Post has published by Hanlinn
Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 182 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Festligheterna? Tanken gjorde henne först vimmelkantig. Det hela hade varit en dum idé. Fast å andra sidan kunde hon inte släppa tanken av att hon saknade sin egna familj. Framför allt Kael. Hon suckade och drog båda händerna genom sitt hår.

    “Jag saknar min bror, Kael. Så jag kanske faktiskt följer med dig till festligheterna.” sa hon tyst och sedan gjorde hon en gest framför sig med ett litet leende.

    “Tristian är som vanligt en person som gör allt enligt regelboken och har en pinne i röven. Men Kael, han har ett stort hjärta, bakom sitt vackra yttre.” hummade hon och såg lite fundersam ut. Som om hon debatterade med sig själv.

    “Ska inte du följa med också, Mahrduk? Vi kan sätta skräck i några adelsdamer tillsammans. Det finns säkert någon i din smak.” påpekade hon och slog sitt stop mot hans.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Mahrduk skålade med henne och skrattade högt, såpass att det fick Thea i Lucas knä att gny till och sätta tummen i munnen. Den store orken skakade sedan på huvudet och gjorde en äcklad grimas och sa någonting. Lucas kände inte att han behövde översätta det utan småskrattade bara och drack av sin öl. Om han var förvånad över Vingas ord så visade han det inte i alla fall.

    “Det kanske är dags att försonas med dem. De kommer nog vara glada över att få träffa sin syster igen” sa han enkelt, men orden hade ju trots allt sin tyngd. Lucas betraktade henne för ett ögonblick och la huvudet lite på sned.
    “Det där tricket du gjorde. Med elden. Vart lärde du dig det?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Om Vinga hörde hans ord om försoning visade hon inte det och bara log åt hans fråga. Hon letade fram ett elddon i sina fickor för att hålla det framför honom.

    “Vad tror du? Att jag på riktigt är en drake?” frågade hon, med ett litet leende och de bärnstensfärgade ögonen glimmade till av frågan. Som om hon på något sätt ville att han skulle utmana henne.

    “Se så, det var bara ett simpelt trick med ett elddon. Inget mer. Ghash. Eller hur Mahdruk?” frågade hon, egentligen det enda ordet hon kunde på orkmål.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas höjde blicken åt hennes ord och log lite snett.
    “Drake? Det var väl inte det jag trott, snarare om du var magikunnig” Han drack av stopet med blicken fortfarande begrundande henne. “Eldmagi är eftertraktat i leden” Sa han sedan kort och sänkte stopet till fåtöljens armstöd.

    “Men lustigt att du säger det. Vet du, när jag var väpnare, flera år innan du var född, så önskade jag alltid att en röd drake skulle komma och bränna ned slottet varje gång det vankades bal.” Lucas skrockade lite för sig själv men blicken var fortfarande fäst vid henne, outgrundlig.

    “Nåväl, en hel dags vila imorgon, avresa efter det… Kanske ingen drake som räddar oss undan det hela, men några dagar slipper vi o alla all”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga rörde sig lite obekvämt i stolen. Det kändes som om Lucas visste något hon inte hade lust att han visste. Hon såg lite generat bort över det hela.

    “Jag kanske… kan en slags eldmagi. Men bara om det forceras fram eller om jag… ja. Det var inget. Sov gott!” utbrast hon och reste sig så hastigt upp så att fåtöljen slogs mot golvet. Hon skrattade generat till och ställde upp den igen.

    Nästa dag var hon tidigt uppe, hon sträckte på sig. Hon hade klätt sig lite mer vanligt med ett par svarta byxor, vit skjorta och en brun väst över skjortan. De mörka läderstövlarna var välputsade och kanske inte riktigt det man hade hoppats på en dag som denna. Det var rätt lerigt på marken, men Vinga verkade inte riktigt bry sig om det. Hon rörde sig bestämt mot en trädunge och väl dold från omgivnigen andades hon ut och lutade sin panna mot trädet. Ilsket slog hon mot trädstammen som fick klös märken, som om vassa klor precis slagit emot den. Hon skrattade åt sig själv.

