Post has published by EdenX
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 128 total)
  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon hade inte märkt av hans mer betraktande blick när hon klätt av honom. Varför skulle hon? Hon var bara en alv, en av många lägre stående i staden. Det var inte så att vissa män, framförallt de unga rekryterna och soldaterna i garnisonen, inte kunde roa sig med såna som henne men det var aldrig att de fann någon av dem vackra eller egentligen tilltalande. Det var väl mer en desperat handling när mynten sina av för många besök i någon av stadens alla glädjehus eller ölstugor.
    Hon hade levt hela sitt liv i Garnisonen så visst hade hon fått erfara ett och annat men hon hade också lärt sig hur hon skulle undvika att hamna i sådana situationer också. Nu var det ganska längesedan hon råkat illa ut för en överförfriskad eller allt för frustrerat soldat.
    Men hans blick var inte någon som hon någonsin sett heller, studerande, betraktande som att han faktiskt fann något hos henne som var tilldragande så det var klart att hon inte förstod hans blickar. Men hon förstod en komplimang ändå och det fick henne att dra lite mer avslappnat på munnen i ett mer blygsamt leende.

    Hon slog sig ned där han visade åt henne och såg hur han tog en tugga av sin mat, smakade av sitt vin innan han ställde sin fråga. Men då han kom med ett sådant utomvärdsligt antagande kunde hon inte låta bli att nästan sätta sin egen mat i halsen. Hon hostade till lite diskret och tog en klunk av vinet för att skölja ner maten. Hon hade bara smakat vin ett par gånger och det var en speciell smak ändå att vänja sig vid. ” Officer?! ” Hon skakade häftigt på huvudet som att han just svurit i någon av templen eller kallat på en demon. ” Herr Astor.. nej.. nej verkligen inte. ” hon slickade sig om läpparna och torkade munnen lite diskret med ärmen på sin redan slitna och smutsiga klänning. ” Jag..som flera andra av mitt släkte föds in i arbetet. Min mor..” hon tvekade lite och det var inte något hon gärna talade om heller. ” Betalade av sin skuld med min tjänstgöring. Jag..har en livsskuld till Garnisonen förstår ni. Det kommer att ta mig min livstid att betala av den med mitt arbete.” Hon klandrade inte hennes mor, inte alls. Hon hade varit tvungen. Det hade varit vinter och svältår och hon hade gjort var hon var tvungen. Att stjäla två potatisar och en bit bröd ur mässen för att hennes dotter inte skulle svälta ihjäl. Hon hade fått betala med sitt liv och Nelia själv, trots att hon knappt lärt sig tala hade bestraffats även hon, med en livstid i tjänst. För hur hon än räknade på saken skulle hon inte kunna betala av den skulden innan hon själv var gammal nog att hennes eldröda hår skulle vara vitt. Om hon ens överlevde så länge. Allt det berättade hon motvilligt för herr Astor som själv satt stilla och lyssnade.
    För henne var det ju realitet och något som var mer vanligt än ovanligt i landet så hon tänkte inte så mycket på att det i resten av världen kunde ses som barbari.

    “Isilas… hmmm det ligger österut i Karm? Jag har hört soldaterna tala om det under sina lektioner i Geografi. Hur ser det ut? Jag har inte hört något om det, eller träffat någon utanför staden så…Ni får ursäkta min okunskap” . La hon till och såg så ursäktande ut att hon nästan såg ut som om hon gjort honom någon stor orätt. Hon åt fort, snabbare än han och även om hennes portion säkert varit dubbelt så stor som hans egen så hade hon redan hunnit äta upp mer än två tredjedelar av den. Hon skulle få magknip, hon var säker på det. Men hon hade nog aldrig ätit något så gott eller så mycket i hela sitt liv.
    Hon undrade vem han var, varför han bjudit henne till bords och också hur Gudarna hade kunnat skänkt just henne en sådan lycka en kväll som denna? Hon försökte att inte stirra för mycket på honom, inte vända den blå ögonen till hans för mycket och påminna sig själv om att det här inte var normalt. Det skulle dock vara ett varmt minne för henne när hon återvände sedan till arbetet i Garnisonen. Hon drog en röd hårlock bakom det spetsiga örat och det lätt fräkniga ansiktet hade några lätta rodnader av både värme, vin och sällskap.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Caspian såg lite förvirrat på henne då hon nästan satte maten i halsen. Hade han sagt något dumt? Att känna sig fånig var inte något han uppskattade, då det fick hans kinder att hetta till något. Kunde han gjort bort sig? Men hur? Han hade bara antagit det naturliga. Vad annat skulle hon göra i Garnisonen om hon inte var en soldat, eller ledare, eller besläktad till någon i befälet? Kanske någons hustru, så klart, men då hade hon knappast gått med på att eskortera honom.
    ‘Ja…?’ frågade han vid hennes utbristande om hans antagande kring hennes släktskap.

    ‘Inte det? Jag beklagar mitt misstag, det var inte min mening att uppröra.’ sa han och kunde rå att ge ifrån sig ett litet snett leende över hennes häftiga reaktion. Visst var hon smutsig, inte direkt sällskapet han skulle ha, men hon var också väldigt söt och hade en annorlunda jargong än han var van vid – hon verkade ha starka nypor och kunde göra saker, inte som de flesta adelsdamer som knappt kunde gå ett steg utan att få eskort i en kärra fylld till bredden med kuddar. Han tog en klunk av sitt vin för att maskera sin förvirring medan han lyssnade på hennes berättelse, ögonbrynen rynkade något. Allt hon berättade var så otroligt fjärran hans egna tillvaro och uppväxt.

