Post has published by Hanlinn
Viewing 20 posts - 121 through 140 (of 182 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Så klart kände Lucas till den där… varlelsen. Bara åsynen fick henne att rynka på näsan och hon hostade lite när hans rök täckte hela hennes ansikte.

    “Angenämt Gormkäft.” sa hon, mellan hostningarna.

    Ett litet skrockande som slutade med ett hostande och rosslande andetag kom från Gormkäft. Prinsessa? Som såg ut sådär, mycket var Gomrkäft, men inte dum. Ännu ett bloss som han blåste ut mot Lucas håll innan hans svans greppade tag omkring skaftet och han gav den till Lucas.

    “Ah, en skön mö är hon minsann, men prinsessa? Det tror jag då inte på!” sa han med ett leende, inte till Vinga så klart utan som om han och Lucas hade ett privat samtal.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas blinkade lite mot röken och tog emot pipan. Han tog ett par djupa bloss och höll dem inne innan han blåste ut röken med en liten hostning och gav tillbaka pipan till Gormkäft. Åter sträckte han på sig och hostade till en gång till då han skrattade åt Gormkäfts ord.
    “Alltid lika charmerande..!” Lucas gav Vinga en road blick och skakade lite på huvudet och mimade “Bry dig inte om honom”

    “Vänner!” Lucas vände sig om med ett brett leende då han började tala högt till alla som samlats (hela hushållet faktiskt)
    “Kom sätt er till bords, svinet är strax klart och denna afton firar vi inte bara inför Eldens dag… men också att vår förlorade prinsessa återvänt” Tjänstefolk och hussoldater stämde upp i en skål och lätt hurrande innan man började bana väg för att sätta sig ned. Det var fri placering, som vanligt när Lucas fick bestämma, förutom att han alltid fick sitta på ena kortsidan av långbordet.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hon rynkade lätt på ögonbrynen över Gormkäfts ord. Det var inget som egentligen sårade henne men det gnagde fortfarande lite inom henne. Hade hon verkligen ändrats så mycket? Hon suckade lätt och höjde glaset åt Lucas med ett svagt leende.

    “Skål!” instämde hon och drack en stor klunk av vinet. Det kändes som det behövdes mer för att kunna vara lite mer social. Hon strök en hand genom sitt hår när hon var lite obekväm i att bli kallad prinsessa – och att hon återvänt. Hon var inte tillbaka för gott.

     

    Gormkäft hade tagit sig friheten att sätta sig på bordskanten vid Lucas. Varför skulle han inte sitta där för? Det var bra uppsikt över folket och närmast till maten och vinet. Dessutom långt ifrån Lucas vildingar till barn.

    “Åldern har verkligen inte behandlat dig väl. Inte ens gråa hårstrån för att visa någon visdom. Inte för att det är märkligt, då du inte har någon” påpekade han simpelt

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Det var föga förvånande att Gormkäft tog plats intill honom, snarare var det väntat för Lucas del då de alla kring bordet med glada tillrop och förväntansfulla ögon såg på medan Mahrduk skar upp den helgrillade grisen. Det som var förvånande var hur smidig och duktig Mahrduk var på att göra det och snart kunde man ta för sig av maten på bordet. Lucas skrattade åt Gormkäfts ord genom det glada sorlet.

    “Det är därför jag har dig” sa han lite simpelt och log roat mot den tufsiga filuren innan även han sträckte sig och tog för sig av maten. Det var avslappnat kring bordet vilket passade honom bra, då soldaters dåliga bordsskick skavts av på honom genom åren och han inte orkade tänka för mycket på etikett. Så kort in på måltiden höjde han sitt glas med öl.

    “Skål! Skål för vår förlorade prinsessa, skål för hälsan, för elden och skål för att få dela denna kväll med ert goda sällskap!”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    De drack och hade det trevligt en lång stund in på natten och till slut var det bara Vinga, några soldater och Lucas kvar. Gormkäft hade lite problem att hålla sig vaken och somnade snart.

