Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 141 through 160 (of 254 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Demonen verkade inte klaga över sällskapet, och log lite roat.
    ‘Nyfikna är ni allt, men det är inte ett karaktärsdrag jag fördömer.’ han krokade sin arm med Isra, och gav Nenya en liten charmig blinkning med ena ögat då hon höll dörren för dem. Någonstans på vägen ned fann Isra någon att informera om deras planer, och snart var de i Izotars sällskap igen i rummet som blivit honom fördelat. En cell fortfarande, men något bekvämare än att vara fängslad som han varit.

    ‘Det är din glädjedag, Izotar, för äntligen kommer du bli helt fri från Lloths inflytande.’ sa Ayperos då de steg in, och lämnades ensam av vakterna som vaktat dörren. Mörkeralven såg skeptiskt och misstänksamt på dem.
    ‘Så, ni har övervägt mitt förslag, och tänker låta mig finna skärvan?’ frågade Izotar, även om något sa att det var något annat i görningen. Inget gott, verkade det som, med tanke på glimten i Ayperos mörka ögon. Det var en glimt han kände allt för väl, då han tjänat Lloth.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    När hon senast besökt sin far så hade hon beordrat hans bojor att lösgöras och sett till så han fick ett bekvämare rum, även om det fortfarande var i fångenskap. Han såg redan betydligt mindre patetisk ut, men hans ord fick henne ändå att le lite snett, nästan som om hon tyckte synd om honom. Han kunde väl knappast tro att hon var så naiv?

    ”Självklart, det vore dumt att slösa bort dina förmågor”, svarade hon mjukt innan hon flyttade sin hand från Ayperos arm för att istället knäppa händerna framför sig medan hon betraktade mannen som skulle föreställa hennes far.

    ”Du behöver förstås svära trohet till mig och min make innan du ger dig av, men det ska väl inte vara några problem, hm?” Tillade hon i samma mjuka ton, men det fanns något lite hånfullt där bakom som hon inte helt kunde dölja.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Izotars grå ögon avslöjade en ogillande glimt över tanken att behöva förnedra sig själv genom att svära trohet till dem. Inte helt olikt hur Lloth tvingade sina tjänare att svära trohet till henne. Det följde så klart ett visst motstånd där, då hans stolthet vägrade tillåta sådant agerande.
    ‘Om det är vad som krävs.’ sa han till sist, och sjönk något motvilligt och stelt ned på ett knä framför Isra, utan att ge Ayperos eller Nenya en blick.

    Ayperos såg ned på mörkeralven med ett snett leende på läpparna.
    ‘Och hur mycket är några ord och en knäböjning värt?’ undrade han, och skakade på huvudet som om tanken var skrattretande.

    ‘Nej, nej, vi behöver något mer trovärdigt än falska löften och lögner.’ han sträckte fram sin hand åt Nenya, en gest som sa åt henne att ge honom vapnet de tagit med sig på vägen ned – Ziyatés svärd. Trots allt brukade han inte bära på sådana verktyg, för sällan behövde han sådant, men det fanns vissa stunder då en dolk eller ett svärd skulle behövas.

    Izotar var fortfarande på ett knä, och höjde blicken långsamt för att se på sin dotter.
    ‘Vad har du gjort nu?’ frågade han, en viss trötthet i rösten.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var med avsmak som Nenya såg på Izotar och rynkade lätt på sin näsa när hon betraktade honom, för att sedan dra fram Ziyatés svärd. Det svarta bladet med dess röda skrift blänkades där i skuggorna. Ett tag granskade Nenya det, kände dess vikt i hennes hand och granskade dess egg. För att sedan, med handtaget mot Ayperos, lämna över det med ett svagt leende.

    “Isra? Det är väl snarare du, som gång på gång sviker din dotter?” frågade hon, med en spinnande röst nästan och skakade, nästan besviket på huvudet

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Drottningen kunde se hur det tog emot för mörkeralven att knäböja och kanske hade hon en gång tyckt synd om honom, men inte längre. Nu betraktade hon honom bara med en blandning av både gillande och avsmak, det senare tydligt i hennes ögon när han frågade henne vad hon gjort.

    ”Ah, jag har ännu inte gjort någonting, far”, svarade hon lite sarkastiskt innan hon vände blicken mot Nenya och Ayperos. Hon såg svärdet växla händer och hörde Nenyas ord, hennes ogillande för Izotar lika tydligt som alltid. Hon kunde inte låta bli att le lite.