    ‘Jag… jag är ledsen, för att du haft en hård uppväxt.’ beklagade han, vad annat kunde han säga? Inte som om det var hans fel, men ändå kunde man väl försöka beklaga lite. Det var ju inte hans sak att bry sig egentligen, världen var full av tragiska öden och skulle han personligen ta ansvar för alla skulle det väl aldrig ta slut? Men samtidigt var han en paladin, även om paladin-värderingarna alltid varit lite luddiga för honom kände han plötsligt en liten känsla av mening och kallelse. Hade Athal lagt henne i hans väg för att bli räddad? Nej, dumheter. Men ändå… Hon började avvärja samtalsämnet om sig själv, så han nickade bara.

    ‘Isilas ja, så långt öster i Karm man kan komma. Där vädret är behagligt och soligt, landet grönt och frodigt, till skillnad från resten av denna del av världen som tycks vara regnig, dimmig och blöt året om.’ sa han lite skämtsamt.
    ‘Ett vackert landskap, med bra odlingsmarker… Perfekt för vingårdar.’ han gjorde en gest över drycken som de drack.
    ‘Jag slår vad om att det vi dricker nu kommer från Isilas.’ han skakade på huvudet – ja hur kunde man förklara Isilas?
    ‘Medan Iserions murar är gråa, brutalistiska och funktionella, har Isilas varit ett rike länge… Alla hus och all arkitektur är uttänkt i minsta detalj, dekorerad av arkitekterna som har stolthet och glädje över sitt yrke. En tradition som sägs komma från alverna, som lär ha seglat över havet och bosatt sig i Isilas några årtusenden sedan. Allting är som många konstverk som bildar en vacker helhet.’ han skakade lite på huvudet.
    ‘Du skulle gilla det, gissar jag.’ han lutade sig lite fram på bordet och såg på henne, lite road av hennes aptit medan han betraktade hennes fräknar och röda hår.

    ‘Men hur mycket är en sådan där livsskuld då, om en dum utlänning får fråga?’ hörde han sig själv fråga.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon skakade på huvudet vid hans fråga och hon märkte att han hade en viss…missnöjd(?) min när han såg på henne. Hon kände kinderna hetta än mer då hon inte ville göra honom upprörd eller arg. Rädslan fanns där alltid men det var inte den hon kände som mest påtaglig. Nej hon ville inte misshaga honom på något sätt för att han varit så vänlig mot henne. Vänligheten var så uppriktig och varm att hon trodde att hon drömde. Att göra något som skulle göra honom arg, upprörd eller förnärmad skulle därför kännas som en extra börda att bära. Svårare än en örfil, slag i magen eller något annat straff som gärna delades ut i garnisonen.
    Hon förklarade därför hastigt. Hon kunde se den där missnöjda, förvirrade rynkan i pannan och hon drog långsamt åt sig sina händer och la dem i hennes knä under bordet. Hon kände direkt hur hon började att pilla på nagelbanden, en ovana hon hade när hon var nervös eller rädd. Långsamt sög hon in underläppen och bet sig något i den. Hon kunde se hur han studerade henne stilla och hon kände plötsligt hur hjärtat slog lite hårdare.
    Hon blev förvånad över den stigande värmen och hårda hjärtslagen och slog hastigt ned sin blick igen med ett litet leende.
    ” Det är inget som Ni ska vara ledsen över herr Astor..” svarade hon bara lite ursäktande. Som om hon med hennes redogörelse för sin uppväxt fått honom obekväm. Som om det var hennes ansvar att ursäkta sig för den.

    Då han börjae tala om Isilas istället och mer i detalj beskriva både staden och sedan landet vandrade hennes blå ögon tillbaka till honom. Hans beskrivningar fick hennes mun att sakta formas till ett mer trollbundet leende. Blicken fick något varmt och längtansfullt över sig och hennes annars så vissna utseende blommade upp och kanske där avslöjades det lite att det kunde vila en vacker varelse under all smuts och misär. Hon la sakta, försiktigt upp händerna på bordet igen och fortsatte att peta i sig mat samtidigt som hon trollbundet lyssnade på honom. ” Det låter verkligen magiskt. Vackert.” sa hon sedan och hörde hur hon nästan lät lite…andfådd, rösten ändå låg men tagen. Kanske hade det varit hans sätt att få den där varma blicken av varma minnen eller sättet han så kärleksfullt talat om sitt hem som hade smittat av sig på henne? Hon kände kinderna bli lite varmare och hon slog ned blicken från hans då hon märkt att hon fastnat i hans ögon något för länge.

    Han lutade sig fram något mot henne och hon sträckte sig diskret efter sin bägare med vin och drack några klunkar. Hon var inte van vid drycken och kände hur öronen blev varma också. De spetsiga topparna var klart något rödare nu och hon kände hur hon blev något varmare och mer avslappnad i kroppen trots den märkliga situationen hon befann sig i.
    Ingen hade bjudit henne till bords, bjudit på konversation och gett henne sådana genuint ärliga blickar som han. Det kändes underligt och det underliggande hatet hon kände för hans släkte mildrades lite för stunden. För hans sällskap kände hon inget annat än uppskattning och värme..?

