Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 83 total)
  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Försvara henne… Som om hon skulle behöva det. Nej, men erbjudandet uppskattades, även om Isra var fullt medveten om att hennes far enbart talade för sig själv när han gav det. Ziyaté skulle antagligen inte skynda till hennes försvar i första taget, hon var mer typen som stod vid sidan om för att lära någon en läxa i självbevarelsedrift.

    ”Må hända, farmor, men jag är också en bastard på en tron som större delen av min befolkning inte anser tillhör mig, försvar kommer behövas, men det är inte er roll, om ni inte känner er särskilt manade. Det har jag vakter till”, sade hon med ett litet leende innan hon smuttade lite på sitt vin.

    ”Men det är ju tanken som räknas, och om jag har tid så skulle jag gärna fortsätta den träning jag påbörjade i Dar Zakhar”, tillade hon med en blick mot sin far. Hon visste att han var särskilt skicklig, annars hade han, en man, aldrig fått bli en skuggdansare och det vore oklokt att tacka nej till en chans att få lära sig av de bästa.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotars ögon smalnade något över deras ord, så typiskt den matriarkala stoltheten som gick hand i hand med mörkeralvernas kultur. Trots att Isra inte vuxit upp bland mörkeralverna hade hon ärvt det, och han kunde inte annat än att skaka på huvudet.

    ‘Övermod leder till ens undergång, förr eller senare.’ sa han, och gav Ziyaté en skarp blick.
    ‘Men mitt svärd står till tjänst, trots det, och skydd betyder även försvar.’ kommenterade han och nickade lätt åt Isras ord.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    En sista klunk vin. Smaken varade en stund i hennes mun, det var en ton av vanilj där. Minnen från hennes yngre dagar. Aeldirs vin, hur hon försökt att ge Izotar ett annat liv. En annan chans. Dåraktigt… Det var vad det var. Alltid hade varit. Det gick en rysning igenom henne. Hon satte ner sitt vinglas och det vickade fram och tillbaka med ett klirrande innan de ställde sig till rätta. Samtidigt hade hon rest sig upp. Försiktigt lät hon handen vandra längst de många böckerna som fanns där. Ett svagt vibrerande fick henne att stanna upp. Det svarta lädret var mjukt när hon rörde den med sina händer. Hon drog fram den och det var som en tjock kvävd tystnad lade sig i rummet. Som om skuggorna blev längre och ljusen fladdrade till.

    De rubin röda ögonen glimmade till, som i av hat, ilska men även något gillande och bekant. Som om något brände till kastade hon ner boken på marken. Ett par svordomar lämnade hennes läppar och hon lät blicken vandra mot Izotar först och sedan mot Isra.

    ”Lloth…” viskade hon, eller snarare väste och tog sedan upp boken igen. Isra skulle nog lägga märke till att det var boken som Zator hade läst ur som fått dem i kontakt med spindel demonen från början.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon skakade på huvudet åt hans ord, det var inte alls vad hon menat, men Ziyatés ord hade väl dragit med henne ned i illusionen av att hon trodde sig odödlig och oövervinnerlig. Hon visste att det var den direkta motsatsen, men det var samtidigt dumt att visa det utåt, att se svag ut inför sitt folk var inget som någon härskare borde tillåta sig själv, det bjöd in till allt för många oönskade försök på ens liv.

    ”Nå, om ni vill stå mellan mig och mina fiender, far, så tänker jag inte hindra er”, sade hon med ett litet flin, och kanske lade hon extra tyngd vid ordet ’far’, ett som hon sällan använt, kanske aldrig. Det låg fel över hennes tunga men hon var väl medveten om att Izotar hade känslor att påverka och om hon kunde påverka dem för att gynna henne så vore hon dumdristig om hon inte ens försökte.

     

    Hon skulle just till att säga något mer när Ziyaté, som rest sig upp, drog ut en bok ur en av bokhyllorna. Den tryckta känslan i rummet blev påtaglig och hon behövde knappast påminnas om vem det var som låg bakom den, eller var den kom ifrån. Hennes grå blick vändes hastigt mot den andra kvinnan när hon tappade eller kastade boken på golvet.

