Post has published by Hanlinn
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 182 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga var en morgonmänniska, inte för att det var något man skulle tro. Hon hade redan tagit på sig och gjort i ordning sig. Sättet som Lucas talade gjorde henne uppmärksam och nästan lite skamsen. Som om de gånger hon hade gjort något fel när hon var liten. På något sätt kändes det liknande den utskällningen hon hade fått från sin far efter turneringen. Även om han inte använde hennes fulla namn, som hennes far gjort, blev hon stressad av det och lite obekväm. Men hon hade gjort rätt. Skulle hon stå och se på medan en man förgrep sig på en simpel kvinna som inte vågade försvara sig själv?

    Tanken gjorde Vinga bitter och hon hade en mörk blick när hon tog ett par steg framåt mot Lucas. Hon var rakryggad och mötte Lucas blick. Hon korsade armarna för att vänta på att den andra soldaten skulle börja yttra något.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas såg från Vinga till den manlige soldaten. Det var väl att det inte var ett befäl utan en av de vanliga soldater som medföljt för säkerhet under resan genom Harvadar.
    “Nå?” Lucas blev irriterad av tystnaden från de båda. “Har ni skurit ut tungorna på varandra eller? Tala”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Uppenbarligen hade inte den andra soldaten tänkt svara på Lucas fråga så Vinga drog ett litet andetag som för att fylla sig själv med lugn innan hon talade.

    “Sättet som soldat Ernan angrep sig på kvinnan i värdshuset, var inte värdigt, min general. Han förgrep sig på en oskyldig kvinna.” sa hon med en mörk blick som vittnade om hennes ilska över sådana saker. Det var inte som om hon själv blivit förskonad för sådana saker. Bara tanken på vissa minnen fick henne att skaka och hon var tvungen att dra tillbaka sin hand för att inte visa sin svaghet. Hon slog ned sin blick som var fylld med hat, ilska, oro och rädsla.

    Soldaten rynkade på ögonbrynen åt det hela.

    “Förgrep sig? Hon ville ju ha det! Skockan får skylla sig själv att hon bar sådana kläder fast hon var ful som ett svin!” utbrast soldaten och korsade sina armar.

    • This reply was modified 4 år, 2 månader sedan by Hanlinn.
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas min avslöjade inte mycket förutom den irritation han verkade känna över hela situationen. Blicken gick från Vinga och sedan till den andre. Han höjde ögonbrynen oimponerat och tog en sista tugga av sitt äpple innan han släppte skruttet till marken framför dem båda.

    “Är du en soldat i våra led, eller är du en kringströvande domare?” frågade han Vinga och vände sedan blicken till Ernan.
    “Och är du oförmögen att slå tillbaka och lösa problem du har med dina medsoldater?” Lucas höjde lite på ena ögonbrynet och man kunde ana en road ton i hans röst. Vad som skett hade han ju redan fått rapport om men det var alltid väl att få dem att tala själva.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    En suck kom ur Vingas mun. Sättet han talade på, den andra soldaten, och som om det hon hade gjort var fel. Hon kunde känna en mans fingrar som strök hårt över hennes armar och försökte trycka sig mot henne med våld. Minnet fick hennes ögon att spärras upp och hon stod med en liten öppen mun och ett blank blick. Som om hon hade sett döden själv.

    “Jag… jag…” försökte hon, men det märktes att hon hade något hemskt i tankarna för att hon var inte lika kaxig som vanligt.

     

    Den andra soldaten rodnade lite grann och harklade sig.

    “Klart jag kan, general”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas begrundade dem båda i ett långt ögonblick. Blicken höjdes sedan till övriga soldater som stod och huttrade i kylan. Det var ingen som fann det hela det minsta roande, varken män eller kvinnor utan allas blickar var sänkta till marken.
    “Gott,” sa han tillslut. “Gör det då. Lös era problem här och nu. När vi är tillbaka i lägret om några veckor kommer ni båda vara i samma bataljon. Och då ska det här vara bakom er”

    Med de gick han tillbaka till de andra två befälen och ställde sig med händerna knäppta bakom ryggen och en uppmanande min på de båda.
    “Inga vapen. Första blodsspillan.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Orden kändes som om de kom långt borta ifrån och Vinga verkade inte reagera på orden först. Den andra soldaten passade på att ta tillfället i akt och slog ett slag mot henne. Vinga tog ett steg åt sidan så att mannen tappade balansen. Hennes blick blev mer närvarande och hon var förvånandsvärt snabb i sina rörelser. Soldaten var tillräckligt nära för att hon skulle kunna knäa honom i buken. Han böjde sig fram, hukandes över smärtan och Vinga slog ett hårt slag mot hans näsa. Nonchalant tog hon tillbaka sin hand och kunde se näsblodet på det. Hon torkade av det på soldatens enkla klädnad.

