Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 94 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes moders reaktion fick henne att flina lite, men hon låtsades som om hon inte såg den plågade minen. Istället började hon tvätta sitt hår som nu när det var utsläppt var betydligt längre än den varit när hon lämnat Kaldrland. Hon hade uppenbarligen inte klippt det sedan dess.

     

    ”Jag tar det som en komplimang”, sade hon lite retsamt. ”Vi fick syn på en ensam flicka när vi klev i land i Tinderstad, uppenbart för ung för att resa ensam, särskilt som hon tydligt inte var härifrån, utan från havsriket”, fortsatte hon.

    ”Vi lät henne slå följe med oss efter att hon fått reda på att vi skulle till Frostheim… Hon ville be om en audiens med far”, tillade hon menande.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes retsamhet fick henne att himla lite med ögonen för att sedan lyssna på om den ensamma flickan. Det förvånade henne något, även om hon så klart hört om situationen där under vattnet. Hon rynkade lite på ögonbrynen över det.

    “Du menar att lill’flickan skulle vara på flykt?” frågade hon, rak på sak som hon var och lade huvudet på snedden lite eftertänksamt för att sedan få syn på smycket som hängde där kring hennes hals. Den glimrande lila stenen var svår att missa och det passade inte riktigt i hennes bild av sin dotter.

    “Vad är det för smycke du har?”

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon nickade som svar på orden.

    ”Det är precis det jag menar… Hon sade att hennes namn va…” Hon avbröt sig själv när hennes mor frågade om halsbandet.  För en kort sekund blev hon förvirrad och tänkte fråga vilket smycke hon menade, men förstod snabbt att hon missat att ta av det. Det skulle stå ut, så olikt något hon någonsin ägt och att hon bar det så nära kroppen gjorde det tydligt att det inte bara var en löjlig tingest.

     

    Hon gjorde en ursäktande gest med ena handen så att vattnet stänkte.

    ”Ah, en gåva från kung Sandor, för hjälpen i Loradon. Jag hade nästan glömt att jag hade det”, ljög hon förvånansvärt övertygande.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Inte ett ögonblick trodde hon på det som hennes dotter sa. Det var något på sättet som hon sa det och Ranghildr torkade bort de vattendropparna som fanns på hennes kind för att sedan le svagt mot henne. Ett leende som visade att hon inte var helt övertygad.

    “Det låter märkligt, men om du inte vill säga, så låter vi det gå för nu.” sa Ranghildr, lite menande och skvätte upp lite vatten med sina fingrar upp mot hennes ansikte med ett svagt leende.

    “Nå, vad sa du flickan kallade sig?”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Klumpen i hennes mage löstes upp en aning och hon skakade lite på huvudet, som om för att säga att hennes mors misstänksamhet var ogrundad. Vad skulle hon säga? Att mannen där ute i salen, som såg ut att vara några år äldre än hennes egen far, hade givit det till henne? Hur skulle inte det låta? Och inte kunde hon berätta sanningen om hans verkliga natur utan att också avslöja vad han var, eller vad han gjort med henne. Nej… Hon var inte redo för det ännu, kanske skulle hon aldrig vara det. Det var alldeles för komplicerat.

     

    ”Hon säger att hennes namn är Fëani Sarrancenia”, svarade hon slutligen, och då var hennes röst inte mer än en hes viskning som lämnade hennes leende läppar.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Förstås var det svårt att släppa lite tanken på smycket, inte kunde väl..? Hon släppte tanken, för vad annat än skada skulle den ge både hennes dotter och henne själv? Fast när hon hörde Maeves hesa viskning rynkade hon ännu mer ögonbrynen och såg lite förvånad ut.

    “Dottern till den forna drottningen i undervattens riket?” frågade hon lite förvånat och som om hon inte riktigt kunde tro det själv. Hon drog en hand genom sitt hår.

    “Jag antar att det är hjälp till ännu ett inbördeskrig hon vill ha…” hummade hon vidare.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon såg i sin moders ögon att hon inte riktigt hade släppt tanken på halsbandet, och i en omedveten gest dolde hon det genom att sluta handen kring det för ett kort ögonblick. Sen kom hon på sig själv och släppte det, för att sjunka ned lite mer under vattenytan.

     

    Som svar på sin mors ord så nickade hon, och ett litet leende spelade i hennes mungipa, även om det verkade mer uppgivet än något annat.