    Men så ställde han sin fråga och hon kände sig återigen något mer obekväm. Förtrollningen som hans berättelser om Isilas omgett henne i försvann och hon blev återigen påmind om verkligheten. Hon visste helt ärligt inte hur stor den var. Hon kunde räkna, visst, men inte läsa och de krumelurer som utgjorde redogörelsen var svårtydda. Men hon hade en generell uppfattning och gav honom den summan som hon trodde sig vara korrekt. Eller närliggande. I hans öron kanske det inte lät så mycket, men för henne skulle det vara omöjligt att få ihop på något sätt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Att hon lyssnade till hans ord och verkade tycka om vad han sade var ändå uppmuntrande för Caspian. Även om hans berättelse kanske gett honom ett sting av hemlängtan, något han inte direkt förväntat sig. Men det var svårt att inte sakna Isilas här i Iserions mörka och bleka håla, ja åtminstone var det väl så han såg på det. Kanske speciellt efter att han fått höra om hur de behandlade henne. Det var svårt att inte ta blicken ifrån henne då hon log så där, så genuint. Utan falskhet. Han glömde nog bort sin mat något.

    Den tidigare adelsmannen som nu var en paladin – en förvirrande kombination om något – satt där och visste inte riktigt hur han skulle reagera. Den söta alvkvinnan var behaglig att se på, speciellt om man skulle få henne att ta ett bad. Men kanske var det den där råa utsidan som gjorde honom fascinerad, så annorlunda allt han var van vid. Det gjorde nästan ont att se på henne, och veta att hon hade ett så besvärligt liv. Världen var ju fylld med sorgliga berättelser, men han hade ändå hållits förvånansvärt mycket borta från dem. Eller kanske inte så förvånande, med den skyddade uppväxt han haft. Men var det inte sådana han skulle hjälpa? De som hade det sämre ställt? Han hade inte riktigt reflekterat över vem det var han skulle hjälpa och hur som paladin.

    Hans tanklösa fråga om hennes värde suddade bort hennes leende något dock, vilket han genast ångrade. Dumt, att säga något sådant. Han hade insett mer och mer att han var lite väl tanklös i hur han pratade. Då hon sedan avslöjade den ungefärliga summan hummade han lite. Kanske kunde han dra i några trådar. Eller? Tanken var väl dum och befäng, gav man en tiggare en slant slet de till sig hela pungen och armen på köpet. Så hade hans far åtminstone sagt. Och hon såg inte direkt ut som en tiggare.

    ‘Men för att vara ärlig, Isilas är fint, men jag är kanske något fylld av hemlängtan med och kanske lite överdramatisk i min beskrivning.’ sa han med en liten handviftning.
    ‘Ändå tror jag inte att jag kan göra platsen rättvisa, du måste besöka Isilas någon dag!’ utbrast han, utan att tänka på hur omöjligt det för henne måste vara. Caspian gjorde sitt bästa att försöka lätta upp stämningen, och tog lite mat och vin medan han försökte tänka ut hur han kunde förbättra situationen.
    ‘En dum fråga till då? Har alver verkligen väldigt mycket bättre hörsel än människor, tror du? Jag har aldrig vågat fråga, de alver som besökte min fars hov verkade så väldigt… allvarsamma av sig, jag tror inte de hade uppskattat sådana frågor.’ han skrockade lite.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon kunde inte riktigt tolka och förstå hans varma blickar för henne och såg sig lite nervöst omkring. Han fick henne att känna sig bekväm och obekväm på samma gång och hon undrade hur det kom sig att hon kände så motstridiga känslor för honom?
    Hon visste inte riktigt vem han var, annat än att han var någon man som hade något maktövertag kring de i Garnisonen. Den vetskapen borde få henne att känna sig illa till mods men hans varma, vänliga ögon fick henne bara att le och en pirrande, varm känsla att sprida sig i hennes bröst.
    Som en reaktion lyfte hon sin hand och masserade den lätt över bröstet där hjärtat fanns med ena handen samtidigt som hon försökte svalka sig genom att ta ytterligare en liten klunk vin.

    Då han nämnde att hon borde besöka Isilas så skrattade hon till lite, chockad och skämtsamt. ” Javisst…en dag..” svarade hon bara vänligt och nickade lite. Hon ville inte vara oartig och fråga om han inte förstod vad hon just berättat så istället lät hon sin egen längtan och önskan att drömma sig bort svara åt henne istället.
    Hon satt en stund och iakttog honom utan att säga något. De kattlika ögonen följde hans rörelser uppmärksamt innan hon gjorde en gest som för att fråga om det gick bra för henne att hämta mera mat från bordet intill?
    Då han så självklart nickade och visade åt henne att ta för sig så resten hon försiktigt, ljudlöst på sig och tog mer mat. Den enkla, smutsiga klänningen dolde hennes figur under. Inte för att den var så mycket att skryta med då de hölls på gränsen till svält i garnisonen. För en alv var hon både kort och mer älv-lik än alv-lik.
    Lika ljudlöst som hon rest sig satte hon sig igen och hon kunde förstå de något överraskade blickarna hon kunde se hos honom. Hur kunde så mycket mat få plats i en sådan liten kropp? Hon skulle förmodligen bli sjuk av all mat, men hon tänkte inte vara dum att låta ett sådant här tillfälle gå förbi.

