Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 83 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Kvällen hade vaggat in Antrophelia i ett mer naturligt mörker, ett som inte bröts av magin som annars höll staden ljus och levande. Nu låg den i mörker så när som på de lyktor som kantade vägarna och gatorna i staden. Det fanns ett lugn i det hela, i mörkret, som ett tecken på att ytterligare en dag hade passerat utan att någon försökt mörda eller avsätta henne, ytterligare en dag utan bråk och konflikter. Dagens slut symboliserade också en milsten i hennes avtal med handelsgillet Bläck, en månad hade passerat och den första korrespondensen hade anlänt tillsammans med en del varor från länderna ovan ytan. Det enda som fattades nu var en stark allians som kunde knyta hennes plats på tronen och göra henne onåbar. Tanken fick henne att flina lite för sig själv där hon satt i det kungliga biblioteket med brevet från handelsgillet i handen och ett glas vin på bordet bredvid sig. Äntligen kändes det som om hennes folk började förstå hur lönsamt det kunde vara att ha henne på tronen, och framförallt hur nådig och rättvis hon kunde vara så länge som man inte stod i hennes väg. Handelsgillet hade hanterat situationen alldeles korrekt, ty även om någon av dem skulle ha haft något emot hennes position på Me’erisias tron så hade ingen av dem sagt eller gjort något för att visa det, och de hade trots allt kommit till henne för hjälp, hjälp som bara en monark kunde ge.

     

    Med en liten suck lade hon ned brevet på bordet bredvid glaset med vin och tog istället detta i sin nu tomma hand. Hon förde det till läpparna och drack innan hon slöt båda händerna om kristallglaset, lutade huvudet bakåt och slöt ögonen för en sekund.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    En sekund var allt som behövdes, för plötsligt var en närvaro där som inte varit hos henne innan. Det var som om den materialiserats ur skuggorna, en talang som hon sett ett par gånger innan åtminstone kring sin farmor Ziyaté. Ett par meter framför henne stod en mörk figur, igenkännbar, tills en hand sträckte sig upp och drog ned huvan som avslöjade det vita håret och de grå ögonen. Hennes fars ögon var inte fyllda av mörker, och hans ansikte var lugnt.

    ‘God kväll, Isra.’ sa han, stillsamt, även om allt som hänt fyllde honom med ånger och smärta, hade han för tillfället lagt de känslorna åt sidan.
    ‘Jag vill bara tala.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det for liksom en rysning genom hennes kropp och hon blev genast medveten om att hon var betraktad och slog prompt upp ögonen igen. Först var där bara en mörkare skugga bland skuggorna, till dess att han tog ett steg framåt och drog ned huvan. Den mörka hyn, det vita håret, men kanske framförallt de grå ögonen… Om hon inte redan vetat hur han såg ut så hade hans ögon avslöjat honom, de var samma ögon som hon själv bar, fastän hennes var hårda där hans verkade samlade, lugna, nästan mjuka.

    ”Izotar”, hälsade hon kort, hennes hållning plötsligt något stel och greppet som hon höll kring sitt vinglas hade blivit märkbart hårdare när hon sakta satte sig upp mer rakryggat igen.

    ”Ni vill bara tala? Om vad? Sist ni var här så hotade ni att döda mig. Ge mig en anledning att inte genast kalla på mina vakter”, fortsatte hon med samma korta, återhållsamma röst. Hon visste förstås att hennes vakter inte skulle hinna fram i tid, inte ens de vakter som hon med hjälp av Tipum valt att… Förbättra. Snarare var det kanske för att påminna honom om att han var en inkräktare.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar var lugn och verkade inte bekymrad över hennes hot. Då han tidigare varit spänd, ilsken och överväldigad av sorg bar han nu ett lugn och tålamod som bara kom med den långa ålder han hade bakom sig.

    ‘Ord som borde blivit sagda länge sedan, och ord som inte blivit sagda alls, om du är beredd att lyssna.’ sa han stillsamt, och drog sin klinga och sina dolkar för att lägga dem platt på golvet.

