Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 161 through 180 (of 229 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia la en arm lite stödjande och dels tröstande om Kheezai då de satt i droskan, för det var ju inte svårt att se att hon var lite borta efter teet hon fått, samtidigt som det hela utan tvekan var överväldigande och tyngande för mörkeralven.

    ‘Någon timme.’ svarade hon milt på Kheezais fråga, fortfarande lite missnöjd över hur de behandlat henne. Hon hoppades bara att det skulle leda till något gott, och såg sedan på Wreax – fortfarande med en skepticism och vaksamhet där i blicken. Kanske för att hon inte riktigt litade på honom, och kanske för att han delade en förståelse med Kheezai som hon inte riktigt kunde göra. Trots allt, hur kunde hon förstå vad det innebar att vara mörkeralv, eller bunden till en demon?

    Något disträ såg hon ut genom droskans fönsterglugg, men staden intresserade i all ärlighet henne inte så mycket just då. Fortfarande med vaksam blick betraktade hon Wreax då han kom mer sitt förslag om arbete, betraktade honom kritiskt som för att se om det fanns någon oärlighet där.

    ‘Jag vet inte.’ sa hon, lite mer barskt än hon tänkt sig till Wreax.
    ‘Men våra saker är kvar i värdshuset, och min häst, jag måste hämta dem innan vi anländer till er.’ påpekade hon med en direkt ton.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai betraktade Wreax med en liten sorgsen min och nickade. Hon visste vad han menade och kände stort medlidande för vad han kunde tänkas ha fått stå ut med i livet. Trots allt hade hon varit ganska förskonad, tack vare sin magi. Hans fråga, eller snarare erbjudande om arbete fick henne att blinka till lite förvånat och blicken gick till Ithia, lite sökandes efter råd.

    “Det…” ett arbete hade ju Ithia sagt var vad hon behövde och blicken gick långsamt tillbaka till Wreax. “..d-det hade… det är verkligen vänligt av dig… vad är det för arbete?” trots sin lite släpande och sömndruckna röst verkade hon mer uppmärksam nu än de senaste tio minuterna. Blicken gick tillbaka till Ithia då och då, i hopp om att få stöd.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax betraktade Ithia noggrant. Han tyckte sig känna av någon form av avund eller misstanke som Ithia hade. Det var dock milt jämfört med den oftast öppna avsmaken eller hatet som de flesta visade honom då han reste utanför Celeras och Me’erisia – i hans hemorter och här i handelsstaden hade han ett gott rykte tills vidare. Men kring andra riken hade han tendensen att inte ha färre än tre livvakter med sig för att väcka en känsla av auktoritet bland folk omkring – han blev betydligt mindre antastad då han hade dem och sin dräkt med Handelsgillet Bläcks emblem. Han lyssnade tålamodigt på Ithia oavsett tonen hon svarat honom med, och lyssnade aktivt på vad hon bett om.

    Självklart – jag var inte säker på hur mycket ni har med er, men vi tar en sväng via ert värdshus. Vi ska då se till att få allt med oss, och hästen kan vi leda bakom droskan. Jag hoppas att den lösningen passar er?”

    Wreax öppnade fönstret till droskan, och bade chauffören att ta dem via värdshuset för att hämta av deras egendom. Efter att han stängde fönstret såg han på Kheezai, som hade verkat till honom lite nervös sen deras första ögonblick, och han ville göra sitt bästa för att få denne mera bekväm av sig.

    Kheezai, jag har väldigt många olika slags arbeten som jag kan erbjuda, beroende på vad du hoppas på. Jag hade lite på känn att du vill kunna leva fredligt, med en gnutta frihet, men rätta mig gärna ifall jag har fel.”

    Wreax noterade att han hade fått på sig lite damm då han varit hos Ethirion på sin vänstra ärm, vilket han putsade av med sin hand.

    Givetvis vill jag också beakta dina färdigheter och talanger och se till att de kommer till sådant bruk som du vill använda dem till, och jag lyssnar gärna på dina önskemål. Men ifall du känner för att arbeta i Handelsgillet Bläck här i Celeras som min lokala assistent så kan vi till exempel diskutera den möjligheten vidare och omständigheterna. Men ifall det låter för… tråkigt… så kan jag alltid överväga något annat mer engagerande jobb.”

