Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 135 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hade förstås inte menat att förolämpa honom, men det var trots allt vad han själv sagt, att demoner byggt Antrophelia. Oavsett det så kunde hon inte hindra det lilla skratt som lämnade hennes läppar vid hans svar. Det var precis så klingande som man kunde förvänta sig och det fanns något däri som gjorde det tydligt att hennes förnöjelse var helt och hållet äkta.

    ”Om bara prästerna fick höra det”, svarade hon när skrattet klingat ut, dock fortfarande med ett leende över läpparna.

    ”Men ni är inte borta, ni är här, hos mig. Tillsammans kan vi förena våra folk och upphöja Antrophelia till den plats i historien som hon förtjänar”, tillade hon sedan och då var hennes röst fylld av fullkomligt okonstlad självsäkerhet.

     

    Hon reste sig upp från platsen där hon suttit bredvid honom och lade en hand på hans ena arm som för att ge vikt till sina ord. Hon må ha sagt dem med ett leende, men hon var fullkomligt seriös.

    ”Men det är i framtiden, nu vill jag se gudarnas maskiner.” Hon sade det roat, med ett mått av ironi i rösten.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos skrattade lite muntert och hemlighetsfullt åt det, en hemlighet bara för dem.
    ‘Jag tror det är bäst att prästerna hålls kvar i sin tro… Medan sanningen kanske gör dig fri, kära Isra, är jag rädd att många behöver sina mytomspunna förebilder för att motivera sig själva.’ sa han, och reste sig för att börja röra sig neråt igen med hennes arm på sin. Hans mörka ögon mötte hennes blick.

    ‘Ja, det är en vacker framtid, eller hur?’ konstaterade han. Snart var de nere vid porten som skulle ta dem ned till de underjordiska gångarna som i hundratals år använts som begravningsplatser för rikets viktigaste medlemmar. Lyktorna i gångarna tändes gradvis då de gick förbi gravarna, och även Ayperos var tyst och visade respekt för denna plats.

    Till sist kunde de höra maskineriets hummande, och i sanning var det väldigt få som någonsin fått komma hit eller ens visste att denna plats existerade. Rör, kristaller, skinande metall, uråldriga symboler och tecken fyllde den enorma hall de kom in i, men detta var bara den yttre kammaren till själva maskinens hjärta. Tuberna i taket tycktes sträcka ut sig åt alla håll i ett komplicerat nätverk som gick under staden, ut till ramen som gav skölden dess energi.

    Hela tiden var det som om Ayperos visste vart han var på väg, och framför porten som ledde till maskinens hjärta stannade han. Med beslutsamhet höjde han en av sina kloliknande naglar och öppnade ett sår i sin vänstra handflata, innan han placerade handen på dörren som var fylld med symboler, cirklar och avancerad mekanism. Med ens började symbolerna ge ifrån sig ett lågt skimrande och pulserande sken, medan cirklarna på dörren började snurra snabbare och snabbare i komplicerade rörelser.

    ‘Otroligt att det fortfarande fungerar… Efter alla dessa år.’ hummade han, och gav Isra en blick. Den observanta kunde se hur såret han precis öppnat i handflatan redan hade läkts av sig själv. Med ett definitivt klickande stannade symbolerna på dörren, och dörren öppnade sig själv för att låta dem bada i ljus, för där inne i en enorm cirkulär kammare svävade och hummade ett klot av ren energi.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Jo, nog var det bäst att det fick förbli en hemlighet, men det roade henne ändå att tänka på hur snabbt deras världsbild skulle raseras om de fick reda på sanningen.

    ”Det är en vacker framtid. Jag ser fram emot den”, sade hon uppriktigt medan de gick där, sida vid sida på väg ned mot kryptan som höll hennes släkt.

