Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 83 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Sekunden innan hans tankar och minnen överväldigade henne så sköt hon snabbt ut den hand som inte höll i vinglaset för att fatta tag om hans handled. Det var ett hårt, kallt grepp, och hon släppte inte trots de nya intryck som fyllde hennes sinne. Som en slags förankring i verkligheten och en försäkran om att han inte skulle göra något dumt medan hon drunknade i hans minnen. Så mycket visste hon om den typen av magi, hon var inte naiv.

     

    Bilderna och tankarna som fyllde henne fick henne att rycka till en aning, överväldigad av mängden information, den som hon bett om men som hon kanske inte hade varit redo för. Det var inte en lycklig barndom, inte sådan som hon och hennes bror haft, den var kall, hård, brutal och hänsynslös. Plötsligt kändes de ogillande blickarna och glåporden från adeln i Antrophelia inte lika hemska att tänka på, även om de gjort ont då. Hon kände igen vissa av platserna från sin egen tid i Dar Zakhar, liksom metoderna som använts för att forma henne och hennes bror. Skillnaden var att de inte behövt spendera sin uppväxt där, kanske hade allting varit väldigt annorlunda då.

     

    ”Prinsessa Isra och Prins Zator Sarrancenia, ni står båda anklagade för mord av Ulv från Kaldrland samt landsförräderi”… Ensamheten, övergiven av sin mor och sin bror, hennes sista, hårda ord, hennes livlösa kropp på golvet när hon desperat försökte få liv i Thalia. Zator stod vid sidan, obrydd, men med en kniv i handen, hur han ljög om varför han förgiftat deras mor, hur han, när hon vände sig om för att ropa på vakterna hade huggit mot henne. En sista omfamning, känslan av hur hennes egen kniv begravde sig mellan broders skulderblad. ”Jag är Thalias dotter och äldsta barn. Tronen är rätteligen min, att påstå annat är högförräderi, för vilket straffet är döden”. Blod, så mycket blod, och ruset av makt.

     

    Hon slet för att ta sig ur hans mentala grepp men först när han valde att släppa henne så kunde hon dra sig tillbaka, stänga sitt sinne för hans igen, rädd att han sett för mycket. Hon såg både förvirrad, arg och obekväm ut, men bara för någon tyst minut under vilken hon hann samla sig.

    ”Så varför valde ni att lämna henne?” Mumlade hon hest, insåg att hon fortfarande höll hårt om hans handled och släppte genast taget.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Att ta emot hennes minnen var ingen behaglig känsla, och han vände bort huvudet då hon släppte honom för att dölja sina tårar som ofrivilligt föll ned över åsynen av Thalias döda kropp och känslan av hur hon dödat sin bror. Känslorna hon hade i det ögonblicket oroade honom, men han lät inte sig själv visa det just då. Tyst vred han den andra handen över sin handled som fortfarande hade märken av hennes hand som hållit hårt om den.

    ‘Rådet krävde att hon skulle gifta sig med Fëanis far. En rättmätig arvinge. De ville förvisa mig. Hade jag stannat hade hon fått lida, och jag hade kanske i min frustration dräpt någon av dem, eller Fëanis fåniga far. Samtidigt hade Ziyaté börjat leta efter mig, och jag hörde Lloth kalla i natten, gång på gång. Jag hoppades att min frånvaro skulle hålla er existens borta från hennes medvetande.’ han drog en hand genom sitt hår. Han hade länge sedan slutat se på Ziyaté som sin mor.

    ‘I långa perioder är det tyst, för att plötsligt börja igen. Hon kommer aldrig förlåta mig för vad jag gjort.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    ”Jag förstår…” Var det enda hon sade just då, innan hon tog vinglaset och svepte resten av drycken däri, som om den på något vis skulle kunna mota bort smärtan inom henne just då. Han hade förstås inte önskat att hon skulle se det, men hon hade hunnit se hans glansiga ögon, och det hördes på hans röst när han talade med henne. Hennes far grät. Hon hade aldrig känt honom, aldrig tänkt på just honom som sin far, hennes far hade bara varit ett koncept, en tanke, inte en man i fysisk form som just visat henne sin barndom och som nu grät framför henne. Varför han grät visste hon inte, om det var på grund av det han visat henne eller det han sett i hennes minnen, det kunde vara vad som helst just då.

