Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 101 through 120 (of 229 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai besvarade leendet och nickade åt hennes ord. Blicken följde Ithia ut ur rummet och när hon tillslut var ensam drog hon ett djupt andetag och såg ut genom fönstret. Där stod hon i tystnad en lång stund innan hon tillslut vände stegen mot sängen i det lilla rummet. Men det gick inte att få ro på den mjuka halmmadrassen utan tillslut kröp hon istället ned på golvet och med sin rock virad runt kroppen föll hon i en orolig sömn.

    Drömmar om mörker, spindlar och smärta gjorde hennes vila kortvarig, knappt hade hon fått slumra till innan hon vaknade av det dova ljudet från nedifrån allrummet. De lila ögonen vändes mot fönstret och kvällshimlen som lyste blått, lila och orange där utanför. Med sömndruckna ögon tog hon sig upp på fötter och gäspade. I staden utanför hade lampor börjat tändas och ljudet från folk var mer muntert då de var på väg hem från sina arbeten. Kheezai betraktade några berusade ynglingar på gatan nedanför innan hon gick fram till dörren som ledde till Ithais rum och knackade på lite försiktigt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia hade somnat som en stock efter att de kom fram, och faktum var ju att trots hon var en paladin med krigsträning hade hon innan detta rätt lite resevana. Att vara så länge på resande fot, och borta från en sängs bekvämlighet, hade tärt på henne. Och det var inte förrän hon tagit av sig sin utrustning, tvättat sig och sjunkit ihop i sängen i sitt rum som hon insett hur trött hon var.

    Knackningen fick henne att rycka till ur sin sömn, och först förstod hon inte var hon var. Hennes ljusa ögon såg sig omkring vilt.
    J-a-…?‘ hennes röst var skrovlig efter sömnen och hon harklade sig, för att snabbt vira sig om i sitt täcke. Hade hon försovit sig?
    ‘Är allt som det ska?’ frågade hon, och tassade på sina bara fötter till dörren och öppnade den för att kika på Kheezai. Hennes långa ljusa hår var ett enda virrvarr och hennes vanliga ståtliga uppenbarelse var nu i ganska komisk kontrast till hennes virriga hår och yrvakna uppseende.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai såg lite dumt på Ithias uppenbarelse, hon var sig inte alls lik. För ett ögonblick stod hon bara där med öppen mun likt en död fisk men kom på sig och rodnade.
    “Eh, jo… det var inte mening att väcka dig…” ursäktade hon sig försiktigt och tuggade nervöst på underläppen. Eftersom hon själv sovit så dåligt så förstod hon ju inte att Ithia kanske haft en god sömn.
    “Ska vi… bege oss för att hitta den där Ethirion?” frågade hon efter en kort paus och vred lite oroligt på sig.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia var fortfarande för sömndrucken för att förstå vad som stod på, för att sedan inse att de hade kommit överens om en kort vila innan de skulle gå vidare.
    ‘Åh, Ethirion ja…’ sa hon och såg sig omkring, som för att få ett bättre grepp om saker.
    ‘Vad är klockan?’ undrade hon, förvirrat för att se på Kheezai igen. Hade hon sovit ett helt dygn? Hon skakade på huvudet åt det hela.
    ‘Låt mig bara göra mig i ordning så kan vi ge oss av sedan!’ sa hon och vände sig om i en storm av ljust hår in i sitt rum igen och lämnade Kheezai där vid dörröppningen. Hon slängde täcket på sängen och började dra fram rena plagg ur sin packning som det inte var någon ordning på, och några ögonblick senare var hennes plagg utspridda över hela golvet i ett enda kaos. Hon drog på sig en vit linneskjorta som var skrynklig som bara vad, och ett par bruna resebyxor, för att stoppa skjortan in i dem.
    ‘Förbannelse vad mitt hår ser ut!’ klagade hon då hon såg sig i spegeln i rummet och började försöka ta sig genom knutarna och trasslet med fingrarna.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai skruvade lite ängsligt på sig, automatiskt såg hon mot himlen utanför fönstret som börjat mörkna.
    “Det är kväll…” svarade hon lite trevande och stod kvar i dörröppningen med den där dumma minen i ansiktet. När Ithia började rota runt bland sina kläder kom hon på sig själv och vände sig generat om. Det kändes lite obekvämt att bara stå där så hon gick fram till fönstret igen för att se ut.