    ”Precis som min kära make säger så förstår du säkert att vi inte kan lita enbart på ditt ord. Du har redan bevisat att det inte är något värt…”, fortsatte hon med en liten suck innan hon satte sig på huk och lade en smal hand mot Izotars haka för att vända hans ansikte mot sitt så hon kunde möta hans blick. Samma grå ögon som hon hade, som hennes bror haft.

    ”Men det finns andra sätt att försäkra sig om din lojalitet. Se det som en gåva. Du blir äntligen fri från Lloths inflytande och du får äran att tjäna din dotter. Vad mer kan en far önska?” Tillade hon med ett litet leende innan hon drog undan sin hand från honom och reste sig upp igen och tog ett steg bakåt för att göra plats för Ayperos.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos hand med de långa kloliknande naglarna slöt sig om handtaget. Långsamt, nästan ritualistiskt lyfte han klingan och det verkade mörkna där i rummet medan skriften på klingan blev klarare och mer lysande. De svarta ögonen var en stund fästa på klingan innan han slöt ögonen och mörkret där inne tycktes bli mer intensivt – som om all kraft i rummet centrerade sig kring honom och klingan.

    Izotar satt kvar där han satt, trots allt skulle det inte vara värdigt att försöka fly eller göra en scen där inför demonen han uppenbarligen inte kunde fly ifrån. Det enda han kunde göra var att möta Isras blick, och ignorera Nenya. Då Isra satte sig ned på huk var han bara kvar med blicken i hennes.
    ‘Om detta är min sista stund…’ sa han och drog tyst efter andan.
    ‘Så ska du veta att jag alltid älskat dig, Isra, trots de valen du tvingats göra. Jag är ledsen att jag inte kunde hjälpa dig.’ det betydde knappast något för henne, men de val han gjort var för att skydda henne. Han fortsatte hålla sin blick stadigt i hennes, beslutsam och stadig trots hotet som växte.

    Medan deras förväxling pågått hade skriften i klingan ändrat skepnad och form, till gamla snirkliga runor och skrift länge sedan bortglömda som skulle prisats av akademiker och historiker vid Caras Idhrenin. De tycktes radiera en makt som var svår att förstå, men runmagikerna i Caras Idhrenin var bara barn i jämförelse som lekte med makter de inte förstod till grunden. Inga ord på märkliga språk behövde yttras, det hade bara varit för det teatraliska och här fanns ingen publik att imponera. Utan förvarning eller större dramatik steg han fram, sänkte klingan och pressade den in i Izotars bröstkorg, in i hans hjärta. Mörkeralven gav bara ifrån sig ett ansträngt läte då andan togs ur honom, uppspärrade ögon och läppar i smärta och chock. Klingan lyste till, som om den var nöjd över att få ta en själ, och ur dess röda sken spred sig ljuset för att förvandlas till blåa bokstäver istället. Izotars hud verkade få en annan ton, en mer gråaktig ton liksom ögonen som långsamt förvandlades till en klarare blåvit hinna med ett inre ljus.

    Ayperos drog ut klingan, och la bladet liggandes med klingan i sina handflator och höll ut den för Izotar, inget blod på dess blänkande yta.
    ‘Res dig, och ta ditt vapen.’ befallde Ayperos, och långsamt som om han blev dragen av andra krafter upp snarare än att resa sig själv reste sig Izotar för att se på Ayperos med en tom blick, och sträcka sig efter klingan för att sedan stå där med en onaturlig stillhet utan att andas och de rörelser som hörde till – stilla som en staty var han med blicken rakt fram. Ayperos nickade, och såg från Nenya till Isra.
    ‘Han är vår nu.’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Den äldre och mäktiga magin gjorde så att en behaglig rysning rörde sig genom Nenya och hon kunde inte rå att nästan trollbundet se på vad som skedde. Det fanns ett farscinerande leende där när hon såg på vad som skedde framför henne. Helt ovan med sådant, men samtidigt något som exalterade henne. Lite nyfiket lade hon huvudet på snedden och betraktade mörkeralven, som inte direkt verkade lika kaxig längre.