     

    ”Om ni vill…” Hon avbröt sig själv och harklade sig innan hon reste sig och gick fram till ett av rummets alla fönster. Hon kunde inte se på honom just då. ”Om ni vill kan ni stanna i Antrophelia. Lloths viskningar når inte hit, inte så länge som jag sitter på tronen”, fortsatte hon, väl medveten om att det troligtvis hade med Tipums närvaro att göra snarare än hennes plats på tronen, men det var likväl sant. Det var som om spindeldemonen inte tålde stanken av den andra.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar var tyst en stund, men vände sedan huvudet mot henne och lade tankarna åt sidan om demoner och död för ett ögonblick. Ett litet leende fanns där på det annars allvarliga ansiktet. Han gav henne en långsam nickning till svar. Han visste att Lloth kunde dyka upp i hans sinne när som helst, eller åtminstone trodde han inte på hennes ord, men han nämnde inte det just då.
    ‘Det uppskattas.’ sa han med en mildare röst än tidigare. Han visste inte när han kunnat sova lugnt senast. Frågan var om han någonsin skulle kunna det igen.

    ‘Men min närvaro kommer säkert skapa skandal.’ påpekade han.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Med en suck så vände hon sig tillbaka mot sin far, begrundade betydelsen av det lilla leendet, och funderade på om hon verkligen hade gjort rätt i att erbjuda honom en plats i sitt hem. Men… Han var trots allt hennes far, och hitintills hade han inte gjort något för att få henne att tro att han tänkte hugga henne i ryggen. Kanske kunde han bli en bra allierad, någon att ha nära sig om saker gick fel… Kanske.

    ”Skandal…” Hon skrattade för första gången den kvällen, och det var ett äkta sådant, trots att det var kort. ”Jag vet att det kan komma som en smärre chock att höra, men varje del av mitt styre har skapat skandal, allt från min härkomst till mina metoder”, fortsatte hon med ett litet flin innan hon återvände till bordet intill fåtöljen där hon satt. Hon fiskade upp pergamentet som hon läst när han dykt upp, rullade ihop det och slängde det åt sidan för stunden.
    ”Att min far helt plötsligt dyker upp och är välkommen i mitt hov är knappast den största av mina många skandaler.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar var tvungen att skratta lätt åt det, ett lågt rullande skratt som fick hans hårda ansikte att mjukna, och han skakade på huvudet.
    ‘Jag antar att du har rätt.’ sa han och såg sedan lite tankfull ut igen.
    ‘Är Ziyaté fortfarande närvarande i Antrophelia?’ undrade han, tankfullt.
    ‘Visste du att det var hon som introducerade mig för din mor?’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det hade börjat bli lite kyligt i rummet, troligtvis för att det varit tomt så länge och natten nu tryckte på utanför den bubbla som skyddade staden. Ibland var det som om de kalla undervattensströmmarna på något vis lyckades nästla sig in och göra luften rå och ikväll var helt uppenbart en sådan kväll.

    ”Åh, hon kommer och går… Just nu vet jag inte om hon gömmer sig i någon skugga eller om hon har gett sig av, det framkommer alltid…”, sade hon medan hon gjorde sin väg till den öppna spisen. Den var sällan använd men den var laddad med ved och torrt fnöske. Hon slöt ögonen och koncentrerade sig, den enda lilla förmåga hon hade lärt sig, men tillräckligt för att en liten, trött flamma skulle få fäste i det torra pergamentet från handelsgillet Bläck, som hon kastade in i eldstaden där fnösket genast fattade eld.

    ”Och ja, det visste jag, i varje fall så pass mycket som att hon faktiskt levt här ett tag med er, men mer än så har hon inte sagt”, tillade hon medan hon betraktade den växande elden. ”Hur kom det sig?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Hennes ord bekymrade Izotar något, men han skakade bara på huvudet. Kanske skulle det finnas tid att läka såren som fanns mellan han och hans mor innan detta var slut. Med några långsamma steg gick han närmare elden och betraktade dess behagliga sken och värme.
    ‘Några år innan ni föddes hade Lloths agenter funnit mitt spår och var mig hack i häl. Jag var i dåligt skick, för Lloth var ständigt närvarande i mitt sinne och viskade till mig. Men innan det var försent fann Ziyaté mig, och snarare än att överlämna mig flydde vi till Antrophelia där vi mot alla odds fick fristad. För första gången på en lång tid kunde jag inte höra henne längre, här under havet.’