    Klumpen av oro fanns fortfarande i hennes mage då hon funderade på vad som skulle bli av henne. Hur skulle hon kunna överleva? Även om hon fick arbete och husrum? Mardrömmarna hade ju blivit värre… Hon själv hade ju sovit i sina kläder och gjorde ingen ansats att göra sig i ordning, även om hon sug ut som en mager och smutsig tiggare. Åren av avskildhet hade ju gjort henne ovetande om sin egna uppenbarelse. Så hon väntade in Ithia där vid fönstret, gnagande på sin underläpp av oro.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Några minuter senare hade Ithia gett upp med sitt hår och hade lagt upp det i en slarvig knut, och snarare än att ta på sig sin rustning och allt som det innebar drog hon på sig en rock, och fäste sitt svärdsbälte runt midjan och svärdet där i. Det hade kanske varit bättre att ha något mindre ornamenterat svärd för att hålla låg profil, men det fick duga.
    ‘Så, ska vi gå?’ undrade hon och steg in i Kheezais rum för att se henne stå där och oroa sig. Att Kheezai var ängslig var uppenbart, så hon gick fram och la en hand försiktigt på hennes axel.
    ‘Det kommer gå bra.’ lovade hon.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    En mörk figur satt inne på ett värdshus, iklädd i en dräkt i färgerna mörkblå och guld, och hade en svart mantel med en fastsydd huva som han hade på huvudet. Han talar med ett antal legosoldater som sitter vid hans bord, och nickar till dem före de lämnar värdshuset. En stund senare kommer två karaktärer in i värdshuset som väcker hans uppmärksamhet. Den ene en riddare… för att få andra bar svärd.. och som såg ut som en slags paladin för att ett sådant svärd bar få andra. Denne var möjligtvis från Iselem till hans bästa förmåga att gissa, och en ung tjej som såg ut att vara en halvalv av något slag Men något stämde inte i utseendet på den senare – det var som om dennes härstamning varit för otylig för honom. Men han kunde inte lägga fingret på vad som var konstigt egentligen.

    Vilket besynnerligt par dessa två är. Inte precis platsens vanliga kundgrupp.

    Han hörde dessa fråga värdshusets ägare “Har ni en gäst vid namnet Ethirion?”, varpå hans intresse blev ännu större. Ethirion… Vad vill han med dem? Vad det än är fråga om, så måste jag få reda på. Jag måste se till att han inte spelar båda sidorna här – speciellt ifall han har möten med paladins.

    Han går fram till paret, medan han tar av sig sin huva, som avslöjade hans mörkgråa hud och två ögon som hade olika färg: ett mörkt indigo, ett mörkrött.

    Förlåt, jag kunde inte låta bli att höra er nämna Ethirion. Jag känner till honom och är gäst hos honom. Men ni hittar inte honom härifrån. Om ni följer mig så kan jag ta er till hans hus.”

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Även om Kheezai hört att Ithia kom in i rummet så ryckte hon ändå till vid beröringen, något hon fortfarande var ovan vid. Hon log svagt mot Ithia och nickade. Förhoppningsvis skulle det bli okej.

    De hade gett sig iväg genom kvällen och ut i staden. Om Celeras var folktät och stressig under dagarna så var den i samma proportioner obehaglig om kvällarna. Det verkade som om allt skumt folk man kunnat tänka sig var där och det gjorde Kheezai än mer nervös. De hade kommit in på ett värdshus för att fråga värden om de visste vem Ethirion var, då en mystisk figur kom fram till dem. Hans uppenbarelse fick blodet att frysa till is i hennes vener och Kheezai ryggade tillbaka flera steg vid första anblick då han var så lik hennes eget folk.

    Hon hörde knappt hans ord men andades lite lättat ut då hon insett att han inte alls var en mörkeralv och hon såg lite nervöst åt Ithias håll, oförmögen att svara mannen utan la all sin kraft på att uppehålla illusionen av att hon var en halvalv.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia som varit fokuserad på värdhusvärden vände sig tvärt om då hon hörde rösten tilltala dem, och hennes gråblå ögon betraktade mannen skeptiskt. Visst fanns det många skumma personer i Celeras, men detta tog nästan priset av vad hon sett hittills. Kanske hade det varit dumt att säga det namnet så fritt, och att han hört dem och nu var redo att visa dem vägen var nästan för bekvämt.

