Post has published by Hanlinn
Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 182 total)
  • Grundare

Det fanns väl i för sig en sanning i det. Men tanken på barn som avgudade henne fick henne att göra en min och hon stannade med hästen med en liten suck och drog en hand genom sitt hår.

“Jag vet inte om det gör mig allt för bekväm, för att vara ärlig. Jag är inte van med att vara en hjälte. I de flesta adelns ögon är jag en förrädare som vill störta dem och dra ner kungariket i kaos.” sa hon och strök en hand igenom sitt hår igen.

“Nå väl, vad har jag att förlora? Dessutom antar jag att du enbart kommer säga att det är en order. Stämmer inte det, min general?” frågade hon, lite trött över det hela innan hon inte kunde skratta åt det hela.

“Snart lär du väl säga att jag ska utmana din ork vän med.”

• Rollspelare

Lucas vände runt sin häst då hon stannade och gjorde halt framför henne, om än med protester från sin häst som helst ville galoppera efter de andra. Han la huvudet lite på sned och log med en mjuk suck.

“Vinga..” Han vågade sig på hennes namn nu när de andra var utom hörhåll. Han begrundade henne för en kort stund som om han funderade på något slagkraftigt att säga men det blev bara “Du kan säga Lucas nu.” Lucas log lite bredare och vände om hästen igen som frustade ivrigt.

“Jag vill inte att du dör innan ens kampanjerna börjat…! Men du kan ju alltid utmana honom i armbrytning” skrattade han fram och gjorde en gest med armen som uppmanade henne att fortsätta framåt.
    “Känn ingen oro, mitt hus är stort och du kommer få massor av tid att öva krigsteknik med mina hussoldater. Kom nu!” Nickade han med ett uppmuntrande leende över axeln.

• Grundare

“Du kan kalla mig, ers höghet eller min ärade prinsessa. Den sanna drakriddaren och folkets räddare går också fint.” retades Vinga med ett flin och en blinkning för att sedan sträcka på sig och slog lätt på hans axel. Tacksamt, som för att visa sin uppskattning.

Orden lät ändå  trevligt, kanske skulle det vara skönt att få vara med i en familj igen. För en liten stund. Hon kunde nästan ta det lugnt ett tag, innan hon hörde hans sista ord.

“Jag tänker inte ställa upp i tornerspelen igen. Det skulle ge min bror för mycket vanära!”

• Rollspelare

Lucas skrattade åt hennes retsamma ton och manade på hästen framåt, de andra var redan borta vid stenpelaren och man hörde deras avlägsna skratt, sång och tillrop. Han stannade dock upp igen och såg bak på Vinga med ett lite finurligt leende.
    “Tornerspel? Neej det behöver du inte” något i hans blick antydde på att han nu dock börjat leka med tanken.

“… om du inte vill köra inkognito igen och va med i meleen med mig” Ryckte han lite på axlarna. “Man får se det som en liten förövning inför kampanjerna.”

• Grundare

“Jag har slängt den gamla rustningen.” kommenterade hon simpelt, för att vara ärlig hade hon bytt ut den mot pengar när hon hade haft det travelt. Dock ingenting som hon talade om. Hon sträckte på sig och fortsatte i galopp bakom honom men var snart ikapp honom.

För att vara ärlig var det skönt att andas ut. Att skippa allt soldattrams. Åtminstone en liten stund kunna tala som normalt folk igen. Hon drog en hand genom sitt hår igen. Som hon alltid gjorde då hon var bekymrad eller orolig.

“Dina döttrar kommer knappast tro på vad du säger. Jag ser ut som en hemlös tös du fann på vägen.”

• Rollspelare

Lucas brydde sig inte om hennes kommentar om rustning och de saktade snart in när de var i fatt mannarna. Det han fann mest intressant var hur han skulle kunna tvätta bort ensamvargen ur henne. Det skulle ta tid… och så även den där gamla, gamla legenden… Han log fortfarande och hade skrattet i halsen då han lät blicken vila på Vinga, studerade hennes gester och mimik.

“Jag är deras far. De är barn. De tror på allt jag säger” Skrattade han fram och vände sedan uppmärksamheten mot mannarna som de nu var i kapp.
    “Åh, jag älskar den här visan…!” log han med ett nostalgiskt uttryck i ansiktet och började nynna med i sången som tycktes handla om den unga prästen som som utmanade en ond demon ute på fälten och vann. Han vände blicken mot Vinga.