    Izotar stod tyst en stund medan han tänkte på det.
    ‘Men kort därefter dog konungen, din morfar, och din moster påbörjade ett inbördeskrig. Vi ställde oss till Thalias förfogande och hjälpte henne, och konflikten förde oss närmare varandra.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon vände sig om för att betrakta sin far, något kortare än vad han var, men trots det så skulle det knappast kännas som om hon såg upp på honom.

    ”Så hon visade er att ni kommer före Lloth och hennes önskningar, men ändå ogillar ni henne så. Varför?” Hon hade undrat mer än en gång, Ziyaté hade ju berättat en del, om hur hennes son tycktes avsky blotta åsynen av henne. Hon själv förstod det inte. Var det frånvaron under hans uppväxt, var den värd att bita fast i så som han gjort? Det hade gått många år, så mycket visste hon, många år under vilka de borde ha kunnat förstå varandra bättre… Men det var egentligen inte hennes ensak, bara nyfikenhet.

    ”Om hon stod på er och min mors sida under kriget så borde ni väl se att hon värnar om er?” Tillade hon med ett litet flin innan hon gick tillbaka till sin fåtölj, slog sig ned och drog upp benen under sig.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar suckade djupt, och skakade på huvudet. Det var komplicerat, på så många sätt, och så många år av lidande och osäkerhet låg bakom deras relation.
    ‘Jag vet inte var jag har henne.’ sa han ärligt. ‘Ibland är hon en god mor, och även om det verkar genuint känns det orättvist för vad hon lät mig gå igenom.’ han gjorde en gest med handen.

    ‘Men min barndom är inte hennes fel, jag vet det. Men då vi sökte fristad i Antrophelia hade jag hoppats på att hon en gång för alla skulle lämna Lloth bakom sig… Men ändå återvände hon, ändå är hon Lloths högra hand. Jag vet inte om jag kan lita på henne, eller vad hennes mål är. Det finns en risk att hon inte vet det själv. Familj är viktig, men… det är komplicerat.’ ett litet kallt skratt lämnade hans läppar.

    ‘Som du märkt.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Komplicerat var det ja, minst sagt. Hon undrade om hennes barndom egentligen inte varit relativt normal, trots allt. Hon hade inte haft sin far, men hon hade haft en mor som älskade henne, en bror och en syster, även om den senare visat sig vara något av en bortskämd snorunge med romantiska fantasier om ett liv utanför hovet. Hon kunde inte låta bli att flina åt sin fars ord innan hon hällde upp mer vin åt sig själv. Hon drack mycket nu för tiden, egentligen alldeles för mycket, men vem kunde klandra henne?
    ”Tillit är överskattat, men kontakter är alltid bra att ha, oavsett vad man kan tycka om deras motiv. Jag tycker om Ziyaté, hon ger bra råd, men jag skulle inte överlåta mitt rikes säkerhet till henne, eller någon annan för den delen”, sade hon med ett litet leende innan hon åter smuttade på sitt vin.

    ”Som att jag inte kan påstå att jag litar på er just nu, men ändå… Här är ni, i mitt bibliotek, drickandes mitt vin och åtnjutandes min gästfrihet. Det är fördelen med att inte ha någon mer att förlora, inget du kan göra mot mig kan skada mig nu”, tillade hon och flinade. Ironin i det hela var slående.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Min svaghet är Izotar. Det var ett av de få minnena med Isra som hade etsat sig fast vid Ziyatés minne. Första gången de talades vid, stoltheten för det som var hennes barnbarn… Det var sällan hon skulle erkänna sina svagheter för någon… Men i det momentet hade hon intalat sig själv att det var enbart för att det skulle ses som en styrka hos Isra. På senare tid… Var hon inte säker. Enda sedan Izotar hade satt sin fot i palatset igen, hade Ziyaté följt honom. Avvaktande för att se vad som skulle ske.

    När väl Isra ställde frågan om varför hennes son ogillade henne, fick henne att stelna till, om inte Izotars svar. Som om någon hade kastat kallt vatten över henne. Det var något som stack till i hjärtat och hon gjorde en hastig rörelse med sin hand som fick en bok att falla ner. Något som hon aldrig skulle göra som misstag annars. Enbart ögonen syntes först, som två röda rubiner i de bläcksvarta skuggorna. Det var omöjligt att de inte skulle höra det – åtminstone inte hennes son, men om hon lärt känna Isra hade hon inte låtit det gå omärkt. Skulle hon… fly? Tanken var svår och skulle visa henne som svag.