    ‘Jag är utan vapen, och jag vet att du inte är hjälplös.’ Hans gråa ögon betraktade henne stillsamt, och även om allt som lett till vad hon var idag, och den sorg och den ilska som omfamnade henne var tydlig, var han stolt över att ha en dotter som var så stark som henne – även om den styrkan var missvisad. Det fanns inget i hans hållning eller sätt att tala som tydde på att det fanns något hot mot henne just nu.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes grå ögon följde hans varje rörelse och vilade kanske lite extra länge på de vapen han lade framför sig på golvet, väl medveten om att han knappast skulle behöva dem för att skada henne, men det var en viss förbättring om man såg till hennes chanser att överleva ett sådant möte. Hon snörpte lite på munnen och ställde ifrån sig sitt vinglas innan hon reste sig från fåtöljen hon suttit i. Det vita tyget som var hennes klänning frasade om hennes ben när hon rörde sig fram till inkräktaren och med en sandalklädd fot sparkade undan vapnen så de for över golvet för att vila några meter längre bort. När hon gjort det så vände hon sig om igen, tog upp vinglaset som hon ställt undan på bordet, drack en djup klunk och suckade. Vände sig åter mot honom men satte sig inte ned igen.

    ”Nå, tala då, jag lyssnar”, sade hon med en röst som skvallrade om de låga förväntningar hon hade på detta samtal. Sist hade han bara anklagat henne, kritiserat hennes handlingar och hennes val. Varför skulle det vara annorlunda denna gång?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar betraktade hennes rörelser utan att själv röra sig. Det var svårt för honom att stå där, då det var så mycket som gått fel – och då det fanns så mycket som han önskade att vore annorlunda.

    ‘Mitt agerande förra gången vi sågs var ovärdigt, och för det ber jag om ursäkt. Jag var… överväldigad av sorgen och ilskan beskedet om er mors bortgång förde med sig.’ sa han till sist.

    ‘Och min egen mors närvaro har aldrig haft en bra effekt på mig.’ han suckade lätt och skakade på huvudet.

    ‘Sanningen är att jag vill lära känna den kvinna min dotter blivit till.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det kändes tämligen overkligt att möta den som skulle föreställa ens far på viset som hon gjorde det. Hon borde ha gråtit, skrikit, varit arg, kanske till och med trotsig, uppfylld av alla de känslor som en gång bubblat inom henne, som både längtat efter och hatat sin far för hans frånvaro. Men hon stod bara och betraktade honom medan han talade, hennes händer försiktigt hållandes det mörkt gröna glaset, hennes ögon hårda och avvaktande. Så han ville lära känna henne? Vad hade förändrats? En gång skulle hon kanske ha trott att hans ord var genuina, men hennes förmåga att lita på folk var nästintill obefintlig. Det enda hon kunde föreställa sig var att han ville ha något, eller att han med ursäkten att lära känna henne ville försöka komma henne nära inpå, tillräckligt nära för att göra sig av med henne.

    ”Och ni tänkte ta ut det på mig, ert eget barn, som om det var min hand som orsakade Thalias fall”, sade hon sakligt, dömande.

    ”Varför nu? Varför vill ni lära känna ett barn ni aldrig kan ha älskat, som ni aldrig kommer kunna älska? Tror ni att blotta ord kan få mig att stiga ned och lämna över kronan till Fëani så kommer ni i onödan”, tillade hon bistert, lät lite av ilskan och besvikelsen skina igenom.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar rynkade på ögonbrynen lätt åt hennes hårda ord, men lät de inte egga upp honom eller göra honom irriterad. Han kunde förstå hennes ilska och irritation efter allt hon varit med om. Frågan var om han kunde göra bot på det eller inte. Där tvivlade han på sin egen förmåga, men han kunde inte ge upp hoppet. Än en gång visade hans ålder och livserfarenhet ett tålamod som fanns hos få, och han betraktade henne bara lugnt.

    ‘Hårda ord, Isra.’ sa han stillsamt. ‘Jag bryr mig lite om vem som har kronan, och Fëani är barnet till en man jag inte ser på med blida ögon. Vad jag sett av Fëanis far och Fëani själv så är hon inte passande för att styra.’ En lätt suck lämnade hans läppar. Han kunde inte låtsas som att hennes ord inte gjorde ont, men det som var mer besvärligt var hennes ovilja att lyssna. En person med den inställningen var likaså opassande för att sitta på en tron.

    ‘Gör inte misstaget att sätta ord i andras mun, och påstå vad de känner eller inte känner, Isra. Det var kärlek som fick mig att lämna er. Tror du det var ett lätt val, eller ett val jag gjorde med vilja? Nej. Det var det svåraste val jag gjort. Du känner väl till vårt folks förbannelse, och du har varit i hennes närvaro. Jag hoppades på att min frånvaro skulle låta dig se den sidan av ditt arv. Men jag hade fel.’ han skakade på huvudet igen och suckade.