    ”Lloth ja… Undanstoppad av en anledning och sällan läst, utom av min bror”, sade hon hårt, som om hon tillrättavisade ett olydigt barn. ”Jag skulle stoppa tillbaka den om jag var er”, tillade hon lite mjukare, men hennes blick var fortfarande hård, hennes grepp om sitt vinglas spänt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar vände blicken mot Ziyaté, och innan han hann säga något för att stoppa henne kände han bokens influens fylla rummet. Hans ansikte blev en grimas av smärta, och han föll på knä på golvet. Det tjöt i hans öron, ett högt ringande som blockerade allt annat ljud omkring honom och fyllde hans kropp och huvud med smärta. Skuggorna i rummet blev större, och tycktes expandera som askmoln i rummet. Sedan blev det tyst, den ringande tonen försvann och istället fylldes rummet av en oändlig tystnad. Ur skuggorna steg en oregelbunden skepnad som långsamt samlade skuggorna i rummet och koncentrerade dom till en punkt som fick formen av spindeldemonen själv.

    ‘Jag har hittat dig… Izotar…’ väste den silkeslena rösten, som kunde höras i rummet men också i deras sinnen. Izotar vände sin blick mot skepnaden i ett uttryck av fruktan, men också av hat och ilska.

    ‘Äntligen har du fört honom till mig, Ziyaté…’ 

    Izotar reste sig, och hans blick sökte sina vapen för att finna dem på andra sidan av skepnaden.
    ‘Jag kommer aldrig vara din.’ svarade Izotar kyligt. Skepnaden tycktes lägga sitt huvud på snedden, och ett leende kunde synas på Lloths skuggade ansikte.

    ‘Ziyaté… Fånga honom. Han har mycket att svara för…’ beordrade hon, som om hon bad Ziyaté hämta ett glas vin.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Rösten fick henne att rysa, på ett angenämt men även obehagligt sätt. Det var svårt att inte fascineras av den vackra skepnad som skuggorna vävt samman.  Hon hade inte hört spindeldemonens röst på sekler. Silkeslen, som det vackraste sammet…  Alla löften som hon viskat. Styrkan, makten och närheten som Lloth hade gett henne. Från att inte haft någon vid sin sida som barn förutom Lloth. Izotars röst bröt igenom hennes tankar och fick henne att vakna till lite. Men hon hade inte gett henne honom. Hennes son. Hennes ända svaghet…

    Att Izotars vapen var på andra sidan av Lloth, var hon medveten om. Vilka utgångar som fanns… Valet var svårt. Som att välja vilken av sina klingor hon skulle mörda sig själv med. Å ena sidan, om hon gav Izotar till Lloth skulle han torteras för alla de år… Men å andra sidan, om hon försökte att hjälpa honom att fly skulle inte Lloth nöja sig med det och skada förmodligen både hennes son och barnbarn. Åtminstone skulle det andra ge dem en chans att fly undan. Lydigt böjde hon på huvudet åt Lloth innan hon svingade sitt ben en gång med en hård spark för att få ner Izotar på marken för att få två knivar i händerna. Ena kastade hon åt Isra, för ett ögonblick skulle det se ut som om kniven var på väg mot huvudet men den skulle missa hennes hår precis, om hon inte hann slå undan den.  Hennes mörka häl tryckte ner hans bröstkorg hårt, innan hon satte ner sitt ena knä på hans bröstkorg. Hennes höft var riktad på ett sätt som skulle göra det enkelt för Izotar att få tag på hennes svärd. Misstag, som vem som helst, som kände Ziyaté väl inte hon gjorde. Hennes röda ögon betraktade Izotar med vemod och hon placerade den ena knivens egg mot hans hals.