    Lite nonchalant, steg hon ut ur skuggorna och lade upp boken igen. Som om det skulle varit vad som helst som hade hänt. Ett smalt leende fanns där, och i ögonen fanns en glimrande blick. Nästan blank, som om det som hade sagts berört henne. Även om hennes rakryggade sätt, försökte att inte visa det. Hennes stolthet skulle säkert blivit hennes fall.

    ”Inte förrän du gaspar efter dina sista andetag, inser de flesta att det finns mer att förlora. För finns det liv, finns det hopp.” kommenterade hon, lite kyligt och sakligt. Det var det hoppet hon hade tränats till att förstöra. Ett tag lät hon blicken vara fäst på Isra, som om hon inte riktigt ville möta sin sons blick. Sedan vände hon den mot Izotar med ett litet skratt, som nästan var ihåligt.

    ”Är det inte lite roande, min son, att även du lämnade dina barn till en orättvis barndom?”

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar stelnade till något, och redan innan han vände sig om visste han vem det var som dykt upp. Hans första instinkt var att sträcka sig efter sitt vapen, men de hade han lämnat undan då han börjat sitt samtal med Isra. Han kunde inte rå för att vara spänd, och såg på Ziyaté med en trött blick. Så där var de, tre generationer i ett rum.

    ‘Jag finner det inte roande.’ sa han. ‘Hade inte Lloth börjat kalla på mig igen hade jag inte lämnat dem.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Liksom sin far så stelnade hon till vid ljudet och vände hastigt huvudet åt hållet det kom ifrån. Hon var ganska säker på vem det var, men det hade lika gärna kunnat vara Tipum som tjuvlyssnade. Att det var Ziyaté fick henne dock att slappna av igen och hon lutade sig tillbaka i fåtöljen med ett litet roat leende. Gömmer sig i skuggorna minsann. Hon borde ha anat att hennes farmor inte skulle överge dessa salar så snabbt efter att ha anlänt, särskilt inte när hon visste att hennes son också var närvarande.

    ”Åh, inte ska ni väl bråka framför barnet, det är dålig smak”, sade hon med samma lilla roade leende över läpparna som innan. Precis så komplicerat som det var sagt…

    ”Slå dig ned och drick lite vin istället, kära farmor, så kan vi reda ut den här röran”, tillade hon med uppenbart torr sarkasm, tämligen övertygad om att någon av de två skulle ge sig av lika snabbt som de dykt upp snarare än att faktiskt göra som hon föreslagit, men hon kunde ännu motbevisas. Som för att understryka sina ord så smuttade hon lite på sitt eget vin medan hon betraktade sina två släktingar där de stod.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Om hon inte hade sett att Izotar inte hade några vapen på sig, hade hon lagt handen på en av de många knivarna som hon bar men istället höjde hon på ena ögonbrynet åt sin son svar. Det irriterade henne, mer än hon ville erkänna. Om inte Lloth hade… Svaga män. Alltid någon ursäkt på vems fel det var. Även fast Izotar hade mer än de flesta ynkryggar.

     

    Ursäkter, ursäkter… Det är väl skillnaden mellan dig och mig?” frågade Ziyaté med samma nonchalans och sakliga sätt. Hon hade tänkt kommentera det, men istället gav hon till en hastig utandning till skratt åt sitt barnbarns sarkastiska ton. Det fanns väl någon sanning i det hela. Tre generationer, vad kunde gå fel? Om inte allt, vill säga. Vin var väl det enda vettiga i den situationen. Hennes smala fingrar sträckte sig efter ett vinglas fot. Som av en vana, tippade hon det på snedden och snurrade den ett varv. Tog upp den mot sin näsa för att känna om det var förgiftat. När väl hon var nöjd sträckte hon sig efter karaffen och hällde upp ett glas. Som för att samla styrka tog hon en elegant sipp. För att luta sig mot en av de många bokhyllor som stod där, ett litet svagt flin på läpparna.

    ”Jag föredrar att slå ner fiender, snarare än mig själv.” kommenterade hon, i en dålig sarkasm och tog ännu en klunk av vinet.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den nonchalans som Ziyaté visade med sina ord fyllde Izotar med kall och sammanbiten ilska. Och detta skulle föreställa hans mor? I situationer som dessa, då hon betedde sig som hon gjorde, fanns det ingen kärlek till henne.
    ‘Skillnaden är att du inte har några?’ frågade han, direkt, och man kunde höra att han inte hade tålamod för sådana lekar – hon visste exakt hur mycket hennes ord provocerade honom.
    ‘Det finns inget att reda ut, bland individer utan hjärta eller själ – bland sådana som henne.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Med en ljudlig suck himlade hon med ögonen åt hela skådespelet, den spelade nonchalansen hos Ziyaté, ilskan hos hennes far, förstod han inte? Hur kunde hon, ett barn och ett barnbarn, förstå mer än dessa två som levt så mycket längre än henne?