    ‘Och vad tjänar det till att älta över vad som en gång varit och vad som ledde till denna sorg? Jag kan bara säga att jag är här nu.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hade förväntat sig att han skulle brusa upp vid hennes ord, men han var förvånansvärt lugn, kanske ytterligare ett tecken på att hon faktiskt inte alls kände denna man som skulle föreställa hennes far. Men… Han var här nu, som han sade, och trots allt hon ville känna och säga så kunde hon inte avfärda honom helt, men heller inte lita blint på hans ord.

    ”Ja, ni är här, men tror ni att det är möjligt att ta igen arton år? Ni må kanske inte tycka att historien är värd att klänga sig fast vid, och kanske är den inte det, men den har lärt mig mer än något annat hur grym, ensam och hård värden är. Ni behöver bara blicka bakåt för att lära känna mig, men vill ni verkligen veta mer så fråga. Fråga och jag skall svara, men jag tror inte att ni kommer gilla det ni får veta”, sade hon med en liten axelryckning innan hon vände honom ryggen för att gå fram till det lilla sidobord där hennes brev låg tillsammans med en karaff med vin och några extra glas. Hon fyllde där på sitt eget, samt ett åt honom. Hon stack det i hans hand utan att fråga om han ville ha något eller inte, och sen slog hon sig åter ned i sin fåtölj. Hon gestikulerade med handen åt en andra, tom fåtölj som stod någon meter ifrån hennes egen.

     

    Helst av allt så hade hon velat visa honom, slippa slösa på sina värdefulla ord och helt enkelt ta med honom bakåt, genom all smärta och sorg, all ilska, allt förakt som riktats mot henne och hennes bror under deras uppväxt… men hon var ingen magiker, hon kunde inte göra sådant.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar nickade lugnt, det var inte mer än resonligt och han förväntade sig inget annat. Han böjde huvudet i en nickning då hon lät honom sätta sig och han gjorde det med vinglaset i hand. Tyst doftade han på det och suckade lätt igen, denna gång av någon slags lättnad och melankolisk sorg.

    ‘Din mor och jag brukade dricka detta vin.’ sa han, tyst. Dofterna förde honom tillbaka till den tiden, så många år sedan nu. För ett ögonblick verkade han inte ha hört hennes ord, utan tänkte tillbaka på de år han spenderat med Thalia här i Antrophelia. Till sist återvände han och nickade långsamt.

    ‘Nej, jag förväntar mig inte att åren av frånvaro ska försvinna. Men jag hoppas på en chans att se förbi den bild du målat upp i min frånvaro.’ sa han stilla. ‘För det är bara skuggor av förväntningar och sorg i sinnet, och inte verklighet.’ En stund satt han stilla, och betraktade sitt glas, innan han såg på henne.

    ‘Jag vet hur svårt det är att vara av vår härkomst i denna stad, trots allt levde jag här i flera år. Att växa upp som ni gjorde måste ha varit svårt, men det motståndet har gjort dig starkare.’

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon verkade mer avslappnad än hon egentligen var där hon satt bakåtlutad med armarna vilandes på fåtöljens armstöd och vinglaset i ena handen, balanserande precis på änden av den ena stolsarmen. Hon utstrålade en slags säkerhet och nonchalans som hon helt ärligt inte visste om hon faktiskt kände, men om man låtsades tillräckligt länge så skulle det kanske slutligen bli verklighet, i alla fall var det vad hon hoppades på, särskilt när Izotar verkade drömma sig bort till bättre tider där han satt framför henne.

    ”Är det er önskan att det skulle vara så, eller gissar ni bara vilt? Jag trodde det var jag som skulle svara på frågor, inte ni”, sade hon med ett litet flin, ett flin som dock dog lika snabbt som det dykt upp.

    Men nej, det var inte lätt, det var allt annat än lätt, och det gjorde varken mig eller min bror starkare, inte för ens vi tvingades isär”, tillade hon nästan lite sakligt, som om orden, minnena, inte stack som knivar. ”Vi var inte bara svartalver, vi var halvblod och bastarder.”

     

    Hon förde vinglaset till läpparna och drack. Men nu är jag drottning, tänkte hon, påminde hon sig själv om. Ingen skulle ta det ifrån henne, aldrig.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar nickade långsamt åt hennes ord, och unnade sig själv att smaka lite på vinet. Ett litet leende lämnade hans läppar, innan han såg allvarligt men lugnt på henne igen.

