Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 94 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det hade visat sig vara alldeles för svårt att koncentrera sig på något annat än den bekanta närvaron där inne i salen, så efter att ha sett till så att Arand och Nenye blivit omhändertagna så hade hon ursäktat sig och lämnat salen för att dyka in i det lilla rum som en gång varit hennes. Det såg förstås precis likadant ut som det alltid gjort, men det kändes av någon anledning inte lika tryggt som det en gång gjort, det kändes, underligt nog, inte som hennes.

     

    Ändå var det dit hon tog sin tillflykt, med ursäkten att hon behövde få tvätta av sig och vila efter den långa resan. Sanningen var dock mer den att hon ville vara ensam med sina tankar. Det här var inte alls vad hon förväntat sig när hon återvänt hem. Det borde ha varit en lyckans dag, fylld av glädje över att äntligen få vara hemma igen, men nu kändes allting bara fel…

     

    I ett plötsligt utbrott av vrede tog hon den djupa skålen i trä som fyllts med rent vatten och kastade den så hårt i väggen att den sprack. Vattnet stänkte åt alla håll och kanter och gjorde golvet blött, men hon suckade bara och sjönk ned på sängkanten och begravde ansiktet i händerna. Varför kunde hon inte kontrollera sig själv? Hon var tvungen att ta sig samman!

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vattnet skvätte upp mot Ranghildr och hon fick en av trädelarna i hennes ben som gjorde att tyget gick sönder där. Nog för det kändes och att hon annars skulle hojta till och be sin dotter att tänka efter. Fast hon tyckte inte riktigt det var rätt tillälle att göra det. Istället gick hon försiktigt in i rummet och satte sig framför Maeve på huk med sina båda armar på sina ben.

    “Maeve…?” frågade hon försiktigt och sträckte sig fram för att försiktigt stryka undan några av hennes blonda hårstrån och lägga bakom hennes öra med ett oroligt leende på läpparna.

    “Hur är det fatt, egentligen, hm? Det är bara du och jag här nu. Berätta sanningen nu tösen min.” hummade hon milt och fortsatte att ömt stryka hennes hår.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Att hon inte hade hört sin mor komma in var oroväckande, men hon kunde inte annat än att skylla på sin sinnesstämning. Det var frustrerande samtidigt som det var betryggande att veta att hennes mor fortfarande var densamma, trots allt som skett sedan de senast setts.

     

    Ändå kunde hon inte låta bli att sucka djupt och ta handen som strök henne över håret i sin egen för att flytta den därifrån, dock utan att släppa den. Sen såg hon upp på sin mor och skakade på huvudet åt hennes ord.

    ”Förlåt mig mor… Jag är inte riktigt mig själv”, sade hon ursäktande, som om det skulle vara svar nog på de frågor som hennes mor mer än troligt hade. Hon hade ju själv knappast varit diskret i sina reaktioner, men hon hade inte för avsikt att berätta något mer ingående om det hela. Trots allt skulle det bli svårt att förklara hela situationen utan att också adressera det faktum att mannen som stod där ute i salen nu knappast såg ut som någon som hon skulle ha… Nej. Hon skakade på huvudet igen för att tränga undan tankarna.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet hummande slapp ifrån Ranghildrs läppar och hon höjde ögonbrynet samtidigt som hon såg på Maeve. Trots allt var det inte svårt att se hur något hade upprört henne, eller snarare någon. Det var inte svårt att gissa vem det var heller. Hon suckade tyst åt det hela för att stryka sina fingrar över hennes handrygg innan hon släppte den och mötte Maeves blick lite mer allvarlig.

    “Jag kan se det, du har haft en lång och svår resa. Låt mig se över dina sår, hm?” sa hon och innan Maeve hade hunnit protestera hade hon kommit tillbaka med en ren trasa och varmt vatten för att tvätta av henne.

    Försiktigt tog hon tag i hennes arm, milt men samtidigt bestämt och strök trasan över hennes hy men hon fick syn på hur tatueringen som Gerda så länge sedan skapat på hennes dotter underarm nu snarare var ett brännmärke. Lite oroligt rynkade hon på ögonbrynen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon visste bättre än att argumentera med sin mor, så hon satt snällt kvar på sängkanten och väntade på henne utan att protestera när hon började tvätta av de sår som snarare var mer ärr än något annat vid det här laget.