    Hon reste sig upp, men var lite vinglig på fötterna och råkade ramla in i Lucas famn. Hon kastade en blick uppåt och rodnade lätt över att hon hamnat in i hans famn. Hon harklade sig och kliade sig lite generat på näsan.

    “Tack för en trevlig kväll…”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Det var sannerligen en trevlig kväll med mycket skratt och historier utan skrupler, sånt som föll Lucas i smaken. Han hade blicken fäst på Mahrduk som utmanade en förfriskad soldat i armbrytning och skrattade gott då Vinga snubblade ned i hans knä. Det fick honom att skratta ännu högre.

    “Hoppsan..! Inte hade du behövt vara så dramatisk, vill du att jag ska stoppa om dig så är det bara att fråga” skrattade han fram men det roade leendet hade ändå en allvarlig underton.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Rodnaden blev ännu mer tydlig vid hans ord och hon strök en hand genom sitt hår och hennes ansikte var fortfarande lite för nära hans. Hon granskade hans ärr och hennes bärnstensfärgade ögon fastnade något i hans ljusbruna och varma ögon. Hade de alltid varit så… vackra?

    Tanken fick henne att rodna ännu mer och hon hade inte ens tänkt på att hon glömt att svara honom.

    “Jag trodde det var du som gav order här omkring, general” sa hon, med ett svagt leende.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Hennes motreaktion, eller brist på, fick Lucas att förvånat höja på ena ögonbrynet. Han log snett och skrattade lågt.
    “Jag skulle säga… att du fått lite för mycket” han ställde ned glaset som han haft i handen och hjälpte henne upp på fötter när han själv ställde sig upp.
    “Kom, jag hjälper dig till ditt rum” han la armen stöttande om hennes skuldror. Han själv drack ju inte så mycket så ölen och vinet han druckit värmde knappt kroppen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga skakade nätt på huvudet så att hennes hår flög lite omkring henne – några lockar träffade Lucas i ansiktet. Snabbt rörde hon sig ifrån hans famn och ställde sig mer rakt.

    “Nej… Jag klarar mig Lucas. Oroa dig inte för mig” sa hon, lite genant och kliade sig själv i bakhuvudet. Egentligen var hon inte allt för full, men att dricka ett par stop med Marhduk var en dum idé. Hon log svagt och började gå lite vingligt mot huset, inte allt för snabbt så klart.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas klappade henne lätt om ryggen och skrattade gott.
    “Som du vill. Jag finns här” det fanns en menande glimt i hans ögon och han slog sig ned på stolen igen och tog upp glaset. Vinga skulle säkert klara sig, det fanns ju inte många faror förutom småbarn i huset.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Envis, det var något hon alltid varit. Ibland lite för mycket för sitt eget bästa. Hon hann inte allt för långt innan hon kände hur världen vinglade lite för mycket för henne. Istället för att fortsätta valde hon att luta sig mot väggen och det kändes bättre när ögonen var slutna mot hennes arm. Det snurrade mindre.

    “Åh helvete…” muttrade hon för sig själv.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Mornarna i huset började alltid tidigt och alltid högljutt. Det var barnskrik från innan tuppen gol tiill hussoldaternas stora förtret, eftersom de knappt gått och lagt sig innan detta helvete bröt lös. Lucas var uppe tidigt och satt vid frukostbordet tillsammans med Linnea och Thea som gormade över sina kokta ägg.
    “Men pappa mååååste ni fara redan?” tjatade Linnea buttert med ögonbrynen i skarpa streck över ögonen. Lucas bara log sorgset mot henne då han såg upp från det brev som hans fru lämnat till honom, som berättade vad hon tyckte han skulle ha med sig och vad som hänt i landet de senaste två åren.
    “Ja, men jag är tillbaka igen om några dagar.” han sänkte blicken till brevet igen men då slog Linnea argt ned nävarna i bordet.
    “Jag struntar i dig! VINGA DÅ!?” gastade hon arg vilket fick Lucas att börja skratta. Gott hande han nog vela säga åt flickan men barnuppfostran lämnade han till sin fru.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Linnéas sätt att utropa och slå i bordet fick Vinga och rynka på ögonbrynet. Vinga satte ner sitt glas, för att sedan vända sin blick mot Linnea.