“Bönderna brukade alltid sjunga den när de tog in årets skörd. Jag brukade smyga iväg från adliga förpliktelse som väpnare. Så minns jag den där vackra bondflickan med sina äppelkinder… Hade jag haft ett eget val hade jag nog gift mig med henne”

• Grundare

Hans minnen och historier fick Vinga och skratta lätt åt det hela. Äpplekinder? Bondflicka och en fin en? Det var väl det bästa av två världar. Hon kunde se en blond bondtös framför sig och njöt av åsynen med ett hummande.

“Hon låter vacker. Ack, världen har i alla fall välsignat oss med vackra töser.” sa hon och tänkte själv tillbaka på en ung alvinna i Alidea. Det vackra blonda håret, nästan vitt och de klarblåa ögonen som tydde på att hon var en högalv.

Vinga höjde blicken när de började sakta ner. Var de framme? Hon hörde vattnets porlande.

• Rollspelare

Lucas gav henne en liten frågande blick först men förstod nästan genast och skrattade.
    “Sannerligen, och de allra fagraste finns i Nirai” Lucas slöt ögonen och drog ett djupt andetag då han lutade tillbaka huvudet. “Med deras svarta hår och mjuka drag..!”

Lucas öppnade de ljusbruna ögonen igen och såg ut framför vägen igen.
    “Aah, vi närmar oss floden. Vi bör vara framme till skymningen”

Snart så började mannarna att hälsa sina adjö och sticka av på olika vägar mot sina byar och gårdar. Landskapet blev mer kultiverat och man kunde snart skymta bönder som arbetade med årets sådd ute på fälten. Dagen fortskred och då solen stod lågt över åkrar och fält var det Vinga, Lucas, Mahrduk och de två hussoldaterna som tog sina adjö av männen och red vidare ensamma längst en mindre väg.

“Här börjar vår mark” Lucas pekade på en liten stenpelare som stod intill vägen och gjorde en gest ut mot åkrarna.
    “Vi har tre familjer som hyr och arbetar på fälten här. ” Förklarade han och pekade sedan mot ett stort hus, mer likt en borg, som tornade upp sig i fjärran. Vägen som ledde upp mot husen kantades av cypress buskar och flera hus och stall omgärdade det stora huset.
    “Och där är Villa J’lothain. Min fru köpte det strax efter att vår andra dotter föddes. Hon har bra smak.”

• Grundare

Vinga lät sin blick vandra omkring på den vackra omgivningen. Det var ändå fint och hemtrevligt. Hon kunde inte rå för att flina lite åt hans ord och skakade på huvudet åt det.

“Det låter som din fru är ett riktigt kap. Och en person som du behövde i ditt liv för att kunna överleva.” påpekade hon med ett litet skratt och lät blicken dras mot borgen.

“Det är ett vackert hem. Lite mer hemtrevligt än palatset. Som du kanske vet är det ganska… kallt. Om inte Tristian har gjort om det helt. Rosa kuddar, böcker över allt. Du vet vad han tycker om, inte sant Lucas?”

• Rollspelare

Lucas skrattade hjärtligt och nickade instämmande till hennes ord.
    “Utan henne hade jag inte sett min trettiårsdag. Jag får komma ihåg att tacka min far” skrattade han fram och lät även sig själv blicka ut över landskapet och huset som närmade sig. De hade redan börjat tända lyktor och eldar såhär i skymningen.

“Din bror är… olik din far” Instämde han och skrattade till åt bilden som hon målade upp framför hans sinne. Han kunde höra rop på avstånd, de hade blivit sedda och deras ankomst gjordes känd för resten av gården. “Men jag ser fram emot nästa schackspel. Han är skicklig på det” Lucas nickade lite för sig själv. De var få som gett honom en ordentlig match i schack, förutom då Tristian som var mycket skicklig i spelet.

Då de red in under det valv som kantades av cypress buskar så hörde man ett högt flickoskrik.
    “PAPPAAAAAAAA!!!” Ut från den stora dörren och över gårdsplanen for en liten, knappa femårig flicka med kopparbrunt hår med snabba steg mot dem. Lucas började genast skratta med en förtjust min och hoppade av hästen i farten och böjde sig ned för att svepa upp flickan i famnen. Flickan kramade hårt runt hans hals och skrattade lika förtjust som Lucas. Några tjänare skyndade fram för att ta hans häst och ta hand om vagnen med utrustning och guld.