     

    Det undgick henne inte att hennes mor noterade brännmärket hon hade på armen, ett fult sådant som avbröt drakens kropp där den slingrade sig ned över hennes arm. Det hade trots allt varit nödvändigt, men det kändes ändå som om det släppt lös något som inte borde få vandra riktigt så fritt.

    ”Det var i Loradon. Vi var tvungna att…” Hon avbröt sig själv genom att skaka på huvudet och sucka lite uppgivet. Hur skulle hon förklara allt?
    ”Det har varit två långa år. För det är två år, inte sant?” Hon log lite snett, men det fanns ingen riktig glädje i leendet.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Milt strök hon sin tumme under bännmärket och hummade lite oroligt över det som hon sa. I för sig hade Maeve alltid haft ett häftigt temprament  – och speciellt hon själv skulle inte riktigt ha något att säga åt det då hon inte heller var av den lugna sorten. Men samtidigt kändes det som om hon hade en annan ilska bubblande inom henne.

    “Två väldigt långa år, ja.” instämde Ranghildr med en trött suck och lade ner trasan på hinken för att sätta sig ner på golvet. Hon lade sina armar på sina ben och såg tyst bort mot fönstret. Vanligtvis skulle hon fortsatt att tvätta av sin dotter och prata mer men det kändes som om luften hade gått ur henne och hon var trött och sliten.

    Lite disträ drog hon handen genom sitt hår och höll blicken mot fönstret och försökte att koncentrera sig på spindeln som rörde sig i sitt nät där. Det fanns en lättnad inom henne, men det var som om tårarna skavde där i hennes ögon och hon ville inte att Maeve skulle se det.

    “Det kändes som en evighet, men nu är ni hemma igen” sa hon och försökte sig på ett milt leende.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det hade inte varit särskilt mycket att tvätta rent, men att tatueringen var skadad hade varit uppenbart, och konsekvenserna av det skulle inte undgå den som kände henne och det hon bar på. Kanske var det därför hennes mor vände sig om. Oavsett så förstod hon att hon sårat sin mor, inte enbart genom sin frånvaro under de två senaste åren, men också genom sin frånvaro nu. Insikten gnagde inom henne, men hon fann det svårt att vara lika öppen som hon en gång varit.

     

    Med en liten suck klättrade hon ned från sängkanten och satte sig bredvid sin mor på golvet och tog hennes ena hand mellan sina.

    ”Det är vi… Det har hänt så mycket, och en del av det som hänt förmår jag inte prata om riktigt än… Men vet att jag har saknat dig och far, så oerhört mycket. Ända sedan jag först blev varse att Hrafn satt sin plan i rullning har mitt enda mål varit att ta mig tillbaka hem. Jag är ledsen att det tog sån tid”, sade hon lite ursäktande och log snett.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Att Maeve satte sig bredvid henne och satte hennes hand mellan sin dotters händer fick henne att le lite större och hon kunde inte rå för att någon tår rann ner för hennes kind – mest av lättnad över att ha dem hemma igen. Trots allt hade Kettils död tagit hårt på henne och oron hade växt inom henne mer och mer.

    Utan några ord drog hon in Maeve i en djup kram igen för att borra in sitt huvud och dölja hennes tårar i hennes blonda hår. Hon drog in hennes doft.

    “Jag vet, jag vet. Och jag tvingar dig inte att säga något.” hummade hon och kysste hennes huvud milt.

    “Men vi har saknat dig ännu mer, tösen min. Och du har inget att be om ursäkt för – har du tillbringat för mycket tid med karmanerna för att få sådant trams för dig?”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hummade lite roat åt sin mors tilltag, men gjorde ingen ansats att dra sig undan. Det var uppenbart att hennes mor behövde stunden, så hon lät sig omfamnas, som om hon inte varit mer än ett barn, vilket hon ju förstås var i sin mors ögon.

    ”Jag är rädd att det kanske är så illa”, sade hon med ett litet skratt. ”Men i gengäld tror jag nog att jag lärde karmanerna ett och annat om hur man strider”, tillade hon roat innan hon slutligen drog sig undan omfamningen för att kunna betrakta sin mor.

     

    ”Eirik har blivit mer lik en fågel sen sist. Och Asgeir verkar faktiskt ha skaffat sig lite disciplin”, kommenterade hon med ett litet flin som fick det nya ärret i ansiktet att strama.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett hest skratt lämnade Ranghildrs läppar, som om hon inte hade skrattat på länge och hon klappade Maeve lite nöjt och glad över hennes respons och att se ett genuint flin där hos henne.