    Soldaten försökte att slå Vinga igen men hon stoppade honom och höll hårt i hans hand och mötte hans blick trött.

    “Första blodspillan, inget mer, var det som generalen sa.”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas betraktade det hela och tillslut var bar hans ansikte inte samma hårdhet längre utan han log ett snett, roat leende.
    “Skönt att vi kunde ha det avklarat. Stridskamrater.” Lucas skrockade för sig själv och höjde handen till sidan av huvudet och gjorde en snurrande rörelse.

    “Gör er redo, vi ger oss av omedelbart” han lämnade gruppen och Mahrduk tog följe på honom likt en enorm skugga. Lucas gav Vinga en sista blick, svårläst om den var uppskattande eller bara road. Kaoset bröt sedan ut då soldater och officerare skulle göra sig redo för avfärd med allt vad det innebar. Men i vimlet var det några mer erfarna  soldater som passerade Vinga och klappade henne uppmuntrande på axeln innan de försvann iväg för att klä sig och plocka ihop lägret.

    Sagt och gjort, gruppen var redo för avfärd precis då solen steg upp över horisonten.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ritten var lång. Även om Vinga var van med sådana långa ritter… kändes den här olidlig. Kanske det var för att de var nära Kaelred. Alideas högresta träd var på ena sidan om dem. Hon log lite lätt åt sitt minne av sin första strid med sina bröder. De hade börjat oskyldigt, för att sträcka ut en allierande hand till dem men sedan behövde de deras hjälp ganska snart.

    “Erinlócë!” hörde hon några alver ropa från träden. Hon visste att orden var ämnade åt henne, men hon försökte att förtränga dem. Ensam drake. Hon försökte att låtsas att de inte fanns något som ropade på henne. Trots allt skulle det avslöja henne igen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Veckan hade förlupit utan några fler missöden, vilket gladde Lucas, och de hade tagit adjö av den understödjande truppen i utkanten av Alidea. Så nu var de ett knappa dussin man på gott humör som diskuterade Eldens dag återigen. Nu var ju sällskapet uteslutande kaeler. Förutom då Mahrduk som mest höll sig till Lucas, eller för sig själv. Vädret var gott och solen sken på de vårgröna skogarna och kullarna. Stämningen var god.

    Alvernas närvaro hade de vetat om, de brukade alltid gömma sig och vaksamt följa resande, speciellt om de resande bar rustning och vapen. Lucas satt och deppade för sig själv på hästryggen, en sorts melankolisk min i ansiktet över hur tråkigt det var att behöva lämna soldatlivet för ett slag. Men då han hörde alvernas rop höjde han blicken och såg in mot träden, sedan mot Vinga med en fundersam min.
    “Väl mött, alver av Alidea. Bjuder ni på sång åt trötta resande?” Kallade han ut på perfekt alviska. Det hördes skratt från träden men snart även de ljuva tonerna av alvernas musik. Det fick Lucas att le och minnas sin farmor.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Sättet som Lucas talade perfekt alviska, utan någon accent fick Vinga att rodna lite och hon kunde inte annat än att medge att sångarna i Alidea inte hade varit allt för dumt. Hon strök handen genom sitt hår som hade blivit längre under ritten.

    Hon hörde orden som förtäljde om de tre drakar som vandrat från Kaelred och hjälpt alvernas strid mot Iserion. Hon suckade tungt åt det och skakade på huvudet åt det. Dessa jävla alver. Alltid skulle de retas. Irriterande var det.

    “Kan ni inte sjunga en annan sång?” frågade Vinga på sin egna alviska och kunde höra alvernas retsamma skratt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas log åt sången. Dels var det verkligen ljuv musik och hela följet tystnade för att njuta då de tog sig fram längst vägen, men han log även åt texten. Den var honom främmande, han hade aldrig hört denna sång och någonting sa honom att det hade att göra med sällskapet han red med. Han såg bak på Vinga med en road blick när hon ropade till alverna. Så saktade han in hästen så han red jämsides med henne.