    Han såg lite frågande på Ithia för att han undrade över vad hon tänkte om arbetsdiskussionen, och för att hon fortfarande inte heller hade uppgett ifall deras avsikt är att stanna i staden.

    Och ifall ni båda har känslan att ni inte vill stanna kvar i Celeras kan jag arrangera för att ni kan få arbete annanstans, var än det vore mest lämpligt.”

    Wreax lutade bakåt i sätet något självsäkert.

    Men säg gärna vad du har på hjärtat, eller i tankarna.”

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia betraktade ordväxlingen med alerta ögon, men höll sig ifrån att kommentera. Trots allt var detta Kheezais val, och hennes möjlighet att bilda sitt egna liv. Det var trots allt det som varit deras mål alla dessa veckor. Under resan hade de dock bildat en vänskap, vilket hade ändrat uppdragets natur något. Klart hennes uppgift var att lämna över Kheezai säkert, det var vad hennes samvete lett henne till, men nu ville hon samtidigt inte låta henne bli utnyttjad av dessa ambitiösa privilegierade männen.

    Droskan stannade utanför värdshuset, och en något spänd tystnad uppstod i droskan. Ithia vände sin blick till Kheezai, och la en hand vänskapligt på hennes arm.
    ‘Jag hämtar våra saker.’ sa hon, och lutade sig fram så hon kunde tala lågt så bara Kheezai skulle höra.
    ‘Se till att du vet exakt vad det är han erbjuder för arbete, innan du tackar ja.’ gav hon som tips, innan hon lämnade droskan och de två ensamma i de minuter det skulle ta för henne att hämta deras saker.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezais blick gick nervöst mellan Wreax och Ithia. Hon förstod inte riktigt vad han menade med färdigheter. Hade hon sådana? Det var svårt att samla tankarna som fortfarande var lite uddlösa och hon visste inte riktigt vad hon skulle säga. Ithias viskning gjorde henne bara än mer nervöst och hon såg vädjande efter sin vän när denne försvann ut ur droskan och in i värdshuset. För ett ögonblick då dörren till droskan stod öppen hördes höga, glada röster och skratt. Sedan blev det tyst igen. Kheezai sänkte sin blick till sina händer som hon oroligt vred i varandra.

    “J-jag vet inte… emh… Men, jag tror nog jag kommer stanna här… i Celeras alltså…” började hon lite trevande och rynkade ögonbrynen åt sig själv, lite förvirrad och överrumplad av situationen. Oroligt bet hon på underläppen och kastade en skygg blick åt Wreax.

    “V-vad gör en assistent?” handel var ju ingenting som hon själv hade koll på. Efter sina år isolerade i en av Karms skogar så hoppades hon väl på att det inte hade med för mycket folk att göra. Dock kände hon på sig att det var dags att vänja sig vid andra varelser. Om hon skulle överleva här.

    “Jag kan lite magi” sa hon sedan och höjde blicken. “Lite… läkekonst och ja… Annat”

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax såg på medan Kheezai nervöst svarade till honom. Han förstod att denne var nervös – man hamnade ju sällan i en arbetsintervju så plötsligt. Men hans ögon lyste upp då hon nämnde magi och läkekonst.

    Magi och läkekonst? Ja men det är ju en utmärkt början!” Wreax log till Kheezai och rörde hennes axel lätt och fortsatte tala till denne.

    “Din förmåga som du uppvisade då du upprätthöll illusionen säger mig att du har god förmåga att behärska de magier som är bekanta för dig. Jag hade på känn att arbeta som en assistent skulle vara ett missbruk av dina talanger. Det är ett jobb som jag kan anställa andra för.”

    Wreax tittade på Kheezai med ett uppmuntrande leende. “Men, jag skulle vilja att du ger mig en enkel demonstration här nu. Tror du att du kunde läka min arm ifall jag gjorde ett enkelt sår här? Jag har medel för att bota det ifall det inte lyckas, men jag litar på dig.

    Wreax tog fram en kort kniv, vecklade upp sin vänstra ärm och skar ett lite längre sår längs med armen, men inte tillräckligt djupt för att göra någon ordentlig skada. Hans min ändrade inte ett dugg, inte ens av smärta.

