Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 141 through 160 (of 162 total)
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Bodil nickade, allvarlig för stunden när hon svarade Arand. “Vandrande döda känns som fel ord. Åter igen levande som vägrar efterlivet, eller något som vägrar dö helt.” Hon var säkert onödigt noga med semantiken, men det lät märkligt att kalla något för en vandrande död. “De är inte själlösa, de har känslor, hämtar njutning från andras smärta, de har begär, en agenda.” Hon skrattade till då och skakade lätt på huvudet. “Det är vad jag läste mig till som barn, det kan vara helt fel. Jag har aldrig haft olyckan att träffa på en.” Hon behöll sitt leende och vände blicken till Maeve.

    “Du bör inte misstaga hans beteende för feghet. Oavsett om han verkligen är vald av Ran eller om det är en fantasi så tror han på det och den sortens övertygelse är styrka. Han dränkte sig själv, han gav sitt liv till havet och borde ha dött men ännu lever han, det har övertygat mer än bara några få här om hans prat om Ren, vilket bara ytterligare stärker hans egna övertygelse.” Hon övergav sitt leende sedan och lutade sig mot en av de stora stenarna nära dem, hennes händer knutna bakom hennes huvud, vilket kanske var den tydligaste uppvisningen hon kunde göra att hon inte kände sig hotad i situationen.

    “Jag beundrar dig Maeve, med undantag för vissa detaljer i din lilla blodörnskampanj, och vill inte gärna att du dör här. Om du inte skärper din inställning däremot är jag rädd för att det är just vad som kommer att hända. Det är inte svaghet att använda sig av sitt folk när man själv inte kan eller av någon anledning inte vill, det är inte smutsgöra att husera en gäst, det är en ära. Turin är allt hans folk säger att han är och kanske mer och underskattar du honom på grund av förutfattade meningar riskerar du att han överlistar dig i er holmgång.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand nickade lite allvarsamt åt Bodils förklaring om de döda, men han skulle nog lämna detaljerna åt sin egen expertis om han kom i närkontakt med dem.
    ‘Jag ska se vad jag kan göra, mot rätt betalning så klart.’ lovade han Bodil, och menade det. Oavsett om han var där för Maeves skull kunde han inte lämna sitt kall, och fanns det tydliga uppdrag här för honom som kunde hjälpa vanligt folk från en hemsk död skulle han hjälpa. Lite bekymrat studerade han Maeve sedan.

    ‘En holmgång.’ konstaterade han lite torrt, som om han fann hela upplägget befängt.
    ‘Men, kanske det är ett bättre alternativ än att låta tusentals dö för politiska åsikter och familjedispyter. Vad bryr sig vanligt folk egentligen om vem som sitter på tronen?’ frågade han och såg från Maeve till Bodil, och tillbaka. Men planen om att Maeve skulle komma nära honom och få en chans att vinna i strid verkade sina ut om Turin vägrade möta henne – inte något de hade räknat med. Men det var väl många faktorer de inte räknat med i deras oplanerade plan. Att ta sig dit, och döda Turin, det lät enkelt nog. I praktiken hade det visat sig svårare än tänkt.
    ‘Men vad han gjorde mot din bror var mer än förkastligt. Ett sådant otroligt potential, bortkastat på grund av meningslöst hat.’ Arand verkade pratglad då, men han hade ju varit där med Maeve. Hans blick landade på Bodil.
    ‘Förklara för en okunnig söderlänning, hur en stor man som er stora ledare kan låta andra hugga en minderårig yngling i ryggen, snarare än att möta sina fiender ansikte mot ansikte? Är det inte det ni stoltserar med här, i norr? Den som är starkast är den man följer?’ han skakade på huvudet, som om han inte riktigt förstod denna märkliga kultur.
    ‘Maeve har väl mer orsak än någon att utmana Turin på en duell, att neka henne är väl ett brott mot era traditioner? Det låter som feghet i mina öron.’ han viftade med handen, som om han fann det hela förkastligt, vilket han ju nog gjorde.

    ‘Men, om nu Turin nu så fegt ska vänta med att låta Maeve möta honom i rättvis strid eller rättegång för mordet på hennes bror kan vi väl passa på att äta lite och samtala vidare? Jag är hungrig.’ förkunnade han.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Maeve lyssnade under tystnad på både Bodil och Arand, kanske med ett sinne kluvet av olika känslor och minnen. Den andra kvinnans ord var förstås sådana hon borde hörsamma, men Arands ord gjorde det svårt att hålla huvudet kallt. Så hon sade inget alls på en lång stund, innan hon med en liten suck sköt minnesbilderna ifrån sig och lät axlarna sjunka en aning när hon lät den begynnande vreden dö ut. Hennes blick hade fastnat på monsterjägaren, kanske i ett försök att centrera sig själv.