    Vid hans fråga igen log hon lite snett. ” Om vi hör bättre? ” Hon ryckte lite på axlarna. ” Jag skulle väl säga att det beror på alven. Men om Ni frågar om min hörsel så… jag hör delar av konversationen där nere. Jag vet bland annat att de kommer att skicka upp någon snart för att meddela er att ert bad är klart här i rummen intill…” Hon rodnade lite då en bild av honom avklädd i ett bad svepte förbi henne och hon stoppade en bit frukt i munnen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Caspian som i vanliga fall inte direkt var den mjuka sorten var lite förvirrad över allt som skedde där i rummet. Rummet som för de flesta var större än en lägenhet – ett helt hem. Speciellt om man jämförde med vad alverna i slummen levde i. Men det fanns en energi där som gjorde honom mjuk, kanske lite ödmjuk. Inte för att han helt förstod vad det var, han kände mest av att det var något som var annorlunda där då han satt och pratade med denna alv som var så långt ifrån hans verklighet som det gick. Kanske var det just det som var intressant. Hans far skulle nog minsann inte låtit honom sitta där med någon från slummen, men samtidigt var alver högt värderade i Isilas så kontrasten där var förvirrande.

    Då hon gick för att hämta mat sneglade han efter henne, lite tankfull kring hela situationen. Lite road samtidigt över hur hon åt, kanske lite orolig nästan med. Lite roat frustade han över sin egna dumma fråga och svaret han fick.
    ‘Verkligen?’ undrade han nyfiket, han kunde nog inte höra något.
    ‘Det vore en nyttig färdighet att ha, hörseln alltså. Men äntligen ett bad!’ konstaterade han muntert, trots allt hade det varit en rejäl resa. Lite tveksamt såg han på henne och hennes smutsiga tillstånd.
    ‘Ta inte detta på fel vis, fröken… Men kanske ni vill att jag ska bjuda er på ett bad med, som tack för vägvisandet? Säkert är vattnet varmare här än på Garnisonen, och mer bekvämt?’ undrade han. Hon verkade ju trots allt vara nöjd med maten.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon märkte inte hur han följde henne med blicken men hon kunde känna tyngden av hans blick vid henne. Det var som ett sjätte sinne, att veta att han iakttog henne. Kanske var det en färdighet hon plockat upp av uppväxten i Garnisonen. Trots allt var någon som hon alltid tvungen att hålla alla sinnen öppna i syfte att se efter sitt eget skinn.
    Hon slog sig återigen ner vid bordet och åt vidare av maten. Det var inte så att hon saknade bordsskick men det märktes att hon inte var van vid att få sitta ner och äta mat i lugn och ro. Nu när hon slukat den första enorma portionen som en utsvulten varg var rörelserna något mer stilla, som om hon insåg att han inte skulle rycka undan maten helt plötsligt för henne.
    Hon njöt mer av tuggorna och lät sig faktiskt ta tid att känna smakerna. Maten var långt ifrån bättre än den i Garnisonen och hon verkade förtjust i betorna då hon tagit extra många av dem.

    När han erkände att det var en bra egenskap med så bra hörsel nickade hon bara. ” Den kommer mig väl till pass i Garnisonen” svarade hon erkännande utan att gå närmare på varför det just var bra att ha den just där. Så mycket sas trots allt i tystnaden efteråt och han verkade styra om ämnet igen. Hon skulle precis stoppa en beta i munnen då han erbjöd henne ett bad på ett sådant ursäktande vis och en djup rodnad spred sig över hennes kinder.
    Hon visste att hon var smutsig, hon visste att klänningen var både smutsig och sliten men att han besvärats av hennes smuts så mycket fick henne att skämmas något. Hon försökte trots allt att tvätta sig både morgon och kväll. Men just den här kvällen hade han ju fångat upp henne också efter en lång dags slit och arbete. Men att han i sin vänlighet erbjöd henne ett riktigt bad kunde hon inte riktigt greppa. Hon stänkte betan igen och lät den vila på tallriken.
    “Det…det är vänligt av er herr Astor. Verkligen…” hennes instinkt och första reaktion var att ursäkta sig, sin smutsiga uppenbarelse som uppenbart plågade hans närvaro men en önskan om att faktiskt få prova ett riktigt bad hindrade henne från av avsluta det hon fortsatt tänkt säga.

    Som en skänk från ovan så hörde hon de diskreta knackningarna på dörren och en av värdshusets pigor stod försiktigt i dörren. Hennes ögon blev runda som tefat då hon såg Nelia sitta vid bordet med både mat och vin(!) framför sig i vad som verkade vara en intimare middag. Hon gapade några gånger innan hon slog ned blicken då hon märkte att hon stirrade. ” Ert bad är klart herr Astor. Det är rummet med den gula dörren, det finns handdukar och en ren nattsärk till er. Ni kan…” hon tvekade kort, en sekund innan hon harklade sig lite ” Ni kan skicka ner er alv och meddela när ni badat klart. ”

    Nelia såg mellan herr Astor och pigan i dörren. Hennes chockade min sa väl allt. En alv satt inte vid herrarnas bord och åt av deras mat, drack av deras vin. Men hon rörde inte en min utan väntade bara på att han skulle tala med pigan och sedan skicka iväg henne.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ett litet leende fanns där i den unge mannens ansikte då han såg henne nu äta med lite mer lugn. Kanske var det så att han fick en liten ny uppskattning för vardagen då han såg hennes reaktion på maten som ändå praktiskt taget för honom var självklar. Det var uppfriskande att få saker i perspektiv, hans liv var nog inte så dåligt i alla fall som det känts de senaste åren. Men allt i sitt perspektiv och sammanhang, kanske var det nyttigt för den unge mannen att vara i sällskap med någon som var från det totalt andra spektret av samhället än han själv.