    “Var inte rädd – koncentrera dig enbart på uppgiften.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia skyndade sig så fort hon kunde med att knäppa på sig sin rustning, trots allt var det lättare än att bära den i delar, för att sedan plocka med sig sin och Kheezais väskor med deras kläder och andra förnödenheter. Att lämna Kheezai ensam med den där Wreax fyllde henne med oro, men det hela tog ändå ett par minuter trots att hon använde magi för att få på sig sin rustning snabbt. En stund senare öppnade hon dörren utan förvarning, för att se på Wreax med sin skurna arm och Kheezai.
    ‘Vad i Athals namn händer här?’ frågade hon, ilsket, som om hon kommit på två barn som gjorde något förbjudet. Ithias uppenbarelse var helt annorlunda då hon var klädd i sin auktoritära vita rustning, snarare än de vardagliga kläder hon haft innan.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai ryckte till vid hans beröring men skyggade inte undan som hon skulle ha gjort för bara några veckor sedan. Hans uppmuntrande leende och ord fick henne att se upp och le försiktigt. Ett leende som bleknade ganska snabbt och övergick till en nervös blick.
    “Nu?” frågade hon lamt och rynkade ögonbrynen. Det fanns dock inget val så hon fick helt enkelt bita ihop och försöka koncentrera sig. Hennes blick följde vaksamt kniven och hon tuggade nervöst på underläppen men såg mer beslutsam ut än tidigare. Ett litet kvidande lämnade henne då han öppnade såret och hon tog med en darrande hand tag om hans handled.

    Kheezai tog ett djupt andetag och la den andra handen över såret. I ett försök att uppbringa magin inom sig slöt hon ögonen. Precis då rycktes dörren upp och hon ryggade snabbt tillbaka in i ena hörnet med ett förskräckt pip.
    “Ithia..!” flämtade hon ömsom lättad, ömsom förskräckt till och drog ett djupt andetag för att lugna sina hjärtslag då hon lutade sig tillbaka i sätet.
    “D-det… jag skulle bara..” hon fick inte fram orden utan sänkte bara skamset blicken till droskans golv.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax såg på sin blödande arm och på Kheezai som drog sig undan. Hans reaktioner var lugna och sansade, och reagerade inte som om han var förskräckt att Ithia avbrutit vad de gjorde.

    Ta det lugnt, paladin. Jag diskuterade om arbeten med Kessie och hon nämnde läkekonst. Jag önskade en demonstration, för arbetets skull. Jag ville vara säker på att vi har något att bygga vidare på Jag kan arrangera ett arbete där hon kan förbättra sina kunskaper vidare i det området, tänkte att hon kunde gilla det mer än att arbeta med handelsmän dagarna i ända.”

    Han hade aldrig sett en paladins rustning tidigare, och även om han inte visa det utåt var han imponerad av åsynen.

    “Jag har också förstått att paladins är kunniga i det området. Jag antar att det också är något ni ibland sysslar med, läkekonst alltså. Kanske det är något du kan lära henne mera i? Eller är det jag hört fel?”

    Wreax såg på sin arm som nu började blöda på droskans inre golv. Han var glad att det inte var hans jobb att städa. Men han gjorde inga som helst grimaser eller miner på att det skulle göra ont. Någon med skarpt sinne och öppna ögon kunde förundra sig över att någon som han, som beskrev sig som handelsman, inte alls var skygg över blod eller smärta.

    Kessie, som sagt. Jag litar på dig. Visa vad du kan!” sade Wreax med en uppmuntrande ton.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia gav Wreax en smutsig blick och steg in i droskan efter att en stalldräng kommit och gett hennes häst så hon kunde surra fast dess tyglar i en av droskans lampposter. Droskan knarrade och guppade lite upprörd under tyngden från Ithias rustning, och utan att bry sig om de delikata sätena satte hon sig ned tungt vid Kheezais sida.
    ‘Vad paladiner kan och inte kan göra berör inte er, herr Wreax.’ sa hon enkelt, trots allt hade hon ingen lust att dela sin ordens hemligheter med honom. Hans uppmaning till Kheezai fick henne att vilja be honom hålla käften, men hon behärskade sig och vände sin blick till Kheezai.
    ‘Du behöver inte, om du inte vill.’ sa hon, trots Wreax uppmaning, och hon vände sin blick till Wreax.
    ‘Hon har precis blivit drogad…’ ditt arroganta svin, tur nog tänkte hon bara det sista.
    ‘Tycker du verkligen det är bästa tillfället för en demonstration?’ undrade hon, och gjorde en grimas över röran han skapade där inne med blodet.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai såg från Ithia, till Wreax och så tillbaka till Ithia. Tonen i droskan och hur de sa emot varandra gjorde henne förvirrad och ängslig. Hon bet sig i underläppen och önskade hon kunde försvinna in i sätet. Utan att tänka på det drog hon upp benen för att lägga armarna om knäna i ett försök att göra sig mindre. Blicken slogs ned och hon rodnade skamset, det kändes nästan som att Ithia var arg på henne även fast det var mannen som hon tilltalade. Kheezai förblev tyst under deras ordväxling.