    ”Om vår värd behagar”, började hon lite sarkastiskt innan hon vände blicken mot Bodil igen. ”Jag själv är inte särskilt hungrig, men jag skulle inte ha något emot att fukta strupen. Du kommer nog aldrig lyckas övertala mig om att Turin Hrafn skulle vara en man värd att följa, men du känner hans folk bättre än jag. Jag vore dum om jag inte lyssnade till dina råd”, fortsatte hon lite mer allvarsamt. Trots allt fanns det sanning i Bodils ord. Hon hade inte råd att underskatta Turin. Han hade lyckats vända mer än en jarl mot hennes far och hur han än hade gjort det så litade de så blint på honom att de blundade för allt det ohederliga han gjort sedan dagen Kettil dött och hon nästan dräpts i sin egen säng.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Bodil lyssnade intresserat på allt Arand hade att säga. Hennes glädje falnade när han nämnde mordet på Maeves bror Kettil, någonting som inte pratade om mycket i de här trakterna. Det var ingen hemlighet, men det var något många hade åsikter om, inte bara just Kettils död, utan metoden, lönnmord. Bodil kunde inte veta säkert hur mycket av den strategin som var Turin och hur mycket av den som var Hillevi, men ingen av dem verkade förlora någon sömn på grund av det. Hon valde att inte kommentera det däremot, mycket av respekt för Maeve då hon inte verkar kommentera det själv. “Självklart ska du få mat, herr monsterjägare. Mina män lär ha påbörjat dagens storkok.”

    Hon såg sedan mot Maeve för att svara på det hon sa om Turin. “Han var inte det till en början.” Hon gestikulerade i riktningen mot deras boning här i staden och började gå i den riktningen, förväntande att de skulle följa efter. “Många anslöt sig inte till Turin för att det var Turin, så som jag fått höra det. Det var missnöje bland vissa med er familj, bland andra en uppfattning om att försvagande allianser med sämre folk var på väg, många fruktade slutet på vårt folk och kultur inte snart men efter någon generation under ert styre… sedan såklart så som med allt annat spelade propaganda, uppvisningar av styrka och stora tal mycket roll.” Hon blev tyst en kort stund.

    “Han har egentligen inte varit mycket till ledare. Många tal hävdar man har skrivits av Hillevi, vilket såklart kan vara ett rykte som hon själv spridit, men det är också hon som styrt mycket när han inte varit i sina sinnes fulla bruk. Det har dock förändrats. Sedan hans födsel på nytt under Ran, efter hans drunkning så har han blivit betydligt skarpare och uppskattas på ett annat sätt av sitt folk. Sedan, för att nästan låta lite tjatig, så har dina senaste aktiviteter drivit några i famnen på honom, mitt folk bland annat. Vi förlorade en hel del kära från andra byar till din vrede. Innan det försökte vi vara neutrala och sköta vårt.”

    Efter en stund anlände de till långhuset. Hon stannade upp och vände sig till dem. “Och oroa er inte. Jag äger mitt folks respekt och så länge ni är mina gäster, kommer de inte skada er. Försök undvik att vara provokativa dock.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand lyssnade på Bodils förklaringar om Turin, inget som direkt övertygade honom – men han hade ju en butter och personlig inställning från början och skulle knappast vara den som skulle se Turins goda sidor även om de visades framför hans näsa. Istället gav han ifrån sig ett buttert hummande, som betydde att det var dags för mat och dryck. Vad annat kunde de göra medan de väntade? Så de rörde sig på Bodils nåd till en av hallarna i staden där sådant kunde åtnjutas eller genomlidas – beroende på hur kräsen man var.

    Snart satt de vid ett långbord, Arand och Maeve bredvid varandra och Bodil mittemot dem. Lite öl och köttig mat fick de serverad, och åt en stund i tystnad med något tryckande stämning omkring dem innan Arand såg på Maeve.
    ‘Så, vad tror du?’ undrade han. ‘Ska vi försöka övertala Bodil om att du och jag ska dräpa lite draugrer medan vi väntar på att Turin ska ta tummen ur och möta eller neka dig?’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Bodils ord om hur hennes handlingar drivit flera i famnen på Turin skavde en aning, för hon visste ju att det var sant, men likväl hade hon inte kunnat hindra sig själv. Det var inte lönt att skylla på någon annan, för även om hon stått under annat inflytande än sitt eget under större delen av färden till Ranheim så var det ingen som tvingat henne till något, snarare hade tendenserna redan funnits där och bara matats lite extra. Hennes handlingar hade uppmuntrats och hon hade varit döv för allt annat.

     

    Väl i Bodils sal så satt hon tyst en lång stund, så nära Arand som hon vågade utan att göra det uppenbart att de var mer än bara bekanta. Hon hade petat lite i maten, men stopet med öl som hon fått drack hon ifrån då och då medan Arand och Bodil åt. Först när Arand bröt tystnaden med ett förslag om att få dräpa drauger medan hon väntade så var det som att hon vaknade ur sina tankar och då gjorde hon det med ett litet skratt. Det fick några i salen att stirra lite extra argt, men hon verkade inte ha noterat det.

