Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 229 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Om Kheezai hade ramlat baklänges av skräck, blivit puttad eller helt enkelt för att hon blivit överrumplad av det starka och plötsligt ljuset var svårt att avgöra. Dock satt hon på ändan och blinkade kisade med ett plågat uttryck mot det skarpa ljus som framkallats.
    “Ithia.. det..” Började hon men grimaserade och gnuggade sig i ögonen. Hon såg upp mot Ithia, fortfarande sittandes sådär pladask på marken. “…det var…” hon avbröt sig tvärt och spärrade upp ögonen trots ljuset, men det var tydligen försent.

    Hon hade fått syn på någon bakom Ithia och denne någon slog undan Ithias ben för att fälla henne till marken.
    “Dumma flicka, lägg av med det där…!” Det var en mörk röst med bekant brytning. Jägaren som ståt utanför värdshuset i Vargås, hårt greppande om sitt jaktspjut och med butter uppsyn.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia gav ifrån sig ett osmickrande tjut då marken plötsligt hoppade upp och slog henne i bakhuvudet. Världen snurrade och blixtrade framför hennes ögon, och i ögonblicket som bara varade en sekund tappade hon koncentrationen och greppen på magin inom sig, samt greppet om sitt svärd. Ljuset som hon frammanade försvann med ens, och mörkret la sig om dem igen förutom deras lilla lägereld. Nu förbannade Ithia sig själv för att ha tagit av sig sin rustning innan, i framtiden skulle hon nog få sova i den!

    Åtminstone hade de mörker omkring sig igen, så kanske Kheezai med sina skuggdansarförmågor skulle kunna göra något för att hjälpa dem? Men hon vågade inte lita på det. För hon kände igen den där rösten… Mannen i Vargås som gett henne kalla kårar och en känsla av obehag.

    I kaoset då hon fallit till marken och hennes ljus försvunnit gjorde hon det enda hon kom på att göra just då där hon låg på rygg, och det var att rikta en spark i riktning mot mannens skrev. Eller där hon trodde att han stod i alla fall. Kanske skulle han temporärt vara oberedd efter att ha blivit bländad?

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai gjorde ansats att resa sig upp, men klev på sin egna ärm i sin förblindade förvirring och drämde ned i backen med näsan först.
    “Ithia…!” Utbrast hon igen, ena handen för näsan som nu blödde ymnigt. “…vänta..!” Fortsatte hon med den nasala rösten men gjorde ingen ansats att resa sig igen, smärtan i näsan gjorde att hon höll sig på alla fyra i smutsen.

    Jägaren verkade lite frustrerad som Kheezai, men ramlade inte på näsan i alla fall. Ithias plötsliga spark försökte han ta sig undan men den tog i ena ljumsken vilket fick honom att grymta och stapla till mot smärtan.
    “Stilla dig dumma flicka…!” Röt han mellan tänderna och slog till henne med den trubbiga änden av spjuten. I övrigt verkade han bara se sur ut och faktiskt inte göra någon större ansats att gå till anfall.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia gav ifrån sig ett stön av smärta då den trubbiga ändan av spjutet tog henne i pannan så hon igen slog bakhuvudet i marken. Världen snurrade runt framför henne och allt försvann för henne en stund. Ett högt ljut ekade i hennes öron och blockerade ut alla ljud omkring henne. Bara smärta och yrsel existerade för henne, och hon visste inte om det bara varade några sekunder, några minuter eller timmar. Men då hon till sist började återfå synen satte hon sig långsamt upp med bultande smärta i huvudet och väldigt torr mun.
    ‘…vad… händer?’ frågade hon med en röst torr som sandpapper, och höjde handen för att blockera lägereldens sken som kändes ljusare en tusen solar i det ögonblicket. Varför jägaren inte gjort slut på henne kunde hon inte förstå.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Oredliga flickor…” Grymtade jägaren och skakade på huvudet med munnen hopsnörd i en butter grimas.

    Kheezai hade långsamt kravlat sig fram till Ithia, handen för näsan och nu med tygärmen täckt av blod. Hon lutade huvudet bakåt men blicken var fäst vid Ithia.
    “Ithia, lugn, han är här för att varna oss” Klämde hon ur sig, rösten dämpad från greppet om sin näsa.