    ”Enligt henne själv, ja… Hon ville ha en audiens med far, men jag förklarade läget i vårt land och hur vi omöjligt kan undvara krigare innan vår egen konflikt är löst. Hon verkade det förstå det, men jag tror inte hon vet vart hon annars ska ta vägen”, svarade hon med en liten axelryckning innan hon duckade ned under vattnet helt för att få ur tvålen ur håret.

     

    När hon dök upp igen så hängde det blött och långt kring hennes ansikte och axlar. Med en van rörelse snurrade hon upp håret mellan sina händer och kramade ur det så gott det gick.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Under tiden som hon funderade över hennes ord betraktade hon Maeve och tog lite vatten i sin kupade hand för att sedan hälla den över hennes huvud och gnugga bort lite tvål som hon hade missat att få bort. Hon suckade lite beklämt och hennes min visade att hon inte var allt för nöjd över tanken.

    “Hon kommer dra hit mer fiender” sa hon tyst och skakade på huvudet åt det hela och hon visste att hennes make kunde vara något naiv i sitt tänkande ibland. Nog för de alltid försökte att hjälpa så gott det gick – men denna flicka kunde betyda mycket problem beroende på vem som skulle söka efter henne.

    “Och du vet hur din far kan vara…”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes mor hade förstås rätt, men hur skulle de kunna jaga iväg henne? Det var en komplicerad position de befann sig i, särskilt som Korallrevet och Kaldrland länge varit allierade, men nu inte längre var det.

    ”Jag vet… Men hon är bara ett barn. Hon kan inte i närheten av tillräckligt mycket om strid och överlevnad för att faktiskt kunna freda sig själv där ute”, sade hon lite bistert och skakade på huvudet, för blotta tanken på att man skulle kunna växa upp utan sådana färdigheter var dårskap i hennes värld.

     

    Med en suck gnuggade hon det sista av blodet och smutsen från sitt ansikte med skummet från tvålen, innan hon reste sig ur badet och sträckte sig efter den framlagda handduken.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Och hennes liv är värt mer än våra fränders liv?” frågade hon med ett höjt ögonbryn. Förstås ansåg inte hon det, men det var en delikat situation det var hon tvungen att medge. Samt tanken på att skicka en liten tös som henne till sin död… Det påminde henne allt för mycket om Kettil.

    Hon suckade och drog av sig sina egna kläder för att ta på sig de rena kläderna. En vacker grön klänning med detaljer i en mörkare tråd. Hon började att fläta sitt hår till en lång fläta som hon lät falla ner för hennes högra axel för att sedan fästa Ulhednas emblem på sin sida.

    “Men du har rätt, vi kan inte låta henne dö i vildmarken. Men ord att hon är här kommer redan ha spridit sig.”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Också hon höjde på ett ögonbryn, en vana hon troligen lärt sig från sin mor och nu speglade på ett vis som gjorde det uppenbart att de trots allt var mor och dotter.

    ”Givetvis inte, men jag hoppas att vi inte ska behöva göra det valet”, sade hon lite fundersamt medan hon torkade av sig och började klä på sig.

    ”Kettil var ensam i Caras Idhrenin när våra fiender kom efter honom. Jag vill inte utsätta henne för samma sak, även om det också innebär att våra fiender blir flera”, tillade hon bistert medan hon började knäppa på sig tunikan hon tagit med sig från sitt rum. Hon hade inte varit ensam när Hrafns män kommit efter henne, men även om hon varit det så hade hon haft en chans, hon hade varit stark och kapabel. Hennes yngre bror, och Fëani, var det inte.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    När Maeve nämnde Kettil vände sig Ranghildr om, hon hade spänt sina nävar ilsket som för att hindra tårarna att växa när hon tänkte på den döda sonen. Hon drog ett par djupa andetag innan hon svalde och såg mot Maeve igen.

    “Ger du mig ditt löfte, att inte säga åt din far?” frågade hon, med en allvarlig blick i sina ögon. Som visade att det var något som hon hade tänkt på många gånger, men något som hennes make skulle förmodligen neka och säga emot.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hade förstås inte menat att uppröra sin mor, men det var sanningen, och hon tänkte ofta på det. Så som hon hade funnit Kettil… Hon var glad att hennes mor inte hade behövt se det, men det var en tung sak att bära på helt själv.

    ”Mor…” Hon lade en tröstande hand på Ragnhildrs ena axel, men hon hade likväl en bekymrad rynka mellan ögonbrynen. ”Vad för löfte..? Vad får jag inte berätta för far?”