    “Underbart smart att nästan avslöja sig så Vinga. Förutom att du redan förstört din brors liv en gång ska du också avslöja Gérins hemlighet?”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas hade följt henne med blicken då hon bad god natt och haft ett roat leende som dröjde på läpparna långt efter att hon gått. Det hela var… intressant.

    Morgonen i huset var alltid full av liv, tjänarna var i färd med att hänga tvätt för vinden och de flesta av barnen var redan uppe och åt frukost. Lucas vaknade alltid tidigt och väckte sitt dussin hussoldater för de skulle minsann börja träna. Han noterade att Vinga passerade dem men hon var borta innan han hann ropa efter henne om hon ville vara med. Nåväl, tänkte Lucas och tänkte att hon säkert hade mycket tankar nu när hon var tillbaka i Kaelred. Intet tänkte han mer på det då han instruerade hussoldaterna om morgonens övning, till dess att en liten han ryckte i den enkla väpnar rock han bar.
    “Såg du Vinga? Vart gick hon?” det var Linneas ljusbruna ögon som såg upp på honom, klädd i en enkel tunika och med träsvärdet instoppat under ett läderbälte om midjan.
    “Jo, hon gick över fälten” han pekade åt den generella riktning hon försvunnit och skrattade då Linnea utan farväl satte av med lätta steg åt samma håll.

     

    Linnea hade tassat tyst mellan träden, blicken sökande efter Vinga som hon så gärna ville visa sitt rum som hon städat halva natten. Först hörde hon inget annat än fåglarnas morgonsång men när dessa plötsligt tog till flykten skyndade hon på stegen och kikade fram bakom ett träd för att upptäcka Vinga lutad mot ett annat där framme. Hennes lilla flickhjärna kunde inte förstå hur det blev sådana märken i träden och hon stirrade förundrat och snörvlade sedan till och drog handryggen under näsan för att torka bort snor.
    “Vad för hemlighet?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Som om det skulle vara den svåraste uppgiften att hålla hemligheten om att sägnen om vår draksläkt är sann. Vad skulle ske om…” hon tystnade och stelnade till när hon hörde den lilla tösen tala. Helvete… Hade hon redan hört för mycket. Hon bet sig i tungan och vände sig om för att sätta sig ner på huk med en allvarlig min.

    “Hej där, lill tösen.” sa hon och gav henne ett varmt leende. Hon försökte att komma på någon lögn. Men vad hade hon hört egentligen? Utan att tänka på att hennes händer fortfarande var lite mer kloliknande hand med svarta fjäll som täckte åtminstone handryggen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Linnea tog några steg framåt då Vinga satte sig på huk, ögonen gick från trädet till Vingas händer och snörvlade till igen innan hon stannade framför Vinga, bredbent och med händerna på höfterna.
    “Du vet att en hemlighet inte är en hemlighet om man berättar den” hon såg barsk och uppmanande ut, ögonbrynen skarpa över ögonen. Sedan slappnade hon av i axlarna och hon lät armarna hänga löst längst sidorna. “Men jag tror inte jag skulle berätta för nån om du berättar för mig”

    De stora ögonen var åter fästa på hennes händer och hon petade sig i näsan.
    “Är du verkligen en drake?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga suckade lätt och drog en hand igenom sitt hår. Vad skulle hon göra? Ljuga? Och på vilket sätt skulle det vara bra för? Hon sneglade upp på träden. De var tillräcklig höga för att dölja hennes skepnad. Ett svagt leende såg hon på Linnéa.

    “Jag trodde jag pratade med mig själv. Jag kan visa dig min hemlighet om du svär på ditt liv att inte säga till någon. Inte ens till din far, eller dina syskon. Förstår du?” frågade hon och lade huvudet på snedden.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Linnea torkade sina fingrar lite disträ på sin tunika och nickade medan hon snörvlade till igen. Så träckte hon på ryggen och flinade brett med sin lugg.
    “Det blir vår hemlighet då!” Sa hon stolt och hänfört och drog ena fingret i ett kryss över bröstet, förmodligen där hon trodde hjärtat satt, en gest för att lova.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett snett leende kom från Vinga och hon drog ett kryss över sitt egna hjärta och drog ett djupt andetag. Det var aldrig bekvämt att byta skepnad. Varje ben som byttes ut… Tanken fick henne att grimasera. Hon rufsade om hennes hår.