    Så klart insåg han hur det skulle tas emot att erbjuda henne ett bad, knappast accepterat eller enligt etikett. Men det var ju inte så att de behövde ta ett bad tillsammans. Han såg att hans fråga gjorde henne besvärad, men han satt lugnt och lät henne tala för sig själv.
    ‘Jag menade inget illa, jag vet bara själv hur det är att resa långa vägar utan tillgång till ett varmt bad.’ förklarade han diplomatiskt, för något sa honom att hon knappast så ofta fick lyxen att ta ett bad i lugn och ro, efter vad han nu långsamt börjat pussla ihop av hennes prat.

    Knackningen kom och han reste sig lite instinktivt för att möta de som var vid dörren. Då han såg pigans gapande och reaktion kände han den där irritationen som han känt i garnisonen krypa fram igen.
    ‘Har fröken aldrig sett en alv äta mat förr?’ undrade han, med en lite skarp ton.
    ‘Men tack, jag klarar nog av att meddela när jag badat själv.’ konstaterade han, och såg sedan över axeln mot Neila. Hennes uttryck sa väl allt, och det hela gjorde honom mer irriterad över denna uppenbara orättvisa som spelade sig framför dem.

    ‘Se till att ordna ett privat bad och särk åt henne med, så kan ni tvätta och torka hennes kläder så länge. Raska på nu.’ sa han med en viftning med sina händer. Då pigorna skyndat sig iväg såg han på Neila igen.
    ‘Det är inte mycket, men det är i alla fall något jag kan göra.’ sa han med ett litet sorgset leende.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon såg på herr Astor, Caspian la hon till i minnet, när han reste sig för att möta pigan i dörren. Hennes egna ögon var också runda som tefat när han talade och pigans uppenbart besvärade uttryck och chockade min fick henne att le något roat då kvinnan avlägsnat sig och dörren återigen stängts.
    Hon vände blicken till hans ansikte, kinden full av beta och ett genuint brett leende på läpparna. Det var så ärligt och hela hennes ansikte sken upp för en stund innan leendet falnade sakta.
    Vad han än kunde erbjuda henne så slog inget minen som den där pigan just haft. Hon tuggade långsamt ur sin mat och slickade sig lite om läpparna.

    ” Herr Astor… ni förstår att hela stan kommer att tala om er… i inte allt för vänliga ordalag nu..” sa hon ändå lite försiktigt och la ned besticken. Hon slickade sig lite om läpparna och tog en klunk av vinet och hon kände hur det värmde och hummade i kroppen. Hennes öronspetsar blev något rödare och hon var inte helt säker på om det var vinet eller herr Astor som haft den största inverkan på det. Hon slog ned blicken något och log ett rodnande litet leende.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Caspian fnös lite i sin egna arrogans. Vad skulle de göra? Hänga honom? Han var en paladin, och förutom det var han äldste son till hus Astor i Isilas. De kunde inte röra honom, åtminstone inte i hans sinne. Han kunde så klart ha fel, men hade han fel var det något han skulle få lära sig den hårda vägen. Så han avfärdade bara hennes oro.
    ‘Vad bryr jag mig om deras ordalag?’ frågade han. Trots allt hade han inte mycket respekt för Isilas, det hade väl inte så många i Karm ändå. Han hade inte sett mycket som uppmuntrade till hans respekt. Han kunde inte rå att le över sättet hon sken upp en stund, det där söta leendet då hon såg ned.
    ‘Så vad sägs, fröken Neila, lite bad och så kan vi diskutera lite till? Åtminstone jag blir trevligare sällskap om jag inte stinker av svett och vägdamm.’

     

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon tuggade långsamt ut maten och slickade sig om läpparna. Hon hade lagt ner besticken och då han kom närmare kände hon hur hon spände sig lite. Men det var inte av samma nervositet som när andra människor närmade sig. Han hade med all sin vänlighet och generositet fått henne avslappnad i hans avsikter. Nej hon spände sig av någon annan orsak, något hon inte riktigt kunde sätta fingret på än. Hon reste sig lite långsamt ur sin stol då hans ord verkade antyda att själva mat-ätandet var över för kvällen.
    Då han talade om att han luktade och var smutsig så lutade hon sig lite närmare och drog in lite av hans lukt. Hon log ett litet leende och skakade på huvudet. ” Ni människor måste ha bättre luktsinne… om vi alver har bättre hörsel” . Hon lät blicken vandra till hans ansikte för en sekund och ett litet skämtsamt leende syntes försiktigt på hennes ansikte.
    Hon hade sagt det lite prövande, som om hon inte var helt säker att hon kunde eller fick vara så avslappnad med honom att hon kunde skämta.