     

    Nu var hon orolig. Hon kunde se att hennes mor hade något att säga, något allvarligt i blicken som gjorde henne illa till mods.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Milt lade hon en hand på sin dotters hand, men det fanns något distanserat och fundersam blick där. Precis som Maeve fanns en bekymrad rynka emellan sina isblåa ögon. Hon suckade tyst och klappade hennes hand sedan.

    “Glöm vad jag sa, Maeve. Det är inte din börda att bära.” sa hon sedan med ett svagt leende och tog hennes och Maeves smutsiga kläder i sin famn för att skaka på huvudet.

    “Njut av den analkande festen istället.”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    I protest skakade hon på huvudet medan hon krängde på sig sina stövlar.

    ”Det är inte rättvist. Om jag lovar, berättar du för mig då?” Frågade hon med ett höjt ögonbryn innan hon sträckte på sig igen och mötte sin moders blick, lika blå som hennes egen. Hon skulle ändå inte kunna njuta av någon fest, så mycket visste hon redan nu, och allvaret som hon sett i sin moders ögon gjorde henne orolig.
    ”Jag lovar att inte berätta för far.” Tillade hon med en hand över hjärtat.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    I tystnaden som följde efter Maeves ord, hördes enbart Ranghildrs tunga andetag som tydde på att hon inte riktigt var lugn. Utan det fanns en ilska som bubblande där inom henne. En kort stund mötte hon sin dotters blick utan att tveka för att sedan skaka på huvudet.

    “Precis som dina hemligheter, har jag mina.” sa hon simpelt och snörade på sina stövlar för att sedan le svagt.

    “Kom nu, så flätar jag ditt hår, tösen min”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet, frustrerat läte lämnade hennes läppar när hennes mor vägrade berätta vad det var hon tänkt säga, men… Hon hade inte berättat något för sin mor om allt hon frågat om, så hon skulle inte kräva något annat av sin mor heller, även om det nu såtts ett litet frö av oro i hennes mage. Hon hade ju sett blicken, och kände ilskan inom sin mor, ilska som hon visste bottnade i tanken på Kettil. Det var kanske bäst att hennes mor aldrig fick veta exakt hur han dött.

     

    Med en liten suck så följde hon således med sin mor tillbaka till sitt gamla rum. Där hade någon, antagligen en träl, redan torkat upp vattnet på golvet och kastat bort bitarna av skålen som hon slagit sönder.

    ”Du är olidlig, vet du det?” Frågade hon med spelad irritation innan hon slog sig ned på sängen med benen i kors. ”Jag har saknat dig, mor.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var förstås inte svårt att se att Maeve var både orolig och frustrerad över att inte få svar. Men då var de två, trots allt. Hon flinade bara lite lätt åt hennes fråga för att sätta sig bakom henne med korsade ben. På vägen dit hade hon fått tag i en kam gjord av ben.

    Försiktigt, kanske oväntat försiktigt för hennes lite kraftigare fingrar, började hon kamma ut alla de små trasselsuddarna som fanns där i hennes långa blonda hår.

    “Åh, vi båda vet att du ärvt detsamma från mig.” påpekade hon för att sedan skratta lite lätt för att stryka hennes hår på ett ömt vist.

    “Saknat mig? Din gamla mor som retar gallfeber på dig?”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det kändes som att hon var ett barn igen, sittandes framför sin mor medan hon kammade ut hennes hår, och för en kort sekund lät hon sig själv njuta av stunden. När hon lämnat Kaldrland hade hon varit ung och naiv, utan några större bekymmer i världen, men den Maeve som återvänt hyste inte längre några sådana illusioner.

    ”Äsch, du är värre… Och ja, saknat. Kanske är jag lite av en självplågare”, sade hon och ryckte på axlarna med ett litet skratt.

     

    Sanningen var att hon saknat sin mor, saknat tryggheten och alla små familjära delar som hon inte fått ta del av under de två år hon varit i Karm. Det där med att vara olidlig var mest en överdrift, även om det en gång hade varit en sanning från en tonårings perspektiv.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det kändes skönt att slippa tänka på allt mörkt som hade skett under de två långa åren och enbart sitta där med Maeve framför sig. Som på gamla dagar, hon strök en hand igenom hennes hår igen, denna gång verkade den inte fastna i någon av hennes gamla fågelbon och hon började fläta.

    “Med alla de fågelbon du hade i håret skulle du kunna starta en egen familj” påpekade hon lite roat och gav ifrån sig ännu ett skratt. Även om Maeve säkert skulle höra att det inte var helt ifrån hjärtat och att henens tankar fortfarande var på annat håll.

     

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 94 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.