En kvinna som närmade sig hade ett litet blont barn i famnen som såg ledsen ut och sög på sin tumme.
    “Herr Lucas… vi väntade er inte så snart! har resan gått bra?” Frågade hon med andan i halsen men Lucas verkade inte ta någon notis utan såg storögt på den lille.
    “Ooooh, är det där den senaste..!?” Flickan i hans famn tjöt till igen när hon fick syn på Mahrduk och sträckte ut armarna åt orken som skrockade högt och mörkt då han tog över flickan från Lucas famn. Lucas själv såg ned på det lilla flickebarnet i tjänarinnas famn.
    “Den är nästan nykläckt…!” Tjänarinnan verkade lite besvärad av hans ord.
    “Er fru döpte henne till Elina” Sa hon barskt men Lucas hade nu vänt uppmärksamheten till en blond flicka som kom farande mot dem med ett träsvärd i högsta hugg.

“Attack!” Tjöt hon så högt hon kunde och slog svärdet mot Lucas stålbeklädda lår.
    “Åh neej! Riddaren Linnea! Skona mig!” Dramatiskt föll han ned på knä och flickan skrattade förtjust då hon högg svärdet emot honom och han fångade det mellan bröstkorgen och armen för att dramatiskt falla bakåt. “Hon har besegrat mig…!”

• Grundare

Att det skulle vara tyst, trodde inte Vinga men det verkade vara mer högljutt än vad hon trodde. De verkade ju som om alla var vildar i hans familj. Det hela fick henne att skratta ett varmt skratt och kastade en blick åt orken och nickade menande till honom. Det skulle inte bli en lugn stund. Det var hon säker på. Speciellt inte om hon var deras förebild.

En suck lämnade Vingas läppar. Skulle hon vara tvungen att spela med? Hon hade aldrig riktigt varit bekväm med det. Senast hon lekte var när hon var liten… med Kael.

“Innan du kommer förbi mig, kan du inte befria din fagra ork!” utbrast Vinga med en bestämd min och ställde sig framför orken med ett leksamt leende.

En riddare skulle ju förstås rädda en prinsessa, men varför inte ändra på historien lite grann?

• Rollspelare

Mahrduk som var i färd att halvt kasta upp femåringen i luften för flickans nöje skrattade förvånat och såg lite snopen ut åt Vingas ord. Han kunde inte tala så mycket människospråk, men han förstod det nog minsann och hade hans hy inte varit så grön hade han nog rodnat över komplimangen… ja, för han trodde ju hon menade allvar i att han var fager.

Lucas låg fortfarande på marken och jämrade sig hög och dramatiskt till tjänarinnas stora frustration då den lilla, och uppenbart trötta, flickan började gråta av allt väsen. Ingen verkade ta notis. Sjuåringen med det blonda håret spände de ljusbruna ögonen, lika intensiva som Lucas, i Vinga och ställde sig på sin fars bröstplåt för att rycka åt sig svärdet igen.
    “Ge upp annars så ska du dö..!” Utbrast hon med svärdet i högsta hugg och ansiktet i en grimas som hon säkert trodde skulle göra vem som helst rädd. Sanningen var ju att det var jättegulligt för hon saknade en framtand.

Så utan förvarning hoppade hon ned från Lucas som nu skrattade och satte sig upp. Fort sprang hon mot Vinga och slog träsvärdet framför sig.
    “Jag är Drakriddaren Linnea! Lok’tar ogar!” det orkiska krigsropet åtföljdes av femåringen som läspade fram det med ett förtjust skratt.

• Grundare

Ärligt talat hade Vinga inte trott att tösen skulle lyssna på hennes ord. Det var svårt att inte skratta åt flickan och hennes ord. Trodde hon verkligen att hon skulle tycka var hemskt? Vinga lade huvudet på snedden åt henne och skakade på huvudet åt sättet som Linnéa sprang med svärdet framför sig på det sättet. Hon skulle säkert ramla och skada sig snart, hon sparkade bort lite av stenarna framför henne om hon skulle fastna på honom. Skulle hon behöva låtsas lägga sig för denna unga flicka? Hon antog att det var fallet.

Med en hand över hennes mun, blåste hon ut lite eld. Som om hon skulle spela en drake som skyddade Mahrduk. De bärnstensfärgade ögonen glimmade till. Hon höjde sina armar och gav till ett dovt morrande.

