Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 94 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Orden fick henne att frusta till lite roat.

    ”En familj med skator kanske”, kommenterade hon lite drygt. Trots allt så var en egen familj inte något hon någonsin tänkt på att skaffa. Hon hade ju sina bröder, och det kändes någonstans mer sannolikt att någon av dem skulle stadga sig först. Själv hade hon alltid trott att hon skulle dö i strid, och trodde det förmodligen fortfarande.

     

    ”Jag har kanske varit lite slarvig, men i ärlighetens namn så har det inte känts särskilt viktigt. Men jag är glad att du kunde rädda det”, tillade hon sedan lite retsamt i ett försök att lätta upp stämningen. Hon kunde ju höra att hennes mor fortfarande grubblade över det som skett tidigare och hon ogillade att se sin mor så besvärad.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ranghildr log lite för sig själv när hon hörde hennes ord, hon visste nog vad dottern tänkte på. Att hon minsann skulle dö i strid, en känsla och tanke hon själv var bekant med.

    “Det blir ensamt efter ett tag, ditt tankesätt. Tro mig, jag vet.” sa hon med ett snett leende och drog lite hårdare till om hennes hår så att flätan skulle bli smalare och mindre. Hon hummade lite lätt för sig själv och fortsatte att fläta.

    “Förstås har du dina bröder, inte som jag. Men jag hade en vän… länge sedan i Ranheim.” fortsatte hon lite hummandes och mer för sig själv som om hon tänkte högt. Hon hade aldrig riktigt pratat om sin barndom – speciellt inte att hon hade spenderat en hel del i Ranheim.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det var kanske sant, att det blev ensamt. Hon hade upplevt den ensamheten i Karm, från stunden då Yazfein försvunnit utan en tillstymmelse till förvarning eller förklaring, och efter slaget i Loradon. Efter slaget hade hon haft Arand, i varje fall på ett vis. Han hade alltid haft förmågan att försvinna iväg på annat, både fysiskt men också i sinnet, och det var okej. Ändå var hon så oerhört glad över att vara hemma igen, att slippa vara ensam. Hon hade sina föräldrar och sina bröder och de skulle aldrig överge henne.

     

    ”Ranheim..?” Hon avbröts i sina egna tankar av sin mors ord, och hon vred på huvudet för att kunna se på henne. De blå ögonen hade smalnat en aning, för det här var något hon aldrig hört om förut. Ranheim var ju, som alla visste, den plats där Hrafn hade sitt säte.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Den smalnade blicken fick Ranghildr att höja ena ögonbrynet lite grann för att sedan stryka Maeves hår milt. Nästan som om hon lugnade en hund, snarare än en dotter.

    “Ranheim, ja. Se så, se inte på mig med den blicken.” sa hon med ett litet leende och klappade sin dotter på axeln för att knyta ett band på slutet av hennes hår för att avsluta flätandet för stunden för att istället sätta sig mittemot henne.

    Hon suckade lite lätt. Som om hon inte riktigt visste vart hon skulle börja – för att vara ärlig hade hon inte tyckt om att berätta mycket om hennes förflutna. Det påminde för mycket om Freggi och andra sår som hon redan hade förträngt.

    “Efter att min far dog på en räd, och jag smög mig ombord på Ejvalds skepp… Nå, när hans fru levde. Bodde de i Ranheim, hon dog med hans barn i barnafödsel men han återvände alltid dit. Varje år efter räderna spenderade vi en årstid eller två i Ranheim och jag hittade en vän där. En smedsdotter. Förstås har jag inte haft kontakt med henne sedan… jag träffade far din”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes mor hade aldrig riktigt talat om sin barndom, mer än om Ejvald, mannen som de sett som sin morfar, trots att de egentligen visste att han inte var besläktat med dem. Att Ragnhildr valde att berätta mer för henne nu var förvånande, men hon lyssnade med intresse, rädd att avbryta, för då skulle hon nog inte få chansen igen.

    ”Varför inte..?” Frågade hon. Trots allt hade hennes far inte tagit över tronen från kung Iki förens efter Kettil var född. Det var många år som hon borde ha haft en chans att träffa sin vän, innan relationerna med Ranheim blev sura.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Åh, tre små tottar tog över min tid och tankar då. Och gör fortfarande” sa hon lite retsamt och rufsade om Maeves hår med en blinkning för att sedan borsta bort lite damm som hon inbillade sig hade dykt upp på henne.

    Sedan ryckte hon lite lätt på axlarna, som om det hela inte var något mer med det. Fast det var något i hennes blick som sa att det hade med hennes hemlighet att göra.

    “Se så, vi vinner ingen tid eller något genom att grubbla i det förflutna”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Påståendet fick henne att fnysa, men det fanns likväl ett litet leende över hennes läppar.

    ”Då pratar vi väl inte mer om det då”, sade hon lite retsamt innan hon lutade sig bakåt mot väggen som sängen stod upptryckt mot.