    “Ensamma draken…? Är det ett smeknamn du dragit på dig hos alverna?” han talade alviska till henne, mest för att han inte kände för att råka avslöja hennes identitet nu när de var så nära Kaelred.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Ja. De flesta tycker att de är visa och ståtliga men de är retsamma arlsen de flesta av dem!” sa hon, lite högre och hon fnös lite lätt. Även om det fanns ett roat leende där på hennes läppar. Det var inte bara med hat och ilska utan även med lite kärlek till dem.

    “Det är inget att lägga mer tanke på, min general.” sa hon med ett svagt leende och rynkade på ögonbrynen.

    “Hur kan du alviska?”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas såg från Vinga och upp mot träden. Alverna var gömda men likväl var de där. Han log en aning då tankarna gick till sin farmor.
    “Min farmor är alvinna. Min mor försvann när jag var bara barnet och hon uppfostrade mig som sin egna.” Blicken sänktes till Vinga med ett lättsamt leende “Mitt släktnamn är alviska från början, även om min farmor var första alven i släkten på flera hundra år.”

    “Men jag förstår deras smeknamn för dig.” Lucas gjorde en liten konstpaus “Kaelreds prinsessa som ger sig av ensam.” Fortsatte han sedan och skrockade lite. “Orkerna av Mar Garok gav mig ett öknamn de fortfarande använder. Ak kulkodar” de sista orden bröt av den lena alviskan i ett mycket mörkare och hårdare språk. “Röda draken.” Han nickade mot en av sina standarer som vajade blygsamt i vinden. En röd, bevingad drake på ett vitt fält.
    “Jag slogs mot dem i flera år, sen tillslut lyckades de lura mig och mina mannar i en fälla” en liten grimas gick över hans ansikte och han la ett finger mot de långa ärren han hade över vänstra kinden och ögat. “De trodde jag var en djävul som skulle förgöra dem alla när inte ens det tog kol på mig.” Lucas log sedan mot Vinga med ett litet skratt.
    “Sanningen är den att jag har min rustning att tacka för mycket. Glöm inte det min vän, rustningen är det som räddar liv”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga flinade lite lätt åt hans svar. Förstod deras kallenamn? Inte helt, förmodligen. Hon skakade nätt på huvudet åt det hela.

    “De retas, jag sökte skydd hos dem en kort stund. För att kunna tänka klart. Deras prästinnan Ledya och hennes nyfödda son…” sa hon lite hummandes. Funderade på hur de två hade det. Trots allt var hennes son Tristians horunge. Så som de flesta människor kallade barn utanför giftermål.

    “Du har många intressanta minnen, Lucas. Och visdom” sa hon med ett snett leende.

    “Berätta mer” fortsatte hon och ville flytta fokuset från sig själv till honom istället.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Jag har levt längre än vad man kan tro” sa han med en axelryckning. Med sitt alvblod såg han ännu ganska ung ut, kanske någonstans i Vingas egna ålder. Ett brett leende letade sig fram på hans läppar när hon bjöd på att han skulle fortsätta berätta. Han älskade att berätta historier, en ovana han fått av ett gammalt skogstroll. Tanken fick honom att undra lite vart det lilla skogstrollet tagit vägen, men han insåg snart att denne låg säkert och sov en lång stund i någon väska någonstans.

    “Du vet, det kom till ett fredsavtal mellan Nirai och Mar Garok tillslut. Gott var väl det för orker är fruktansvärda motståndare. De är starka och saknar helt spärrar. Något sorts ursinne som tar tag i dem så fort de ser blod…” Hans blick vandrade automatiskt till sin goda vän som gick där framme, lite för sig själv och med misstänksamma blickar in mot skogen.
    “Det var under de förhandlingarna som jag träffade Mahrduk. Eller, vi hade faktiskt slagits ganska mycket mot varandra. Men det var så lustigt” Lucas skrattade till och la ena handen över den andra på framvalvet till sadeln, blicken något avlägsen.
    “Han kom fram, tornade upp sig över mig, och där trodde jag att det var över. Jag skulle bli en blöt fläck på marken och avtalet skulle inte bli av. Vi stirrade på varandra i säkert fem minuter innan han la handen på min axel och sen plötsligt började skratta.”