“Du kan inte ta min prinsessa Mahrduk!” utbrast hon och höll ut sina armar, likt vingar med ett lekfullt leende.

• Rollspelare

Linnea stannade och såg storögt på elden. Sedan fick hon tillbaka fattningen och med en beslutsam min och ögonbrynen likt två arga streck gick hon skrikandes till anfall igen.
    “Lok’tar ogar!” Skrek hon för fulla lungor med svärdet i högsta hugg. Flickan i Mahrduks famn tjöt åter igen stridsropet och så dundrade det bokstavligen till då Mahrduks djupa och mörka stämma stämde in.

Lucas noterade elden, uppenbart intresserad men det fick vänta för han började skratta och stämde också in i stridsropet.
    “Lok’tar ogar!” Gastade han uppmuntrande då han tog sig upp på fötter. I oljudet slog Linnea hårt, så hårt en sjuåring kunde, mot Vingas rustning samtidigt som hon skanderade högljutt.
    “Ge upp eller dö!” Tjöt hon argt, men rösten var även fylld av en underliggande förtjusning, då hon slog upprepande med träsvärdet mot rustningen.
    “Ljumsken Linnea, sikta på ljumsken! Fjällen är tunna och artärerna ytliga..!” Hejade Lucas på med inlevelse över leken. Även om det fanns en obehaglig sanning i hans ord och man förstod att det inte var något rent spel han valde att lära sin dotter som genast lyssnade och siktade mot ljumsken istället.

• Grundare

Skriken, alla människor omkring Vinga. Det gjorde henne obekväm. Stressande, som i ett stridsfält. Hon lyssnade på Lucas uppmaning till att sikta på ljumsken. Ett flin kom fram på hennes läppar och utan förvarning greppade hon tag i flickans axlar och lyfte henne rakt upp i luften för att snurra runt henne.

“Åh, men det viktigaste är ju att inte spela efter reglerna. Nu ska vi se… vem var det som lärde mig det?” frågade hon och fortsatte att snurra runt flickan för att sedan se på Lucas med ett lurigt leende.

“Kanske… Hans dotter behöver lära sig samma läxa?” frågade hon, som om det var en liten varning. Innan hon lät sig låtsas falla bakåt och höll sina armar upp.

“Jag ger mig, jag ger mig!”

• Rollspelare

Linnea skrek arg till när hon blev upplockad men det hördes fnitter mellan hennes skrik. Lucas bara skrattade förnöjt med händerna mot höfterna och skakade på huvudet åt Vingas pik, Mahrduk hejade fortfarande på tillsammans med Thea. Alltmedan tjänarinnan såg ut som om hon tappat allt hopp och tvååringen Elina tjöt av gråt.

Då inga till sist la sig så slösade Linnea inte en sekund utan ställde sig med ena foten på hennes bröst och med spetsen av träsvärdet riktat mot hennes hals.
    “… och stanna där!” Pustade hon fram innan hon segervisst log mot sin far och sedan mot Mahrduk som plockade upp henne på andra axeln. Lucas lugnade sig i sitt skratt och torkade några tårar ur ögonvrån.

“Flickor… låt mig presentera Prinsessan Vinga. Som du just besegrade” sa han och blinkade åt Linnea som fick ögon stora som tallrikar och såg ned på Vinga med ett förvånat uttryck. Plötsligt verkade hon väldigt blyg och lutade sig mot Mahrduks huvud då de började gå mot huset.
    “JAG HAR INTE STÄDAT MITT RUM!” utbrast hon plötsligt och hoppade vigt ned från Mahrduks axlar, snubblade till när hon landade och sprang fort mot huset med en kort blick bakåt. Det fick Lucas att skratta högt igen och han sträckte ut en hand åt Vinga för att hjälpa henne upp på fötter.

“Husfrun, värm badet resen har varit långt..!” Han såg vagt åt tjänarnas håll, sanningen var dena tt han inte visste vem som var husfru eller hennes namn.

• Grundare

Vinga gnuggade sitt huvud. Vilken värk hon plötsligt fick. Dessutom fann hon det mindre roande när Lucas introducerade henne. Prinsessa hade alltid låtit så… löjligt på någotvis. Bara ordet fick henne att vilja spy. Hon andades tungt.