    ”Vi kan försöka, men jag tror inte att hon skulle gå med på det. Dessutom vore det oturligt för mig om jag själv skulle hinna bli dräpt av en sån gengångare innan jag fått en chans att möta Turin. Vad säger du, Bodil Ek?” Svarade hon lite roat och vände blicken mot jarlen.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Bodil litade på sina folk, men det krävdes bara att en av dem tolkade en blick eller ett ord från henne fel, så kunde det bli otrevligt, även om hon inte trodde att det skulle bli farligt. Så hon lät sin blick vandra bland alla medan de åt. När hon hörde sitt namn vände hon fokuset till duon framför henne och log. Hon kunde känna hennes folks blickar på henne, väntande på hennes svar.

    “Mitt bästa argument för att neka dig är att det kan få dig dödad, och det är inte ett resultat någon i Ranheim skulle bli upprörd över, inte ens Turin. Det skulle däremot beröva dig på din chans att dräpa honom. Så den största förloraren skulle vara du. Och lämnar du den till sitt härjande är de enda som dör Turins och hans jarlars folk.” Hon log lite retsamt och satt ned maten i hennes hand med blicken fäst i Maeves ögon.

    “Det är upp till dig. Flyr du är det ingen förlust, du blir märkt som en ynkrygg och förlorar din chans till hämnd. Allt som ledde upp till detta hade varit förgäves. Men jag kommer inte hindra dig. Jag kommer följa med dig, och troligtvis ta några av mina egna med mig, då jag fortfarande har mitt uppdrag, men verkligen… jag kommer inte hindra dig.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand höjde ett ögonbryn över den lite spända situationen och ordförväxlingen mellan de två.
    ‘Vad säger du?’ frågade han Maeve. ‘Det är väl bättre än att sitta här och vänta på ingenting.’ konstaterade han, som om han redan gissade att Turin aldrig skulle gå med på duellen med Maeve. Säkert skulle ynkryggen bara låta henne vänta i evighet, eller tills han hade alla fördelar på sin sida.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Kanske förvånade det henne en aning att Bodil gick med på förslaget så utan vidare, men den andra kvinnan hade ju rätt i det hon sade. Den enda som hade något att förlora på att hon gick och dog, eller för den delen lyckades dräpa den eller de odöda som hemsökte Ranheim, var hon. Varför Arand föreslagit det hela visste hon inte, kanske för att få en stund till tillsammans, eller för att han önskat ge sken av att hans uppdykande där var en ren slump och liksom hon själv inte räknat med jarlens medgivande. Hur som helst så satte det Maeve i en något prekär situation. Hon ville gärna få en chans att tala mer ostört med monsterjägaren, men om hon skulle gå och dö till någon draugr… Men vore då gudarna inte längre med henne?

     

    Hon tog en klunk av sitt öl under tystnad, hennes min något allvarligare än sekunden innan. När hon svalt så ställde hon ned stopet på bordet igen, hennes händer fortfarande vilandes kring dess rundade midja.

    “Du har förstås rätt. Den enda som har något att förlora på det är jag… Om nu inte gudarna verkligen är med mig. Att dö till en sån varelse när jag kommit hela den här vägen vore väl ett bra tecken för Turin och hans följare, men skulle jag överleva… Då fick jag åtminstone spendera tiden medan jag väntar med något roligare än att sitta här och rulla tummarna”, svarade hon till slut. Hon var fortfarande inte säker på att det var vägen hon ville gå, men om det gav henne en möjlighet att tala med Arand i enrum en sista gång så var det kanske värt risken.

    “Men jag antar att det är något ni måste lyfta med er jarl först”, tillade hon med ett snett leende innan hon tog ytterligare en klunk av sitt öl.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Bodil kunde känna blickarna från sina män omkring henne när Maeve antog att hon behövde prata med Turin och Bodil skakade på huvudet. Om hon fick gissa varför så ville de lista ut just hur mycket frihet hon gav sig själv och hur mycket under Turins häl hon var. “Han anförtrodde din övervakning till mig och jag antar att han även förväntar sig att jag tar beslut kring huruvida du får gå och ha ihjäl dig själv eller inte. Så ni två, jag, Lauf och Bror kommer bege oss upp bland bergen verkar det som.” Hon såg sig omkring för att söka kontakt med först Bror, en ung, lång man med kort, ljust hår och ett varmt leende och sedan Lauf, en kortare, äldre man gammal nog att han kunde varit Bodils far, om inte farfar, muskulös med vitt hår så långt att det nästan täckte hela hans rygg, som båda nickade. De var troligtvis de minst sannolika att mörda Maeve i bergen och få det att verka som en olycka.