     

    Där under var det mörkt, men lyktorna tändes gradvis under deras framfart och snart nog stod de inför en stor port. Så här långt hade hon kommit förut, följt de långa rören och kristallerna, symbolerna och metallen. Ingen hade kommit underfund med hur man tog sig vidare in genom det som så uppenbart var en dörr, och inget försök hade heller varit lyckat. Hon förstod varför när Ayperos drog blod från sin egen hand och pressade den mot dörren. Byggt av sådana som han och troligtvis enbart tillgängligt för sådana som han.

     

    I ögonvrån noterade hon hur hans sår slöt sig nästan med detsamma. Tänk om hon hade kunnat besitta samma förmåga, samma styrka. Skulle hon slippa leva med det ständiga hotet om att bli mördad hängandes över sig?

     

    Hon avbröts i sina tankar när dörren öppnades med ljudet av mekanismer som startade upp efter så många årtusenden. Sen slog ljuset mot henne och hon kunde inte hindra sig själv från att flämta till över briljansen, kunde inte hindra ögonen från att tåras av det starka ljuset.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos stod en stund och beundrade det starka ljuset, innan han steg in och sökte sig omkring med blicken. Till sist hittade det han sökte efter. Skyddsglasögon, som såg aningen sköra ut och var täckta med damm. Han blåste av den och räckte ett par åt henne. Ett skratt lämnade hans läppar, nästan lika fritt som ett barn.
    ‘Kan du känna det?’ frågade han. Hummandet och vibrerandet som det enorma klotet gav ifrån fyllde dem, inte bara med sitt ljud men man kunde bokstavligen känna vibrationerna inuti kroppen.

    Hallen de steg in i var hisnande stor, och långt uppe i det cirkulära taket kunde man se fler lysande symboler och rör som förde vidare energin från klotet. Under det svävande klotet i vd som såg ut som sprickor i klippan kunde man se små partiklar långsamt sväva uppåt och bli ett med det stora klotet.
    ‘Skåda!’ sa han muntert. ‘Detta är källan som fick ert folk att resa er ur havsbottnen! Och efter alla dessa millennier fungerar det fortfarande!’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon tog emot skyddsglasögonen när han räckte henne dem, och hon vände och vred på dem en liten stund utan att riktigt förstå vad de var för något och vad hon skulle med dem till. Det var först när han satte på sig ett par själv som hon med en liten fnysning satte på sig dem. Det lindrade det starka ljuset, men hon valde ändå att inte se direkt in i det stora klotet med energi. För det var energi, så mycket kunde hon känna trots att hon inte hade någon fallenhet för magi. Det vibrerade liksom i hela kroppen och hon kunde inte låta bli att le själv när han skrattade och frågade henne om hon kunde känna det. Hon bara nickade till svar innan hon följde honom vidare in i salen.

     

    Sprickorna i klippan drog hennes uppmärksamhet till sig och hon gick fram emot en av dem för att betrakta hur energin långsamt svävade upp därifrån för att ansluta sig till det stora klotet med energi som nu var ovanför dem.

    ”Det är… Vackert”, sade hon med mjukt leende, ett leende som snabbt blev vassare, mer av ett flin. ”Och ni vet hur man kan använda det, inte sant?” Hon vände sig mot honom, hade tagit av sig skyddsglasögonen för att kunna se på honom. Det fanns plötsligt en hunger i hennes blick, som när ett rovdjur precis satt tänderna i ett byte och bara väntar på att få höra hur hjärtat slutar slå och festen kan börja.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos kunde inte annat än att hålla med henne. Det var vackert, det var magnifikt. Det var världens råa energi i synlig och fysisk skepnad. En liten gnutta av den gamla tiden, som så länge sedan försvunnit.
    ‘Ja…!’ svarade Ayperos på hennes fråga, och det fanns en hungrig blick där i hans mörka ögon. Även han tog av sig sina skyddsglasögon, och målmedvetet och långsamt höjde han sina händer för att kalla på krafterna inom sig. Det var inga formler, inga ord på döda språk, bara Ayperos som sträckte ut sitt medvetande mot energikällan som långsamt svarade hans kall.