    “Det blir mer än en varning nu, efter ditt lilla skådespel” Muttrade jägaren, syftade uppenbarligen på ljusskenet, och lutade sig mot sitt spjut, den fria handen mot ljumsken där Ithias spark träffat.
    “Ni har knektar efter er, tillsammans med en riktigt ihärdig och ärelysten riddare. Jag satte dem på avvägar vid Vargås, men nu verkar de fått upp spåret efter er. De är inte långt borta, håller sig i utkanten av staden, vidskepliga som de är” Det sista verkade roa honom och han log kort innan han spottade ut en loska på backen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithias tankar verkade röra sig långsamt som genom tjära, och hon hade svårt att fokusera. Hon hade varit säker på att jägaren var en man som var ute efter död, men nu tyckte hon sig minnas att det hade funnits ett rykte i Vargås om en jägare som spenderat tid med “Kessie”. Var detta mannen? Troligtvis med tanke på att de inte var genomborrade av hans elaka spjut. Hans ord oroade henne, och hon satte sig upp.

    ‘Vid Athal…. Om du är vår vän hade du inte behövt slå mig så hårt…’ muttrade hon, och med en kraftansträngning kallade hon på kraften inom sig för att rikta dess läkande egenskaper mot sitt huvud, och därefter placerade hon sina händer på Kheezais näsa för att stoppa blodflödet. Det var snabbt, men inte perfekt, då de inte hade tid att stanna. Helandet gjorde henne svagare, men åtminstone kunde hon tänka klart.

    ‘Jag vill väldigt gärna veta vad som pågår här mellan er två, men vi har inte tid för det om det du säger är sant.’ sa hon och gav mannen en skeptisk blick, för risken fanns ju alltid att han skulle leda dem i en fälla.
    ‘Litar du på honom, Kheezai?’ undrade hon med blicken på mörkeralven.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Jägaren bara grymtade åt hennes ord men man kunde ana en lite road glimt i hans ögon då han såg mot sitt spjut och tog sig för sin ömma ljumske.

    Kheezai släppte taget om sin näsa då Ithia skulle hela den, hon hade sett henne göra det mot männen i skogen.
    “Tack..!” Hennes röst var fortfarande lite tjock men nu slapp hon hålla sig för näsan. Hennes blick gick från Ithia till mannen och de verkade utbyta ett par korta blickar innan hon åter såg till Ithia.
    “Det finns ingen anledning för mig att misstro honom.” Sa hon lågt och lite stammande.

    Jägaren grymtade till igen och spottade i marken.
    “Gott, då kan vi anses vara kvitt. ” Han vände blicken ut mot den mörka natten, ansiktet buttrare än tidigare (att det ens var möjligt). Han suckade och verkade muttra något för sig själv.
    “Jag misstänker att ni är på väg till Celeras. Hitta Ethirion när ni kommer dit. Han kan hjälpa er.” Den mörka rösten var missbelåten och nu i sitt sammanhang kunde man känna igen brytningen. Jägaren hade nog kommit från Celeras från början.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia rynkade på ögonbrynen konfunderat åt det hela. Det måste vara en stor skuld dem två emellan för att han inte skulle rapportera om Kheezai till myndigheterna. Men av hans accent att döma kom han från Celerashållet, och då kanske han hade lite mindre fördomar mot mörkeralver än de flesta.

    Ithia själv la upp sitt hår i en knut och började klä på sig sin rustning, ingen vila denna natt verkade det som. Vem Ethirion var visste hon inte, men just då kändes det inte relevant. De hade knektar och riddare att oroa sig över, och hon ville inte bli sedd av dem i Kheezais sällskap.

    ‘Vi måste röra oss innan de kommer fatt oss.’ sa hon, och att hon var orolig var uppenbart. Främst oroade hon sig för Kheezais säkerhet, men på samma gång ville hon inte att allt hennes hårda arbete för att bli paladin skulle gå till spillo.
    ‘Vet du någon rutt vi kan ta som skulle ge oss större chans att komma undan?’ frågade hon, och riktade sin uppmärksamhet till jägaren. Trots allt brukade folk som han känna till vägar de flesta inte gjorde. Hon suckade lätt och svalde sin stolthet även, för att sträcka fram sin hand mot honom.