    “Missta inte vår närvaro dock, vi är inte intresserade av att slåss mot mörkrets odågor, det är hans jobb,” Hon pekade mot Arand. “Jag kan dock behöva bärhjälp om ni misslyckas.” Det fanns såklart en risk att de skulle tvingas lägga sig i, då Draugen säkerligen inte skulle sluta slåss om Maeve och Arand var döda, men gick det att undvika skulle hon inte riskera sina män.

    “Ta vad ni behöver. Husets redskap och vapen är era, allt som ni kan bära och tänkas behöva, så beger vi oss när ni ätit färdigt och är redo.” Hon gestikulerade omkring dem.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand var också ärligt förvånad, men en färd ut i det öppna skulle ge dem lite möjlighet att samtala och fundera på vad nästa steg i denna galenskap var. Han verkade inte speciellt bekymrad över de odöda, även om han nog tog allt vad gällde monster allvarligt.
    ‘Något roligare…’ fnös Arand lite sarkastiskt road över Maeves inställning till dödandet. Men han kunde knappast klandra henne, att sitta stilla och inte göra någon nytta för världen var en meningslös tillvaro. Arand såg inte så nöjd ut över ett sådant stort manskap.
    ‘Så många oerfarna av att möta monster är inte en god idé.’ ansåg han med blicken allvarsamt i Bodils ögon, innan han såg på de hon valt ut.

    ‘Någon kommer göra ett misstag som förargar dem, eller orsakar de andras död. Men jag gissar att du kommer vägra resa med ett mindre parti, så låt mig då säga det här. När det kommer till monsterdödandet är jag den med mest erfarenhet här. Så länge vi är i de odödas domän är jag befälhavare, och alla gör som jag säger. Det är en sak att möta de levande, att stå sida vid sida i en sköldmur. Att möta en fiende av detta slag är en annan typ av kamp, en som ingen av dessa är beredda för, oavsett hur modiga de är.’ han hade inte sagt många ord under dagen, men nu var han dödsallvarlig och auktoritär. Men diskussionen verkade rätt långt avslutad, så han drack och åt upp, innan han klappade Maeve på axeln så de kunde göra sina förberedelser.

    Vapen förbereddes, proviant, kläder och packning ordnades. Arand besökte byns trollkvinna där han samlade på sig en märklig mängd örter och annat som vanligt folk knappast fattade varför han skulle behöva där ute, men snart var de redo för avfärd i utkanten av staden.
    ‘Jag säger det en gång till, detta är inte ett uppdrag för de som inte kan hålla sig i styr och kontrollera sin rädsla eller impulser.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ju längre tid som gick desto säkrare blev hon på att detta var ett misstag. Att bege sig ut mitt under rådande krig, under vad som var tänkt att vara ett avgörande drag i kampen mot Hrafn, för att jaga odöda… Allt för att hon ville få ett par extra ögonblick med monsterjägaren, och de skulle till råga på allt inte ens vara ensamma. Hon hade kommit för att ha ihjäl Hrafn och förmodligen gå sin egen grav till mötes, men nu skulle de istället ut på ett sidospår, ett som Arand förvisso tog på fullt allvar, men som i sken av allt det andra kändes… Meningslöst. Kanske till och med som slöseri på tid. Men vad annars skulle hon göra? Sitta i Bodils hall och vänta på att Turin fattade ett beslut som kanske aldrig skulle komma?

     

    Så de förberedde sig. Maeve såg till att få två yxor och en sköld till låns, hennes egna säkerligen undanstoppade i Turins förvar, och sen begav de sig. De sammanstrålade med Arand i byns utkant, inte allt för långt från platsen där hon och Arand bara en dag tidigare tagit sig ned från berget i skydd av mörkret.

    ”Vi är Kaldrländare, du vet att ingen av oss kan hålla sig i styr”, kommenterade hon lite torrt, men med ett litet leende över läpparna. Egentligen menade hon väl kanske att säga ’du känner mig’, men det vore dumt att ge sken av att hon och monsterjägaren kände varandra mer än ytligt…

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Antalet oerfarna i ditt sällskap lär alltid vara i minoritet.” Svarade hon åt honom. “Var glad att jag nöjer mig med två.” Hon log lite lätt och assisterade dem sedan med allt de behövde som hon kunde förse dem med. “Vi är inte under någon inbillning att detta kommer bli enkelt för oss eller att vi ens säkert kommer överleva, men vem den döda saten än är som vandrar bland de levande så förtjänar de vila och kan jag bidra till det så vill jag göra det, vi har pratat om det tidigare och vi tre övervägde att dra iväg för detta även innan vi kände till dig och Maeve klev genom våra portar. Människor försvinner i berget och vi vet inte om den är på väg hitåt.” Hon ryckte på axlarna och gick sedan för att samtala med sina män medan Maeve och Arand förberedde deras och när han sedan lämnade långhuset var det inte länge innan Maeve, Bodil, Lauf och Bror gjorde detsamma.