     

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Mörkret som omvälvde dem var inte otrevligt, men när spindeldemonen uppenbarade sig så kunde Isra inte hjälpa att hon rynkade på näsan i avsmak. Lloth. Tänk om hon bara hade låtit bli hennes mor, om hon hade låtit Thalia vara ifred, då kanske saker hade varit annorlunda, men nu var det som en vägg stod mellan henne och demonen och det enda som skulle kunna rasera den var hämnd.

    ”Lloth. Det här riket tillhör inte dig”, fräste hon kallt och reste sig upp från sin fåtölj. Hon var noga med att ställa ned vinglaset på bordet bredvid sig innan hon sträckte på sig för att möta demonens blick.

     

    Allting gick fort efter det, Ziyatés plötsliga utfall och den kniv som kom farandes mot henne, det var med nöd och näppe hon hann slå undan den, men den rispade ett långt sår över hennes handrygg. Hade Ziyaté fallit så lätt? Nej, omöjligt. Hon såg sin farmors ögon när hon satte ena knäet i bröstet på Izotar och hon förstod att den andra kvinnan hade tänkt offra sig. Så dumt, hann hon tänka, hon skulle aldrig fly från denna plats, aldrig överge sin post så enkelt.

     

    ”Jag skulle ha bränt dig när jag först såg dig…” Mumlade hon bistert och gick fram till boken som Ziyaté slängt på golvet när hon gett sig på Izotar. Det fanns en lugn nonchalans i hennes rörelser, en som hon egentligen inte alls kände på insidan men rörelsemönstret var så djupt rotat i henne vid det här laget att hon gjorde det utan att tänka på det.

    Hon böjde sig ned och plockade upp boken.

    ”Tänk vad ni kunde ha haft, Lloth, om ni bara hade lämnat min mor ifred. Jag kunde ha välkomnat er hit, till mitt rike, men ni valde att hugga mig i ryggen istället. Ni kommer aldrig få Me’erisia, ni kommer aldrig få mig eller någon av mitt blod”, sade hon tyst, väl medveten om att Lloth skulle höra henne ändå. Hur hon hatade den där demonen, ett kallt hat som brände henne från insidan. Hade hon inte gjort tillräckligt med skada?

    ”Kryp tillbaka dit ni kom ifrån och kom aldrig hit igen”, tillade hon bistert och kastade boken i den brinnande eldstaden. Hon hade kallat på Tipum, osäker på om han kunde göra något, men vad hade hon att förlora på att försöka?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar hade varit för påverkad av Lloths attack på hans sinne för att hinna försvara sig mot Ziyatés plötsliga attack. Han skulle precis sträcka sig efter hennes vapen medan deras blickar möttes. Men då boken plötsligt kastades i elden fylldes istället rummet av bländade ljus då de mörka skuggorna flammade som eld. Lloths ögon brann i hennes skuggskepnad, och hon såg med en hård blick på Isra.

    ‘Dåraktiga flicka. Ert rike kommer att förstöras…’ hon svepte en hand mot Isra som sände iväg en våg av flammor. Med utsträckta armar formade sig skuggor och eld om Ziyaté.

    ‘Och Ziyaté kommer vara den som förgör er båda…’ med det brann de sista av bokens sidor upp och både Ziyaté, skuggorna och Lloths närvaro var borta. Izotar som låg på golvet drog ett djupt andetag, som om han precis fått luft efter att ha varit under vattenytan för länge.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hade varit tvungen att täcka för sina ögon med ena armen för att inte bländas av det starka ljuset, och när hon sänkte den igen så var det Lloths blick som mötte hennes. Det var som eld, och för en kort sekund undrade Isra om hon hade gjort fel, om hon valt fel, men en enda blick mot Izotar där han låg på golvet påminde henne om hennes mor och varför hon aldrig, aldrig någonsin, skulle kuvas av den vidriga demonen. Så hon såg trotsigt tillbaka, vägrade vika undan med blicken trots att det stack i henne som av tusentals nålar.

    ”Försvinn!” Hann hon väsa innan vågen av eld sköljde över henne. Den brände henne och hon skrek av smärtan, osäker på om den var verklig eller inte, men ont gjorde det.