    ‘Om vi är allierade i denna sak är det läge att hälsa korrekt. Mitt namn är Ithia.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai snavade upp på fötter, försiktigare denna gång för att inte snubbla på sina ärmar. Hon var lite omtöcknad och knäna darrade lätt då hon plockade ihop sina saker. Då och då slängde hon en blick mot Ithia eller jägaren, osäker på om hon gjort rätt val. Men det fanns ingen tid att tvivla nu.

    Jägaren stod fortfarande lutad mot spjutet, men hans blick och uppmärksamhet verkade vara ut mot mörkret lika mycket som mot de båda kvinnorna.
    “Jag vet inte vad som skulle vara bäst i denna situation…” Grymtade han buttert. Han verkade ändå motvillig till att göra detta, men tydligen var han en man av heder “Antingen kan ni hoppas på att de stora lederna får er att smälta in bland andra resande…” Jägaren fäste sin blick vid Ithia “Eller ta risken att deras hundar lyckas spåra er längst obygden. Hade jag varit er hade jag dock rest i skydd av mörkret och borta från alla stigar”

    Kheezai var klar med att samla ihop sina få tillhörigheter och nickade vid hans ord.
    “Jag kan leda oss genom mörkret” Sa hon kort och torkade bort lite blod som fortfarande var under näsan på henne.

    Jägaren såg från Kheezai och tillbaka till Ithias utsträcka hand. Han skakade på huvudet.
    “Jag betalar bara min skuld. När ni passerat järnporten så glömmer jag er och ni mig.” Den mörka rösten var menande, han gjorde inte detta för att han ville. “Ge er av nu. Jag stannar här och hoppas de tror detta är mitt läger”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia gav mannen bara en eftertänksam blick, men drog tillbaka sin hand och packade ihop de tillhörigheter de hade. Med en sista nickning till mannen och hans spjut började hon sedan följa Kheezai som hade betydligt bättre mörkerseende än henne. Veckorna som följde höll de sig dolda om dagarna och reste om natten. Då och då fick Ithia ta sig in i någon närliggande by och maskera sig som en ensam resenär för att handla proviant åt dem, eller i andra fall låta sin status som paladin hjälpa dem.

    Till sist lyckades de ändå passera järnporten dold bland flödet av andra resenärer, varifrån deras resa kändes något mer avslappnad. Trots att det fanns faror här med hade de lämnat Karm bakom sig och det var inte allt för sannolikt att de som jagade dem skulle följa dem så långt. Åtminstone var det vad Ithia hoppades på.

    Dagarna passerade och snart kunde de skymta Celeras, röken som steg ur staden och gruvorna omkring, samt havet som glimmade bakom staden. Ithia suckade lite lättat, trots allt hade hon aldrig rest så här långt till fots eller häst innan.
    ‘Celeras… äntligen.’ sa hon. Det kändes som om de knappt pratat med varandra de senaste veckorna. förutom gällande deras reseplaner, så fokuserade de varit på att pressa framåt och komma bort från knektarna och den ambitiösa riddaren.
    ‘Slutligen kanske vi får lite vila trots allt.’ sa hon, trots att hon inte hade någon aning om vilka faror som väntade i staden.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai hade haft tankarna på annat där hon gick, i illusionen av en vanlig resande människa, men då Ithia tog till orden höjde hon blicken. Den avlägsna röken stack i näsan tillsammans med en ny doft hon inte kunde förklara. Det var som salt och fukt. Kheezai stannade upp och stirrade storögt på den väldiga blåa massa som bredde ut sig bakom staden.

    “Är det där…” Hon tappade ordet och stod och gapade i ett ögonblick. En lättnad och glädje bubblade upp inom henne och plötsligt började hon skratta. Hon hade knappt kunnat sova något för sina mardrömmar men en ny energi sköljde över henne och hon satte av i lätta steg mot staden.
    “Vi är framme…!” Utbrast hon då hon började springa, fylld av denna nya energi, skrattande och med händerna utsträcka från sidorna. Andra resenärer såg upp konfunderat och skakade på huvudet.