    Lucas flinade åt minnet och vände blicken tillbaka till Vinga.
    “Så jag kunde inget annat än att skratta och sen satt vi och åt kött och – försökte- samtala halva natten. Ovetande och ung som jag var åkte jag på min första orkiska tanza. De ingjuter bläck i skinnet.. så håller det sig kvar. Till frugans stora förskräckelse.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett bubblande skratt kom från Vinga och hon skakade på huvudet åt det hela. Hon skakade nätt på huvudet så att hennes hår flög omkring henne. För att vara ärligt var det skönt att det hade växt ut lite grann. Lite mer som gamla tider, när det inte var så komplicerat.

    “Min kropp är full av märken med.” hummade hon och drog upp ena armen för att visa sina skarifikationer. Det var i ett vackert mönster, olika bilder som verkade berätta olika historier. Skarifikationerna täckte hela ryggen i ett vackert mönster som sträckte sig över axlarna och ner över underarmarna.

    “Säkert skulle mina bröder sätta i halsen om de såg deras syster med massa ärr och skarifikationer. Eller mina föräldrar för den delen. VINGA LINN GÉRIN. DU ÄR EN PRINSESSA INTE NÅGON SKÖKA ELLER VÅRDSLÖS KRIGARE” härmade hon sin far och himlade sedan med ögonen.

    “Och vad fick dig att bli vän med, Mahrduk? Han verkar ha bra humor” sa hon med en glimt i ögat.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas skrattade och nickade imponerat åt de mönster som var förevigade i bleka ärr över hennes hud.
    “Man måste minnas det som varit” hans skratt blev högre åt hennes härmande av Draegon och kunde riktigt föreställa sig situationen. Men han insåg också Vingas lilla snedsteg och bet sig i underläppen då han flinade. Blicken gick mot soldaterna närmast som hade reagerat på namnet.
    “Sången. Den handlar om vår försvunna prinsessa och hennes dåd vid Drakspelen.” kunde han rädda upp på kaeliska och det fick de andra att höja sina nävar och plötsligt utbrista:

    “Vinga, vår sanna Drakriddare och folket hjältinna!” Hurrade de och en av de yngre i gruppen tog ton av en kaelisk gammal visa, men med ny text. Snart stämde de andra in och så även Lucas. En skaldsång om prinsessan som folkets hjälte när adeln sitter feta i Eldstaden. Stämningen var minst sagt munter.

    Lucas vände sin blick till Vinga under sången med ett roat leende och höjde menande på ögonbrynen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Hans tanke var att jag skulle styra riket. Bakom en man förstås. Så inte folket skulle få för sig att en kvinna skulle kunna tänka självständigt. För då skulle helvetet bryta lös.” sa hon med ett skratt och det fanns en viss rodnad på hennes kinder. Hon gömde sig genom att titta åt ett annat håll. Hon? Hjälte?

    Tanken var lite skrämmande att folk skulle skrivit om en sådan traditionell låt till henne. Stackars Kael. Det var säkert inte allt för lätt för honom fortfarande.

    “Och vad är tanken att jag ska göra i Kaelred?” frågade hon med en liten suck.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas skrattade gott, det där varma och hjärtliga skrattet som man som oftast hörde från honom. Visan tog slut men mannarna fortsatte att sjunga en annan glad visa om hur en forntida kung skulle rädda en mö från en drake men blev lurad och gifte sig med draken istället. En väldigt rolig visa som däremot alverna bara verkade skratta åt.

    “Äsch, det är väl skönt att slippa bo i lägret hela försäsongen.” sa han lättsamt med en axelryckning och blicken roat på männen som gestikulerade stort då de var inne på refrängen om drakkungen. “Nej, men jag tänkte överraska mina döttrar. De avgudar dig!” flinade han och höjde sedan blicken längst vägen där Mahrduk stannat längre fram vid en pelare av sten. Leendet på hans läppar växte och männen verkade även de fått syn på stenpelaren.

    “Kaelred…! Sköna hem och fosterland med din varma eld!” Utbrast det och flera satte av i galopp för att kunna passera stenpelaren och då officiellt vara på Kaelreds territorium. Lucas skrattade gott, deras glädje smittade av sig på honom.

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 182 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.