Efter några minuter, hade Vinga lyckats göra sig ren. Det var väl behövligt och hon lät till och med en av tjänarinnorna hjälpa till att få styr på hennes hår så att det skulle bli mer jämt. Det hade växt tillräckligt och nådde nu ner till lite över hennes axlar. Hon såg sig i spegeln, det var som att se tillbaka i tiden. Hon hade inte sett sig så ren eller långhårig på länge. Som i ren vana började hon fläta bort luggen, så som hon alltid hade haft det som prinsessa.

I hennes säck, rotade hon fram en gammal klänning. Den enda som hon hade velat spara. En vacker röd klänning med svarta detaljer på, till slut var Gérins märke ingraverat i varje knappt. Den var lite mer maskulin, men passade henne väl. Hon suckade tungt innan hon gick ner för att tacka Lucas för hans gästvänlighet.

“Tack igen, Lucas, för din gästvänlighet” sa hon och såg ner på sin klänning lite med avsmak.

“Det här känns löjligt, men dina tjänare tvingade mig att tvätta mina andra kläder.” sa hon med en grimars.

• Rollspelare

Solen hade gått ned bakom horisonten och eldar tänts i husets eldstäder för att hålla kvällskylan borta. Lucas och Mahrduk hade inte bemödat sig att varken ta på sig ordentliga kläder eller röra sig längre än till sällskapsrummets eldstad efter att de tvättat sig. Mahrduk hade bara ett badlakan runt sina mer blygsamma delar där han halvlåg i en av sofforna med ett stop öl i handen. Lucas satt i en av fåtöljerna mitt emot, även han med badlakanet över underkroppen och över ena axeln. Femåringen Thea hade somnat i hans knä och även han hade ett stop öl i handen. De satt och småpratade på Mahrduks råa språk men såg upp då Vinga kom in.

“Oj, se där” Sa Lucas av ren förvåning över hur annorlunda hon såg ut och gestikulerade åt henne att sätta sig i en av fåtöljerna. Såhär utan rustning och knappt några kläder såg man de svarta tatueringarna som prydde hans armar och rygg, i mönster som var olikt något människo-, eller alvsläkte för den delen. Förutom dessa bar hans hy flera ärr och huden hade blåa och röda tryckmärken från tyngden av att ständigt bära rustning.
    “Du är så fin så i klänning som rustning. Öl?” Lucas såg upp mot en av tjänarna som höll på att slänga på mer ved på elden och denna skyndade genast iväg. “Jag hoppas min familj inte skrämt dig allt för mycket. Min fru och två äldsta har tydligen redan rest till slottet för festligheterna.”

Mahrduk med sin enorma kroppshydda blinkade upp mot Vinga och gjorde en min som kanske var ett leende. Han verkade fortfarande ha tankarna på den fina kommentaren hon gett honom och strök handen som för att rätta till sitt bakåtkammade hår.

• Grundare

En suck föll ur hennes läppar och hon tag i stopet och drack upp det nästan direkt. Hon slog ner stopet och skrattade lätt åt hans ord. Lika fin med rustning som utan? Hon tvivlade något på det och slog sig ner i fåtöljen. Vinga satt inte som en kvinna, utan lät sina ben var långt ifrån varandra och lutade sig bakåt. Vad spelade vett och etikett för roll i deras sällskap?

“Charmör där.” kommentetade hon bara enkelt med ett litet flin och sedan blinkade hon lekfullt mot orken.

“Så, vad var din mästerliga plan, Lucas?”

• Rollspelare

Mahrduk verkade följa Vingas exempel och drack upp sin öl han med. Lucas däremot verkade mer sparsmakade och drack bara någon klunk med ett roat leende mellan Mahrduk och Vinga. Han sa någonting kort åt Mahrduk vilket fick orken att skrocka, innan han vände blicken tillbaka till Vinga.

“Plan? Min plan är att sätta en till unge i frun sen illa kvickt ta mig tillbaka till Harvadar.” man kunde höra att han var något besvärad över att behöva vara i Kaelred och han pillade lite förstrött på med sin dotters hår.
    “Nej, men att visa sig i liv vid hovet hör traditionen till, uthärda några dagar av dans och spel och fest för att blidka Katarina. Du kan stanna här med Mahrduk och underhålla mina döttrar.” han såg ned på den sovande dottern och sedan upp på Mahrduk med ett litet skratt och han såg hur orken tyckte det lät som en jättebra plan.

“Eller om du hellre vill följa med till festligheterna…?” Frågan var dröjande och lite retsam.

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 182 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.