     

    I samma stund slogs dörrarna till biblioteket upp och beväpnade vakter sprang in, osäkra på vad de hamnat i men de hade hört tumultet och nu när de såg sin härskarinna omsluten av lågor så kunde de inte annat än agera på instinkt.

     

    En lång, ståtlig me’er man skyndade fram och trotsade lågorna för att dra Isra därifrån och omsluta henne i en skyddande omfamning. Elden verkade inte påverka honom som riktig eld, den fastnade inte i kläderna eller håret och när han dragit ur Isra från infernot så var också hon tillsynes fysiskt oskadd, om än medtagen. Hon hade dock vett nog kvar att lyfta en hand mot de vakter som skyndat fram för att omringa Izotar där han låg på golvet.

    ”Stopp! Rör honom inte, han är inte skyldig…” Hon drog sig ur vaktens omfamning men fortsatte att stödja sig på hans arm när hon adresserade de andra vakterna.

    ”Jag vill att ni genomsöker hela palatset efter min farmor. Hon kanske inte är kvar, men jag kan inte riskera det”, tillade hon efter att ha samlat sig tillräckligt för att kunna hålla rösten stadig.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar drog ett lågt väsande andetag och reste sig långsamt, lättad över att Lloths hat och ilska hade försvunnit och avtagit även om spåren av smärta fortfarande kunde synas på hans ansikte. Han gav vakterna där inne en ilsken blick, de hade alltid behandlat honom så här i Me’erisia och givetvis hade ingenting ändrats under åren.

    ‘Hon är borta.’ sa han, men Isra gjorde som hon behagade. Han drog ett djupt andetag och gick några steg därifrån, bort från vakternas hotfulla blickar och hållningar. Han hällde upp lite vin åt sig själv, och svepte det med en gång – något som var väldigt okaraktäriserande för Izotar.
    ‘Du måste förbereda dig, Lloth kommer att försöka krossa oss och Antrophelia nu.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det var väl egentligen inte så underligt, ingen av dem hade sett honom anlända till palatset och ingen hade heller hört något om att deras härskarinna skulle ha bjudit in honom. Ingen av männen verkade dock känna igen honom, de var alla utbytta och även om någon gammal vakt skulle finnas kvar att minnas mörkeralven från Thalias tid så skulle han troligtvis vara för gammal för att utgöra något särskilt hot.

     

    Isra sände en tacksam blick mot vakten som dragit henne ur elden och släppte taget om hans arm, säker nu på att hon kunde stå på egna ben, trots smärtan som fortfarande for genom henne.

    ”Troligtvis ja, men jag kan inte vara för försiktig”, sade hon och viftade iväg vakterna med en något nonchalant gest. De försvann, åtminstone de flesta. Två vakter såg till att stå kvar vid dörren, ovilliga att lämna sin drottning helt oskyddad efter det som skett. Isra verkade dock inte besvärad av deras närvaro när hon hukade sig ned för att plocka upp dolken som Ziyaté kastat mot henne. Hon vägde den i sin ena hand innan hon reste sig upp igen och vände sig mot sin far. De kändes underligt beklagligt att hennes farmor var borta, men mest för att hon varit en så bra bundsförvant snarare än något annat. Nå, hon hade fortfarande kvar Izotar.

    ”Och hur ska jag göra det, Izotar? Hur förbereder man sig för en attack från en så stark demon? Vad har jag att sätta emot?” Frågade hon och slog ut med armarna till sidorna, dolken fortfarande i ena handen och ett litet leende över läpparna. ”Hon kommer skicka Ziyaté på mig, och säkerligen mer”, tillade hon och lät armarna falla tillbaka till sidorna. Vad skulle hon ta sig till nu? Det hade kanske varit ett misstag att låta sin far och farmor stanna hos henne, men nu var det för sent.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar stod stilla en stund i tystnad, med ryggen vänd mot henne. I hans sinne passerade minnen från förr, och alla händelser som i slutändan lett till detta ögonblick. Hur hade det kunnat bli så här? Det hade varit bättre för Antrophelia om han dött, snarare än att flytt till Antrophelia så många år sedan. Nej, han kunde inte låta Lloth förstöra detta rike och vad som var kvar av Thalia i Isra. Hans händer knöts hårt, och han vände sig långsamt om mot Isra med en beslutsam hårdhet som inte hade funnits förr.