    Liksom partiklarna av ljus hade rört sig in i energiklotet började de röra sig mot honom, för att lägga sig över hans kropp på flera ställen. Där han tidigare varit trött eller skadad såg han frisk och kry ut, och efter en stund sänkte han sina armar igen. Han var inte förändrad, men ändå var det som om en stor förändring skett.
    ‘Med denna energikälla finns det inga begränsningar på vad vi kan göra, Isra Sarrancenia.’ sa han med sina mörka ögon på henne, och där han haltat lite innan gick han som vanligt, ut ur kammaren med säkra steg.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon betraktade hans blick, hungrande liksom hennes, och hon lät ögonen glida ned mot hans läppar för en kort sekund. Samla dig, tänkte hon för sig själv. Hennes blick fick dock något nytt att vila på när han höjde sina händer och samlade energin kring sig. Även hon, som inte hade särskilt mycket magi i blodet, kunde känna hur han fokuserade sin magi, hur energin rörde sig mot honom och vidare in i hans kropp. Hon drog hastigt efter andan när hon såg hur det liksom tycktes liva upp honom igen, fylla honom med en styrka och vitalitet som hon bara kunde drömma om. Och hon log.

     

    Leendet var vasst, men det fanns beundran i hennes ögon, längtan och hunger. Han hade lovat henne världen och nu var hon också säker på att han skulle kunna ge den till henne.

     

    Så hon följde honom ut ur kammaren. Vad skulle hon säga? Fanns det ens något att säga?

    ”När ska vi börja..?” Viskade hon mjukt när hon slöt upp vid hans sida, kanske mer retoriskt än det var en faktisk fråga.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Dörren bakom dem stängdes, och han drog ett djupt lättat andetag, som om det var första gången på flera veckor han drog ett andetag som inte var ansträngt. Hans mörka blick betraktade Isra, och det fanns en gillande glimt där i de mörka ögonen.
    ‘Vi har mycket planerande framför oss, ers höghet.’ sa han, och även om han använde titeln hela tiden i hennes närvaro fanns det inget som sade att han inte var värd samma tilltal. Han var inte kuvad eller underordnad, och hade lika lite behov och intresse av titlar som man kunde förvänta sig att någon som levt så länge som han gjort hade.

    ‘Mitt förslag är att ni tar och tänker över allt detta jag visat dig ikväll, allt det jag berättat, samlar dina tankar, så börjar det riktiga arbetet imorgon. Vad säger ni, ers höghet?’ trots allt hade han avslöjat Antrophelias härkomst, sanningen bakom deras gudar och öppnat hemligheter som varit ett mysterium i tusentals år.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Kanske var det just därför, för att han var så uråldrig, så tidlös, som hon inte tyckte att det kändes rätt att titulera honom. Dessutom… Vad för titel skulle man ge en sådan som honom? Han var ingen kung, han var en härskare, en erövrare och en förgörare. Hon log, ett behagligt leende som skvallrade om hennes beundran, hur mycket hon än försökte hålla det så diskret och lågmält som möjligt.

    ”Det har vi… Och ni har rätt, jag har mycket att tänka på efter vad ni har visat mig ikväll. Det här förändrar allting”, sade hon uppriktigt. Att hon var nöjd var en underdrift. Det här hade givit henne ännu mer orsak att följa den linje hon redan påbörjat. Det kändes etter viktigare att binda honom till sig nu, att skapa detta rike tillsammans med honom. De skulle skapa ett imperium och deras arvingar skulle få ärva det, så mycket visste hon utan att behöva rådfråga några gudar.