    “Jag har mina plikter, på samma vis som du har dina.” sa hon simpelt, med en enkel suck. Det stämde väl inte helt. Egentligen kunde hon strunta i att fara och vara kvar här… men bland alla barn och dess skrik. Tanken gav henne rysningar.

    “Dessutom, har du all tid i världen på dig att fundera på hur du ska försöka vinna över mig i strid. Tills jag är tillbaka. Gör mig inte besviken nu” sa hon med ett slugt leende och rufsade flickans hår innan hon såg lite bedjande på Lucas. Kunde de röra sig redan nu?

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Linnea var inte nöjd över svaret utan lutade sig bara buttert tillbaka i stolen med armarna i kors över bröstet. Lucas skrockade lågt då han fortsatte läsa brevet och ignorerade Vingas blick. Linnea kröp ner från stolen vid Vingas sista ord och klättrade upp på armstödet till Lucas stol där hon började viska i hans öra. Det fick Lucas att flina lite och såg på Vinga med en liten axelryckning innan han vände sig till sin dotter och viskade tillbaka i hennes öra.

    “Aha…! jag visste det” utbrast flickan triumferande och sprang ut ur rummet
    “Eeh… din frukost..?” Lucas avslutade knappt det ropet för han insåg att det var lönlöst. Med en liten suck vinkade han till sig en tjänaren som börjat städa undan frukosten och räckte en sida av brevet till henne.
    “Kan du packa det här? Och be en av soldaterna att packa min gamla rustning och schabraken” tjänaren tog emot brevet med en förvånad min.
    “Ämnar du delta vid turneringen?” frågade hon lite pafft och slog sedan ned blicken över sin egna fråga. Lucas bara ryckte på axlarna och vände blicken till Vinga.
    “Varför inte? Det eller dansa. Och jag gillar inte att dansa”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga flinade åt det hela, hon var mest glad att uppmärksamheten inte var på henne längre. Hon var inte särskilt förvånad över att Lucas skulle delta i turneringen och skrockade lätt över hans ord.

    “Tuneringen är väl nästan en dans. Allt för mycket etikett regler kring dess stridande. Piruetter som lämnar flanken fri och allt sånt…” sa Vinga med ett litet flin och tog det sista av sin frukost för att sedan resa sig upp och ryckte sedan på axlarna.

    “Nå väl, du har väl rätt. Hellre det än något annat. Och dessutom kanske jag kan få revansch för min förra duell mot dig.” påpekade Vinga lite roat och klappade Lucas lekfullt på axeln.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas gjorde en liten grimas och viftade bort Vingas ord om etikett och regler.
    “Äh, jag tänker inte ställa upp i svärd. Det blir kanske dusterna och meleen” han vek ihop resten av brevet och satte ned i bröstfickan på den enkla, ärmlösa rock han bar. “Det var nästan tjugo år sen jag va med i dusterna. Får man fortfarande fortsätta till fots när man slagit den andra ur sadeln?” blicken höjdes till Vinga och han såg nästan förväntansfull ut, snudd på blodtörstig.