    Hon nickade sedan lite som för att visa att hon accepterade hans erbjudande men vid det här laget var hon ens osäker på att hon skulle kunna säga eller tacka nej. Inte nu när pigan redan upprört där nere gjorde i ordning ett bad även för henne.
    Det tog inte lång tid innan karen var klara och pigan meddelade igen att det stod redo. Hon tvekade lite då hon följde med herr Astor till rummet där karen stod. Det fanns trots allt bara ett rum som var ordnat för bad på den här våningen. Hon stod stilla i dörren med honom, karen var ställda en efter den andra så att man antingen kunde bada rygg mot rygg eller ansikte mot ansikte. Hon tvekade något. ” Efter er herr Astor..”
    Det var inte ovanligt att både män och kvinnor tvagade sig i samma rum men en alv och en människa. Det var nog första gången tänkte hon och kände ett litet roat leende sprida sig igen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Caspian såg på henne en stund och blinkade till lite då hon sniffade och sedan drog sin kommentar, som om han inte var helt säker på om hon skämtade eller inte. Men det lilla leendet avslöjade så klart sanningen. Det var lite ovant kanske, då de flesta vandrade på tårna runt omkring honom om de inte visste att de med säkerhet kunde komma undan med det – exempelvis hans överordnade i paladinorden. Men han kunde inte låta bli att le ett brett leende, och sedan skratta till.
    ‘Visst, vi säger så!’ sa han muntert och skämtsamt tillbaka. Bara en stund därefter var baden redo.

    ‘Äntligen.’ muttrade han, och gick ut ur rummet och ned till platsen där de ångande baden stod redo. Han hade inte riktigt förväntat sig att de skulle bada i samma rum, trots allt var det rätt noggrant med sådant där han kom ifrån. Men han hade fått ta ned på sin egna bekvämlighet rätt mycket under de senare åren, sovandes i sovsal med andra paladiner och allt annat, tvättandes i samma bad – inte något han uppskattat, speciellt inte i början.

    ‘Tjuvkika inte då.’ sa han med torr humor, tog av sig sina plagg och snart hördes skvalpandet då han satte sig i vattnet.
    ‘Så, din tur. Jag lovar att inte kika på heder och samvete.’ trots allt var han tvungen att vara respektfull, stämningen i rummet lite laddad.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon såg lite tveksamt på honom och följde honom in i rummet. Hon stängde dörren och såg till att ventilen ut var öppen.
    Han verkade för ett kort ögonblick bekymrad. Inte nödvändigtvis obekväm men han var inte så lätt att läsa av alla gånger. Hon tände ett par oljelampor och rodnade då han tillslut sa att hon inte skulle tjuvkika. Hon sträckte lite på sig och rodnaden spred sig från hennes öron till hennes kinder. Hon vände direkt på sig, långsamt och nickade lite ” Jag tjuvkikar aldrig herr Astor. Det skulle inte falla mig in” sa hon ändå för hans försäkring och hon försökte att låta rösten låta neutral. Hon kunde inte bestämma sig om hon skulle vara sårad, förnärmad eller road över kommentaren. Hon stod stilla och väntade tålmodigt, ansiktet mot den ena väggen, orörlig och ljudlös. När hon hörde vattnet skvalpa och hans nöjda suck så drog hon tveksamt klänningen över huvudet. Hon hade redan under sin väntan snört upp den enkla snörningen.

    Om hans äntrande av karet hade följts av ljudet från vatten och nöjda suckar så gled hon ned ljudlöst. Endast efter en stund kom en mer lättad suck ur henne. Hon hade aldrig tagit ett riktigt bad och hon slöt ögonen för en stund. Hon var mätt, något varm av vin och sällskap och nu avslappnad i ett bad. Det måste vara en dröm… Hon hoppades att hon aldrig skulle vakna.

    Hennes nakna kropp var täckt av blåmärken, ärr och några färska sår. Kroppen slank och något undernärd men det fanns där något, något som skvallrade om att hon kanske hade kunnat blomma ut till en vacker blomma, om hon bara fått chansen. Men såhär i mörkret, smutsen och den näringsfattiga jorden blev det inte mycket av blommorna.
    Hon låg där en lång stund i en laddad tystnad. Hon kunde känna att stämningen i rummet var laddad men inte alls på samma sätt som hon var van vid och hon visste inte riktigt vad hon skulle säga eller göra.
    Hon visste inte om hon förväntades att bryta tystnaden eller om han föredrog den.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den unga mannen tog upp sin hästsvans genom att knyta upp bandet han hade i håret, och lät sig själv sjunka ned i badet. Åtminstone kunde han ju försöka vara avslappnad, inte för att han hade något emot sällskap. Kvinnligt sällskap. Tvärtom. Men det var ändå det där gnagandet i det undermedvetna från hans uppväxt som sa att det inte var korrekt beteende. Så klart hade allt som hette korrekt beteende farit åt fanderns då det visade sig att han hade magiska förmågor och skickades till Caras Idhrenin och han lämnat sitt rika liv och arv bakom sig. Men det gick inte att ändra på nu.

    ‘Så klart, du är säkert mer pålitlig och hedersam än de flesta här.’ konstaterade han med ett snett leende.
    ‘Skydda min heder så där, väldigt bra.’ han skrockade igen, och sjönk med huvudet under vattnet ett varv innan han satte sig till rätta. En stund satt han bara där i den lite tryckta tystnaden som bara följdes av ljud från deras kroppar som skapade skvalpanden i baden.
    ‘Nå, erkänn att jag hade rätt, att badet skulle göra dig gott.’ sa han till sist med ett litet leende, och sneglade över axeln mot henne och såg henne snabbt i ögonvrån.
    ‘Tänk att jag en gång hade detta varje dag och tog det för givet. Nu saknar jag det då jag inte har det.’ han skakade på huvudet.
    ‘Jag måste verka som en riktigt bortskämd skit i dina ögon, eller hur?’