    ”Jag är glad att ni är här, ers nåd”, tillade hon och neg, hennes leende något vassare, men hon var fullständigt seriös. Hon skulle aldrig bli hans jämlike, men tillsammans skulle de kunna skapa något hållbart och evigt, och kanske skulle han en dag se henne som mer än en spelpjäs i det eviga spel han spelade.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos nickade uppskattande över att hon visade förståelse för vad han visat henne, och vad han berättat för henne. Vissa dödliga skulle ju helt kallt bara vägra ändra sin världssyn, men hon visade uppenbarligen mer vishet än många. Det fanns hopp ännu för denna allians, men han behövde ge det lite mer tid, lite mer spelrum. Han höjde ett litet frågande ögonbryn då hon använde titeln och neg för honom, hans minspel en blandning av att vara road och förvånad. Makt behagade honom delvis, men samtidigt var ord och gester meningslösa.
    ‘Inget behov för sådant, Isra.’ sa han, och använde hennes förnamn för första gången i en mer avslappnad ton.
    ‘Vi är alla vänner här.’ påpekade han, med ett finurligt leende, och tillsammans gick de ut i staden igen. En stund gick de i tystnad, där de båda i stillhet kunde reflektera över vad som skett, och till sist tog Ayperos till orda igen.
    ‘Jag skulle väldigt gärna se vad du börjat bygga upp här i ditt rike, för att få en bättre uppfattning om din makt och ditt grepp om riket. Kanske du vill visa mig imorgon, eller när det passar dig?’ undrade han i vardaglig samtalston.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    ”Vänner må så vara… Men ni är mer än så, och spelar ni era kort rätt så kan ni snart lägga till ’ers höghet’ till listan på prefix”, sade hon retsamt, hennes leende plötsligt något vassare än det varit innan, om än fortfarande behagligt.

     

    Så lämnade de energikällan bakom sig. Dörren stängdes med ett klick och ett skrapande och när de gick tillbaka långs gången så slocknade ljusen bakom dem. Hummandet levde fortfarande i hennes bröst och hon kände sig starkare och livligare än hon gjort på länge. Säkerligen skulle det här vara början på något fantastiskt, det var hon säker på.

    ”Jag visar dig gärna Antrophelia och öarna ovan oss, men resten av mitt rike ligger utanför den skyddande barriären. Om ni inte vet hur man andas under vatten är jag rädd att det kan bli något komplicerat”, tillade hon med ett snett leende. Hon ville gärna visa honom sitt land, det hon åstadkommit hitintills och vad hon planerade. Hon skulle gärna göra det redan nu, men kvällen var sen och hennes dag hade varit lång, och hon anade att även han längtade efter en längre vila.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos gjorde en liten gest åt det som om det inte var något att oroa sig för.
    ‘Jag har inte än lärt mig förmågan att andas under vatten.’ fick han erkänna, och inte var han heller en skepnadsskiftare. Delvis, kanske, men väldigt begränsat.
    ‘Men jag ska nog hitta på något, fantastiska ting är möjliga med magi trots allt, bara man är kreativ nog!’ i sanning hade han aldrig varit intresserad av att undersöka havets botten på samma vis som hans fränder som byggt detta ställe varit.
    ‘Och om inte magi lyckas, så finns vetenskap… Vem vet, kanske Nenna, Vanra eller Neuron har lämnat någon attrapp efter sig som kan hjälpa mig att utforska havet?’ föreslog han, det var trots allt inte helt långsökt.
    ‘Men kanske vi ska börja med det som är på land? Några trevliga dagar på era öar låter inte helt fel.’ sa han med ett charmigt leende och en charmig glimt i ögonen. Tid för dem att lära känna varandra bättre.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans ord fick henne att le tillbaka minst lika charmigt, fastän det kanske syntes i hennes ögon att det var mycket mer beundran bakom hennes känslor än vad som egentligen var passande. Hon var ung, och kanske var det särskilt tydligt just då, även om hon gjorde sitt bästa för att dölja det.