    ‘Vi dödar dem alla.’ sa han, kallt, och i hans röst fanns en självsäkerhet som hon inte sett förr. Detta var Izotar, mannen som dräpt sju av Lloths bästa på egen hand. Izotar som varit en fruktad skuggdansare även bland hans eget folk.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon betraktade honom där han stod med ryggen mot henne, en uppenbarelse som var bekant trots att hon inte känt honom under sin uppväxt. Kanske var det för att han påminde henne om Zator? Nej, bara till utseendet i sådana fall.

     

    När han vände sig om mot henne så fångade hon upp hans blick, och det hon såg däri, tillsammans med vad han sade, fick håret på hennes armar att resa sig i vad som bara kunde liknas vid välbehag. Han må säga det kallt och beslutsamt, men hos Isra hade det lilla leendet vuxit till ett regelrätt flin, ett vasst sådant som speglades i hennes ögon. Den här delen av sin far, den tyckte hon om.

    ”Då måste ni lära mig”, spann hon, hennes röst lågmäld, nästan viskande. Hon visste ju hur han dödat Lloths bästa skuggdansare, hur han själv varit en av dem. Hon kunde inte få en bättre lärare, eller bundsförvant om nu hennes farmor skulle stå emot henne.

     

    ”Visa mig hur jag står emot Ziyaté och Lloths skuggdansare”, tillade hon, denna gång mer bestämt, men flinet fanns fortfarande kvar över henne läppar. Först Lloth, och sen resten av världen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar nickade lätt åt hennes begäran. Om han hade en plikt kvar i världen var det att skydda sin dotter, och det gjorde han genom att lära henne skydda sig själv. Därefter… Det återstod att se.
    ‘Ziyaté och hennes underhuggare kommer inte att kunna röra dig. De kommet att ångra att de någonsin satt sin blick på detta rike.’ sa han bistert, men det var inte ett tomt hot nej, Izotar var för gammal för att göra tomma hot.

    ‘Hon är kanske inte helt ond, men efter vad Lloth kommer att göra med henne kommer hon inte ha någon förmåga att tänka själv längre. Du vet hur hon korrumperar folks hjärtan.’

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans ord om hur Lloth korrumperade hjärtan fick henne att knyta handen hårt kring Ziyatés dolk, tillräckligt för att dra blod, små röda droppar som föll till golvet vid hennes fötter.

    ”Det vet jag”, sade hon bistert, men hon verkade återhämta sig tämligen fort och insåg då hur hårt hon höll dolken. Hon lät greppet lossa en aning innan hon lade ifrån sig dolken på det lilla bord som stod bredvid hennes fåtölj, där vinet fortfarande stod i sin karaff och lockade henne med värme och glömska. Hon harklade sig och torkade av blodet mot sin vita klänning, obrydd om hur det lämnade fläckar som kanske aldrig skulle gå ur.

     

    ”Jag önskar att det inte hade blivit på det här viset, men trots allt är jag glad att ni är här. Det finns så mycket jag fortfarande behöver lära mig om tronen skall förbli min”, tillade hon efter en liten stunds tystnad och såg tillbaka upp på sin far igen. Jo, hon gillade definitivt den här sidan av honom, den mer beslutsamma och kallt beräknande delen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar nickade långsamt.
    ‘Jag kan inte lära dig så mycket om att hålla tronen, annat än att din mors ärlighet och givmildhet vann folkets förtroende. Det jag kan lära dig är hur du ska försvara dig och besegra de som vill dig illa.’ sa han och såg henne i ögonen med sina grå ögon.
    ‘Om du accepterar mig som din mentor, ska jag lära dig vad du behöver veta.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Nå, den delen av historien kände hon till, även om det inte var så hon hade planerat att styra. Nej, det hon behövde för att behålla sin plats var skicklighet, skicklighet och kunskapen om hur man på bästa sätt gjorde sig av med sina fiender. Hon hade förstås Tipum, men hans hjälp skulle kanske inte alltid finnas där, och om någon smög sig in i hennes rum när hon sov…