    Så höjde hon blicken från blodet tillslut, ungefär i samma ögonblick som droskan började röra på sig, och såg från såret på Wreax arm till hans ansikte som var så oberört. Det påminde henne om…
    “Du har sett Det Eviga Mörkret. Inte sant?” rösten var låg, nästan en viskning. Så tog hon mod till sig “När var du där?” rösten var starkare och hon hade blicken fäst vid Wreax.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax förstod inte riktigt Ithias reaktioner mot honom. Han hade ofta en förmåga att sänka folks fientlighet mot honom då de inte var fullkomligt fördomsfulla mot honom. Kanske hon som paladin var känslig för sådant – att kunna se på folk och bedöma deras karaktär. Eller så var hon helt enkelt lika misstänksam till sin natur som Wreax för det mesta var då olika varelser talade om motiv eller avsikter.

    Han såg till Ithia och sade något kortfattat “Nåväl.. kanske inte.

    Han bestämde att han inte längre skulle ge mera tid åt armen att bli värre, och använde snabbt ett läkemedel som han hällde över sin arm som snabbt blev bättre. Blodet på armen drog sig in tillbaka in igenom sprickan i huden det kommit ur, medan det som hade droppat på droskans golv förblev där. Han torkade av resten av medlet med sin andra ärm innan han drog ärmen över armen som om inget någonsin hänt.

    Men Kheezais fråga gick på gränsen av vad han ville öppet diskutera för så nya bekantskaper som de var.

    Det eviga mörkret… Ja. Det har jag.” Wreax vred sig lite obekvämt.

    Min moder och jag blev upptäckta i Antrophelia och tvingades av spindelns spioner att flytta tillbaka till Dar Zakhar. Mina föräldrar blev frånskilda i tvång och har inte sett varandra sen dess.

    Wreax förstod dock varför Kheezai fått för sig att fråga om det.

    Men jag fick njuta av Dar Zakhars gästfrihet en god stund innan jag kom bort därifrån.”, sade han i en mera ironisk ton. “Min moder, hon är fortfarande där. Jag har inte sett min moder nu på över tio år… Men jag kommer aldrig att kunna återvända, eller se henne längre.”

    De hade inte känt varandra en full dag än, och han bestämde sig att inte dela med sig precis allt. Men Wreax var mycket behärskad i sitt tal, sina gester och miner, och var en mästare på att tala kring sanningen på ett sätt som inte fick folk att vara misstänksamma för det mesta. Och att lämna saker undan ur berättelser var betydligt lättare än att ljuga rakt ut.

    Droskan drog långsamt framåt tillbaka över bron mot det rikare distriktet av staden. Kvällen var sen, men vägen var inte lång till hans hus längre.

    Vi kommer eventuellt att hinna diskutera mera om arbete inom läkekonst imorgon bitti. Jag kommer att segla mycket tidigt härifrån, så det kommer tyvärr att vara mycket tidigt. Men ifall det inte stör er så kan vi återkomma om saken då. Men jobb finns det ju i många former här i Celeras.”

    Wreax tittade ut ur fönstret, och hans kroppsspråk var tydligt att hans intresse minskat betydligt och att han kände sig förolämpad. Men det var svårt att veta med en person som honom ifall han gjorde det kalkylerat eller ärligt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia betraktade Wreax skeptiskt, men kanske hennes blick mjuknade något då han talade om sin barndom. Antrophelia hade hon bara hört lösa rykten om. Det, liksom Dar Zakhar, kändes som fjärran sagoriken som inte var verkliga. Och här satt hon nu i en droska med en mörkeralv, och en som var någon blandning av vattenfolk och mörkeralv. En märklig värld de levde i, trots allt, märkligare än hon någonsin hade kunnat föreställa sig.