    ”Någon lösning skall vi nog finna, vi har trots allt tiden på vår sida”, sade hon med samma leende medan de gick tillbaka mot palatset. Gatorna låg mer eller mindre öde, men ett svagt, magiskt ljus lös fortfarande upp deras väg där de gick fram.

    ”Till dess tycker jag att en liten utflykt till öarna låter som en utmärkt idé. Då kan ni få bekanta er både med våra magiker och våra soldater.” Och hon skulle få tid med honom, tid att lära känna honom, hans styrkor och svagheter, vad han gillade och ogillade, och hur hon på bästa sätt skulle kunna vända det till sin fördel.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos gav henne ett leende och en nickning som visade att han höll med henne. Tid hade de utan tvekan. Då de väl var vid palatset igen, och det var dags att gå skilda vägar för natten tog han några steg nära henne. Med en gest som inte var blyg tog han hennes händer i sina, och såg henne i ögonen med sina mörka ögon som reflekterade alla små ljuskällor i deras närvaro.
    ‘Jag ser framemot att se vad ni har att visa mig, ers höghet.’ sa han med ett milt leende, och kanske det fanns en liten hint där om att han inte bara menade öarna och riket, utan henne själv. Hans blick kunde definitivt tolkas som gillande.
    ‘I sanning kan jag inte tacka er nog för det behagliga mottagandet.’ sa han, och höjde en av hennes händer för att ge handryggen en gentlemans kyss.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes hjärta fladdrade i hennes bröst och hon fick göra sitt yttersta för att inte visa det utåt, även om hon inte kunde låta bli att le åt hans ord och hans gest. Hon såg i sanning fram emot hans sällskap, även om det kom med vissa risker…

    ”Det är helt och hållet mitt nöje”, sade hon mjukt, hennes hjärta högt upp i halsen när han kysste hennes ena hand. Ta dig samman, tänkte hon för sig själv i ett försök att inte glömma varför han faktiskt var där. Det här var ingen romantisk saga, inte en sådan som hon läst om i böckerna som liten, det var politik, ett spel. Han hade något som hon ville ha och hon hade något han ville ha, det var ett utbyte, ett politiskt drag. Han utnyttjade henne och tvärt om, det var allt.

     

    Men ändå vann hans charmiga leende och hans gillande blick över hennes inre röst.

    ”Till dess önskar jag er en god natt. Skulle ni sakna något så är det bara att be om det”, tillade hon spinnande innan hon neg lätt och tog sin hand från hans, vände sig om och försvann in i sina egna rum.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos gav henne en lite farlig men samtidigt behaglig glimt i de mörka ögonen. Kanske var den lite vetande, lite mystisk, men det fanns något finurligt där som ändå inte var otäckt.
    ‘Så klart, Isra. Sov så gott.’ sa han.
    ‘Jag står även till er tjänst, vad det än kunde vara.’ sa han, nästan likt en spinnande katt då hon försvann bort i korridorerna, innan han gick in i sin egna kammare där Nenya väntade på honom. De observanta skulle märka hur en skugga med vingar lämnade Antrophelia den natten, och då gryningen kom och Ayperos blev vägledd till frukostsalen var det bara han. Ensam. Ett behagligt leende fanns på hans bleka ansikte, och hans hår hängde som en mantel över hans axlar då han bugad sig.
    ‘God morgon, ers höghet.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Stora delar av natten hade hon spenderat utan någon vidare sömn, men om nervositeten hon kände var positiv eller negativ kunde hon själv inte utröna. Trots det såg hon relativt utvilad ut när hon klev upp den morgonen och förde sina steg till salen där de skulle inta sin frukost. Hon var glad att mötas av enbart Ayperos denna gång, och kunde inte låta bli att visa det med ett avväpnande leende.

    ”God morgon, ers nåd”, sade hon lite roat innan hon neg lite diskret för hans skull. Dagen till ära bar hon en lätt, böjande klänning med en urringning så djup att den hade kunnat vara skandalös om det inte var för hur väl plagget satt på henne. Det var smakfullt men vågat, en klänning som passade en drottning trots enkelheten i plagget.