    Vid hennes ord om revansch skrattade han till och sken upp i ett leende då en idé slog honom.
    “Åh, jag vet..!” Han hytte lite med fingret i luften “… va med i meleen med mig! Det är nästan inga andra riddare som är med för att så många skadar sig, så kommer garanterat få hålla ena laget. Det blir perfekt träning!” Han for upp på fötterna med leendet kvar på läpparna.
    “Så, packa det som du ska ha med dig! Så får du ta min dotters ridhäst dit, den är mycket trevligare att sitta på än det där som Jelena grävde fram åt dig för resan hit”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Dåraktigt. Så klart, men vad fanns det för andra alternativ? Dans och annat var inget hon ville syssla med. Dessutom skulle det inte vara allt för dumt att testa tuneringen igen. Kanske hon skulle vinna igen? Hon hummade lätt och sträckte på sig.

    “Jag har inte slåtts med svärd på år och dar.” påpekade hon, inte för att hon var orolig för att vara ringrostig, men hon föredrog ju lätt de andra sorterna.

    “Ja, senast jag hörde får man fortsätta slåss på det sättet.” fortsatte hon berätta och det dröjde väl inte allt för länge innan de hade packat allt de behövde och de båda satt på hästrygg.

    “Jag menade inte att ramla in i din famn… jag…”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas höjde på ögonbrynen åt hennes ord.
    “Då är det bäst du börjar öva. Yxa är klumpigt på slagfältet, om du inte vill springa med orkerna det vill säga.” Det fick honom att flina och han slog ihop händerna som för att säga att det var det då han reste sig upp.
    “Gott! Det blir så tråkigt om det räcker med att få den andre ur sadeln”

    Lucas hade klätt sig i en ganska enkel väpnarrock, tillsammans med ringbrynja och armskenor. Han visste att hans fru skulle bli besviken över att han bar någon form av rustning men han trivdes bäst i det. De hade tagit fram hans dotters ridhäst till Vinga, en lite ädlare och behagligare typ än bastanta krigshästarna. Lucas satt på en liknande typ och i släptåg hade han en av sina stridshästar och så en stackare som fick bära mestadels av packningen.

    “Sköt er nu! Vi ses om några dagar” vinkade han åt sina döttrar som stod utanför på gårdsplanen för att ta farväl. Thea vinkade frenetiskt tillbaka då de red ut genom valvet men Linnea ropade bara:
    “Ta tillbaka slottet Vinga! Lok’tar ogar!” Det fick Lucas att skratta då de gav sig ut på vägen som skulle ta dem till staden.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Vinga rynkade på ögonbrynen åt döttrarnas rop efter dem. Ta tillbaka slottet? Hon grimaserade åt tanken. Tanken att behöva tänka påe tikett och alla äckliga herrar.

    “Fy fan, ta över slottet. Vilket hemskt öde” påpekade hon lite skrattandes till Lucas.

    “Alla män som försöker spilla sitt gubbagägg över en, allt etikett och dansande. Dessutom blir man bara bitter av det!” utbrast hon

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas började gräva fram ett äpple ur ena sadelväskan och tog en tugga med en liten axelryckning. Hans smaskande fick en av ledhästarna att se upp piggt och han kunde inte låta bli att bita av en bit som han gav hästen. Tillsynes verkade han ganska obrydd över Vingas kommentarer.

    “Själva akten att ta över det är ju roligt.” han gav henne en leende och tog ytterligare en tugga av äpplet. “Det är tanken över att bo där som får blodet att frysa till is” man hörde knappt vad han sa mellan tuggorna och blicken gick upp mot skyn som var stundvis solig, stundvis tung av moln. Åt kommentaren om gubbar och att dansa skrattade han bara.
    “Bitter, uttråkad och korkad. Sånt skapar bara svaga män och giftiga kvinnor” det var klart att han antydde adeln när han sa det.

    Leendet blev något mindre roat och han log istället mjukt mot henne.
    “..du menade att ramla i Mahrduks famn, kanske? Han har ett gott öga för dig” Lucas skrattade men skakade sedan på huvudet. “Det är ingen fara, du är inte den första som blivit lite rund om tassarna”

Viewing 20 posts - 121 through 140 (of 182 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.