    När de väl mötte upp Arand var Bodil insvept i en björnpäls sydd för att fästas på hennes läderrustning som en mantel. Hennes rustning var vadderad med tyger och hennes ansikte var målad med blåa linjer i ett väldigt noga utfört mönster. Från hennes midja hängde en mindre stridsyxa och ett kort svärd. Lauf och Bror var båda iklädd enklare läderrustningar även de vadderade med tyger, men lite mer blygsamma med hur mycket lädret skyddade. De båda bar sköld och yxa olikt Bodil som inte själv hade någon sköld, och vadderade hjälmar i järn även detta olikt Bodil som var bar om huvudet med hennes ljusa hår flätat bakom ryggen. Hennes män bar på sina vapen, men hon hade sina fästa vid bältet och hade händerna fria.

    “Vi har aldrig stridit mot en Draugr eller andra omänskliga monster för den delen, så det finns inget sätt att veta hur vi kommer reagera, men vi vill självklart göra det bästa vi kan. Planen var dock att låta dig sköta detta. Om du anser att de män jag redan tagit med mig är för många, tänker jag mig att det var din förväntan att klara dig utan dem, så vi håller oss i bakgrunden tills du behöver oss, om du gör det.” Hon gav honom en blinkning som kunde tolkas som lite flörtande och började sedan gå uppåt mot berget, pekande i en väldigt specifik riktning. “Maeve har såklart rätt däremot. Vi är inte så lättstyrda, men det innebär även att vi inte gärna låter oss styras av rädsla. Du må vara tränad att bekämpa monster, men överlevnad och att trotsa rädsla och inte frukta döden tränas in i oss sedan barnsben.” Hon slutade prata bara för en kort stund, som om en tanke slog henne.

    “Vilket kan förklara dessa Draugr som ibland dyker upp. Deras blotta existens är en trots mot döden, självklart är det vi Kaldrländare som utan tjusig magi eller andra konster utifrån ren illvilja stannar kvar i detta liv efter vårt slut.” Hon lät lite stolt när hon reflekterade över det. “Jag kan tänka mig att vi har att göra med en stor krigare som anser sina affärer i denna värld ouppklarade. Kanske ett av dina offer som vandrat vilse men söker hämnd.” Hon såg mot Maeve och log och gav henne en snarlik blinkning som hon tidigare gav Arand.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand fnös bara lite till svar, hans gula ögon betraktande dem alla i tur och ordning.
    ‘Vi får väl se.’ var allt han svarade kring Bodils reflektioner, som så klart bara var spekulationer, kanske han tyckte att Bodil pratade för mycket. Han gjorde väl åtminstone ett sken av att inte bry sig om dem, medan han nog innerst inne hade ett sting av besvär över att behöva ansvara för dem alla då de behövde fokusera på andra saker. Men egentligen var ju allt detta bara en fasad, så han och Maeve skulle kunna komma bort från allt för många ögon och öron, kanske samtala och fundera på nästa steg i deras dåraktiga plan. Något bistert började Arand röra sig med Maeve vid sin sida, det lilla sällskapet på väg i riktning mot bergen där dessa draugr sades ha setts till.

    Det var ett tungt landskap att röra sig i med tanke på kylan och snön, och vid tillfälle fick Arand chansen att vandra lite närmare Maeves sida och tala med låg stämma, kanske bara gamla bekantskaper som småpratade, medan vinden ven omkring dem och suddade bort deras ord omkring dem.
    ‘Så, vi har gjort detta förr. Du har varit lockbete så jag kunnat fokusera på dödandet, lite träning så dina stridskunskaper inte vittrar bort.’ påminde han henne om vampyren de slagits mot för så länge sedan.
    ‘Men denna Turin verkar inte nappa på en kamp.’ konstaterade han med en liten fnysning, de hade inte ens sett skymten av honom sedan de kommit till Ranheim. Han sa inte högt vad han tänkte, med tanke på sällskapet de hade, men kanske de kunde använda kaoset med monstren för att komma bort därifrån, innan hon fastnade i Ranheim utan resultat.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    En del av henne var irriterad över avbrottet, över att de tvingades promenera upp i samma jävliga bergspass som de nyss lyckats ta sig ned ifrån, bara för att jaga ett påstått monster… Men den andra delen av hennes själ hade också längtat tillbaka ut dit, bort från intrigerna och till det enkla i att strida och överleva. Att hon kanske skulle få en chans att tala med Arand lite mer ostört var förstås en del av det hela, men likväl önskade hon att han hade hållit sig till deras plan, även om den nu gått helt snett. Turin vägrade holmgång och dödläget hade försatt henne i en slags limbo där alla hennes valmöjligheter ledde till fler misslyckanden och mer lidande. Aldrig hade det varit mer tydligt för henne själv att hon inte var gjord för att leda. Hon var ett verktyg, inget mer, men hon hade blivit ledd att tro att hon var mer, och nu satt hon i klistret utan en tydlig väg ut.