    “Så tråkigt att jag inte har någon mer att munkäfta med längre.” påpekade hon, roat med ett snett leende.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans ord hade nästan kunnat vara skrattretande, men allvaret i stunden fick henne istället att känna en oförklarlig ilska, en som bubblade upp inom henne som en storm, manad att växa i styrka av krafterna som samlades omkring dem. Hon ville slå honom, skrika åt honom, men istället tog hon bara ytterligare ett steg bakåt och vände undan blicken från hans.

    ”Jag hatar dig”, viskade hon lågt, som för att skjuta undan hans ord, när Ayperos tog ett steg framåt och utan vidare ceremoni lät svärdet sjunka in i Izotars bröstkorg.

    Känslan av den uråldriga magin fick hennes blod att rusa och trots ilskan som hon kände över sin fars ord så insöp hon den med vad som knappast kunde liknas annat än njutning, och snart nog var det den enda känslan kvar. Ilskan var som bortblåst och när hon slutligen såg mörkeralvens smärta övergå i en onaturlig stillhet så kunde hon inte annat än le.

    ”En kunglig gåva, kära make”, sade hon mjukt, fortfarande uppfylld av den uråldriga magin.

    ”Låt oss sätta honom i arbete”, tillade hon förvånansvärt sakligt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos studerade sitt verk och betraktade det kritiskt, innan han såg lite snett på Nenya med ett höjt ögonbryn.
    ‘Jag tror inte det finns brist på folk du kan munkäfta med, kära Nenya… Trots allt har du en talang för att förarga folk. Vi får väl se vem du käftar med under vår resa i Karm.’ Han vände blicken tillbaka till Izotar, för att sedan se på Isra – kanske för att betrakta hur hon tog det hela. Men han kunde känna på auran omkring henne att hon trots situationen verkade ta det väl. Han nickade sedan och gjorde en gest åt Izotar.

    ‘Izotar.’ beordrade han. ‘Finn mörkeralven Istilwys som stal skärvan ifrån oss, och ta den till oss.’ beordrade han och mörkeralvens ögon verkade få ett lyster i sig då hans blick mötte Ayperos. En nickning som kunde tolkas som en bugning följde, perfekt och automatiserad – allt annat än något organiskt från en vanlig levande varelse.
    ‘Ja, min herre…’ sa han, hans röst utan känslor, och tog klingan för att lägga den i dess skida han fick av Nenya.
    ‘Men innan du går, ta en tur via skräddarna och få kungahusets emblem broderad i dina kläder.’ en nickning följde, och Izotar lämnade dem.

    ‘Trots allt tror jag det finns ett värde i att visa våra fiender vad vi kan göra.’ sa han lite nöjt och drog lätt efter andan, magin hade dragit en del på hans krafter men han var inte i någon fara för tillfället och kände sig inte orolig.
    ‘Så, vad har vi mer på agendan idag?’ frågade han avslappnat, som om de precis bara strukit något från deras köplista.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ayperos svar fick Nenya att roat le. Det var väl förvisso sant, att hon hade en förmåga. Många gånger var det inte ens att hon tänkte på det. Farscinerat såg hon på Izotar som utan känslor besvarade Ayperos order och hon följde honom vaksamt med sin blick, lite som om hon var osäker på om det hela var teater. Men när väl han rört sig ut ur rummet läte hon blicken vandra mellan Isra och Ayperos.

    “Nå, vad har drottningen på sin agenda?” frågade hon och lutade sig mot väggen, nästan lite nonchalant och lojt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Kanske sved det ändå lite att se sin far på det viset, fullständigt känslolös och medgörlig, men hon sköt bryskt ifrån sig den känslan, trots allt hade mörkeralven själv valt sitt öde. Nu skulle han åtminstone vara till någon nytta och han skulle tjäna henne, alla skulle veta vad för makt som styrde Me’erisia och som Ayperos sade så skulle de visa deras fiender vad de kunde göra med de som motsatte sig dem. Tanken fick henne att le, ett leende som blev något vassare vid Nenyas ord.

    ”Er drottning ska ordna rikets affärer… Sen kan vi ge oss av”, svarade hon lite roat innan hon kastade en sista blick mot Izotar, nickade lite för sig själv och samlade upp klänningen i sina händer innan hon vände sig för att gå.