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon både njöt och avskydde tystnaden här i karet. För det kändes som om luften laddades som innan ett oväder. Just när regnet ska komma och det doftar sådär ljuvligt regn. Förväntades hon säga något? Underhålla honom på något sätt som hon bara inte förstod? Hon kände sig så vilsen och osäker. I Garnisonen visste hon vad som väntades och vad som skulle hända om hon inte följde order, eller vad som skulle hända även om hon gjorde det. Här …
    Hon var som en strykrädd hund, en beskrivning hon hört fler gånger än hon kunde räkna. Men för första gången så kände hon sig som en sådan också.
    Hon sjönk ned i vattnet och lutade huvudet mot kopparkarets kant. Insidan var mjuk, len och inte alls sträv som ett kar av trä. Hon drog en liten suck innan hon hörde hans fråga.

    Hon satte sig lite försiktigt upp och vände ansiktet bara lite grann, hon ville inte förnärma honom genom att se på honom för mycket. Hon hade trots allt lovat att inte tjuvkika. Så hon uppfattade honom bara i ögonvrån och höll blicken fäst på ena väggen.
    ” Jag har aldrig tagit ett bad. ” svarade hon bara helt ärligt på hans påstående. Hon lät orden dö ut och skakade sedan på huvudet då han verkade fortsätta med så låga tankar om sig själv. Eller henne. Och hon visste inte vad som var värst.

    ” Nej. Du är en man. Människa. Viktig sådan. Du är inte bortskämd. Det är naturens ordning av saker. ” sa hon bara och ryckte lite på axlarna. “Jag skulle säga… att du är den snällaste mannen jag träffat. Inte den mest bortskämda” Svarade hon sedan ärligt, något lägre kanske då hon fick anstränga sig för att hålla rösten stadig och hon log rodnande igen innan hon vände bort ansiktet och sjönk ner i karet igen. Hon tog ett djupt andetag innan hon sjönk under ytan. Hon hade alltid velat prova. Det röda håret blev några nyanser mörkare och lockarna drogs ut något. De spetsiga öronen tydliga då hon återigen kom upp över ytan. Hon strök vattnet ur ansiktet och ögonen. Hon satte sig upp i karet och sträckte sig efter den lilla svampen som låg på en pall intill. Och tvål! Vid alla gudar det fanns till och med en tvål till henne! En helt ny sådan också.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Återigen hade han fått henne tyst med sitt enkla påstående. Aldrig tagit ett bad. Hur kunde man aldrig tagit ett bad? Till och med jordbrukare tog bad, eller badade bastu, värmde vatten ibland. Inte dagligen som i palatset, så klart, men ändå. Att aldrig få uppleva ett så simpelt nöje som att tvätta sig i varmt vatten kunde han inte förstå. Förutom om de medvetet behandlade henne med mindre värdighet än en packåsna, men kanske var det just det som det gjorde. Det som var problemet, som gnagde där under ytan, även om han inte helt förstått det än. Han blev så häpen så han vände huvudet lite mer.

    Han kunde inte rå för det, även om hon bara såg sidan av hans ansikte, och han en del av hennes bakhuvud. Hennes ord förvånade honom, gjorde honom obekväm. Visst, hans far tänkte säkert så, men att få det sagt högt så där som om det vore en sanning gjorde honom obekväm.
    ‘Hör nu, det är inte så. Naturens ordning?’ utbrast han och fnös. Visst var han en adelsman, av en fin familj, kanske den finaste i Karm, men det betydde ju inte det hon sa riktigt.

    ‘Även de med finast blod har ett ansvar att tjäna sitt folk, och behandla dem med respekt…!’ han nästan försvarade sig själv nu. Snäll? Han? Han som var så självisk, han insåg det nu. Tydligare än någonsin. Han såg henne försvinna under ytan, och dyka upp som en skogsvarelse med sina spetsiga öron. En viss rodnad hettade sig på hans kinder, men något annat hettade till med. Då hennes hud blänkte av vattnet kunde han se märken på hennes kropp – inget han sett förr, men nu då hon var glansig och ren och hudens toner blev starkare av det varma vattnet – den irriterade röda ännu mer röd mot den ljusa huden.
    ‘Vem gjorde det där..?!’ utbrast han, lite hest, en viss känsla av skräck och ilska krypandes under hans skinn.
    ‘Har de skadat dig på garnisonen, fröken?’ Vid Athal.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon märkte inte att hon fått honom obekväm. För henne var det ju trots allt sanning. Hon kände inte till något annat. Så var ju livet. Det fanns herrar så fanns de där under och så fanns där alver. Hans utbrott fick henne dock att stanna upp något och hon vände sig lite om mot honom. För vid hans nästa utrop skvalpade vattnet i hans kar och hon kunde höra vibrationen i luften av hans upprördhet. Hon höll tvålen och svampen i var sin hand och såg på honom. En kort stund, men en sådan som kändes som en evighet lät hon blicken falla över honom. Hans våta hår, bara överkropp i karet och rodnaden som varit lätt skär över kinderna blossade till och hon vände hastigt bort huvudet. Hon satte sig återigen med ryggen mot honom, något stel och rak i ryggen.