    ‘Får jag fråga hur Thalia mådde, innan slutet? Och hur var det mellan dig och er mor då ni växte upp?’ han hade ofta funderat på om hans barn haft en bra uppväxt här i Antrophelia. Dock var han övertygad om att den var bättre än den han och de flesta barn i Dar Zakhar hade.

    ‘Förutom de fördomar som kommer med er härkomst, hurdan var er uppväxt? Trots allt var Thalia alltid väldigt öppet sinnad och ingen traditionalist, och jag har svårt att tro att hon skulle låtit någon behandla er illa.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon mötte inte hans blick när hon svarade, och för en kort sekund blev det uppenbart att minnet på hur hennes mor mått under den sista tiden fortfarande var som ett öppet sår. Hon hade inte fått ta farväl, hade inte haft tid att säga det hon ville ha sagt, och hennes mor hade varit allt annat än vänligt sinnad mot henne, vilseledd av lögner som hennes egen son viskat i hennes öra.

    ”Hon var sjuk, mycket sjuk, och förvirrad. Min bror förgiftade henne, både till kropp och sinne, det var därför jag var tvungen att döda honom”, sade hon långsamt innan hon förde sitt glas mot läpparna och drack, som om vinet kunde skölja bort den beska smaken av minnet.

    ”Men innan det… Innan det var hon allt man kan önska i en mor, hon gjorde sitt bästa, älskade oss gränslöst. Ingen vågade säga något om oss i hennes närhet, vilket var varför slutet var… Extra svårt”, tillade hon och svepte sedan resten av vinet i sitt glas. Hon mötte inte Izotars blick utan sysselsatte sig istället med att fylla på sitt glas medan han begrundade hennes svar. Hon hade varit helt och hållet ärlig, men det fanns inte mycket till känslor i hennes röst, hon höll sig saklig och kort, men om hon hade mött hans blick så hade han sett allt det hon inte sade.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Orden gjorde så klart ont att höra, och han önskade att Thalia inte hade fått ett sådant slut. Hon om någon förtjänade inte sådant, speciellt inte från sin egen son.

    ‘Lloth…’ muttrade han lågt, med knuten näve. Namnet var en förbannelse, en förbannelse som lovade att han en gång skulle få hämnd för allt demonen utsatt honom och de nära honom för. En stund satt han bara spänd och andades tungt, innan han slappnade av igen.

    ‘Det fanns ingen återvändo för honom.’ sa han, som för att övertyga sig själv att hans död varit nödvändig. Hans grå ögon fäste sig på henne. ‘Jag beklagar… både din mors bortgång, men även för vad du var tvungen att göra.’ en stund var han tyst, innan han höjde huvudet igen.

    ‘Kan du berätta för mig om Lloth. Hur hon kom till er, och vad som skedde därefter?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Först vid hans ord om hennes bror så såg hon upp på honom, mötte hans blick. Det fanns förvåning däri, förvåning över att han höll med henne, att han inte förbannade henne för det hon gjort, menat att alla alltid kan räddas, att allt är möjligt att förlåta. Det var vad hon hade förväntat sig efter det lilla hon visste om sin far, det lilla som hennes mor sagt om hans karaktär, men det visade bara på hur lite hon faktiskt hade sagt. Kanske mjuknade hon lite vid de orden, men hon var snabb med att vända undan blicken igen innan han såg allt för mycket däri.

    ”Lloth… Zator hade hittat en bok någonstans i biblioteket, om den funnits där hela tiden eller var placerad där vet jag inte, men den hade med vårt arv att göra, med Lloth. Jag tyckte inte det var en bra idé, men han läste högt från den och någon, antagligen Lloth, kände vår närvaro då, visste vart vi var, och hon kallade oss. Vi kom förstås inte direkt, vi var inte dumma, men vi var nyfikna, och när Fëani valde att rymma hemifrån som den bortskämda snorunge hon är, så lovade vi vår mor att leta efter henne… Men Zator övertygade mig om att vi skulle ta en omväg först, följa kallet, och sanningen att säga så behövdes det inte särskilt mycket övertalning”, sade hon med en liten suck och plötsligt fanns ett litet leende över hennes läppar, ett sorgset leende som skvallrade om att minnet inte bara var sorgligt, att det ändå funnits någon slags glädje där innan allting föll isär. Hon hade haft sin bror, de hade fått lära sig mer än de någonsin fått lära sig i Antrophelia, och hon hade frodats, blomstrat, under den tiden. Hon hade blivit stark.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar nickade långsamt, tankfullt. Han hade försökt se till att alla referenser till hans hem skulle vara borta från Antrophelia, vem hade kunnat lägga fram något sådant? Hade Lloth agenter i Antrophelia? En stund satt han bara där tyst och tänkte över hennes ord, och tänkte över sin egen uppväxt i Dar Zakhar och ögonblicket som lett till att Lloth förlorat sitt grepp om honom.

