett man var van i Kaldrland skuttade han fram med sats, hoppade upp och la sina armar om henne bakifrån, en hård kram för att vara en så liten figur i jämförelse med henne.
    ‘Öl, det låter fantastiskt!’ sa han, där han klamrade sig som ett barn med knäna stödandes vid hennes höfter. Han släppte taget och dunsade ned vigt på golvet, för att hälla upp lite åt sig och satte sig sedan nästan lite nonchalant lutandes på ett av arbetsborden.
    ‘Så, ska du följa med prinsen?’ frågade han, en vetande glimt i ögonen.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Han verkade nervös? Missnöjd? Orolig? Irriterad? Det fanns så mycket att läsa i hans ansikte på en gång att hon blev helt snurrig. Men hon höll sig till sin plan, att be honom om ursäkt. Hon hade ju sökt honom utan att egentligen söka upp honom för att be honom om ursäkt. Hon hade kommit på sig själv med att fundera mer över honom. Vart han bodde, vad han gjorde på dagarna och vad i alla gudars skymning han gjorde här i Frostheim?
    Då han talade om Surt och sig själv så fick hon aldrig chansen att svara eller reagera innan han fortsatte med sitt “babblande”. Men av någon anledning, hur obehagligt det han än sa var så kunde hon inte sluta le.
    Han hade ett smittsamt sätt och hon kände sig lättare till sinnet nu när han verkade godta hennes ursäkt precis som hon så enkelt och tveklöst tog emot hans.

    ” Jag sa att det du gjorde var mäktigt. Låt det inte stiga dig åt huvudet”..Svarade hon hon honom retsamt innan hon vände sig om för att erbjuda honom en öl. Hans svar överraskade henne dock och då han hoppade upp på hennes rygg tappade hon nästan balansen med honom. ” Vid alla Gudar?! ” fick hon ur sig och skrattade då hon skakade av sig honom. Hon skakade på huvudet innan hon gick för att hälla upp ett stop till honom också.
    Hon höll ut det mot honom med huvudet lätt på sned där han nu tagit sin plats vid en av hennes arbetsbänkar i en ledig, nästan nonchalant pose. Hon kunde inte dölja sin förvåning då han ställde sin fråga. Hon mötte hans blick ett par ögonblick. De blå ögonen studerade honom närmare. ” Om jag erbjuds en plats kan mina bröder inte hindra mig”. Svarade hon bara ärligt. Hon undrade hur han visste om uppdraget och framförallt hur han visste att hon frågat prinsparet att få följa med.

    • This reply was modified 1 år, 6 månader sedan by EdenX.
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Villi som nu stod där med sin mugg med öl och balanserade den i sin hand så det skummade till höger och vänster  hummade lätt medan han övervägde hennes kommentar.
    ‘Så klart inte, när annars ska sådana chanser dyka upp?’ undrade han.
    ‘Och den starke smeden behöver så klart sin trogna följeslagare med sig!’ sa han dramatiskt och viftade med stopet som om det vore ett svärd, riktad mot fantasiframkallade fiender. I samma rörelse vände han muggen tillbaka och tog en klunk, för att sedan le brett och nöjt.
    ‘Kanske vi äntligen får se något annat än Frostheim, eller vad tror du?’ undrade han muntert. ‘En mäktig kamrat som mig kan prinsen knappast neka!’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg hur han glatt viftade med ölet från ena sidan till den andra. Hon kunde inte låta bli att le lite även om hon fann det hela också lite oroande. Hon kunde inte förklara hur han kunde väcka så många underliga känslor i henne.
    Nervositet och lugn på samma gång. Rädsla och trygghet. Han var precis som elden, oförutsägbar. Lika delar varm och livsgivande som dödlig.
    ” Jag vet inte om jag får fara. Och hur visste du om resan?” frågade hon och vände sig om för att fylla stopet till sig själv igen. Hon passade också på att torka svetten ur pannan. Det var varmt i smedjan men hon kunde inte se att värmen bekom honom. Hon slickade sig om läpparna något när hon drack de svala klunkarna öl.