    “Ja, Eirik är lite egendomlig av sig – bara han inte tappar sig själv där. Asgeir, disciplin, är det sant?” sa hon lite och såg på henne med en road blinkning.

    “Och du har skaffat nya ärr ser jag. Nästan fler än mig nu” sa hon och tänkte tillbaka på när Maeve varit en liten flicka med en önska om att få ärr på sin kropp och hon kunde inte rå för att flina lite åt det hela.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det kändes skönt att få höra sin mor skratta, för trots det tunga hon själv bar så ville hon inte att det skulle gå ut över någon annan, särskilt inte någon av sina föräldrar. Kanske skulle hon i framtiden kunna berätta om allt, eller inte. Kanske skulle hon inte överleva länge nog för det.  Men det var en annan dyster tanke som hon sköt undan för tillfället.

    ”Nå, vi blev överfallna av Hrafns män redan första natten tillbaka på fast mark, och jag måste säga att Asgeirs sköldmur var genial. Han kommer bli en bra ledare”, svarade hon med ett leende innan hon reste sig upp från golvet för att skyffla ihop bitarna av träskålen som hon haft sönder.

     

    ”Det här fick jag i Loradon. En satmara med vingar. Har du någonsin hört om något så bisarrt?” Sade hon och gestikulerade mot ärret i ansiktet innan hon staplade upp bitarna av skålen på en pall intill dörren för att få dem ut vägen.
    ”Men ikväll är det fest. Vill du hjälpa mig att fläta håret?” Frågade hon efter en liten stunds tystnad. Precis som när jag var liten, hade hon tänkt lägga till, men lät bli.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Hrafns män är besvärliga. Jag tror vi får byta strategi snart…” sa hon och strök ännu en hand genom håret. Hon hade förstås en idé, men samtidigt var det något som både hennes make och barn skulle säga emot så hon valde att inte tala om den nu.

    Lite förvånat såg hon på Maeve om hennes fråga och nickade lätt för att ta hinken med vatten och hälla den mot Maeve så att hon blev genomblöt med ett litet skratt.

    “Sådär, nu är du ju ren igen!” sa hon med ett bubblande skratt, som inte var hest denna gång och blinkade med ena ögat mot henne.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon skulle just till att säga något om det där om att ändra taktik, för hon hade ju själv haft gott om tid att fundera på det, när hennes mor kastade hela hinken med vatten över henne. Det var kallt, och hon kunde inte rå för att hon tjöt till, följt av en hel tirad av svordomar.

    ”Mamma!” Utbrast hon med en blandning av både ilska, förvåning och något roat i rösten. ”Jag hade tänkt ta ett bad!”

     

    Sen kunde hon själv inte låta bli att skratta, även om hon snart började huttra där hon stod, nu mer likt en dränkt katt än något annat.

    ”Jag ska skvallra för far”, tillade hon roat innan hon drog upp en fäll från sängen och svepte den om sig.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Åh? Så jag skulle vara tvungen att stå ut med din stank längre?” frågade hon med ett litet roat leende och blinkade med ena ögat igen och fann det lite skönt att höra hennes skratt igen och retsamma svar. Lite mer som det skulle vara.

    Hon satte sig vid sidan av Maeve och strök sina händer över hennes axlar så hon skulle få lite mer värme ifrån henne.

    “Har jag inte uppfostrat dig bättre än att vara en skvallerbytta?” frågade hon med ett höjt ögonbryn.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon frustade som svar på hennes retsamma ord om att hon skulle stinka. Inte för att det inte var sant, hon luktade antagligen både häst, damm och blod.

    ”Nå, det har du… Men jag har också lärt mig att det är väl värt den skammen för att få se far kasta iskallt vatten över dig, nu när du visat att det är accepterat beteende!” Sade hon roat, men viftade snart nog bort samtalsämnet.

    ”Men nu tänker jag i alla fall ta det där badet. Tänker du hålla mig sällskap eller vill du hellre skura golvet här inne?” Retades hon tillbaka, men sanningen att säga så fann hon ändå viss tröst att inte vara helt ensam. Dessutom lät det henne tänka på något annat än det hennes hjärta helst av allt ville tänka på.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Åt hennes ord skakade hon lätt på huvudet för att rufsa till Maeves hår för att låta blicken vandra mot vattnet som fanns på golvet. Inte det mest smarta som hon hade gjort – men det hade varit värt det för hennes dotters skratt och roade ansiktsuttryck.