    “Bli inte rädd” sa Vinga och ännu ett djupt andetag innan det började glöda omkring hennes hy. Under skinnet skiftade benen och efter ett tag stod istället en helt svart drake framför henne. Lika hög som träden och bara det ena bärnstensfärgade ögat var lika stort som flickan själv. Hon blinkade och andades leksamt ut lite vind på flickan.

    “Du behöver inte vara rädd, Linnea” hördes Vingas röst inuti flickans huvud och svansen virade hon omkring sig kropp så att den inte syntes. Däremot hade hon inte tänkt på alla fåglar som i flock flydde panikartat upp ur trädkronerna.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Jag blir aldrig rädd” nickade Linnea stolt och flinade. Men då Vinga började glöda och ändras så suddades långsamt det där flinet ut och ögonen blev bara större och större då de följde hur skepnaden ändrade form och framför henne stod nu ett väldigt vidunder. Linnea stirrade med snopen min i ett helt ögonblick. Och det verkade som om först skulle behålla lugnet… men så brast hon ut i ett högt och skärande gallskrik. Snabbt snodde hon runt och panikartat började springa tillbaka genom träddungen och mot huset.

    Hennes skrik hade varit så högt att det hördes till den öppna ytan utanför husen där Lucas tränade hussoldaterna. Det höll sådan panik och rädsla att det skar i hans pappahjärta och snabbt satte av mot den träddunge det kommit ifrån med hussoldaterna hack i häl.
    “Linnea!” Han närmade sig snabbt träden och saktade in med en lättat andetag då han såg flickan komma springandes.
    “Pappa…..!” Skrek hon med gråten i halsen och bokstavligen hoppade upp i hans famn.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    En djup suck lämnade hennes läppar, eller stora gap som det nu var. En liten rökplym kom ur hennes nos och hon kade ner sin nos mellan sina två armar och svansen fortfarande virad omkring henne. De bärnstensfärgade ögonen vandrade mot där flickan sprang iväg. Förbannade flicka. Hon svor för sig själv. Hon visste att Lucas skulle komma in.

    Idiot. Det var väl egentligen det hon skulle beskriva sig själv som. Vad skulle hon göra? Kroppen var alldelles för öm för att ta tillbaka sin mänskliga form.

    “Lucas, jag menade inte att skrämma henne. Jag lovar. Men snälla… låt ingen komma in i dungen av de andra…” bad Vingas röst inuti Lucas huvud. Kanske han inte ens skulle fortsätta framåts jälv?

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas och de andra hade ju stannat och han vaggade flickan i famnen då hon börjat gråta.
    “Hallå där.. vad hände?” Han strök undan flickans hår ur hennes ansikte då hon hickade och grät och snorade.
    “D-det… var ett monster” hickade flickan fram mellan gråten “en drake.. Vinga..” Så började hon gråta.
    “Sush, sush, det är ingen fara…” han avbröt sig själv då en röst som inte hörde hemma i hans huvud störde hans tankar. Lucas rynkade ögonbrynen “.. det var bara en lek” avslutade han sedan och såg in mot träddungen. Han vände sig mot en av soldaterna som tog emot flickan.

    “Lek som gått överstyr, barns fantasi” skrattade han och det fick soldaterna att slappna av och sänka sina vapen de höjt. “Ta med henne tillbaka till huset så kollar jag så vår gäst är okej” sa han kort. Ingen protesterade eller frågade mer om det. Lucas lämnade dem och den gråtande Linnea för att gå in i dungen. Instinktivt höll han handen hårt om svärdshandtaget och kunde känna hur pulsen ökade i och med adrenalinpåslaget. Först skymtade han bara någonting mellan träden men fortsatte framåt och stod tillslut framför den enorma draken. Han visste inte vad han skulle känna, tro eller tycka. Så det enda han fick ur sig var ett kort skratt.

    “Det var som självaste fan…”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vingas enorma öga, som nästan täckte halva honom betraktade honom oroligt. Hon lyfte på huvudet något och slog orolig med svansen fram och tillbaka mot ett träd som gjorde att de flesta löven föll av trädet och trädet fortsatte att skakat ill varje gång hennes svans slog till den.