    Nästan lite beskyddande för Kheezais skull tog hon ett steg mot honom så hon stod ett halvt steg framför Kheezai.
    ‘Och varför vill ni hjälpa två främlingar?’ undrade hon lite barskt, trots allt var detta handelsstaden Celeras, där ingenting var gratis.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Figuren förstod att hans uppsyn var ett som ofta väckte antingen skräck eller misstro, vilket gjorde att han förstod bådas reaktion vid hans närmande.

    Min mening var inte att avskräcka er. Ni väckte mitt intresse, då få nya ansikten kommer in ur den där dörren.”

    Han visade öppet sina händer, för att visa att han inte var beväpnad.

    Mitt namn är Wreax Situros. Jag är handelsman från Me’erisia, och Ethirion är en av mina främsta handelskontakter i denna stad på andra sidan världen. Jag känner att jag hade tur att ni gick in här… Ni hade annars fått läta länge för att hitta honom.”

    Jag är på väg mot det hållet för att hälsa på innan jag lämnar Celeras. Om ni kommer med mig så hittar ni den ni söker efter…”

    Wreax hade ett milt leende “…Och om det får er att känna er säkrare kan vi be om att stadsgardet går med oss. Säkerhetsmästaren Ziao Char är jag väl bekant med här.”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai såg från mannen som kallade sig Wreax till Ithia med oroliga ögon. Klumpen i hennes mage blev större, hade detta verkligen varit klokt. Men sen hade de inte så mycket annat att gå på.
    “Ithia…” började hon med svag röst och såg sedan tillbaka mot mannen. Kheezai fick något sort mod inom sig och gick upp bakom Ithia för att viska i hennes öra.
    “Han måste ha mörkeralvsblod. Vi vet inte vem Ethirion är… kanske det är en mörkeralv? Så han kanske talar sanning?” Hon tog ett steg tillbaka igen och vände blicken mot Wreax, men vände snabbt bort den igen. Han påminde henne alldeles för mycket om hennes egna folk och det fick det att krypa i skinnet på henne.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia betraktade mannen skarpt, och försökte avgöra om hon skulle kunna lita på honom eller inte. Att blanda in säkerhetsmästaren var inget hon såg som en positiv sak, trots allt ville Kheezai hålla låg profil. Innan hon tog till orda begrundade hon Kheezais viskningar, och det var sant att denne man framför den hade drag som kunde tolkas som något relaterat till en mörkeralv. Men Kheezai var så klart experten i den frågan, och hon litade på Kheezais omdöme.

    ‘Inget behov för att blanda in utomstående.’ påpekade Ithia. ‘Så länge vi kan hålla oss till respektabla gator.’
    ‘Min vän här blev rekommenderad att söka upp Ethirion då vi anlände till staden.’ förkunnade hon.
    ‘Om det du säger är sant, får du mer än gärna visa vägen till honom, och i sådana fall tackar vi dig för din assitans.’ påpekade hon. Vad annars skulle de göra? Det var ju inte som om de behövde följa in honom i någon skum gränd.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Min ärade paladin. Ethirion bor på en respektabel gata – i det rikare området av Celeras – så det är vår naturliga väg. Följ med mig här, mina nya bekantskaper. Vi har en liten bit att gå.”

    Wreax ville lite testa vattnet med sitt sätt att svara till Ithia, och påpeka att denne inte var väl kamouflerad bland befolkningen. Gruppen går ut ur värdshuset, och längs med de öppna gatorna mot den stora bron som ledde från de fattiga kvarteren till de rika.

    Om jag är tillåten att vara lite oartigt nyfiken av mig, får jag fråga hur långt ni har färdats innan ni anlände i staden?” 