     

    När Arand fick tillfälle att sluta upp vid hennes sida så var det med en liten suck, kanske av tacksamhet över att han avbröt hennes grubblerier en aning. Hans ord fick henne dock att fnysa kort och skaka lite på huvudet.

    ”Jag trodde det var vår plan”, viskade hon lite irriterat, men det var kanske mer irritation riktad mot henne själv som valt vägen, och för Turin som inte antagit hennes utmaning.

    ”Men nej, han har inte nappat… Och jag vet inte vad nästa steg ska bli. Snart nog kommer min familj nås av nyheten att jag är hans fånge… Det var ett misstag att bege sig hit. Jag önskar att du inte delade mitt öde i det”, fortsatte hon, de sista orden knappt en viskning, bara så att Arand skulle höra det. Om hon flydde nu så skulle det ge Turin och hans anhängare mer bränsle för sin eld, men återvände hon så riskerade hon att dö förgäves i Ranheim, eller ännu värre, hållas vid liv och användas som lockbete.

     

    Hon såg upp från Arand för att se efter vart Bodil och hennes män var. Kanske kunde de döda alla tre?

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Bodil höll sig en bit bakom duon och hennes män nära henne. Stigningen uppför berget bevisade hur ovana de var med svårare terräng, de var vana med plan mark och väl vald terräng, så det var inte helt med avsikt som de hamnade bakom Maeve och Arand, även om Bodil hellre hade dem framför sig än bakom. Hon pratade lite tyst med sina krigare och de höll sina blickar fästa på paret under tiden, och lite då och då kunde Bodil skratta högt åt något som sades, mycket tydligt en person som var mycket närmare sina känslor och särskilt glädje än hennes män, som visserligen för det mesta bar på förakt mot Maeve.

    Efter en tid av vandring pekade hon mot en glipa i bergen, en trång korridor. Hon ropade då till de två framför dem. “Vi ska genom passet! Det finns en mindre dal mellan topparna på andra sidan inför sista klättringen. Det var vid varmvattenkällan där som bergens väsen senast tog två av Turins män.” Varmvattenkällan var inte den lättaste att stöta på när man vandrade genom bergen på måfå, då man var tvungen att gå ner i en dal som på många sätt bara verkade vara en omväg om man försökte ta sig igenom allting, men var man bevandrad i området var det bästa stället att stanna på, då det fanns uppvärmda grottor och andra värmefenomen i området. Spanare använde oftast området som utgångspunkt eller mötespunkt, och en och annan mer troende var av åsikten att platsen var gudagiven.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Lite dåligt samvete hade väl Arand, han kunde ju känna Maeves irritation. Men samtidigt var den inte så svår att förstå, planen hade gått åt helvete redan sekunden de hade staden i sikte. Först var han lite stel där han vandrade vid hennes sida. Vid hennes ord nickade han knappt synbart, som för att inte väcka någon större misstanke från de andra. De skulle få tala mer lite senare, men det var bra att höra hennes ord om saken. Kanske de kunde lägga hoppet på hennes familj, bara de kunde överleva en stund till. Lite log han ändå.
    ‘Våra öden har en tendens att blandas sedan den första gången vi sågs.’ konstaterade han lite torrt, en man som inte trodde på öden. Men vad annat kunde förklara allt de genomlidit? Uppenbarligen tänkte hon samma sak som han, då hon sneglade över axeln för att mäta Bodils sällskap och hotet de utgjorde. Avbrottet kom efter en djävulsk terrängsklättning, något som både han och Maeve verkade klara rätt bra med tanke på deras tid i bergen innan de kommit till Ranheim.

    ‘Bergspasset?’ undrade Arand och stannade upp för att kisa mot det snötäckta landskapet, nu i något svagare ljus då dagen gått i deras långa dagsutflykt. Vid förklaringen nickade han.
    ‘Ja, de odöda söker sig ofta till värme.’ förklarade han. ‘Någon instinkt från tiden vid liv, att försöka hålla sig varma. Därför de ofta dras till lägereldar eller byar där lågorna är tydliga.’ förklarade han.
    ‘Led vägen, ni som känner landskapet, men var på er vakt. Minsta rörelse eller ljud kan dra deras uppmärksamhet, och vi vill inte bli överraskade!’

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Passet, det som hon och Arand passerat på sin väg in till Ranheim, nu låg det åter framför dem, men tydligen gömde sig en varmvattenkälla där… Om de hade vetat det hade de kanske inte behövt dräpa männen i vaktstugan för att få skydd från vädret, men det var förstås inget att grubbla över nu. Gjort var gjort och om nu ryktena om gengångare var sanna så väntade där kanske mer dödade ändå.