    “Jag sa redan att jag skulle fläta ditt hår, tösen min. Jag har till och med lagat en klänning till dig” sa hon simpelt och sträckte på sig för att sedan se på henne med ett varmt leende. Tills hon inte kunde hålla sig längre och skrattade till.

    “Ingen klänning – jag svär vid Oden!”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hann se lite förfärad ut för ett ögonblick, för även om hon skulle bära en klänning om det förväntades av henne så var det inget hon var bekväm i. Att hennes egen mor skulle ha sytt upp en sådan åt henne kändes mer som ett straff än något annat… Men hennes mor hade en tendens att retas. Hon kunde dock inte hjälpa att känna sig något lättad när hennes mor brast ut i skratt.

    ”Du skrattar, men jag vet att du skulle njuta av varje sekund om jag tvingades bära en klänning”, sade hon roat innan hon öppnade en gammal koffert som stod intryckt i ett hörn i det lilla rummet. Det fanns ett par gamla tunikor där som hon inte tagit med sig på sin resa, mestadels för att de var alldeles för fina för att ha på sig på ett sånt äventyr.

     

    Så tog hon med sig en tunika och ett par rena byxor, och sin mor, och gick för att ta det där badet hon pratat om. Det skulle antagligen vara högt tryck på badtunnorna och hon ville vara ifred, så hon tog med Ragnhildr till det lilla kar som vanligen bara användes av högkonungen och hans familj.

     

    När varmt vatten fyllts på i karet så var hon snabb att skruda av sig kläderna och slinka ned i värmen. Hennes muskler var lite ömma och värmen gjorde genast att det kändes bättre.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Varje sekund är väl kanske att ta i” sa hon med ett litet flin för att skaka på huvudet åt det hela. Det var aldrig något som hon själv hade varit allt för bekväm i med klänning men hon hade börjat bli van att ha dem. Lite trött och sliten följde hon efter Maeve för att fånga upp lita nya kläder till sig själv på vägen.

    Hon drog till sig en pall och satte sig på en bredvid karet med ett litet leende för att sträcka på sig. Fester hade hon inte varit allt för förtjusta i, speciellt inte när hon för det mesta var i fokus på ett eller annat sätt.

    “Din far är alltid snabb till att ställa till med fester” sa Ranghildr, nästan lite klagandes.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Värmen fick som vanligt det stora, fula ärret över hennes rygg att värka en aning, en påminnelse om den gång hon kommit farligt nära döden och blivit räddad av vad hon misstänkte var samma högre makter som talat till hennes far. Det var i alla fall vad Gerda hade sagt. Hon var dock van vid det här laget, det var trots allt flera år sedan nu, så hon visste att det bara var att härda ut tills kroppen vande sig vid temperaturskillnaden.

    ”Nå, är inte detta ett tillfälle att fira om något? Dessutom har vi med oss gäster. Att inte ställa till med fest hade varit oartigt”, retades hon, väl medveten om att hennes mor inte var så förtjust i tillställningarna. Hon själv hade alltid gillat dem, men just idag fick hon medge att också hon kände sig något osäker på det hela, hon visste ju vem som skulle vara där, och i sanning så var hon inte säker på hur hon skulle hantera det…

     

    ”Du såg den lilla rödhåriga flickan?” Frågade hon snabbt, som för att föra tankarna på annat med ett nytt samtalsämne, allt medan hon började skrubba sig själv ren. Det lilla halsbandet kring hennes hals var synligt nu när hon inte bar en tunika över det, men hon verkade ha glömt bort det, så van vid att alltid bära det att hon inte tänkte på vad hennes mor skulle tro om saken.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Så klart var hon medveten om det, precis som alla andra etikett och regler som var tvugna att följas. Bara tanken fick henne att vilja spy eller göra en grimars över situationen. Hon lade sitt ansikte i båda händerna samtidigt som hon skakade nätt på huvudet åt det hela.

    Åt Maeves fråga, höjde hon huvudet och betraktade sin dotter med rynkade ögonbryn. Som om hon försökte minnas vad hon hade sett framför sig.

    “Jag brukar vara mer uppmärksam, men just då var mina ögon bara på mina barn” erkände Ranghildr och uppmanade henne att fortsätta att tala om den flickan som hon börjat berätta om.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 94 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.