    ‘Tänk inte din bror som svag.’ sa han till sist. ‘Ögonblicket Lloth kallade på er var han hennes och var till stor del inte längre sin egen person. Hon tar fram det mörka inom oss, och låter det blomstra. Det är ett faktum att män lättare faller under hennes kontroll, och har svårare att slå sig fri. I flera århundraden följde jag henne blint, lojalt, tills mina ögon plötsligt öppnades för den ondska hon är.’ En djup suck lämnade honom.

    ‘Det fanns ingen återvändo, då Zator gick så långt som han gjorde. Jag önskar att det hade gått att stoppa honom förr.’ han vände huvudet och betraktade henne med intensiva ögon.

    ‘Men även för kvinnor är det svårt att slå sig fri, och du har visat exceptionell styrka över att ha lämnat henne bakom dig.’ sa han.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon såg på honom där han satt, uppenbart ärlig men också mån om att försöka stryka henne medhårs, inte göra henne upprörd. Han hade ännu inte sagt något negativt om henne eller hennes styre, och om han visste vad hon hade gjort i Kaldrland och även efter det så hade han inte avslöjat det än.

    ”Smicker, Izotar?” Sade hon med ett litet flin innan hon valde att smutta på sitt vin igen. ”Nåja, om det är så ni vill vinna mitt förtroende så låt mig inte avbryta, men säg mig, vad är det för fel på ondskan hon är, egentligen? Hon styr sitt folk med järnhand, visst, men de älskar henne, de frodas, är starka… Att jag vände ryggen till den kraften var för vad hon gjorde mot min mor, och för att jag inte ville dansa efter någon annans pipa. Vad gjorde hon som fick er att vilja fly med svansen mellan benen?”  Tillade hon efter ett litet tag, för det var något hon alltid undrat, vad hade lockat hennes far iväg från den makt han annars hade kunnat ha?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Inget smicker, bara sanning.’ sa Izotar lugnt. ‘Sanningen har olika sidor, men med tanke på allt som skett och alla slumpmässiga händelser som startat kedjereaktioner som lett från det ena till det andra… Så har du gjort så bra någon kunnat. Jag klandrar dig inte, jag dömer dig inte. Jag önskar bara att det inte hade behövt gå så långt.’ sa han.

    Åt hans fråga suckade han djupt. Det var en berättelse han inte gärna berättade, men han nickade lätt.

    ‘Jag kan visa dig.’ sa han. ‘Om du litar på mig tillräckligt för att låta mig visa dig mina minnen.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Nej, det hade förstås inte heller hon önskat, men det gick inte att ändra på nu, hennes mor och bror var båda döda och livet hade gått vidare, hon hade gjort det bästa av situationen. Att hennes far förstod det förvånade henne.

    ”Kan ni göra sådant?” Frågade hon med ett höjt ögonbryn, uppriktigt imponerad om så var fallet. Hon hade inte den fallenheten, men hennes bror hade haft det, någorlunda i varje fall, något som skulle förklaras om det nu var så att deras far besatt samma typ av förmågor. Dock var hon inte helt säker på att hon faktiskt litade på honom, det hela skulle fortfarande bara kunna vara ett sätt för honom att vinna hennes förtroende, och vem viste vad som skulle hända med henne om han fick lov att rota omkring i hennes huvud… Men så var hon också nyfiken.

    ”Jag kan inte påstå att jag litar på er, men låt gå, så länge som ni inte rotar runt i det som tillhör mig”, tillade hon sedan, tveksamt men alldeles för nyfiken för att kunna säga nej. Om något hände henne… Nå, om något hände henne så skulle Tipum se till att ordna vad som än gått fel, hoppades hon.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar reste sig långsamt och gick fram till henne, lite tveksamt kanske med en känsla av obehag i kroppen. Han hade inte delat dessa minnen med någon förr, men samtidigt kände han att det var nödvändigt.
    ‘Du måste lära dig att låsa bort dina minnen och tankar du inte vill dela med andra som försöker ta sig in i ditt huvud.’ sa han, tålmodigt. ‘Men samtidigt då två sinnen länkas samman sker det ofta ett utbyte av tankar, frivilligt eller inte.’ Men han lät den diskussionen gå, sådana saker antog han att någon hovmagiker lärt henne.