    Hon drog en blond hårlock ur den svettiga pannan när hon vände blicken till honom igen. Hon studerade honom närmare, nyfiket.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Villi viftade bara bort hennes fråga med en simpel handgest.
    ‘Prinsen kanske tror han är hemlighetsfull, men de med öron och ögon vet vad som är på gång. Det är svårt att dölja så stora händelser som att Kaldrlands tvillingprinsar ska ge sig av österut.’ sa han med ett lurigt leende.
    ‘Alla är inte lika noga med sin tystnadsplikt som du, och till sist börjar folk prata.’ han tog tag i ett av sina öron.
    ‘Och Villi har skarpa öron. Inte muskler, som du, men lite eld och lite hörsel och skarp syn.’ Som hon noterat verkade han helt tillfreds där i värmen, som en katt som inte hade problem med att gotta sig i värme som för de flesta skulle vara obekväm.
    ‘Men visst, vi vet inte om de tar med dig. Men säg att de gör det, tar du med mig?’ undrade han.
    ‘Du vet att du behöver mig!’ och med det log han bredare.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon stannade upp en kort stund innan hon vände sig mot honom igen och höjde ett ögonbryn som att fråga vem det var som inte kunnat hålla tand för tunga. Men blicken han gav henne antydde att han inte heller skulle säga något. Så där stod de, två stycken som visste hur man höll mun i samförstånd över de som inte visste bättre.
    Hon drog lite på munnen och drack några klunkar av ölet innan hon ställde det på en av arbetsbänkarna och funderade över det han sagt.
    ” Jag är knappast någon att bestämma något om den resan. Jag är bara en smed, som önskar att bli sköldmö” . Sa hon och ryckte lätt på axlarna. Hon log ett snett, litet roat leende.
    ” Säg mig Villi… vad gör du här? Egentligen? ” hon lutade sig mot arbetsbänken mitt emot hans och la armarna lätt i kors över bröstet. Hon förstod inte vad en man, en man som Gudarna rört vid gjorde här i hennes smedja. Varför sökte han hennes sällskap? Vad hade hon att erbjuda någon som han?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Ja, ja, du har ingen talang för skryt ser jag.’ sa han och himlade dramatiskt med ögonen.
    ‘Var det inte du som höll på att vinna striden i hallen, hm? Och du som fick i uppdrag av prinsen att göra lite magi på vapnet där?’ undrade han med ett lurigt leende, och gestikulerade till hennes arbete.
    ‘Se så, gör ett fantastiskt arbete där, vilket jag är säker på att du gör, så kommer de ta emot dig med öppna armar. Jag ska se till att prinsen får höra vilken fantastisk sköldmö du vore.’ för att fira deras framtida äventyr drack även han lite av sin öl. Vid hennes fråga begravde han sig i muggen, och suckade nöjt då han tömt det.
    ‘Vad jag gör här? Du får det att låta som om jag är någon skurk!’ utbrast han.
    ‘Och ärligt, tror du jag har svar på det? Ser jag ut som mannen som har koll på allting? Jag följer mina impulser och ser vart… gudarna… leder mig.’ sa han, och grimaserade, som bara nämnandet av dem var sur medicin.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon skrattade och skakade på huvudet. Ett bubblande, genuint skratt då han verkade så besvärad över hennes brist på självskryt. Hon skakade på huvudet. ” Där har du helt rätt Villi. Skryt är något jag inte har talang för. Det är helt sant. Men så… ja om du ursäktar. Skryt är något osäkra män sysslar med..Vad jag sett. Eller män med för mycket tid och för lite arbete i sina händer. ” Hon skakade på huvudet något och tog några steg till glöden. Den hade falnat något och hon använde blåsbälgen för att blåsa ett vrålande liv i den. Hon vände blicken till glöden. Iakttog den, studerade den närmare, nästan hyptnotiserad. Hon såg till den, tog hand om den och var beroende av dess värme och intensitet för sitt arbete.
    Hon vände blicken till honom igen med de röda kinderna. Värmen från elden fick kinderna att rodna något och svetten att sakta tränga fram i hårbotten igen. Hon strök värmen ur ansiktet med baksidan av handen och armen.