     

    ”Berätta för mig istället hur ni har haft det, du, far, Asgeir och Eirik… Har Hrafn försök dräpa någon av er i sömnen?” Frågade hon lite mer allvarligt. Hon hade ju sänt bud till sina föräldrar så snart hon blivit varse Hrafns plan, efter att han sänt en man att strypa henne i sömnen, men hon misstänkte att de fått reda på det redan innan hennes bud anlänt. Frågan var om han hade försökt sig på att lönnmörda någon av hennes övriga familj, eller om det bara hade varit riktat mot henne och Kettil eftersom de båda var ensamma och långt från sin familj.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Inte vad jag vet, men vem vet? Kanske jag är ett spöke?” frågade hon och höll upp sina händer lite skrämmande för att sedan skrocka till och skaka på huvudet. Förstås hade hon blivit orolig när hon hade fått sändebudet. Så pass illa att Audgisil fick hålla fast henne så att hon inte reste för att hämta hem Maeve.

    Försiktigt strök hon en hand över hennes hår ett par gånger under tystnaden medan hon funderade lite för sig själv.

    “Du borde kanske… kolla med Gerda, med din tatuering menar jag. Jag har känt din ilska”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Kanske var hon för lik sin mor på vissa sätt. Ingen av dem verkade vilja tala om vad som hänt när de varit frånskilda, även om Maeve själv tyckte att hon förtjänade att få veta i alla fall lite om läget i landet. Men det var kanske ett allvarligare samtalsämne, ämnet för en annan dag.

     

    Så hon tyckte lite på axlarna åt det hela innan hon såg ned på sin arm och tatueringen där. Den var praktiskt taget hel, förutom där Arand bränt bort delar av hennes hud. Det var inget fint ärr, men de skulle kanske kunna fixa tatueringen i alla fall, om det nu inte var för sent…

    ”Det var… Nödvändigt”, sade hon lite ursäktande. ”Men jag lovar att prata med Gerda när jag får ett tillfälle. Till dess behöver du inte oroa dig, jag har det under kontroll”, ljög hon med ett litet leende.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Sluta ljuga tösen min, jag känner dig allt för väl” sa hon tyst och såg lite oroligt på henne för att skaka på huvudet åt det hela. Förhoppningsvis hade hon rätt och hon klappade henne lätt på axeln för att nicka mot en spegel där i rummet.

    “Vad tycker du? Vill du ha lite fler flätor?” frågade hon lite eftertänksamt samtidigt som hon ordnade upp i hennes hår så det skulle ligga perfekt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    ”Vem vet, vi kanske kommer behöva all hjälp vi kan få mot Hrafn och hans män”, sade hon med en liten axelryckning.

     

    Sen reste hon sig från sängen och gick fram till den lilla spegeln i rummet och betraktade sig själv där. För ett ögonblick tyckte hon inte att hon kände igen personen hon såg framför sig, som om hon hade förväntat sig att se någon annan, någon lite gladare och kanske inte lika ärrad, någon mer lik den hon mindes senast hon befunnit sig i det här rummet.

    Lite disträ höjde hon en hand för att röra vid det långa ärret som löpte över hennes ena ansiktshalva. Det var mindre nu än det varit till att börja med och av någon anledning kände hon sig tacksam för det. Kanske hade hon börjat bli fåfäng.

    ”Definitivt fler flätor”, tillade hon med ett litet leende innan hon gick tillbaka till sängen och sjönk ned på dess kant.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet leende växte på Ranghildrs läppar och hon följde efter Maeve till sängen för att sätta sig på kanten bredvid sin dotter för att börja fläta fler mindre flätor som Maeve hade bett om. Hon humade lite lätt medan hon flätade.

    “Harfn kommer skrika i hallar till Hel när jag är klar med honom.” sa Ranghildr, säker på sin sak. Hur många gånger hade hon inte funderat på det? Eller sin egna död. Det fanns inte riktigt något mittemellan där.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes mors ord fick hennes leende att bli lite sorgset, för hon kunde inte låta bli att tänka på Kettil. Hon hade nog aldrig känt ett sånt hat för någon människa förut som hon kände mot Hrafn. Hur kunde någon vara så feg att de dödade ett ensamt barn på det viset? Hon skakade på huvudet för att förtränga lite av de mörkaste tankarna.

    ”Jag tror dig… Och inte är det mer än rätt. Vi ska hämnas för allt ont han har gjort oss mor, det har jag svurit, och det svär jag igen”, sade hon hårt och inte utan att det fanns ett visst mått av sorg i rösten.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ranghildr nickade lite till hennes ord, även om hon inte riktigt tycktes lyssna på dem när blicken var disträ och verkade fastna på fönstret. En lång stund var hon tyst för att fortsätta fläta med ett svagt leende på läpparna. Mest av vana att försöka muntra upp sina barn.

    “Tiden kommer när den kommer.” hummade hon, mest för sig själv som om det hela var tanken med hennes plan. Hon suckade lite grann och påbörjade en ny fläta.