    ”Låt oss hoppas att det inte är sista gången då”, svarade hon lågmält, också hon utan att kunna hindra sig själv från att le en smula, situationen till trots.

     

    Hon stannade upp vid Arands sida och väntade in de andra. Bodil verkade på lika bra humör som alltid, men hennes män tog sällan blicken från vare sig henne eller Arand, och deras blickar brände.

    ”Med andra ord en bra plats för ett bakhåll, både för odöda och levande”, tillade hon lite torrt, trots allt så hade tanken slagit henne mer än en gång att detta bara var ett sätt att lura henne från staden och göra sig av med henne där.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “En perfekt plats för ett bakhåll!” Konstaterade Bodil muntert och kanske lite provokativt, som om hon förstod precis varför Maeve sa det hon sa. “Hade vi velat döda dig däremot så hade jag tagit strupen din när du sov i min säng.” Hon skickade en blinkning till Maeve och gestikulerade åt hennes män att följa efter henne, och de tre ledde sedan gruppen in i passagen. Nu däremot började självsäkerheten hos männen svikta lite, dels från vad Arand hade sagt om de odöda, men också från pratet om ett bakhåll. De hade inte planerat ett bakhåll, men det betydde inte att ingen hade gjort det. Hillevi och Turin var rentutav kända för att vara redo att offra sina egna för att få ett taktiskt övertag. Och kunde inte odöda också ligga i bakhåll, så som Maeve antydde? De två männen var inte längre lika rakryggade, någonting som däremot inte reflekterades hos Bodil som vandrade rakt in utan att verka ha ett bekymmer i världen.

    “Hur du beskriver dina odöda passar in på hur vi brukar prata om våra draugr. Myten hävdar att de söker sig till rikedomar om de inte begravdes med sina egna, någonting som de döda knappast egentligen har mycket användning för, de sägs till och med kunna bli avundsjuka på de levande och det de äger. Sedan finns det hundra varianter på den myten, så som…” Hon kom på sig själv prata på för fullt och hejdade sig själv.

    “Juste, tystnad.” Hon bet sig om läppen lite skamset och förblev sedan tyst när hon gick genom passet. De tog sig snart nog igenom hela och de kunde fortsätta upp för berget, sannolikt riktningen Maeve och Arand hade kommit från, eller så kunde man ta ett trångt sidospår djupare in i bergspasset för att så småningom komma ut till en mindre dal, omgiven av branta bergsväggar. Dalen var stor däremot, stor nog att det inte gick så tydligt att se, men längst ner kunde man se vad som nästan såg ut som en oas mitt bland snön. En gnutta grönska och ett kluster av stenar omgav vad som verkade vara en vattenkälla mitt bland all snö och kyla. Den var inte stor, några meter i kvadrat bara och Bodil började vandra nedför slänten som skulle leda dem till vattnet, då hon antog att bästa chansen på att hitta nästa spår var att bege sig ner dit.

    Medan hon vandrade vände hon sig om så att hon gick baklänges och såg mot Arand. Hon höll ut en öppen hand med handflatan nedåtvänd och förde fram sin andra hands pekfinger under den flata handen, tecknet som Hillevi hade lärt henne för grotta i hopp om att det var universellt. Hon höjde sedan handen och gjorde en gest som syftade på överallt omkring dem, i hopp om att hon utan ord lyckats förmedla att det fanns grottor lite överallt i dalen. Hon log åt dem, någorlunda självsäker på att hon hade gjort sig förstådd, vände sig om igen och fortsatte nedför slänten, hennes två män tätt inpå, men med regelbundna blickar över axeln för att se vad Maeve gjorde.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand kunde känna hur pulsen ökade när de närmade sig dalen. Kanske var det stämningen, kanske vad som väntade. Med sin träning tvingade han ner pulsen, höll sitt sinne lugnt och skarpt. Kylan bet genom kläderna, men det var inte kylan som gjorde honom nervös. Det var något annat i luften, en känsla som kröp längs huden som en klibbig, obekväm föraning om vad som väntade. Så som det ofta kändes innan han mötte monster. Kanske var det bara hans professionella instinkter som började vakna till liv.

    Hans gula ögon betraktade Bodil och hennes män. De var vana vid att slåss, säkert modiga nog, men det här var annorlunda. Det här handlade inte om att möta någon levande som kunde känna smärta eller blöda på ett slagfält. Det här var döden själv som klättrade upp ur jorden för att slita folk i stycken, utan nåd och utan mänskligt resonemang.

    Arand spände käkarna och gick bredvid Maeve, blicken flackade över landskapet som en jägare som väntade på att bytet skulle visa sig. De skulle behöva hålla sina nerver i styr, och Bodils män såg redan skärrade ut, trots deras tidigare skryt.