    ”Det bör inte ta särskilt lång tid, se till att vara redo. Du, Nenya, ska väl packa dina klänningar?” Tillade hon lite retsamt innan hon sköt upp dörren till rummet och lämnade dem för att möta sina rådgivare.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos betraktade Isra med en nyfiken glimt då hon hanterade sin fars tillstånd, men snabbt verkade hon finna sin frid i det och han nickade lite nöjt.
    ‘Så, låt oss ordna rikets affärer och ge oss av!’ sa han lite rastlöst nästan.
    ‘Vi packar klänningarna och min enorma garderob så länge medan du gör nyttiga saker, min drottning.’ sa han och viftade iväg henne för att sedan ta Nenyas hand och tillsammans rörde de sig genom korridorerna.
    ‘Och Izotar! Be skräddaren klä dig i något mer dramatiskt, vi måste göra ett intryck trots allt!’ sa han med hög röst efter mörkeralven.

    Dagen förflöt långsammare än vanligt kändes det som, men Nenya och Ayperos fann väl sätt att roa sig mellan packandets tråkiga faser och till sist visade sig Isra med vara redo. Med hjälp av stadens malström tog de sig till ytan och till de närliggande öarna som första station, innan det bekväma skepp de blivit tilldelade styrde i östlig riktning mot Karms kust. Det var kväll och månens sken över havet då Ayperos med de två stod och betraktade kustlinjen, för att dra in den friska luften.

    ‘Ah, tänk att man kan sakna vinden så. Det får vi inte mycket av där nere i Antrophelia!’ ansåg han muntert, och la en arm om dem båda där de stod vid hans sida.
    ‘Så vad säger vi, landstigning i Isilas, kanske?’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    När de väl kom upp ovanför ytan drog Nenya efter andan, vinden, alla bekanta dofter… Det fick henne att le och hon lutade sig in i Ayperos omfamning för att ge honom en mild kyss på kinden medan hon kände på den kalla vinden.

    “Det låter bra. Inte långt ifrån deras vingård, trots allt. Det är väl vårt första mål?” frågade Nenya för att sedan ta sig ur Ayperos grepp för att sätta sig på relingen och hålla ut sina armar lite lekfullt nästan medan hon slöt ögonen.

    “Känner ni? Det här är frihet!”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Till skillnad från de klänningar som hon vanligen bar så var drottningen denna gång klädd mycket enklare än vanligt, även om det knappast gick att ta fel på hennes status. Hon hade ett par tighta byxor som knäpptes högt i midjan och en vackert broderad tunika över vilken hon bar en jacka med hög krage och långa, öppna ärmar som nu fladdrade i vinden där de stod på skeppets däck.

    Luften var friskare här uppe vid ytan och även om Isra var van vid Antophelias mörker och stilla luft så kunde hon inte förneka att detta var en känsla hon saknade.

    ”Nå, det finns ju inget som hindrar oss från att komma upp lite oftare, särskilt när vi väl tagit Karm”, svarade hon lite retsamt åt de båda medan hon betraktade Nenya där hon satte sig på relingen och höll ut armarna i den kyliga nattluften. Hon själv stod kvar vid Ayperos sida, hans arm kring hennes midja som ett tryggt ankare. Sist hon satt sin fot på ett skepp hade hon och Zator varit tillsammans, när de fört hem Fëani från Karldland. Det var inget bra minne, men hon lät sig själv känna det innan det långsamt suddades ut igen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Mmh, frihet, och Isilas är trots allt en mer civiliserad plats än huvudstaden. De har lite mer… finess, som i de äldre dagarna här.’ sa han med ett fundersamt ansiktsuttryck då han försökte lägga ord på det.
    ‘Isra, ärr det första gången du besöker Isilas?’ frågade han och studerade drottningen. ‘Detta blir en perfekt tur för att se över våra kommande gränser.’ sa han med ett finurligt leende.
    ‘Du nämnde något om en resa norrut en gång, med din bror.’ han sneglade på Nenya med.
    ‘Och du, med din bror, för den delen.’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    När de talade sinsemellan verkade Nenya inte riktigt lyssna utan blundade och njöt av vinden som smekte hennes ansikte och friheten där. Det kändes som de flesta ansvaren rann av honom, hon suckade lätt. Tänk om det alltid hade varit så,  hur skulle livet varit då? Enklare? Eller kanske till och med tråkigt…

    Ayperos ord väckte henne ur sina tankar, deras båda ord hade lite varit i en röra när hon inte fokuserade på deras ord och hon höjde lite frågande på ögonbrynet. Som om hon inte riktigt visste om hon skulle fråga vad som sades, eller om hon skulle ignorera det. Till slut ryckte hon på axlarna åt sitt egna val.