    En djup suck lämnade Ithia, trots allt tog det emot att erkänna då hon gjort något fel eller då hennes temperament tagit över. Inte för att hon hade gjort något fel! Men detta var för Kheezais skull, så hon fick anstränga sig för att behärska sig.
    ‘Jag ber om ursäkt, herr Wreax, för mitt… temperament.’ sa hon, och gav Kheezai en ursäktande blick och en vänskaplig beröring på hennes ben. De kände väl varandra så väl nu åtminstone att Kheezai förstod vad hon ville säga? Trots allt hade situationen med skurna armar sett väldigt märklig ut för henne. Som något på gränsen till det ockulta, till det hon svurit att kämpa mot.

    ‘I sanning vill jag bara Kheezai väl, och jag är rädd att hon ska bli utnyttjad. Om du behöver se hennes förmågor, och Kheezai är villig att visa dem, ska jag inte stå i vägen.’ sa hon.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai vred lite obekvämt på sig och drog armarna hårdare kring benen. Hon lät hakan vila mot de uppdragna knäna. En skamsen och skyldig känsla fyllde henne, men hon visste inte vad hon gjort för fel. En lite sorgsen min målades upp över hennes ansikte vid hans ord.
    “Jag beklagar… Det finns många som är kvar där” hennes ord var låga, medlidande och hon talade om Dar Zakhar som om det var ett sorts helvete. För henne var det ju i sanning det.

    Kheezai vände blicken till Ithia vid hennes beröring och log svagt. Men hon kände ändå någon sorts sorg, för hon började också förstå att hon snart skulle gå skilda vägar med sin vän. Hennes blick sjönk ned mot golvet igen.
    “J-jag vill gärna ha ett jobb…” sa hon lite mesigt men verkade gaska upp sig och rynkade beslutsamt på ögonbrynen. Blicken vändes tillbaka till Wreax.
    “Imorgon bitti. Innan du reser” orden var karaktäristiskt beslutsamma, eller så var det den riktiga Kheezai som sken igenom.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax studerade lite sina händer för att försäkra sig att han inte hade blod på dem. Ifall han skulle ha haft det så skulle han ju behöva ordentligt med tvål att bli av med det – blod är inte så trevligt att handskas med jämfört med vanligt smuts.

    Detta var dock en sorts skådespel som han höll på med – att låta sig verka ointresserad. Han såg dock upp för en stund mot Ithia.

    Jag förstår ditt behov, att se till att Kheezai ska må bra och klara sig väl. Det är ädelt av dig.” Han sade orden med en empatisk röst, men egentligen förstod han inte det så bra som han påstod. Visserligen brydde han sig om två personer i världen, sina föräldrar, på ett emotionellt plan, men hade svårigheter i att förstå behovet att göra saker i andras intresse eller självlöst. Han hade aldrig varit i situationer där han egentligen skulle fått ärlig glädje ur det.

    Som en bakgrund till hans manipulativa förmågor låg vissa karaktärsdrag av en slags grandios narcissism, men inte som en fullkomlig psykologisk sjukdom. Han skadade inte andra i onödan över mera futtiga saker som var i hans intresse som en mindre stabil personlighet skulle ha gjort, men det skulle han definitivt göra ifall någon kom i vägen för hans viktiga mål, och gjorde det gärna utan någon slags empati.

    Han såg mot Kheezai, och han var internt glad över att han fortfarande till någon grad hade henne på sin sida även om Ithias sätt att vara och agera kunde skapa misstro i henne, så mycket som denna hade inflytande över henne. Han gillade också den beslutsamhet som var i Kheezais röst – han var kanske lite skadeglad att hon inte var så hjälplös som det kunde uppfattas från Ithias behov att beskydda henne.

    Prima. Det gör vi då.”

    Droskan stannade vid Wreax hus, och en ung alvisk kvinna, som såg ut som någon som passade in i omgivningen av den rikare delen av Celeras, öppnade dörren och lämnade den öppen bakom sig, och kom gående till droskan. Hon var iklädd i en vacker klänning i djup vinröd färg. En eldstad syntes i ändan av huset från dörröppningen, och en doft av god mat svajade ut ur huset då avståndet till dörren inte var så långt från droskan. Kvinnan såg att Wreax inte kom ensam, vilket fick henne att förbättra sin hållning lite ytterligare.