    “Jag hade inte tänkt avslöja min familjshemlighet. Snälla…” sa hon bedjandes och de stora ögonen var fyllda med sorg, bedjande och stress.

    “Snälla, låt ingen annan veta detta.”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas ansikte gick från förvåning till fundering och stannade slutligen in en avmätt fascination. Han släppte greppen om svärdet och närmade sig henne medan blicken gick över den väldiga kroppen, studerade de långa klorna innan han stannade framför hennes huvud och lutade båda händerna mot svärdsfästet.

    “Så legenderna är sanna ändå…” hans röst var låg och ett snett, lite melankoliskt leende prydde hans läppar då han vände blicken upp till de stora ögonen. Han visste inte om han skulle känna sig glad, rädd eller stolt. Så han gjorde ingetdera.

    “Det var alltså ni tre vid Iserion för så många år sen.” Lucas nickade lite för sig själv och drog tungan över tänderna då blicken åter svepte över hennes kropp igen. Så började hans krigsskadade tankebanor igen, hur en drake på fält skulle förändra allt. Det fick hans hjärta att slå hårt igen.
    “Gör det ont?” frågade han och föll för impulsen att sträcka ut handen mot henne för att röra vid ett av fjällen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Det är sanna. Vi tvingades att skydda den magiska världen från människor. En gång i tiden.” sa hon och nickade tyst åt hans tankar åt Iserion. Hon funderade tyst tillbaka på det slag vid Iserion och slöt sina ögon. Hon kunde se brända kroppar och förstörelsen över allt.

    “Det gör ont. Hela kroppen ändras. Klart det känns. Men sedan gör det inte ont längre. Det finns förståss medel man kan ta för att minska smärtan.” fortsatte Vinga sedan, som om hon förstod hans tanke. Det gjorde henne lite nervös. Att ge någon den makten med en drake i sina led, det bröt mot lagen och gjorde hennes familj… sårbar.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas följde sina egna fingrar med blicken då han strök dem över de svarta fjällen. Strukturen förvånade honom, kanske hade han förväntat sig något metalliskt, som i sagorna. Men det var ju klart att det inte skulle kännas så. Mer som de taggiga små ödlor man kunde fånga vid flodbädden varma sommardagar.

    Han hummade bara åt hennes ord och insåg plötsligt anledningen till att deras land aldrig verkat särskilt angeläget om att hålla en stor armé. I en tid av verklig kris hade det inte behövts. Lucas drog tillbaka handen och drog fingrarna fundersamt över käken då han åter vände upp blicken till Vinga. Det fanns så många frågor som bubblade upp inom honom men han hejdade sig innan han ens ställt den första. Hon var ju trots allt en person som vem som helst. En drakperson. Tanken fick honom att skratta till lite och i brist på att ens veta hur man agerade i en sådan situation skakade han bara på huvudet.

    “Kan du ändra dig tillbaka? Du har en liten flicka att be om ursäkt för och trösta.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hon slöt ögonen och snart syntes skimrandet över henne och hon stod snart där i sina vanliga kläder. De var förstås gjorda till att klara transformeringen. Hennes kropp var mör och hon lutade sig framåt som om hon ville spy.

    “Jag behöver något starkt…” muttrade hon, mest för sig själv och såg upp på Lucas lite förtvivlat.

    “Det hela var en dröm?” försökte hon, med ett litet flin och lade sedan en arm omkring Lucas för att stödja sig själv. Ärligt talat var det inte muycket som skulle behövas att hon skulle kollapsa.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas kunde förstå varför hans dotter blivit så rädd när han betraktade transformationen. Han rynkade ögonbrynen en aning och undrade plötsligt vad som förmått Vinga att förvandla sig. Eller hade hon redan varit det? Nej, hur skulle då Linnea ha vetat att det varit hon.

    Hennes kommentar fick honom att skratta högt och han la armen om henne och klappade henne lätt på axeln för att ge henne stöd. Det var ändå bekvämt att hon åter var liten igen. Lucas lät henne stötta sig mot honom när de lämnade träddungen för att ta sig tillbaka mot huset.
    “Jag tänkte att du kan vara med på morgonträningen nu.” sa han enkelt och det var svårt att tolka om han skojade eller inte.

Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 182 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.