    ”Jag ser att ni är ensam denna morgon. Ville Nenya inte göra oss sällskap?” Frågade hon med ett vänt leende, fullt medveten om att Ayperos visste lika väl som hon att frånvaron gladde henne.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos gav ett litet förvånat höjt ögonbryn över att bli kallad “ers nåd”, men han hade inget emot att bli kallad det heller. Speciellt inte från henne med den ton som hon gav honom. Hon mötte honom som en jämlike, vilket var mer än vad han förväntat sig på så kort tid. Hans leende blev lite mer behagligt, och samtidigt lite lurigt, och hans mörka ögon betraktade hennes framträdande med en gillande glimt. Varför skulle han behöva dölja att hon behagade honom?

    ‘Ni är observant.’ sa han. ‘Men jag förväntade mig inget mindre heller, så klart.’ han rätade till sig lite, fortfarande med sin blick på henne.
    ‘Nenya har på min begäran återvänt till Karm, för att sätta en del av mina planer i rörelse.’ sa han lite mystiskt, trots allt ville han inte ännu avslöja för mycket.
    ‘Det finns några parter som jag önskar… ge en liten hjälpsam knuff in i kung Sandors hov, nu då han är försvagad.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans gillande glimt fick hennes leende att bli lite bredare när hon bjöd honom att sitta ned till bords. Där fanns redan en del uppdukat, framförallt frukter och bröd, men också en del annat som hon misstänkte skulle kunna falla honom i smaken. En tjänare klev dessutom fram för att hälla upp rykande hett te i kopparna som stod framför dem på bordet innan han bugade sig och drog sig undan till en plats dit deras ord inte skulle nå honom.

    ”Ett klokt drag. Dock lär han vara mer misstänksam nu än innan, men efter förlusten i Loradon så har han kanske heller inte så stort val i vilka han väljer att ha vid sin sida”, sade hon lite fundersamt medan hon höjde sin tekopp mot läpparna för att smutta lite på den varma drycken. Det var förstås alltid lättare att rasera ett rike inifrån än det var att ta det med yttre våld, något hon själv fått uppleva ett antal gånger sedan hon tagit tronen. Det var många som försökt få en plats vid hennes sida bara för att kunna förråda henne och hon var medveten om att även detta hade kunnat vara en sådan situation, vilket var en av anledningarna till att hon inte sade något om saken.

    ”Jag hoppas att hennes uppdrag bär frukt för våra framtida planers skull”, tillade hon med ett charmigt leende innan hon sträckte sig efter en vindruva och stoppade den i munnen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Demonen plockade åt sig det som var av behag, men i slutändan blev det en rätt varierande palett på hans tallrik. Men främst var det kött han föll för, och han tog en nöjd bit av en rå och något blodig bit medan han hummade lite över hennes ord.
    ‘Jag är övertygad om att i ett land som Karm, där furstarna ständigt strider om makt, kommer de försöka ta ifrån honom sin position som konung. Eller åtminstone stärka sin egna makt i riket.’ sa han och sträckte sig efter sitt te för att ta en liten klunk av den varma drycken.
    ‘Han kommer behöva alla allierade med resurser han kan få… Mina resurser.’ sa han, med en road glimt i ögonen.

    ‘Och liksom ni hoppas jag att vi får några välvalda öron och ögon i kung Sandors hov. Det gör det så mycket enklare att hitta svagheter i riket.’ sa han, och stoppade en till köttbit i sin mun. Men han viftade bort samtalsämnet.

    ‘Men nog om Karm, min kära. Jag är ivrig på att höra vad ni planerat för oss idag!’ sa han, nästan barnsligt ivrig som han varit då de klättrat på tak kvällen innan.

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 135 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.