    ” Vem…vem gjorde vad herr Astor?” frågade hon honom och harklade sig lite för att få rösten att låta normal. Då han följde upp sin fråga började hon långsamt att gnida tvål och svamp mot varandra. Hon visste inte hur hon skulle svara honom riktigt. Ja de hade skadat henne i Garnisonen men så hade de också haft rätt att göra så. Hon började långsamt tvätta ena armen med svampen. Den ingrodda smutsen rann långsamt av och avslöjade ljus hy som var långt ifrån felfri. Kroppen hennes var täckt av blåmärken, skrapsår, ett och annat skärsår. Ryggen bar märken efter både äldre och nyare bestraffningar. ” Jag tjänar Garnisonen. När..när jag inte gör mitt arbete tillfredställande är det i deras rätt att tillrättavisa eller bestraffa oss herr Astor.” svarade hon sedan efter en stunds tystnad. Hon försökte låta rösten vara så neutral hon kunde. Då hon inte hörde något så vände hon sig något om, sneglade på honom över axeln.
    ” Du glömmer herr Astor. De finaste folken tjänar sitt land och sitt folk. Jag tillhör inte ert folk. ” det var tydligt vad hon menade med det hela och gav honom ett ursäktande litet leende.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Caspian var fortfarande ställd av vad hon sagt, även om han på nåt plan var medveten om hennes blick på hans bara överkropp, och han på hennes. Men allt han såg just då var att någon skadat henne och gjort märken på hennes hud, snarare än den skönheten som fanns där – som skulle kunna bli ännu mer om hon levde ett liv utan förtryck och brist på mat. Hon såg bort och han insåg att han säkert varit för skarp. Men ändå kunde han inte ta bort blicken från de märken han såg på den hud hon visade. Visst hade han märken med, sår som kommit på träningar och sådant, men inget gjort med illvilja som i hennes fall. Han märkte inte ens att hans andetag var tyngre, som om han försökte hantera sin ilska.

    ‘Men…!’ utbrast han, vad kunde man säga? ‘Så kan de väl inte göra! Det är förkastligt, mer än förkastligt! Det är en skandal, ett brott!’ utbrast han på sitt högtravande vis. Faktum var att han inte hade haft en aning om hur alver behandlades, men kanske han borde ha haft det. Det var för långt borta från hans vardag för att notera, före han nu stod här öga mot öga med en av de utsatta.
    ‘De borde straffas!’ fortsatte han upprört, blicken på henne fortfarande.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Nelia

    Hon kände hela rummet vibrera. Eller det kändes som det då hon lyssnade till hans djupa och arga andetag. Hon svalde något och fortsatte lugnt och försiktigt att tvätta sig. Hans andetag blandades med det stilla ljudet från droppande och något skvalpande vatten. Hon vände de kattlika ögonen mot honom då han utbrast sina ord i häftig ilska. Hon stannade upp i rörelserna och vände sig halvt mot honom nu. Hon hade aldrig sett en man, en människa så arg och upprörd över en alv. Över henne. Hon visste inte hur hon skulle reagera. En del av henne ville lugna honom, förminska det hon varit med om. En annan del av henne ville kasta sig i hans famn och gråta ut. Få känna den där trösten och höra att allt skulle bli bra, bättre.

    ” Herr Astor..” hon började mjukt och släppte svampen i karet. Försiktigt sträckte hon ut sin hand för att försiktigt röra vid hans arm. En fjäderlätt rörelse. ” Ni är inte i Karm längre.” svarade hon tillslut lugnt och log ett litet mjukt leende innan hon försiktigt drog åt sig sin hand. ” Det är inte ett brott. Inte här herr Astor. Och jag råder er att sänka rösten, innan värdshuset kommer att anse att ni är till större besvär än en tillgång ” fortsatte hon mjukt. Hon lät blicken vila vid hans en kort stund innan hon diskret vände bort huvudet igen och vände sig med ryggen mot honom. Hon lutade sig tillbaka ner i det varma karet. Lika mycket för att njuta av det varma vattnet som för att skyla hennes kropp. Den verkade bara göra honom upprörd och hon ville inte vara honom till besvär.

    Hon drog upp ena benet över vattnet och började att tvätta sina fötter istället med tvålen och svampen. Det fanns de som försökte göra motstånd, som försökte ändra livet för alla i Iselem. Men hon vågade inte ens andas tanken. Hon hade besökt ett sådant möte och hon visste att det fanns de människor som också ville se en förändring. Men han kom inte från landet och var det något hon lärt sig av livet i Garnisonen så var det ändå att en förändring aldrig kunde tvingas på från utsidan.
    Hon slöt ögonen kort och drömde sig bort, till ett liv där hon kunde ta bad oftare. Där alla bjöd henne till bords och där hon fick smaka vin oftare.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Så klart hade hon rätt. Det var svårt att acceptera, han ville bara skrika och gorma och klaga. Men vad gjorde det för nytta? Ingen för henne, och ingen för honom. Han var inte i Karm nu, han hade kommit till ett land som var så mycket mörkare än han någonsin kunnat föreställa sig. På något vis ville han hjälpa henne, men hans ilska skulle inte göra något. Han skulle behöva fundera på detta, se om han faktiskt kudne göra någon skillnad. Trots allt hade han kontakter, var en paladin, och dessutom från en rik familj. Kanske det fanns något han kunde göra… Idealistiska fantasier kanske.
    ‘Förlåt mig, men… det är så svårt att förstå.’ fick han ur sig, hans röst lite mindre samlad och korrekt än innan. Det hela hade uppenbarligen upprört honom, tagit på honom. Han drog en djup suck, men tog hennes exempel sedan för att tvåla in sig och tvätta av sig. Effektivare än han brukade, kanske. Då han var klar klev han ur badet, och tog handduken runt sin midja.
    ‘Det finns åtminstone något litet jag kan göra, om du tillåter mig att se på dina sår?’ frågade han. En liten sak, men något åtminstone.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 128 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.