    “Kanske vi rentav ska ta över haven istället?” föreslog hon med ett litet skratt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon nickade åt demonens ord, hennes blick fäst på Nenya som satt och drömde på skeppets reling.

    ”Allt i sinom tid, kära Nenya”, svarade hon med ett litet, mjukt leende. Trots allt så var väl haven redan mer eller mindre deras. Me’erisia var ett stort rike och vad för liv som än fanns i de vidsträckta haven så fanns där knappast något värt att styra över.

    ”Och ja, det är första gången i Isilas, och första gången i Karm… Jag och min bror besökte Dar Zakhar och sen Kaldrland… Men jag kan inte påstå att någon av platserna var särskilt civiliserade”, tillade hon med ett litet roat flin. Dar Zakhar hade förstås haft sin charm, men minnet var något förpestat av den där spindeldemonens inflytande över det hela.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ayperos skakade lite svagt på huvudet då Nenya förlorade fokus. Men kanske det var som det skulle, de hade alla varit med om mycket på senare tid. Speciellt Nenya som hade en ny arm att anpassa sig till. Demonens blick föll något på den glödande armen, ja det skulle nog vara något för alla att vänja sig med, och ett sätt för fiender att känna igen henne – på gott och ont. Något att frukta, men något som skulle försvåra hemlighetsfulla uppdrag.
    ‘Haven?’ skrockade han lite roat och gestikulerade åt Isra.
    ‘Något säger mig att haven inte blir vår största utmaning.’ trots allt hade de en armé av me’erisianer som kunde navigera under haven bättre än få.
    ‘Och jag föredrar land, får jag erkänna.’ han hummade nöjt i en liten suck och lutade sig fram över relingen, för att nicka lite då och då medan Isra berättade, för att skratta lite åt hennes konstaterande.
    ‘Isilas invånare är stolta, och skulle nog hellre se det som det självständiga rike det en gång var. På många vis är det väl det. Det återstår att se om de är lika nobla och rättfärdiga som de var några hundra år sedan.’ Han gestikulerade söderut.
    ‘Vi borde se Aieras vita torn snart. Så, några sista råd åt oss utlänningar, Nenya?’ undrade han lite skämtsamt.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Åh, för Karm är så civiliserat…” påpekade Nenya med ett roat leende, som om hon inte alls instämde i påståendet och strök sin nya hand igenom sitt hår för att se mot sin enkla kappsäck som var bakom hennes rygg. Där fanns två vackra klänningar och korsetter, men hon hade vägrat att ta på sig fina och nätta skor. Nej, dessa höga läder stövlarna skulle de behöva begrava henne i innan de fick av henne dem. En liten grimas syntes i ansiktet, trots allt inte för förtjust i den uppsättningen.

    Åt Ayperos skämt log hon bara roat, för att sedan låtsas fundera över det hela och sedan höja sitt ena pekfinger högt i skyn som om hon plötsligt hade fått en uppenbarelse.

    “Försök håll huvudet kallt och inte döda någon. Väldigt svårt, i min erfarenhet.” påpekade hon för att sedan göra en enkel piruett för att sedan kasta kappsäcken på sin ena axeln och låta blicken vandra mellan Ayperos och Isra.

    “Så… någon som har lust att dra åt min korsett kanske?”

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Isra kunde inte låta bli att flina lite åt Ayperos ord och Nenyas dramatik. Om hon skulle vara helt ärlig så var hon själv inte riktigt säker på vad hon föredrog. Antrophelias mörker och stillhet var i mångt och mycket det enda hon känt till, det fanns en säkerhet där, under havet… Men ytvärlden hade mer att erbjuda, och trots allt… Varför skulle de behöva nöja sig med en plats?

    ”Åh det kan vi nog klara av. Trots allt är det bra om vi gör ett gott första intryck, vi vill ju inte att våra framtida undersåtar ska misstycka”, svarade hon lite roat innan hon kastade en sista blick mot landremsan som nu närmade sig. Hon tyckte sig precis kunna skymta tornen som Ayperos nämnt, men lät inte blicken dröja där. Istället smekte hon ömt demonens kind innan hon gick fram till Nenya och räckte henne sin hand i ett tyst erbjudande om hjälp.

Viewing 20 posts - 141 through 160 (of 254 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.