    ‘Håll sinnena på spänn,’ mumlade han till Maeve, lutade sig nära hennes öra medan de följde efter Bodil ner i dalen, där den lilla vattenkällan ångade som en ensam fläck av värme i ett hav av snö och is. Hans händer sökte reflexmässigt vapnen vid hans sida, den välbekanta känslan av stålet gav en skenbar trygghet. Bodils försök till teckenspråk gav honom ingen försäkran.

    De kom närmare källan, och Arands ögon svepte över området. Vid vattnet kunde man nästan tro att allt var fridfullt. Så inbjudande, så behagligt, men detta var inte stunden för avslappning.

    Något rörde sig, och Arands huvud vände sig snabbt. En knappt märkbar förändring i luften, som om dalen själv höll andan.

    Plötsligt hördes ett skrapande ljud från djupet av en av grottorna som Bodil pekat ut. Ett ljud som skar genom den iskalla stillheten som en kniv genom kött. Arand stelnade till, och resten av gruppen gjorde detsamma. Tystnaden som följde var nästan värre än ljudet själv. Han hade hoppats på att de skulle få lite tid för förberedelser, men inte denna gång.

    Arand hann inte säga något innan marken under deras fötter började darra och skrapa, och plötsligt såg de den – en lång, förvriden gestalt som reste sig ur snön, som om den grävde sig upp ur marken. Skuggorna lekte över dess döda, tomma ögon och förvridna kropp.

    ‘Helvete! De har sett oss!’ väste Arand och drog sitt svärd med en smidig rörelse. ‘Fram med era vapen!’ beordrade han medan han hastigt tog fram en liten glasflaska från en innerficka, tömde dess innehåll och släppte flaskan i snön. Drycken skulle skärpa hans sinnen inför den kommande striden. ‘Få upp en eld, kvickt!’ ropade han åt ingen speciell men ändå till alla medan han knuffade sig förbi de tafatta krigarna.

    Draugen kastade sig mot dem med en hastighet som var oväntad för en död varelse, och Arand tvingades kasta sig åt sidan precis i tid för att undvika dess kloförsedda händer. Att försöka matcha dess råa styrka vore en dålig idé. Han rullade upp på fötterna igen, svärdet blixtrade i facklornas ljus när han högg mot varelsen.

    Blodet dånade i hans öron, och allt annat bleknade bort. Det fanns bara han, hans svärd, och Draugen. Snart skulle fler av dess slag säkert komma. Ett missat steg, ett litet misstag, och det skulle vara över.

    Arand flinade genom ansträngningen. ‘Kom igen då, din förbannade lik!’ sa han, mest för att hålla varelsens uppmärksamhet på sig och ge de andra tid att få upp elden han hade beordrat.

    Arand visste mycket väl vad som krävdes för att döda en draugr, och han hade pratat om det kort under resan hit. Det var inte som att slåss mot en levande människa eller ens ett djur. Draugr var varelser fyllda med hat och livskraft som inte borde existera. Att göra slut på en sådan varelse var en konst i sig. Hans tankar rusade genom stridens hetta, varje strategi, varje svaghet monstret hade.

    Eld var alltid pålitlig. Draugr hatade värme. Det var som om deras döda, kalla kött fortfarande mindes smärtan av eld. Om han kunde få den att hålla sig still tillräckligt länge… Kanske ett fackelstick, eller driva den mot en eld som de snart skulle tända. Problemet var att komma dit – Draugen rörde sig för snabbt för att bara kunna svinga en fackla utan att riskera att förlora en arm.

    Han undvek ännu ett utfall, manade monstret bort från de andra. Arand flinade mörkt för sig själv. Den gamla klassikern: hugga av huvudet. Men det var inte så enkelt. Draugen var starkare än någon levande, och snabb. Han behövde en exakt träff, rätt vinkel, en ren huggning. Om han bara kunde distrahera den tillräckligt länge… Hugga huvudet av kroppen och bränna både skalle och kropp. Det var den säkra vägen, men jävligt svår att genomföra mitt i en rasande strid.

    Arand högg vilt med sitt svärd, försökte hålla Draugen på avstånd. Hans kropp svarade med instinktiva rörelser från åratal av träning – ett slag mot halsen, ett hugg mot benen, försöka få den ur balans. Han visste att han behövde tvinga den till ett misstag, något som kunde öppna för ett dödande hugg.

    Draugen rörde sig framåt med ett vrål som verkade komma från något djupt under jorden, som om den kallade på fler. Men Arand höll huvudet kallt. Han väntade på ögonblicket när han kunde svinga sitt svärd mot halsen. Om inte… skulle elden bli deras sista utväg.

    Svetten rann nerför hans panna. Svärdet satt tätt i handen.

    • This reply was modified 2 veckor, 2 dagar sedan by Amdir.
Viewing 20 posts - 141 through 160 (of 162 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.