    ‘Ja, jag har en del förmågor. Annars skulle jag inte kvalificerats som skuggdansare.’ förklarade han.
    ‘Är du redo?’ undrade han, och med de grå ögonen fästa i hennes sträckte han ut sitt medvetande och sitt sinne mot henne, väntandes på en inbjudan. Hon skulle känna hur gammal han var, de många långa åren som gjort honom till den han var.

    Izotar växte upp i ett litet hus på en sidogata i Dar Zakhar. Som barn lekte han en del med en grannflicka, som var dotter till en smed. Lloths citadell tornade över husen, alltid en påminnelse om hennes närvaro. Hans mor, Ziyaté, var sällan hemma, och han hade ingen far och spenderade långa dagar och nätter ensam. Ofta fick han smaka på käppen från grannflickans far, eller glödhet järn, som straff för något hyss de gjort. 

    När han var femton var det dags att gå med i Dar Zakhars försvar. De tränade från morgon till kväll tills de så gott som svimmade av utmattning. Deras befälhavare var en sadistisk och våldsam man. I tur och ordning fick de i uppgift att tortera och förhöra fångar, för att dräpa dem då det var över. De som vägrade torterades, och då de blivit återställda fick de samma uppgift igen. Det tog fem gånger för dem att få Izotar att göra som de ville. 

    I flera år arbetade han i militärens tjänst. Hans mor var ständigt frånvarande, hemma bara en dag då och då, ständigt ute på uppdrag för Lloth. För hans mors höga status blev han själv bara behandlad hårdare. Straffad och torterad för minsta misstag, eller påhittad orsak. Ilskan och hatet växte gradvid hos Izotar. Till sist gick det så långt att Izotar dödade befälhavaren med magi, och snarare än att bestraffas togs han för att evalueras av magikerna, och snart blev han en del av skuggdansarnas rekryter – den enda unga mannen bland ett tjugotal unga kvinnor. Hans mor var inte närvarande då han klarade prövningarna och blev en mästare.

    Århundradena gick i ett odefinierbart flöde av mörka minnen fyllda av våld, smärta och ensamhet, och som en färdig skuggdansare utförde han uppdrag efter uppdrag inne i bergen och på ytan. En dag blev de beordrade att attackera en alvisk konvoj av diplomater som rest till Zirthimar. Kallt dräpte de högalverna, och tog den alviska prinsessan i konvojen till Dar Zakhar och slängde henne i en fängelsehåla. Izotar bevittnade hur de andra krigarna misshandlade och våldtog prinsessan, och den natten började något växa inom honom. En tvekan för vad han gjorde, och den ondskan han bevittnat fick honom att fatta beslutet att lämna staden. Den natten dräpte han de två vakterna vid fängelset och tog den medvetslösa prinsessan med sig. 

    De stod vid de enorma trapporna som ledde upp mot den enorma porten som stod på glänt och släppte in månljus i den mörka hallen av sten. Ljuset glimmade på den ojämna mörka stenväggen. Att de skulle komma undan utan att bli upptäckta tvekade han på. Han hade hunnit ta några steg uppåt innan han hörde en röst bakom sig.

    ‘Izotar!’ ropade Felraz där han stod, en mörkeralv Izotar alltid ogillat från tiden då de båda varit rekryter i armén. En god krigare, men inte en skuggdansare. Bakom honom ur skuggorna steg sex andra krigare. Långsamt, varsamt, lade Izotar ned prinsessan, och drog sitt svärd då han vände sig om. Väktarnas ögon smalnade, och de väste förbannelser om förräderi i natten. Deras klingor möttes, och Izotars rena ilska som vuxit upp under hela hans liv vägledde hans hand. I slutändan dräpte han dem alla, hans förmåga med svärdet förstärkt av en skuggdansares magi och akrobatik omöjlig för dem att överträffa. Den natten lämnade han Dar Zakhar, för att aldrig återvända, men prinsessan dog några dagar senare på grund av skadorna hon fått. 

    Izotars sinne lämnade Isras och långsamt vände han sig om, fylld av tankar och minnen som han helst inte kom ihåg.
    ‘Sedan dess har jag vandrat, efterlyst av mina egna, efterlyst av alla andra tills jag fick en liten tid av frid med Thalia.’

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 83 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.