    ”Jag tackar och tar emot ert erbjudande, far”, svarade hon med samma lilla flin som innan och lade viss betoning på ordet ’far’. Det låg underligt i hennes mun och hon sade det kanske med viss sarkasm, men hennes ögon var förväntansfulla när hon såg upp på honom och mötte den blick som var så lik hennes egen. Så lik Zators.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotar visste inte riktigt hur han skulle ta henne då hon kallade honom far. Delvis kändes det som om hon kanske försökte manipulera honom – men samtidigt fick det honom att se att det kanske även fanns en chans att rädda deras relation. Detta kanske var en början på något. Men han skulle bli tvungen att göra något åt den där demonen han visste var närvarande någonstans i Me’erisia. Åt hennes tack böjde han huvudet i en lätt nickning.
    ‘Då så, medan du är drottning och styr detta land så måste vi bilda en mästar-lärling-relation under våra träningssessioner. När vi tränar är du inte längre drottning, och jag är inte längre… Izotar som lämnade dig här. Jag är din mästare, och du tilltalar mig som sådan, medan du är min lärling och jag tilltalar dig som sådan. Träning av denna sort kräver total hängivelse till konsten, och alla personliga relationer måste läggas åt sidan.’ sa han lugnt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Han verkade ha svårt att kalla sig själv för det han verkligen var, och kanske var det inte så underligt trots allt, han hade knappast varit en far för henne, men det hade ju heller inte hennes moders andra man varit. Han som för tillfället satt inspärrad i en av de djupaste hålor hon kunnat hitta och ännu hade Fëani inte gjort en ansats till att rädda honom. Så mycket för sitt eget blod, tänkte hon, särskilt när Izotar tillade att alla personliga relationer skulle läggas åt sidan. Hur mycket relation trodde han att de egentligen hade? Det hela fick henne att fnysa lite roat innan hon vände sig om för att plocka upp sitt vinglas igen.

    ”Det lär knappast bli ett problem”, sade hon roat och smuttade lite på sitt vin innan hon såg tillbaka på honom.

    ”När vi tränar är det ni som bestämmer, men utanför det är ni fortfarande min gäst, här på mina nåder och mina villkor. Jag tänker inte tolerera några övertramp eller inblandning i mitt styre, om jag mot all förmodan inte uttryckligen skulle be om det. Mitt styre ifrågasätts redan av allt för många i det här landet, och jag skulle råda er att inte bli en i mängden”, tillade hon lite hårdare och blicken på vilken hon såg på honom med lämnade inga rum för tvivel, hon var ytterst seriös. Det här var ett professionellt samarbete, inget annat. Hon visste tillräckligt mycket om honom för att förstå att han skulle motsätta sig mycket av vad hon gjorde.

     

    Så mjuknade hennes blick något och hon svepte resten av sitt vin.

    ”Men nu har vi kanske dragit ut på den här kvällen tillräckligt. Jag kan ha en tjänare att göra i ordning ett rum åt er. Kom.” Sade hon med ett litet leende och vände sig för att gå mot de stora dörrarna som ledde ut ur biblioteket.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotars ögon smalnade något över hennes uppläxning, men han visste bättre än att tillrättavisa hennes hårda ord. Så han nickade bara lätt, med en svag böjning på huvudet. Var detta vad hans unga dotter blivit? En ledare som inte kan lyssna på andra eller sitt folk var ingen ledare, ansåg han, det var tyranni – precis som Lloth. Men hoppet var inte ute, så han fick spela med för tillfället. Istället gav han henne ett trött svagt leende vid hennes löfte om vila.

    ‘Tack, drottning Isra. Jag behöver inget märkvärdigt’ sa han lugnt.

     

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 83 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.