    Hon stannade tillslut och vände sig bak mot Ithia och vinkade.
    “Ithia…!” Hon inväntade sin kamrat, fortfarande leende och lite andfådd efter sin språngmarsch.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia kände en oförväntad glädje bubbla fram då hon såg hur lättad och glad Kheezai blev över att se Celeras. Hon hoppades bara att staden kunde leverera den säkerhet hon lovat mörkeralven. Men det skulle ordna sig, Athal hade lett dem dit trots allt. Hon skrattade glatt, och skyndade sig efter Kheezai med sin hästs tyglar i handen.

    ‘Ja, vi är äntligen framme.’ kommenterade Ithia, och klappade Kheezai lätt på axeln.
    ‘Men något säger mig att detta bara är början på resan. Åtminstone för dig.’ sa hon och log.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai log brett och hennes blick gick tillbaka mot staden som tornade upp sig längre fram. Hon hade aldrig varit i en stor stad och det gjorde henne nervös, likaså Ithias ord. Oron som vällde upp fick hennes leende ett blekna en aning och hon drog ett djupt andetag för att samla kraft.
    “Jag hoppas det finns en plats för mig där…” orden som kom ur hennes mun var mer för henne själv och hon darrade lite på rösten. Sedan fick hon mod igen och ett beslutsamt uttryck i ansiktet.
    “Låt oss hitta en… ett… en såndär inrättning som man… får låna ett rum och så…” Kheezai harklade till då hon inte hittade orden.

    De banade väg tillsammans med andra resande och smälte snabbt in i den brokiga skaran av olika människor och alver. Kheezai vågade dock inte släppa på sin illusion, hon visste ju inte om sådana som henne var välkomna i staden eller inte.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia gick stillsamt vid hennes sida medan de var på väg mot den nordliga porten in i staden. Det var mycket handel och mycket resenärer, som alltid, och vakterna gav dem ingen speciell uppmärksamhet, medan hennes kompanjon inte såg speciellt farlig ut. De såg Ithias religiösa märke och det var tillräckligt för att släppa dem in i staden.
    ‘Det kallas för värdshus, Kheezai.’ sa Ithia något roat.

    ‘Och jag är säker på att vi hittar en plats åt dig där du kan hitta arbete och ett hem att hyra.’ försäkrade hon sin vän. De kom in på gatan och ja som man kunde se var Celeras en blandning av olika kulturer och härkomst. Det fanns inte direkt någon gemensam arkitektur, utan alla hus visade lite av kulturen från den som byggt och planerat, och här i den yttre delen av staden som var något fattigare stod husen lite huller om buller lutade mot varandra.

    Men huvudgatan var bred, och klädd i kullersten, och folk rörde sig hit och dit utan att ge dem så mycket som en blick.
    ‘Så… Välkommen till Celeras.’ sa hon.
    ‘Jag har faktiskt inte varit här innan, bara hört om staden.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezais blick gick mellan husen och människorna med skräckblandad förtjusning. Hon kände inte igen språken som talades och det var år sedan hon vistas bland så mycket människor samtidigt. Det var överväldigande och nyfikenheten drog långsamt ihop sig till en klump av oro och hon drog skyggt huvan över sitt huvud och sjönk ihop med axlarna spända. Överallt var det människor som skrek och gastade, knuffades och stressade förbi.

    Tillslut grep hon tag i Ithia och gjorde en ansträngd grimas.
    “Kan vi hitta ett sånt värdshus snart?” Pep hon till och såg bedjande på henne med ögon som börjat fyllas av panik.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia såg att hon började bli lite obekväm, och med tanke på att hon troligen såg mer folk nu på bara några minuter än vad hon gjort på ett helt år så var det inte så förvånande.
    ‘Det här ser väl bra ut?’ frågade hon, med blicken på det första bästa hon såg. De hade kommit lite längre in i staden och här verkade det vara något mer av ett handelsdistrikt. Lite mer ordning på gatorna, och husen såg ut att vara i bättre skick. Värdshuset såg inte ut att vara något speciellt dyrt, kanske snarare hemtrevligt. Ithia lämnade sin häst åt en ung pojke som arbetade i värdshuset, och steg in.