    “Ditt hår är definitivt längre, men du verkar inte ha växt så mycket” retades hon lite, mest för att liva upp stämningen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det var kanske tur att hon inte såg sin mors blick ut genom fönstret, för då hade hon sett hur disträ hon verkade och det hade givit henne dåligt samvete. Nu såg hon bara ned på sina egna händer där de låg i hennes knä, betraktade alla små, gamla ärr, och särskilt de som prydde hennes knogar, de som hon givit sig själv när hon funnit Kettil… Hon suckade, men försökte att le lite svagt, som om det skulle hjälpa henne.

    ”Det brukar bli så när man slutar växa”, kommenterade hon lite sarkastiskt, men tanken fick henne ändå att le lite mer genuint. I hennes moders ögon skulle hon kanske alltid vara ett barn, hennes barn, och på ett vis kändes det elakt att ta den illusionen från henne. Hon hade redan mist ett barn, hur kunde hon ta ett till från henne?

    ”Själv tror jag dock att du har krympt lite”, retades hon.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Omöjligt! Då skulle jag ju sagt att du växt!” utbrast Ranghildr med ett litet leende och ruskade om Maeve. Det var inte tanken att vara hårdhänt, men Ranghildr hade aldrig varit sådär fin i kanterna för att vara allt för mild. Fast det skadade förstås inte Maeve.

    Orden kunde dock inte hindra henne från att ge ifrån sig ett bubblande skratt och hon strök sedan handen genom Maeves hår igen. När väl handen fastnade i en trasselsudd tog hon upp benkammen igen för att försöka trassla ur den.

    “Vet du, ditt hår är nästan i bättre skick nu, än när du var en ännu mindre tös. Ibland lurade jag på om jag skulle ta och klippa av allt” retades hon lite grann vidare.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Moderns ord fick henne att frusta till lite roat, men hon valde att inte kommentera på det där första. Faktum var ju att hennes mor såg tröttare och äldre ut nu än hon varit när Maeve rest iväg, vilket givetvis inte var så konstigt när man tänkte på allt som hade hänt under tiden. Att inte ens få chansen att säga farväl till sitt barn, som mördats… Det måste tära något fruktansvärt. Maeve själv hade i alla fall fått säga adjö, fått svära en ed vid hans gravbål och önskat honom en säker resa till Valhall, även om hon under mörka stunder fruktade att det var till Helheim hans själ blivit förpassad.

    ”Det måste vara på grund av alla mina fienders blod. Jag har hört att det ska göra underverk”, svarade hon lite sarkastiskt. ”Och det är nog tur för dig att du inte klippte av det, då hade jag blivit så vred att till och med Tor hade skakat”, tillade hon i samma ton, även om det låg viss sanning i det. Hon hade trots allt alltid haft ett väldigt hett temperament, och som barn hade det allra minsta fått henne att flyga in i ett vredesutbrott. Mer än en gång hade det försatt henne i knipor som hon behövde hjälp ut ur, och mer än en gång hade det varit hennes äldre bröder som fått hjälpa henne.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Regn tar också bort rynkor” konstaterade hon lite roat och skakade på huvudet åt det hela. Det kändes märkligt och som om det hela var en dröm. Alldelles för länge sedan som hon hade varit ensam med sin dotter och talat om något annat än kriget.

    Hon sträckte på sig.  Hela hennes kropp var öm efter de långa två åren, mer än hon ens erkände till Audgisil. Lite hummande strök hon en hand genom hennes hår igen. Fast det verkade inte vara något som hindrade hennes hand längre och lite nöjt fortsatte hon att fläta.

    “Men det ser inte ut att ha regnat allt för mycket, när jag ser på ditt ansikte” hummade hon och drog lite retsamt i hennes fläta.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    ”Säger du att jag blivit rynkig!?” Frågade hon med spelad upprördhet. Det hade förvisso inte varit så förvånande om så varit fallet, med tanke på de senaste två årens händelser, men hon var ganska säker på att det inte var riktigt så illa. Då var det värre med ärret som nu prydde hennes ansikte. Hon hade förstått att det ansågs osmakligt i länder som Karm, till och med för män. Men… Å andra sidan var det mycket som ansågs osmakligt och opassande i Karm. Arand till exempel, tänkte hon roat, eller Yazfein… Hon skakade på huvudet för att tränga undan tankarna, samtidigt som hennes mor ryckte lite i en av hennes flätor.

    ”Det är dumt att kasta sten i glashus vet du, mor”, tillade hon med ett litet skratt.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Som svar på hennes spelade upprördhet kunde Ranghildr inte rå för att ge henne ännu ett skratt för att klappa henne på axeln för att avsluta en till fläta och sedan vände hon Maeves ansikte och höll i hennes haka för att inspektera ansiktet med ett snett leende.

    “Några nog, men det är väl bara vishet som syns?” frågade Ranghildr och gjorde en gest mot sina egna rynkor som syntes mer nu än vad de hade gjort innan.

    Lite nätt klappade hon på hennes kind för att sedan se på hennes hår som om hon funderade på hennes hår och flåtor för att sedan fortsätta en stund med flätandet.

    “Inte för du någonsin varit vis, du använder mer dina muskler du”

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 94 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.