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai synade mannen med oroliga ögon och la armarna om sig själv, som om hon var frusen, då de lämnade värdshuset. Hon höll sig på sidan om Ithia, så att hennes tappra vän kunde vara mellan henne och den mörke. Allting inom henne sa åt henne att han inte var att lita på och rädslan för hennes egna folk kröp likt spindlar över hennes hud.
    “En bit..” svarade hon bara på hans fråga men knep sedan hårt ihop munnen, ångrade sina ord och ville byta samtalsämne.
    “V-vad… vad för handel sysslar du och denne Ethirion med?” man kunde höra osäkerheten i hennes röst.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Var det så uppenbart att hon var en paladin? Hon hade varken orderns märke eller sin rustning på sig, men så klart om denne Wreaz var en handelsman som han påstod hade han så klart ett observant öga och säkert noterat hennes svärd, som var nog för att ge honom en bra gissning om vad hon var för någon. Så hon gav sitt medgivande i en nickning och de började gå tillsammans över Celeras gator i riktning mot bron som skulle ta dem till den finare delen av staden. Och det var en enorm stad, större än någon Ithia rört sig i förr. Förbi dem passerade dvärgar, människor av alla hudfärger och slag, enorma orker, ja till och med några vättar, mörkeralver och andra typer av alver. Det var märkligt att se ett så blandat folk på en och samma plats.

    ‘Mitt namn är Ithia.’ kände hon att hon var skyldig att säga till sist. Trots allt hade han givit dem sitt namn.
    ‘Och detta är min vän Kessie. Vi har rest en lång bit, för att vara ärlig.’ men hon gick inte in i större detaljer om varifrån de kommit, trots allt visste hon inte om det lagts ut en efterlysning på Kheezai eller inte efter deras missöde med Afselius och hans män.

    ‘Och ja, även jag är intresserad av att höra mer om denna Ethirion. Det sades bara att han kunde hjälpa oss med ett… speciellt problem.’ sa hon, och såg på handelsmannen.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax lyssnade väldigt noggrant för all information han kunde snappa upp i det vad personerna hade att säga. En lång resa bakom, Ithia och Kessie… Vilket var förmodligen ett smeknamn. Wreax tänker för sig själv: Intressant val, att inte uppge dennes riktiga namn. Smeknamn var vanliga att använda sinsemellan folk, och folk gillar att presentera sig själva med smeknamn. Men denna situation var annorlunda. Det kan ligga något bakom detta. Men han fortsätter snabbt med att besvara dessa individers frågor.

    Ja hörni, för lite bakgrund så har jag arbetat för det mesta inom export och import av råvaror och sällsynta varor. Me’erisia har varor som man inte kan få tag på annanstans. Och då det gäller Celeras handelsmän, men också andra individer bland de rika här i staden som denne Ethirion, kommer de alla till mig då de vill diskutera dessa unika varor.”

    Personer av olika raser verkade gå förbi utan att lägga speciell uppmärksamhet till gruppen av tre, där även andra än lokalbefolkningen som spenderat en längre tid i staden blivit vana i att olika folk går förbi i det vardagliga flödet av staden. Wreax märkte dock att dessa nya bekantskaper betedde sig på ett sätt som åtskilde dem från omgivningen. Ithia var synligt fascinerad vid åsynen av nya slags ansikten, medan denne Kessie hade starka reaktioner som hon med stor möda försökte strida för att hålla inne – speciellt mot mörkeralver som gick emot. Detta väckte hans nyfikenhet, men han lät bli att nämna något om saken.

    Och ja, i utbyte så brukar jag däremot föra varor hem till Antrophelia som vi inte har tillgång till. Dessa kan vara lite vad som helst – staden är ju trots allt på havsbottnet.”

    Wreax såg ner efter att ha delat med sig sin egen, väl-censurerade berättelse om sin bakgrund.

    Men jag ska vara ärlig med er också, och säga att jag inte vet mycket om denna Ethirion på en personlig nivå. Våra diskussioner har främst cirkulerat kring affärsärenden.”

    “Men ifall ni har hört att Ethirion kan hjälpa er så skulle det inte förvåna mig att han kunde. Ni har kommit till Celeras, och få i Celeras har ett rykte för att vara hjälpsamma i denna stafettkarneval av för att nå toppen i handel.”

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai drog sin stora mantel tätare omkring sig och omedveten rörde hon sig närmare Ithia då de gick. Folk och fä som passerade fick henne att bli orolig, hon hade aldrig sett så mycket olika varelser tidigare. Hon var osäker på ens vad många var, men varje gång en mörkeralv passerade drog hon luvan djupare ned över ansiktet. Samtidigt så förundrade det henne, hur kunde de leva så öppet här? Oron dämpades en aning och en liten glimt av hopp tändes inom henne.