    Den här tiden på dygnet var det inte fullt ös i värdshuset, men trots det satt de en hel del personer där som drack öl och åt mat. Stället verkade drivas av en man i medelåldern och hans fru, som välkomnade dem. Ithia beställde två sängar i anslutande rum på den översta våningen, och några våningar senare var de högst upp i rummet. Ithia la ned sin packning på golvet med en suck, och gick till fönstret varifrån man fick en rätt bra blick av staden.
    ‘Se, där borta ligger floden som separerar staden. Och de rika bor där.’ sa hon, man kunde se den finare delen av staden som låg på en kulle på andra sidan floden, med sina fina byggnader.

    ‘Och där…’ hon pekade mot det högsta tornet i staden som låg på andra sidan floden med.
    ‘Det måste vara citadellet, där stadens mest förmögna styr. Jag tror de kallas för Handen, Fingrarna, eller något sådant.’ hon kunde inte riktigt minnas hur det var.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai hade bara nickat, hon hade inte mycket att säga till om angående dessa typer av inrättningar utan ville bara komma bort från trängseln en kort stund. Hon lät Ithia sköta pratandet, vilket var väl det eftersom hon nog inte riktigt visste hur man uppträdde bland folk generellt. Men hon hade börjat förstå att om man var snäll mot folk, så skulle de flesta vara snälla tillbaka.

    Väl i rummet la hon ifrån sig sin smutsiga och slitna kappa och tassade fram till fönstret och stannade bredvid Ithia. Hon andades ut och kände hur lugnet började lägga sig igen. Uppmärksamt lyssnade hon till Ithia och nickade, blicken dröjde sig kvar vid kullen av de utsmyckade husen i fjärran innan den följde Ithias finger till det som kallades citadellet. Oron gjorde sig påmind och hon blev plötsligt så nervös att hon fick krama händerna mot varandra och darrade lite på läppen.

    “Vad… hur.. hur ska jag kunna hitta.. jobb och så…? Jag kan ju inte sånt som, ni människor brukar göra…” sa hon lågt och bet sig på insidan av läppen. Det gnagde i hennes själ, hur skulle detta gå egentligen? Var det verkligen klokt att ha kommit?

    Så drog hon sig till minnes vad jägaren sagt och såg på Ithia.
    “Vi måste hitta den som kallas Ethirion… Eller tror du Joel- jägaren försökte leda oss på villovägar?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia betraktade sin vän en stund, och såg lite eftertänksam ut.
    ‘Jag kan inte direkt påstå att jag är jätte erfaren heller, tills innan vi träffades har jag mest varit i Hannadon och Caras Idhrenin.’ förklarade hon.
    ‘Men min position öppnar många dörrar, och har vi tur kanske den där Ethirion vet mer.’ åtminstone hoppades hon det.
    ‘Jag följer med dig, och ser till att allt går väl.’ lovade hon med ett varmt leende.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai nickade lite fundersamt med blicken fäst på staden utanför fönstret. Oron gnagde fortfarande i henne och hon tuggade nervöst på underläppen. Men Ithias ord fick henne ändå att lugna sig en aning och blicken vändes till paladinen med ett svagt leende. Det kändes… betryggande.

    “Tack Ithia… för allt” Kheezai slog ned blicken igen då den där varma och främmande känslan kröp tillbaka i hjärtat. Det tog ett par ögonblick innan hon höjde blicken igen, nu mer beslutsam. “Låt oss vila ett slag, sen försöka hitta den där Ethirion”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia nickade åt hennes ord, och klappade Kheezai milt på armen.
    ‘Ja, lite sömn, mat och ett bad ror jag gör oss båda gott, så ska vi se om vi hittar denna Ethirion sedan.’ sa hon och började gå mot dörren som ledde till det andra rummet.
    ‘Vi ses om några timmar!’ sa hon muntert. ‘Jag finns på andra sidan ifall du behöver mig.’ lovade hon, och stängde sedan dörren efter sig utan att låsa.

Viewing 20 posts - 81 through 100 (of 229 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.