    “God kväll herr Situros, jag var inte medveten om att ni har gäster?”

    Wreax gick till henne och de gav varandra en kyss på kinden som var mera av en hälsning än ett sätt att visa ömhet. Han satte handen på hennes axel, för att få henne att slappna av och minska på sin formalitet.

    Jag ber om ursäkt för det, Valindra. Jag hade inte väntat mig det heller, men om du vore snäll och gjorde gästrummen redo så skulle jag uppskatta det mycket.

    Valindra tittade på Ithia och Kheezai vänligt med ett leende, och verkade snäll och fördomslös till sitt sätt att vara. Synen av en paladin och en mörkeralv hade hon inte väntat sig, men med en mästare som Wreax var det inte mycket som förvånade henne egentligen. Och hon var inte en nyfiken person som ställde mera frågor än det behövdes. Hon var nu betydligt mer lugn.

    “Självklart, Wreax. Jag ska göra det så fort som möjligt.”

    Hon talade nu till Ithia och Kheezai.

    “Behöver ni hjälp med era saker? Jag hjälper gärna till!”

    Huset eller gården kring det var inte enormt som Ethirions, men det var inte precis litet heller, i två våningar med en entré som var synlig ur dörren, och ett vardagsrum där eldstaden var längst in, och elden brann redan bekvämt i den. I husets första våning var det också ett stort kök och en matsal, och i övre våningen fanns det två gästrum som var ganska stora, ett mindre sovrum, ett huvudsovrum, ett litet badrum och ett stort badrum som hade ett enormt badkar. Men det var inte mycket i själva inredningen som gav mycket information om husets ägare eller personlighet, vilket var i stark kontrast till Ethirions hus.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia betraktade som omgivning, men hennes intresse föll på den alviska kvinnan med sin vänliga utstrålning. Det var en intressant kontrast mellan henne och Wreax, och kanske sade det en del om Wreax också som han inte visade utåt att han var i en sådan kvinnas sällskap. Ithia som varit van att hantera sig själv de senaste årtiondet var inte van att ta emot hjälp, och tänkte protestera först men gav sig. Ibland var det artigare att ta emot hjälp än att neka den.
    ‘Tack! Kanske du kan ta denna väska till Kheezais rum?’ föreslog hon och sträckte över väskan med Kheezais saker. Hennes egna var betydligt tyngre, så den behöll hon.
    ‘Jag har också min häst här.’ påpekade hon och nickade mot sin springare som var fäst i droskan.

    Lite dåligt samvete hade hon över att se Kheezai så ställd efter sitt beteende, och hon visste att hon skulle behöva be om ursäkt då de var ensamma. Men det fick vänta nu då de var i Wreax och Valindras sällskap.
    ‘Tack igen för givmildheten.’ sa Ithia, lite lugnare än innan.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai klev försiktigt ur droskan, blicken vaksam omkring sig. Hon vinglade till lite och la handen mot Ithia för att stödja sig. Blicken gick från alvinnan till huset och vid doften av mat så knorrade hennes mage till argt och högljutt. Instinktivt la hon handen över magen och log lite ursäktande.

    Hon kände sig lite tafatt där bland de andra, och skamsen över den smutsiga och självgjorda väska som Ithia lämnade över, men hon sa ingenting utan försökte bara koncentrera sig på att magen skulle vara tyst. Det var förgäves, för den knorrade till igen då de gick upp till huset.

    “Vilket fint hus ni har” sa hon lågt till Wreax, då hon kom på sig med att vara tyst. Det kanske var lite oartigt? Hon var osäker, isolerad i tiotalsår hade inte gett henne särskilt bra sociala förmågor och hennes tankar var bara på mat. Och den flaska hon gömt i sin rock. Den som skulle hålla mardrömmarna borta.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Valindra såg på hästen, och blev genast gladare. På grund av hennes blick var det genast uppenbart att hon var en stor djurvän – vilket inte var förvånansvärt enligt andra raser då man talade om hur alver var. “En så vacker häst ni har!”, sade hon till Ithia, med en imponerad röst. Hon höll i Kheezais väska med ena handen och rörde hästens mane med andra, och talade några vänliga ord till hästen på alviska om hur vacker denna var.