    Men hoppet släcktes snabbt vid hans ord. Toppen av handeln? Hon suckade lite. Det kunde väl inte betyda annat än att det skulle kosta att få hjälp. Vad nu denna hjälp skulle bestå av. Hennes blick gick mot mannen igen och hon försökte söka i minnet vad hon visste om Anthrophelia, men då tankarna gick över till spindelhoran så rös hon bara och skakade av sig tankarna.

    När de närmade sig bron som gick över floden började det bli något glesare av folk, i alla fall den skumma typen och de som passerade här verkade vara viktiga, välklädda figurer med hela entourage av livvakter och uppassare.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Det var en helt annan atmosfär på denna sida av floden. Renare, lugnare, bredare gator, större villor och gardet hade finare uniformer. Medan de promenerade nickade Ithia vid passliga tillfällen till det Wreax berättade, och hummade lite för sig själv gällande vad som kunde vänta.
    ‘Det låter som en utmanande vardag för er, herr Wreax.’ kommenterade hon då han förklarade handeln och allt vad det innebar.
    ‘Jag har bara hört rykten om Antrophelia däremot, kanske är det en plats jag kan besöka en dag.’ men det kändes inte särskilt troligt. Hennes plikter var i Karm, och tydligen på ett äventyr till Celeras.
    ‘All hjälp ni kan bistå är vi tacksamma för, herr Wreax.’ tillade hon, och gav honom ett behagligt leende för att sedan se på Kheezai lite uppmuntrande.
    ‘Jag är säker på att Ethirion kan hjälpa oss.’ sa hon med värme och försökte överföra sin egen entusiasm och säkerhet till Kheezai så hon skulle känna sig mer trygg.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Wreax hade ett litet leende på sig. “Javisst.. Det har sina sidor. Men jag är bra på vad jag gör. Och i Celeras får en med en bakgrund som min arbeta utan fördom. Det underlättar mycket.”

    Ja, ifall ni har en möjlighet så kan jag rekommendera Antrophelia varmt. Det finns inte riktigt något där ute i världen som är det likt.”

    Men på tal om Ethirion. Vi börjar närma oss rätt ställe nu.”

    De hade gått längs de största gatorna i Celeras, och vänt mot mindre gator som ledde in till bebodda områden där det inte längre var ambassader eller byggnader för olika handelsgill. Men flera av byggnaderna var inte destu mindre.

    De rikaste av de rika bodde i enorma hus som de byggt för sig själva med pengarna de tjänar på hård handel, och dessa strukturer var som statussymboler som reste sig mittemot varandra, i en fåfäng kamp om uppmärksamhet.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Kheezai såg sig skyggt omkring. Byggnaderna som kantade gatan var överdådiga och påminde lite om de absolut finaste husen i Dar Zakhar. Orden om hans bakgrund fick henne att se hastigt mot honom och ett ofrivilligt, om än litet, leende syntes på hennes läppar och hon såg mot Ithia. Det fanns hopp trots allt.

    Wreax hade stannat till framför en stor järngrind som skiljde dem åt från en lång, välkrattad grusgång som ledde upp till ett minst lika stort hus som sina grannar. Det skilde sig dock från många av de andra, för i trädgården växte buskar och blommor ganska vilt och bakom stenmuren som grinden var fäst vid fanns en stor häck. Det var nästan som om huset inte ville dra blickar till sig. Det var mörkt i fönstren förutom en oljelampa som verkade lysa ovanför dörren som nu öppnades.

    En ung skogsalv, kanske i sena tonåren, tog ned oljelampan och skyndade sig ned längst grusgången mot dem. Han stannade på andra sidan grinden och höjde oljelampan med en blick på var en av dem. Han bar en uppassares kläder i finare snitt och det blonda håret var kort och bakkammat.
    “Min herre väntade endast dig Wreax. Har det blivit någon förändring i era förfaranden?” frågade han med förvånansvärt myndig röst, fortfarande med järngrinden stängd mellan dem.

Viewing 20 posts - 101 through 120 (of 229 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.