    ”Vid gudarna…” Utbrast hon i en ton som talade för hur trött hela affären gjorde henne. ”Ni förstår väl att hon spelar, eller är ni så blind att ni inte begriper det? Och ni, farmor, vore det så hemskt att låta bli att låtsas för ett tag?” Fortsatte hon med en överdrivet dramatisk suck. Hon drack mer av sitt vin.

     

    ”Det är så att man bli alldeles matt”, lade hon till med en handgest och ytterligare en suck. Hon kunde dock inte låta bli att tycka att det hela var tämligen roande. Hur kunde en familj vara så dysfunktionell att hon verkade vara den mest välanpassade av de tre?

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var inte som om Ziyaté inte hade förväntat sig sin sons utspel på det sättet. Ibland var det som en liten jycke som skällde, enbart för skällandes skull. De hade gått igenom det hela, ett flertals gånger förut. Det enda som var annorlunda var Isras närvaro och hennes sätt att tala. Även om det fanns en poäng, ville inte Ziyaté erkänna detta. Varför skulle hon? Trots allt hade hon försökt, hon hade inte sprungit därifrån och hennes svärds blad låg inte omkring Izotars strupe. Det om något var väl bevis för det? Hon suckade lätt, gjorde en gest framför sig som för att kapitulera lite. Stog emot frestelsen av att himla med ögonen. Bara det skulle hon väl ha en eloge?

    ”Jag? Ett hjärta? Och det tog inte ens Isra ett årtusende att inse detta. Du har en skarp dotter, Izotar” sa hon, inte helt villig att släppa sitt sätt att tala. Det var svårt. Hon gav till ett skratt som i en utandning igen och sedan ett litet ursäktande leende.

    ”Seså, din dotter, mitt barnbarn, har rätt. Du vet mycket väl att jag har ett hjärta och kärlek.” sa hon och grimaserade lite över det hon sa. Det var för sött. Passade inte hennes mun.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar gjorde ett väsande läte. Han behövde inte höra på detta eller ta emot hennes glåpord och förtyck.

    ‘Gör vad du vill.’ sa han, kallt, och gick för att hämta sina vapen där de låg på golvet. Isra hade ingen rätt att kritisera, för hon visste inte någonting egentligen om denna relation mellan honom och hennes mor.

    ‘Jag vet att hon spelar. Men det fanns en tid då hon inte gjorde det, en tid då det fanns kärlek utan spydiga ord. En tid då jag trodde att allt kunde bli bra mellan oss igen, men det verkar som om Lloth har ett hårdare grepp över dig än mig, mor, vare sig du ser det själv eller inte. Jag antar att hon till sist lyckades beröva dig från att känna något.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Men Isra himlade med ögonen. Vad var det med all denna dramatik? Nog för att hon inte hade något emot lite drama då och då, särskilt när det kom till publika tillställningar, det liksom gav mersmak, men på det här viset?

    ”Så ni tänker ge dig av, igen? För att hon är här?” Frågade hon bistert, och för en kort sekund lös det igenom, den där känslan av att vara övergiven, den som hon levt med så länge nu, som bara förstärkts när hennes mor och bror lämnat henne. Och så skulle han göra detsamma, igen, för att han inte kunde begrava yxan med sin mor?

     

    Det bevisade bara igen hur mycket bättre hon skulle klara sig utan känslomässiga band till någon, inte ens sitt eget blod. Om det skulle vara på det här viset så kunde de lika gärna bråka om det någon annanstans, inte här, inte i hennes palats, i hennes rike.

    ”Då är ni lika illa båda två!”, fräste hon fram på ett vis som inte alls var likt henne, på ett vis som var så långt ifrån den samlade, kalla och likgiltiga kvinna hon kommit att bli, och i just det ögonblicket blev hennes ringa ålder plötsligt uppenbar. Hon reste sig hastigt från sin fåtölj och slog i samma veva ut vinglaset hon haft vinglandes på armstödet. Det gick i tusentals bitar och färgade golvet mörkt rött där drycken föll.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 83 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.