    “Givetvis! Vi har ett stall här bakom huset – det är fullkomligt säkert. Jag ska se till att hon får hö och vatten. Hon ska få sova väl med de andra hästarna.”

    Valindra tog loss hästen från droskan, och klappade lätt på droskan vilket signalerade till chauffören att de hade allt med sig, och droskan drog iväg vidare medan chauffören vinkade till alla och Valindra glatt vinkade tillbaka. Wreax gjorde en tackande gest med att röra med sin högra handflata på hjärtat och bugade lite grann till chauffören som åkte iväg.

    Valindra började leda hästen mot stallet, men stannade upp och tittade mot Kheezai då hon insåg att hon hade dennes väska. “Ah! Jag tar med er väska medan jag för hästen – jag ser till att era saker kommer dit de ska, och gör era rum i ordning.”

    “Wreax, maten är precis klar!”, ropade Valindra i tillräcklig röst för att de skulle höra henne medan hon gick med hästen mot stallets dörr, öppnade den och ledde in hästen.

    Wreax såg på Ithia och svarade till henne. “Det är så lite. Och Valindra ser till att ni får er häst imorgon. Ni kan lägga era saker där ni känner att det känns bäst.” 

    Han såg på Kheezai, och log till hennes komplimang. “Tack, snälla du.” sade han, och rörde hennes övre arm vänligt. “Men varsågoda, stig in! Ni måste vara hungriga, man lever inte enbart på te.”

    Gruppen gick in i entrén, och han fortsatte sin väg till köket, och lyfte kärl och serveringsfat till matsalens bord, med potatis, hjort som förmodligen hade fångats samma dag, och en del frukter och grönsaker. “Jag hämtar åt er bestick, tallrikar och glas. Varsågoda, slå er ner när ni är redo!”

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia fann att hon log lite över den vänliga kvinnans utstrålning och vänlighet, och följde sedan Wreax och Ithia mot huset. Lite vaksamt betraktade hon ordväxlingen mellan Kheezai och handelsmannen, men följde dem in utan fler ord. Än en gång var de i ett nytt hus och hennes blick gick omkring på diverse objekt där inne.
    ‘Jag behöver nog ta av mig min rustning innan jag kan sätta mig ned vid ert bord.’ sa hon medan hon var distraherad av att se sig omkring.
    ‘Trots allt vill jag inte skada era möbler.’ tillade hon. Dessutom var det rätt klumpigt att försöka äta med vanligt bordsskick då ens rörelser var limiterade av en rustning.
    ‘Kan ni visa mig var rummet ligger, så jag kan byta om?’

    Så Ithia fick lämna dem en stund, och några minuter senare kom hon vandrandes ned till matsalen igen. Hon hade tagit på sig ett par rena resebyxor hon haft i sin väska, och en ren men skrynklig linneskjorta som hängde löst om hennes former. Det långa vita håret hade hon snabbt flätat för att vara lite mer presentabel, och avfyrade ett milt leende mot Kheezai då hon såg henne igen.
    ‘Ursäkta att ni fick vänta.’ sa hon, och slog sig ned.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai kunde inte lite på folk som gillade hästar. Trots veckorna i sällskap av Ithias häst var hon livrädd för det stora djuret. Så stor, opålitlig och så själlösa ögon. Hon rös lite av blotta tanken då hon vaksamt följde alvinnan och hästen med blicken. Men tankarna gick snabbt tillbaka till maten.

    Hon ryckte till lite då Wreax vidrörde hennes arm men besvarade ändå hans leende med ett svagt och vänligt. Att slå sig till bords var inget hon var sen med och såg förväntansfullt på maten medan Wreax hämtade bestick. Hon inväntade inte Ithia utan började ta för sig av maten så fort han var tillbaka med besticken.
    “Tack” lyckades hon få ur sig innan hon började hugga in.
    “Åh så gott!” sa hon några tuggor in och log brett mot Wreax. Hon hade nog inte ätit så bra på… åratal.

    När Ithia kom in såg Kheezai upp och log. Kheezai kände hur energin återvände nu när hon fick i sig mat.

Viewing 20 posts - 161 through 180 (of 229 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.