    “Du behöver inte låta så upprörd och jag lovar att din heder inte är berörd. Jag ser dig inte som någon skurk men jag kan inte låta bli att undra. ” Hon log lite ursäktande ändå och ryckte på axlarna. ” Kanske får jag fråga Gudarna då. För även om du verkar ha ett törne i sidan åt dem så hoppas jag att jag står på rätt god fot med dem ändå..” hon blinkade lite retsamt och flinade åt honom.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den rödhårige mannen gick närmare henne med ett roat leende på läpparna.
    ‘Falskt skryt är något osäkra män sysslar på, att ärligt tala om sina talanger och bedrifter… vad felas med det? Eller skulle det på skylten utanför er smedja stå att ni är en medioker smedja, med klingor som blir halvt skarpa?’ undrade han med ett flin.
    ‘Ibland måste man kunna tala om sina styrkor, för att komma någon vart i livet.’ de rödbruna ögonen mötte hennes, innan hon började betrakta sin sanna kärlek – eldens glöd, nästan så en man kunde bli avundsjuk.
    ‘Om jag sa att jag var Kaldrlands bästa krigare vore det lögn, men om jag sa att jag behärskade eldens namn… Ja det vore en sanning. Och sådana saker är bra om man ska till Jotunheim.’ något i hans blick sa att han visste vad han talade om. Vid hennes retsamma ord rynkade han på näsan.
    ‘Fråga du gudarna, de har nog inga goda ord om mig så förvänta dig inget smicker.’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg på honom då han kom närmare. Precis som kvällen då hon först mötte honom så fick han henne att tänka på en varg, ett rovdjur som sökte sitt nästa skrovmål. Hon drog lite på munnen innan hon vände uppmärksamheten till elden och glöden. Hon funderade över det han sa till henne. ” Skryt och sanning är inte samma sak, som du säger…” Svarade hon bara och vände blicken sedan åter till honom efter att ha släkt törsten och torkat sig om munnen och ansiktet.
    Han stod henne närmare nu och hon kunde bara klarare se hur lite eldens värme bekom honom. Hans glödande ögon fångade hennes intresse och hon stannade upp för en stund, fastnade i dem med en liten rynka i pannan.
    ” Du talar som om Gudarna skulle avsky dig…? ” hon ställde det lite försiktigt som en fråga innan hon skakade på huvudet. ” Eller kanske är det du som avskyr Dem? Men frågan är varför? Varför en man som är ett med elden skulle avsky Gudarna för en sådan gåva? ” Hon stod på sig, rörde sig varken närmare honom eller ifrån honom. Av någon anledning skrämde han henne inte just nu. Trots hans vetskap om resans mål. Något som ändå borde vara en hemlighet.
    ” Visst, du är lite egen och inte som andra. Men jag ser inget i dina ögon som skulle skvallra om en man att avsky..? ” Hon ställde det som en fråga trots allt, för en del av henne fick känslan av att han själv kanske avskydde något hos sig. Men hon kunde inte förstå vad.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Hennes kommentarer fick honom att stanna upp lite, tankfullt, som om han inte riktigt var förberedd på hennes reaktion och genuina fråga.
    ‘Jag…’ sa han bara då han verkade tappa sin egna kontroll en stund, ja vad svarade man på det? Hatade han sig själv? Kanske. Han harklade sig till sist och vände sig om, armarna i kors medan han lite bistert fnös till.
    ‘Alla sådana krafter kommer inte från de så kallade gudarna.’ sa han bestämt.
    ‘Och gudarna tycker inte om då krafterna de anser är deras hamnar i andras händer.’ han viftade med ena handen igen.
    ‘Men nog om det, och gudarna!’ sa han lite avslutande, han ville inte prata mer om det, trots allt.
    ‘Ska du inte göra klart det där vapnet, så kan vi hitta på något sedan?’ frågade ha med en blick över axeln, ett retsamt leende där.
    ‘Trots allt hade vi det ganska roligt sist.’ det fanns något lurigt där, men han verkade genuint uppmuntrad vid tanke på deras nattliga äventyr.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon märkte att hon träffat en öm punkt då han vände sig om med ryggen mot henne. Han höll armarna i kors över bröstet och verkade arg? Irriterad…? Nej det var någon annan känsla som kom från honom som hon inte kunde placera riktigt. ” Du kanske har rätt. Vad vet jag. Jag är ju bara en smed”. Hon bet sig lite i läppen och drog lite på munnen. ” Men jag är en jäkligt bra sådan.” . La hon till och blinkade retsamt även om hon inte var säker på att han såg henne.
    Hon kunde inte avsky honom, tvärt om. Hon förstod inte riktigt hur eller varför hon brydde sig så mycket om hans åsikter. Hur kunde de ha kommit hit på så få möten? Så liten tid tillsammans.

    Hon såg mot vapnet som låg intill glödbädden och nickade lite med ett leende innan hon skrockade lågt. ” Nog måste jag göra klart det men jag har många timmar framför mig innan jag är klar. ” Hon drog en djup suck. ” Det är många vapen som måste bli klara och jag har trots allt ett rykte att tänka på..” svarade hon med ett retsamt flin. Hon vände uppmärksamheten mot glöden igen och tog blåsbälgen för att blåsa liv i den igen. ” Det här hade klart varit lättare om jag var lika begåvad som du.. ” hon skrattade till lite och la ifrån sig blåsbälgen på dess plats igen. Hon vände sig mot honom igen och tog ett litet kliv fram. ” Men jag ska försöka att inte dröja allt för länge med att bli klar med arbetet..” la hon till.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Bara en smed.’ fnös han med ett snett leende åt hennes anspråkslöshet, för att sedan le bredare då hon åtminstone kunde erkänna att hon var en bra sådan. En jäkligt bra sådan till och med. Återigen vände hon sig mot honom, kanske på lite bättre humör igen – hans sinnesstämning konstant farandes hit och dit som en låga.
    ‘Kanske jag kan hjälpa lite.’ sa han lite mystiskt, och fokuserade blicken på glöden med en intensiv sådan. Ett ögonblick verkade elden reflektera i hans ögon, och sedan glöda till lite mer, då han gjorde runan Fehu med sina fingrar i luften, och hon skulle känna hur elden verkade få nytt liv utan hjälp av bälg.
    ‘Det borde hålla din eld varm en stund.’ sa han sedan, med en axelryckning, ett mystiskt leende, innan han vandrade ut ur smedjan för att ge henne lite arbetsro.

    Några timmar senare dök en till gäst upp i dörröppningen, som gav ifrån sig ett lite roat och förvånat läte över värmen där inne.
    ‘Vid gudarna, vad du har det varmt här!’ utbrast Asgeir, då han steg in i värmeväggen som slog honom hårdare än en bastu.

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 102 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.